bitdefender-blog-protejat

Nesfârșite, umilințele cetățeanului român

Reportaj foarte bun aseară la Pro TV despre situația revoltătoare de la Serviciul Înmatriculări Auto, unde sunt cozi monstruoase de luni de zile iar situația nu pare să se-mbunătățească în nici un fel.

Durează și câte 3 săptămâni să-ți înmatriculezi mașina iar oamenii au ajuns să-și ia concediu ca să stea la cozi.

Echipa găsește tot soiul de cazuri – un cetățean a venit de la două dimineața ca să se așeze la rând, “că dacă vii la 8, vii degeaba”. “Ieri, coada ajungea până la șosea”, adică zeci de metri, explică un alt nefericit care așteaptă pe-ntuneric în fața ușilor închise. La începerea programului, se îmbulzesc oamenii ca vitele, se bulucesc și o iau la goană spre ghișee, e o umilință incredibilă acolo. Mai târziu, un bătrân, aproape în lacrimi, se plânge că pur și simplu nu poate sta 10 ore la coadă. Un alt domn, exasperat, protestează în fața ghișeului închis: “am bonul de ordine cu numărul 100 și dv ați închis la 66, cum e posibil așa ceva?” iar funcționarul îl amenință cu jandarmul dacă nu dispare.

Să înțelegem corect problema: vorbim despre un serviciu public, plătit din taxele, impozitele și contribuțiile noastre obligatorii, dar în fața căruia nu toți suntem egali – remember Tăriceanu, care exact aici s-a băgat obraznic în față acum 4 luni, pufnind către prostime: “există o doză imensă de populism în România. Trebuie să ne hotărâm ce vrem. Vrem ca anumiți oameni cu funcții importante în stat să se distingă stând la cozi?”

Nu, vrem să nu mai fim umiliți și vrem ca statul să-și îndeplinească principala obligație față de noi, cetățenii: să acționeze în interesul nostru și să se afle în slujba noastră.

Care este explicația pentru mizeria asta nesfârșită de la Înmatriculări – repetată în multe alte locuri din țară, de altfel? “Ne-am confruntat cu un val masiv de pensionări”, spune cms. șef Cristian Nechifor, directorul serviciului.

Când auzi asta nu poți să nu te-ntrebi: cum adică, “ne-am confruntat cu un val de pensionări”? Ce e ăsta, sindromul pensionării subite? Ce, pensia vine brusc, te ia prin surprindere, nu poate fi anticipată sau cum?

Ei bine, da, există “sindromul pensionării subite”, mi-a explicat azi un ascultător la radio. Se cheamă pensii speciale și reprezintă oportunități populist-electorale de pensionare avantajoasă, imediată – și, uite-așa, politicienii noștri demagogi și populiști au mai găsit o cale să ne reguleze pe alese.

(Reportajul Pro TV, aici.)

28 comentarii Adaugă comentariu

  1. Cred ca ar trebui sa-I schimbam pe colonelul x si pe generalul y cu cineva care stie cu ce de mananca administratia publica.

  2. Tara de IT-isti, a? Hahaha! Tot auzim pe la TV ca duduie tara de IT-isti, ca suntem cei mai zmei in ale calculatoarelor, insa avem o harababura totala in administratia publica. Nimic nu este interconectat, usor de folosit, fiabil si cost efficient.
    Unde dracu te mai pomenesti in Vest, sa te duci la o coada, sa-ti inmatriculezi caruta? I mean, WTF?! Nu au auzit si astia de un formular online? De livrare prin curier/posta? Tara de babuini!

    • Apropo, de ce dracu nu putem vinde caruta precum in UK? Vine cumparatorul, ii arati caruta, o place, iti da cash-ul, ii dai o hartiuta semnata, cumparatorul pleaca cu caruta, intri online si completezi un formular, cumparatorul primeste noul certificat de inmatriculare prin posta iar vanzatorul primeste o dovada de radiere. Simplu!!
      Adica, retardatii de la stat au tot incercat sa “imbunatateasca” sistemul, insa nu inteleg de ce s-au scremut sa inventeze noi proceduri, cand trebuiau doar sa taie tot si sa copieze din alta parte. Oricum doar la copiat ne pricepem, ca natie 😉

    • Ex. de procedura inmatriculare masina in Belgia care s-ar putea implementa si la noi: am fost la firma X de asigurari pentru a incheia polita de asigurare pt masina cumparata si m-au intrebat daca trebuie si inmatriculata. Am zis da, mi-au printat pe loc o polita de asigurare temporara (pana fac plata politei) pe care aparea si noul meu numar de inmatriculare iar placuta cu numarul + certificatul de inmatriculare au ajuns a doua zi prin posta la adresa indicata de mine.

