Ministerul Educaţiei n-are Logică

by Someone on 05/05/2009 · 42 comments

in Promo

Din primii 12 ani de şcoală, nu mai ţin minte decât o singură oră: cea în care profa de română a organizat o dezbatere pseudo-juridică asupra romanului Ion, al lui Rebreanu, în cursul căreia am jucat avocatul apărării. Pe vremea aceea, tata vâra matematică şi fizică în mine cu pompa. Îmi pusese meditatori, am umplut metri de caiete cu exerciţii, rezolvări de probleme, cu şiruri, limite, matrici şi integrale de toate tipurile, pentru că Politehnica era atunci singura şansă reală ca să nu faci armată la trupă şi să nu tragi la şaibă toată viaţa. Tata voia tot ce era mai bun pentru mine, aşa cum se putea atunci.

20 de ani mai târziu, o ecuaţie de gradul 2 îmi e la fel de misterioasă ca proiectarea motoarelor superluminice. Tabla înmulţirii e tot ce merge, dar şi aceea cu unele ezitări.

În schimb, acea oră în care clasa s-a împărţit, pasional, în acuzatori şi apărători pe marginea tramei din Blestemul pământului, blestemul iubirii rămâne de neuitat. Culmea, nici măcar n-o prea simpatizam pe profesoara de română, aveam alţi preferaţi, dar ea a ştiut atunci să transforme în creativitate şi argumentaţie spiritul de controversă şi contestare care domină orice adolescent.

Luna trecută, vorbeam cu Mario Garcia după prezentarea sa de la Centrul Cultural al Ambasadei SUA. “Ce mă miră în România este că oamenii nu pun întrebări în public, în schimb, după conferinţe, sunt asaltat de curioşi. De ce?” “Vine din trecut, când nu puteai să pui sub semnul întrebării ce ţi se spunea de la tribună” – i-a oferit lui Mario o explicaţie Ioana Avădani, de la CJI.

E mai rău decât atât. Nu avem cultura dezbaterii publice. Suntem nesiguri şi ne temem de lacunele noastre. Suntem hiper-competitivi în încercarea de a ne ascunde lipsurile, deşi ar trebui să concurăm pentru eliminarea lor. Tăcem în public, bârfim în particular. Zâmbim în grupuri, rânjim pe bisericuţe. Pe faţă ne gudurăm, pe la spate muşcăm. Suntem dominaţi de incertitudini pe care nu vrem să ni le asumăm de faţă cu ceilalţi. “Lasă-l p-altu’, să nu fiu eu primul, să nu par eu un prost” este regula de aur. Cui iese-n faţă i se dă la cap, cine stă ascuns mai are o şansă de scăpare.

Părerea mea e că vine din şcoală, nu din politică şi nici din comunism. Şcoala românească încurajează memorizarea mecanică, nu dezbaterea. Profesorii urmăresc performanţa prin repetiţie, nu prin stimularea creativităţii. Şcoala românească e una a dresajului, nu a dezvoltării inteligenţei. La fel ca şi câinii de la circ, şi la şcoală se găsesc elevi care ştiu să scoată rădăcina pătrată, dar nu pricep neam cum se face asta şi la ce altceva serveşte decât la obţinerea unei mici recompense – un cub de zahăr sau o notă de trecere, tot aia.

Rezutatul e că avem o societate în care argumentaţia e cel mai adesea lipsită de logică, una în care etica e fragilă şi scările de valori sunt şubrede. O societate unde mimetismul este regula iar creativitatea întâmplarea.

logica1

Ministerul Educaţiei se pregăteşte să scoată Logica din programa şcolară, îmi atrage atenţia Writeman. Subiectul n-a prea ajuns pe prima pagină nicăieri în media. E mai uşor de înţeles că nu e-n regulă să reduci orele de sport. Oricine ştie că dacă faci mai puţin sport faci mai multe boli. E logic, nu? O fi, dar Logica nu intră în logica Ministerului.

S-a format un grup de acţiune pentru menţinerea Logicii în programa de liceu. Există o cauză pe Facebook, există un blog dedicat, există un logo pe care-l puteţi prelua pe site-urile voastre. Susţin acest demers – e un semn că unii au reuşit totuşi să scape nevătămaţi din meşteşugul de tâmpenie exersat de şcoala românească asupra propriilor elevi.

