Vineri, circulaţia tramvaielor a fost blocatăe în Bucureşti, pe strada Viitorului, de un şofer care şi-a lăsat maşina în drum. Foto: Sorin Bogdan

O petiţie pentru reluarea ridicării maşinilor lăsate-n drum

Vă invit să semnaţi o petiţie pentru reluarea ridicării maşinilor parcate neregulamentar, care încurcă circulaţia pe drumurile publice.

Înainte să vă enervaţi, mai citiţi un pic.

Ia căutaţi aşa cu Google: “tramvai blocat de masina parcata” sau “troleibuz blocat de masina parcata” sau “autobuz blocat de masina parcata” sau, pur şi simplu, “trafic blocat de masina parcata” şi o să găsiţi zeci de cazuri, mai noi sau mai vechi, în care circulaţia este complet întreruptă din cauza câte unui şofer care-şi lasă maşina-n drum. Mii de cetăţeni au pierdut o grămadă de timp în aceste incidente în care poliţia nu poate interveni, pentru că, deşi ridicarea maşinilor care încurcă circulaţia este legal posibilă, ea nu poate fi pusă în practică deoarece lipsesc procedurile din OUG nr.195/2002 de aplicare a Codului Rutier

Aceste proceduri trebuie definite urgent şi puse în aplicare.

Acum, teama tuturor este ca nu carecumva reluarea ridicării de maşini să nu conducă la aceleaşi abuzuri şi aberaţii de dinainte. Aici, cred că propunerile lui Cătălin Drulă sunt ok:


– să nu fie ridicate decât maşinile care încurcă direct traficul, “cu prioritate cele de pe trecerile de pietoni, de pe colțurile intersecțiilor, din locurile în care se obturează vizibilitatea și asigurarea, cînd se blochează accese, străzi, alei, trotuare și așa mai departe”

– amenzi rezonabile, în acord cu nivelul de trai din România; “probabil că o sumă de 200 de lei + 20 lei/zi depozitare ar fi rezonabilă pentru marile orașe din România”

– folosirea fondurilor strânse din aceste amenzi să fie folosite pentru construcţia de noi parcări

Ultima întâmplare de genul ăsta, cu blocarea unei linii de transport public, s-a petrecut vineri în Bucureşti:

 Vineri, circulaţia tramvaielor a fost blocatăe în Bucureşti, pe strada Viitorului, de un şofer care şi-a lăsat maşina în drum. Foto: Sorin Bogdan

Vineri, circulaţia tramvaielor a fost blocată în Bucureşti, pe strada Viitorului, de un şofer care şi-a lăsat maşina în drum. Foto: Sorin Bogdan

Petiţia poate fi găsită aici. Eu am semnat-o.

Cred că putem transmite guvernului un semnal – şi domnului Tobă, de la MAI, asigurarea că poate plagia liniştit legislaţia europeană în materia ridicărilor de maşini, de data asta n-o să-l acuze nimeni.

Definiti procedura!

Poliţia are dreptul să ridice maşini, potrivit chiar Codului Rutier (art. 64) dar nu are definită procedura prin care să facă asta. OUG nr.195/2002 de aplicare a Codului Rutier, Art. 64: (1) Politia rutiera poate dispune ridicarea si depozitarea in locuri special amenajate a vehiculelor stationate neregulamentar pe partea carosabila si care constituie un obstacol pentru circulatia publica. Ridicarea si depozitarea vehiculelor se realizeaza de catre administratiile publice locale sau de catre administratorul drumului public, dupa caz. (2) Contravaloarea cheltuielilor pentru ridicarea, transportul si depozitarea vehiculului stationat neregulamentar se suporta de catre detinatorul acestuia. Cine ar trebui să definească procedura? Păi, Guvernul, prin ordonanţă de urgenţă – mai precis, prin ordonanţa de urgenţă care stabileşte cum se aplică Codul Rutier. Ar fi suficient ca Ministerul de Interne să facă minimul efort de documentare din legislaţia europeană în această privinţă şi să propună actualizarea OUG 195/2002.Astfel, s-ar rezolva problema maşinilor lăsate-n drum de tot soiul de nesimţiţi. Cerem Guvernului României să emită de urgenţă o hotărâre de guvern care să specifice normele de aplicare şi modalităţile legale de ridicare a autovehiculelor parcate ilegal pe spaţiul public. SEMNEAZĂ PETIŢIA AICI: http://www.petitieonline.com/petiie_pentru_ridicarea_mainilor_parcate_ilegal O idee pornită după ce am citit: http://www.petreanu.ro/ridicarea-masinilor-lasate-boulea-legala-doar-procedura-lipseste/

Posted by Valentin Vesa on Friday, 29 January 2016

38 comentarii Adaugă comentariu

  1. or sa se facă abuzuri cu ridicarile stea….ia sa scrie la legea circulației, daca bloc vezi traficul sub orice formă, rămâi fara permis de conducere 1 an si ai si o amenda de vreo 2-3000 lei….sa vedeti atunci cum n o sa mai lase nimeni masinile aiurea ;)…..acum le lasa fiindca stiu ca nu s pedepsele asa de mari !

