Manualele auxiliare – o afacere de zeci de milioane de euro anual, bazată pe exploatarea copiilor

În învățământul nostru se dezvoltă o afacere bazată pe șantaj emoțional și exploatarea copiilor. E vorba de afacerea manualelor auxiliare și caietelor suplimentare pe care părinții sunt aproape condiționați să le cumpere de către profesori care s-au transformat în agenți de vânzări.

Nu spun că toți profesorii procedează astfel. Sunt foarte mulți care, cinstiți, nu păstrează nimic pentru ei și transferă discountul de vânzare la părinți. De asemenea, sunt foarte mulți profesori care recomandă manualele auxiliare în locul celor oficiale pentru că cele oficiale sunt depășite, demodate sau insuficiente.

Dar businessul există iar sistemul poate fi răsucit după onestitatea sau lipsa de onestitate a fiecăruia.

Într-un interviu exploziv realizat de colega mea Anca Grădinaru, la Europa FM, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți din România, Iulian Cristache, afirmă că piața manualelor auxiliare a ajuns la 80 de milioane de euro pe an. Pentru fiecare set de manuale sau caiete cumpărate de părinți, editurile recompensează profesorii cu bani cash – echivalentul a 20% din contravaloarea comenzii.

Iulian Cristache, președintele FNAPR, în dialog cu Anca Grădinaru:

– Sunt auxiliare diferite, prețurile diferă și nu poți să faci o situație centralizată dar, făcând un preț mediu, s-a ajuns la… în jurul a 80 de milioane de euro pe an. Comisionul este de 20% în medie pentru cadrul didactic. Adică, dacă un cadru didactic cumpără de 300 de lei, este comisionul aferent, pe care îl bagă în buzunar.
– Și primește bani cash?
– Da, e un fel de discount.
– Din partea editurii?
– Da.

Mai multe detalii, aici.

Afacerea se autoalimentează într-un mod deosebit de pervers. Iată o explicație pe care mi-a oferit-o tatăl unui băiețel de clasa 0, indignat de modul în care sistemul face prohfit din exploatarea copilului său:

“La școală, se face ședință cu părinții. Învățătoarea ne recomandă Gazeta Matematică, spune că este excepțională pentru dezvoltarea gândirii copiilor. Părinții încuviințează, ce poți face? “Puteți cumpăra Gazeta Matematică de la chioșc, dacă vreți, dar ca să fim siguri că toți copiii lucrează după același număr, mai bine le luăm toți o dată, mă ocup eu”, se oferă doamna, și părinții sunt, din nou, de acord – ba chiar unii comandă câte două, că înțeleg imediat care e șpilul și încearcă un soi de lingușeală prin ricoșeu.

După ce se cumpără Gazeta, copiii încep să primească teme cu ghiotura. Nu știu încă să citească, deci tot părinții trebuie să stea cu ei la teme. Vii acasă frânt și te apuci de teme cu ăla mic, și sunt o grămadă de exerciții, îți trebuie timp și răbdare multă. Vorbești cu învățătoarea, ești cam nemulțumit, și ea îți spune: “Dar de ce nu-l dați la after-school? Este unul bun chiar peste drum, să știți, și eu predau și acolo, deci pot avea grijă de copil de dimineață până seară”. Și așa ajungi să-l dai la after-school unde predă învățătoarea, pentru că copilul n-are timp să rezolve toate temele pe care tot învățătoarea i le-a dat din manuale auxiliare, deci neobligatorii, pe care le-ai cumpărat la recomandarea învățătoarei.”

Exemplu de titlu dintr-un manual de aritmetica (probabil algebra computational aplicata) de clasa I. Aceasta e o imagine oferită de un cititor. Eu nu înțeleg ce scrie acolo – adică pot citi, dar nu înțeleg. Sunt analfabet funcțional în cazul de față.

Un alt părinte mi-a descris experiența fetiței lui de clasa a 5-a, care nici măcar nu a deschis manualul oficial de matematică. Profesoara le-a spus copiilor că ăla e o prostie și, în consecință, toată clasa lucrează numai după manuale auxiliare recomandate de el.

S-a ajuns deja la al 6-lea într-un singur semestru.