Altele asemenea pe Amar de Zi

{ 2 trackbacks }

D-ale invatamantului | the world in my eyes
07/05/2009 at 23:56
Despre Politica | Click-uri politice, 9 Mai 2009
09/05/2009 at 21:11

{ 40 comments… read them below or add one }

1 Logicon.or.no 05/05/2009 at 14:34

Nu subestima niciodatä mintea “prea odihnitä” a Abramburicäi ! Dupä mutarea orelor de sport în week-end, dupä ordine prin care care se reducea fondul de salarii, cätre inspectoratele scolare, dar care, în mintea sa, nu afectau veniturile dascälilor, la ce ar mai folosi materia numitä “Logicä”, întrucât toate actiunile sale, ca si cele ale guvernului, sunt . . . ILOCIGE !

2 gaboss 05/05/2009 at 14:50

Învăţământul românesc a dus întotdeauna lipsă de practică. Totul este teoretic, nu ştii la ce dracu’ sînt bune ecuaţiile de gradul doi sau integralele, că poate altfel ai privi lucrurile. Vă mai amintiţi orele de fizică? Cât de greu o fi fost să ai la clasă un plan înclinat de lemn, pe care să poţi demonstra FIZIC toate porcăriile alea cu forţe din desene?

3 abstract writeman 05/05/2009 at 14:58

ohoo, cat spatiu! sa traiasca! multumesc vlade, esti un om de cuvant!

4 Gheorghe Constantin 05/05/2009 at 15:18

Peste tot în lume şcoala e una de dresaj. Ne place sau nu. Lucrurile se învaţă prin repetiţie. Şi eu am uitat multe din matematică, pentru că de două decenii nu mai profesez ingineria. Dacă ai bazele consolidate, e simplu: deschizi un manual şi pui mâna să reînveţi.

Ce mi se pare bizară este insistenţa cu care se promovează reducerea orelor dedicate studiului. În liceu aveam ore şi sâmbăta, doar patru, în rest erau şase ore. N-a murit nimeni! La facultate, la fel. Bine, aici mai puteai chiuli. Dar cum să te pregăteşti pentru perioada vieţii profesionale, în care opt ore de lucru sunt excepţia, chiar şi la “stat”, dacă la şcoală stai doar patru? Tu câte ore lucrezi? Şi atunci cum împăcăm aceste realităţi?

Ne lipseşte cu adevărat altceva: spiritul critic. Aici este cea mai mare lacună a sistemului nostru educativ. Spiritul critic al celor care fac programele, spiritul critic al profesorilor, spiritul critic al elevilor şi al părinţilor.

Aşa că cea mai urgentă dezbatere publică ar fi cea legată de conţinutul procesului educativ. Mi s-a părut mult mai logic sistemul acela cu licee teoretice, real şi uman, liceee tehnologice, sportive, etc. Şi cine vrea să facă logică, filosofie, literatură, istoria artei(noi am făcut asta şi la clasa specială de matematică, am şi acum manualul!), se duce la uman. Cine vrea matematică, fizică, ştiinţe, în general, se duce la real. Şi poate face şi acolo logică, la matematică, sau la filosofie. Că aveam şi aşa ceva în programă, şi economie politică.

Aşa, acum vrem să salvăm logica, mâine vine cineva şi vrea să scoată fizica, sau anatomia, şi iar începe circul. Şi aşa ştiinţele se predau acum mizerabil în liceu.

Încă ceva: nu cred că a reduce totul la persoana ministrului e cea mai inteligentă mişcare. Mai degrabă este vorba de oamenii din sistem. Nimeni nu vrea să-şi piardă normele didactice. De aici bătălia mediatică. Şi din păcate şi jurnaliştii se lasă manipulaţi de oameni din sistem, sau manipulează pentru că, spre exemplu, cred că fac un bine dacă o înjură pe Andronescu.