    • Nu stiu cit de atenta a fost lumea, dar intr-unul din cazuri chiar Hotnews a scris ca soferului i s-a deschis dosar penal conform art 92 (4) pentru “blocarea cu intenţie a drumului public”, cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau amenda.

      CAPITOLUL VI
      Infracţiuni şi pedepse
      Art. 92

      (3) Organizarea sau participarea, în calitate de conducător de vehicul sau de animale, la întreceri neautorizate pe drumurile publice se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.

      (4) Cu pedeapsa prevăzută la alin. (3) se sancţionează blocarea cu intenţie a drumului public, dacă se pune în pericol siguranţa circulaţiei ori se aduce atingere dreptului la libera circulaţie a celorlalţi participanţi la trafic.

    • Am mari indoieli ca se va ajunge la vreo pedeapsa in dosare de acest tip.

    • Asta mai lipsește, să umplem pușcăriile de șoferi care parchează aiurea. Ce beznă a minții a putut gîndi așa ceva, cînd pușcariile sunt și așa pline de infractori mult mai periculoși. Amendă babană (salariul mediu pe economie) sau muncă în folosul comunității, la alegere. Și ridicat permisul minim 3 luni, fără posibilitate de recuperare înainte de termen. Să vezi cum învață să se uite de 100 de ori unde parchează mașina.

  2. Cu punctul 2 nu sunt de acord. Dimpotriva, amenzile trebuie sa fie uriase, mai ales pentru cei care parcheaza pe treceri de pietoni sau blocheaza circulatia transportului in comun + sanctiune complementara de supendare a permisului. In toate tarile cu apa calda te doar sufletul numai cand te gandesti ca ai putea sa iei o astfel de amenda. Sunt intervale orare in care esti obligat sa nu parchezi masina deoarece se va efectua curatarea tramei stradale, chiar si daca acel loc este al tau, rezervat la primarie. Ti-o ridica de nu te vezi, iar amenda este minimum 500euro. Si nici aia din orasele mari de-afara nu o duc foarte bine cu locurile de parcare. Iar minimum de plata este 2 euro/ora si ajunge si la 10 euro/ora. La noi saraciile n-ar plati nici 2 lei, dar au pretentia sa ajunga cu masina pana in buricul targului. Pentru a civiliza un popor trebuie aplicate si numite constrangeri, altfel o sa ne lamentam continuu si vom face petitii fara finalitate. In secunda doi de cand oligofrenul ala de Ciorbea a declarat neconstitutionala regula ar fi trebuit 10 soferi sa mearga la sediul biroului Avocatului Poporului si sa-si parcheze masinile exact la intrare, blocand accesul. Zic si eu…

    • Problema la noi e mai mult cu aplicarea legii, decat cu valoarea amenzii. Sa vedem intai ca nu se potolesc nesimtitii la valorile astea si apoi le marim.

    • Foarte bine spus. Total de acord cu tine. Ce amenda e aia de 200 lei? Bine ca eu ca fraierul caut un loc de parcare undeva unde sa nu incurc circulatia, sa nu fie pe trecerea de pietoni, sa nu blochez intersectiile, sa nu obturez vizibilitatea pietonilor sau a celorlalti soferi, sa nu blochez trotuarul, si apoi vine cocalarul nesimtit care isi lasa masina unde vrea muschiu´ lui, iar daca ia o amenda de 200 lei face istericale, ca ii mor copiii de foame. Ia mai bine sa fie amenzile uriase la faze de acest gen, si pe langa asta si suspendarea permisului de conducere pentru minim 3 luni.
      Poporul trebuie educat si cu forta pentru a se civiliza.

  3. Locurile din care masinile ar trebui sa fie ridicate ar trebui definite mult mai riguros, in scopul prevenirii abuzurilor.
    Activitatea de ridicare a masinilor ar trebui organizata la primarii, care au departamente pentru strazi, parcari, etc, fara firme private, pentru a nu repeta experientele din trecutul apropiat.
    Si eu zic ca amenzile ar trebui sa fie usturatoare si insotite de suspendarea permisului, macar in cazuri cu consecinte grave (blocarea circulatiei autovehiculelor, mai ales celor de transport in comun).