    • nu e vorba ca nu ar sti IT’isti face informatizarea cu pricina, problema e ca proiectele de genul se dau cu dedicatie firmelor parazite/incompetente(ghita&co) unde nu conteaza daca stii sau nu ci cat esti de bazat.

    • IT-istii care lucreaza la stat sunt fix ca si functionarii care “te ajuta” la ghisee: ii doare in cot de tot si de toate. Iar cei seriosi lucreaza la companii care fac cu totul altceva decat mizerii pe bani multi (a se citi Teamnet, Siveco & co.)

    • Dacă tu ești fierar betonist, pot sa te înjur ca nu avem o autostrada cum trebuie în tara asta?

  3. in felul asta te pregatesc pentru statul la coada in trafic

  4. Tare mi-e ca problema asta dezvaluita in toata splendoarea sa (bravo ProTV pentru investigatie) nu face decat sa dea apa la moara sistemului: “Vedem cetateni revoltati, intelegem durerea lor, ne punem cenusa in cap, vom cere aprobarea in regim de urgenta a inca 200 de posturi de operator ghiseu ca sa putem deservi populatia in mod exemplar de acum incolo”. Case closed. Probabil asta si doreau, campania asta doar le-a ridicat mingea la fileu.
    Nu ajuta la nimic daca nu aflam si cine sunt capetele patrate care au stabilit respectivele proceduri de lucru de toata jena, cat dureaza emiterea unei hartii (sau de ce trebuie plimbate atat de multe), ce se face si ce nu cu sprijin informatizat, cine a facut respectivul sistem informatic, pe baza caror cerinte si pe cati bani, de ce nu se permite inregistrarea (totala sau macar partiala) online samd. Cu siguranta se va gasi destul gunoi si sub presul ala.

  5. Cazu personal anul acesta, inmatriculat masina pe Constanta, mutat cu serviciu in Bucuresti:
    1.Drum Constanta pentru:Anaf depus acte taxa de mediu, taxe si impozite locale inclus masina in impozit. Astetpat o saptamana.
    2.Drum Constanta: venit luat acte ANAF, initial am fost primul la ghiseul respectiv, insa am fost instiintat, ca domn director nu a putut semna, mai asteptati 6 ore, asta se intampla ora 8:30. Dupa asta, platit, relativ repede, urmeaza, asteptati 2 zile, pentru a se putea confirma, la politie(desi am chitanta).
    3.Partea a doua, depus actele la inmatriculari(foarte rapid, era prin februarie), norocos, am primit numerele in aceeasi zi. Ca si timp, 3 zile de concediu, in conditiile in care, am toate impozitele la zi, nici o restanta, deci nimic special de verificat.

    Nu am o problema cu demnitarii, care se pun in fata cozii, atata timp cat acea coada nu exista. Principala problema in acest moment, in orice institutie publica, este odata respectul functionarului public fata de cetatean(tinde spre 0, toti vor o atentie, cafea, bomboane parfumuri), urmat de lipsa unei viziuni, clare asupra interactiunea cu cetateanul, singura institutie publica care pot spune ca a facut ceva in directia data, cel putin cat am avut de-a face, a fost serviciul de impozite si taxe locale din constanta, unde am fost invitat sa completez si un formular(simplu 2 minute dureaza) si cam orice problema am avut, am rezolvat-o in aceeasi zi. Ce vreau sa spun, este ca se poate, insa trebuie sa se si vrea.

  6. Acum 4 ani am avut de-a face cu DRPCIV Pipera. Atunci treaba era mai civilizata un pic, nu pierdeai f mult timp. Insa problema majora a fost alta. Voiam sa dau o rabla la REMAT si nu corespundea adresa din talon cu cea din buletin. Greseala apartinand lor. In plus era pe cartea masinii trecuta si taiata o alta adresa aiurea cand se facusera actele cu ani inainte. Cand am discutat cu individul de la informatii, un tip extrem de infumurat si plin de sine, si l-am intrebat de ce trebuie sa alerg eu pentru greseala lor aratandu-i clar ca gresisera de 2 ori!! mi-a spus ca ei nu gresesc niciodata.
    In plus am stat de 2 ori la coada la ghiseul CEC de acolo (coada mare de altfel) pentru ca pe chitanta a trecut numele meu iar masina era pe numele tatalui. De parca nu ar ajunge in acelasi cont banii…
    Asa ca am alergat aproape o saptamana sa scot talon nou unei rable , talon util doar pentru predarea la REMAT.
    Mai interesant am descoperit ulterior e ca difera atat procedura cat si taxele intre sectorul 4 si sectorul 5! E de filme SF ce se intampla.

