2 metri de trotuar pentru pietoni – geaba dorința dacă nema voința

The Luxury Of Travel In New York – NYPL.

Iniţiativa legislativă (link) a senatorului Valeriu Todiraşcu (PNL) privind interzicerea parcării/opririi/staţionării autovehiculelor pe trotuare, dacă nu rămân 2 metri liberi pentru pietoni, determină o nouă controversă despre drepturi şi limitele drepturilor.

În Bucureşti, cel puţin, dar presupun că şi în centrele multor alte oraşe mari din România, mai bine joci la loto decât să cauţi un loc de parcare liber în timpul zilei, ai mai multe şanse să câştigi. Locuitorul Capitalei îşi lasă maşina alandala, ca la desant, după cum i-e norocul şi după sufletul parcagiului care-i face semne-n depărtare. Unde-ajungi, nu ştii, pe cine blochezi, nu vrei să afli. La un moment dat, m-am trezit luat la goană de un tătăică nevricos, chiar când mă felicitam că prinsesem un loc ideal, chiar în faţa uşii: s-a dovedit că eram, de fapt, în curtea interioară a blocului respectiv, în care parcagiii străzii băgau maşini ca-n feribot. Când n-a putut să mă prindă, tătăică nevricosul a tras de undeva o poartă mare de tablă prevăzută cu un lacăt cât o ancoră şi mi-a sechestrat maşina – un timp, până ne-am vărsat cu toţii năduful înjurând primăria.

Primarii şi restul mafioţilor care-i sprijină agravează problema printr-o şperţuială nesfârşită. Decât să construiască o parcare subterană, primarii mai bine cumpără bolarzi, cu zecile de mii, sau pun borduri peste borduri, până la un metru înălţime. O parcare subterană, o dată făcută, nu mai trebuie decât zugrăvită de două-trei ori pe secol, în timp ce bolarzii, stâlpişorii, biloaiele şi bordurile anti-parcare se strică întruna şi trebuie înlocuite mereu. Carevasăzică, perpetuarea şpăgii, naşule.

După părerea mea, iniţiativa senatorului Todiraşcu, cu cei 2 metri, e foarte bună – ca şofer disperat că nu găseşte loc de parcare vă spun că-i o idee bună (e ca şi cum aş fi fumător şi aş susţine legea anti-fumat, da?), doar că, (şi) în cazul ăsta, dimensiunea nu contează, atâta vreme cât trebușoara nu funcţionează.

Aşa cum constată Hotnews, parcarea pe trotuar e deja reglementată în două documente oficiale diferite care, de ce nu se miră nimeni, se bat cap în cap. O a treia reglementare, iniţiativa senatorului Todiraşcu, n-ar face decât să sporească confuzia într-un domeniu în care maşinile parcate ilegal, uneori chiar pe linia de tramvai, nu mai pot fi nici măcar mutate juma’ de metru mai la dreapta. Adăugaţi la tot haloimăsul chichiţele care anulează amenzile date de poliţiştii rutieri pentru parcare ilegală şi tabloul haosului e complet.

Deci: nu mai multe legi care nu se aplică, ci mai puține care se respectă. Știu că e la mintea cocoșului, dar chiar și așa, e mare o provocare intelectuală pentru aleșii noștri.

Eu aş vrea următoarele:

1. Maşinile parcate ilegal să poată fi ridicate, aşa cum se întâmplă în orice ţară civilizată.
2. Cine parchează aiurea, să fie amendat usturător, aşa cum se întâmplă în orice ţară civilizată.
3. Să dispară bolarzii, stâlpişorii şi restul măgăriilor puse doar ca să mai şperţuiască mafia din primării banul public. Sancţionarea parcării ilegale prin amenzi ar trebui să devină o sursă de venit pentru oraş – așa cum se întâmplă… știți deja.
4. Să câştig la loto.

Cine-mi promite că rezolvă primele trei puncte de mai sus are votul meu la alegerile din primăvară. Bine, hai, şi pe-al patrulea.

Altfel, să votăm aici şi să comentăm, măcar cu-atât să ne-alegem.


Articol din categoria: ACTUALITATE

30 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    Sa înțeleg ca vor face obligatoriu toate trotuarele de cel puțin 2m lățime? Care este motivația acestui număr / cantități de metri? Dacă exista o motivație logica, atunci ar trebui ca toate trotuarele sa fie lărgite. Dacă nu exista aceasta motivație, e doar „luptă de clasa”.

