Cea mai stupidă reacţie pe care am văzut-o la scandalul Dieselgate aparţine unui specialist de colţu’ străzii, undeva pe Facebook: „nu contează, clienţii nu cumpără maşinile în funcţie de emisiile de CO2”. Indulgenţa asta faţă de încălcarea regulilor este ceea ce ne pierde. Acţiunile Volkswagen s-au dus în cap după izbucnirea scandalului, preşedinţia americană se declară îngrijorată, guvernul german s-a alarmat şi cere explicaţii grupului auto pentru această lovitură administrată reputaţiei naţionale, preşedintele VW promite cooperare totală cu anchetatorii şi întreaga poveste ameninţă să coste enorm, nu doar prin aplicarea unei amenzi-record de peste 16 miliarde de euro, ci şi prin scăderea vânzărilor.
Mesajul este că, dacă înşeli încrederea consumatorului, vei plăti în diverse moduri usturătoare şi de neuitat.
Imaginaţi-vă că, prin absurd, trucul folosit de VW pentru reducerea emisiilor în momentul testării ar fi fost descoperit la Bucureşi, de Protecţia Consumatorilor. Sincer, credeţi că ar fi interesat pe cineva? Adică nu dacă ştirea ar fi fost remarcată de câţiva jurnalişti pasionaţi şi niscaiva specialişti, ci dacă subiectul ar fi emoţionat publicul în vreun fel, dacă ar fi stârnit… nici măcar indignare, nu pot spera la atât de mult, dar măcar vreo controversă şi câteva conversaţii. Mi-e teamă că nu, că lumea ar fi ridicat din umeri şi ar fi trecut mai departe, „şi ce-are, frate?”, ba chiar ar fi rânjit, complice, „ie-te-al dracu’ neamţ, s-a şmecherit”, după cum sugerează Bumbuţ pe Facebook, „sună a idee de inginer român descurcăreţ”. Descurcăreala asta pe lângă reguli şi indulgenţa pentru cei care le ocolesc sunt fundaţia de nisip mişcător a naţiunii, pe care nu se poate construi nimic altceva decât lucruri provizorii. Prin extrapolare, de-aia se indignează atât de puţini pe-aici când se plagiază o teză de doctorat, când banii de investiţii sunt prăduiţi ca mită electorală, când în Parlament intră partide care n-au fost votate niciodată direct, când legile sunt călcate în picioare cu neglijenţa firească a unui îndelungat exerciţiu.
Dacă societatea americană e guvernată de ideea Individualismului Antreprenorial, societatea românească se află sub stăpânirea Individualismului Indiferent, în care nu ne interesează nimic din ce ne înconjoară.
La noi, scandalizarea publică e soră cu bârfa, nu cu principiul.
26 comentarii Adaugă comentariu
reacția românașilor nu ar trebui să mire pe nimeni, numai că, din fericire, nu contează.
pe mine altceva mă neliniștește: nu cred că măgăria făcută de vw a fost doar în sua. aștept rezultatele agențiilor europene de specialitate. mai ales că ue e locul cel mai birocratizat și reglementat din lume…
Păi am înțeles că era făcută să aburească EPA – are UE o organizație similară, pe care o susțin toate statele membre? din câte știu, nu.
uite, asta chiar nu știu, dar mă îndoiesc să nu fie în ue o instituție analoagă, pentru că mi se pare absurd, în hiperbirocratizata ue, să ai norme de poluare și nimeni care să verifice dacă se respectă.
oricum, se pare că epa n-are niciun merit în chestia asta. descoperirea e făcută de niște ecologiști care voiau să demonstreze exact pe dos: că motoarele diesel sunt ecologice.
iar softul e instalat pe 11 milioane de mașini…
„idee de inginer român descurcăreţ” asta ar trebui sa fie titlu pe timesnewroman 🙂 decebal popescu, un tanar inginer angajat de proba la volksvagen, un fiu de nadejde al orasului ramnicu valcea (tradus in engleza- hackerville), a adus o inovatie extraordinara in domeniul automobilelor cu aprindere prin compresie si in acelasi timp in domeniul IT. este vorba de un algoritm de programare care creste puterea motorului, scade consumul si in acelasi timp, iti citeste cardul, iti scoate banii din cont si te avertizeaza cand sunt radare pe drum 🙂
:))))
Și când colo – chiar așa o fi! 🙂
Specialistul de facebook, ca sa fie specialist pana la capat, probabil ca habar-n-avea oricum ca problema la masinile VW nu era cu emisiile de CO2 ci cu cele de oxizi de azot (si alte microparticule).
