Ce-ar putea face dl. Ponta ca să rezolve problema votului în străinătate (dar nu vrea)

voteaza conteaza 2

Titus Corlăţean a avut dreptate: legea nu-i permite să modifice numărul secţiilor de votare între tururi. Asta rezultă din Legea pentru alegerea preşedintelui României:

Art.54 din 370/2004
(1) Al doilea tur de scrutin are loc in conditiile prevazute la art. 81 alin. (3) din Constitutia Romaniei, republicata, la doua saptamani de la primul tur de scrutin, in aceleasi sectii de votare si circumscriptii electorale, sub conducerea operatiunilor electorale de catre aceleasi birouri electorale si pe baza acelorasi liste de alegatori de la primul tur.

Doar că legile, fiind făcute de oameni, pot fi modificate tot de oameni. Dl. Corlăţean a cheltuit o săptămână preţioasă în „evaluare consolidată” (orice ar mai fi însemnând şi asta) ca să descopere un articol de lege. Întrebarea e dacă a cerut modificarea în regim de urgenţă a legii şi, dacă nu, de ce nu.

Schimbarea ar putea fi făcută fie prin procedură parlamentară (inclusiv de urgenţă – mai ţineţi minte „marţea neagră”?) fie prin ordonanţă de urgenţă. Nu e ca şi cum guvernul Ponta ar suferi de virginitate în chestiunea modificării de legi prin ordonanţe de urgenţă. A schimbat Legea Educaţiei prin această procedură. A suspendat temporar (!) legea care interzice migraţia politică a aleşilor locali tot prin ordonanţă.

Mai mult, guvernul Ponta a doborât toate recordurile în materia emiterii de ordonanţe de urgenţă. România Liberă a calculat că, până la mijlocul acestui an, actualul executiv ajunsese la 250 de ordonanţe de urgenţă, mai mult ca orice alt guvern din ultimii 25 de ani – şi, cu această cifră, a atins un ritm halucinant de o ordonanţă de urgenţă la fiecare 72 de ore. De ce legiferează atât de mult guvernul în locul parlamentului e totuşi de neînţeles, în condiţiile în care dl. Ponta a beneficiat mereu de o majoritate parlamentară solidă (sau chiar zdrobitoare, în vremea USL). Dar asta e o altă discuţie; să rămânem la subiectul nostru.

Să constatăm diferenţa: dl. Ponta a emis ordonanţe de urgenţă cu ghiotura fără a fi, vreodată, vorba de vreo urgenţă. În schimb, creşterea numărului secţiilor de votare pentru românii de străinătate, între cele două tururi, ar fi neîndoielnic o urgenţă – dar, ce să vezi, taman acum executivul refuză să acţioneze.

În această controversă bizară, în care prim-ministrul României încearcă degeaba să găsească un motiv pentru care nu acţionează în interesul cetăţenilor, se aud voci care invocă o decizie a Curţii Constituţionale care precizează că „procedura de desfăşurare a alegerilor” nu poate fi modificată cu mai puţin un an înainte de scrutin (înţeleg că, într-un interviu la RTV, însuşi dl. Ponta a ridicat acest argument în apărarea sa). Sigur, această hotărâre există şi are numărul 51/2012, doar că judecătorii Curţii afirmă în altă hotărâre (Decizia 682/2012, art. 2.14) că excepţiile de la regula de un an sunt perfect acceptabile –

„dacă este necesar să fie remediate pe cale legislativă probleme neprevăzute, sau pentru a rectifica legislația electorală, acolo unde aceasta ar aduce atingere drepturilor recunoscute la nivel internațional.”*

Dacă nici bulibăşeala de săptămâna trecută n-a fost o „problemă neprevăzută” nu ştiu ce să mai zic (de fapt… ştiţi ce? poate că n-a fost „neprevăzută” decât pentru victime).

