Apelurile false la 112 – un fenomen întreţinut de zeci de mii de cretini

Serviciul 112 a comunicat situaţia apelurilor false din 2015.

Anul trecut au fost 15.561.664 de apeluri la serviciul de urgenţă 112.

Dintre acestea, 62% au fost false.

Înţelegeţi dimensiunea problemei?

Adică din 15,5 milioane de apeluri, 9,6 milioane au fost false.

Ce înseamnă, de fapt, apeluri false? Or fi greşeli, ori fi erori oneste, sau câte sunt, de fapt, glume proaste?

Apelurile acestea false se împart în 4 mari categorii:

1. Apeluri abuzive, în sensul că apelantul sună de mai multe ori, deşi problema e în curs de rezolvare şi i s-a comunicat („da’ vin odată pompierii ăia sau ce dracu’??”). De înţeles, persoana e speriată etc.

2. Apeluri prin care se cer informaţii, pur şi simplu – „n-aveţi un număr de la gaze? că aş suna acolo un pic, mi se pare că-i o problemă la bucătărie.” Genul ăsta. Până la un punct, şi astea-s de înţeles.

3. Apeluri din greşeală – gen m-am aşezat pe telefon şi am format 112 cu fundul. Butt-calls. Se mai întâmplă.

4. Şi, în fine, glume proaste, la ‘şto, înjurături, poante tâmpite.

Ultima categorie reprezintă majoritatea apelurilor false.

Nu am reuşit să obţin o cifră precisă, dar mi s-a confirmat că e vorba de marea majoritate.

Deci, din cele 9,6 milioane de apeluri false de anul trecut, peste 5 milioane, dacă nu 6, sau 7, sau poate chiar 8 milioane de apeluri au fost glume proaste.

Acesta e fenomenul: zeci de mii de persoane în România se ocupă zilnic cu această inepţie.

Nu te poţi gândi decât că, la un moment dat, soarta se va răzbuna şi vor fi ei înşişi într-o situaţie de pericol, în care vor avea nevoie să sune la 112, dar va fi linia ocupată de un alt tembel care face o glumă proastă.

Serviciul reclamă apelurile de acest gen. Au fost sanctionate 13.146 de persoane pentru apelare abuziva la 112, cele mai multe amenzi fiind aplicate in Teleorman, Bucuresti si Suceava. Amenzile sunt de la 500 pana la 1.000 de lei.

Prea puţin.

Ilustraţie – Shutterstock.

Articol din categoria: ACTUALITATE

39 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    Sunt curios unde au incadrat urmataorele telefoane

    – sunat la 112 pentru spart automobil (eu am sunat si a fost Ok. Altii au fost certati ca de ce nu au sunat la politiei!?!?)
    – pe nenea ala care a reclamat un camion ilegal cu lemne si a fost amendat pentru „apel fals”

    0
    0
    • #2 Comentariu nou

      Bine punctat. Cu o precizare – nenea ăla nu a sunat să reclame un camion de lemne furate. Nenea a sunat să ceară verificarea unui transport, apeland 112 si indicand numarul masinii de transport. Exact ce scrie în HG 470 /2014. Garcea care l-a amendat ar trebui urgent cercetat pentru ceeace pare a fi un clasic abuz miliţienesc.

      0
      0
  2. #3 Comentariu nou

    Nu stiu si sincer nici nu vreau sa stiu cum functioneaza acest serviciu. Dar fiind in situatia in care am primit un tren de marfa care era vandalizat, cu containere taiate cu flexul si marfa furata, sunand la 112 am primit amenda de 1000RON pentru ca nu am sunat la politia CFR… Pai mama lor, ce abuzu lu peste am facut eu sesizand inaintea tuturor ca trenul venit in RO in statia X este vandalizat? Imi pare rau, cred ca e cam dezorganizare acolo iar eu unul nu am nici nervii si nici timpul necesar ca sa ii organizez. Cu atat mai putin sa ma plimb prin tribunale. Sa faca ceva cu statistica lor cu tot ca isi cam merita soarta!

