Fapte de geniu civil – dar nu la noi

Foto: Siemens.

În Turcia tocmai a fost dat în folosință un pod suspendat superb, unul dintre cele mai mari din lume (al 4-lea, de fapt). Are o lungime de 2.682 de metri și o deschidere maximă de 1.550 de metri, o înălțime maximă a pilonilor de 234 de metri și 64 de metri deasupra apei (adică vreo 20 de etaje, ca să fie mai ușor de înțeles).

Podul acesta, denumit Osman Gazi, va reduce timpul de tranzit auto între Istanbul și Izmir la jumătate, de la 8 la 4 ore, și este parte a unei noi autostrăzi, de 420 de kilometri, care se construiește în Turcia. Șoseaua podului are 6 benzi de circulație și va permite un trafic de 40.000 de vehicule zilnic, trafic garantat, de altfel, la o taxă de pod de vreo 27 de euro.

Construit într-o zonă de mare risc seismic (la 50 de kilometri de Istanbul, peste Marea Marmara), podul este monitorizat non-stop de câteva sute de senzori care pot comanda închiderea imediată a traficului în caz de cutremur (sau când vibrațiile depășesc o anumită limită).

Uitați-l cât de frumos e:

Nu degeaba construcției de poduri (și de drumuri) îi mai spune și geniu civil.

Știți când a început construcția podului de peste Marmara?

În 2013.

Știți când trebuia dat în folosință?

În august 2016, luna viitoare. A fost inaugurat însă în iunie, cu două luni mai devreme.

Acum, vă rog să-mi scuzați entuziasmul oarecum copilăresc față de informațiile despre podul Osman Gazi și față de pozele cu el (totuși, cât de frumos e!), dar nu m-am putut împiedica să fac o alăturare posomorâtă între știrea cu inaugurarea lui anticipată după doar 3 ani de șantier și alte două pe care le-am găsit prin presa românească.

Mai întâi, că la minunăția de pod Osman Gazi s-a folosit oțel românesc, de la Galați: 34.000 de tone, cu totul, și iată și o declarație a unuia dintre directorii de la Mittal pe tema asta, citată de Adevărul: „Proiectul a avut o semnificaţie aparte pentru noi, dată fiind anvergura acestuia. Laminoarele de tablă groasă din Galaţi sunt capabile să fabrice şi să livreze produse pentru aplicaţii numeroase. Pentru podul Ozman Gazi am creat soluţii tehnice şi comerciale personalizate”.

Asta e pentru cei care se plâng că România nu mai are industrie.

Iar a doua știre sună așa: în România, a fost nevoie de 7 ani și 75 de milioane de lei pentru asfaltarea unui drum județean pe o distanță de 21 de kilometri.

„După şapte ani de lucrări şi trei constructori schimbaţi, drumul judeţean Răchiţele – IC Ponor, care face accesul în Parcul Natural Apuseni, a fost asfaltat complet pe cei aproape 21 de kilometri”, transmite Digi24.

În acest caz, geniul civil a fost încă o dată înfrânt de idioțenia administrativă. Și în acest caz, adică.

Articol din categoria: ACTUALITATE

22 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    Acum sa speram ca acest pod „superb” (off, nici aici nu scapam de sperlativul asta obosit) nu a urmat logica constructiilor turcesti care se prabuseau intr-o veselie acum ceva vreme , cu reglementarile lor laxe 🙂
    Dar, da, nu ar fi rau sa mai obturam sifoanele din CNADR.

    0
    0
    • #2 Comentariu nou

      Proiectant danez, contractor japonez (de altfel unul dintre inginerii niponi, considerandu-se responsabil pentru un accident in faza de constructie si mai ales pentru faptul ca si-a dezonorat tara si profesia, s-a sinucis). Zic ca rezista fara probleme.

      0
      0
    • #3 Comentariu nou

      ce penibil e sa faci mishtouri ieftine de realizarile dintr-o tara care se dezvolta intr-un ritm fantastic in ultimii zece ani cand traiesti intr-o tara unde autostrazile nu se mai fac ,ci se inchid.

      Turcia se confrunta cu atentate sangeroase, Turcia este implicata in razboiul din Siria, Turcia are cea mai mare tabara de refugiati din Orientul Mijlociu.
      Romania nu are nimic din problemele acestea, are in schimb acces la fonduri europene.
      Paradoxal totusi, in Romania faci 12 ore de la Baia Mare la Bucuresti cu masina (cam cat faci si cu trenul, dealtfel).

      PS: faptul ca tu, eu, …, noi, aici in Romania consumam mai multe legume si fructe Made in Turkey decat …productie proprie este doar un (alt) detaliu.

      0
      0
    • #4 Comentariu nou

      nu e penibil sa amintetsi un fapt, nu o parere : la turci s-au prabusit multe cladiri aproximativ noi si au facut victime, din cauza lacomiei si a lipsei de reglementari riguroase. asta nu are nimic de-a face cu maretele realizari pe care le enumeri tu, si daca intre timp ei construiesc (cu sau fara asistenta externa) mai bine si mai sigur, atunci bravo lor, asta e si speranta pe care o exprimam. toate astea nu au nimic de-a face cu locul unde traiesc eu ( cam 20% din an in RO) sau tu sau altcineva.
      penibil e sa nu pricepi si sa te bagi in seama vorbind.

