Traversarea României cu mașina, un calvar

Vara asta am decis să facem o vacanță în câteva orașe din Europa, iar varianta economică a fost, evident, să plecăm cu mașina noastră. Știam că va fi greu să traversăm România, pentru că am mai plecat așa, hai-hui, și în alți ani, dar trecuse ceva timp de la ultima vacanță urbană de acest gen și ne-am imaginat că acum va fi un pic mai bine – în fond, în ultimii ani au apărut câteva tronsoane de autostradă spre Vest și s-au dat în folosință niște centuri ocolitoare, pe ici, pe colo, deci am estimat că vom putea tranzita România mai repede.

A fost taman invers.

Nu știu cum, dar lucrurile mi se par acum mult mai rele ca în urmă cu 10 ani, și nu pe bucățile de autostradă, ci pe porțiunile de drum național și județean care fac legătura între acestea. Aici se circulă mult mai încet și mai haotic, ambuteiajele durează mai mult și sunt pe distanțe mai mari, accidentele sunt mult mai letale.

Prima noastră escală a fost Oradea, pentru că nu mai fusesem acolo de aproape 30 de ani și pentru că eram curioși să vedem cum e la cârciuma lui Adi Hădean, Meatic (off-topic: e bine de tot). Waze ne-a propus 3 rute, niciuna sub 7 ore.

În final, drumul până la Oradea a durat 10 ore (pentru un drum de 600 km).

Am stat mai mult de o oră complet blocați pe Valea Oltului, după ce șoferul unei dube s-a angajat într-o depășire fără vizibilitate și s-a înfipt într-un TIR. Accidentul a întrerupt circulația pe ambele sensuri pentru câteva ore și a ucis 3 oameni. Așa arătau cele două vehicule când am trecut noi prin locul accidentului:

7 august 2017: șoferul unui microbuz a încercat o depășire fără vizibilitate pe Valea Oltului și s-a ciocnit frontal cu un TIR. 3 morți, circulația întreruptă pe ambele sensuri câteva ore.

După ce am scăpat de blocajul acesta, am intrat într-un ambuteiaj de câțiva kilometri înaintea sensului giratoriu de la Veștem, spre Sibiu, la ieșirea de pe Valea Oltului. Acolo s-a mai dus vreo jumătate de oră.

Mai devreme, Waze ne scosese pe un drum județean, secundar, estimând că e mai rapid decât cel de pe Valea Oltului. Waze nu știe, însă, care e calitatea drumurilor secundare, așa că era să rupem mașina pe coclauri, și același lucru ni s-a întâmplat și mai târziu, când am ieșit de pe bucata de autostradă dintre Sibiu și Timișoara ca să apucăm în sus, spre Oradea – în România, drumurile secundare sunt aproape întotdeauna într-o stare cumplită de degradare, ceea ce nu ajută deloc la reducerea presiunii traficului pe cele principale. Oamenii le evită din experiență și pe bună dreptate.

Ionela a făcut un film cu drumul nostru până la Oradea. Deși nu prea se vede în montaj, vă spun că, în cele 10 ore petrecute pe drum, entuziasmul de la primele cadre i s-a schimbat în exasperare, apoi în disperare pe măsură ce trecea timpul și destinația noastră rămânea tot îndepărtată.

Când am revenit în țară, după mai mult de două săptămâni, am ales ruta Timișoara-București. Din nou, Waze ne-a propus câteva rute de aproape 7 ore. Am ales-o pe cea mai rapidă, pe Valea Oltului (din nou), dar de data asta am avut noroc – sau cel puțin așa am crezut, când am dat o recalculare a rutelor pe la jumătatea drumului, când încă eram pe bucata de autostradă spre Deva, și varianta prin Valea Oltului a dispărut cu totul. Peste câteva minute, colegii de la Europa FM dădeau o actualizare la radio: alt accident grav pe Valea Oltului, cu 4 mașini implicate (dintre care un autotren) și 6 victime blocase din nou complet circulația. Ne-am reorientat spre Brașov-Valea Prahovei, în încercarea de a evita drumul lung prin toate satele de pe celelalte variante, dar ne-am împotmolit într-un ambuteiaj de o oră la ieșirea din Predeal. Acesta a durat o oră și a ținut până în Bușteni. Era vineri și m-am așteptat să fie coloană pe celălalt sens, dinspre București spre Brașov, dar și sensul către București era la fel de blocat. Ne-am oprit și am mâncat undeva (la Casa Ancuței, din Bușteni, ciorba de fasole cu afumătură în pâine e foarte bună).

Am ajuns acasă tot după 10 ore.

Am (re)descoperit că dacă circuli normal, e practic imposibil să faci mai puțin de 8 ore pentru 5-600 de km de la București până la granița de vest – și e probabil să ajungi la 10 din cauza a tot soiul de incidente neprevăzute, dar inevitabile. Ce înseamnă să circuli normal? Adică fără depășiri mari ale vitezei regulamentare (în limita aia de 10 kmh care te scapă de amendă), opriri la vreo două sau trei ore, câteva minute, ca să te dezmorțești sau să schimbi șoferul, și o escală de masă (spre Oradea n-am făcut-o, am ronțăit în mașină).

