Avem nevoie de un Cod Rutier cu sancțiuni draconice!

Nu trece săptămâna fără unul-două carnagii pe șosele. Știrile de acest gen, despre accidente rutiere cu morți și răniți, sunt atât de dese încât opinia publică e desensibilizată complet. Trebuie să fie ceva cu totul ieșit din comun ca să mai emoționeze pe altcineva decât pe nefericitele rude ale victimelor.

Intrați, de curiozitate, pe o pagină de Facebook dedicată traficului auto din România, cum ar fi Info Trafic 24, și observați frecvența accidentelor rutiere grave și foarte grave de pe șoselele noastre. Doar în ultimele 48 de ore, lista este următoarea:

1. Un BMW rupt în două pe DN1, 2 mașini implicate, accident cu victime.
2. Bistrița Năsăsud, DJ154, șofer beat, maină răsturnată, victimă încarcerată.
3. Molișet, Bistrița, alt șofer beat, mașină ajunsă în râu, victime încarcerate.
4. A1, Vânătorii Mici, un șofer a ieșit de pe carosabil, a fost rănit grav.
5. A1, km. 44, carambol cu 6 mașini.
6. Constanța, între Lumina și Oituz, coliziune frontală între două autoturisme, 3 morți și 4 răniți grav.
7. E85, spre Focșani, coliziune între un autocamion și un autoturism, un mort și un rănit.
8. Satu Mare, DN18A, autoturism încarcerat, doi răniți.
9. Dolj, DE 70, un autoturism a intrat sub un tir, 3 persoane încarcerate.
10. DN1, Movila Vulpii, un motociclist grav rănit la impactul cu un autoturism.
11. Fersig, Maramureș, șoferul unui BMW a forțat trecerea la nivel cu calea ferată. Un mort.

Astea sunt, cum ziceam, de pe o singură pagină de Facebook, și doar peste weekend – s-ar putea să fie mai multe, cu totul.

România e o țară în care se moare pe șosele mai mult ca în orice altă țară a Uniunii Europene. La noi, morții în accidente rutiere se numără cu miile și niciuna dintre aceste morți nu este, de fapt, inevitabilă. Pe șosele se moare nedrept, înainte de vreme, în plină putere de muncă sau abia la începutul vieții, se moare cu copil în burtă și se moare fără măcar să-nțelegi ce ți se-ntâmplă, când din sens opus te zdrobește, fulgerător, un bolid împins la limită de-un nemernic fără minte.

An după an, guvernele acestei țări rămân indiferente la tragedia a mii și mii de familii cu morți și mutilați în accidente rutiere – ba, chiar, parlamentarii noștri idioți votează legi pentru anunțarea radarelor cu câte un kilometru înainte, ca să știe tot jmekerul cu porș unde să-i dea blană și unde s-o pună-n genunchi cu frâna.

Unii oameni pur și simplu nu înțeleg că, atunci când urci la volan, ai pe mână o armă încărcată, cu care poți ucide nu doar mai mulți necunoscuți odată, ci și propria ta familie.

Este nevoie imperioasă de înăsprirea dramatică a sancțiunilor din Codul Rutier. Obiectivul trebuie să fie scoaterea de pe șosele, pentru ani la rând sau pentru toată viața, a șoferilor inconștienți, care pun în pericol ceilalți participanți la trafic.

Te-au prins băut la volan? Nu există să bei „din neatenție”, nu e ca și cum n-ai fi văzut un indicator, nu e o întâmplare. 10 ani fără drept de șofat, amendă de să-ți faci credit ca s-o plătești, poate și confiscarea mașinii.

Conduci agresiv, faci tailgating? Asta e tentativă de omor, e cu intenție, nu ai ce căuta pe șosele. Drept de conducere suspendat minimum 10 ani.

Depășești pe linia continuă, fără vizibilitate? Pe cine vrei să omori? N-ai ce căuta la volan.

Mergi pe banda de urgență, depășești coloane blocate în trafic? Aha, deci ești jmeker – păi pentru asta plătești, bos, amendă cât s-o ții minte.

Etîcî, etîcî.

Vreau un Cod Rutier care să descurajeze agresivitatea în trafic și care, cel mai important, să-i elimine de pe șosele pe cei care pun în pericol restul oamenilor. În timp, această abordare hotărâtă va face drumurile din România mai sigure.

