Parlamentarii refuză copiilor abuzați încă o șansă de salvare

O să las aici niște informații, ca să avem la ce să ne raportăm când mai vorbim despre înapoierea României.

Așadar, la inițiativa unor parlamentari PNL și PSD, unii dintre ei membri ai Grupului Ecumenic de Rugăciune din Parlament (care militează pentru abstinență ca metodă infailibilă de educație sexuală), deputații au modificat prin ricoșeu legea care prevedea introducerea de ore de educație sexuală în școlile din România (269 de voturi pentru, 3 împotrivă, 35 de abțineri).

Pentru că această lege fusese deja promulgată de președintele României (45/2020), parlamentarii au introdus un amendament într-un alt proiect aflat în dezbatere și au anulat, de jure și de facto, prevederile care intraseră în vigoare abia luna trecută (și care, evident, nici nu apucaseră să fie puse în practică). Șmecheria asta de tehnică și procedură parlamentară nu este ilegală, dar cred că fiecare poate s-o cântărească și s-o califice după plac.

Articolul inițial stabilea următoarele: “Derularea sistematică în unitățile școlare, cel puțin o dată pe semestru, de programe de educație pentru viață, inclusiv educație sexuală pentru copii, în vederea prevenirii contactării bolilor cu transmitere sexuală și a gravidității minorelor.”

Noua formulare este aceasta” “Derularea sistematică în unitățile școlare, cu acordul scris al părinților sau al reprezentanților legali ai copilului, cel puțin o dată pe semestru, de programe de educație pentru viață, inclusiv educație sanitară pentru copii, în vederea prevenirii contactării bolilor cu transmitere sexuală și a gravidității minorelor.” (1)

Înainte de orice, vă rog să observați că vorbim de două ore de educație pe an (“cel puțin”, în teorie, deci “maximum”, în practică).

Apoi, că acestea nu se vor mai putea desfășura decât cu acordul părinților sau reprezentanților legali . Restricția e importantă și trebuie pusă în context – vom vedea mai jos care sunt efectele ei.

Acum, o paranteză – ce înseamnă, de fapt, “educația sexuală” predată în școlile moderne? Iată o explicație foarte bună venită din partea Danei Hering:

  • La orele de educație sexuală înveți un copil de 6-7-8 ani că nimeni nu are voie să îl atingă într-un mod care i se pare nepotrivit. Îl înveți să ceară ajutor și îi oferi informații despre persoanele care trebuie să îl apere și să îl ajute. Sau ce gesturi sunt nepotrivite vârstei lor.
  • Înveți copiii despre igienă, sănătate și cum să recunoască atunci când sunt probleme, cum să recunoască și să evite situațiile periculoase pentru ei, în lumea plina de prădători sexuali, online, pe stradă sau în propria familie.
  • Înveți fetițele despre felul în care corpul lor urmează să se schimbe și că nu trebuie să se sperie sau să se rușineze de dezvoltarea și transformarea lor în femei. Le înveți că nu sunt mai prejos decât băieții, că sunt stăpâne pe alegerile lor și că nimeni nu ar trebui să le folosească sau să se folosească de corpul lor.
  • Le înveți sa spună “nu”.
  • Înveți băieții că respectul față de sexul opus nu se negociază. Că forța pe care o dobândesc când devin adolescenți nu poate fi folosită împotriva fetelor și că violul e una dintre cele mai cumplite traume care i se poate întâmpla unei fete. Îi înveți să nu se teamă de impulsurile lor firești și îi ajuti cu sfaturi cum sa le depășească.
  • Înveți adolescenții despre utilitatea prezervativului.
  • Le detaliezi bolile cu transmisie sexuală. Le spui că nu doar gonoreea și sifilisul se transmit pe cale sexuală ci și hepatitele virale sau HIV-ul și că odată îmbolnăvit din neatenție, vor deveni pacienți sub tratament întreaga viață. Le explici ce înseamnă o sarcină nedorită și că un copil nu numai că schimbă pentru totdeauna viața unei fete, dar e o responsabilitate pentru amândoi. Le spui că avortul e o experiență urâtă, traumatizantă atât fizic cât și psihic și că există alte soluții la îndemână ca să nu se ajungă în această situație.