Ca atare: dacă organizarea defectuoasă a primului tur de scrutin în străinătate ar fi fost doar o greşeală onestă, guvernul ar fi iniţiat imediat consultări cu actorii politici implicaţi în procesul electoral şi, în acord cu toată lumea, ar fi procedat la modificarea urgentă a legislaţiei, din cauza unor „probleme neprevăzute”, aşa cum permite CCR, astfel încât cetăţenilor români să le fie respectat dreptul de vot.

În loc de asta, guvernul a tras de timp, s-a făcut că „evaluează şi investighează”, a dat vina pe „Băsescu şi Iohannis” pentru problemele apărute şi, în cele din urmă, a refuzat net să schimbe ceva.

Vorba lui Dan Tăpălagă: „Marcăm o premieră în istoria politică a României. Avem, în fine, un ministru care demisionează cu argumentul explicit că refuză să le respecte cetățenilor săi un drept fundamental. Așa ceva România nu a mai pomenit până azi.”

Până la demisia de ieri a dlui Corlăţean încă mai exista prezumţia de incompetenţă pentru acest guvern, însă ea nu mai poate sta acum în picioare. Totul, în scandalul acesta, arată că e vorba de premeditare, de un plan imoral şi ilegal, bine pus la punct, pentru obstrucţionarea votului cetăţenilor români.

(ilustraţie – Shutterstock)

___________________
*Un articol bun pe tema asta găsiţi pe Euxinus Report.

Articol din categoria: POLITICĂ

30 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    nu. dacă criticăm guvernul că emite ordonanțe de urgență, facem asta tot timpul, nu doar când ne convine nouă, și în rest îi cerem să emită aceste ordonanțe. nu putem critica guvernul pentru că modifică regulile în timpul jocului, cum a făcut în vara lui 2012, și, când ne convine, să-i cerem să le modifice. aceeași unitate de măsură trebuie aplicată tot timpul. dacă nu, cădem fix în același abuz al relativismului promovat de guvernul ponta.
    argumentul suprem, în cazul de față, împotriva inepțiilor pesediste e altul: o hotărâre dată de BEC pe 4 noiembrie şi publicată în Monitorul Oficial a doua zi, potrivit căreia limitarea din lege care impune organizarea turului al doilea al alegerilor „în aceleaşi secţii de votare şi circumscripţii electorale (…) şi pe baza aceloraşi liste de alegători de la primul tur” se referă strict la secţiile de pe teritoriul ţării, nu şi la cele din diaspora. punct.

    0
    0
    • De data asta nu sunt de acord cu tine. Criticăm guvernul că dă ordonanţe de urgenţă când nu e nici o urgenţă. Dar acesta este un instrument legitim, prevăzut special pentru situaţii de urgenţă, cum e cea de faţă.

      Iar incorectitudinea schimbării regulilor jocului în timpul jocului se referă la schimbarea doar în interesul uneia dintre părţi. Dacă toţi sunt de acord, atunci nu e nici o problemă.

      0
      0
    • #3 Comentariu nou

      „urgența” e o chestie subiectivă. guvernul a decis că au existat 250 de probleme urgente, tu spui că există doar una, acum. care-i reperul care mă poate face să dau dreptate unuia sau altuia?
      repet, nu e nevoie de nicio oug: există deja o decizie a bec, absolut legală.

      la fel, schimbarea regulilor în timpul jocului e prin definiție în defavoarea cuiva. e irelevant că acum e în defavoarea psd.

      0
      0
    • Starea de urgenţă e definită de obicei de evidenţă, Berenger. E o chestiune obiectivă şi nu e nevoie de comisii de anchetă să constate efectele unui cutremur, de exemplu. Iar schimbarea regulilor jocului e în interesul cetăţenilor români. Nimic nu ar trebui să fie mai important ca asta.

      0
      0
    • #5 Comentariu nou

      ei, nu, nu-i nevoie să mergi până la false analogii. chiar compari un cutremur cu crearea unei secții de vot? iar „interesul cetățeanului român” e o simplă vorbă goală.