La final, un exemplu video. Un șofer român de TIR a apucat cu mastodontul pe contrasens pe o autostradă din Italia. Culmea, a găsit și un loc să întoarcă, la un moment dat. Era beat, 1,8 la mie. Astfel de specimene trebuie să nu mai aibă drept de a șofa ani la rând, iar redobândirea permisului ar trebui să fie mult mai dificilă în cazul lor.

Spre documentare, citiți aici ce sancțiuni se aplică în Marea Britanie, de pildă, pentru conducere neatentă și pentru conducere agresivă, cum se face distincția între ele și cam ce pățești când comiți aceste contravenții/infracțiuni.

Articol din categoria: AUTO, REVOLTĂ

49 comentarii Adaugă comentariu

    • #2 Comentariu nou

      Petreanu: mor oamenii pe sosele! sa se modifice codul rutier! sa se aplice amenzi usturatoare!
      Vali: da, infotrafic fura videoclipuri…

      0
      0
    • #3 Comentariu nou

      petreanu e jurnalist, știe ce înseamnă să îi fie furată munca unui jurnalist și cât aleargă acesta după o știre.

      0
      0
    • Dap, Vali, îmi asum și acum.

      0
      0
  1. #5 Comentariu nou

    De fapt sunt mai multe de facut: Codul Rutier trebuie adus in 2019 si implementat asa cum trebuie la scolile de soferi. Nu cred ca intrebarile despre bujii mai conteaza acum….trebuie introduse probe noi ( condusul pe autostrada spre exemplu) si examenul sa fie mult mai dificil….

    Apoi avem semnalizarile rutiere….suntem in urma rau de tot….si aici e o cauza importanta de accidente….

    4
    0
  2. #6 Comentariu nou

    @Petreanu nu avem nevoie de legi mai dure ci doar ca cele actuale sa fie aplicate. Fara discriminare.

    10
    0
  3. #7 Comentariu nou

    Salut. Sunt perfect de acord cu ce ai scris. Imi doresc un cod rutier draconic. Problema mea cea mai mare este ca si daca l-am avea, nu are cine sa il aplice. Merg zilnic pe ruta Ploiesti -Sinaia si sunt zile intregi, la rand, cand nu vad nici un echipaj de politie pe acesti 60Km. Cu totii stim cat de tare se merge pe acest tronson, care numai regim de drum european (limita 100Km/h) nu are.

    4
    0
  4. #8 Comentariu nou

    Legi și sancțiuni deja există. Poliție în trafic (în mișcare, nu cu radarul) nu există. Cred că de aici ar trebui să pornească. Degeaba ai sancțiuni dacă nu se aplică.

    5
    0
    • Absolut de acord cu dumneavoastra. Merg foarte des pe ruta Tirgu-Mures Cluj-Napoca. Politia nu este niciodata, nicaieri. Foarte rar, poate, sta cu radarul in locuri pe care toate lumea le stie deja.
      In rest se poate circula oricum: fara luminile de zi aprinse (sau cu defectiuni la ele), copii care nu sunt in scaunde speciale, se poate vorbi la telefon in voie, etc.

      0
      0
  5. #10 Comentariu nou

    Macar de s-ar aplica codul actual…
    De parca codul rutier ar fi problema, nu babuinizarea societății. Adică, gândește-te: dai șpagă pentru examen medical, dai șpagă la instructor pt mai putine ore reale, dai șpagă la polițist pentru examen.

    Apoi, ai parte de prieteni si de familie care inchid ochii la toate abaterile pe care le faci pana sa produci accidentul (e.g. Unul care merge beat o data, sigur nu e la prima abatere). Așadar, tot lanțul este plin de babuini.

    Aceștia sunt oameni care au crescut fără prea multe reguli in familiile lor. Au bătut toată ziua maidanul si copiii care mergeau linistiti la școlile lor (eu fiind unul agresat de catre astfel de specimene, care-n zilele noastre sunt mari barosani prin oraș, oameni de “afaceri”, mâna-n mâna cu “justiția”, si care joaca dupa propriile reguli). Iar tu vorbești despre legi mai aspre…pentru cine? Tot noi, cei bătuți in copilărie?!