    0
    0
    • #4 Comentariu nou

      Nu stiu (si nici nu ma intereseaza) ce scrie in legea de functionare a serviciului 112 din Romania, dar in alte tari cu apa calda suni la 112/911 „when immediate action is required: someone’s health, safety or property is in jeopardy or a crime is IN PROGRESS. Your local non-emergency number should be used when immediate dispatch of the police IS NOT required because some TIME HAS ELAPSED since the incident occurred, the suspect is NO LONGER at the scene of the crime, or if you are calling about a nuisance issue (e.g. graffiti).”, deci in cazul tau ar fi trebuit sa suni doar daca surprindeai hotii in timpul comiterii infractiunii
      Pe de alta parte nu cred ca meritai sa fii amendat, e clar un abuz al câcaţilor alora, in Canada ti-ar fi redirectionat apelul catre non-emergency number si cu asta basta.

      0
      0
  3. Amezi nasoale numa ca se supara romanu daca il amendezi ca e prost.

    0
    0
    • #6 Comentariu nou

      asta nu e prostie! si ma doare in fund ca se supara. si eu ma supar daca suna ocupat la 112 ca un bizon face o gluma

      0
      0
  4. #7 Comentariu nou

    Da, e de rahat. Dar si mai de rahat e ce se intampla de ceva vreme in Bucuresti.
    Ca sa nu sun la 112 pentru ca mi-a blocat un destept accesul, sun la Politia Locala. Aceeasi placa: agentii nostri sunt la fluidizat traficul. Nu zau? Saptamana asta, datorita vacantei, s-a mers perfect prin Bucuresti. Ce trafic fluidizau?
    „Sunati mai bine la Rutiera”. La Rutiera de ceva vreme cred ca au scos centrala din priza. Suna doar ocupat. Tot la Rutiera ( https://bpr.politiaromana.ro/ro/contact ) nu merge pagina de trimis petitii online si au sters si mail-ul de contact. Sa nu-i deranjam cumva de la saorma, cred.
    Si tocmai ma bucuram in urma cu cativa ani ca ne civilizam. Mi-au raspuns punctual la sesizari, ba chiar au instalat in maxim doua saptamani indicatoarele lipsa sau au redesenat prioritatile in acele intersectii unde le semnalasem accidente dese. Acum nu mai da nimeni doi bani vechi pe sesizarile mele.

    0
    0
    • #8 Comentariu nou

      Mai sunt și sesizările false, când sună și anunță un incendiu, accident sau mai știu eu ce, pun pe drumuri echipaje, care consumă timp și resurse materiale, și care, ajunse la locul indicat, constată că a fost o „glumă”. Sunt criminale și ar trebui tratate ca atare.

      0
      0
  5. #9 Comentariu nou

    Normal ca sunt multe, orice idiot poate cumpara o cartela cu numar si suna unde vrea. Era un proiect de lege parca, cartelele de telefonie sa fie cumparate numai cu un act de identitate. Parca a iesit cu scandal si a fost tras pe dreapta. Nu cred ca se risca nimeni sa sune de pe un abonament . Nici oamenii din sistem nu sunt interesati sa rezolve problema. Oare din toate acele cazuri…in cate dintre ele cei de la 112 au informat firma V, 0 sau T sa fie inchis numarul xxxx ca a facut glume la 112?

    0
    0
  6. #10 Comentariu nou

    Si ar mai fi ceva: orice manager/administrator care vede ca serviciile lui sunt folosite prost de peste jumatate din cei care suna ar face 2 chestiuni: prima – si-ar da demisia si a doua daca prima nu se intampla ar inchide firma pentru reorganizare.

    0
    0
    • #11 Comentariu nou

      Asta e cea mai „tare” idee pe care am auzit-o in ultima vreme.
      Si ma rog cum ai putea sa-l faci mai bun in cazul de fata?

      Vorbim de prostie si nesimtire din partea oamenilor rezumata la lipsa de educatie tot mai accentuata.

      In alta ordine de idei, ar fi fost interesanta si o statistica pe grupe de varsta.

      0
      0
  7. #12 Comentariu nou

    Desi sunt in totalitate de acord cu continutul, inceputul articolului imi e teama ca nu face altceva decat sa ii bucure pe cei care fac asta. Numindu-i cretini (chiar daca pana la urma asta sunt) specimenele respective, in cretinitatea lor, se vor bucura ca primesc atentie si ca cineva face din asta ceva agresiv / faimos.
    Se vor lauda prietenilor lor din aceeasi categorie mai sus mentionata atat cu fapta lor de a suna la 112 cat si cu articolul asta, „ia uite frate ce se supara fraierii astia, ti-am zis eu ca e caterinka sa sunam la astia”
    Parerea mea este ca o abordare mai educata/educativa ar avea efecte mai benefice pe termen lung. Sigur, cretinii se educa greu, dar un articol mai putin agresiv nu i-ar face sa se laude prietenilor ca cineva s-a suparat pe ce fac ei, macar 1% daca se vor opri sa sune ar fi o mare realizare.
    Ori sub forma asta agresiva imi e teama ca nu vor face decat sa continue in aceeasi linie sau, mai rau, sa o faca mai mult.
    Cu siguranta serviciul 112 are nevoie de cat mai putine apeluri de genul asta.