      0
      0
    • #5 Comentariu nou

      aroganta si infatuare tipice/specifice unui roman plecat putin (80%) de acasa (RO).

      0
      0
  2. #7 Comentariu nou

    Iar la toamana urmeaza inaugurarea celui de al treile pod peste Bosfor!

    0
    0
  3. #8 Comentariu nou

    La turci, poate ca se pedepsește mai grav corupția…vad ca e proiectat de catre danezi si construit de catre turci; așadar, se poate 😉

    0
    0
  4. #9 Comentariu nou

    O vedere „foarte rapida” a podului : https://www.youtube.com/watch?v=ilHnpBmdZRs

    0
    0
  5. #10 Comentariu nou

    Interesant cum ei folosesc otel romanesc si noi la ansamblurile rezidentiale folosim fier-beton turcesc.

    0
    0
    • se pune pret pe calitatea produsului, efectiv nu exista un produs ieftin si bun; exista doar ieftin si slab calitativ. Pentru acest pod a fost folosit otel personalizat-sincer cred ca s-a mai bagat ceva la calitate.

      0
      0
  6. Cand vezi astfel de minuni ale ingineriei omenesti, iti pui intrebarea „unde am gresit? ca m-am nascut in tara asta cu o incredibila coruptie sau delasare a oamenilor ei?”. Cred ca problema se pune astfel: cerem prea putin. Ne multumim cu prea putin. Se mai da inca 50 lei/luna in plus la locul de munca, vai ce bine e la noi la locul de munca! Pff. Cerem prea putin si ne multumim cu prea putin de la conducatorii nostri.

    0
    0
  7. #13 Comentariu nou

    DN76(oradea – deva) e de 12 ani in lucru. 12 ani! si nu e gata nici pe jumatate. provoc pe oricine sa faca drumul acesta fara sa injure.

    0
    0
  8. #15 Comentariu nou

    Nici nu stiu daca e de ras sau de plans. Sa ma bucur pentru turci sau sa plang de mila noastra. Concluzia e una singura. Ma complac in mizeria pe care o vad zilnic la locul de munca, in autobuzele care intarzie, in magazinele si pietele sufocate de pesticide, peste tot. Eu sunt cea care accepta asta!

    0
    0
  9. #16 Comentariu nou

    Petreanule, fa bre si mata o ancheta de-asta jurnalistica precum Tolontan. Daca ati fi mai multi zau ca ar putea conta. Sunt sigur ca subiecte se gasesc. Vezi si colo cu podul de la Agigea, cum a postat careva invirtelile cu terenul sau fierul de la Agigea.
    Asa, sa privim la capra vecinului, putem toti. Spargem seminte si dam din cap…

    0
    0
  10. #17 Comentariu nou

    Priviți clipul asta despre megaproiectele Turcie în valoare de 1 trilion de dolari. https://www.youtube.com/watch?v=9-I_HXobA7k
    La noi în România, drumul DJ504 e în lucru de 5 ani, iar în ultimii 2 ani au fost asfaltați 5km de drum absolut drept. Mai rămân 15km de drum drept, la câmpie, ce vor fi asfaltați în anii următori. Cine nu știe, ALEXANDRIA era legată de GIURGIU cu un drum pietruit, ce nu a văzut asfalt în viața lui. Un drum pe care plăteai vigneta, aveai limită de viteză și puteai să mergi doar cu tractorul.

    0
    0
  11. Iar e week-end, iar ma duc sa ard gazul la vecini, pe autostrazile alea cu limite mici de viteza 🙂
    Cand imi planuiam excursia am dat peste asta.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hood_Canal_Bridge
    https://vimeo.com/4975186

    0
    0
  12. Daca tot am citit stirea asta http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Stiri/Ca+sa+nu+ocoleasca+4+kilometri+soferii+se+inghesuie+pe+vechiul+p m-am gandit sa mai las un link
    http://www.cbc.ca/news/canada/british-columbia/new-pitt-river-bridge-opens-to-traffic-1.792711
    Construction started in late spring 2007, and the new bridge was opened in October 2009. Puteau si ei sa ia lectii de la constructorii romani si s-o lalaie vreo 5 ani, ca pentru cel de la Agigea … :))))))))
    Niste mici detalii : podul nostru are 4 benzi pe sens, plus o banda pentru biciclisti si pietoni separata de trafic, PLUS cand l-au construit au lasat loc pe pilonii de sustinere pentru o eventuala linie de tramvai/metrou. You know, just in case …
    Si daca va plictisiti va invit sa mai cititi despre https://en.wikipedia.org/wiki/Golden_Ears_Bridge , construit in 3 ani, si despre asta https://en.wikipedia.org/wiki/Alex_Fraser_Bridge , construit tot in 3 ani. Njoy 🙂
    ps : tocmai s-au mai apucat de unul https://engage.gov.bc.ca/masseytunnel/faq/ 🙂

    0
    0
  13. Si ca tot vorbeam de podurile de la Agigea si de cum a stat cel vechi in reparatii 6 ani, tocmai am vazut asta la stiri 🙂
    Pattullo Bridge reopens Monday, a month ahead of schedule.
    http://www.cbc.ca/beta/news/canada/british-columbia/pattullo-bridge-reopens-1.3734564

    0
    0