Nu m-apuc să descriu acum ce-nseamnă rețeaua de autostrăzi de după graniță, spre Vest. Cine a fost, știe despre ce vorbesc, cine nu, să-și imagineze o circulație fluentă, pe mii și mii de kilometri, lucrări de geniu civil peste tot și șantiere întinse pe zeci de kilometri pentru extinderea infrastructurii existente – de la două la trei benzi, de exemplu, sau de la trei la patru. Aceste țări și guvernele care le conduc sunt obsedate să-și îmbunătățească și să-și extindă permanent infrastructura, care aduce bani și dezvoltare permanebtă.

În România, e exact pe dos. Nu se lucrează aproape nicăieri iar guvernul (guvernele) nu fac mai nimic ca să rezolve problemele infrastructurii – fie că vorbim de legislația confuză, escrocheriile constructorilor, lucrările de proastă calitate șamd.

Una peste alta, durata mare a deplasării auto în România este revoltătoare în sine, dar ai putea s-o accepți, să zicem, ca turist, dacă ești în vacanță, că doar mergi la relaxare, nu-i așa? nu ai niciun contract de îndeplinit și niciun record de stabilit, deci de ce să te grăbești?

Doar că drumurile și traficul în sine, în România, nu sunt deloc de relaxare. Este o lipsă cumplită de educație rutieră, e plin de șoferi inconștienți sau pur și simplu exasperați care conduc la risc, mereu în buza unui accident catastrofal. Șoselele sunt proaste, pline de denivelări și de petice, marcate insuficient, și toate traversează localități în care bețivii, bicicliștii și căruțașii se iau la-ntrecere care să-ți taie mai neașteptat calea. Majoritatea drumurilor din România sunt doar vechile drumuri ale carelor cu boi care trebuiau să treacă chiar prin mijlocul satului; altele ne-au rămas moștenire de la romani (citiți aici o explicație interesantă). Sunt puține trasee noi (Transfăgărășanul, de pildă, este invenția lui Ceaușescu; pe cât de spectaculos, pe atât de inutil din punct de vedere economic).

Înțelegem, cu toții, că nu vacanțele sunt importante în acest caz, ci însăși economia țării.

O infrastructură rutieră bună determină creștere economică solidă (Ziarul Financiar consideră că creșterea rapidă a PIB-ului județului Constanța din ultimii ani, de exemplu, se datorează finalizării Autostrăzii Soarelui – sursa). România se sufocă din cauza lipsei legăturilor eficiente între regiuni – fie că vorbim de autostrăzi, fie de căi ferate moderne, care să permită o viteză de deplasare ridicată.

Cum poate fi depășită această stare de înapoiere cronică? Prin scoaterea factorului electoral din dezvoltarea infrastructurii românești. Acest obiectiv trebuie declarat prioritate națională (așa cum propune senatorul PNL Florin Cîțu) și finanțat consistent, prin bugetare multianuală, printr-o înțelegere transpartinică. Structura administrativă care ar urma să se ocupe de acest efort, care va dura zeci de ani, trebuie, de asemenea, scoasă de sub influența și autoritatea politicului și populată cu profesioniști bine plătiți, după cum propune deputatul USR Cătălin Drulă (care spune că există inclusiv un contract de asistență tehnică de la compania austriacă de autostrăzi pentru crearea unei structuri de acest gen în România).

Poftim, un nou proiect de țară, domnule președinte Iohannis.

Ah, și dacă nu funcționează cu binișorul, propun o interdicție legală pentru membrii Parlamentului și angajații Guvernului de a mai folosi transport aerian la deplasările prin România și girofarul la deplasările cu mașina.

Plus obligația unui drum lunar cu automobilul, dus-întors, cu traversarea Carpaților.

Și, pentru că pofta vine mâncând, să punem pe listă și o înconjurare săptămânală, în zi de lucru, a Bucureștiului, pe șoseaua de centură.

Să vezi atunci înțelegere transpartinică pentru construcția de autostrăzi.

80 comentarii Adaugă comentariu

  1. Eu sunt din Galati, nu am nici o iesire peste hotare cu masina pentru ca nu ma pot supune la acest supliciu, pur si simplu ma simt prizonier in tara mea … si nici cu avionul nu este chiar bine, distanta pana la Bucuresti + timpul de asteptare + marja de siguranta nu sunt chiar un mizilic.

    • si cine te opreste sa pleci de la constanta?

    • Foty, pana la Constanta sunt 200km si drumul este mult mai prost. La asta se adauga si zborurile mai putine catre orice destinatie, plecand din Constanta, fata de Otopeni. De ce te bagi in seama aiurea?

    • nu ati comunicat adresa , sa vina astia sa va faca un aeroport la domiciliu ….

