O mașină electrică la mine-n priză

Viitorul mașinilor electrice e frustrant de aproape… doar că încă nu putem să-l apucăm.

Câteva mii de ani, viteza maximă de deplasare a omului a fost dată de viteza maximă a unui cal în galop, iar autonomia, stabilită de rezistența fizică a patrupedului între două alimentări cu fân și un somn de-a-npicioarelea în grajdul hanului. Creșterea omenirii a fost moderată de aceste limite de nedepășit. Civilizații istorice au apărut și dispărut, s-au inventat și s-au pierdut scrieri, tehnici de construcție, modele de guvernare, s-au ridicat imperii din cuceriri militare și s-au prăbușit altele din înfrângeri epocale, dar viteza maximă a soldatului, ca și-a agricultorului, ca și-a comerciantului pe Drumul Mătăsii, tot a gloabei pe-un drum de pământ a rămas.

Apoi lucrurile au început s-accelereze. Mai întâi cu James Watt, la sfârșitul secolului 18, cu motorul lui rotativ cu aburi, declanșator al Revoluției Industriale, tehnologie are a mecanizat nu doar producția, ci și transportul și războiul. După aceea, și mai repede, cu Nikolaus Otto, aproape un secol mai târziu, singurul bărbat despre al cărui ciclu învățăm la școală, creator al unui motor cu combustie internă împreună cu alți doi angajați de-ai lui de care am mai auzit câte ceva, unul Daimler și altul Maybach, la mare concurență cu un al patrulea neamț, Karl Benz, al cărui nume ne spune și el una, alta. Motorului cu combustie internă omul i-a atașat niște aripi și a putut să și zboare, în sfârșit, în direcția pe care o voia,  iar lumea a devenit și mai mică. Motorul cu reacție, doar jumătate de secol mai târziu, a scurtat duratele chiar mai mult și ne-a dus în spațiu.

Imaginați-vă acum perioadele de tranziție de la o tehnologie la alta. Anii aceia, zeci sau mai puțini, în care modelul clasic sau abia devenit cel uzual de propulsie începea să devină învechit. Trenul înlocuind diligența. Mă întreb cât de tare își doreau burghezii de la începutul secolului 19 să vadă un tren și să aibă, și ei, o gară în orașul lor, unde să oprească, vreodată, minunea, ca să se urce și poate să și meargă, cine știe, până în următorul oraș într-un vagon pe-un drum de fier. Automobilul înlocuind birja. Cât de sceptici sau intrigați au fost, poate, orășenii care au văzut, pe la 1900, un automobil pe strada principală, un soi de mutație încă neterminată a birjei către un vehicul de alt gen, nemaiîntâlnit până atunci?

Într-un astfel de punct de inflexiune suntem și noi, acum, cu mașinile electrice. Sunt altceva dar încă foarte mult din ce-au fost și până acum. Motoarele lor, bateriile și toată electronica încorporată permit reinventarea automobilului în feluri pe care încă nu ni le imaginăm, dar mașinile electrice rămân, deocamdată, mai apropiate de mașinile cu motor cu ardere internă decât de ce vor deveni, la un moment dat, când tehnologia se va maturiza, așa cum și primele automobile erau mai aproape de caleașcă decât de ce-s azi. De pildă, poate că nici nu-i nevoie să alimentăm mașinile electrice la stații de alimentare, așa cum facem cu mașinile clasice în benzinării. Poate că, în viitor, le vom încărca chiar în timp ce mergem cu ele, pe șosele făcute din panouri solare care produc energie electrică. Ce știu eu? Cred că viitorul acestor vehicule va fi extraordinar, doar că destul de diferit de ce credem acum.

Am condus pentru prima dată o mașină integral electrică săptămâna trecută. Am mai experimentat, toamna trecută, un hibrid, dar hibridul, deși include o tehnologie grozavă, nu este decât o altă mașină clasică, construită însă cu ideea economiei de combustibil în minte. Dar aceste 3 zile cu un BMW i3 mi-au oferit o experiență diferită din multe puncte de vedere.

Mai întâi de toate, mașina electrică are cu totul altă dinamică decât cea cu motor cu combustie internă. Cuplul maxim e disponibil imediat și practic pe toată plaja de turație, o caracteristică tipică pentru orice motor electric, dar care n-are cum să nu te surprindă când o constați la pedală. De altfel, curba de cuplu pentru BMW i3 arată aproape nenatural de dreaptă în comparație cu a unui motor cu ardere internă.