Asta înseamnă educație sexuală.

De aceea, cei care nu au beneficiat de aceste noțiuni predate de specialiști care cunosc psihologia copilului și adolescentului, când vine vorba de educație sexuală, se gândesc numai la sex.

Și pentru că ei nu sunt în stare să-și depășească temerile, rușinea, fobiile, experiențele negative sau frustrările, sunt gata să le treacă asupra celorlalți, clamând că protejează “inocența” când, de fapt, singurul lucru pe care îl protejează e neștiința.

Pentru că există sute de mii de adulți in Romania, care, fără îndoială, au nevoie acută de educație sexuală. Dana Hering

Totuși, multora ar putea să li se pară că amendamentul respectiv, care cere acordul scris al părinților, e unul de bun simț, și poate că așa și e în teorie: dacă școala se apropie de un subiect atât de sensibil ca educația sexuală pentru copii, ar fi bine ca părinții să aibă un cuvânt de spus aici, nu?

Ei bine, nu chiar. Teoria o fi bună, dar practica ne omoară în țara asta.

Problema nu e la familiile cu părinți întregi la minte, educați, atenți la nevoile copiilor și preocupați de creșterea lor echilibrată.

Problema e cu părinții abuzivi, agresori, brutali, cu părinții care-și exploatează copiii și-i tratează ca surse de venit, care-i trimit la cerșit, la furat sau îi împing spre prostituție. Problema e în familiile dezorganizate, în cele din care părinții au fugit de sărăcie prin lume sau în care părinții fug de realitate în alcoolism. Tragedia este în familiile unde copiii sunt violați chiar de către părinții ce ar trebui să-și dea acum acordul scris ca să-i trimită la ore de educație “sanitară” unde să înțeleagă ce li se întâmplă cu adevărat și, evident, să-i reclame autorităților după aceea.

Sau, pur și simplu, problema e la uriașul număr de familii în care părinții ar putea să fie corecți, bine-intenționați, dar nu știu, ei înșiși, ce înseamnă educație sexuală și nici nu-și pot imagina o cale prin care să vorbească cu copiii lor despre aceste chestiuni “rușinoase”.

Grupul de rugăciune din Parlament susține că pune înainte de orice interesul copilului atunci când vrea să ferească minorii din țara noastră de destrămarea “inocenței” prin ore de educație sexuală. Din păcate, domnii și doamnele parlamentar care au anulat prevederea inițială din lege au comis, prin aceasta, o cumplită nedreptate tocmai copiilor de grija cărora afirmă că se preocupă.

Da, părinții responsabili se simt obligați în mod natural să se ocupe atent de educația propriilor copii, dar obligația constituțională pentru asigurarea educației pentru orice copil din România este a statului, prin intermediul școlii. Părinții pot fi infractori, pedofili, imbecili șamd, și de aceea statul are obligația ca, urmărind interesul prioritar al copilului, să-i ofere acestuia, fără discriminare, accesul la educație și să-l pregătească pentru viața în societate în mod organizat și în cadru legal.

Statul este obligat să salveze copiii de abuzul la care sunt supuși, indiferent dacă părinții sunt sau nu de acord cu asta.

Din acest punct de vedere, e adevărat, statul român nu-și face întotdeauna bine treaba, dar părinții cu atât mai puțin. Iată:

  • România are cele mai multe mame minore în Uniunea Europeană. În 2018, de pildă, au fost peste 12.000. Unele dintre aceste mame minore sunt la a doua, a treia naștere – deși există un caz în care o minoră a născut în România de 6 ori. Sunt sute de cazuri de nașteri în cazul unor fetițe de 10-14 ani. (2)

“De cele mai multe ori, adolescentele mame provin din medii sărace, fără acces la asistenţă medicală constantă şi de calitate. Şi de aici, consecinţe extrem de grave şi, din păcate, ireversibile: naşteri premature, mortalitate infantilă ridicată, copii crescuţi de copii, în medii socio-economice precare, perpetuând, de fapt, discriminările”, spune preşedinta executivă a Organizaţiei Salvaţi Copiii România, Gabriela Alexandrescu. (3)