Se adaugă presiunea pentru olimpiade și concursuri școlare, de unde, în funcție de rezultatele elevilor, un profesor mai poate obține niște puncte pentru gradații de merit. Aceasta e o idee bună, în esență, care poate suferi mutații perverse atunci când un profesor cinic forțează 30 de elevi cu teme claie peste grămadă și înscrieri la olimpiadă cu speranța că vreo 2 tot or ajunge într-o fază superioară și-i vor aduce niște puncte de performanță pentru evaluare.

Cred că trebuie să fim foarte alarmați. Pentru profitul unei industrii care trăiește din exploatarea lor, copiii din România au ajuns să care după ei ghiozdane de câte 10 kg și să muncească mai multe ore pe zi decât un adult. Ce spune asta despre noi?

41 comentarii Adaugă comentariu

  1. Și, invariabil, 50% dintr-o generație de copii nu ia Bacul. E ca și cum ar da cu banul.

    • Hidden due to lowcomment rating. Click here to see.

    • @Zavaidoc, calmează-te și nu mai răstălmăci totul. Președintele a spus ca grațierea e una dintre posibilele soluții, nu neapărat și cea mai bună. Alta ar fi construcția de noi penitenciare, alta ar fi și găsirea unor soluții reglementate în mediul privat. Deci sunt mai multe solutii, de ce ni se baga pe gât doar una din ele? Hai la referendum să vedem ce vrea poporul.
      S-au rezolvat toate problemele în țara asta și nu mai putem de grija pârnăiașilor, a violatorilor, a hoților, a criminalilor șia corupților. Vai de ei? vai de noi că ne conduc o gașcă de infractori, gata să dea foc la țară numai numai să se scape pe ei înșiși!

    • Hidden due to lowcomment rating. Click here to see.

    • @zavaidoc – In Romania demult nu mai exista jurnalism ci doar propaganda de dreapta (guran, turcescu, tapalaga, ctp) si propaganda de stanga (gadea, ciuvica, ciutacu) fiecare sustinandu-si banda lui de hoti, in Romania hotia e omniprezenta indiferenr ca vorbim de dreapta sau stanga, petreanu e ceva mai moderat si vrea sa dea impresia de impartialitate dar si el face parte din gasca propagandei de dreapta de la europa fm.

    • Ce s-a umplut si pe aici de postaci lesinati. Papusei, nu vreti voi sa mergeti pe fcebook sau in alta parte?

    • sunt doar vreo doi, de fapt

    • Hidden due to lowcomment rating. Click here to see.

    • “E posibil”? Un pic de gândire critică și responsabilitate mai avem și noi?

  2. cam toate lucrurile enunțate sunt consecințe ale subfinanțării. dacă cei 80 de milioane îi băga ministerul în manuale și programe bune, problema dispărea. în rest, problema pleacă tot dim minister, inspectorate, comisia pentru curriculum etc. programele sunt îmbâcsite, manualele greoaie tocmai pentru ca oameni din minister, inspectorate, comisii etc. să poată deveni autori de culegeri și caiete alternative, proprietari de edituri, de firme de distribuție etc. iar 50% din cadrele didactice sunt prinse în această plasă prin reducerile oferite la vânzări mari, diferențele de preț oprindu-se în buzunarul lor.
    pe cale de consecință, generații de copii sunt maltratați la propriu, pentru îmbogățirea a maximum o mie de oameni – toți în legătură cu structurile de conducere ale educației.
    mafia manualelor pornește din minister și din structurile de conducere de la nivelul următor și nicio reformă nu va avea loc până la asanarea acestor locuri de personajele înfipte pe acolo de zeci de ani, indiferent cine e la guvernare.
    și e simplu de identificat cine sunt cei responsabili. luați fiecare manual alternativ, uitați-vă la autori și obligatoriu veți găsi rude de ale lor, cei mai mulți de gradul 1, în minister și inspectorate. aceștia trebuie să dispară.

    • Defineste, te rog, manuale bune si cum le poate obtine Ministerul folosind ca singur criteriu “pretul cel mai bun”. Daca as avea o editura, probabil ca as castiga licitatia in pierdere, dar as avea sansa de a scoate un manual auxiliar, in care sa pun ce lipseste, si cu care sa fac profit.

      Nu, sistemul e infestat de politicieni si niciun politician nu are interesul sa il repare. Daca esti politician de varf, te gandesti ca un om educat ar fi mai greu de manipulat la vot. Daca esti doar un politruc de director sau inspector, te gandesti ca poti sa faci si un ban din prostirea cu intentie.

      Din pacate, singura solutie ramasa e salvarea individuala, daca poti. Timp petrecut cu copiii tai, scoala privata si asa mai departe.