Această particularitate îți schimbă imediat modul de șofat. Trebuie să faci mai puține… calcule când te pregătești de o depășire, de exemplu. Nu mai e nevoie să știi, instinctiv, în ce viteză ești sau ce viteză ai sau ce turație are motorul – dacă nu ești undeva aproape de limitele mașinii, adică. Pur și simplu apeși accelerația și i3 țâșnește, dându-ți senzația că are aceeași rezervă de putere disponibilă pentru tine în orice moment; în plus, accelerația rămâne constantă ca într-un exercițiu de fizică de clasa a 8-a. De aceea, mașina este agilă și sprintenă ca versiunea sport a unui automobil mult mai scump. Demarajul însuși nu face zgomot, doar un șuierat electric science-fiction, venit din turația în creștere rapidă a motorului electric de numai 50 kg greutate, care dezvoltă 125 kW (170 CP) şi un cuplu maxim de 250 Nm pentru un vehicul de numai 1.200 kg. Chiar și numai pentru acest comportament dinamic și mașina merită toată considerația (și pentru că nu poți să-i oprești motorul când urci o bordură, honey).

Fișa tehnică BMW i3.
Fișa tehnică BMW i3.

Dar, pentru că mașinile electrice abia se nasc, sunt încă destule lucruri imature în povestea asta. Nepoților noștri li se vor părea evidente, așa cum și noi ne întrebăm cum naiba nu s-au gândit primii producători de automobile la volan, nene, și au tot montat cârme, ani la rând, pe mașinile lor rudimentare. Sau măcar pneuri și nu roți de căruță? În fine, poate că și lor li se părea ceva în neregulă, dar n-aveau încă soluția, nu și-o imaginaseră, sau încă nu apăruse tehnologia, așa cum nici în cazul mașinilor electrice de la începutul mileniului 3 nu există soluție evidentă pentru o autonomie acceptabilă sau pentru încărcarea rapidă a acumulatorilor – chiar și stațiie de superîncărcare, de 125 de amperi, au nevoie de 30 de minute pentru a duce bateria la 50% din capacitate. BMW i3 are o autonomie remarcabilă pentru o mașină integral electrică, de 130-150 km (și mai mult la versiunea cu motor cu combustie internă care încarcă bateria în mers, dar acela nu mai e un model integral electric), însă cu 130 km autonomie nu ajungi nici măcar până la Brașov. Asta e o problemă dificilă pentru producători, care sunt limitați de capacitatea bateriilor și de puterea de încărcare a rețelei. Degeaba pui mai multe baterii în mașină, ca să crești autonomia, pentru că astfel nu doar că îngreunezi mașina și crești consumul, dar mărești și timpul de încărcare, pur și simplu pentru că rețeaua casnică de electricitate nu are puterea (amperajul) necesar ca să permită încărcarea rapidă. E adevărat că Elon Musk promite autonomie de 350 km pentru modelul 3, ceea ce ar fi grozav să se întâmple, dar încă nu știm cum va face asta și de ce va avea nevoie ca să facă asta.

Carevasăzică, BMW i3 se încarcă de la priza din casă. În 6-8 ore, acumulatorii sunt plini – eu am lăsat-o în priză peste noapte și mărturisesc că am încercat o senzație ciudată când mi-am văzut mașina pusă “la încărcat” ca pe telefonul mobil, dar în fața ușii. Dar îți trebuie un garaj sau o curte pentru mașina asta, nu-mi imaginez cum poți rezolva problema la bloc.

BMW i3 la încărcat în fața casei.
BMW i3 la încărcat în fața casei.

Durata necesară pentru “alimentarea” mașinii e o altă problemă. Mașina nu e disponibilă oricând și trebuie să-ți programezi deplasările în funcție nu doar de autonomie, ci și de timpii necesari pentru încărcare. Cu un automobil clasic, mergi cât ai benzină, apoi mai pui un rezervor în câteva minute și mergi mai departe. Modelul acesta nu funcționează pentru un vehicul integral electric. Încă o dată, nu știm cum va arăta viitorul – poate vreun producător va face baterii interșanjabile, ca la lanterne (de ce nu s-or fi gândit la asta până acum?) sau poate va evolua tehnologia acumulatorilor atât de mult, încât vor putea fi încărcați instantaneu, cu un puls energetic de câteva zeci de kilowați, sau poate că se va trece la propulsia electrică pe baza alimentării cu hidrogen, poftim.

În fine, dincolo de avantajele mari și dezavantajele semnificative ale modelului, mai sunt diverse detalii care particularizează BMW i3. E un BMW, așa că e o plăcere să-l conduci, cu toate butoanele la locul lor și cu tot ce e înăuntru confortabil și de calitate (bordul acoperit cu lemn de eucalipt veritabil, de pildă, care capătă patină în timp, ca orice lemn adevărat). Poziția înaltă de conducere îți oferă vizibilitate bună, centrul de greutate jos dă stabilitate, lipsa motorului clasic în față permite nu doar încă un spațiu de depozitare sub capotă, dar și o rază de bracaj mult mai mică, avantaj mare în orice oraș aglomerat – dar, mașina simte destul de tare denivelările sau vântul lateral și te face să te simți un pic imprudent dacă îi cauți limitele. Sistemul de încălzire nu se poate baza pe căldura motorului, evident, și mi s-a părut insuficient chiar și la 3-4 grade, dimineața, deci nici nu vreau să-mi imaginez cum e la -15 grade, iarna, plus că autonomia scade cu 20 km (!) când dai drumul la căldură.