    0
    0
    • nu, bre, unde e, e, unde nu, cât e 🙂

      0
      0
    • #3 Comentariu nou

      Pai, in alte locuri, vezi Calea Victoriei, era. Si acum nu mai e. Pentru ca …

      0
      0
    • #4 Comentariu nou

      Cei 2 m sunt ca sa poata trece doua persoane in acelasi timp fara ca una sa se lipeasca de ziduri/garduri/masini. Sunt ca sa poata trece oameni cu carucioare cu copiiin ele, sunt ca sa poata trece oameni care se deplaseaza cu ajutorul unor dispozitive: carje, cadru, fotolii rulante. Aud mereu in jurul meu „vai, am fost la… insert oras dintr-o tara vestica, am vazut o gramada de oameni in scaune cu rotile, se plimbau/duceau unde aveau treaba fara niciun insotitor”. Unii dintre acei oameni fac scandal ca n-au voie sa parcheze pe trotuar, fac scandal cand trebuie sa instaleze o rampa de acces la intrarea in firma (genul care lucreaza cu publicul), parcheaza langa trotuar in zona unde bordura este foarte joasa (acolo unde exista asa ceva), fac scandal cand autobuzul mai intarzie 2 minute ca sa urce cineva in scaun rulant sau nu se misca atunci cand insotitorul incearca sa coboare rampa. Am asistat odata socata la o scena cand o femeie incerca sa coboare rampa de acces in autobuz sa-l poata urca pe sotul ei (pentru ca in masinile in care sunt rampe ele nu sunt automate, trebuie sa fie cineva cu un soi de cheie care sa le deschida si sa le coboare), iar in autobuz niste unii stateau chiar pe platforma care se transforma in rampa fara sa se miste un milimetru. Am fost atat de socata incat nu am putut sa le zic nimic (nu sa-i injur, doar sa le atrag atentia ca femeia incerca sa coboare rampa).

      0
      0
  2. #5 Comentariu nou

    „În Bucureşti, cel puţin, dar presupun că şi în centrele multor alte oraşe mari din România, mai bine joci la loto decât să cauţi un loc de parcare liber în timpul zilei, ai mai multe şanse să câştigi”
    erau niște fotografii prin centrul bucureștiului cu mașini parcate alandala, la doi pași de parcări subterane goale. până la urmă, putem înjura primăriile, și merită, dar despre partea de vină a celor cărora le este lene să meargă 2-3 sute de metri pe jos când vorbim? dar despre partea de vină a unuia care lasă, 10 minute, nu mai mult, mașina cu avariile puse pe un bulevard hiperaglomerat la oră de vârf? un oraș e pe atât de civilizat pe cât sunt locuitorii săi, un truism pe care sunt nevoit să-l repet…

    0
    0
  3. #7 Comentariu nou

    Mai multe biciclete in Bucuresti ar rezulta in mai putine masini si deci mai multe locuri de parcare. Nu zic ca as renunta la masina, dar as merge cu ea doar in weekend cand imi vizitez parintii la Buzau sau la Sibiu.

    0
    0
  4. #9 Comentariu nou

    EXASPERAȚI, UNII AU ALES CALEA RĂZBUNĂRII: ZGĂRIATUL. chiar dacă nu e frumos, pare totuși mai sănătoas – măcar îl ustură pe nesimțitul beneficiar…

    0
    0
  5. #10 Comentariu nou

    eu mai parchez si pe trotuar, dar intotdeauna las spatiu pentru pietoni. cand nu gasesc niciun fel de loc, o parchez temporar pe un loc de resedinta din ala marcat, las numar in geam, n-am avut probleme pana acum. dar astia cu bmw, mercedes, orice masina mai rasarita parcheaza de-a latul trotuarului, intentionat parca sa nu mai lase niciun loc!

    0
    0
  6. te-ai dus vreodata sa ii spui vreunui politist de ce nu face ceva cu masina parcata neregulamentar fix sub nasul lui? Iar el ridica din maini un pic deranjat si iti spune „nu-i treaba mea”… Exact aici e problema. Legea nu se aplica decat aleator sau doar pentru unii in ROmania, si nu doar la circulatie

    0
    0
  7. #12 Comentariu nou

    Ce te faci dacă n-are trotuarul 2 metri lățime?