    • @admin- articolul asta e toata jena. Ca nu avem autostrazi e clar. Dar, de ce? Ca basinescu afirma acum 20 de ani ca, citez “Romania nu are nevoie de autostrazi”! In ast timp, Ungaria, Slovenia, Croatia….de fapt TOATE tarile est-europene construiau autostrazi?
      Erai(mai bine ca nu mai esti) vector de opinie, gurnalist, nu te-am vazut facand greva foamei sau legandu-te cu lanturi la poarta Min. Transporturilor cerand imperativ:Sa se faca!
      Nu te-am vazut-auzit injurand la greu acum 20 de ani pe cei resposabili de dezastrul de azi. Dimpotriva!
      Repet, programul de constructie a, macar, cinci autostrazi vitale trebuia pornit in ’96-97, supt administratie “da dreapta”, cand atunci s-a demonstrat statistic si economic ca ne-am dus in cap pt. 30 de ani.
      Nu te-am auzit atunci criticand politicile criminale care ne-au adus unde ne-au adus!
      L-ai idolatrizat pe bashinos. Accepta consecintele!

    • Dacă aveai curiozitatea să dai o căutare după “băsescu” în bara de sus a acestui blog nu mai spuneai așa tâmpenii.

    • Cornele, comentariul tau e de toata jena.

  2. Daca le interzici trasportul aerian (avion) vor alege varianta elicopter (vezi cazul Firea). Mereu vor gasi o solutie inteligenta, doar pentru ei…..

  3. E rau si va fi din ce in ce mai rau, nu mai bine! Cauta pe net o harta cu autostrazile din RO si vei vedea ca, cele cateva sute de km, lega nimic, de nimic, cu exceptia A2 merge de la Buc la Ct!

  4. Eu de ceva timp am iesit in fiecare an din tara cu vacante facute prin Europa insumand minim 5000km.
    De fiecare data n-am facut niciodata mai mult de 7 ore pana la Nadlac.

    Si am prins si accidente, ba mai mult a cazut si muntele pe valea oltului, am prins si cod rosu de ninsoare etc etc.
    Nu avem intradevar cine stie ce infrastructura, dar as spune ca Bucuresti-Nadlac e unul din cele mai sigure drumuri daca nu vrei sau nu te crezi vreun pilot de raliuri.

    Singura problema ar fi limitarile de viteza de pe Valea Oltului si marcajele complet anapoda, gen in curba fara vizibilitate, linie discontinua, iar pe 5-6km de linie dreapta, e dubla continua.

    • Stimate domn Teodor, am mers vinerea trecuta de la Timisoara la Curtea de Arges via Valea Oltului.
      Am facut de la sensul giratoriu Sibiu si pana la iesirea din Rm. Valcea fix 4 ore. P A T R U O R E pentru mai putin de 100km. Erau pur si simplu ambuteiaje peste ambuteiaje pe ambele sensuri. Iar portiunea cu centura de ocolire Calimaneste-Caciulata este criminala tot timpul, cu cozi pe kilometrii intregi.
      Duminica dupa-amiaza, in acelasi sens giratoriu din Sibiu, era coada de 6km pe directia dinspre Brasov.
      Pe portiunile de autostrazi traficul a fost impecabil.
      Pur si simplu sunt mult prea multe masini pentru vechile drumuri cu o singura banda pe sens.

    • Protip: Teodor sta in Oradea!

    • Teodor, eu nu sunt capabil de performanta ta.

    • Se poate face in 7h insa in Romania plansul de mila e sport national, in germania acum 2 ani am facut cam aceiasi distanta pe autostrada in mai mult timp cu ambuteiaje in care statei efectiv pe autostrada cam cate 1h pe langa Nurenberg.

    • domnul Teodor este cel cu S8/clasa S/x5-6 care depaseste mereu la limita fortandu-i pe ceilalti sa franeze si sa il injure.

  5. Domnule Petreanu, sunt de acord cu ceea ce scrieți despre a obliga politicienii să circule prin țară ca să vadă starea drumurilor, dar numai dacă aceștia fac excursiile pe banii lor și cu mașina lor. Oricum, marea majoritate știu de situația dezastruoasă a drumurilor noastre dar nu fac nimic pentru că nu are rost să te complici prea mult ca să poți Fura. Se știe, Soroș e de vină.

    • Haha, de parca acu isi platesc din buzunarul lor transportul aerian. Visezi frumos, mai dle autostrada…
      Si nu e totuna sa stie de dezastrul din transporturi si sa stea saprtaminal nitel in ambuteiaj.

  6. …intre timp la Bacau…http://www.desteptarea.ro/2017-fierul-de-la-centura-bacaului-ajunge-la-remat/
    Se mai aude ceva de podul peste Dunare de la Braila?…

  7. Avem o tara atat de frumoasa, cu imens potential turistic incat te coplesesc ura fata de autoritati cat si deznadejdea ca nu se vor imbunatati drumurile prea curand .Tocmai ne-am intors dintr-o vacanta prin Romania , un circuit de o saptamana Buc- Piatra Neamt- Tg. Neamt- Suceava- Gura Humorului- Harghita- Sighisoara- Predeal unde bineinteles ne-am lovit atat de starea proasta a drumurilor ,pe alocuri chiar periculoase cat si de blocaje de ex. Predeal – Comarnic 90 min …

  8. Propun sa calculam cati oameni mor in Romania din cauza lipsei infrastructurii rutiere. Cam asta e metodologia pe care as urma-o eu:
    E greu de estimat cati kilometri se fac in fiecare tara din UE, dar putem presupune o corelatie foarte stransa cu vanzarile de combustibil pentru care sigur exista statistici, fiind o sursa majora de venituri pentru orice stat. De asemenea exista statistici cu accidentele grave si decesele din accidentele grave. Se calculeaza diferenta intre media UE (decese/km parcursi pe an), se inmulteste cu km parcursi pe an in Romania si rezulta x decese pe an, care banuiesc eu ca va fi mult peste medie.