Oricum, este fascinant faptul ca au fost prinsi cu minciuna tot de niste pasionati (mai mult sau mai putin) independenti, nu de organismele de control. Bine, in conditiile in care toata „smecheria” era tintita pentru a pacali controlul oficial, ar fi fost dificil sa fie prinsi altfel.
Si ca minciuna nu e limitata la VW, testul initial analizand 15 masini NOI de la 6 producatori.
Off-topic oarecum: VW recunoaste fapta – intra careva ca pf in probleme penale? Ca, asa, 6-7 mld EUR e peanuts money la astia, net profit dat la actionari in 2014 a fost de 10 mld
Daca crede in D-zeu, Madam Merkel l-a intrebat aseara ce are cu ea de ii da si capacul asta dupa criza refugiatilor in care evolueaza lamentabil
6,5 miliarde sunt doar pentru servisarea maşinilor ce vor fi rechemate.
Service sau buyback?
Eu am înţeles service. Pentru procese cred că va fi nevoie de alţi bani.
Mda, numai ca până una-alta CEO care a demis pleacă în pensie cu un pachet de 32 mio $. Asta în condițiile în care statul german e acționar principal in VW prin nişte landuri. Mai are tupeul Merkel sa zică nein la suportul financiar pe care sigur îl vor cere grecii în vreo 2 ani?
Viața e dreaptă, ştiu
Da, s-au jucat cu focul si s-au ars. Acum ce ramane de facut? Toata presa internationala ii denigreaza fara nici-un argument solid. Ok, da, au trisat pe partea de masurare a NOx-urilor, insa nu am gasit pe nicaieri motivatia acestor „trick”-uri si daca era atat de grava aceasta practica pe cat suna.
Ce omit foarte multi este faptul ca in ultimii 15 ani, restrictiile de mediu s-au multiplicat si impus cu o viteza mult mai mare decat posibilitatea de adaptare a producatorilor auto.
Ceea ce VW a incercat pe piata americana, desi nu ii scuz, a fost sa „bend the rules a little bit”.
Este nevoie de o comunicare mai clara intre producatori si organizatiile care se ocupa de diverse standardizari, etc.
Consider ca grupul VW chiar a reusit sa impuna un standard in piata de Diesel-uri (doar BMW are motorizari usor mai performante (putere/consum/fiabilitate/emisii) decat VW/Audi).
Apropo, nu lucrez pt VW, insa cunosc (cat de cat) ceea ce au realizat in ultimii 20 de ani si ar fi pacat sa ii spoim cu mizerii nemeritate.
„Bend the rules a little bit”?? Emisiile reale sunt de 40 de ori MAI MARI decât cele trucate. Întreaga campanie de comunicare a VW în SUA pe motoare diesel s-a bazat pe ideea că au găsit soluţia să le facă nepoluante şi curate. Deci au belit-o nasol – şi, alături de ei, o grămadă de alţi producători de motoare diesel care vor fi luaţi acum la bani mărunţi pentru orice rahat.
La noi nu numai ca nu intereseaza pe nimeni emisiile de CO2 sau NOx, dar romanii isi dezactiveaza cu buna stiinta componenete ale masinii care reduc poluarea pentru a obtine o putere mai mare si/sau un consum mai mic. Cautati pe google „dezactivare EGR” sau „dezactivare DPF” si vedeti ca gasiti o multime de rezultate.
Si dup-aia ne intrebam de ce se moare pe capete de cancer la varste din ce in ce mai mici. Poporul asta nu se poate abtine sa nu-si fure singur caciula… 🙁
Va dati seama cati jmekeri din Parlamentul&Guvernul nostru fluiera acum a paguba?
Asta DA vaca grasa de muls: sa-i santajezi pe VW&Audi ca-i dai de gol daca nu pun banutul jos! 🙂
@Vlad Petreanu:
Au abuzat de conditiile de testare a NOx-urilor, asta-i tot ceea ce au facut.
Este ca si cum eu ti-as cere sa imi arati 10 minute ca poti face joc de glezne, iar eu ti-as acorda o medalie de castigator de maraton, considerand ca ai potentialul de a alerga un maraton.
Asta cu reducerea NOx-urile prin SCR (Selective Catalytic Reduction) reprezinta un ultim „add-on”, folosit mai ales pentru motoarele Diesel mari (de fapt de la camioane a inceput).
Acest sistem functioneaza cu un amestec bazat pe uree si apa deionizata (numit DEF – Diesel Exhaust Fluid), care costa destul de mult (in Europa este vandut ca „AdBlue”).
Teoretic, motoarele VW (si nu numai) pot respecta acele limite de NOx doar utilizand din abundenta acest aditiv.