    0
    0
  8. #14 Comentariu nou

    Eficientizarea deplasarii cetatenilor se face utilizand mai multe metode de transport, si nu a utilizarii doar a unui anumit tip de transport in detrimentul celorlalte. Se pot face multe in orasele Romaniei, daca ar exista interes in cresterea calitatii vietii cetatenilor de rand.
    Inititiva asta este inutila, nu ajuta cu nimic. Eu nu inteleg de ce se accepta parcarea pe trotuar, chiar si cu restrictii. Managementul traficului auto s-a dovedit de mult ineficient. Faptul ca se permite parcarea in limita 2 metri nu rezolva problemele actuale. Exista reglementari in domeniu suficiente care nu se respecta pentru ca autoritatile nu fac nimic.
    Exista asociatii care se zbat, si se zbat degeaba pentru ca instutiile statului sunt total dezinteresate in a face miscarea noastra prin oras mai usoara si mai placuta. Vedeti viteza cu care se analizeaza si se discuta PMUD-urile, de catre cei (i)responsabili.

    0
    0
  9. #15 Comentariu nou

    Eu nu inteleg cum de poti constientiza clar problema reala – lipsa acuta a locuriilor de parcare, dar sa iti doresti penalizarea celor ce parcheza neregulamentar. Primariile din Bucuresti impoziteaza in jur de 1,1 milioane de masini, ofera in total sub 200.000 locuri de parcare, iar solutia ta e sa ii amendam usturator si sa le ridicam masinile celorlalti 900.000 de contribuabili care nu au unde parca regulamentar ? Administratia unui oras care nu e in stare sa adreseze o asemenea problema uriasa nu are dreptul ca macar sa se apropie de ideea de „parcare ilegala” (daramite sa isi penalizeze propriii contribuabili pentru asta), singura regula care ar trebui sa guverneze parcarea fiind interzicerea blocarii unui drum public sau a unei cai de acces (care apropo, sunt infractiuni ce se pot lasa cu inchisoare in legea romaneasca). Si da, bucurestenii au nevoie de alea 1,1 milioane de masini, transportul in comun e la pamant iar pistele de biciclete sunt o gluma proasta. Sigur ca sunt si magari carora le e lene sa mearga 50m in plus si isi lasa masina pe banda a doua pe avarii (banda intai fiind de mult transformata in parcare), magari sunt si printre pietoni sau biciclisti in proportii la fel de mari, dar de educatia cu carnetelul de amenzi a lor se poate ocupa primaria dupa ce a rezolvat problema parcarilor.

    0
    0
  10. #16 Comentariu nou

    In orice oras cu apa calda din vest in care sunt probleme cu traficul si parcarea in centru, pe orice straduta exista un parcometru (parca asa se numeste). Mai nou, se poate plati parcarea si prin telefon/SMS. Incepand cu ora 18:00 pana la 9:00, parcarea e libera.

    Scurt si cuprinzator:
    + orice loc de parcare este o resursa limitata. locuiesti in rahova si vrei sa vii cu masina in centru? inseamna ca-ti permiti. altfel, ratb;
    + locuiesti in centru? in orice oras normal, casele din centru sunt cele mai scumpe – deci oamenii au bani, deci isi pot permite (cel putin) un garaj sau sa plateasca parcarea;
    + politistii comunitari nu trebuie decat sa aibe un aparat foto digital si sa treaca macar o data pe zi pe strazi sa verifice bonurile de parcare. daca se poate in viena, se poate si la noi;

    0
    0
  11. De multe ori pietonii sunt mame cu carucioare, oameni in scaune cu rotile, mame cu copii mici de mana, batrani in baston. Lor nu le poti spune „ai suficient loc”, fiindca nu se incadreaza in tiparul pietonului pentru care este lasat spatiu pe trotuar.

    0
    0
  12. E bine ca schimbam borduri 🙂

    Legat de masinile parcate ilegal. Nu prea era legal inainte pt ca majoritatea banilor ajungeau la patronii firmelor de ridicari. Te costa undeva la 600 lei amenda de la politia local si inac vreo 700-900 lei sa iti poti lua masina din parcul ridicarilor.

    Dupa ce aceste lucruri au fost interzise va pot da exemplu zona Regie cu masini parcate si pe stanga si pe dreapta (neregulamentar 🙂

    0
    0
  13. #19 Comentariu nou

    Poliția este, de multe ori, mână în mână cu parcagii, care cotizează un procent din încasări la șeful brigăzii de pe o anumită zonă pentru a fi tolerați. De aici lipsa de interes în aplicarea de amenzi. Plus chichițele și eschivele pe care românii le găsesc pentru a nu plăti amenzi, care duc la un grad de încasare foarte redus.

    Și da, este penibil să vezi mașini de 100.000 euro sau mai mult parcate neregulamentar în buza unei parcări subterane (vezi cazurile de la Universitate și Intercontinental), pentru că omul nu-și permite să dea 3 lei pe parcare cât stă la o cafea.