    Acum daca s-ar putea si aplica condamnari pentru omor din culpa pe baza acestui numar pentru toti ministrii transportului de dupa ’89, am avea niste sentinte din alea ca la americani, de genul 17 condamnari la moarte si 38 de inchisoare pe viata…..

  9. Uite un caz clasic la categoria ” de ce nu se fac sosele in Romania”:
    Centura Bacaului
    -in 2013 se organizeaza licitatia si dupa contestatii in 2015 se semneaza contractul;
    -in 2016, dupa multe discutii incepe sa se miste ceva;
    – in 2017 dupa ce au realizat 2(doi)% din sosea ,firma din Turcia care a castigat licitatia , reziliaza contractul, pe motive ce tin de bucataria lor interna;
    -in 2018 se preconizeza desemnarea unui alt constructor pentru soseaua devenita intre timp bucata dintr-o autostrada, daca nu vor mai fi contestatii in 2019 se vor apuca de treaba
    -in 20.. vom avea sosea de centura ocolitoare in Bacau
    intre timp in oras se circula cu 10 KM/h, si sunem sufocati de traficul greu

    http://zdbc.ro/exclusiv-culisele-scandalului-soselei-de-centura-de-ce-renunta-turcii-la-contract-si-ce-spun-autoritatile-bacauane/
    http://zdbc.ro/calendarul-noii-licitatii-pentru-constructia-soselei-de-centura-a-bacaului-cand-ar-putea-fi-semnat-contractul/

  10. Bine ati venit n lumea calatorului caruai ii sade bine cu drumul.
    Pentru viitor cateva recomandari de calatorie mai usoara… Incercati sa calatoriti spre frontiera vestica cu precadere noaptea, mai obositor e adevarat dar mai putin riscant si cumva mai rapid. Incercati sa folositi pe langa waze – bun pt radar, accidente, politie si aglomeratie- sistemul dezvoltat de nokia- here we go maps- e posibil sa va surprinda.
    In treacat as putea mentina drumul spre Pitesti- Craiova- Severin- Caransebes inca in stare buna si nu suficient de aglomerat. Pentru aprovizionare se poate manca bine la taverna sarbului pe malul Dunarii, si cu ceva peisaj.
    In rest asta cu prioritatea nationala mi – a placut, e cazul sa va reamintesc ca parca si educatia sau santatea sunt tot prioritati si uitati unde suntem. Despre implicarea oricarui politician in constructia de autostrazi sa fim seriosi..iar despre profesionisti nu mai vorbim.
    Cata vreme treaba cu rezist a fost asa ceva sa dea bine pe profilul de fb…nu se va schimba nimic.

  11. tocmai ce am revenit din vacanta din Bretania. Am facut Rennes – Paris (350 km) in 2h40min, cu TGV-ul ar fi fost 1h50min.

    Cu toate astea, inca va place in Romania. De neinteles!

  12. intrebare…de ce nu ati mers noaptea? se cam stie cred eu ca cel mai rapid mod de a traversa tara este noaptea…si as zice si safe 🙂

    • Nu-mi place sa conduc noaptea, nu vad bine.

    • @Daniel, de fapt noaptea este mult mai periculos daca mergi la fel de tare ca ziua sau mai tare. Prin simplul fapt ca farurile alea nu vor lumina niciodata la o distanta suficienta (ziua poti vedea la 500m -1 km sau mai mult in functie de zona, vezi gropile, carutele, animalele, biciclistii, iar noaptea la ce distanta vezi cu luminile de intalnire? dar cu cele de drum?) Cat de repede poti merge noaptea? De cate ori te-ai trezit cu carute nesemnalizate? Dar cu biciclisti beti rupti? Dar cu oameni beti rupti care stau intinsi pe strada, e adevarat ceva mai aproape de acostament, dar totusi pe strada? Dar cu gropi pe care le vezi in ultimul moment si nu ai cum sa le eviti si iti indoi/rupi jantele? Dar cu soferi care vin cu faza lunga si imediat cum trece punctul acela in care efectiv nu vezi nimic te trezesti cu un animal in fata?

      Singurul avantaj pe care il vad eu la mersul noaptea este ca sunt sanse sa fie ceva mai liber. In rest, numai dezavantaje.

      Cum a zis cineva mai jos, 600 km in 10 ore iese o medie de 60 km/h. Intr-o tara lipsita de autostrazi, este o medie chiar ok. Cei care risca si ajung morti probabil ar scoate o medie de 65-67 km/h? Poate 70km/h? Doar ca nu prea mai conteaza.