    • cu informații clare și relevante, specifice nivelului de vârstă și specializării, de la un anumit nivel. dacă te uiți pe orice manual, de la clasa întâi la a 12-a, vei vedea că 90% nu îndeplinesc această condiție.

      și apropo de asta, manualele românești mai au un defect major: nu-ți insuflă absolut deloc respect pentru progresul științific și pentru frumusețea acestui progres. din această cauză avem de-a face nu doar cu o incultură științifică crasă, dar, practic și cu o revoltă cvasigeneralizată, împotriva științei, de la respingerea vaccinării până la contestarea pe față a orice nu este în acord cu „litera scripturii”, de la propagarea a tot felul de tratamente alternative – multe dintre ele izvorând direct din evul mediu -, la negarea fățișă a unor evidențe științifice statuate deja de sute de ani.

      și ca să închei, să precizez foarte clar un lucru: ceea ce spune cristache în interviul citat de petreanu e fals: profesorii nu iau niciun comision, cash, plătit de editură, pe care să-l bage în buzunar. sistemul e simplu: la 10 manuale, unul e gratis. unii profesori colectează contravaloarea a 10 manuale, contravaloarea unuia rămânându-i în buzunar, alții colectează contravaloarea a 9 manuale. bineînțeles, la cantități mai mari, procentele se schimbă. altfel spus, nu, editura nu plătește direct profesorii.

      în rest – și mă opresc aici – petreanu spune că nu înțelege ce scrie în imaginea dintr-um manual de matematică. îmi pare rău să-l informez: așa sunt făcute programele, la comisia națională pentru curicullum, în acest limbaj. eu sunt, deocamdată la clasa 0, unde se cere „Efectuarea de adunări şi scăderi în concentrul 0-31, prin adăugarea /extragerea a 1-5 elemente dintr-o mulţime dată”

    • ce naiba e un “concentru 0-31”?

    • cuvântul „concentru” nu există în limba română, conform noului dicționar universal al limbii române, conform doom sau oricărui alt dicționar al limbii române. e un barbarism inventat în comisia națională pentru curicullum și folosit doar în manuale și programe. cred că poate fi folosit ca exemplu al rupturii dintre ceea ce se întâmplă în ministerul educației și societatea românească.

      în rest, ce vrea să spună e că copii învață cifrele de la 0 la 31

    • Cuvântul “concentru” nu există in limba română este un termen inventat de vreun tâmpit de autor de manual auxiliar sau tipărit greșit.
      Imbecili

    • Ce naiba e curicullum? Recunosc, sint ignorant, probabil exista in dex, dar eu la scoala, in urma cu vreo 20 de ani nu am invățat acest cuvânt. Înțeleg că or fi termeni de specialitate la nivelul comisiilor din minister, dar acești termeni nu trebuie să ajungă în manualul final. Pe pagina aia am vreo 10 termeni care sunt sigur un elev de clasa întâi nu îi stăpânește. Uauuu. Clasa întâi? abia dacă a învățat literele la Abecedar…

  3. Singurele manualele alternative pe care le-am cumparat pana acum (clasa a 10-a) au fost cele de limbi straine (franceza/engleza in cazul nostru). Cele care se impart la scoala sunt atat de catastrofale, incat practic obliga profesorul/elevul sa recurga la alternative. Nu e nevoie sa fii de specialitate ca sa vezi ca o metoda de predare care contine manual + caiet de gramatica + caietul elevului, sincronizate, e net preferabila unui manual in care toate sunt la gramada si care nu corespunde unei programe de studiu intensiv, cum e mai peste tot acum.
    Pentru matematica, de asemenea, am folosit culegeri si caiete suplimentare, pe care le-am comandat/cumparat fiecare, manualul de clasa a 5-a de care e vb in text, daca e ala de care stiu eu, e neconform cu programa (si oribil va spune una care pune in pagina manuale pentru sisteme de invatamant din alte zari).

    • Acum pregatesc niste modificari prin care Ministerul Invatamantului hotaraste sa ne tina copiii la scoala in jur de 7 ore la gimnaziu. In conditiile in care nu le ofera un invatamant de calitate, scolile nu au terenuri suficiente de sport, iar violenta este in continua crestere. Nu se poate schimba calitatea invatamantului pana nu vor exista din nou profesori cu vocatie. Cu multe dintre actualele cadre didactice, care sunt precupete deghizate, nu o sa vedem luminita de la capatul tunelului.