Cât consumă? 18 kWh pentru autonomia de 130 km, ceea ce înseamnă vreo 7 lei la suta de kilometri. Adică echivalentul a 1,5 litri de benzină la sută, dacă vreți, dar eu cred că acest consum nu are importanță decât ca avanpremieră a ceea ce va fi industria mașinilor electrice. Nu cred că cineva va da 30.000 de euro (fără TVA!) pe un BMW i3 pentru consumul mic. Ieși mai câștigat dacă-ți iei un Logan diesel și, de diferență, pui motorină 20 de ani. Sau poți să-ți iei mai ieftin un măgar, care consumă chiar și mai puțin (și totalmente eco). Cei care-și vor lua i3 vor fi early-adopters, o vor face emoțional, pentru imaginea inovatoare pe care o proiectează modelul. În fond, nici prima mașină cu motor cu combustie internă n-a răspuns la toate întrebările, zău așa.

Benz Patent-Motorwagen Nr. 3 din 1888, considerat primul automobil cu motor cu ardere internă din istorie. Bertha Benz, soția inventatorului, a făcut o călătorie de 194 km cu acest vehicul, în august 1888, pentru a demonstra fiabilitatea mașinii. A alimentat prima dată la 35 de km de la plecare, cu ligroină (o benzină ușoară) pe care a cumpărat-o de la farmacie. Începuturile sunt dificile, nu?
Benz Patent-Motorwagen Nr. 3 din 1888, considerat primul automobil cu motor cu ardere internă din istorie. Bertha Benz, soția inventatorului, a făcut o călătorie de 194 km cu acest vehicul, în august 1888, pentru a demonstra fiabilitatea mașinii. A alimentat prima dată la 35 de km de la plecare, cu ligroină (o benzină ușoară) pe care a cumpărat-o de la farmacie. Începuturile sunt dificile, nu?

Acum. Eu nu sunt jurnalist auto, acesta nu este un review profesionist (îl aștept pe-al lui Mircea #wehatemircea Meșter pentru asta) și nici vreun advertorial care să facă recomandări de achiziție. Vă spun, numai, că eu aș fi păstrat mașina, cu toate inconvenientele ei (pentru că te îndrăgostești de o femeie nu pentru că-i perfectă, ci pentru că are atitudine iar defectele-i dau personalitate și farmec).

58 comentarii Adaugă comentariu

  1. solutia au gasit-o cei de la renault. statii de reincarcare si schimbare a bateriilor. sisteme de baterii uniformizate, ajungi la statie, scoti tavita cu baterii vechi, pui tavita cu baterii noi, incarcate, pa si pu. doar ca e putin probabil sa poti uniformiza toata productia auto mondiala…

    Thumb up 1
    • O zici de parca tavita cu baterii are 10kg. Sa te vad eu cum scoți ansamblul de 50-100kg și îl schimbi cu unul încărcat.

      Thumb up 0
    • Asta e problema, standardizare si garantarea calitatii bateriei. Investitii uriase.

    • @razorsbk
      se face deja:

      https://www.youtube.com/watch?v=juTMRdvzj-o
      https://www.youtube.com/watch?v=4lp_6VyIeSY

      In plus, gandeste-te un pic la motostivuitoarele alea electrice ce pot fi vazute in Metro. Bateriile lor cantaresc 1.5 tone. Si sunt inlocuite de 2 oameni in 2-3 minute.

      Thumb up 1
    • @razorsbk Esti atat de categoric in afirmatii… Dar daca statia de schimbare a bateriilor ar avea angajati, cum au…, stiu eu, benzinariile? Crazy idea, nu?

      Thumb up 0
    • @Eugen
      Cu doar 2-3 angajati nu poti face intr-o benzinarie intr-o zi de sambata dimineata, de exemplu. De exemplu, la OMV-ul de la Diham, care are 6 sau 8 pompe, se formeaza cozi in diminetile de weekend, in conditiile in care nu se sta mai mult de 10-12 minute in medie pt alimentare (trebuie doar sa bagi si sa scoti pompa si sa mergi sa platesti). Imi inchipui ca lucrurile ar merge mult mai incet pt un numar al angajatilor mult mai mare in cazul in care lumea ar trebui sa stea la coada pt schimbatul bateriilor. Si se mai pune si intrebarea unde le depozitezi pe cele deja folosite? Unde le arunci cand nu mai e nevoie de ele?

      Thumb up 0
    • @cetin: FALS, solutia au gasit-o cei de la Toyota
      https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Mirai

      Super masina I3. Pe autostrada a avut unul curaj sa mearga cu 130 km/h cca. 10 km. dupa care a revenit la 100 km/h si banda 1. Farurile le avea aprinse ca deh, este obligatoriu dar pe post de clima folosea metoda Dacia (geamul soferului deschis). In rest este ca orice alta “electrica”, inclusiv Tesla. Un 1000 – 1200 de km pe zi este doar un vis erotic.