    10
    0
  6. #11 Comentariu nou

    Absolut de acord, Vlad. Aş mai avea o propunere: trecut pe roşu sau neacordat prioritate la pietoni? 500 de euro amendă pe loc. N-ai bani la tine? 3 zile coleg cu Dragnea. La Rahova.

    3
    4
  7. #12 Comentariu nou

    Legile pot deveni cat se poate de aspre daca aplicarea lor este redusa. Apoi, degeaba este suspendat permisul pentru consum de alcool daca regasim individul la volan cateva zile mai tarziu (sau cateva ore, asa cum s-a intamplat zilele trecute).

    As mai sublinia totusi un lucru: da!, infrastructura este cumplita. Cand e aglomerat, parcurgem 100 de km in doua ore (sau o ora si 45 conducand ca un cretin). Dar, dincolo de asta, multi dintre cei ce conduc relativ linistit contribuie la carnagiu semnaland pozitia masinilor de Politie. Implicit, toata lumea mareste viteza in rest, stiind ca „pisica nu e acasa”. Efectul de cascada este asigurat, dar putini dintre cei care au facut flash sau au semnalat pozitia radarului pe Waze constientizeaza ca au contribuit la haosul rutier romanesc.

    6
    0
  8. #13 Comentariu nou

    Sa facă autostrăzi, nu sa dea amenzi, ca în multe tari ai voie sa bei o bere de 33 ml, dar au autostrăzi, nu carpelile alea, pe care ei le numesc drum european, îți rupi mașina de la vama pana în Sibiu.

    1
    7
    • #14 Comentariu nou

      @Ciprian: cu toată autostrada vieții, babuinul tot iti va intra beat pe contrasens (cum s-a întâmplat de altfel destul de recent lângă Timișoara).
      Da, autostrada poate salva multe vieți, insa accidente idioate vor fi chiar si in orașe, unde nu poti avea autostrăzi (de altfel, in Bucuresti se merge frecvent pe anumite sectoare cu 80-100kmph, unde viteza maxima ar fi de 50-60kmph).

      0
      0
    • Cititi sanctiunile britanice ptr conducere agresiva, vorbit la telefon etc. Noi nu avem asta in Codul Rutier. Marea Britanie e un model de crestere a sigurantei rutiere.

      0
      0
    • #16 Comentariu nou

      @Vlad: Asa este, UK este dintr-o alta categorie, insa mai stresat decât acolo nu conduci nicăieri in Europa. Sa stai constant cu ochii pe vitezometru, sa stai cu frica de a nu calca din greșeala pe banda de autobuz, sau de a fi prins cu spatele in ambuteiaj pe hasura din intersecție.
      Asa ca, muta-te in UK macar 10-12 luni, apoi scrie aici un articol despre cum funcționează acolo “babysitting state”.

      0
      0
    • #17 Comentariu nou

      De regula „meseriasii” nu vor face diferenta imtre o bere si-un bax. Ei vor merge pe ideea ca au voie sa bea.

      0
      0
    • #18 Comentariu nou

      @Aurel: Am aproape 10 ani de condus în Anglia (cam 30.000 kilometri pe an), cu doar o amendă de viteză (55 în zonă de 50 mile la oră) și un avertisment pentru folosirea benzii de la marginea drumului* când nu aveam voie (neatenție). Ce vorbești tu acolo cu babysitting state cred că denotă o frustrare a unui român care a încercat să conducă românește și nu a ieșit tocmai ca-n romania…
      (*Banda de la marginea drumului: ar fi trebuit sa îi spun banda de urgență, dar nu e. Englezii au ”smart motorway” în care banda de urgență e de aceeași dimensiune cu celelalte și este folosită foarte frecvent când traficul e mare, ești anunțat că î poți folosi)

      0
      0
  9. #19 Comentariu nou

    Chiar daca s-ar aplica strict doar actualul cod ar fi un progres semnificativ.
    Inca la noi functioneaza „sun pe cineva” sau incerc sa scap cumva, in niciun caz sa nu imi asum responsabilitatea pentru ce am facut.

    4
    0
  10. Mai intii, politia nu aplica nici macar codul rutier actual. Cum sa invete soferii ceva despre respectarea unor reguli!?