5 zamolxis 05/05/2009 at 15:35

Cand am zis acum cateva saptamani ca romanii sunt prea nevrotici si ca nu stiu sa dezbata (e drept, fara a intra in amanuntele in care-ai intrat tu), oamenii s-au suparat pe mine si-au plecat. Ma bucur ca tragi si tu acest semnal de alarma, dar e prea tarziu: scoala romaneasca este in cadere libera de mai mult timp. Viitor de aur tara noastra are. (link sub nume)

6 Someone 05/05/2009 at 16:05
Gh. Ctin. – Nu sunt de acord cu tine că peste tot “şcoala e o chestiune de dresaj”. Anglo-saxonii încurajează discuţia, dezbaterea, spiritul critic, aşa cum spui, punerea sub semnul întrebării, în mod onest, şi găsirea propriilor soluţii.
7 curly 05/05/2009 at 16:21

@Gh. C-tin: e aiurea sa pui un elev de 15 ani sa aleaga la ce liceu sa mearga (real sau uman). vb despre mine aici, dar cred ca majoritatea copiilor de varsat respectiva ar avea o dificultate in cazul asta…..dupa mine, ar fi ok sa fie doar 3 tipuri de invatzamant liceal:
- regular (in care sa invetzi shi botanica , shi istorie, shi fizica shi literatura, shi mate shi istoria religiilor)
- scoli profesionale
- licee pt abilitatzi speciale (arta plastica, muzica, sport)

8 wlfp 05/05/2009 at 16:36

Nu stiu de ce ministrii educatiei se straduiesc intotdeuna sa exceleze in controverse si schimbari. Concret ei nu fac nimic si probabil incerca sa isi ascunda lipsa performantei prin decizii absurde si radicale.

Comparat cu sistemul polonez, chiar ma bucuram ca noi avem in programa logica, psihologie, economie si filosofie. Putin din toate, ca sa ne de-a o idee despre lucrurile din jurul nostru, caci nu totul se rezuma la matematica si romana

9 jurnalista 05/05/2009 at 16:48

vlad, este sinistru ce se intampla..in scoli, cu profesorii, cu elevii…e tragic si ce guvern avem..ce presedinte…vai de capul nostru…

10 Gheorghe Constantin 05/05/2009 at 17:01

De ce e aiurea să pui un individ la 15 ani să facă o alegere? Să faci sex la 10, 11, 12 ani se poate? Să ucizi la 12, 13, 14 ani se poate? Să intri în comă alcoolică, să te droghezi, să te prostituezi, da, dar să decizi ce şcoală vrei să faci, nu? Cineva e tâmpit în cazul ăsta!
Vlad, peste tot este o problemă de “dresaj”, chiar şi acolo unde se dezbate mai mult, pentru că se formează deprinderi, chiar reflexe condiţionate, dacă vrei. Şi şcolile anglo-saxone scot rebuturi, nu doar cele româneşti. Iar elite apar peste tot în lume, indiferent de cât de diferite sunt sistemele lor de educaţie.

11 Someone 05/05/2009 at 17:30
Constantine, dresajul e reflex condiţionat. Inteligenţa e mai mult de atât, ce naiba.
12 myke 05/05/2009 at 17:40

Ca victima a actualului sistem educational, as avea si eu cateva lucruri de spus.

In primul rand, nu inteleg de ce inca mai exista oameni care lupta pentru mentinerea a ceva, orice, din actualul sistem. Mi se pare o risipa de energie intr-un scop, si va rog sa ma scuzati daca sunt prea dur, cretin. Actualul sistem este, si acum va rog sa-mi scuzati limbajul, de cacat. Eu unul, la 18 ani, m-am saturat. De 11 ani sunt calcat in picioare zi de zi. Nu mai pot. Nu mai vreau.

Acum ma trezesc cu oameni care-mi spun ca ar trebui sa fiu scandalizat de eliminarea orelor de sport. De ce? Oricum nu facem nimic in acele(acea in situatia de fata) ore. Oricum suntem toti niste deformati fizic: ba prea slabi, ba prea grasi, ba lenesi, ba fumatori, ba bolnavi, ba cocosati de calculator. De ce ar trebui sa fiu scandalizat de eliminarea orelor de istorie? Ca sa trec din nou prin asta?

Cat despre logica, am facut doar intr-a 9a si nu mi-a ramas nimic important. Acum fac economie, n-am nici cea mai mica treaba cu materia asta. Intr-a 10a am facut educatie antreprenoriala, si singurul lucru legat de acest subiect care ma va marca pe viata este faptul ca unul dintre cei 5 profesori pe care i-am avut a murit in mijlocul anului scolar, la 39 de ani.

