Cioara vopsită de pe Podul Ciurel

Pasajul Ciurel, septembrie 2020 – captură video Pro Infrastructura

Una dintre cele mai ridicole, scumpe și inutile „investiții” din banii românilor ar urma să fie inaugurată electoral zilele următoare.

Este vorba despre deja faimosul Pasaj Ciurel – un pod rutier a cărui construcție a început acum 10 ani și care trebuia să fie gata în 4.

Un deceniu mai târziu, în pragul alegerilor locale, se lucrează la pod de parc-ar fi Mao șef de șantier.

Problema e că acest pod/pasaj nu are, practic, nicio valoare (în afara banilor pe care i-a înghițit) fără restul proiectului rutier, care a fost imaginat acum vreo 15 ani. Atunci, a fost gândită o străpungere dinspre autostrada A1 spre centrul celui mai mare și aglomerat oraș al României.

Ideea era încă de pe atunci demodată – în țările civilizate, urbaniștii au renunțat de zeci de ani la astfel de șosele expres care traversează orașele, pentru că ele, în loc să rezolve problema traficului, mai mult o agravează, prin aducerea a și mai multor mașini în centrele aglomerațiilor urbane. Se preferă, acum, încurajarea transportului în comun și a transportului alternativ, iar orașele sunt redate locuitorilor. Amsterdamul, de pildă, era un oraș sufocat de trafic în anii 60-70, dar azi este practic lipsit de mașini mici iar oamenii se deplasează foarte bine cu tramvaie și, mai ales, cu biciclete, în aer curat și mult mai repede și mai sănătos decât cu mașinile proprietate personală.

Carevasăzică, Pasajul Ciurel face parte dintr-o filosofie deja depășită, a șoselelor expres prin mijlocul orașelor – dar, fie, să zicem că proiectul avea valoarea lui… dacă ar fi fost făcut măcar potrivit planurilor inițiale.

Dar, pentru că noi trăim în Republica Fantastică România, construcția s-a tot lălăit timp de 10 ani, iar pe unde ar fi urmat să fie restul drumului expres s-au construit cartiere întregi.

Astfel, pe traseul teoretic de încă vreo 8 km până la autostradă, de la Pasajul Ciurel, sunt acum blocuri, centre comerciale, case individuale, străzi noi. Orașul s-a dezvoltat haotic, fără o politică de urbanism, dar primăria a ținut-o langa cu construcția a doar unui element al proiectului – adică pasajul – fără să se mai ocupe și de rest.

Acum, când va fi inaugurat cu pompă electorală și festivism ridicol, Pasajul Ciurel nu va duce, de fapt, nicăieri. La propriu.

Duminică, 13 septembrie, oamenii de la Pro Infrastructura au ridicat o dronă deasupra construcției și au documentat vizual ridicolul. Iată filmarea – vă rog să observați cum se termină, abrupt, noua șosea, și cum toată zona pe unde trebuia să fie continuată străpungerea este acum plină de construcții. Filmarea are și titraje explicative:

Sorin Ioniță, un ONG-ist care urmărește de ani de zile subiectul, a explicat pentru Libertatea: „acest pasaj va trece peste o intersecţie în T, pe un fotogenic pod cu hobane, va coborî în partea cealaltă şi va duce maşinile în fix acelaşi loc ca înainte, şoseaua Virtuţii. Totul la preţul impresionant de peste 400 de milioane de lei. Acest pasaj rutier din sectorul 6 este probabil cea mai inutilă şi prostească investiţie din România după ’89”.

Dar… nu era suficient.

Pentru că se dorește neapărat inaugurarea cât mai rapidă, înainte de alegerile de pe 27 septembrie, se întâmplă gugumănii de Republica Fantastică România. Constructorii sunt forțați să fușerească treaba, pe ultima sută de metri, ca să-și facă un politician ridicol poze cu măreața ctitorie la tăierea panglicii.