    Pentru cei care se întreabă de ce e nevoie de 2 metri lățime, explicațiile sunt simple:

    1. O familie cu copil în cărucior trebuie să poată merge în siguranță pe trotuar.
    2. Un bătrân în cărucior sau cu baston trebuie să poată merge în siguranță pe trotuar.
    3. Două persoane venind din sensuri opuse trebuie să poată trece una pe lângă cealaltă fără să fie nevoie ca una din ele să coboare pe carosabil.
    și lista poate continua.

    Da, asta înseamnă cu unele trotuare trebuie lățite și, acolo unde nu este posibil, strada trebuie făcută pietonală.

    Da, astea înseamnă și că unele trotuare ar trebui să fie îngustate, pentru ca e deja loc suficient pentru pietoni, însă nu și pentru mașini.

    Din păcate, trotuarele trebuie eliberate nu doar de mașini, ci și de reclame stradale, chioșcuri și gherete improvizate, lăzi, scânduri, bidoane sau alte obstacole lăsate pentru a „rezerva” locul de parcare.

    Și da, cineva trebuie să se gândească și la business-uri și servicii pe marile bulevarde. De exemplu, unde oprește camionul cu marfă pentru magazinele de pe Magheru? Unde oprește mașina de gunoi a REBU pe Calea Victoriei? Unde opresc ambulanțele, pompierii, mașinile de curierat? (nu ma refer la angajați, care pot veni cu metroul, ci la cei care fac un business să meargă).

    Dar toate acestea necesită presiune din partea cetățenilor (care, din păcate, se complac în compromis și sunt experți la furatul propriei căciuli) și voință din partea autorităților (care se complac în situația confuză curentă, pentru că nu trebuie să facă mai nimic, banii din contracte pentru borduri intră oricum în buzunare). Încercați să confruntați un șofer care a parcat aiurea și veți vedea câte zeci de scuze poate să-ți înșire (asta dacă nu te înjură direct, te scuipă sau sare la bătaie). Eu fac asta frecvent și argumentele pe care le aud sunt țin de domeniul absurdului sau al nesimțirii. Unul singur și-a cerut scuze și a mutat mașina de pe trecerea de pietoni: o doamnă care oprise să coboare cineva din mașină. Dar vorbim de unul dintr-o sută.

    PS: Și da, e amuzant cum presa sare să dezbată orice lege nouă, de parcă vreodată s-ar aplica. Vezi cazurile: amenzi ridicate pentru șoferii care aruncă gunoi pe geam (ați auzit pe cineva să ia amendă pentru așa ceva?), oamenii care merg cu câini în mașină fără lesă+centură, oamenii care nu strâng rahatul după câine (din nou, știți pe cineva care să ia amendă pentru asta?), etc.

    0
    0
  14. #20 Comentariu nou

    Legat de ridicarea mașinilor parcate ilegal, știm că toată aiureala vine de la lipsa normelor de aplicare a legii pe această tematică și că acesta e motivul pentru care instanțele de judecată au declarat ilegale ridicarile de mașini organizate la nivel local de către primării, nu?

    Aș vrea să văd că Cioloș are coaie să organizeze activitățile în Guvern pe priorități, să facă un soi de „fast track”, ca la englezi: proceduri clare cu aplicabilitate imediată pentru situații care să îmbunătățească viața cetățenilor în chestiuni cotidiene din momentul aplicării.

    0
    0
  15. #21 Comentariu nou

    Stiti ce nu inteleg eu ? Trotuarele sunt facute pentru pietoni, nu pentru masini. Pentru masini sunt drumuri. Atunci, cum sa parchezi masina pe trotuar !!!??? este un nonsens. Apoi, trotuare mai mari de 2m sunt pe Calea Victoriei. Sa inteleg ca dupa ce a fost amenajata pentru promenada bucurestenilor se va da voie sa parcam masinile pe Calea Victoriei ? Sunt pline bulevardele si strazile cu masini parcate pe ele, cu indicatoare de stationarea interzisa si nimeni nu aplica legea. Propun scoaterea acestor indicatoare, cel putin facem economii la achizitia lor….

    0
    0
  16. Imi deschid afacere de productie rulete daca trecea legea.

    0
    0
  17. #23 Comentariu nou

    Cred că inițiativa legislativă e doar o mică schimbare dintr-o lungă serie de schimbări planificate ca parte a Planului de Mobilitate Urbana Durabila (PMUD), al cărui text îl găsiți aici: http://www.cjilfov.ro/upload2/BI_SUMP_Final_RO_revizuit_CJIRATB.pdf

    Soluția punctuală cu eliberarea trotuarelor nu va rezolva nimic, însă dacă citiți toată seria de propuneri, veți vedea că planul dorește să rezolve o multitudine de probleme interconectate.