  • Cele mai multe mame adolescente sunt din mediul rural: 65% dintre cele sub 15 ani şi 67% dintre cele cu vârsta între 15 şi 19 ani. (4)
  • Cinci din zece mame cu vârsta sub 18 ani nu au fost niciodată la control ginecologic. (5)

“Cele mai multe mame minore cu care am lucrat ne-au povestit ca si-au luat informațiile despre propriul corp, despre relațiile cu băieții si începerea vieții sexuale din conversațiile cu prietenii si colegii sau de pe internet. Niciuna nu a avut înainte de nașterea copilului discuții care să aibă la bază informații științifice, clare, pe înțelesul lor, cu un adult de încredere, fie părinte, fie dascăl. Știm situații în care tinere de 15, 16, 17 ani au ajuns să aibă copii pentru că nu au știut că au rămas însărcinate până in luna a 4-a de sarcină, când nu mai poți lua în calcul alte opțiuni”, explică Marinela Rață, fondatoarea Asociației Dream Project. (6)

Acum, știrile dure:

  • Jumătate din cazurile de abuz sexual împotriva minorilor, raportate la nivel naţional, se petrec chiar în familie. (7)
  • Majoritatea copiilor nici nu știu să recunoască toate formele de abuz sexual la care sunt supuși – iar atunci când li se întâmplă, doar 2 din 5 le spun părinților. (8)
  • Toate astea, într-o țară în care 55% dintre cetățeni sunt de părere că violul poate fi justificat în cazul zîn care se poartă “haine sexi”, se consumă alcool sau droguri. Dacă nu știați, suntem compatrioți cu câteva milioane de români care consideră că un viol nu e chiar în regulă, e drept (“nu-i frumos”) dar nici n-ar trebui să fie ilegal (serios, 18% din români consideră că violul n-ar trebui să fie considerat infracțiune și pedepsit ca atare). (9)

Aceste familii vor trebui să hotărască acum și să-și dea acordul scris dacă-și trimit copiii la orele de educație “sanitară”. Cam ce decizie credeți că vor lua?

Adevărul este că societatea noastră este într-o proporție semnificativă needucată, înapoiată, abuzivă și abrutizată de sărăcie, alcool, violență domestică. Este cu atât mai regretabil că un efort minim de salvare a unor copii născuți fără noroc (2 ore de educație sexuală pe an) este sabordată tocmai de cei care ar trebui să se ocupe, în Parlament, de progresul și educarea națiunii.

Iar întrebarea la care ar trebui să căutăm fiecare răspunsul este: de ce se opun, de fapt, cu atâta înverșunare acești politicieni educării și modernizării celor cărora le cer voturile?

27 comentarii Adaugă comentariu

  1. Grupului Ecumenic de Rugăciune din Parlament – sincer nu stiam si nici nu imi imaginam ca ar exista asa ceva.

    Thumb up 4
  2. #2

    Incerc un raspuns la intrebarea din finalul articolului.
    Uite ce sustine BOR prin purtatorul de cuvant

    https://www.activenews.ro/stiri-educatie/Vasile-Banescu-purtator-de-cuvant-al-Patriarhiei-Romane-despre-educatia-sexuala-obligatorie-O-materie-inutila-si-nociva-161440

    Invocand un ghid atribuit OMS ce sustin ei este ca “planul” este sa invete copii de 0-4 ani despre masturbare si homosexualitate cele doua ore pe an fiind doar un prim pas. Si desigur decat sa risti sa ajungi la asa “degradare”, mai bine nu lasi primul pas sa se produca.

    Thumb up 2
    • Corect, si mai bine imbecilizezi complet copiii cu ore de religie – care se tin saptamanal, astfel incat sa poata fi controlati si sa devina masa de manevra/voturi cat mai multi din ei…

      Thumb up 0
  3. Privind un pic sistemic lucrurile (“din elicopter”, adică în trenduri și nu granular), avem două cercetări foarte interesante la dispoziție:

    1. World Values Survey (http://www.worldvaluessurvey.org/WVSContents.jsp?CMSID=Findings): România se găsește (ca multe țări ortodoxe) foarte adânc în teritoriul “Survival Values” (stânga pe axa orizontală). Din descrierea de pe pagina, “Survival values […] is linked with a relatively ethnocentric outlook and low levels of trust and tolerance“. Adică suntem neîncrezători și intoleranți (țineți minte asta).