    • “o metoda de predare care contine manual + caiet de gramatica + caietul elevului, sincronizate […] e net preferabila unui manual in care toate sunt gramada”

      poate de aia avem cea mai proasta generatie de elevi din ultimii ani. ca ii transformam in roboti in loc sa ii lasam sa invete. pe vremea mea aveam o carte data de scoala si ne-am descurcat de minune.

      sistemul de invatamant e un mare fail, in care copiii sunt impinsi sa memoreze cat mai mult, sa dispere tocind, sa ia examene care nu ii ajuta cu nimic in viata. Si la final, dupa 2 facultati si mii de ore de toceala si sute de caiete suplimentare, ajung casieri la Auchan.

      cam asta e si ideea la ce zice Vlad, ca ne incrcam copiii cu tone de carti pentru a reusi intr-un sistem destinat esecului.

    • Nu acum pregatesc modificari prin care Ministerul ne tine copiii la scoala in jur de 7 ore la gimnaziu.
      Modificarea aceasta a aparut in aprilie 2016, odata cu adoptarea noilor planuri cadru.
      E batuta in cuie, e oficial. Nu se mai poate schimba nimic.

  4. După ce am citit articolul, mi-am amintit de o întâmplare din școala generală. Surorii mele i s-a spus la ora de matematică să cumpere o culegere, pe lângă manualul primit gratuit, și ea i-a spus profesorului că o are de la mine(eu sunt mai mare ca ea cu un an). Profesorul, care se întâmpla să îi fie și diriginte, a zis clasei:” facem chetă să o ajutăm pe domnișoara să-și ia cartea?”. Bineînteles că soră-mea a venit plângând acasă, iar tata a trebuit să meargă la școală să-i spună profului că ne permitem cartea, dar că nu facem colecție de cărți pe care le avem deja. Profu’ n-a mai comentat, dar umilința surorii mele a rămas. Asta se întâmpla acum vreo 12-13 ani. Presupun că nu s-au schimbat prea multe.:-(

  5. De ce nu scrieti un articol si despre faptul ca s-a introdus/ implementat clasa pregatitoare din anul scolar 2012/2013 si suntem in anul scolar 2016-2017 si inca nu exista manuale? Cu ce bani sa procure cadrul didactic materiale de sprijin? De ce nu spuneti si ca manualele scolare ajung pe bancile elevilor la sfarsit de semestru?
    E adevarat ca unii profesori, din exces de zel si pentru a acumula punctaje la evaluare, comanda multe auxiliare, dar ar trebui ca parintii sa ia atitudine!
    Afaceri cu auxiliare se fac in scolile mari, cu numar mare de elevi, nu peste tot! Si referitor la after-school, parintele, ca sa scape de grija temelor copilului, il trimite rapid, fara sa mai stea pe ganduri.

  6. Odata ce învățământul e gratuit ( teoretic) în această țară , materialul de studiu pe baza căruia profesorii trebuie să își desfășoare programa TREBUIE sa fie oferit de stat.
    Culegeri, caiete speciale, manuale alternative pot fi o soluție pentru cei care doresc (părinți și profesori) să se pregătească intens pentru olimpiade și alte concursuri.
    Dar, culmea este că, acceptând toate aceste investiții pe care până la urmă părinții le fac în interesul copilului, E NEVOIE ȘI DE MEDITAȚII, mai ales la copiii care învață ce li se predă la școală. De ce?
    Copilului meu nu i-am cumpărat inițial cartea și caietul special de engleză. Bineînțeles că era ignorat de profesoară, până când a fost pur și simplu amenințat cu nota 2 dacă nu și-o procură. Vă dați seama că am zis și eu până la urmă, hai să o luăm șă ne spună doamna profesoară de unde a procurat-o, dar nu a mai existat interes din partea ei să mă ajute. Am facut xerox în final.
    La matematică, română, engleză, religie am fost obligată să cumpăr cărți și culegeri speciale în fiecare an, puteți face un calcul cât mă costă pe mine materialul școlar la 3 copii anual, pe lângă caietele care trebuie să fie obligatoriu A4 și alte papetarie-birotică, uniformă…
    De unde mai rămâne de papuci, mâncare sănătoasă?
    Alte aspecte deficitare ale sistemului românesc de învățământ ar fi – pauza de masă a elevului NU E RESPECTATĂ
    – ghiozdanele copiilor cântăresc TOT MAI MULT, transportul în comun e infernal la orele dimineții, când îi susține cineva să nu mai trebuiască să dea din coate la urcarea și coborârea din troleibuze, autobuze…
    – in Cluj Napoca liceele au laboratoare ale profesorilor unde elevii se mută oră de oră, iar în pauze liceenii se chinuie cu geci, ghiozdane pe coridoare și renunță la a-și mânca senvișul.
    – uniforma e ca o emblemă a unei școli renumite, de ce este impusă dacă școala nu trezește mândria celui care o poartă?
    Ar mai fi multe de îmbunătățit în sistem, dar noi părinții nu știm stăm cu fruntea sus în fața copiilor, pentru că nu îi reprezentăm, ca un tot unitar ( nu au dreptul la reușită doar unii, ÎL au TOȚI) ci încercăm prin favoruri individuale să ni-l scăpăm pe al nostru ( copil).