      0
      0
    • Unei secţii de vot? E vorba de sute de secţii de vot care ar trebui înfiinţate pentru ca milioanele de români din străinătate să poată vota cu toţii. Dacă asta nu-i urgenţă naţională…

      0
      0
    • #7 Comentariu nou

      „urgența” asta e acoperită prin lege. nu trebuie o ordonanță pentru asta – ce e așa greu de înțeles? nu de alta, dar e vorba de valoarea – pragmatică, până la urmă, a unui argument: când spui că folosești argumentul x în situația y, că așa îți convine, dar ești împotriva argumentului x în situația z, pentru că din nou așa îți convine, ce valoare mai are argumentul x? altfel spus, data viitoare când petreanu, lider de opinie, va tuna și va fulgera împotriva unei viitoare oug abuzive, se va găsi cineva care-i să-i aducă aminte că a militat pentru o altă oug, iar petreanu se va pierde în explicații, critica sa rămânând uitată.

      0
      0
    • #8 Comentariu nou

      Normal ca „interesul ceateanului roman e o simpla” vorba goala. Pentru ca nimeni nu incearca sa o umple de continut, ci doar de…. rahat
      De asta si suntem , unde suntem!

      0
      0
    • Berenger, intr-un stat de drept, intro democratie functionala, asigurarea exercitarii dreptului la vot pentru fiecare cetatean care doreste sa voteze, este fundamentala si primeaza inaintea oricarei alte legi, reguli, proceduri.

      Daca ai incalcat niste reguli si proceduri de desfasurare a votului, tocmai ca sa poti asigura dreptul fundamental al cetateanului de a-si exprima votul, nu inseamna ca ai procedat ilegal si nici ca se poate invalida scrutinul din aceasta cauza. Orice lege, sau regula, care impiedica si ingreuneaza exercitarea unui drept fundamental, trece pe planul 2 si trebuie inlaturata prin ordonante de urgente.
      Fix acesta este scopul Ordonantelor de Urgenta. Daca nu dai o Ordonanta in acest sens, inseamna ca nu ai nici un interes sa rezolvi problema.

      0
      0
    • #10 Comentariu nou

      @Hary – ba da, exact asta inseamna, inseamna ca ai incalcat legea, care nu distinge intre situatii. Ça avocat n-as putea spune nimanui ‘incalca legea, explicam pe urma de ce ai incalcat-o’.

      @Vlad – uite aici nr ordonante urgenta emise pe an. Mi-e lene sa fac si alocarea anilor la guverne, dar Boc a fost parca cel cu multe urgente. Ponta e undeva la medie. Cu alte cuvinte, afirmatia conform careia ar fi emis cele mai multe OUG e eronata, si Romania libera (re)descopera o problema identificata din paleolitic si repusa pe tapet doar cand ne convine.

      2006: 137 OUG
      2007: 158 OUG
      2008: 277 OUG
      2009: 117 OUG
      2010: 133 OUG
      2011: 126 OUG
      2012: 97 OUG
      2013: 117 OUG
      2014: 70 OUG pana acum.

      In concluzie – nu, nu avem un govern care sa abuzeze de OUG-uri, cel putin nu mai mult decat cei dinaintea lor. Cat despre adoptarea unui OUG acum re problema votului din diaspora, parerea mea e ca:
      a) ce s-a intamplat nu a fost din intentie, a fost din prostie – daca voiau sa fraudeze o faceau in turul 2, cand chiar conta, nu in turul 1, cand singurul rezultat posibil era mobilizarea diasporei impotriva lor;
      b) ce s-a intamplat a mobilizat intr-adevar diaspora, care acum voteaza 100% impotriva Ponta;
      c) exista motive legale care sa justifice inactiunea PSD in remedierea problemelor din primul tur – e ilegal sa suplimentezi sectiile de votare; si
      d) PSD va folosi motivele legale identificate mai sus pentru a nu suplimenta nr de sectii de votare, constient ca orice suplimentare va duce la numar masiv de voturi impotriva PSD – nimeni nu va spune ‘uite, dom’le, si-au tinut cuvantul, hai sa votam Ponta’, toti vor vota Iohannis.