Nu, eu sunt hotarat sa sustin doar o reforma totala in invatamant. Din actuala bataie de joc eu nu mai sustin absolut nimic, si nu mai lupt pentru nimic.

Legat de ce a zis Gheorghe Constantin, eu mi-am imaginat si mi-am dorit inca de mic un sistem prin care la liceu sa-mi aleg singur subiectele si sa pot sa mi le schimb. Desigur, totul pe baza unui punctaj si sub indrumarea unor profesori competenti. Ca sa vorbesc pe caz concret: eu sunt elev in clasa a 11a la liceul Lazar din Bucuresti, profil mate-info. Am ales profilul asta pentru ca vroiam sa fac programare. Ce ore aveam in clasa a 9a?

2 de franceza
2 de biologie
1 de religie
1 de desen
1 de muzica
1 de informatica
1 de TIC

Frumos, nu? In clasa a9a am facut intr-un an jumatate din cat facusem la cursuri particulare intr-a 6a!Abia acum, in clasa a11a, fac 5 ore de info. Dar interesul meu s-a mutat catre alte domenii.

Am fost putin cam violent in limbaj la inceputul postului, dar am ajuns la o stare de respingere totala a absolut tot ceea ce inseamna educatie. Eu in astia 11 ani la scoala nu am invatat decat sa urasc, sa adun frustrari, sa tac si sa iau suturi in fund. Si daca asa e viata pentru unii cu 8 ore de program, eu imi cunosc potentialul si nu am de gand sa accept situatia si sa ma irosesc.

13 Combo 05/05/2009 at 17:55

@Gheorghe Constantin: in coma alcoolica poti sa intri si la 3 ani. Sa omori este posibil de cand poti sa tii un cutit in mana, sau pistol sau mai stiu eu ce. Asta nu inseamna ca esti in stare sa faci niste alegeri informate. Cat despre “dresaj ” eu zic ca e mai bun ala care te deprinde sa gandesti, sa analizezi decat “dresajul” care te face casetofon.

14 Gheorghe Constantin 05/05/2009 at 18:14

Inteligenţa, fără “dresajul” ăla, nu face doi bani!

15 [D][S][N] 05/05/2009 at 18:34

@ Vlad
Eu am terminat’o cu scoala relativ recent si consider ca invatamantul romanesc trebuie sa imbine discuţia, dezbaterea, spiritul critic şi găsirea propriilor soluţii, cu “dresajul” !
Fara dresajul asta – la modul pozitiv, desigur – , nu se poate la noi ! Chiar daca nu ne place, realitatea de demonstreaza in fiecare zi ca nu sintem pregatiti pentru a face o educatie fara dresaj ! Romanului, daca ii impui cateva lucruri de bun-simt, daca nu esti riguros cu el, nu face nimic!
Oricum, principala problema a invatamantului este , zic eu, aceea ca nu a reusit sa se adapteze la ceea ce ii cere societatea romaneasca si nu reuseste sa aibe o oarecare stabilitate, care i’ar crea posibilitatea impunerii unei viziuni clare si a unei strategii bine fundamentate pentru viitor.

16 Tavi 05/05/2009 at 19:24

Sunt de acord cu scoaterea Logicii din materia scoalara.La profilul meu (mate-info) cel putin nu isi are rostul daca ar fi sa ma intrebi pe mine.Anul trecut am avut logica, anul asta am psihologie(pishologie), dar in afara de schimbarea de nume, este aceasi materie, la fel de greu de tocit si de inteles, o materie la care iau intdeauna note mult mai mici decat la fizica, informatica si matematica.