  7. Spune despre noi ca suntem niste oi. De un sfert de secol alegem acelasi cioban care sa ne pastoreasca.

  8. Eu inca nu am inteles de ce manualele ,,oficiale” nu sunt bune si trebuie manuale alternative? De ce nu imbunatatim manualele oficiale? Iar noi cei care am studiat in comunism cum de reusim sa rezolvam problemele? Inseaman ca manualele de pe care am invatat noi au fost extrem de performante. Sa le refeolosim!

    • Bingo. My thoughts exactly.

    • Daca manuale oficiale ar fi bune s-ar mai scoate auxiliare? Nu.
      Au tot interesul sa mentina aceasta stare de fapt pt. a cistiga editurile.

    • Cred ca manualele erau niste porcarii si pe vremea noastra. Insa diferenta o faceau profrsorii care predau lectia cum trebuie. Eu tin minte ca din caiet invatam, nu din manual.

  9. Eu lucram de pe Gheba. Tot grea. Cu coperți cartonate! Gazeta matematica era un must. Si mi-a priit! Acum pot gândi si nu iau de bun tot ce scrie fiecare. Gheba ala m-a facut sa trec prin mintea mea orice!

    • și eu am lucrat cu Gheba. Încă încerc să-mi dau seama de ce am pățit una ca asta 🙂

    • Mirona, ia zi-ne despre ce medicament minune ai inventat. Sau despre ce rachetă ai trimis pe Marte. Sau despre cum ai descoperit bosonul Higgs. Sau nah, ceva extraordinar la care ai contribuit cu ajutorul problemelor din Gheba.
      Eh, cine știe unde ajungea Bill Gates dacă știa că există Gheba si Năstăsescu și gazeta matematică din România…

    • Mda, traiasca Gheba. Am folosit acea culegere la greu, dupa sora-mea. Si va cred cand spuneti ca v-a priit… Din gazeta matematica faceam probleme mai mult pentru a ocupa timpul, nu de obligatie. Aveam problema la care-mi bateam capul si o saptamana.
      Dar mai e ceva: nu aveam altceva cu ce sa ne ocupam timpul. Mergeam 6 zile la scoala, lucram si in gradina cate 1-2 ore, in rest faceam teme sau citeam – la lumanare sau lampa ca n-aveam curent decat noaptea.
      Dar acum nu fortam copilul!
      Cred ca de fapt situatia actuala e generata de:
      1. Clasa politica ce nu doreste oameni educati;
      2. Comoditatea sau excesul de zel a profesorilor ( generata de criteriile lor de evaluare si recompensare)
      3. comoditatea noastra, a parintilor, care dupa 9-12 ore pierdute departe de copii le cumparam afectiunea prin indulgenta.

      .

    • Nu erau “alternative” la Gheba.

  10. Manualele oficiale nu sunt nici depasite nici insuficiente. Doar le-au luat pe cele mai bune din cateva zeci de variante. MInisterul invatamantului ce face? FAcem invatamant fiecare dupa ce manuale vrea IAR TESTELE se dau dupa MANUALELE OFICIALE???? Pai de aia rezultatele sunt slabe, nu???? MInisterul invatamantului, SE AUDE?????