    Asa ca, dupa ce am folosit tichetul REMAT si am achizitionat o masina, de inmatricularea ei s-a ocupat o firma specializata singurul drum facut de mine fiind la notarul agreat de ei pentru a le face imputernicire.
    Cativa zeci de lei in plus chiar mi s-au parut o nimica toata pe langa un posibil ulcer pe fond nervos.

  7. Buna ziua oameni buni.
    Vedeti, asta doream eu sa rezolve guvernul tehnocrat.
    Problemele curente, de zi cu zi, care nu necesita legi noi din Parlament sau cine stie ce modificari legislative; doar ordine de ministru, instructiuni, etc. Aplicarea unui sistem simplu, verificabil, chiar si postal, nu neaparat online.
    Legi sunt, bune, doar trebuie sa le stii, sa le aplici….
    Si la noi poti trimite actele de vanzare-cumparare masini fara sa mergi la ghiseu….functionarul verifica impozitele vanzatorului la Primaria competenta, ii comunica data de la care sa inceteze taxarea pt masina vanduta, comunica Primariei cumparatorului ca acesta are o masina marca….etc…in patrimoniu de la data de…si trebuie impozitat, comunica celor doi oameni radierea respectiv noul talon, comunica Politiei, RAR….etc…. noul proprietar si copia talonului acestuia si fiecare isi vede de treaba.
    La fel se pot interconecta Politia cu Primaria, cu Finantele, Casa de Pensii si de Sanatate, cu Registrele de tot felul. Nu e neaparata nevoie de o lege ca sa se impuna institutiilor publice ca o situatie prezentata la ghiseu ….sa fie comunicata si inregistrata astfel in baza de date a restului institutiilor interconectate….
    Dar, aparatorii drepturilor omului vor sari in sus! Cum sa stie toti situatia mea!
    Eu pun o intrebare:
    -Daca esti in regula de ce ti-e teama?
    Sigur informatiile sensibile, gen boli deosebite, se pot restrictiona!
    Revin.
    Problema la Bucuresti este simpla. Destituirea sefului actual si numirea unuia care vine cu o rezolvare intr-un termen scurt. Nu reuseste, altul!
    Propun ca singura sanctiune, in afara recuperarii prejudiciului, pt functionarii dovediti corupti sau incompetenti (definitiv) sa fie interdictia de a mai fi angajati intr-o institutie publica (locala sau centrala).

    • #13

      ar fi foarte simplu procedand asa sa se termine cu coruptia

  8. Inainte de al treilea paragraf deja ma intrebam ce s-a intamplat, nu de alta dar eu in 2014 mi-am inmatriculat masina pe IF (mutat din B) si a durat cca. jumatate de zi – am depus actele dimineata la 8 si am luat numerele in jur de ora 16.

    Fie sunt pensii speciale, fie sunt pensii fortate, “ca sa nu ma prinda dracu si pe mine cum i-a prins pe aia”

  9. Stampila cica nu mai este obligatorie… Ei pe dracu. La înmatriculare se cere, la trezorerie se cere…
    Înmatriculat masina pe firma săptămâna asta: 2 zile pentru taxa de timbru, 30 minute sa platesc taxa la ghișeu (am cunoștințe cu firma care a platit prin banca si a durat vreo 5 zile sa se confirme plata) pentru ca din 10 ghisee doar la 2 se putea plăti taxa si acolo se mai platesc N taxe, 2 zile la înmatriculare ca am platit atunci taxa si nu se vede in sistemul lor… Ieftin.
    Macar Rca-ul anfoat ieftin – doar 1750 lei pe an pentru utilitara pe an. ‘tulen gura lor.

  10. Hidden due to lowcomment rating. Click here to see.

  11. Hidden due to lowcomment rating. Click here to see.

    • Hidden due to lowcomment rating. Click here to see.

  12. Eu am alta intrebare : de ce câcat e implicata politia in tot acest proces ? Aici la mine în Canada politia se ocupa cu chestii serioase, gen crime, violuri, talharii (da, avem si din astea, inclusiv accidente din cauza vitezei excesive), nu cu plimbat hârtii. Şi nici cand am inmatriculat o masina in Germania nu tin minte sa fi vorbit cu vreun poliţist …
    Aici nici macar primaria nu e parte a procesului inmatricularii, exista o singura entitate care se ocupa de asta. Si se mai ocupa si de RCA. Doar ei. Adica monopol de stat. Eu v-am zis ca suntem o ţarã (ma rog, provincie, alte provincii sunt mai capitaliste si au asiguratori privati, unde preturile sunt mai mari decat la noi – c-asa-i in tenis, pardon, capitalism) de comunisti, da’ voi nu, betmen, betmen
    You can get the vehicle registered, licensed and insured at the broker’s (dealeri autorizati 😛 ) at the same time.​
    http://www.icbc.com/vehicle-registration/sell-vehicle/Pages/Transfer-vehicle-ownership.aspx

    Bineinteles ca scoaterea politiei din acest circuit nu ar rezolva problema generala a unui sistem de câcat (deh, calculatoarele sunt scumpe, softul LAMP la fel, internet e doar prin dial-up etc.), dar macar poate nu s-ar mai pensiona niste caporali cu pensii de generali.

