IMG_1930

Noua ŠKODA Fabia: părerea mea

V-am promis un review pentru noua ŠKODA Fabia 2015. Modelul pe care l-am încercat este un 1.2 TSI (benzină, fireşte) de 110 CP (seria Fabia 2015 este echipată cu 4 variante pe benzină şi 3 diesel, cu puteri între 60-110 CP). Motorul e suficient pentru această maşinuţă de aproximativ o tonă greutate – suficient cât să accelereze, probabil, sub 10 secunde de la 0 la 100 km/h, aşa cum scrie în cartea tehnică, dar mai ales să plece de la semafor fără să gâfâie. Pentru versiuni mai cuminţi nu bag mâna-n foc, dar unele review-uri susţin că varianta 1.2 TSI de 80 CP e, de asemenea, foarte bună.

IMG_2194

Am folosit maşina pentru commuting şi pentru un drum până la Sinaia, ceva mai puţin de 500 de km cu totul – dintre care o parte pe A3. A consumat aproape jumătate de rezervor pentru 400 km, adică 22 de litri (rezervorul are 45 de litri), ceea ce ne dă o medie de 5,5 litri/100 km, mers în limite legale. Motorul a stat în turaţii joase pentru vitezele de croazieră: sub 2.000 rpm la 90 km/h în viteza a 5-a, sub 3.000 rpm la 140 km/h în viteza a 6-a (da, are 6 viteze plus un indicator pentru nehotărâţi pe bord, care-ţi sugerează când e bine să schimbi).

IMG_1943

Maşina e rezonabil de silenţioasă pe o plajă largă de viteze. Motorul mârâie cât să-ţi spună că se-nvârte rotund iar zgomotul de aer e mai ridicat, cum e şi firesc, la oglinzile laterale.

Ţinuta de drum mi s-a părut excelentă. Fabia accelerează susţinut, frânează precis, se ţine bine în curbe şi rulează foarte bine pe drum asfaltat (n-am părăsit şoseaua). Cutia de viteze e încântătoare, o combinaţie foarte bună între fermitate şi uşurinţă de folosire. Direcţia nu mi-a semnalat nimic în neregulă, dar nici n-am pilotat, până la urmă, ci doar am şofat.

Un interior sobru, nemţesc, cu materiale de bun gust. Nimic nu pare ieftinăcios sau chicios, dar nu v-aşteptaţi la lux şi exclusivisme – este, totuşi, o maşină de clasă mică. Volanul în piele cu comenzi pentru interfaţa audio (inclusiv telefon), un pedalier sport şi un schimbător bine proporţionat îţi transmit o stare de confort.

IMG_1930

Surprinzător, comanda electrică a geamurilor nu este one-touch. Trebuie să ţii apăsat butonul ca să comanzi geamul. Nu înţeleg cam câtă economie s-a putut face cu asta.

Scaunele versiunii mele, ferme, cu sprijin lateral semnificativ, dar poate un pic prea înguste pentru mine (e adevărat, am şi mâncat multe sarmale iarna asta). Loc suficient în faţă, nici nu mi-am dat scaunul la maximum în spate. Dar, pe bancheta din spate, altă situaţie: e loc puţin pentru un adult (portbagajul de 330 de litri, cel mai mare din clasa ei, se simte, n-ai ce să-i faci). Dar, cu puţină bunăvoinţă, încape oricine.

IMG_1929

Câteva cuvinte despre MirrorLink™, descris drept “o oglindă a display-ului unui telefon mobil”. În esenţă, îţi poţi conecta smartphone-ul la maşină (prin USB) şi ai pe display-ul Fabiei aplicaţiile de pe telefon (în staţionare, toate; în mers, doar cele certificate conform standardelor de siguranță MirrorLink 1.1). Asta înseamnă Google Maps, de exemplu, sau aplicaţii de radio ce-ţi permit recepţia de radiouri de internet prin 4G. O inovaţie care adaugă valoare şi-ţi poate personaliza maşina după gust.

Infotainment

Noua ŠKODA Fabia are un scor de 5 stele la testele NCAP, dublat de multiple îmbunătăţiri şi bonusuri în materie de siguranţă a pasagerilor.

În fine, opinia mea despre factorul emoţional transmis de noua Fabia, pentru că acesta influenţează major decizia de cumpărare a unei maşini. ŠKODA Fabia nu e plicticoasă, asta e cert; e o maşină vioaie, prietenoasă, care îţi dă un sentiment de siguranţă la conducere, în sensul că răspunde corect şi prompt la comenzi. În plus, noua generaţie beneficiază de un concept special de personalizare – ColourConcept – care le permite clienților să-și aleagă o culoare anume pentru plafon, jante și oglinzi retrovizoare laterale (combinaţia caroserie galbenă cu plafon, oglinzi şi jante negre arată remarcabil).

F14-051

În materie de design, noua ŠKODA Fabia reuşeşte ca, prin unghiurile ferme, energice ale caroseriei, să evite principala problemă de alură a aproape tuturor maşinilor de clasă mică: riscul de a apărea ca o bombonică pe roţi, o jucărioară ce-ţi transmite o senzaţie de fragilitate rutieră. Fabia arată compact, bine proporţionat, cu un design clar. E un câştig faţă de generaţiile precedente.

Un configurator poate fi găsit aici.

3 comentarii Adaugă comentariu

  1. Este o masina fiabila la un pret accesibil !

  2. Toate bune si frumose, dar de ce arata asa 2003-ish bordul?

  3. repet: 1.2 tsi? skoda? no, thank you!