      Thumb up 1
    • @eu cum le știi tu pe toate :)). Dar 4846 km în 59 de ore ce fel de vis mai este? porno? :)) http://goo.gl/Vn43ax (1971 km la 24 de ore, timpul de încărcare inclus, numai încărcătoare publice)

      Thumb up 0
    • OH, dar Tesla s-au gândit si au si facut disponibilă aceasta opțiune. Cauta înlocuirea bateriei si vei vedea ca se întâmpla chiar acolo in unele stații de încărcare. Deși nu multi o fac pt ca nu mai este free.

      Eu am comandat model 3. Musk a reușit tot ce si-a propus iar saltul la 350km nu e o promisiune – e un lucru cert si el doar il afirma. :-)

      E placut ca celelalte companii auto ii vor urma. In timp scurt chiar e posibil sa fim mai puțin poluanți.

      Thumb up 0
    • “solutia au gasit-o cei de la renault.” – hahahahhahahahaha
      Pe bune bre, la voi in Romania e picat gugalu ? Va zic eu cine a gasit solutia : popoarele civilizate au gasit-o, adica au inceput sa monteze statii de incarcare peste tot (primarii, malluri, biblioteci, parcari etc.). Ba chiar unii “fraieri” te lasa sa-ti incarci masina de la curentul lor propriu si personal de acasa – stiu, ceva inimaginabil pentru români … https://i.imgur.com/rfsJjIK.jpg

      Thumb up 0
    • revin cu o precizare : “Ba chiar unii “fraieri” te lasa sa-ti incarci masina GRATIS de la curentul lor propriu si personal de acasa – stiu, ceva inimaginabil pentru români …” – in caz ca sunt unii care nu s-au prins deja

      Thumb up 0
  2. Aș fi preferat, pentru o mașină de 1200 de Kg, un motor de putere mai mică, gen 110 CP, pentru o autonomie mai mare.

    Thumb up 0
    • @Robintel
      fiind vorba de un motor electric, nu inseamna ca consuma mai mult daca puterea maxima ce o poate dezvolta e mai mare. Consumul depinde de modul in care e condusa masina, nu de puterea maxima a motorului.

      Thumb up 0
  3. Solutia Tesla mi se pare cea mai buna. Are cele mai multe sanse sa se globalizeze.
    Din 2017 ceed ca vom avea o explozie de automobile electrice cu autonomie peste 300 km, si superchargere rapide.

    Thumb up 0
  4. Nu c-aş fi eu cusurgiu, dar (a) mai sunt bărbaţi… ciclici (Krebs îmi vine în minte acum) şi (b) Elon Musk (care oferă curent gratis, pentru moment) are (avea? a făcut deja?) în plan staţii de schimb de baterii, la cca 60$ (cam cât un plin la o maşină normală pentru State). În rest, probabil că şi eu aş fi un early adopter, dacă aş avea 30k fără TVA. Aşa, probabil că o să apelez la varianta cu Loganul…

    Thumb up 0
    • Elon Musk e un tip fenomenal dar, pana nu vad modelul 3 in productie de masa, tot il banuiesc de schema Ponzi.

    • Păi din câte ştiu eu, Tesla ca afacere e în pierdere – trăieşte din banii investitorilor, pentru moment, şi din charisma lui Musk. Viziunea lui e… destul de nepământeană, în multe direcţii; “disruptive” i se potriveşte-mănuşă.

      Dacă eşti curios, waitbutwhy[dot]com are o serie de vreo 4 articole-mamut pe tema Elon Musk. E… interesant de citit.

      Thumb up 0
    • Si Carnot avea ciclu. Petreanu o fi d-aia care afirma cu mandrie “nu mi-a placut niciodata fizica”, cu convingerea nichitiana ca ar’metica e sub demnitatea poietului?

      Thumb up 0
    • “probabil că şi eu aş fi un early adopter, dacă aş avea 30k fără TVA”
      Adica TVA-ul il ai deja ? …it’s a good start :)

      Thumb up 0
  5. Citeam ca este o tehnologie propusa acum cu schimbarea doar a lichidului din baterii, practic ai merge la pompa si scoti ce ai in baterii si le reincarci (ca si cum ai pune benzina) cu un nou electrolit, toata treaba durand maxim 10 minute. Ma gandesc ca asta poate fi solutia, altfel intr-adevar timpul de incarcare este o problema (masina poate avea autonomie si de 350 km – daca faci drumuri lungi tot trebuie sa incarci si cele 6-7 ore sunt imposibil de asteptat). Si solutia propusa de Vlad este faina (cu shimbarea completa a bateriei), totul este ca producatorii sa standardizeze bateriile cumva astfel incat statiile sa aiba echipament de schimbare rapida pentru orice masina electrica.