    0
    0
  8. #14 Comentariu nou

    Oare la americani tot așa milițienească este abordarea? Cum, nu ți-a explodat casa? Aaa, apel fals!

    0
    0
  9. #15 Comentariu nou

    bucuresti e oarecum logic sa fie printre cele mai apelate… na cel mai mare oras, implicit si multi idioti…
    da suceava si teleorman?!
    PS: de ce numai amenda? de ce numai 13000 oameni? de ce nu cateva zile de arest sa se racoreasca!?!
    pana la urma omul ala poate pune in pericol viata unor oameni. de ce pedeapsa atat de mica?!

    0
    0
  10. #16 Comentariu nou

    @silviu nu toti care suna la 112 sunt imbecili si cretini cum spune vlad; ti-ai pus cumva problema ca s-ar putea ca si cei care raspund sa fie imbecili si cretini? ca doar si aia sunt romani…

    0
    0
    • #17 Comentariu nou

      Pai nu toti dar marea lor majoritate suna aiurea (si nu sunt vorbele lui Vlad ci informatii confirmate de Serviciul 112; cel putin asa sustine si nu vad de ce nu l-as crede).

      Oricum cei care raspund urmeaza niste protocoale standard.
      Nu stiu de cate ori ai sunat la 112 dar dupa cateva apeluri iti dai seama dupa intrebarile si raspunsurile lor ca au in fata un ghid care ii ajuta in interactiunea cu persoana in functie de situatia descrisa.

      0
      0
    • #18 Comentariu nou

      Nene, eu am stat acum cativa ani chiar in sala unde se primeau apeluri. 90% dintre operatori sunt femei, ca iti trebuie nervi de otel si barbatii nu fac fata. Operatoarele erau chiar profesioniste si bine pregatite. Aveau experienta. Si fac cursuri peste cursuri ca sa fie asa. Multe apeluri erau nepotrivite (masini blocate, inundatii, usi metalice blocate). Pana si astora li se mai dadea cate un numar de telefon util inainte de a opri apelul. Si da, aproape jumatate dintre apeluri erau la misto, in general pustani cu cartela (sau fara, dar cu telefonul setat pe privat, fara sa isi dea seama ca numarul tot se vede la 112). Nici macar astia nu erau luati la injuraturi. Erau tratati ferm, li se spunea cat e amenda, li se spunea parinteste ca parintii or sa plateasca amenda si o sa fie nasol. Cam asta e situatia. Sau era acum cativa ani, Poate ca acum le-a ajuns pana peste cap si alora de la 112 si au inceput sa mai dea si amenzi sau se opreasca mai din scurt apelurile care nu se incadreaza in regimul 112

      0
      0
  11. #19 Comentariu nou

    Sincer cred ca am sunat de prea putine ori ca sa-mi dau seama de intreaga imbecilitate a sistemului; adica eu iti spun cum ma cheama, unde stau, imi vezi numarul de telefon, iti spun ca tata moare si tu ma intrebi CNP-ul?

    0
    0
    • #20 Comentariu nou

      Si sistemul e de-a dreptul cretin. Ar trebuii sa suni la o centrala si ei sa dea informatiile mai departe… nu sa te plimbe de la unii la altii.
      Am sunat o data de pe partie: caz banal, cineva isi rupsese piciorul. Sun, explic situatia, ma transfera la pompieri Brasov, explic din nou acelasi lucru, transfer la jandarmeria din statiune, explic din nou (a 3 oara), transfer final la salvamont.
      Am sunat alta data (era prea tarziu oricum) sa chem salvarea pentru o persoana cazuta, din cauza prptocolului stupid, nu m-a lasat sa termin ce aveam de zis, in loc sa dau adresa de unde ma aflam, am trimis salvarea acasa… noroc ca era la 5 minute distanta… etc… sistemul nu este functional.