    2. Geert Hofstede, modelul 6D al culturii naționale (https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/romania/). Relevant de acolo:
    a. Romania scores high on this dimension (score of 90) which means that people accept a hierarchical order in which everybody has a place and which needs no further justification. Hierarchy in an organization is seen as reflecting inherent inequalities, centralization is popular, subordinates expect to be told what to do and the ideal boss is a benevolent autocrat. Adică, pe scurt, nu punem la îndoială pe “cei de sus” și avem nevoie de o Înaltă Poartă când problemele depășesc cadrul local.
    b. Romania, with a score of 30 is considered a collectivistic society. […]. Loyalty in a collectivist culture is paramount, and over-rides most other societal rules and regulations. […]. In collectivist societies offence leads to shame and loss of face. Adică loialitatea de clan e mai puternică decât regulile și ne bazăm pe rușine, nu pe responsabilitate, pentru a nu le încălca.
    c. Romania scores 90 on this dimension (Uncertainty Avoidance) and thus has a very high preference for avoiding uncertainty. Countries exhibiting high Uncertainty Avoidance maintain rigid codes of belief and behaviour and are intolerant of unorthodox behaviour and ideas. In these cultures there is an emotional need for rules (even if the rules never seem to work) time is money, people have an inner urge to be busy and work hard, precision and punctuality are the norm, innovation may be resisted, security is an important element in individual motivation. . Adică trăim într-o societate rigidă în credințe, intolerantă la ideile noi, suntem rezistenți la inovație și avem nevoie emoțională, nu rațională, de reguli chiar și dacă acestea nu dau rezultate.

    Combinând toate acestea cu rezultatele World Values Survey iese o imagine la vederea căreia îmi vine să mă iau de păr. In general (subliniez: în general, nu în întregime) România pare blocată într-o schemă mentală care nu funcționează, bazată pe rușine și încadrare în turmă, în care ce era valabil acum 500 de ani e valabil și în prezent (“tradițiili, uăi”). Nu e de mirare că multor părinți le lipsește o minimă educație sanitară (nu sexuală; sanitară) despre care oricum le e rușine să vorbească. Nu e de mirare că avem o cultura “vina e a victimei” în care violul e considerat acceptabil (!). Nu e de mirare că asumarea individuală a responsabilității stârnește atât de multă revoltă.

    Parlamentul e o soluție eșuată. Probabil tot ONG-urile alea “a’ lu’ Soros” mai pot desțeleni lucrurile. Si, evident, fiecare dintre noi, la noi acasă – dacă suntem capabili să ne asumăm responsabilitatea de a crește cetățeni, nu mici drone strict conforme cu așteptările sociale cu misiunea de a împlini visurile noastre neîmplinite, their life be damned.

    Thumb up 9
    • O deslusire deosebit de precisa a limitelor sociale in care vietuim noi – am unele indoieli in privinta punctualitatii; n-am nicio indoiala ca toti vor sa para ca au treaba, cumva, chiar daca doar vantura aer.

      Si, da, societatea inca se zbate sa iasa din provinciile otomane, dar, de cealalta parte, sa recunoastem ca niciodata n-am avut democratie ca in ultimii 30 de ani – asa schioapa cum e ea, macar a mai permis individualisme de succes, poate ca in doua-trei generatii asta o sa devina in sfarsit masa critica pentru modernizarea decisiva a Romaniei.

    • Ah, da ambelor paragrafe, Vlad. Modelele sunt bune, dar cu precizie limitată (iar un model precis e inutilizabil pentru că devine prea complex). Întotdeauna e nevoie să ții cont de specificități locale, când faci trecerea la practică.

      Si eu sper ca “viteza cosmică numărul 1”, viteza de eliberare din gravitația trecutului, să fi fost atinsă ici-colo. N-o să mai prind eu o Românie modernă în profunzimea “veșniciei de la sate” dar o sper pentru generațiile viitoare.