Astfel, și citez din nou din ziarul Libertatea, „cireaşa de pe tort o reprezintă scandalul din zonă dezvăluit într-o postare de jurnalistul Vitalie Cojocari: constructorul-Dorel a vopsit elementele metalice prin pulverizare, ceea ce a creat în zonă un frumos nor de vopsea împrăştiat pe sol, pomi şi mai ales pe maşinile oamenilor, care au acum caroseria şi parbrizele decorate cu mici bulinuţe roşii.” Un dealer auto din zonă s-a trezit cu zeci de mașini din parcul auto avariate în acest fel. S-au deschis dosare de daună și vor fi cheltuiți mulți bani pentru a repara stricăciunile produse de vopsirea electoralistă a ciorii.

Articol din categoria: REPUBLICA FANTASTICĂ ROMÂNIA

27 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    hai scrie si numele politicianului ala ridicol: tzatza firea de la voluntari, cea care nu ar fi in stare sa gestioneze o ulitza de sat. ce te cam feresti sa spui ceva de rau de ea si pandele. oare de ce?

    1
    0
    • Nu mă feresc. Administrața ei e jalnică.

      0
      0
    • #3 Comentariu nou

      Domnu Petreanu se afla intr-o situatie complicata dupa ce doamna primar i-a oficiat viata de cuplu si de aceea nu ii poate spune numele din titlul: Gabriela Vranceanu Firea Pandele v-a inaugura saptamana viitoare podul carre nicaieri. Va fi incununarea perfecta a celor 4 ani de mandat in care a facut nimic.

      0
      0
    • Va inselati, domnu Ciprian, nu datorez nimic, nimanui, doar că m-am ferit intotdeauna sa fiu eu țață.

      0
      0
    • #5 Comentariu nou

      Buna ziua Vlad,
      Te inteleg si te admir cand spui ca nu vrei sa fii tu ‘țață’.
      Fata de unii nu poti insa, caci esti luat de prost.
      Te rog sa ma scuzi atunci cand postez ‘țațisme’ pe blog-ul tau!

      0
      0
    • Mda, prefer asta decât să mă tăvălesc prin noroi.

      0
      0
    • #7 Comentariu nou

      Se vede ca reactionam in contra timp.
      Ideea dn postarea mea era ca imi cer scuze.
      Tu ai preluat doar prima propozitie!

      0
      0
  2. #8 Comentariu nou

    Pe langa inutilitatea investitiei ( care la inceput a fost o idee ok-ish, totusi) , cum poti sa spui ca este cea mai importanta investitie din ultimii 30 de ani in Bucuresti? Linia lui 41, Pasajul Basarab , etc. ?

    0
    0
    • #9 Comentariu nou

      „… cea mai inutilă şi prostească investiţie din România după ’89…”

      0
      0
    • #10 Comentariu nou

      M5 DR. Taberei – cea mai importanta din tara, nu doar din Bucuresti.

      0
      0
    • #11 Comentariu nou

      Adica cea mai consistenta furaciune…?

      Zona aia oricum e moarta si ingropata din punctul de vedere al traficului. Atata timp cat zeci de mii de oameni ies *doar* pe acolo din Dr.Taberei si Militari, pasajul ala e fix 0 ca utilitate, pe langa banii praduiti aiurea.

      0
      0
    • #12 Comentariu nou

      @aloopeegoos & Co
      Inca s-ar putea continua cu un pasaj subteran pana la Autogara Militari, sau chiar pana la Centrul Comercial Militari, dar nu prea vad cine si in cat timp (si cu ce costuri) ar putea face asa o lucrare!

      0
      0
  3. #13 Comentariu nou

    Orice se spune sau se explica, bucurestenii merita cu varf si indesat ultimile doua administratii. Ei sunt multumiti , adica vorba aia „a furat, dar a si facut”…

    0
    0
    • #14 Comentariu nou

      La care “bucuresteni” te gandesti? Cei mutati de ceasca prin 80’ sau cei de corporatie? Ce intelegi prin “bucuresteni”? Daca maine m-a mut la Viena sunt vienez?

      0
      0
    • #15 Comentariu nou

      Bai Gheo,
      Nu stiu din ce parte a tarii esti (dupa apelativ pot presupune ca esti transilvan) dar fie nu-ti mai amintesti, fie n-ai stiut niciodata.
      Cel putin la sectorul I al Bucurestiului, in seara alegerilor, TOATE sondajele de opinie o dadeau castigatoere pe doamna Clotilde Armand. BEC a dat castigator pe Tudorache! Cine ‘merita’ administratia lui? Cei ce au votat, sau cei ce au numarat voturile?