  4. Primavara si vara sunt cum sunt dar iarna e teroare. Nu inteleg cum au unii mentalitatea de a parca atat de aiurea fara sa se gandeasca putin ca incurca traficul, pot bloca intersectii, circulatia are de suferit iar pe el il doare in cot …
    Cand si-or schimba si romanii astia putin gandirea?

  5. uite Vlad, mai e o petitie ceva mai veche, dar care cere acelasi lucru http://www.petitieonline.com/ridicarea_masinilor_oprite_neregulamentar. Si autorii au pus la dispozitie si un loc pentru discutii si comentarii cu privire la continutul acelor proceduri!
    http://forum.metrouusor.com/viewtopic.php?f=227&t=3674

  6. Sunt curios cati/care dintre candidatii la primarie isi vor face campanie pe rezolvarea acestui subiect. Sau poate ca procedurile alea au fost voit amanate pana cand va aparea Cel Bun, Cel Drept, Cel Mare, Cel Viteaz ? 🙂

  7. eu traiesc in germania si acum cateva zile mi-a fost ridicata masina deoarece am lasat-o intr-o statie de autobuz (stiu ca e greu de crezut, pana pe 15 ianuarie nu era statie, de aia am si lasat-o acolo. dar era un afis care zicea ca de pe 16 o sa fie. nu l-am vazut si asta e). amenda a fost 35 de euro. taxa de recuperare a masinii 99 de euro. aia cu ridicatul nu aveau program decat intre 8 si 17 deci a trebuit sa ma invoiesc 2 ore de la job sa o iau. am fost foarte revoltat (din cauza programului, la faptul ca am parcat ca un prost nu am ce sa comentez). insa colegii mei nu vedeau nimic anormal, mi-au spus ca asa inveti. ce mi s-a parut interesant e ca intr-un orasel cu 50 de mii de locuitori exista 3 firme care ridica (toate mai fac si altceva, nu e singura loc activitate). cand militianul sau agentul de la primarie descopera masina parcata ilegal da prin statie (ca la taxi) si vine firma care e mai aproape/e disponibila. nu inteleg ce abuzuri se faceau in bucuresti. ma indoiesc ca veneau aia si ridicau o masina PERFECT legal parcata. nu sunt de acord cu amenzile (prea mici). in bucuresti masina nu e esentiala.

    • Doctore, dintre toate orasele mai maricele din Europa, in Bucuresti masina este cea mai importanta. Pentru ca sistemul nostru de transport in comun este de foarte slaba calitate. Orasul a fost gândit pentru câteva masini (ale nomenclaturistilor), si in 25 de ani nu a existat nicio strategie coerenta pentru a imbunatati traficul auto sau/si transportul in comun.
      Pe de alta parte in Romania pedepsele sunt relativ ok calculate, dar niciodata aplicate. Si, ca sa parafrazez o vorba veche: daca toata lumea face o mârlanie pentru ca toata lumea face o mârlanie, atunci toata lumea face o mârlanie.

    • Iti exiplic eu ce fel abuzuri se faceau. Mi-a fost ridicata masina in Sectorul 4 de pe o straduta cu sens unic intre blocuri pentru ca am fost parcat mai aproape de 25 de metrii de coltul intersectiei. Toata strada are mai putin de 50 metrii. In acelasi timp pe soseaua principala la 20 de metrii de unde eram eu parcat intre blocuri masini stationau bine mersi pe prima banda de circulatie. Acele masini ( BMW Seria 5 si 7, Audi A6 si altele de tipul acesta) stau parcate aproape in permaneneta in acea zona blocand o banda de circulatie. Exact genul acesta de abuzuri se faceau in Sectorul 4.

  8. Ştie careva de vreo astfel de petiţie (cu impact naţional) lansată pe acel site, care s-a finalizat cu o hotărîre administrativă / judecătorească? Şi aici vorbesc de solicitări serioase, care să modifice legi, nu de cele 33 de “soluţionate cu succes” de genul: “Rammstein în România” , “Vrem concert Antonia,Sore & Alina Eremia in Dorohoi” sau “Ajută un căţeluş”. (şi aici nu glumesc)
    Pe site văd că nu prea s-a mai soluţionat nimic în ultima perioadă. Ultimele soluţionate au fost 2 din 2014. 2 petiţii într-un an!! Şi acelea 2 strict punctuale, cu caracter individual.
    Nu de alta dar am sentimentul că “petitieonline” e doar o jucărică pentru societatea civilă care să simtă că a făcut totuşi ceva. Asta în timp ce caravana trece…

    • Excelent punct. Evident, e o prostie. NU exista petitii online care sa aiba success. Exista in schimb proteste de strada ca au succes. Dar -in zilele noastre – cine mai crede cu atata forta intr-o idee (buna) incat sa iasa in strada pentru ea? Petitia online = vax albina cavaler pasta.