      Thumb up 0
  4. 1) normal ar fi ca orei de educație sexuală/sanitară să i se aplice același tratament ca orei de Religie, adică să faci cerere dacă vrei ca elevul să NU participe
    2) Grupul de Rugăciune din Parlament: cred că a mai fost subiect în presă…dar poate, Vlad, faceți o anchetă ttemeinică la Europa FM pe tema asta. Tipii ăștia sunt majoritar neoprotestanți, portdrapel e Ben Oni Ardelean, dar ei sunt șaorma cu de toate, sunt de la toate partidele și nu există o listă publică completă a lor. Tot ca idee de dezbatere, sosul din Parlament nu respectă procentajul religios al țării, adică neoprotestanții parlamentari sunt muuuult peste pro rata cu nivelul lor în populație
    3) Libertatea a avut un serial cu procurorii și judecătorii care au mângâiat pe cap pedofilii ajunși în fața lor. Ar trebui retipărită lista aia, măcar să știm să le mai dăm și noi câte un scuipat din când în când. Poate citesc și bucătarii și ospătarii de pe unde mănâncă japițele astea. Zic și io

    Thumb up 4
    • Multumesc pentru observatii, stiu ce spui. Am constatat cat de mare e falia intre societate si parlament in chestiunea orientarilor sexuale cu ocazia referendumului CpF.

      Insa nu sunt de acord cu echivalenta ora de religie/ora de educatie sexuala. Religia e o chestiune spirituala. Abuzul sexual e o trauma fizica si psihica.

    • Corect, ar trebui ca educația sexuală să fie obligatorie. Eu voiam să arăt că ei nu au asigurat nici echivalență de tratament cu ora de religie, altă marotă a lor. Dar sigur că susțin că trebuie obligatorie ora seeducație sexuală/sanitară. Am exprimat tâmpit ideea în primul comment

      Thumb up 0
  5. Ar fi foarte multe de spus…
    Ma multumesc sa constat ca parlamentarii romani si BOR prefera ca tinerii sa-si faca educatia sexuala pe vlog-urile unor INTELIGENTI ASIMPTOMATICI decat in cadrul scolar.

    Thumb up 1
  6. Așa cum bine a spus cineva pe blog problema educației sexuale este la fel de complexă ca și cea a educației religioase.
    Oricât de bine se va face tot prost va ieși, sau mai bine zis cu cât credem că o facem mai bine cu atât mai proaste poate pot fi rezultatele.

    Problema se găsește în actuala cultură a civilizației mileniului III.

    Dacă vorbim principial este evident că educația sexuală trebuie făcută.
    Dacă privim direcția culturală pe care mergem, tragem concluzia că orice fel de educație facem suntem aproape mereu pe un drum greșit.

    Tot ce ne spune Dana Hering despre educația sexuală este aproape la fel de oribil ca ”pedeapsa divină” din educația religioasă. Măsurile preventive pentru contacte nedorite și de igienă sunt binevenite, dar nu pot fi desprinse de elemente minime de fiziologie și psihologie. Și aș îndrăzni să afirm că o abordare filozofică ar fi primul pas esențial în tratarea subiectului.

    Nu este vorba neapărat despre inocență cât despre evoluția intelectului care în mod natural nu este format pentru interpretarea adecvată a sexualității.

    Si aici intervine problema fundamentală.

    Toate canalele media la care copiii au acces la orice oră și chiar foarte multe medii sociale sunt pline de conotații sexuale sau chiar pornografie care pun problema ”educației sexuale” într-un cu totul alt mod, fie explicit, fie subliminal. Iar cel din urmă este cel care pregăteste modul implicit în care intelectul viitorului adolescent/adult va interpreta sexualitătea.

    În cultura noastră abstinența nu este aproape deloc reprezentată.
    Fără a avea conotații religioase, abstinența nu este deloc valorizată deși fiziologic are un rol extrem de important în dezvoltarea intelectului în perioada adelolescenței. Este cunoscut faptul că performanțele sportive și intelectuale sunt de foarte multe ori atinse în condiții de abstinență, dar acest lucru este complet lipsit de apreciere.
    Vă provoc la un exercițiu de imaginație și documentare…
    Cum ar fi fost lumea de astăzi dacă nu ar fi existat Nikola Tesla?