    Thumb up 1
    • E si varianta cu fuel cells in care masina e alimentata cu hidrogen, cum alimentezi acum cu benzina (plus masuri de siguranta) dar hidrogenul e folosit pentru producerea de electricitate, nu direct in motor, pe post de combustibil. Asta ar fi foarte buna doar ca e prea scumpa drocamdata.

    • Inlocuirea bateriei la Tesla dureaza doua minute (cred ca e prototip deocamdata):

      Thumb up 0
  6. Cred ca viitorul este mai apoapte decat credeti in ceea ce priveste eficientizarea producerii in masa a unui nou design de baterie care sa permita incarcarea rapida:

    http://qz.com/433131/the-story-of-the-invention-that-could-revolutionize-batteries-and-maybe-american-manufacturing-as-well/

    Povestea e mai veche, dar incurajatoare in sensul ca are o evolutie peste ani si se apropie de finalizare … cu atat mai frumoasa cu cat are si un roman, Mihai Duduta, ca unul din personajele principale.

    Thumb up 2
  7. Pentur la bloc exista solutii. Am vazut in Finalnda. Langa fiecare loc de parcare amenajat era o priza cu cheie folosita pentru preincalzirea motorului iarna dar care cred ca ar putea fi folosita si pentru incarcarea bateriei.

    Thumb up 0
  8. Câteva corecturi: Tesla face mașini de 8 ani, model s 90 lansat în 2012, s-au vândut deja 100.000, are autonomie 530 km și se încarcă 60% în 20 de minute, 80% în 40 minute și 100% în 75 minute. În plus ai scris de cateva ori greșit KW în loc de kwh (KW este putere, similar diametrului conductei de alimentare, un diametru mare înseamnă că îți dă voie să consumi mai mult combustibil în același timp, pe când kwh înseamnă energie, similar capacității rezervorului, de ex 90 kwh echivalent 70 litri, 70 kwh similar 50 litri )

    Thumb up 1
    • Mulțumesc. Corectez partea cu kwh in singurul loc unde-i gresit :) Iar cu Musk, fingers crossed, dar sa vedem si modelul economic al businessului, cand o fi sa fie.

  9. Pana nu apar baterii care sa tina cel puțin 5000km nici prin cap nu-mi trece sa renunț la benzina.
    Iar asta poate dura aprox. 10 ani, zic eu.

    Sau intre timp varianta Honda pe hidrogen devine o alternativa mai buna.

    În orice caz, fără o autonomie de 5000km n-are rost sa renunț la benzina, indiferent de pret..
    Masina e un mijloc de existența, nu de economisire

    Thumb up 0
    • străbați sahara în fiecare săptămână? pentru ce naiba 5000 de km, nu o să existe niciodată așa autonomie la o mașină electrică, pentru că nu are noimă să cari 300 de kg de baterii cu capacitate 5000, vei căra 60 kg cu capacitate 1000. Dar zi-mi, tu când mergi 7km până la supermarket cu mașina îți iei 10 canistre cu benzină pe portbagajul de pe plafon? e stupefiant comentariul tău :) (și amuzant)

      Thumb up 1
    • Fiecare si le stie pe-ale lui.
      Daca tu folosesti masina pentru a cumpara paine de la magazin, inseamna ca vei fi un cumparator fericit.
      Eu in schimb fac drumuri ceva mai lungi.

      Pentru mine sunt mai amuzante ideile cum ca un utilizator va sta sa schimbe bateriile in punctul X in drumul de vacanta. Ori ca va umple bateria cu electroliti :D

      Pana nu va creste autonomia semnificativ, masinile electrice nu vor fi adoptate decat de hipsteri si excentrici.

      pentru ca:
      – a pune benzina inca e o operatiune provocatoare pentru unii, darmite schimbarea unei baterii sau a lichidului din ea.
      – reteaua de alimentare e aproape inexistenta comparativ cu benzinariile . cu mici exceptii, in romania nu exista distanta mai mare de 50km fara benzinarie, fara a te abate de la drum.
      – si apoi intr-o zi poti face si 1000 de km, daca trebuie sa incarci bateriile de 3 ori cate 3 ore, ne-am dat dracu.

      Asa ca singura varianta in care masina electrica va deveni populara e sa aiba o autonomie de minim 1000 de km. Iar cand va ajunge la 5000 o sa imi iau si eu una.
      Pana atunci nu pot decat sa fiu invidios pe acceleratie, dar in acelasi timp sa ma bucur linistit de viata fara stresul ca raman in mijlocul strazii cu bateria descarcata.

      Thumb up 0
    • Constanța – Hamburg 2225 km. Dar tu vrei 5000 km autonomie :))). Din nou zic, ești amuzant. Te întreb din nou: Pe portbagajul de pe plafon ai 15-20 de canistre de 25 de litri cu benzină, just in case? :)))))) Ești atât de lipsit de logică încât nu mă pot abține să nu recitesc comentariile tale. Niciodată nu vor exista mașini cu autonomie de 5000 de km, așa cum nu există benzinare cu rezervor de 250 de litri.
      Încărcare 3 ore era prin 2005 – 2006, acum încărcătoarele rapide încarcă 300 km în 20 minute (superchargerele Tesla, anul ăsta vor apărea 3 în românia, bucurești, galați și craiova). La 300 km e chiar indicat să faci o pauză de 20 de minute.