  13. Deși nu se mai poate comenta despre starea drumurilor din Romania si despre nebunia participanților la trafic, iti recomand sa pleci din Bucuresti, via Valea Prahovei, in jur de 20:00. Asa procedez mereu si ajung destul de rapid la Nadlac. Evit Valea Oltului deoarece in doua ocazii consecutive am prins ambuteiaj in miez de noapte…probabil prea multe autotrenuri pe acolo, nu stiu. Cert este ca Bucuresti-Brașov-Sibiu-Deva-Nadlac, parcurg cel mai rapid noaptea, trafic lejer, doua opriți scurte de cafea si întinderea mușchilor 😉 Nu pot spune durata, sa nu se autosesizeze Miliția

  14. Waze este probabil cea mai inutila aplicatie de navigatie din cate am vazut. Te ajuta daca esti cel putin inconstient cel mult cu probleme la mansarda 🙂

    Caz concret: Timisoara – Deva
    – eu: 2 ore 45 minute pentru ca era drum in lucru la intersectia DN68A cu DN7 si am stat 45 de minute – o ora in coloana acolo.
    – varu-miu: cu Waze care i-a spus ca e blocaj pe DN68A a mers de la Faget spre Savarsin (DN7). A facut peste 3 ore jumate, desi la intersectia cu drumul in lucru era pe drumul cu prioritate.

    • nenea Dorin, waze iti spune ce raporteaza lumea. o mai da de gard insa a zice ca e inutil mi se pare cel putin o rautate la adresa celor care l-au creat, noi criticam toti si toare da nu facem nimic concret..,

    • @yoan: nu e o răutate la adresa nimănui. E o constatare personală după ce l-am folosit. Poate intenția celor care l-au creat a fost bună, la fel și ideea (ca dovadă, Google i-am cumpărat).

      Problema cu Waze (pe lângă faptul că e a o aplicație lentă și depinde de conexiunea la net) e exact că spune ce raportează lumea. Dacă lumea raportează aiurea, aplicația e aiurea… iar lumea raportează aiurea în majoritatea cazurilor.

      Pentru mine e inutilă, și nu sunt singurul care crede asta. Google Maps e mai bună, dacă e să luăm din aceeași categorie de aplicații, că nu de bazează doar pe ce raportează utilizatorii.

    • Waze a fost creat pentru oras. Atunci cand nu sunt rute si ATENTIE – Internet ca sa se actualizeze nu va arata mai mult decat un GPS normal.

  15. “În final, drumul până la Oradea a durat 10 ore (pentru un drum de 600 km).”

    Pai e ok, asta inseamna 60 km/h, consum redus de carburant, posibilitatea de a vedea mai bine tara si locuitorii ei, mers relaxat cu o muzica buna in masina. Man, fii mai optimist, ce mama naibii !?!

  16. I don’t want to burst your bubble, dar am facut un concediu scurt acasa in Timisoara, am plecat din Munchen la ora 13 si am ajuns in Timisoara la ora 3 si ceva noaptea. La intoarcere am plecat din Tm la ora 9 si un sfert, iar in Munchen am ajuns la ora 12 noaptea. Si nu din cauza portiuinii de drum din Romania ci din cauza aglomeratiei de pe autostrada din UNgaria, putin in Austria si celebra aglomeratie din Germania. Cand asculti informtiile din trafic din Bayern, spre deosebire de cele din est sau vest, dureaza 15 minute ca sa spuna toate stauurile si accidentele. E nebunie din cauza aglomeratiei in zona asta. Iar cand trebuie sa mergi spre Austria de cele mai multe ori ai intarziere. Se poate sa mergi si fara sa stai in stau, dar trebuie sa ai noroc. Acum cand ne/am intors din Croatia trebuia sa ajungem acasa la ora 17, dupa ce plecasem de acolo pe la vreo 9 dimineata. Eh, am ajuns pe la 8 jumate seara.

  17. #42

    Am spus-o și la o altă postare: cel mai rapid drum de la Timișoara la București este via Lugoj-Caransebes-Drobeta-Craiova-Slatina-Pitesti. Drum european, foarte bun, faci aproximativ 7 ore pe el.

    • Subscriu, l-am folosit de 3 ori pt a iesi din tara.

    • Subscriu.
      Bucuresti-pitesti 1 ora
      Pitesti-craiova 1.5 ore
      Craiova-lugoj 2 ore
      Lugoj- nadlac -2 ore
      0.5 ore pauza
      Drum european.centura craiova,tr severin,caransebes,lugoj. Se circula mai mult decat decent, fara incindente in general.

  18. Drumurile in tara sunt asa cum le stim cu totii. Ma distreaza ca inca va mirati !
    Noi avem vorba aia mai nou: “numai saracii…”
    – deci numai saracii merg cu masina
    – numai saracii evita avionul
    – numai saracii nu inchiriaza masina (cand nu pot merge cu trenul)
    – numai saracii nu iau trenul cand calatoresc in strainatate intre orase
    pt ca numai saracii au o GRAMADA de timp si sunt suficient de kamikaze sa se expuna mersului cu masina printre alti saraci kamikaze .