Acum, ce era de facut? Sa le spui clientilor finali: „da, va costa €1.5/l motorina si inca €20 la un rezervor de motorina, pt a respira aer mai curat”? Pai majoritatea ar fi zis : „Vere, dar cum am respirat si pana in 2009 fara acest SCR? Mai bine imi iau un benzinar si gata.”
Da, este pacat ca s-a aflat asa, intr-un mod exploziv, insa nu este atat de grav pe cat pare.
Producatorii auto investesc masiv in tot felul de strategii de impiedicare a „tuning”-ului de orice fel (ah, nu doar in Romania ar fi fost oameni nepasatori de mediu), iar asta cu SCR-ul este doar cireasa de pe tort.
Asta e o glumă, nu? Au pus la punct un soft care reducea noxele doar în momentul testării, valori pe care le-au invocat apoi în campanii de comunicare ca fiind dovada că maşinile respective nu poluează! Ce e greu de înţeles în escrocherie? E ca şi cum ai cumpăra ceva de la magazin care funcţionează corect doar când îi faci proba! Un frigider care răceşte doar când ţi-l arată vânzătorul, o maşină de spălat care consumă de 40 de ori mai mult detergent decât ţi s-a arătat la magazin!
Exact ce spuneam în postare: ce-are, frate, au făcut şi ei o şmecherie! nu?
Teribil.
Nu am spus ca ar fi ok ceea ce au facut. Sunt perfect de acord cu mustrarile legale, insa nu sunt de acord cu spulberarea firmei in ultimul hal datorita unor comunicari incomplete catre presa.
Probabil vom avea ocazia sa vedem si alte lucruri oficiale, atat despre ei, cat si despre concurenti 😉
@Florin: nu romanii au inventat tuning-ul, nefiind ei singurii nepasarori fata de mediu. Cauta mai degraba pe gogol „engine remapping” in Marea Britanie, sa vezi adevarata industrie.
Sunt foarte multe de schimbat in legislatie, la nivel de UE.
Nu e prima data cand se intampla, si la pariu ca n-o sa fie nici ultima. Din motive similare au mai trisat si altii 😀
http://www.automarket.ro/stiri/hyundai-si-kia-amendate-cu-350-de-milioane-de-dolari-dupa-ce-au-anuntat-un-58618.html
Nu sunt fan diesel si nici nu vreau sa le iau apararea. Insa trebuie sa fim si noi corecti, daca tot le cerem altora: Pana la urma, ca ne place sau nu, masinile au fost testate CONFORM CERINTELOR EPA. Daca cerintele au fost de laborator, asa au fost si performantele masinii. Abia pe 15 Octombrie se intruneste Comisia Europeana pentru a stabili o noua procedura de testare antipoluare. Cu alte cuvinte, recunosc ca au gresit si ei. Apropos: Cat de elocvent este sa testezi antipoluare un motor cu aprindere interna, FARA SARCINA, in gol, la turatie maxima ? Intrebati orice inginer mecanic. Din pacate, nu cred ca e nimeni nevinovat in chestiunea asta. Poate doar cei care inghit fumul.
Vlad, la noi ar fi fost așa pentru că ne imaginăm că așa trebuie făcut, că nu se face altfel. Îți dai seama ce vor zice de acum înainte afaceriștii români însetați de profit? „Păi dacă și nemții fac așa…!”
Scandal monstru, iese seful de la VW si zice ca a inselat increderea.. bla bla, ca 11 milioane de masini vandute in toata lumea sunt afectate, se prabusesc actiuni, nebunie curata.
Intre timp, ghici ce se intampla in Ro?
RAR (Registrul Auto Roman) anunta ca investigheaza daca in Ro s-au vandut masini VW „importate din SUA”!
Ca ei atat au inteles din stirea asta!
Epic?
Haha, absolut corectă observație, Ursule, nu m-am gândit așa 🙂
Am vazut niste comunicate in presa ale RAR in care par ca incearca sa se spele pe maini spunand ca ei nu au verificat conformitatea ci doar au preluat bla bla…
Imi pare rau (sau nu) pentru RAR dar vor fi primii dati in judecata de catre posesorii de TDI-uri deoarece pe cartile de identitate ale masinilor scrie negru pe alb „omologare RAR” pentru norma de poluare respectiva.
Daca RAR si-a asumat asta si au „semnat ca primarul” este problema lor.
Nimeni nu ar fi cumparat o masina declarata cu norma euro 4 , 5 sau 6 daca modelul tip nu era omologat de RAR in Romania.
Chiar aș vrea să văd niște procese împotriva RAR.