      Ma intreb totusi daca nu e cumva smoke screen – atragem atentia asupra diasporei si fraudam cu nesimtire acasa, ca aici nu se uita nimeni 🙂

      0
      0
    • #11 Comentariu nou

      Hary, democratia functioneaza pe baza legilor, nu pe baza aprecierilor subiective, si incalcarea legii se poate pedepsi si altfel decat prin invalidarea alegerilor.

      Inca ceva: sigur ca dpdv al importantei Constitutia primeaza, dar Constitutia doar consacra niste principii, care sunt ulterior implementate de legi.

      0
      0
    • Jordan,
      Da, asa este, insa daca legile in vigoare impiedica exercitarea unor drepturi fundamentale, atunci ele pot fi incalcate, daca nu se mai poate face nimic. De aceea primeaza constitutia.
      Legile se pot ajusta ulterior, daca trebuie si retro. Nimeni nu ar fi putut contensta cu succes un scrutin, daca organizatorii ar fi decis sa prelungeasca termenul de votare in sectii, pana cand ar fi votat ultimul cetatean.

      Intro democratie, guvernul este obligat sa ia decizii care sa apere drepturile fundamentale ale cetatenilor lor.

      Ceea ce nu intelegi tu si multi altii, este ca dreptul la vot este unul fundamental si nu poate fi ingradit sub nici o forma, cu nici o lege sau regula in vigoare.
      Daca se intampla sa avem proceduri si legi care impiedica dreptul la vot, acele legi sunt neconstitutionale si trebuie sa fie inlaturate.

      Nu poti sa strigi in gura mare, ca vrei sa facilitezi drepturile fundamentale, dar nu poti, pentru ca legea nu-ti permite acest lucru. Orice tara democratica ori rade de tine, ori te taxeaza pentru un astfel de comportament. Arata cat de putin intelegi ce inseamna democratia!!!!

      Ca sa se intample insa asa ceva, este nevoie de interes si spirit democratic din partea organizatorilor. Si acest lucru lipseste din pacate, din motive lesne de inteles. Si fix aceasta este problema la noi, in Romania. Interesul politic si atingerea lui, prin orice mijloace, primeaza inaintea constitutiei si a drepturilor noastre.

      In nici o alta tara democratica din Europa, nu s-ar fi ajuns in aceasta situatie, oricare alt guvern din Europa de vest, ar fi luat decizii adhoc pentru a facilita votul oamenilor. OK, se poate intampla sa nu fii pregatit pentru un vot atat de masiv, insa nu se poate intampla sa te ascunzi in spatele unor proceduri si legi, care obstructioneaza niste drepturi fundamentale.
      Este cea mai mare magarie sa pui bete in roate cuiva care sa vrea sa voteze, invocandu-i ca legea in vigoare este de vina pentru aceasta situatie.

      0
      0
    • Jordan,
      Dupa oricare alegeri se inainteaza contestatii, care se judeca la Curtea Constitutionala, adica la CCR.
      „CCR este garantul suprematiei constitutiei”, fix asa scrie si pe site la CCR.
      Dreptul la vot, face parte din drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor si este ancorat in art. 36. din constitutia Romaniei.

      Inainte de oricare alta lege, constitutia este cea care primeaza.
      Daca autoritatile implicate in desfasurarea votului, iau decizii in timpul procesului electoral, facilitand un drept fundamental, incalcand insa alte proceduri legale in vigoare, facilitarea dreptului fundamental primeaza!
      Dreptul fundamental al cetateanului nu are voie sa fie obstructionat de nici o procedura sau lege electorala.

      Eu sunt convins ca CCR nu va invalida niciodata un scrutin care a garantat si a facilitat tuturor cetatenilor dreptul fundamental de a vota. Chiar daca ar exista contestatii.
      Pentru ca asa functioneaza democratia.

      0
      0
  2. Mai trebuie sa vrea si serviciile secrete. Caci a devenit evident pe parcusul acestor ultime saptamani ca SIE si SRI au un favorit clar pentru Cotroceni. Blocarea votului din diaspora este doar una din masurile care au fost luate pentru a facilita inscaunarea lui VP ca presedinte, chiar daca se rezolva aceasta, tot nu se produce o mare schimbare. Jucam intr-o piesa de teatru regizata de mult timp, credem ceea ce vedem.