      Thumb up 0
    • “reteaua de alimentare e aproape inexistenta comparativ cu benzinariile . cu mici exceptii, in romania nu exista distanta mai mare de 50km fara benzinarie, fara a te abate de la drum.” – Imi place sa cred ca discutia despre masinile electrice este mai mult principiala, stim cu totii ca Romania este o tara de la coada civilizatiei unde majoritatea populatiei se gandeste cu ce-si plateste factura la curentul consumat de frigider, nu la cel consumat de o masina electrica. Despre existenta sau inexistenta statiilor de incarcare in tarile cu apa calda vezi comentariul meu de mai sus.

      Thumb up 0
    • “si apoi intr-o zi poti face si 1000 de km, daca trebuie sa incarci bateriile de 3 ori cate 3 ore, ne-am dat dracu.”
      O sa las aici un link, pentru astia care nu fac 1000km/zi. Si nici macar nu e vorba de tari cu transport in comun dezvoltat, cum ar fi cele din vestul Europei sau din Asia, ci de mareata US of A, unde-s dependenti de masina ca de aer.

      Using data obtained from the Department of Transport’s 2009 National Household Travel Survey (NHTS), Garrett Fitzgerald and Rob van Haaren analyzed the travel data of survey participants, concluding that 95 percent of the 748,918 recorded single-trip journeys by car were under 30 miles.
      More astonishingly, around 98 percent of all single-trip journeys were under 50 miles in length, with trips over 70 miles in length accounting for just one percent of all single-trip journeys.
      The average single-trip distance? Just 5.95 miles. And while rural respondents naturally traveled further on average than their urban counterparts, 95 percent of all rural-based trips were still under 50 miles.
      http://www.greencarreports.com/news/1071688_95-of-all-trips-could-be-made-in-electric-cars-says-study

      Thumb up 0
  10. E amuzanta chestia asta cu masinile ecologice, care au lemn incorporat asa sa fie…
    Si doi incerc sa imi imaginez o dimineata de weekend cu masini electrice in coloana pe valea prahovei!!!!! Cine le ia de acolo si cum?

    Thumb up 1
  11. Exista statii de incarcare pt masini electrice care realizeaza incarcare completa in 30 – 60 minute. Gama este variata statii pt casa individuala, pt parcari comune, pt parcari in mall-uri, statii complexe care pot fz curent pe baza de abonament, unele statii se pot autofinanta pt ca sunt dotate cu ecrane uriase pe leduri care pot livra publicitate. Vezi http://www.ensto.com

    Thumb up 0
    • Nu rezolvă problema, Laurențiu. Imaginează-ți benzinăriile de-acum în care fiecare alimentare durează 30-60 de minute.

    • O stație de încărcat mașini electrice se poate face cu costuri minime oriunde există curent electric. Curent electric există .. peste tot. Fiecare stâlp de iluminat public, fiecare instituție publică, fiecare parcare de supermarket poate fi adaptată pentru încărcare EV cu costuri minime. Mai mult decât atât, fiecare imobil privat (curte, casă, etc) dacă este poziționat la stradă poate scoate o priză cu contorizare (plata prin sms, sau aplicație smartfone), costuri minime, investiție de câteva sute de euro, iar oamenii sunt doritori să facă o afacere cu costuri inițiale mici și fără risc. Deci spre deosebire de stații peco (sunt doar câteva într-un oraș mare ca Clujul, deci probabil una la 50 de mii de locuitori) punctele de încărcare vor fi cu miile. Este mult mai ușor de furnizat curent unui device decât de furnizat o găleată cu lichid inflamabil și puturos aceluiași device.

      Thumb up 1
  12. Vreau si eu. Ma descurc eu cu bateriile, cu mutatu, cu orice. Planific drmul spre servci si inapoi. Ca tot nu mai am timp de altceva. Asta sa fie problema. pana la concediu imi fac un grafic de incarcare/descarcare, alimentare si traseu/timp de ma invidiaza tot biroul si imi da seful prima. hai cu masina ca la grafice sunt experta.

    Thumb up 0
  13. Masina electrica ar putea fi disponibina de maine pt toata lumea daca guvernele nu ar suferi dupa lipsa accizelor si taxelor din carburnatul conventional. Sa fim serios, tehnologia electica este ieftina si eficienta, restul sunt povesti!

    Thumb up 2
  14. Nu uitati un aspect, cand acest tip de masini va deveni tot mai popular si numarul lor il va depasi pe cel al masinilor conventionale, apare …. Statul ?, care ce va face?!… Va acciza curentul folosit pentru încărcare… Asta fara să luăm în considerare factorul eco. Altfel si benzina e destul de ieftină fara accize calculate la un curs de vreo 4.7 ?