    Sper ca ati inteles parabolele si hiperbolele

  19. Ai grija ce iți dorești.
    Lasa-i cu avionul ca nu mie dor de niște coloane oficiale.
    Am vedea numai girofaruri de coloane oficiale cu parlamentari si tot tacâmul, de la Președintele tarii la tot staful din BOR, ca si ei au obiceiul…
    Asa ca se va circula si mai greu.

  20. Pe Valea Oltului nu ai prins coloane oficiale din sens invers? In urma cu ceva vreme am traversat de 3 ori pe acolo. De fiecare data am prins o coloana oficiala cu o masina de politie ce le deschidea calea. In toate cele 3 cazuri masina de politie a intrat aproape complet pe banda pe care eram, super agresiv, direct frontal. Nici nu ii vedeai ca vin, te trezeai ca apar ca rachetele din viraje. Toata coloana se chiuia sa traga cat mai spre marginea drumului sa le faca loc. O data m-a ratat la mustata cand intamplator a intrat direct in fata mea. Asa o imbecilitate mai rar.

  21. Statul si-a dovedit neputinta in a rezolva aceasta problema. Singura varianta este concesionarea catre firme private care sa construiasca prin finantare proprie. Investitia se va recupera prin taxe de acces pe autostrada, pentru o perioada stabilita chiar de catre aceste firme, din punctul meu de vedere poate fi si pe viata in cazul in care se face si mentenanta. Astfel in max 5 ani am avea autostrazi in toata tara.
    In ritmul actual in 2-3 ani nu se va mai putea circuka in tara asta.

  22. Vlad, ca un om plimbat stii foarte bine ca autostrăzile in afara sunt in multe tari o experienta premium si pentru cetățenii lor. Mici exemple trăite personal – 300 km pe autostrada in italia ~ 30 eur. Grecia- aceeași distanța aproape 20. In acesta din urma autostrada este folosită de putini localnici – si de aproape toti turiștii.
    Acum, presupunând o autostrada B-AR, câți romani crezi ca ar fi dispuși sa o folosească la un preț de150-200 de lei ( aproape un plin de carburant). Sigur..câțiva ca noi, dar nu cred ca ar putea deveni un proiect sustenabil – mai ales ca dincolo de costurile de construcție mentenanța unei autostrăzi presupune sume foarte ridicate. e ușor sa ne supram dar uitam ca nu platim mai nimic pentru a folosi infrastructura existenta

    • Asa e, in Italia, Franta, Grecia, autostrazile sunt scumpe. Taxarea n-o sa mearga in Romania, evident, de aceea efortul de investitii trebuie sa fie national. Autostrazile vor determina crestere economica. Dupa un timp, va putea fi introdusa si taxarea.

    • @George, Ai dreptate autostrazile sunt majoritatea de plata, eu iti pot da exemplul Spaniei si Franta, ex intre Bilbao si Zaragoza taxa de autopista e de 31,70€, cca 305km, Zaragoza – Barcelona 305km, 31,80€ taxa de autopista, hai sa calculam Bilbao- Barcelona , 610 km pt cca 63,50€.
      Franta cam tot asa e… anul trecut pt un drum din Llanes, Asturias pana in Bordeaux intre tur si retur intre taxa de autopista si ceva motorina cca 220€ cheltuiti. E scump dar de asemena trebuie recunoscut ca ai o calitate a drumurilor exceptionala… iar Spania are o calitate a drumurilor exceptionala, si nu toate autostrazile sunt de plata, cel putin pe aici prin Asturias nu se plateste nimic, doar ca avem ceva accize in plus in pretul carburantului.

    • Pe coasta de azur in franta bagi cate 4-5 euro cam la fiecare 10-15 km, pt. vreo 200km am platit in total aproape 40 euro, de 4-5x pretul motorinei consumate pe distanta respectiva, la asemenea scoruri prefer soselele din Romania unde nu platesti nimic si sa nu mai zic ca nici in franta n-am scos vreo medie fantastica tot oprind la statiile de taxare de pe autostrada.

    • Pe o portiune de aprox. 200 km pe coasta de azur am platit aproape 40km, practic la 10-15 km era o statie de taxare la care cotizai 4-5 euro. In conditiile astea prefer Romania unde sosele-s gratis ca sa nu mai zic ca nici in franta n-am scos o medie extraordinara oprindu-ne des la statiile de taxare.

    • Prefer taxele de pe autostrăzile occidentale drumurilor mizerabile de la noi, care costă și ele, doar că indirect.

    • Care autostrada cu taxe vorbim aici? De cind a bagat Ponta supra taxa pentru autostrazi in pretul carburantilor s-au strins mai mult de 2 miliarde euro (am incercat sa verific suma, am citit-o undeva dar nu retin). Deci noi oricum platim pretul autostrazilor, de ce sa ne gindim la alte taxe pentur finantare alor??

    • In franta si italia e lejer traficul pe autostrazi, deobicei merg doar turistii care nu se incurca pe alte drumuri, localnicii nu-si permit sa de-a zilnic in medie cam 13-14 euro\suta km de autostrada in franta si cam 10-11 euro\suta de km in italia, in schimb pe drumurile nationale e jale – plin de ambuteiaje, in germania undeva nu se platesc taxe e jale pe autostrazi – deobicei scoti o medie sub cea din Romania care deobicei e undeva in jurul a 70km\h. Cel mai inteligent mod de taxare e cel din europa de est si austria – rovinieta indiferent pe ce drumuri mergi si atunci traficul cat de cat e echilibrat – nu se urca toti doar pe autostrada daca nu sunt taxe sau doar pe drumurile nationale daca-s taxe aberante ca-n franta, italia si nordul spaniei – in spania in centru si sud autostrazile se pot folosi gratis.