    0
    0
  3. #15 Comentariu nou

    Colac pete pupaza, „pentru imbunatatirea conditiilor de votare” guvernul decide sa acorde studentilor o vacanta, sa voteze ei acasa. Cu ce scoop? Dispersati, studentii vor vota ce le spun parintii sau alte rubedenii sau, mai sigur, vor profita de „vacanta” si nu vor mai vota!

    0
    0
    • #16 Comentariu nou

      Ce studenti sunt aia care a) pleaca in vacanta undeva fara cabine de vot dupa ce afla cu trei zile inainte de vacanta; b) asculta de parinti re vot si c) sunt atat de usor descurajati re votare?

      0
      0
  4. #17 Comentariu nou

    Dar ar putea simplifica dand formulare oamenilor ce stau la coada in asa fel incat odata ajuns la votat,in interior adica,omul sa aiba nevoie de cat mai putin timp pentru a termina!Si TIMPUL sa fie prelungit pana ce toti cei prezenti sa voteze!Extinderea timpului este posibila,nu trebuie invocate chcichite avocatesti doar pentru a mentine cozile si a gatui alegatorii sau a-i descuraja sa-si exercite dreptul constitutional sa voteze!Daca se vrea se poate,asta este sigur,restul sunt doar pretexte,cuvinte multe,vorbe goale,vorba aceea”cine se scuza se acuza!”

    0
    0
  5. #18 Comentariu nou

    He he … când interesul o cere…
    Mi-e dor de 2003 când s-a votat modificarea constituției în DOUĂ zile (ca să voteze tăt rumânul) 18-19 octombrie 2003.
    Mi-e dor de 2012 când cu referendumul de răsturnare a dictachiorului când s-a votat până la ora 23.
    Mi-e dor de intențiile guvernării USL, când propuneau modificarea constituției iar pentru înfăptuirea lor planul era să se voteze tot în 2 zile.

    Stau și mă întreb, dacă aș munci în străinătate IAR VOTUL AR FI OBLIGATORIU și eu nu aș reuși să votez pentru că din seria… așa vrea guvernul (indiferent de coloristica lui) și pentru că secții puține de vot?

    0
    0
    • #19 Comentariu nou

      Si ati uitat una: schimbarea regulilor prin ordonanta de urgenta chiar inainte de referendumul din 2012: nu se vor mai contoriza voturile de pe listele special pe procesele verbale finale. Asta a fost cea mai tare.

      Daca nici faptul ca ai impiedicat dreptul de vot pentru mii de romani nu e o urgenta, atunci eu nu mai stiu care ar putea fi.

      0
      0
  6. O ciurdă de personalități, actori, sportivi, medici, s-au aflat și ei în treabă să-și arate sprijinul pentru mincinosul țării, de parcă m-ar durea pe mine undeva că Sebastian Papaiani sau Duckadam votează Ponta și ar trebui să mă iau și eu după ei. De parcă ar fi o modă și nu știu eu, și musai să fiu în trend. Nu, merci. Mai bine votez o roabă, o șină de tren, o macara sau o coadă de mătură. Orice, dar nu Ponta.
    http://politicstand.com/mergi-la-vot-da-i-lui-ponta-peste-bot/

    0
    0
  7. #22 Comentariu nou

    Lasa, ca o sa declare ca au facut tot posibilul sa elimine problemele cu votul in strainatate, ca au suplimentat numarul cabinelor de vot. Si, ce-i drept, le-au suplimentat. Intr-un oras unde au votat putin peste 300 de oameni, in primul tur au fost 2 cabine (suficiente pentru 300 de oameni, n-au fost probleme). Pentru turul al 2-lea, in acel oras vor fi 5. In schimb, la o sectie de vot din Londra au pus o cabina in plus. Una singura. Pentru ca, nu-i asa, ai nevoie de mai multe cabine de vot acolo unde n-au fost cozi kilometrice la vot.