    • Nu stiu cum sa-ti explic, insa directia de permise si certificate auto tine cam de prefectura si nu de politie.
      De la solutionare dosar in doua ore au ajuns la 10 zile!

    • “cms. șef Cristian Nechifor, directorul serviciului.” – Scuze, nu stiam cã prefectura are comisari în schema de personal.

  13. Canadianule ma bucur ca ti-e dor de tara! Scuze! De romani!
    Nici la noi nu politia se ocupa de inmatriculari ci un departament al Prefecturii – institutie civila, dar toti angajatii au uniforme militare si grade….cred ca nici autoritatile nu stiu sa spuna daca e institutie civila sau militara (cica….militarizata! ce ne place noua sa inventam/adaptam….!).
    Ideea era de a se crea un “sistem” pe baza de hartii sau online, nu conteaza ci sa fie functional si eficient….adica cine preia informatia sa o disemineze pe cale legala si altor institutii competente.
    De exemplu la noi daca se naste un copil ….mergi la Primarie-Biroul Certificate de nastere sa obtii certificatul de nastere al copilului si CNP-ul.
    In rest nimeni nu mai stie ca s-a nascut acel copil…..vrei alocatie, tot Primaria face acte, dar alt birou care cere certificatul de nastere original (nu aceeiasi instituie la eliberat? de regula 1-5 metri mai incolo?), vrei adeverinta -ca ai copil, ca esti parinte, ca vrei concediu parental, etc….-de la Casa de sanatate, Directia Muncii, vrei pasaport pt el de la Prefectura….etc….(iti cer aceleasi acte pe care le-ai prezentat odata si sunt emisa de o autoritate). Nu e normal ca de la momentul acordarii CNP-ului aceea persoana si starea lui de nou-nascut sa apara peste tot? Se nu fie nevoie sa mergi sa il inregistrezi?
    Bun sa zicem ca e o zona f sensibila si se mai poate discuta (fiinte umane, posibil trafic de persoane, etc.) .
    Dar in cazul animalelor, bunurilor de orice fel? Tin minte atunci cand s-a desfintat factura tipizata/ inregistrata la Finante, gata inseriata, ce temeri existau privind evaziunea! Si uite ca nu a venit apocalipsa financiara….A ca statul romana nu stie, nu vrea sa verifice si sa supravegheze strict operatiunile astea este alta problema!

    • “Nici la noi nu politia se ocupa de inmatriculari ci un departament al Prefecturii – institutie civila, dar toti angajatii au uniforme militare si grade” – cum naiba pot fi angajati unii cu uniforme si grade daca nu lucreazã pentru politie, armata, pompieri (altã aberaţie) sau sri/sie/spp ? Doar intreb.

    • la noi de evidenta vitelor furajere se ocupa un departament al guvernului, primariile au alte treburi mai serioase de facut, la fel ca in cazul inmatricularii masinilor
      http://www2.gov.bc.ca/gov/content/life-events

    • dar de ce sa se ocupe Julien cu chestii din astea “grele” cand mai degraba face reclama la donatii pentru pietroaie (pentru care oricum avea de gand sa dea banii de la buget, dar asta e deja alta discutie) … /rant
      ps : nu, nu cred ca hotii de la PSD sunt mai buni, chiar daca am opinii de stanga

    • Cand esti prost pe un’ te doare??
      In toata Romanica, de inmatriculari si alte chestii adaugitoare se ocupa IJP! Da, exact,Politia Judeteana, dar se pare ca tu vb. din Isac Asimov!

  14. @canadianu’-e ciudat ca noi, in Romanica, am avut si avem cei mai expresivi conducatori!
    Exemple? basescu vine din neaosul basinos, adica se bese des!
    boc vine de la cioc-boc-treci-la-loc , din timpul copilariei fara de griji!
    ciorbea, vine de la ciorba lunga si amara ce-o infulecau legatii de pamant din Transilvania.
    Tariceanu, in schimb, vine de la taria din boase!!Iar Calin vine tocmai de la Eminescu!

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Acest blog folosește serviciul Gravatar pentru afișarea pozei de profil a comentatorilor. Pentru setarea unui avatar, accesați acest link.