    Thumb up 0
  15. Nu imi place sa pun toate ouale intr-un singur cos, masina electrica va fi multa vreme de acum incolo o optiune pentru naveta zilnica in cadrul careia iti stii ritualul si poti sa iti anticipezi timpii de incarcare. Ca si costuri pe kilometru, plus oua in mai multe cosuri, viitoarea mea masina va fi un Prius pe care voi monta si GPL, in felul asta voia avea benzina/electric si gpl pe aceeasi masina. La actuala masina, un 1,6 benzina, consumul mediua pe suta de kilometri e undeva la 3,5 l cu recorduri cand sunt singur, fara portbagaj si aer rece de la șes in aspiratie, si de 2,5/ 2,7 consum echivalent in benzina. Cu Prius cu GPL recordul e si de 1,8 l/100 :) plus autonomie marita, poluare aproape zero si schimburi de ulei/ filtre aferente mai rare. Am auzit/citit de-a lungul timpului zeci de lengende anti-gpl, care mai de care mai horror, ba ca miroase masina a butelie de aragaz, ba ca ii ia din putere, ba ca se uzeaza motorul prematur, ba ca explodeaza la accident:) Eu daca as avea o masina extraordinara dar care are ca singur pacat consumul( aleg absolut la intamplare una, sa zicem Subaru Forester) nu as sta nicio secunda pe ganduri in a-i pune GPL:) P.S. Exista totusi un inconvenient, pierzi spatiu in portbagaj cu butelia, sau, dupa caz, ramai fara roata de rezerva pe care va trebui sa o inlocuiesti cu una slim sau cu un kit de reparatie/ spray pt anvelope+un minicompresor. Legat de distributia in tara/ europa a pompelor de GPL vei fi uimit sa descoperi ca sunt mai multe decat pompele pt benzina/motorina si pretul este peste tot mai mic cu cel putin 50% din cel al benzinei, recordul l-am intalnit in Bosnia unde era o treime. Masina electrica va fi o optiune peste ani cand va depasi masa critica de adoptari asta ducand la statii de incarcare omniprezente, autonomie etc, pana atunci exista solutia de cost mic pe km si respect pt planeta, ea se numeste GPL auto:)

    Thumb up 1
  16. Masinile electrice reprezinta viitorul, insa nu acum. Momentan inca sunt la moda masinile astea cu motoare foarte mici cu turbina, care sa fim sinceri, chiar consuma putin la un mers normal zi de zi. E greu cu o electrica momentan, nefiind prize in parcari, este obligatoriu sa ai casa sau garaj, nu sa stai la bloc, ceea ce mi se pare cel mai mare impediment. La fel si autonomia, cand probabil va trece de un 500 km autonomie vor avea si mai mare succes.

    Thumb up 0
  17. Eu mai știam de un inconvenient: silentiozitatea (lipsa zgomotului făcut de motor). Au rezolvat.o în cele din urmă?

    Thumb up 0
    • Nu mi s-a părut un inconvenient.

    • E un inconvenient pentru pietonii care nu aud masina si sunt loviti de ea.

      Thumb up 0
    • Baieti, mai trolati mult ? Conduc o masina PHEV de vreo 3 ani si inca n-am lovit nici un pieton. E drept ca la noi in Canada masinile nu circula pe trotuar, nu stiu pe la voi cum o fi …

      Thumb up 0
    • Nu trolam deloc. Cand 1% din maisni sunt electrice pietonul le aude pe celelalte 99% care fac mai mult zgomot si se uita cu atentie. Deoarece le aude pe celelalte si se uita o va vedea si pe cea care nu face zgomot. Cand 99% nu vor face zgomot creste probabilitatea ca pietonul sa nu se uite si sa fie lovit.

      Thumb up 0
    • “Cand 99% nu vor face zgomot creste probabilitatea ca pietonul sa nu se uite si sa fie lovit.” – nah, ghinion de nesansa … legea evolutiei … survival of the smart
      ps : nu mai sunt la curent despre cum sta treaba cu educatia rutiera prin Romania, dar pe-aici pe unde sunt eu copiii sunt educati sa se uite in stanga si in dreapta cand trec strada, nu sa asculte motoarele masinilor
      pps : de curiozitate, dumneavoastra, in cazul in care sunteti posesor de automobil, cand va aflati la o trecere peste calea ferata nesemnalizata ce faceti, va opriti si va asigurati vizual sau doar dati geamul jos si trageti cu urechea (din mers) dupa zgomotul trenului ?