17 sorin 05/05/2009 at 19:36

bine…uite eu am 2 copii. unul in clasa a 5-a si unul in clasa a 6-a. mai oameni buni. e nenorocire. profesorii s-au trasformat in vanzatori ambulanti de carti si culegeri. treaba faina e ca odata cumparate ele trebuiesc rapid inlocuite cu unele mai noi. uite chiar acum discut cu sotia urmatoare problema…ala mare a avut de facut un “portofoliu” la biologie. a scris saracu copil vineri sambata si duminica. s-a dus cu lucrarea la scoala iar profesoara s-a luat de el ca a scris pe hartie ingalbenita de vreme. mi-a crescut tensiune. adica asta se duce cu 50 de foi scrie marunt de mana in trei zile si aia se ia nu de ce a scris sau cum a scris ci pe ce a scris. pe mine m-a prins revolutia in clasa a 9-a si s-a dus dracu tot liceul. atunci o parte din profesori nu aveau moralitate. profa de “economie politica” cea care ne dezvaluia tainele materialismului dialectic ne preda dupa vacanta de iarna (89-90) filosofie explicandu-ne principalele doctrine ce stau la baza statului de drept. asa ca nu mai invata nimeni nimic si oricum in harababura aia nu mai avea nimeni chef de scoala. am sperat ca in 20 de ani s-o fi schimbat ceva. ei bine nu. nu s-a schimbat nimic ba din contra. profesorii sunt mai tampiti, mai avari, mai superficiali si mai josnici decat acum 20 de ani. bine…..hai…..NU TOTI. nu se face scoala. punct. si acum 20 de ani si acum in 2009 copiii sunt obligati sa invete comentariile la limba romana. nu texte, nu poezii. comentari care de cele mai multe ori sunt niste mostre de cretinism cum rar poti gasi pe hartie tiparita. si daca nu au carti de comentarii….hm…..nu-i nimic s-a inventat internetul. la matematica copiii nostrii stimati domni nici nu deschid manualul. profu preda direct din culegere. n-ai culegere n-ai parte as parafraza un vechi proverb. la geografie e dezastru. o sa-mi spune-ti ca am eu copiii intr-un loc gresit. ca e scoala aia de vina…ei bine ca orice parinte vorbesc cu colegi, cu colege, cu alti oameni din alte locuri. si sunt atat de asemanatoare cazurile incat tind sa generalizez desi sigur printre dumneavoastra voi gasi destule voci care sa spuna ca nu este la fel peste tot sau ca nu toti profesorii sunt la fel lucru cu care in principiu sunt de acord si eu. da nu sunt toti la fel. Dar doamne cat de multi sunt totusi……..gata m-am calmat ma apuc sa ii caut lu aia mica niste comentarii la romana.
numai bine

18 abstract writeman 05/05/2009 at 19:36

@ tavi – faptul ca nu se preda bine logica in licee nu e un argument impotriva scoaterii ei din programa. e ca si cum ai gasi un antidot la cancer, car pentru ca n-ai medici care sa-l administreze, preferi sa-l scoti din spitale si sa omori pacientii

19 Luana 05/05/2009 at 19:38

Mi-a placut mult articolul, in special pentru ca atinge una din problemele pe care, elev sau student in Romania fiind, pur si simplu nu le sesizezi: importanta comunicarii si argumentarii ideilor. Am avut privilegiul sa studiez un semestru in strainatate, unde faceam cursuri alaturi de studenti din toata lumea, si m-a surprins initial usurinta cu care isi rosteau ideile, natural si fara sa le fie teama ca spun prostii sau ca vor fi judecati. Noua ne lipseste asta, pentru ca suntem invatati de mici sa tacem si sa bagam la cap. Problema trece dincolo de ciclurile de invatamant, cand mai tarziu in viata ne vom putea manifesta nemultumirea unde nu trebuie si unde nu i se pot gasi solutii.

Logica e una din putinele materii pe care le tin minte si acum. Intotdeauna mi s-a parut usoara si…logica; in plus m-a ajutat enorm mai tarziu in liceu sa inteleg/explic/evaluez enunturi sau probleme de diferite feluri.Asa ca, Tavi, da-mi voie sa te contrazic, logica nu e de tocit, e de inteles, si sta la baza stiintelor – unde musai se respecta principiile ei, altfel iese o varza.

20 Dia 05/05/2009 at 19:47

chestiunea cu Logica nu e deloc logica dar buba nu e de ieri de azi. eu am facut liceul in perioada 96-2000, la Informatica, si in programa pt aceasta sectie nu figura Logica. se facea in cls a IX-a, cei de la Filologie, Mate-Fizica, Bio-Chimie, Socio-Umane, toti faceau. cu exceptia noastra, a celor de la Info. de ce? nu am inteles niciodata.
ps. eu am fost avocatul acuzarii la Moara cu noroc :) si intr-adevar, e una din cele mai bune chestii pe care le-am facut in liceu.