  9. De aia nu mai poate domnul Toba, de “petitia” noastra online…

  10. #19

    Nu este ok sa se ridice masinile de oriunde atat timp cat ele nu incurca traficul si atat timp cat nu se construiesc parcari. Insa pentru cei fara 7 ani de acasa sau fara creier care parcheaza in locuri in care incurca alti o mie de oameni fara macar sa le pese, amenda sa fie usturatoare caci altfel nu se invata minte si mai fac si alta data. Unii nu invata decat cu biciul.

  11. Vlad, ești bine intenționat, însă nu uita cine ar urma sa aplice legea…Tot felul de ghiolbani “împuterniciți” peste noapte, încât daca vreun sărman greșește o data, si-o ia, pe cand un baștan parchează si pe covorul lu’ Iohannis, daca i se pune pata. Pur si simplu, corupția este in ADN-ul băștinașilor…ba mai mult, a evoluat către o forma rară, ce nu exista documentata in cărțile de specialitate 😉
    Ma amuza caraghiosul al de Guran, cand intra care un ascultător si ii spune de faptul ca mita este ceva comun, iar el spune cu nonșalantă “pe ce va bazați? Cunoașteti Dvs cazuri??!”. Iar cu alte ocazii afirma idiot “eu dau o atenție la doctor, ca apreciez munca lui”. Ipocrizie la maxim! Iar ăla este modelul romanilor “de clasa medie”. Așadar, petiția ta, o bazaconie…fără supărare

  12. @Vlad Petreanu: Absolut! Nu discutam corectitudinea problemei. Eu chiar sunt genul care-si lasă masina la 5min-10min de mers pe jos fata de obiectiv, daca acolo îmi găsesc loc.
    Eu punctam abuzul celor care aplica legea. De altfel, romanul este tot mai prost educat si considera ca “daca nu gasesc loc de parcare, sunt îndreptățit sa-mi fac unul unde vreau, prin orice mijloace” 🙁
    Singura soluție reala este educația copiilor, sperând ca vom avea in 30 de ani o masa critica de tineri adulti, crescuți cu simt de răspundere, care sa înțeleagă ce înseamnă “egalitatea in fata legii”. Practic sa nu mai aibă posibilitatea de impunere cei din categoria “Eu știu / Mama știe / Tata știe / Nașu știe pe cineva”.
    Pana atunci, ne scărpinăm degeaba in diverse locuri, pt ca doar mutam gunoiul din stânga in dreapta.

    • “Singura soluție reala este educația copiilor, sperând ca vom avea in 30 de ani o masa critica de tineri adulti, crescuți cu simt de răspundere, care sa înțeleagă ce înseamnă “egalitatea in fata legii”. ” – hai ca nu mai e mult, indata se implinesc 30 de ani de la evenimentele din ’89 … :)))))))))

  13. Amenda 200 de lei? Imi pare rau dar asta este o gluma. Amenzile ar trebui sa sara de 2000 de lei, sa doara serios pentru ca a doua oara sa te gandesti bine inainte sa mai lasi masina aiurea

  14. Eu zic mai degraba o petitie pt ridicarea sutelor de masini abandonate de pe vremea lui Pazvante, care ocupa spatii de parcare perfect valide…Parerea mea

    • Ca sa scapi de masinile abandonate solutia e foarte simpla: pui taxe de parcare. Oriunde. Ca e 1 leu pe zi sau pe ora asta depinde de cat de mare e cererea de locuri de parcare in aceea zona. Parchezi, platesti, lipesti ecusonul de parbriz si iti vezi linistit de treaba. N-ai ecuson la vedere – ti se ridica masina fara alte discutii.
      De astfel asta e si solutia pentru rezolvarea parcarilor din Bucuresti. Ne plangem ca nu ni se construiesc locuri de parcare? Cine sa le construiasca – primaria? N-o sa faca niciodata suficiente si o sa coste foarte mult. Singura speranta ar fi parcarile private, dar ce motivatie sa aiba firmele private sa construiasca parcari, cine sa vina la ei atata timp cat se poate parca fara nici o problema, gratis, in mijlocul bulevartului

  15. Ar trebui ridicate intr-adevar, de foarte multe ori am patit sa nu pot folosi mijloacele de transport in comun datorita unui destept care si-a lasat masina parcata aiurea…