    Este aberant să credem că educăm preventiv copiii împotriva abuzurilor când trăim într-o cultură a abuzurilor (de toate felurile).
    Abuzurile psihologice asupra copiilor încep de la cea mai fragedă vârstă când adulții pretind că-și asumă rolul de educator. Chiar și atunci când înainte de a se putea exprima prin limbaj copiii dau semne ale unui disconfort, iar adulții caută să le deturneze atenția de la problemele pe care le au în loc să cerceteze amănunțit cauzele.
    Ce am mai putea spune despre părinții care având scopul educației practică dresajul asupra propriilor copii!
    Orice fel de condiționare practicată de părinți, oricât de nobil ar părea scopul acesteia, este o negare a existenței conștiinței și o piedică în dezvoltarea intelectului.

    In concluzie:
    Dacă avem o problemă (dar avem mai multe) și credem că educăm copiii să o rezolve suntem pierduți!

    Thumb up 7
  7. Eu zic sa se faca si Pitagora cu acordul parintilor. Nu mai zic de teorema lu Lagrange – la aia ai nevoie ai de acordul asociatiei de locatari.

    Thumb up 7
    • @Ciprian
      Esti amuzant, dar s-ar putea să ai dreptate.
      În sfârșit ai descoperit de ce se fac meditațiile.

      Thumb up 0
    • Cel mai important motiv pentru care se respinge de 20 de ani orice seamănă a educaţie sexuală e poziţia privilegiată a BOR, care, cu toate scandalurile sexuale care străbat în media, rămâne păstrătoarea moralităţii naţionale.
      Un alt motiv este ideea fixă că educaţie sexuală = propagandă lgbt. Nu contează că habar n-avem ce e aia propagandă lgbt, dar e nasoală. Şi să ferească Dumnezo să li se spună copiilor că orice om liber e egal cu orice alt om liber şi are aceleaşi drepturi.

      Thumb up 0
    • @Belle dImagination
      Nu cred că este o problemă că educația sexuală nu este obligatorie (precum nici cea religioasă) de vreme ce mai toată educația se face prost.
      Apoi nimănui nu i-ar prinde rău să-și mai cerceteze educația din când în când, să se poată lămuri dacă, la o adică, este calificat să educe la rândul său.
      Această atitudine poate schimba întradevăr lucrurile.

      Oricum chestiunea cu educația obligatorie sună ciudat …
      Nu ți se pare?
      D-aia mulți nu prea înțeleg de ce suferă.
      Și din același motiv nu se schimbă ceea ce cu adevărat ar trebui.

      Thumb up 0
    • P.S.
      Pentru o mai mare claritate poți lua în considerare o formulare alternativă
      ”Apoi nimănui nu i-ar prinde rău să-și mai cerceteze voluntar educația pentru a se lămuri dacă este calificat să educe la rândul său”.

      Thumb up 0
    • @Plain Sight
      Cei care NU se califica pentru a educa, pot sa-si ‘cerceteze voluntar educația’ mult si bine, tot nu-si vor da sema de asta.
      Abia cei calificati pentru a educa, s-ar putea sa inceapa sa aiba indoieli…

      Thumb up 0
  8. Nu stiu in ce consta ora de educație sexuală din programa actuala, Insa eu imi amintesc ca am ascultat ceva “instrucțiuni” sărace la orele de dirigintie. Asta se întâmpla in anii ‘90, cand eram elev de liceu. Nu-mi amintesc daca era vreo programa la nivel național, sau poate doar o trezire a dirigintei, cert este ca sigur am participat la astfel de ore, de-a dreptul hilare pentru un adolescent înflăcărat.

    Apropo, in Ro cred ca este mare nevoie de un hot-line al elevilor, precum in Marea Britanie, unde copilul poate suna la orice ora si isi poate raporta parintele de violente sau alte tâmpenii. Cu toate acestea, imi închipui cum parintele este tras usor de mâneca de catre un oficial, apoi dupa ce se întoarce acasă ii îndoaie oasele copilului trădător.