21 micky 05/05/2009 at 19:50

Curios ca si pentru mine judecata lui Ion din timpul orei de romana a fost cea mai vie exerienta din scoala(a fost si singura data cand am luat 10 ca note din astea nu se dadeau decat la tocilari,nu acelora care dezvoltau propriile idei cand citeau vreo carte).
Cat despre logica, e cam nasol sa nu stii sa rezolvi un silogism decat sa nu stii valorile cos, sinus si alti pi!

22 Tavi 05/05/2009 at 19:58

Nu zic ca logica e total inutila, dar mi se pare mie, sau in Romania daca nu se dau note la o materie, insemna ca nu se face?Adica la materiile care ar trebui sa te pregateasca pentru viata si sa te formeze ca individ trebuie neaparat sa pui note?Eu cel putin daca stiu ca materia aia e pe note, foarte rar imi pasa sa inteleg ce preda, imi pasa mai mult de note.

De exemplu, miercurea trecuta am copiat un comentariu de 5 pagini, un CV si o scrisoare de intentie de pe net ca tema, si cand m-a ascultat profa de romana, i-am citit tema si din carte ce trebuia sa invat, nu din cap si am reusit sa iau un 10, pun pariu ca pe 13 septembrie anul in curs nu ii mai stiu nici macar titlul lectiei(Floare albastra).

Sau Ion l-am facut si eu anul asta, la vremea lui l-am invatat cat de cat bine, dar daca Vlad nu zicea de “Blestemul pământului, blestemul iubirii “, nu mi-as fi amintit despre ce era vorba in roman.

23 Someone 05/05/2009 at 20:16
Micky, am fost colegi? Am avut o colegă Micky (dar cine n-a avut?) :-)
24 Someone 05/05/2009 at 20:20
Zamolxis – erai oprit de Akismet.
25 Ciprian 05/05/2009 at 21:01

Cum naiba sa scoata logica din scoala? Pai restul pe ce se bazeaza? Toata viata noastra, toate actiunile noastre.. vor sa ne toarne toate prostiile fara a avea dreptul de a gandi, de a analiza?? WTF?! E crima asta!
Intr-un sistem bazat pe invatatul mecanic foarte probabil sa nu fie nevoie de logica, dar scoala ar trebui sa ne pregateasca pentru viata, nu sa ne distruga.
Fara sport, fara logica or sa devina toti niste legume. Cine a venit cu ideea asta, cu cine o fi facut logica? O fi fost chinuit prin liceu de materia asta.
Forta M”U”. Deocamdata 2-0. :)

26 abstract writeman 05/05/2009 at 21:36

cand am dat drumul la blog si la cauza de pe facebook, m-am temut foarte tare ca lumea o sa zica: logica? materia aia arida din care n-am inteles nimic? foarte bine, sa o scoata. creste inima in mine cand vad ca logica ESTE asociata cu gandirea critica, cu prestarea unui discurs coerent si argumentat. nu conteaza ca nu e predata bine, conteaza ca AR TREBUI predata bine. va astept sa si facem ceva impotriva scoaterii logicii din licee, cel mai probabil pe 21 mai in fata ministerului educatiei. luni pe 11 vom avea un anunt cert! si sper sa avem si media langa noi!

27 Elisa 05/05/2009 at 21:54

[...la Vlad-Amar de zi.Mi-am amintit(citind comentariile) de pulovarul ...]

28 costin 06/05/2009 at 03:59

Vlad, invatamintul e in cadere libera peste tot:
http://www.theglobeandmail.com/servlet/story/RTGAM.20090417.wcowent18/BNStory/specialComment/
Asta nu-i o scuza pentru cel din Ro, doar o constatare. La cele comentate inaintea mea, as adauga o componenta esentiala care lipseste din invatamintul romanesc: EDUCATIA CIVICA.

29 Cristina 06/05/2009 at 05:36

Sint anumite materii care trebuie sa se faca in scoli, nu conteaza care este profilul scolii. Daca nu se cunoaste istoria, oamenii o vor repeta. Logica este un subiect foarte important care sta impotriva indoctrinarii. Dar probabil asta e scopul scoaterii logicii….