      Iar, apropo de Politia Rutiera, in ultima luna am sunat de vreo 5 ori, nu mai raspunde nimeni. Intr-o seara am stat jumatate de ora la bariera la pipera pentru ca se stricase…

      0
      0
    • #21 Comentariu nou

      Probabil ai sunat de pe cartela preplatita. Au nevoie si de cnp pt.a fi pe cat posibil mai siguri ca nu e apel fals. Când cel care suna isi da numele si adresa, o poate face oricine dintre cei care te cunosc si stiu unde locuiesti. Sunt mult mai putini cei care-ti stiu cnp-ul. Eu am sunat de doua ori la ei, de pe abonament si m-au identificat imediat. Dupa ce a rezolvat problema pt.care am sunat, politistul a venit sa-i semnez pt.apel, dar încă un timp ce vorbeam la telefon, an auzit dispecerul lor spunad adresa mea poltitstului care a intervenit la locul unde am reclamat.

      0
      0
    • #22 Comentariu nou

      Florin, in tarile cu apa calda informatiile despre apelant se solicita la sfarsitul convorbirii, nu la inceput (cel putin asta inteleg din ce povesteste Adrian), la inceput te intreaba ce urgenta ai si unde, ca sa trimita echipajele.

      0
      0
  12. Primul lucru care ar trebui sa-l poate face serviciul 112, e sa dezactiveze instant numerele de pe care se fac apelurile abuzive. Daca vrei numarul reactivat, du-te la operator si explica-i, stiut fiind ca risti amenda daca nu ai scuza.

    0
    0
  13. Dar când a fost vorba să se vândă cartele sim numai pe baza unui act de identitate… am sărit în sus ca arși. Văleleu și vai de mine, intimitatea noastră! Eh, aș fi curios cum arată o statistică similară în Turcia, de exemplu (sau în alte țări europene) unde nu merge să îți iei cartelă anonim.

    0
    0
    • #25 Comentariu nou

      Anul trecut am fost mai multe luni plecat in delegatii in Arabia Saudita. Vreau sa iti spun ca nu se puteau cumpara cartele SIM decat cu un act de identitate saudit. M-am vaitat, le-am explicat situatia in care eram, le-am dat pasaportul cu viza, insa nu puteau face nimic pt mine. Am ramas cu nr. de Romania si am facut costurile supllimentare pt firma.

      0
      0
    • #26 Comentariu nou

      mancati rahat, in Germania de exemplu se vand la liber!
      a inceput vad agitatia in blogosfera „impartiala” si „independenta”, se pregateste probabil o noua incercare a securistilor de a baga legea aia cu buletinul pentru cartela, asa cum si legea securitatii cibernetice deja e din nou pe val pe motiv de teroristi/razboi.

      0
      0
    • #27 Comentariu nou

      Bullshit! Nu-i nevoie de nici un fel de cartela sau numar ca sa suni la 112, telefonul e suficient.

      0
      0
  14. #28 Comentariu nou

    Probabil ca din cauza asta si cei care raspund la 112 sunt sub orice critica – cel putin in Timisoara.
    Pe scurt: mergeam pe pista de bicilcete cand ma trezesc cu un picior din partea unei „doamne” cu un pitbul. Speriat de posibila reactie a cainelui cu care era femeia agresiva, care a continuat sa alerge dupa mine, m-am indepartat vreo 20-30 de metri dupa care m-am oprit si am sunat la 112. Am fost transferat catre politie, unde evident ca de fiecare data raspunde unu’ pus pe bancuri si glume. Dupa ce ii povestesc ce s-a intamplat, ma intreaba razand daca m-a lovit cainele cu piciorul?
    Alta data intr-o noapte, in plin centrul Timisoarei, treceam pe podul tineretii (asa scrie pe semnul de pe pod) din spatele catedralei, cand in capatul podului apare un tanar cu un cutit in mana care incepe sa ma ameninte si sa imi ceara bani. O iau la fuga pe pod inapoi cu individul dupa mine. Vazand ca nu se la lasa scot telefonul din buzunar si strig ca sun la politie – ceea ce am si facut in timp ce fugea dupa mine. De la 112 sunt transferat la politie, unde evident dau peste acelasi binevoitor de a mai inveseli putin lucrurile, care incepe sa faca glume cu podul batranetii, podul tineretii si sa imi zica ca el nu a auzit de niciun podul tineretii, in timp ce in spatele meu la 10-15 metri alerga unu’ cu cutitul dupa mine.
    Un serviciu sub orice critica. Chiar ma intreb daca nimeni nu asculta niciodata apelurile astea, pentru ca altfel nu imi pot imagina cum de idiotul ala care raspunde de la politie inca mai are loc de munca. Si pe buna dreptate ca dupa ce am scapat de ala cu cutitul de ma alerga, imi venea sa sun inapoi la politie si sa ii umplu frigiderul de carne la comediantul serii.