  16. Dar masinile pot fi ridicate :). Codul Rutier, stipuleaza asa: : Art.64. – (1) “Politia rutiera poate dispune ridicarea si depozitarea în locuri special amenajate a vehiculelor stationate neregulamentar pe partea carosabila si care constituie un obstacol pentru circulatia publica. Ridicarea si depozitarea vehiculelor se realizeaza de catre administratiile publice locale sau de catre administratorul drumului public, dupa caz”. Problema este ca Politia Rutiera nu prea cunoaste Codul Rutier. Este exact aceeasi situatie ca aceea cu practul pe trotuar. Politistii spun ca e ok atata timp cat e lasat 1 m pentru pietoni. Doar ca in Codul Rutier sunt prevazute doua conditii cumulative- sa fie lasat un m si sa existe un semn care sa permita explicit parcarea pe trotuar. Evident, nu este cazul in majoritatea situatiilor. Am chemat de nenumarate ori politia si nu imi invoca decat acel metru. Treaba cu semnul este chineza pentru ei.
    Modificarea impusa de ICJ vizeaza activitatea autoritatilor locale in aceasta treaba – adica sa nu mai poata fi regulamente locale si sa nu mai fie permis ca ADP sa dispuna ridicarea unei masini, ci strict politia rutiera.
    Deci contextul legal exista. Doar ca nu are cine sa il implementeze.

    • am o virgula intre subiect si predicat fix la inceput. Scuze :). Am editat si am uitat sa revin asupra gramaticii limbii romane, fir-ar!

    • Nu, n-au procedura în OUG, d-aia a şi suspendat Curtea ridicările făcute de primării, pentru că alea inventaseră propriile lor reguli. Şi poliţistul de la Rutieră n-o poate face de capul lui, are şi el nevoie de instrucţiuni, ca să fie apărat în faţa legii de eventuale reclamaţii.

  17. Nu sunt de acord cu petitia. Dar nici de acord cu cei care parcheaza aiurea. Daca nu s-ar folosi politistii sa faca culoar liber pentru coloanele oficiale si ar fi cate un echipaj in intersectiile cu probleme + amenzi mai drastice , cred ca nu s-ar mai incumeta nimeni sa parcheze pe unde apuca.Cati dintre noi nu ne-am pus banala centura cand vedem un politist? De cate ori nu s-au facut abuzuri de catre firmele de ridicari auto si nu numai? In concluzie , rezolvarea acestei probleme cu parcarile pe unde se apuca , sta in puterea noastra , a soferilor. intr-o reclama se spunea ca : Romania va creste prin bun simt si responsabilitate. Adevarat .

  18. Vlad, eu am semnat petitia, sunt foarte de acord cu ce s-a propus, dar as mai avea o idee de petitie!
    Hai sa incercam induplecarea administratiilor locale pentru folosirea sarii, nu si a nisipului pe drumurile tarii. E plin orasul de mal, te murdaresti de parca ai mers prin transee nu intr-un oras. Nu spun de cloorura de calciu…poate e scumpa..dar macar sare…sunt plini muntii de sare ieftina.
    Ieri la semafor statea o “sararita” desi nu stiu de ce i se spune asa pentru ca era incarcata cu nisip. Are vreo 7 tone une incarcata. Acel nisip care murdareste masini, oameni, copaci, spatiu verde, etc, cand se usuca la primavara devine praf inhalat de noi, balast numai bun de colmatare pentru canalizari, etc
    Cati bani s-ar economisi din sanatate, administratii publice, apa, detergent..etc!
    Ce ziceti?

  19. Ma uit pe canalul cbsreality. Vad ca in SUA un sofer care este prins ca conduce fara permis este amendat si i se ridica masina timp de 30 de zile. Vad in Marea Britanie un sofer care trece un pasaj de cale ferata cand luminile rosii sunt aprinse si primeste o amenda de 60 de lire sterline(vedeti care este venitul acolo) sau un avertisment cu efectuarea unui curs pentru conducere preventiva. Si acum la noi condus fara permis dosar penal, trecerea peste pasaj ridicarea permisului pe trei luni si amenda cat doua salarii pe o luna. Nu spun ca este corect sa circuli fara permis si nici sa treci pasajul cand sunt semnale luminoase dar nici sa fi pus la zid ca un criminal. Ganditi-va ca unii isi castiga painea din sofat. Respectul si intelegerea asta lipsesc. In rest pot sa ridice toate masinile pentru ca abuzuri vor existe permanent. Cine are cutitul in mana acela taie painea.