    Si ce frumos vor povesti ca uite, au marit numarul cabinelor de vot in strainatate, numai ca astia plecati sunt bulangii si tot au facut scandal.

    0
    0
  8. #24 Comentariu nou

    Tot ce citesc pe aici sunt lamentari inutile in acest moment. Voi inca nu intelegeti ca am/ati pierdut cu totii? Si nu s-a pierdut ieri sau azi ci s-a pierdut in fiecare zi in care s-a acceptat si tolerat in mod tacit prostia si incultura generalizata din aceasta tara. Romania este o tara esuata din toate punctele de vedere.

    Urmeaza cel putin 10 ani de Ponta. Asa ca pregatiti-va carca.

    0
    0
  9. #25 Comentariu nou

    Prieteni ,pregatiti-va dupa 16 nov. sa o viram puternic catre tata Putin si chiar mai la est ,ca tot s-a pus de alianta cea mare chino-sovietica.
    Vai de tara asta ! Sa dai tara pe mana unui pustiulica care din anii ’90 dadea rapoarte la Serviciile secrete ( impregnate de agenti FSB de ieri si de azi ) care ne va duce ”la ordin ” catre stepele Rusiei este absolut TRAGIC ! Ponta este (sub)omul pregatit in laboratoarele lor pline de infectie si putregai .

    0
    0
  10. #26 Comentariu nou

    Si solutia care este ? Iesim in strada. Degeaba. Vorba lui Cristoiu intr-un editorial: a ajuns dispretul fata de cetateni atat de mare si de cras incat nici macar nu se mai sinchisesc sa pastreze o aparenta de decenta ! 🙁
    Eu propun adoptarea uneia dintre solutiile din cazul Rosia Montana si anume contactarea parlamentarilor si guvernantilor prin scrisori si audiente pana cand presiunea pusa pe ei ii va forta sa ia deciziile corecte in interesul populatiei…
    Durerea cea mai mare este ca marea majoritate a populatiei nu este constienta de drepturile si obligatiile cetatenesti si nici nu ia decizii in interesul national. Oamenii se asteapta ca altcineva – oricine – sa ia deciziile corecte in locul lor ! 🙁

    0
    0
  11. #27 Comentariu nou

    Problema sectiilor de votare este ca cei din ALC cred ca ii vor vota pe ei, fara sa-si dea seama ca s-ar putea ca acest lucru sa se intoarca impotriva lor. De fapt in esenta aia este prostia umana, in loc sa faca ce-i corect adica sa vada cine si cati voteaza, pe ei nu-i intereseaza asa ceva. Ii intereseaza doar sa faca orice, inclusiv sa fure voturi, chiar daca voteaza cu pixul, atata timp cat fac ceva.

    Eu personal daca eram Iohanis… nu ma stresam cu asa ceva. Declaram cat mai putin probabil, deja pare un prost, cu cat deschide gura mai mult cu atat ii scad sansele de a fi ales. Si oricum, chiar daca iese presidente o sa fie doar un pion in mana lui Basescu. Asa cum a fost Boc inaintea lui si asa cum este Udrea acuma. Un om destept vrea sa fie multe dar niciodata doar un simplu pion pentru altcineva. Si plus, Romania oricum este in pragul falimentului, urmatorul presedinte o sa trebuiasa sa dea afara din angajatii statului, sunt mii de oameni retardati pe acolo, gunoaie umane care nu stiu si nu au stiut niciodata sa-si faca treaba. Cu spitalele ce facem? Cu scolile ce facem? Conteaza cineva voteaza atata timp cat nu voteaza cu noi, se intreaba baietii din ACL? As spune ca prostii sunt multi, dar tot prosti raman.

    0
    0
  12. #28 Comentariu nou

    Era o urgenta suspendarea pe 45 de zile a unei legi ca PSD sa racoleze o serie de primari coruptibili ?
    Atunci de ce nu este o urgenta asigurarea dreptului de vot ????

    0
    0