30 micky 06/05/2009 at 06:32

Doar daca ai terminat liceul in ‘97 la”Al.I. Cuza”din Husi,profil istorie!lol!

31 Alexandra 06/05/2009 at 09:37

:) Vlad, ce ai scris tu imi aduce aminte de o ora de matematica din liceu la care am intrebat-o pe profesoara la ce ne ajuta tipul de calcul pe care il faceam in momentul ala – intelesesem cum se face, dar nu si la ce ar putea folosi in viata reala. Mi-a raspuns ca pentru a ajunge la alte calcule. Am insistat: in practica, pentru ce pot fi folosite calculele alea, in ce domeniu. Simplu, in matematica! veni promt raspunsul. Am reformulat de cateva ori si tot nu am reusit s-o fac pe profesoara sa inteleaga ce vreau de la ea… probabil a fost vina mea ca nu am reusit, sunt blonda… dar nici sistemul romanesc nu e mai breaz!

32 curly 06/05/2009 at 10:21

off-topic: Vlad are fatza de Husi! :) )

33 Ildiko 06/05/2009 at 12:42

Ca fosta eleva, ca fosta profesoara, ca parinte a doi baieti pe care le-am pregatit sa dea bacalaureatul si ca minoritara pot sa declar ca nu avem un sistem de invatamant si nici nu sunt mari sperante sa avem unul in viitorul apropiat. Pentru ca ceea ce avem este mai degraba un sistem de haos care produce in primul rand multi frustrati care nu stiu ce sa faca cu viata lor.
Intrebarea nu e daca psihologia sau educatia fizica se preda in mai putine ore. Nu cantitatea ci calitatea conteaza. In primul rand jumatate din continutul fiecarei materii ar trebui scoasa. Numarul de ore astfel eliberat trebuie umplut cu activitati care duc la formarea de diferite deprinderi. Elevii sa aiba posibilitatea de a-si da seama ce le intereseaza cu adevarat, ce le pasioneaza. Adica multa, multa practica. Sigur, si profesorii ar tebui (re)formati in acest sens. Pentru ca daca ai dictat o viata intreaga, greu iti va fi sa faci conversatie inteligenta si ore creative. Diferitele materii nu trebuie scoase ba dimpotriva, trebuie diversificate. Acum copiii nostri invata integrale, derivate, insa nu invata un singur cuvant despre Marquez, Shakespeare sau Durrenmatt.
Cultivarea empatiei ar trebui introdusa inca din primii ani de scoala, educatia civica la fel.
Pe scurt, reforma totala. Ministra habar n-are de invatamantul preuniversitar si reforma nu reprezinta o prioritate pentru dansa. Fostii erau la fel.

34 mArius 06/05/2009 at 12:47

Eu am fost procurorul acuzarii :) . Mi s-a spus atunci sa urmez dreptul, dar gramatica si matematica pe care trebuia sa le invat m-au descurajat.
Sa stii ca e un dresaj in educatie peste tot, inclusiv afara.
Se discuta, dar se discuta in anumite limite, se studiaza unele domenii, iar altele nu.
Esti ajutat sa iti dezvolti anumite …abilitati, iar altele sunt complet ignorate, nu numai de educatie ci si de media, etc.
Ce abilitati ? Pai intreaba un absolvent la Oxford ce poate face si ce nu.
Apoi iti fac cunostinta cu oameni care pot face ( ma includ si pe mine aic) si te pot si pe tine invata sa faci anumite lucruri pe care si un om informat si trecut prin viata ca tine le-ar cataloga drept vise.
Deci exista dresaj si dresajul incepe din momentul in care parintii incep sa le faca bebelusilor program fix: cand sa manance, cand sa doarma, etc. – e o chestie care poata parea un detaliu dar e extraordinar de important…cand deja intri in sistemul educational esti dresat in destul de mare masura.

35 son of alerik 06/05/2009 at 14:38

Mi-a placut foarte mult articolul; ai perfecta dreptate: dresajul isi face simtita prezenta in educatie!