    De asemenea, este mare nevoie de educație civică. In occident am observat ca nu poliția contează foarte mult, ci mai degrabă unitatea oamenilor, catre un bine comun. Spre exemplu, am fost martor in urma cu câțiva ani la un “Citizen Arrest”, unde 3 persoane au imobilizat la sol o persoana recalcitranta, pe peronul unei gări, pana la sosirea poliției (2-3 minute). Acea scena m-a impresionat, si mi-am dat seama ca am fost educat într-un spirit foarte laș, deoarece la cel mai mic semn de pericol, dădeam sa ma retrag.
    Trebuie lucrat mult la aceasta frica pe care o avem in societatea românească. O societate cuminte si domoală…

    Thumb up 1
    • A dracului cuminţenie care nu se simte lezată de viol şi care crede cu tărie că victima şi-a căutat-o cumva!

      Thumb up 0
    • #Aurel
      Dupa cum sunt facute legile in Romania, daca faci un “Citizen Arrest”, risti sa asiguri achitarea arestatului, orice ar fi facut acesta (‘I s-au incalcat drepturile civile, domnule!’, nu stii ca nici macar politia locala nu poate da amenzi in orce situatie, daramite sa faca arestari). Mai mult decat atata, daca e situatie de 3 la 1, cei 3 ar putea avea ei probleme cu justitia!

      Thumb up 0
  9. Poziționarea pnl alături de psd în această chestiune, nu trebuie să ne mire, sa nu uitam poziționarea pnl la referendumul pt. familia tradițională. Explicația e simplă, marea majoritate dintre asa-zisii,,liberali”, sunt neoprotestanti, asta pe langa faptul ca sunt bugetari.
    Chestiunea cu religia la pnl este ca aceasta gașcă nu poate reprezenta si pune in practica, legislativ, o viziune autentic Liberală care sa porneasca cumva modernizarea societatii, nu ! Actualul pnl, e doar un alt psd ancorat in tarele societatii de pana in ’89.

    Thumb up 2
  10. Lingătorii de cadavre lovesc din nou… Nici nu pot pune în cuvinte cât de mult mă dezgustă imbecilii ăștia religioși care nu răspund niciodată pentru crimele lor.

    Țara asta are nevoie de o campanie de sterilizare în masă a populației ca de aer.

    Thumb up 2
  11. La intrebarea ta ” de ce se opun politicienii…” raspunsurile ar fi urmatoarele:
    – ei nu fac nimic pentru interesul cetateanului care i-a trimis in parlament, ei presteaza doar pentru interesul propriu sau al camarilei din care fac parte;
    – nu se pun rau cu cea mai mare organizatie de lobby electoral, respectiv BOR care in campaniile electorale are un rol determinant in manevrarea celor mai putin educati. De ce sa le deschidem mintea? Mai bine ii tinem prosti si ignoranti ca sa voteze cum vrem noi..

    Thumb up 3
  12. Se vede treaba că lucrurile ar trebui spuse mai direct.
    Problema educației sexuale în scoli este o temă falsă.
    1. In primul rând avem o problemă generică a abuzurilor de orice fel care se adâncește cu sprijinul politic explicit al abuzatorilor.
    2. In mod cât se poate de clar avem de a face cu trenduri politice, sociale și culturale care pe care le gestionăm extrem de prost ceea ce este o garanție a eșecului educației pe care o clamăm doar pentru a ne hrăni orgoliile sau pentru a nu ne asuma eșecul.
    3. Abordarea tematicii educației sexuale în școli se poate face oricând, nu o dată pe semestru, în cadrul orelor de dirigenție cu sprijinul și colaborarea psihologului din unitatea de învățământ și eventual cu profesori de specialitate abordând într-un mod specific și adecvat grupul de elevi căruia se adresează.
    4. Ne inflamam inutil pe această temă în timp ce este evident că eșuăm ca societate la toate capitolele. Așa cum reiese din studiile propuse de CB problema este mult mai vastă și nu se “tratează” cu educație sexuală.
    https://www.petreanu.ro/parlamentarii-refuza-sansa-salvare-copiilor-abuzati/#comment-239536

    Thumb up 3
  13. @Plan Sight : E clar ca educatia sexuala pentru copii, mai bine zis necesitatea reglementarii ei, e doar o problema ce deriva din alte probleme mai dindarat, ale societatii noastre (dar si in general, in omenire) care , la randul lor sunt generate de altele..Si tot asa. Asa e, viata e complexa si are multe aspecte, dar ce sa facem, trebuie sa le adresam cumva, sa incepem de undeva, sa rezolvam punctual din ele, sperand ca un pas ici, altul colo, ne miscam cat de cat intr-o directie buna.
    Pentru ca, altfel, coplesiti de cat de adanci si complicate sunt problemele omenirii nu ne ramane ca solutie decat o mica extinctie de specie, ceea ce ar fi total, acoperitor dar si un pic paradoxal.

