Cum am obținut compensația pentru zborul întârziat

O concluzie la povestea cu întârzierea zborului Berlin – București de săptămâna trecută: am primit confirmarea că voi fi despăgubit – mai jos detalierea întâmplării și câteva sfaturi pentru cei care pățesc la fel.

Carevasăzică, a fost vorba de un zbor Ryanair Berlin-București. Ar fi trebuit să decoleze duminică la 16.35 de pe Schonefeld către Henri Coandă. Boardingul s-a făcut cu o oarecare întârziere, dar nimic neobișnuit, apoi am așteptat pe pistă un timp, după care căpitanul a deschis intercomunicația și a explicat că unul din sistemele aeronavei (degivrarea) dă o eroare și nu i se permite decolarea. Am rămas în avion încă vreo o oră, cât timp inginerii au încercat să remedieze problema, după care căpitanul a deschis încă o dată intercomul și ne-a anunțat că piesa trebuie înlocuită, că aceasta urmează să fie adusă de la Londra și că procedura va dura un timp. Am fost debarcați, duși inițial într-o sală de îmbarcări, după care reprezentanții Ryanair ne-au împărțit vouchere de 5 euro și ne-au trimis în zona comercială, cu recomandarea să fim atenți la anunțurile publice ca să aflăm când se reia boardingul. A mai durat vreo trei ore și ceva. Una peste alta, avionul a ajuns la Otopeni cu o întârziere de vreo 5 ore.

Acum, să precizez că n-am nici o ranchiună și nici o enervare pentru ce s-a întâmplat. Pe parcursul așteptării am tot postat pe Facebook statusuri și actualizări și am remarcat diverse reacții de satisfacție față de suferințele caprei vecinului. Nu era cazul, doar relatam ce se întâmpla. Avioanele mai au defecțiuni, la fel ca orice alt sistem electronic și mecanic. Avantajul industriei de transport aerian este că are pus la punct un sistem deosebit de eficient pentru identificarea acestor defecțiuni iar imensa lor majoritate sunt constatate și remediate înainte să producă vreo tragedie. Avioanele și echipajele trebuie să respecte aceleași standarde de calitate și aceleași proceduri verificate și verificabile – n-are importanță că e o companie low cost sau una de linie, nimeni nu zboară cu o defecțiune dacă regulile spun că nu se poate zbura. De aceea, avioanele nu sunt mai proaste din punct de vedere tehnic la o companie low cost față de o companie de linie, pentru că, dacă s-ar defecta mai des, ar sta mai mult la sol și ar costa compania mai mult, ceea ce contrazice însuși principiul de funcționare a unui operator aerian low cost: creșterea profiturilor prin reducerea costurilor. Se întârzie mai mult dacă un avion low cost are o problemă tehnică (ore!) pentru că, de obicei, aceste companii nu au aparate de rezervă sau care stau mai mult la sol, de aceea e practic imposibil să vină alt aparat la preluare. Companiile low cost taie costurile în diverse moduri, multe din ele neplăcute pentru pasageri, dar nu se pot ieftini la condițiile tehnice pentru că, pur și simplu, nu pot opera avioane care nu corespund dpdv tehnic, deci pierd bani. Închei aici această paranteză lungă.

Cum e cu despăgubirea: e foarte de simplu de cerut și de obținut dacă e îndeplinită una din următoarele condiții:

– dacă e vorba de un zbor în interiorul UE, fie că e operat de o companie UE, fie non-UE
– dacă e vorba de un zbor care ajunge în UE din afara Uniunii, dar operat de o companie înregistrată în UE
– dacă e un zbor care pleacă din UE către o destinație non-UE, indiferent dacă e vorba de o companie UE sau non-UE

Altfel, dacă e vorba de companii non-UE care zboară din afara Uniunii și doar aterizează pe aeroporturile UE, e mai complicat, trebuie vorbit cu avocații Aici, o explicație ceva mai detaliată.

De-aia sunt fan UE.

Pentru cetățenii europeni (care au drepturi!) e suficientă înregistrarea unei cereri, care se poate face chiar pe site-ul companiei aeriene, iar compensația este în funcție de distanțele de pe zborul respectiv, începând cu 3 ore de întârziere la destinație (că piloții “mai pot băga forjă”, dacă-mi permiteți termenul neacademic, ca să mai recupereze din întârziere).

A doua zi după povestea cu întârzierea am intrat pe site-ul Ryanair unde am găsit formularul de înregistrare a unei plângeri la secțiunea “contact”, cu referire la întârzierile de zbor, în baza Directivei Europene 261/2004 (acesta e regulamentul european care stabilește sistemul de compensații pentru cazuri de anulare/întârziere a zborurilor, dacă are cineva chef sau nervi să citească originalul în română, e aici). Am scris aici în engleză că solicit o compensație în baza legilor în vigoare și am atașat boarding pass-ul, apoi am completat datele necesare pentru virarea banilor.