    0
    0
    • #29 Comentariu nou

      Toate apelurile la 112 sunt inregistrate. Poti solicita verificarea respectarii protocolului de urmat pentru apelul efectuat de la nr. de tel xxx , ziua zzz, ora xyz. Si vei primi raspuns; daca ai reclamatie de facut din prima, tot pe siteul lor intri, ei citesc, cauta apelul si trimit reclamatia impreuna cu inregistrarea spre Inspectoratul Judetean. De unde probabil te va suna un domn de la control intern pentru mai multe detalii.

      Si eu am dat mai de mult de un glumet: ii spuneam ca este unul cu un caine agresiv pe care abia il poate tine in lesa si tontul ma intreaba cine e agresiv, cainele sau stapanul.

      0
      0
  15. #30 Comentariu nou

    Ar fi interesantă o comparație și cu alte țări.

    0
    0
  16. #32 Comentariu nou

    eu trebuie sa recunosc ca urasc chestiunea asta: mereu cand avem o problema ne comparam cu stanga si dreapta… adica cum? ce legatura are francezu’ cu englezu si cu romanu? de ce comparam capra cu varza? nu nene, noi trebuie inainte de a ne tot uita in curtea vecinului sa invatam sa ne facem fiecare treaba si sa fim responsabili in locul unde suntem; dupa ce o sa ajungem sa facem asta, as putea accepta sa incepem sa ne comparam. si mai e un aspect aici; civilizatia tine si de civitate; la noi nu exista nici una, nici celalalta; ce vreau sa spun e ca daca tot facem statistici, as fi curios sa fac o statistica in interiorul echipei de la 112 sa vad cati din ei chiar au sentimentul ca prin ceea ce fac ajuta la salvarea unor vieti… dupa ce vom vedea si statistica asta o sa ne dam seama cat de departe suntem de civilizatie si civitate.

    0
    0
  17. #33 Comentariu nou

    Ba chiar deloc. Comparam iar capra cu varza.

    0
    0
  18. #34 Comentariu nou

    Nu am avut in viata mea cartele preplatie. 112 in romania este organizat alandala. Nici nu vreau sa imi amintesc ultimele episoade… Si cele mai notorii. Da de restu cu siguranta nu stie statistica asta.

    0
    0
  19. #35 Comentariu nou

    In romania anului 2016, de ce am lua de bune niste statistici prezentate de 112? As vrea ca 112 sa-mi spuna in statisticile ei si cati din cei care au sunat la 112 au fost amendati, de ce, daca s-a recuperat prejudiciu samd… altfel let’s break the statistics…

    0
    0
  20. Ar trebui introduse niste amenzi mai mari si cateva zile de arest pe langa acestea, astfel numarul celor care se tin de glume ar putea descreste.

    0
    0
  21. #37 Comentariu nou

    Aceste specimene si ar mai fi unii, soferii care nu fac loc ambulantelor. Pun pariu ca daca era mama lor in ambulanta aia, impingeau cu mainile goale toate masinile care nu se dadeau din fata ambulantei…ce oameni…

    0
    0
  22. #38 Comentariu nou

    Pentru cine a crezut ca sunt tampit va rog sa ascultati inregistrarea de la colectiv cu primul telefon dat la 112. Cata indiferenta in vocea femeii care raspunde… cata pasivitate in vocea pompierului… cate persoane sunt ranite? ce intrebare e asta nene? adica eu iti spun ca e incendiu, tu stii ce insemana Pionierul… si ma intrebi daca iti pot face o estimare? Eu zic de 2 ori amenda maxima pentru cel care a sunat ca nu a dat o estimare. Punct.

    0
    0
  23. ar trebuii sa`i scuture putin mai tare ,dosar penal ,amenda de 100milioane si altceva , pt ca poti cumpara o cartela prepay fara sa dai un buletin astfel nu se centralizeaza nimic si este anonim ,deasta isi permit toti aurolacii sa sune la 112

    0
    0