    Thumb up 1
    • @p’acilea
      Îți înțeleg perfect argumentele și în ciuda faptului că pare o abordare rațională nu este nici măcar o soluție de avarie, ci este una complet lipsită de sens, pentru că în loc să ne concentrăm asupra cauzelor alegem să cosmetizăm efectele.
      Lucrurile nu vor merge mai bine ci dimpotrivă, dar o să ne amăgim cu o reglementare suplimentară care se va înscrie în același sistem disfuncțional. Deja știm că acest cerc vicios supra-reglementat va crea noi și noi probleme.
      Putem spera în cel mai fericit caz că nu vor exista efecte, pentru că dacă educația sexuală nu se face bine nu vei merge cu copilul la meditații, dar ca și în cazul educației religioase (făcute prost) va trebui să apelezi la un psiholog.
      Și uite cum mai creăm o categorie de predare cu încă o încadrare didactică si cu probleme pe care le-am putea evita.

      Thumb up 0
  14. Buna ziua Vlad,
    Cer scuze tie si tuturor celor ce citesc acest topic. Voi profta de faptul ca are acelas subiect cu emisiunea ‘Avocatul diavolului’ de vineri de la Europa FM (https://www.europafm.ro/avocatul-diavolului-cu-vlad-petreanu-si-catalin-striblea-educatia-sexuala-cu-semnatura-de-la-parinti-sau-obligatorie-video/).
    In primul rand, cred ca ati ales gresit temele de aparat. Primul motiv pt care spun acest lucru e mai curand simbolic: tu ar fi trebuit sa aperi pozitia BOR iar avocatul diavolului sa ti se opuna.Cel de-al doi-lea motiv este foarte practic: personal sunt convins ca partenerul tau, Catalin, ar fi fost mai incisiv cu primul interlocutor telefonic, Laurentiu, din Brasov. Catalin a fost cel care l-a intrebat la un moment dat ce anume, in afara de aplogia abstinentei, le-a spus copiilor despre educatia sexuala. Cu alte cuvinte, ti-a ridicat mingea la fileu, ti-a indicat directia in care ar fi trebuit sa ataci, din pacate nu este felul tau de a fi pentru a urma o cale atat de incisiva ca cea necesata in acea situate!
    In cadrul discutiilor pe tema educatiei sexuale, nu am vazut prea multe referiri la multitudinea de feme din Romania care habar nu au ca ar trebui sa se simta si ele bine, ca ar trebui sa aiba orgasm, sunt multe si altcineva nu are cum sa le explice fiicelor lor acest lucru. E adevarat, e greu sa faci o cercetare sociologica pe acest subiect. Barbatii care perpetueaza aceasta stare de lucruri sun de 3 feluri:
    i – Cei care sunt la fel de ignoranti, nu stiu nici ei mai mult decat sotiile lor. Dar ce pretentii poti sa ai de la 2 oameni carora li s-a facut apologia abstinentei pana la casatorie?
    ii – Cei care stiu ceva, au auzit ei ceva, pe undeva, dar nu le pasa, sunt prea comozi si egoisti;
    iii – Cei care au ideologia: daca sotia nu afla ca poate si ea sa se simta bine, nu va fi tentata sa ma insele. Astia sunt cei mai periculosi, cei mai perversi. De regula ei, pentru ‘delicatese’ pe care nu vor sa le aiba acasa, apeleaza la prostituate.
    Daca ati ascultat emisiunea despre care a fost vorba, incercati va rog sa-l incadrati pe Laurentiu in una din cele 3 tipuri de mai sus!

    Thumb up 0

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Acest blog folosește serviciul Gravatar pentru afișarea pozei de profil a comentatorilor. Pentru setarea unui avatar, accesați acest link.