  11. Sunt de acord ca exista o mafie a manualelor, sunt de acord ca se dau teme peste limita, sunt de acord ca profesorul le cere copiilor sa rezolve la matematca spre exemplu exercitii din materie nepredata in clasa. Dar nu sunt de acord cu manualele care au efectiv praf, sunt depasite (o sa imi spuneti matematica, romana sau chimia au ramas aceleasi), dar manualele auxiliare sunt mai atractive, au poze mai frumoase, exercitii mai bine structurate, mai aproape de zilele noastre. Parintii se agita ca li se cer bani pentru manuale. Sa faceti un experiment , puneti-i unui copil in fata doua manuale, cel clasic gratuit si cel auxiliar, sa vedeti ce alege. Sunt profesoara tanara, am putini ani in invatamant. Copiii au acelasi manual la matematica pe care l-am folosit si eu acum 15 ani… Trebuie sa realizam ca vremurile s-au schimbat si a aparut generatia GAGET (oricine are smartphone, tablete, acces la internet). Ca sa le captezi atentia copiilor ai nevoie de mult mai mult decat niste poze neclare, intunecate, decalate (sablonul si culorile dintr-o poza nu au avut norocul sa se suprapuna- stiti ce zic) dintr-o carte veche de geografie, biologie. Concluzia este ca manualele gratuite sunt invechite, trebuie schimbate. Daca ar exista manuale corespunzatoare zilelor noastre cred ca s-ar mai diminua numarul celor auxiliare.

    • E gaDget, nu gaget. Dacă tot folosiți englezisme măcar folositi-le corect, doamna/domnișoara profesoară tânără. Și vedeți că gadgeturile alea au și opțiunea de autocorecție, dacă tot le faceți reclamă…

  12. Cine doreste sa vada cum arata manualele le gaseste aici:
    https://www.manuale.edu.ro/

  13. Lucrez in invatamant si trebuie sa spun ca aceste auxiliare sunt strict necesare. Bineinteles ca se poate discuta daca sunt scumpe sau nu, daca trebuie avizate sau nu, daca ar trebui sa le redacteze Ministerul si sa le distribuie gratuit s.a. Dar sunt necesare – manualele sunt niste biete brosurele, redactate sub presiunea pretului minim.

  14. Criteriul “pretul minim” aplicat licitațiilor este o prostie enormă. Oare când vom depăși faza asta ? Parcă guvernul ciolos a avut o tentativă legată de asta dar cred ca a rămas doar atât, o tentativă

  15. Nu pretul minim e problema ci lipsa expertilor din minister.
    Iar ca prim pas eu as incepe prin: a concedia absolut toti inspectorii de specialitate, expertii, consultantii, orice responsabil care si-a dat cu parerea pana acum despre calitatea manualilor (pe toti, fara niciun fel de discriminare). Si as pune ca prima conditie de inscriere la concurs pentru a angajati altii noi: sa fi absolvit ceva forme de studii (licenta, masterat, doctorat) intr-una din primele 100 (500?) de facultati din lume (din nou, fara discrimare, pot sa fie si romanesti, dar stim cu totii care-i calitatea invatamantului romanesc).

    Pentur ca poti oricand sa alegi: vreau manualul cu pretul cel mai mic, care sa indeplineasca urmatoarele conditii: 1,2… Vii cu maculatura? La revedere, nu ai dreptul sa te inscrii la licitatie.

  16. Articolul surprinde perfect ceea ce se intampla in invatamant. Lucrez de 36 de ani in invatamant si pot sa confirm aceste lucruri. Mai pot sa adaug ceva. Sunt copii care nu rezista in aceste coditii si atunci apar probleme de sanatate: probleme de coloana, obezitate, diabet, probleme psihice care ii marcheaza pe viata .Ati avut copii cu dureri de burta, tristi, obositi, cu frica de a merge la scoala?Nu e vina lor.Sistemul este conceput pentru copii sanatosi, destepti.cu placerea de a invata, cu familii care ii ajuta.Daca nu, intri la pagube colaterale, dar numai dupa ce platesti, culegeri, timp stat la meditatii , consultatii la medic. In final cedeaza si parintii si spre deosebire de clasa intai cand fac totul pentru copii, ajung in liceu , cand se simt invinsi de sistem. Procentul de nereusita este aproape de 50%. Analfabeti functionali, picati la examene, dar sistemul merge inainte de ani de zile nestingherit.Copiii au devenit sclavi pentru ca unii sa faca bani.Parintilor le e frica pentru viitorul copiilor lor si intra in acest mecanism perfid crezand ca fac bine.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Acest blog folosește serviciul Gravatar pentru afișarea pozei de profil a comentatorilor. Pentru setarea unui avatar, accesați acest link.