    In al doilea rind, starea drumurilor e jalnica si nu ajuta deloc soferii: lipsesc indicatoarele rutiere, marcajele pe asfalt, marginile de siguranta la dreapta liniei albe care separa banda de circulatie de ce nu e drum. Plus starea drumurilor in sine: bunaoara, pe Dealul Negru, in primele localitati de dupa Pitesti, dupa banda alba din dreapta care marcheaza drumul, mai sunt 30 cm si apoi e sanț. Adinc. Satele alea nu au practic trotuar, de multe ori satenii merg pe carosabil. Pe linga asta, e drum international, plin de camioane si autocare. E foarte usor pentru un camion sa cada in sanț, ceea ce se si intimpla des.

    Din cauza unui astfel de accident, fiind intr-un autocar, am avut timp de observat. Soferul a vorbit la telefon practic tot drumul, conducind cu o mina un autocar plin cu oameni, pe curbele de pe Dealul Negru. Oare daca il filmez si-l denunt la directorul firmei, acesta o sa-l concedieze?

    4
    0
  11. #21 Comentariu nou

    Vlad,
    Cred ca intr-o zi ar fi bine sa scrii si despre cei care cer parcari dar nu sunt dispusi sa plateasca pentru ele. Eu am cel putin trei exemple:
    1. Parcarile de la Universitate unde gasesti loc la orice ora. Totusi in jurul parcarilor, la suprafata, masinile sunt parcate aiurea pe carosabil ingreunand traficul
    2. Bretelele de pe Bulevardul Aviatorilor s-au facut, de ceva timp, parcari cu plata. De atunci jumatate din locuri sunt goale in timp ce masinile au migrat pe strazile laterale, unde nu se plateste.
    3. Parcarea din spatele Mall-ului din Baneasa. De curand a fost facuta parcare cu plata. Acum tragi cu tunul si nu vezi mai mult de 10 masini in parcare. In schimb, pe strada care duce la parcare nu mai ai loc sa treci pentru ca toti au migrat din parcare in strada.
    Lumea vrea parcari dar vrea sa fie gratis. Nu cred ca este nici posibil si nici rezonabil.
    In sfarsit, cei de la Primarie ar trebui sa invete sa faca plata parcarii cat mai usoara: aplicatii, automate de autotaxare, SMS atat pentru parcarea cu ora cat si pentru abonamente, si sa-i descurajeze, cu ajutorul politiei, pe cei care parcheaza pe strada.

    3
    1
    • #22 Comentariu nou

      Iti spun eu de ce: sunt prea scumpe. Vezi exemplul Sibiului: 2lei/h, 10lei/zi. Atunci chiar ai putea sa amendezi pe oricine nu parcheaza in locurile amenajate.

      0
      0
  12. #23 Comentariu nou

    In primul rand ar trebui sa înceteze joaca de-a v-ați ascunselea a poliției rutiere, nu-i găsești niciodată pe străzi că să facă prevenție.
    Și nu-i corect sa dați doar exemple care va convin, o sa revin cu exemple din alta tara U.E.

    1
    0
  13. #24 Comentariu nou

    Corect! Deasemenea politia rutiera trebuie sa fie mai activa si sa sanctioneze orice abatere, monitorizare video si schimbarea legislatiei astfel incit chiar daca ai contestat contraventia sa nu se suspende masura dispusa si neplata amenzii sa se sanctioneze cu executare silita sau poprire pe venit!

    0
    1
  14. #25 Comentariu nou

    Este trist, insa din nou facem comparatii cu alte tari civilizate. Te intrebi cum se face ca odata cu traversarea granitei lucrurile se schimba si soferul roman se tine de reguli: Pt ca stie in subconstient ca incalcarea lor aduce cu sine amenzi usturatoare de plange cu zilele.
    In Romania e in continuare a atitudine laissez faire unde cei nevinovati mor pe capete, deoarece de cele mai multe legea existenta (buna/proasta) nu e aplicata sau nu e respectata. La aceasta se mai adauga dpdv MACRO inexistenta sau proasta infrastructura. La nivel MICRO e lipasa de cultura si civilizatie rutiera unde puterea si dreptatea este in mana celor care stau in spatele unui motor de putere mare.
    Ce-ar fi sa aplicam toleranta zero la alcol, vb la telefon, fara centura etc etc etc. Te-a prins, lasi masina (sau platesti pt transportul ei la domiciliu). De ce nu si un test la nivel de judet, pe durata unui an de zile cu concluziile aferente. Ai hard facts si poti baza decizia de extindere la nivel national cu argumente.