    Planul e la faza de consultări publice, următoarea având loc sâmbătă, 16 ianuarie, la sediul Facultății de Transport din cadrul Universității Politehnica București, deci dacă doriți să vă exprimați (constructiv) părerile, veniți acolo.

    0
    0
  18. #24 Comentariu nou

    Sunt de acord cu amenzi cat mai mari, dar ridicarea masinilor EXCLUS!
    Este o aberatie, si un focar de profitori.

    Sa ramana masina acolo, si sa se dea amenda la 10 minute, sau la 30 minute, pana se aduna cat salariul pe un an de zile. Asa e mult mai eficient, si mai fara nervi decat toate problemele ridicatului.

    EXCLUS RIDICAT. RIDICATUL DE MASINI ILEGAL.

    0
    0
    • Păi şi cum e posibil peste tot în Europa, doar în România nu?

      0
      0
    • #26 Comentariu nou

      Nu-sh cum e in alte parti, dar ridicarea masinilor se face pentru nasoale: gen blocare trafic/intersectie/straduta sau cel putin curte (asta la cererea proprietarului blocat), stationare in zona treceri de pietoni / cale ferata / pe linia de tramvai.
      In cazuri uzuale, pot fi de acord si cu ridicarea de pe prima banda daca e drum intens circulat si marcat cu semn de ridicare. La fel si impotriva parcarii pe ambele parti ale drumului, fortand un fir de circulatie. Chiar si la blocarea trotuarului, dar din nou fara a fi absurzi intr-o zona fara trafic – sau cu pretentia de 2m. Poate in Bucuresti legea asta reglementeaza ceva, dar in orice alt oras din tara asta exista trotuar de 2m in putine locuri, sau sunt stalpisori, gardulete, locuri de parcare deja amenajate, banda I ocupata etc. Poate ar fi recomandabil sa existe parcometre civilizate sau taxa de parcare generalizata, ca nu poti sa ai masina in 2 locuri simultan (ca putini din cei care nu au loc de parcare de la primarie au loc de parcare propriu). In Brasov de exemplu, sunt multe parcari de bloc unde s-au facut licitatii candva, dar oamenii s-au prins ca sunt mai putini decat locuri si nu au mai platit. Unii chiar au lasat parcarea cu plata (se zvonea ca exista echipe care fac poze cu parcarea pe locul neplatit si dau amenzi), si parcheaza pe strada la cativa metri de parcarea civilizata.

      0
      0
  19. 0. Banda unica #ratb1 : rezulta mai multe locuri de parcare disponibile. Se poate pune in practica in 1 luna.
    1. Facut trotuarul de max 2m. Exista unele si de 4-8m (eg bd Basarabia in B).
    2. Facut 1 banda pt parcare
    3. Restul lasat ca spatiu verde.

    0
    0
  20. In toata Ungaria nu vezi nici macar O SINGURA MASINA parcata pe trotuar. NICI UNA !… Deci, se poate. Totul e sa vrei…

    0
    0
  21. #29 Comentariu nou

    Eu am inceput sa sun la Politie Sector 1 ori de cate ori nu am loc pe troutar din cauza masinilor parcate. De cele mai multe ori mi se spune la telefon ca sunt putine echipaje dar incearca sa trimita pe cineva. Azi m-au sunat inapoi sa imi spuna ca echipajul venit la fata locului (intersectie mare, in sector 1) a constatat ca cele 4 masini parcate cate 2 in paralel, despre care eu am sesizat ca blocheaza trotuarul in intersectie, sunt de fapt parcate regulamentar si soferii nu pot fi amendati, pentru ca au lasat 1 metru pentru pietoni (evident, nu era nici macar 1 metru, dar nu ma pot certa cu Politia, nu?). Acum preocuparea mea este sa gasesc o solutie de genul gard / stalpi uriasi care sa nu permita masinilor urcarea pe trotuar. Dar si aici, regulile Primariei Bucuresti spun ca pot solicita stalpisori NUMAI asociatiile de proprietari sau persoanele juridice care locuiesc in zona. Deci eu, pieton exasperat ca zilnic nu am loc sa trec pe acel trotuar, nici macar nu pot cere o solutie, iar Politia spune cu seninatate ca de fapt masinile lasa loc pietonilor. Aveti idei, solutii concrete de a rezolva civilizat problema?

    0
    0