În cazul meu, zborul a întârziat aproape 5 ore iar distanța de zbor era de 1.295 km. Sub 1.500 km, compensația cuvenită în acest caz este de 250 EUR/pasager – e o chestie standard, nu e nimic de negociat aici, decât dacă ai chef de procese (în sala de așteptare erau câțiva pasageri care se auto-alimentau cu nervi și căutau translatori ca să le explice angajaților de la boarding cât de rău vor fi pedepsiți pentru că s-a stricat nuștiuceul la avion; nu e cazul, lucrurile sunt stabilite prin regulamente și legi, civilizat, e Uniunea Europeană, nu rata de Oltenița defectată-n drum). Pentru distanțe mai mari, suma urcă la 400 de euro, apoi la 600, dar nu era cazul.

Imediat ce am trimis mesajul am primit un număr de înregistrare. După mai puțin de 48 de ore am primit confirmarea că voi fi compensat cu 250 de euro și că banii urmează să-mi fie virați în cont în următoarele 14 zile. Biletul costase vreo 80 de euro (dus-întors).

Încă o precizare: câțiva amici care cumpăraseră biletele direct de pe site-ul Ryanair au fost informați chiar de către Ryanair cu privire la procedură și au primit pe mail inclusiv formularul de completat, cu toate indicațiile necesare. Eu, care cumpărasem de la Vola.ro, am folosit Google ca să mă lămuresc ce era de făcut. Sunt și diverse site-uri care, în schimbul unui comision, fac asta în locul tău – nu știu cât e acest comision, dar cred că depinde de fiecare ce cale vrea să aleagă pentru a obține compensația.

Una peste alta, întreaga procedură a fost simplă și fără bătăi de cap. Întârzierea a fost neplăcută, dar nu o tragedie, iar de când s-a desființat roamingul de date în UE e chiar ok, poți sta pe net liniștit dacă ai terminat de citit cartea, doar bateria să te țină (lecție învățată: de-acum nu mai plec fără baterie externă pentru telefon, că prizele mereu insuficiente în orice aeroport).

25 comentarii Adaugă comentariu

  1. mda, poate ryanair sunt mai cu doua perechi sau poate ai avut noroc. am patit acelasi lucru cu wizzair, intarziere de vreo 7 ore din bergamo, le-am trimis cererea si asa a ramas, fara bani, fara nimic…

  2. Nu e nevoie neaparat de avocat. Eu am rezolvat cu ANPC. Cei de la Wizz au 30 de zile timp de solutionare la orice reclamatie. Daca nu primesti niciun raspuns, plangere la ANPC cu toate dovezile scanate.
    Dupa solutionarea ANPC, Wizz a transferat in 2 zile cei 250e x 2 pers

  3. Eu am patit la fel cu zbor din bucuresti in milano malpensa trebuia sa ajungem la 7 seara si am ajuns la 1 noaptea. Dar nu am stiut ca se dau astfel de despăgubiri. Oare e prea tarziu acum? Zborul a fost facut in luna martie.

    • Citisem undeva că limita de solicitare e 6 luni, dar trebuie să verifici.

    • M-am interesat si scrie tot la sectiunea contact ca poti cere despagubiri in timp de 2 ani de la zborul respectiv. Am facut si eu solicitarea si astept raspunsul. Chiar am gasit si mail de la ei de atunci in care scria ca am avut intarziere 5 ore si 8 minute. Multumesc Vlad de info!

  4. Subscriu, Ryanair chiar respecta directiva UE.

    Am primit in decembrie 400 euro pentru un zbor intarziat 6h, Marrakech – Bergamo.

  5. ma gandeam la o firma din alea de se ocupa de tot…

    • Silviu, iti recomand intarziere.ro, Mihai iti va raspunde instant daca trimiti un mail in formularul de pe site. Noi am avut aceeasi problema cu un zbor catre Stockholm, initial ne-au respins cererea facuta de noi (fara avocat) pe motiv de extraordinary circumstances, iar la primul apel al avocatului au acceptat instant suma de 400 euro/pasager.

    • incearca airhelp

    • Am castigat vreo 2 plangeri prin AirHelp. Le trimiti datele si se ocupa ei de tot. Comisionul lor e parca 10% in caz de castig. In alte 3 cazuri mi-au spus ca legea respectiva nu se poate aplica (cand intarzierile au fost din cauza conditiilor meteo)

  6. Și eu iubesc UE, pentru proceduri și standarde care se extind de la aviatie la..aproape tot.
    La Berlin, într-un magazin am rezervat o jacheta și când am revenit, am plătit jumătate din prețul inițial; de ce,zic?
    E trecut de ora 19,mi se răspunde!
    La ei e valabil “un client mulțumit îți aduce 7,unul pe care l-ai supărat, îți alunga 11”

    Pentru Silviu
    Dacă nu este un alt motiv, trecut în D.E261/2004,nu renunța!