    Dau exemplu Germania si cu modul lor de a actiona impotriva celor care dau flash-uri sau contrang pe cei in fata sa traga pe dreapta : in fct de gravitate – lipsa de libertate pana in 3 ani sau amenda in bani. La aceasta se poate adouga lipsirea de carnet de conducere, 3 puncte sau interzicerea circulatului cu masina de la 1 luna la 3 luni. In cazul in care nu respecti distanta fata de cel din fata, se mai constata si viteza deplasarii unde de aplica o amenda de 400€, 2 puncte si 3 luni fara drept de condus.

    Revin pe meleaguri mioritice – Vedeti in orase, peste tot unde sunt treceri de pietoni accidente zilnice → Investitia in treceri de pietoni semnalizate sunt “life-savior” la modul in care NU sunt respectate aceste “zone de siguranta” pt pietoni. Asa se poate merge in amebele directii. Nu respecta pietonul semnalul luminos/acustic, poarta vina in totalitate in cazul unui accident produs de el. La fel cel din spatele volanului care nu incetineste/opreste la timp.
    Off Romanie Romanie…si te gandesti la cei care te conduc: daca in varf sunt numai cretini, la nivelurile inferioare si in ministere nu mai sunt niste specialisti care sa arunce niste priviri pe alte regulamente europene SAU sa vine ei insusi cu propuneri la sef: uite d-le asa si pe dincolo. Asuma-ti tu ideile noastre dar FA CEVA……dar la sfarsitul zilei, iti dai seama ca traiesti in RO si pe “elite” ii doare la banana ca numarul cetatenilor a mai scazut cu cateva zeci la finalul unui alt sfarsit de saptamana estival.

    3
    0
    • #26 Comentariu nou

      Că să primești 400 euro amenda, trebuie sa fii ,,recidivist” sau sa fi greșit ceva mai grav, amenda minima pe acolo este de 20-25 euro, da, mai mică ca în România, sau, dacă te-a prins cu tub expirat ai termen o luna că sa- l faci, comparați cu Romania dacă te-a prins fără ITP.
      Sau, dacă tu ești șofer profesionist, dar ai circulat cu autoturismul propriu și ai rămas fără permis din diferite morive, ai rămas doar pt. mașina mică nu și pt camion, poți profesa in continuare, se face paralelă cu orice alta profesie, dacă ești medic băut la volan și rămâi fără permis, nu pierzi și dreptul de a practica medicina.
      La chestiune, legi sunt, dar nu sunt aplicate, poliția rutieră nu exista.

      0
      0
  15. #27 Comentariu nou

    Pentru cei care scriu ca avem legi dar nu sunt aplicate. Partial de acord. Huidu are permis sau nu?
    De aia is partial de acord.

    1
    0
  16. #29 Comentariu nou

    Nu o sa avem cod rutier raportata la situația din trafic totul se rezuma la amenzi ptr bugetul de stat

    0
    0
  17. #30 Comentariu nou

    UK nu e chiar asa de rau. In DE de exemplu esti suspendat pana treci MPU care costa cam 2000 eur.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Medical-psychological_assessment_(Germany)

    1
    0
  18. #31 Comentariu nou

    „poate și confiscarea mașinii”?
    Asta ar fi principala sanctiune care ar trebui impusa in lege. Altceva nu-i sperie pe ciumpalacii care se cred zmei…
    Nu-i sperie suspendarea permisului, nu-i sperie dosarul penal, nici macar amenda nu-i va speria, pentru ca n-au DISCERNAMANT!
    Dar daca stie ca risca sa ramana fara masina, atunci posibil sa se gandeasca de doua ori cand se va urca beat la volan.

    De exemplu sambata asta a fost prins printr-un sat din Iasi un individ care conducea o masina desi avea permis suspendat, era baut, si masina nu mai avea nici RCA si nici ITP valabil.
    Stiti ce sanctiune a primit? Dosar penal(cu suspendare) si retinerea placutelor. Masina a ramas la el, si el este in continuare liber.
    Va intreb acuma, ce-l opreste fizic pe un astfel de om(cu sau fara permis) sa se urce iar in masina(cu sau fara placute) si sa faca un prapad pe strada? UNDE ESTE PREVENTIA?!
    Intr-o tara normala intr-un caz din asta ti se confisca masina, si tu ca sofer faci puscarie si nu mai ai voie sa obtii permis de conducere…

    2
    0
  19. #32 Comentariu nou

    Ce facem cu numerele de Bulgaria, Regatul Unit, Suedia, etîcî etîcî?