  23. Cred ca ati avut noroc de trafic atat de fluent in vest. Eu am facut aproape 6000 de km vara asta si sincer sa fiu, am avut si eu noroc pentru ca accidentele de pe autostrazi au fost mereu pe sensul opus. Cozile se intindeau pe km buni, cam 10-15 in unul din cazuri. Restul in jur de 5 km (m-am uitat special la kilometraj ca sa am o idee cam la ce ma pot astepta daca intalnesc asa ceva pe sensul meu de mers). Am avut noroc si nu s-a intamplat.

    Pana sa avem infrastructura ar fi mai bine sa avem educatie, fie si aia cu batul (amenzi si permis suspendat). Sa va dau un exemplu care este destul de extrem, dar aici a functinat. In Danemarca se suspenda permisul la 3 puncte acumulate pe permis (3 puncte timp de 1 an sau 2 nu stiu exact, dar mai putin de un an in nici un caz). Daca la semafor schimbi banda pe marcaj continuu, ai un punct. ai facut asta de 3 ori ti se suspenda permisul pe 1 an plus amenda. Daca ai trecut pe rosu ai 3 puncte direct. Nu mai stiu daca nu cumva la a doua abatere care se lasa cu suspendare, de fapt permisul iti este anulat si iar fuguta la scoala (aici nu stun sigur daca asa este).

    Intrebarea ar fi: Romanii ar fi de acord cu o lege sa zicem atat de aspra? Dar daca amenzile ar fi mult peste posibilitatea de plata a individului (de ex 500 de euro pentru nepurtarea centurii). Oare am deveni un neam mai educat? Sau macar unul mai speriat?

    Si daca va ganditi ca un danez are un salariu foarte mare comparativ cu un roman, asa este, si la fel si preturile unei case, unei masini, unei chirii, alimentelor, serviciilor sunt cu mult mai mari decat preturile din Romania. Asa ca o amenda de 500 de euro pentru centura se simte destul de nasol chiar si la un salariu mai mare decat unul din Romania.

  24. Nu asteptati ca cineva sa o dea lege care sa-l incurce pe el insusi, dar, printr-o intelegere mutuala, motivata de NESIMTIREA tuturor celor care au condus aceasta tara, cei aflati in trafic, la trecerea coloanelor oficiale, ar trebui sa blocheze strada. Daca se face in grup si cu grija nu prea au pe cine amenda. Shleahta de politicieni nu este motvata sa faca drumuri pentru ca, neavind fonduri proprii (vezi cazul Bechtel) sint nevoiti sa apeleze la fonduri Europene si astea sint MULT mai greu de furat (vezi Romstrade-BlueAir). Si, apropos de Bechtel, daca era lasat Nastase sa fure singur, aveam autostrada Brasov- Bors functionala. Din pacate cei de la Bechtel au fost pusi in situatia de a plati comisioane lui Nastase si apoi curva marinarului chior o zis ca vrea si ea. 😥

  25. Viteza de deplasare in romania pt un autocamion de marfa este de 30 km/h(facut studiu).In afara tarii este de 75-80 km/h.
    Sunt sofer pe camion in afara tarii,intr-un program de 9h conduse fac 750 km.Nu ma pricep la politica dar cei care conduc tara ar trebuii sa vada tara ca si gospodaria lor,curtea lor..sa nu fi in stare sa-ti fac loc in curte pt masina ta mi se pare lenevie si lipsa de interes.
    Vineri vin acasa si totusi abia astept,asa cum e ea e tara mea,o iubesc!
    Auf Wiedersehen:)

  26. Complet de acord cu articolul. Totusi exista optimizari. Am fost in Italia, Veneto cu masina si am plecat spre Nadlac pe 24 iulie. Am facut 5 ore pana la Nadlac. Pe urma nu mai spun, ca am intrat in normalitatea aia fluenta 🙂 3 sfaturi pentru drumul spre vest: 1. NU Waze, NU GPS, NU Google Maps, NU nimic. Tehnologia moderna nu stie nimic despre Romania si drumurile ei. 2. NU Valea Oltului. Nu. Never. DN1 chiar daca e mai lung. 3. NU plecat in we. Never de never. Asta-i tot, poate am avut eu noroc.

    • mananc ceva, n-am facut 5 ore, am facut 6 jumate, 5 am facut din Predeal ca am ramas acolo o noapte 🙂

  27. Cand te intorci acasa din vest e o adevarata depresie.
    Pe de alta parte cand te intorci acasa din africa e o adevarata bucurie.

    Nu zic ca tara asta nu e distrusa. Doar ca conteaza si cum iti setezi asteptarile.