36 Stefy 06/05/2009 at 21:39

Hai sa-ti pun parerea mea a unei eleve de a 12-a, care scapa imediat de liceu. De multe ori le zicem la profi haideti sa discutam, sa facem dezbateri dar ei spun : TREBUIE SA RESPECTAM PROGRAMA,nu avem timp de discutii. Pe la religie ce mai dezbatem si pe la educatie pentru sanatate ah si cu profa de franceza ce mai discutam (are 32 de ani vechime, dar e foarte ok si dezbatem destule teme mai ales ca dam oral franceza). Oricum toti profii cu care am vorbit (Si mai ales cei tineri) mi-au spus ca nu merita sa intri in invatamant si ca ma sfatuiesc sa nici nu ma gandesc la o cariera de profesor. Tin minte ca si noi am facut dezbatere parca odata la romana ceva de genu “Romania intre Orient si Occident” parca, era un studiu de caz :) ), numai ca mnah trebuia sa respectam niste cerinte bla bla…Si zilnic ni se spune: invatati, invatati, invatati, aveti bacalaureat, invatati. De ex la filosofie pentru noi e total neinteresant si i-am spus profei sa ne aduca subiecte mai interesante legate de filosofie, dar ea nu….ca avem o materie de urmat…Just…bulls*hit. De-abia astept sa scap, fac pariu ca si la bac va fi iar show, ca in fiecare an. Iar Ambramburica ar trebui sa ne scuteasca :-j de prezenta. Slava cerului ca am avut sincer 3-4 profi ok in toata viata mea de elev, ca daca nu erau ei…Mi-e mila de cei ce raman inca in bancile scolii si imi va fi mila si de copii mei, sincer….

37 axell 07/05/2009 at 11:08

Dragii mei , acest spirit critic nu ne lipseste cu desavarsire, ci doar il expunem ascuns de lume.Vorbim intre noi ca ce bine ar fi ce tare ar fi…dar nu face nimeni nimic.Asta mai mult ca sigur din cauza faptului ca nu suntem un pic organizati.Daca se gaseste unul sa zica ceava nu trebuie ca statul sau alte organizatii sa ia vreo masura….masurile le vor lua chiar cei care sunt alaturi de el in demers……..si aceste masuri se refera la hulit si la dat cu paru in cap.
Asta e lumea in care traim, in care daca unul ridica capu ni se pare ca vrea sa ne ia painea de la gura.
Dezibina si cucereste e inca sintagma dupa care ne conduc ai nostri dragi lideri.

38 catalin40 07/05/2009 at 13:22

Asta e invatamantul rusesc informativ si nu formativ.
Copilul meu a rezolvat o problema la o olimpiada de matematica (cl IV) intr-un mod diferit fata de cel oficial si a fost depunctat (chiar daca a obtinut acelasi rezultat).
Multi profesori sunt ei insisi niste magnetofoane , inregistreaza si redau.
Fac cu baiatul meu 1 ora de informatica pe saptamana care va fi mai utila decat cele zeci de ore de matematica facute la scoala si acasa.
Asta deoarece informatica are la baza cuvantul IF (daca fac asta se intampla asa daca nu altfel), interactiunea si logica.
Matematica facuta la noi inseamna memorarea unor moduri de rezolvare.
Din pacate profesorii de informatica buni sunt rari in invatamant deoarece spre deosebire de profesorii de matematica ei pot gasi f usor de lucru.

39 EWQUT 29/10/2009 at 20:51

Problema este aceea ca cei din ministerul educatiei merg pe langa procesul de invatamant si scot programe scolare dupa urcehe cum spunea si Victor Stanculescu, si Duiliu Zamfirescu care au evitat sa discute cu diletantul Basisto -pdl0isto pedofil

40 EWQUT 14/11/2009 at 22:50

Cum spunea si boc ,de la discutii au ramas niste probleme care dau nastere la alte discutii,care la randul lor permit alte probleme cum ar fi problema cutiei ,cu bila neintoarsa ,pentruca zicea si prof.phd.Mircea h.Orasanu intr-o discutie cu proceedings oxford ,n-are cine sa intoarca bila ,toti sunt in concediu fara plata cam zece zile cu aproximatie ca nu se stie nicio data ,si lucreaza la negru la niste tabele cu convocator

Leave a Comment

Previous post: Preşedintele laş al României

Next post: Îndrumar de interviu cu dl. preşedinte