  7. La inceput de an am avut o intarziere de 5-6 ore cu Austrian la un zbor de la Bucuresti la Viena. M-am informat, am depus cererea si dupa mai putin de 2 saptamani aveam banii in cont.

  8. Exista din pacate peste tot in lume. Pe biletul de avion se explica aparitia unor astfel de cazuri. Apoi Mai este “overbookingul”: un loc este vandut de 2 ori, pt ca se intampla ca unii pasageri sa renunte la zbor, Dar in cazul in care ambii se prezinta, unul dintre ei va primi urmatorul zbor ( care poate avea unele beneficii). Se intampla peste tot in lume.

  9. La Wizz nu iti primesti banii asa usor… Sefului au vrut sa ii dea doar 10E pentru o intarziere de 3+ ore!

  10. Care este intarzierea minima dupa care sunt obligati sa plateasca penalizari?

  11. se mai strica si avioanele din cand in cand, ca doar nu-s pietre. dar sa ajungi la “scandal! va dau in judecata! sa vezi ce va face avocatul nostru” si apoi si primesc x sute de euro compensatie pt un bilet dus-intors ce l-au luat la bani de 2 shaorme
    poate asta rezuma mai bine ideea: https://youtu.be/q8LaT5Iiwo4?t=85 trist nene, trist

    • Erau 3 shaorme, nu doua, era doar dus, nu dus-intors si a intarziat 7 ore. Daca exista o lege, inseamna ca sunt sarac sau idiot sau trist ca imi cer drepturile? Daca am platit mai putin inseamna ca am mai putine drepturi? Daca platesti la vodafone un abonament de 5 euro inseamna ca iti dau semnal cate o liniuta din cand in cand?

    • Aviația are un standard înalt pentru că se bazează pe proceduri RESPECTATE;
      D.E261/2004 a fost semnata și de reprezentanți ai companiilor aeriene;
      Directive Europene, obligatoriu respectate
      ne-ar trebui și în alte domenii, dar mai ales în politica noastră , unde se consuma mulți bani cu puține rezultate…

  12. Intr-o situatie asemanatoare cu Wizzair, cu o intirziere pe tot timpul noptii Stockholm-Bucuresti, am avut proasta inspiratie sa trimit o cerere de compensatie la Bucuresti, in limba româna, bineinteles. Puteam sa trimit aceeasi cerere direct la Budapesta, de unde provine compania. Proasta inspiratie.
    Dupa o perioada destul de lunga de asteptare, am primit un raspuns savant, impanat cu citate din regulamente pe care le citisem deja in trei limbi, ca nu mi se poate da compensatie pentru ca intirzierea a fost cauzata de “forta majora” (nu se preciza care, ci reclamatul se constituia el insusi in judecator). Imi imaginam cum acea fetita cu studii (putea fi si baietel, desigur) nu era nebuna sa imi acorda mie compensatie si sa-si puna seful in cap, poate sa ajunga si pe drumuri.
    Mi-am corectat greseala trimitind de data asta o cerere la ARN (Comisia Generala a Reclamatiilor din Suedia). Apoi a durat cam de doua ori mai mult poate de asteptat. Raspunsul a venit de la Wizzair care de data asta ma ruga sa le indic un cont bancar pentru transferarea despagubirii, cu invitatie sa mai calatoresc cu ei. Happy End!

  13. Multumesc de informatii! Pe 29 iunie am trecut prin mari emotii cu un avion Blu Air careia i-a luat foc motorul de pe stanga in timpul decolarii. Ne-am intors la Otopeni si am plecat cu alta aeronava, avand o intarziere de 3 ore si jumatate pana am ajuns la destinatie, in Palma de Mallorca. Am facut cerere la compania aviatica si ce credeti ca mi-au raspuns!? Ofera un voucher in valoare de 50 de euro per pasager (suntem o familie de 4 persoane) care poate fi utilizat pana pe 23 martie. Le-am facut reclamatie la ANPC, atasand toate dovezile. Acum astept raspuns.
    Mi se pare incredibil raspunsul celor de la Blue Air, in conditiile in care, legislatia europeana este cat se poate de clara!!

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Acest blog folosește serviciul Gravatar pentru afișarea pozei de profil a comentatorilor. Pentru setarea unui avatar, accesați acest link.