    Ce facem cu Fierariurile și Lamborghiniile deținute de oameni care au ‘case netencuite’ sau palate kitsch?

    2
    1
  20. #33 Comentariu nou

    Mă întreb câte accidente sunt din cauza sancțiunilor prea ușoare și câte sunt din cauza infrastructurii proaste?

    Cu aceleași reguli și aceleași apucături dar cu infrastructură mai bună cum ar arăta numerele?

    Nu putem face ceva și lega de politicienii noștri – pe direcția „neglijență criminală”?

    1
    0
  21. #34 Comentariu nou

    Politia are partea ei de vina.
    In loc sa stea pe tronsoanele unde se circula cu viteza si sunt accidente, ei stau:
    A) Fie in acelasi loc, ani la rand, incat toata lumea stie sa reduca viteza doar in acele localitati.
    B) Fie in locuri unde stiu ca isi fac norma de amenzi usor, dar irelevante din pct de vedere al traficului periculos
    C) Doar in localitati, nu si in afara lor
    D) Orice combinatie din cele de mai sus.

    Scopul e sa dea la norma de amenzi, nu sa se faca educatie rutier. Ca asa le place romanilor, sa isi fure caciula unul altuia.

    2
    0
  22. #35 Comentariu nou

    Am vazut ca Teodorovici vrea o taxa de solidaritate pentru pensii speciale>10k.
    Bolovanul a uitat ce pensii au cei din CC. Pe cat punem pariu ca legea va fi neconstitutionala!

    1
    0
  23. #36 Comentariu nou

    Poti sa ai si mama codului rutier cu cantitatea si calitatea actuala a politiei (cu „p” mic) rutiere tot degeaba…

    0
    0
  24. #37 Comentariu nou

    Consumul de alcool la volan, condusul agresiv sau depasirile neregulamentare nu sunt principalele cauze ale accidentelor auto; niciuna din ele nu e nici macar in top 3.

    Principala cauza e viteza, apoi traversarea neregulamentara si neacordarea de prioritate (la pietoni sau alte masini) , care impreuna duc la peste 70% din accidentele cu victime. Toate sunt legate de lipsa de infrastructura sigura, soferii romani sunt perfect capabili sa circule civilizat in tari cu drumuri sigure, semnalizate.

    0
    4
    • #38 Comentariu nou

      „Consumul de alcool la volan, condusul agresiv sau depasirile neregulamentare nu sunt principalele cauze ale accidentelor auto; niciuna din ele nu e nici macar in top 3.”
      „Principala cauza e viteza”
      Ha…
      Sunt sigur ca in raportul militianul e scris: „Conducatorul autovehicolului avariat nu a adaptat viteza la condiitle de trafic” impuse de condusul agresiv al unui coclete fara carnet „si nu a pastrat o distranta suficienta fata de vehicolul din fata sa” pentru ca cel care depaseste neregulamentar putin si frana dupa ce intra in ultima secunda in fata ta.

      0
      0
  25. #39 Comentariu nou

    Nu cred că de sancțiuni mai aspre avem nevoie, ci doar de infrastructura rutieră de mai bună calitate. Uită-te cu atenție la harta postată chiar de tine : Bulgaria și Ungaria au cu aprox. 40% mai puține victime pe șosele, cu coduri rutiere asemănătoare și polițiști la fel de „prietenoși” ca ai noștri. Diferența pe care o văd eu: Bulgaria – 110 mii kmp, 7 milioane locuitori, 800 km de autostrăzi ; Ungaria – 100 mii kmp, 9 milioane locuitori, 1500 km autostrăzi ; România – 256 mii kmp, 20 milioane locuitori, 880 km autostrăzi…. Îți sare ceva în ochi?
    In altă ordine de idei, approach – ul „Virgil Vochina” cu panaceul universal „Inaspriti legile!” pe care l-ai luat în ultima vreme vis-a-vis de problematica traficului rutier nu-ți face cinste deloc. Educația și nu biciul este soluția trainica a acestor aspecte. Uite-te la unele din comentările de mai sus, sa vezi ce a generat postarea ta – confiscări de mașini, închisoare pt trecut pe roșu… Noțiuni ca „Dreptul la proprietate” sau „Pedeapsă proporțională cu greșeala” sunt ignorate complet în numele zelului de-a pedepsi șoferul vinovat de o mică sau mai mare încălcare a legii. Aduce un pic (Iartă-mă, exagerez și eu, dar hei-rupismul de mai sus mi-a trezit „duioase” amintiri) parcă cu lupta de clasă împotriva regimului burghezo-mosieresc, cu șoferii pe post de chiaburi…