      Thumb up 0
    • Desigur ca si in Romania la scoala copii sunt invatati sa se asigure vizual. Sa zicem ca toti suntem invatati sa ne asiguram. Atunci cum de mai sunt pietoni loviti de masini? Pentru ca se gandesc la ceva, sunt cu ochii in telefon, etc. si uita sa se asigure. Eu vad lucrurile in felul urmator. Impartim pietonii care trec strada in 2 categorii: cei care sunt loviti si cei care nu sunt loviti. Dupa parerea mea in categoria celor care nu sunt loviti exista un subgrup care nu sunt loviti pentru ca aud masina si se asigura. In momentul cand masina “nu se va mai auzi” o parte din acel subgrup se va muta in categoria pietnilor loviti. Cred ca vziual se poate explica asta destul de clar.
      Sa nu inetlegeti ca sunt impotriva maisnilor electrice, personal abia astept sa devina mai accesibile. Desi am unele rezerve legate de problema “long tailpipe” sunt de parere ca emisiile de carbon pot fi controlate mai usor la termocentrala decat la fiecare masina in parte.

      Thumb up 0
  18. “Eu vad lucrurile in felul urmator. Impartim pietonii care trec strada in 2 categorii: cei care sunt loviti si cei care nu sunt loviti. Dupa parerea mea in categoria celor care nu sunt loviti exista un subgrup care nu sunt loviti pentru ca aud masina si se asigura. In momentul cand masina “nu se va mai auzi” o parte din acel subgrup se va muta in categoria pietnilor loviti.” – cu riscul de a ma repeta, se cheama ghinion de nesansa … legea evolutiei … survival of the smart
    Continuati sa insistati pe o non-problema (cel putin eu nu sunt la curent cu existenta vreunei initiative oficiale pentru a o “rezolva” nicaieri pe planeta).

    Thumb up 0
  19. Sunt perfect de acord cu legea evolutiei :). Probelma se pune dupa parerea mea cat de repede si cat de multi dintre oameni se vor adapta la noua situatie si isi vor creea sianpsele potrivite care ii vor face sa se uite “automat”.
    Cat despre “non problema” unii producatori de masini electrice au inclus optiuni de zgomote specifice spre exterior pentru ca masinile sa fie auzite. O cautare pe google pe tema asta furnizeaza rezultate imediat.
    Pana la urma doar statisticile ulterioare introducerii masinilor electrice la scara mare vor spune care din noi are dreptate in acest moment. Poate educatia preventiva va transforma aceasta problema intr-o non-problema sau poate nu. In acest moment au fost prea putine incidente de acest fel (din cautarile mele) ca sa conteze din punct de vedere statistic si sa transeze clar chestiunea.
    Personal raman la parerea mea ca acest aspect nu trebuie ignorat si cred producatorii de masini care au introdus optiunea de zgomote exterioare au procedat corect. Ei elimina astfel o parte din argumentele celor care se impotrivesc masinilor electrice. Orice chestie marunta careia i se face suficienta “reclama” ar putea duce la amanarea adoptarii noii tehnologii de catre publicul larg.

    Thumb up 0
  20. Am cautat si eu pe gugl si am gasit asta
    “The study found little correlation between pedestrian vehicle involvement density and noise level for the majority of vehicles. In addition, the analysis found no evidence of a pattern in pedestrian vehicle involvement densities when only considering those accidents occurring on 30 mph (48 km/h) or slower roads, or where the pedestrian was disabled. A previous study did not find an increased pedestrian vehicle involvement density for electric and hybrid vehicles with respect to their conventional counterparts, which raised the question as to whether added sound is necessarily required. The study also noted that some modern conventional cars are as quiet as their electric counterparts, even at low speeds.”
    d’aici https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_vehicle_warning_sounds
    Dupa o lectura rapida pe diagonala am ajuns la concluzia ca nu exista reglementari pe tema asta.

    Thumb up 0
    • Din articolul mentionat: https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_vehicle_warning_sounds
      “Japan issued guidelines for such warning devices in January 2010 and the U.S. approved legislation on December 2010.The European Parliament approved legislation that requires the mandatory use of “Acoustic Vehicle Alerting Systems” for all new electric and hybrid electric vehicles within 5 years.”
      Eu personal sunt pentru acest sunete de avertizare din motivele pe care le-am expus in comentariile anterioare. De asemenea consider ca a preveni aceasta posibila problema e o masura mai buna decat a astepta statisticile ulterioare care vor spune clar daca se manifesta sau nu si inc e masura.

      Thumb up 0
    • tot de-acolo
      “In January 2015, the NHTSA rescheduled the date for a final ruling to the end of 2015. Since the regulation comes into force three years after being rendered as a final rule, compliance was delayed to 2018.[35] In November 2015, the NHTSA rescheduled one more time because additional coordination is necessary. A final ruling was delayed at least until mid-March 2016.”
      “In April 2014 the European Parliament approved the legislation that requires the Acoustic Vehicle Alerting Systems, which is mandatory for all new electric and hybrid electric vehicles. The new rule established a transitional period of 5 years to comply with the regulation.”
      Adica si EU si US o lalaie, si nu stiu de ce am un feeling ca in final o s-o lase balta.

      Thumb up 0
    • Mda. Lalaiala poate fi si buna si rea. Totul depinde de context.

      Thumb up 0
  21. cum imi fac un podride sau un elf?

    Thumb up 0