  28. Autostrazi nu avem asta e clar…dar cum se comporta Nissan Juke-ul ? Un mic review ?

  29. cum adică “accidentele sunt mult mai letale”? 🙂

  30. ce frumos este si de la est la vest… daca vrei sa iesi din Iasi spre europa, cel putin 10 ore pana la oradea

    ore bune in spatele tirurilor prin carpati unde nu ai vizibilitate

    apoi ore bune intre cluj si oradea, unde ai vizibilitate dar se merge in coloana efectiva, de nu ai avea loc de depasiri

    dar nu`i bai.. macar avem pensii si salarii la bugetari marite, ca aia duc economia in spate…

  31. E si vina noastra, a cetatenilor. Nu stiu sa fi fost vreun miting mare pe tema infrastructurii. Marea majoritate prefera un 50 de ron la salariu/pensie in loc de un drum bun sau spital acatarii. Ptoblema noastra de fond este lipsa educatiei si a bunului simt, de aici deriva toate.

  32. Acesta este un articol trist… adica ramai trist dupa ce il citesti…

  33. Salut Vlad. Bine (ca) ai revenit.
    In ultima vreme se circula din ce in ce mai prost. De cand s-a scos taxa de mediu drumurile s-au umplut literalmente de tot felul de masini, multe dintre ele extrem de “obosite”. Ca sa nu zis hârburi de-a dreptul.
    Si se indesesc situatiile cu tot felul de soferi csre forteaza depasiri desi vad ca nu incap. Mizand pe bunul simt al celorlalti ca ii vor evita cumva. Macar de ar pati doar ei ceva, insa omoara si nevinovati.
    Norocul meu e ca sunt la 80 km cu Ungaria. Budapesta si Viena ne sunt mai la indemana decat Bucurestiu.

  34. Oameni buni , stiu ca spre vest e un chin sa circuli , insa am ramas surprins de soselele ce leaga Bucurestiul cu Suceava – Radauti , am parcurs drumul : Bucuresti -Chitila -Targoviste – Pucioasa – Fieni , Brasov , Sf.Gheorghe, M.Ciuc , Gheorghieni , Bicaz , aici drumul cam prost , Tg.Neamt , Falticeni , Suceava , Radauti – Botosenita Mare , alta tara , drumurile in proportie de 90 % bune si foarte bune , excursia a avut loc in Mai 2017 , in August 2017 , Vama Veche – Mangalia -Negru Voda – Dumbraveni – Adamclisi -Ion Corvin -Alimanu – Vlahii, super balta de pescuit – Rasova -Cernavoda – Bucuresti , identic ca drumul din Mai , bun cu portiuni f.bune , pe la Dumbraveni peticit da bun , am scutat-o peste camp la un moment dat pe niste sosele asfaltate de credeam ca am ajuns in Austria ( Viroaga ) , asadar tine de …gospodari !

  35. ”Video unavailable. This video may no longer exist, or you don’t have permission to view it.”
    Dar ce copyright ati pus de nu putem vedea si din tari cu autostrazi 😀 ?
    Da, o privire retrospectiva apropo de prioritati nationale, ar releva ca singura prioritate nationala reala in ultimii 20 de ani a fost marirea pensiilor. Sint singurele masuri cu impact major* si finantare imediata** pe care mi le amintesc. A fost o dublare a lor sub tariceanu, au fost multiple mariri sub psd. In rest… nici nu stiu de ce am platit ”conducatori” in acesti ani, au fost doar masuri haotice, arbitrare, fara o viziune multi anuala. (Impact major… greu de comentat sau de spus, sint parintii nostri, nu le putem spune ca nu le vrem pensii marite. Finantare imediata… din imprumuturi. Platesc copiii nostri. Imprumutam, stai sa reformulez: FURAM din bunastarea copiilor nostri.
    Deci da, avem nevoie de masuri drastice, ori declararea ca prioritate nationala, dar sa si insemne ceva asta, nu stiu, o garantare a unui procentaj din PIB, ori o declarare gen stare de urgenta si se ocupa armata de asa ceva. Da, stiu, e aproape ireala ideea, dar pe de alta parte starea drumurilor ucide cei mai multi romani momentan si ne impiedica dezvoltarea ca natie.

  36. Tu vorbesti de traversat tara? Eu fac trei ore daca am de traversat Bucurestiul. Din Colentina pana in Drumul Taberei am cerzut ca mor. Apropo si nu exista nici un WC public in Bucuresti.

  37. Pana la autostrazi trebuie centuri ocolitoare pentru orase , strazi de mare viteza can sa faca conexiunea cu autostrazi, expropueri din timp a terenurilor. Sunt portiuni unde sa vrei nu Mai poti construction nimic. Peste munti, la sud su la vest nimic? Apoi access la statii benzina/ cafe bar Buda civilizate macar la 100 km daca nu chiar 50. La sud it is 50 de ani sa forezi in munte pe pitesti – Sibiu. Pina atunci seepoate face ceva prin padul bran. La est e ok prin tg mures iasi. Nu e vointa

  38. Vlad la ora 13 ascultai RRA nu Europa FM:))))

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Acest blog folosește serviciul Gravatar pentru afișarea pozei de profil a comentatorilor. Pentru setarea unui avatar, accesați acest link.