    1
    1
    • #40 Comentariu nou

      Florin,
      „Biciul” face parte din educatie. El ia diverse forme, dar este un element necesar pentru echilibrul educatiei. A face educatie doar cu vorba buna nu merge; intotdeauna trebuie sa fii constient ca pentru orice fapta exista doua alternative: rasplata lucrului bine facut si pedeapsa greselii.

      0
      0
  26. #41 Comentariu nou

    Locuiesc de 3 ani in Australia dupa 45 de ani de trait si 18 ani de condus in Romania. Codul rutier din Australia este similar cu cel din UK. Cu puncte de penalizare care expira dupa 3 ani, cu amenzi draconice, etc. In fiecare weekend lung sau special (gen Paste) punctele de penalizare sunt duble

    In primii 2 ani am luat 8 puncte de penalizare (din Max 13) si aproape $2,000 amenzi m-am linistit complet. Se merge foarte bine cu masina la max 110 km/h pe autostrada, se pot respecta toate regulile si ajungi la timp, fara sters si fara probleme.

    Solutiile de reducere a numarului de accidente au fost aceleasi peste tot in lume. Un cod rutier din ce in ce mai strict, amenzi mari si sanctiuni impuse si respectate.

    1
    1
    • #42 Comentariu nou

      Salut Adrian,
      Cu tot respectul pentru poziția ta, nu sunt întru-totul de acord. Privitor la viteza – dacă aceasta ar fi principala problema și limitarea la 110 km/h ar fi soluția magică, atunci în Germania ar trebui să vedem un carnagiu pe autostrăzi. Privește harta postată de Vlad la începutul articolului – nu e de loc așa… De ce? Părerea mea este că datorită autostrăzilor, care cresc fantastic de mult siguranța în trafic. Un alt exemplu, în opinia mea este Grecia, cu valori ale deceselor în trafic in perfecta armonie cu media europeana, deși nu fac în nici un fel exces de zel cu aplicarea codului rutier în trafic… ba dimpotrivă! Dar faptul că țara e străbătută de 2 mari autostrăzi pe coridoarele Nord-Sud și Est-Vest face ca traficul rutier să fie mult mai sigur.
      P. S. Dacă esti curios, caută aceleași statistici de siguranță rutieră din Grecia în anii ’90, când cele 2 autostrăzi nu existau… Valorile erau perfect comparabile cu România zilelor noastre….

      0
      0
  27. #43 Comentariu nou

    Până la un punct, Vlad are dreptate. Sanacțiunea trebuie să fie … sancțiune, adică … să usture.

    Deși nu-mi face plăcere să recunosc, educația se face și prin coerciție. Nu cred ca este vreo problemă specifică nouă, românilor. Fiindcă am văzut atât români care în țară conduc periculos și afară sunt mielușei cât și străini care, după un timp petrecut în România, uită de buna creștere în trafic.

    După mine, o soluție bună (și … zic eu, cea mai rapidă dpdv al efectelor) ar fi … dotarea cu mai multă tehnică.

    Nu e o noutate, depășirea vitezei legale de deplasare este cel mai bine determinată de sistemele fixe care calculează timpul în care un automobil ajunge dintr-un punct dat, în altul. Sistemul deja există de niște ani … afară și parcă se făceau de câtva timp niște teste și la noi.

    Comportamentul agresiv în trafic este reglementat în bună măsură și acum în legislația noastră. Tehnologia, folosind într-o bună măsură inteligența artificială, poate depista acest comportament (depășiri periculoase, „forțarea” semafoarelor, vorbitul la telefon, semne obscene, flash-urile și „împinsul” din spate etc.).

    Tehnologic, este relativ ușor să ajungi foarte aproape de sancționarea în timp real. Chiar la nivelul „scorurilor” actuale, dacă ai mijloace de depistare suficiente, îi poți disciplina rapid pe cei care încalcă legea în special prin acumularea rapidă de puncte de penalizare ceea ce duce în final la „pierderea” carnetului.

    1
    0
    • #44 Comentariu nou

      Ai dreptate, însa la noi s-au scos în afara legii camerele fixe din sate și nici măcar sistemul de pe DN1 nu mai este funcțional. Deci nu că nu s-ar putea, dar nu se vrea. Explicația este simpla și chiar ține de specificul țării: politicienii și șmecherașii din anturajul lor au o mare problema cu „tehnica” de care zici tu: camerei nu poți sa-i explici că tu ești domnul deputat sau ca îl cunoști pe șefu ăl mare din IGP sau că o să rămână fără loc de muncă dacă dă un telefon. Camerei nu poți să-i prezinți actele cu 200 lei strecurați „din greșeală”, cum fac mulți alți șoferi care nu au număr scurt pe undeva, deci nici polițiștii nu sunt prea încântați cu tehnica asta. Iar softul nu o să aibă o excepție pentru limuzinele cu B xx SEN, să nu le trimită amenzi, polițiștii sunt mai rezonabili, se întorc cu spatele când un SEN sau un DEP face tâmpenii în trafic.

      0
      0
    • #45 Comentariu nou

      @de facto: sa te vad cum ai dispera daca ți-ar veni o amenda in zona de 30km/h, daca un astfel de sistem cu “average speed check” s-ar implementa.

      Niște avertismente anunțate in timp real catre masina, ar fi altceva. Te-ar domoli putin si ți-ar reaminti care-s pericolele. Insa, daca treci noaptea cu 40-45 pe lângă o scoala, unde-i limita de 30, camera fixa te prinde, pt ca nu face distincția intre miezul zilei, cand riscurile de a accidenta vreun copil sunt maxime, si miezul nopții, cand risti maxim sa lovești o pisica.

      De altfel, multi se fălesc cu respectarea legii pe aici, insa chiar sunt curios cati reduc viteza la 30 in zonele cu limita de 30?

      Nu am facut vreodată teribilism in trafic (asa cum spune globul de cristal al unui comentator anterior), insa am depășit frecvent viteza maxima admisă. Poate ca fac asta zilnic.

      Deseori se întâmpla sa ai o zona de 50, unde aluneci usor spre 55-58. Cum observi eroarea, o redresezi.

      Nu zice nimeni sa nu ii “arzi” pe cei care conduc agresiv, sau care depășesc viteza in zone riscante cu mult peste limita maxima, insa un sistem strict care sa te pedepsească binar in orice condiții si la orice ora, mi se pare destul de rudimentar. Odata ce mașinile vor deveni mai inteligente si autonome, poate ca vor adapta dinamic viteza maxima in funcție de riscuri.

      In fine, noi inca dam noaptea in gropi si peste căruțe nesemnalizate…vorbim SF-uri aici la Vlad 🙊

      0
      0
  28. #46 Comentariu nou

    Noi vorbim degeaba și pe legiuitori îi doare-n … chișcă. Ei relaxează măsurile împotriva șoferilor agresivi:
    https://adevarul.ro/news/eveniment/liber-recidiva-soferii-agresivi-1_5d2de205892c0bb0c684a0a7/index.html

    0
    0
  29. #48 Comentariu nou

    Perfect de acord!
    Permisul de conducere ar trebui sa fie similar permisului de port arma.
    Un idiot in spatele volanului e la fel de periculos ca un tampit cu un pistol.
    Depasirea pe linie continua, in locuri fara vizibilitate, pe treceri de pieton, depasirea vitezei legale cu muuult peste cea legala… toate aceste ar trebui considerate tentative de crima! Nu trebuie asteptat sa se si confirme!

    1
    0
  30. Nu o sa modifice nici un cod rutier..pentru ca nu sunt in stare. Pana nu faci ca in alte tari civilizate, unde se ia carnetul definitiv pentru cea mai mica incalcare, nu o sa se rezolve nimic. Am vizitat Suedia si Danemarca acum cativa ani si ma miram ca nu vad un politist pe strada… Nici nu aveau de ce..pt ca se circula super civilizat

    0
    0