      0
      0
    • #16 Comentariu nou

      Gheo, după damful de superioritate, pare a fi din mica Viena, primul oraș din Europa iluminat cu gaz lampant, fruncea țării unde primar este Albano, singurul oraș din țară unde periferia societății s-a instalat în centrul orașului… 🤢

      0
      0
  4. #17 Comentariu nou

    O, Doamne, ce naspa e imprejur cu toata tarina scormonita! As vor sa inaugureze, o perla pe rahati.

    0
    0
  5. #18 Comentariu nou

    „… proprietate personală…”

    Reminiscență comunista, negarea proprietatii personale :)))

    0
    0
  6. #19 Comentariu nou

    O fi fușerit cineva drumul cu care ar trebui continuat podul. Acuma și noi cu atâtea figuri în cap.

    0
    0
  7. #21 Comentariu nou

    Acum câteva zile urla PSD-ul, ca din gura de șarpe, că, vezi Doamne, este inaugurat metroul din Drumul Taberei, lucrare, oricum, incomparabila cu acest pasaj. Au trecut numai câteva zile și iată că acum se întâmplă niste chestii mult mai stupide. Cum, însă, câinele moare de drum lung, și prostul de grija altuia, n-avem decât să asistăm la o nouă idioțenie pesedista!

    0
    0
  8. #22 Comentariu nou

    Transport public si P&R pentru cei ce vin din afara/ cei mutati la tara.
    Daca desfiintezi parcarile de pe carosabil si faci o banda dedicata, poate merge si transportul public cum trebuie.
    La Utrecht au mutat masinile in tunel subteran in locul canalelor si pe deasupra au facut pentru pietoni si biciclisti, dar nici olandezii, nici danezii (alti biciclisti) nu fac masini.
    In Japonia (care fac multe masini) poti sa iti iei/ inregistrezi masina daca ai loc de parcare. Daca nu sau o faci uitata prin vreo parcare de centru comercial, intai o hartie politicoasa, apoi o amenda sau ti-o ia.
    Modele sunt, dorinta lipseste.
    Plus ca noile locuinte la noi se fac prin tot soiul de spatii virane (alea de pe fostele platforme industriale erau mai bune, ca tot mai aveai cai de acces si transport) – vezi oe langa Lacul Morii in filmuletul d-lui de la ONG sau celebrul Greenfield care vor musai prin padurea protejata, ca pe singurul drum pe acolo nu le ajunge la ce debit de masini este.

    1
    0
  9. #23 Comentariu nou

    Eu, sincer, n-am înțeles utilitatea podului ăla mic, de lângă ștrand, care trece Dâmbovița de pe un mal pe altul. Și la 90 grade, că o curbă ceva mai largă l-ar fi stricat, probabil.
    Rogu-vă, cineva mai deștept decât mine îmi poate spune care-i rolul lui? Că de întors de pe un mal pe celălalt, eu aș fi folosit podul mare și bretelele…

    Și, revenind la continuarea spre A1, CB sau oriunde.
    Dacă pe traseul vechi nu se mai poate, din cauze de exproprieri etc, de ce nu se trage un alt pod peste lac, eventual cu un picior pe mica „peninsulă” opusă insulei Lacul Morii, și să continue pe lângă Dâmbovița prin Giulești-Sârbi? Și după aia A1 etc, cumva urmând cursul Dâmboviței și calea ferată spre centură…
    Avantajul aici ar fi că dezvoltă zona aia, care, încă nu pare năpădită de blocuri. Și, cu niște proiectanți adevărați, s-ar putea trage și ceva bretele spre Roșu, Dudu, Chiajna.

    Rămâne să vedem cine va ieși primar și ce soluție va alege, dar cea veche, cu drumul expres spre Uverturii mi se pare perimată.

    0
    0
    • #24 Comentariu nou

      In Giulești se construiește de zor. Eventual spre lac și blocuri alimentate cu „apa de izvor” (asta o însemna de la vreun put, fara legătură cu sursa municipală?)

      0
      0
    • #25 Comentariu nou

      @Marian
      Am scris mai sus ca s-ar putea ace pasaj subteran, dar asta presupune o logistica de intretinere si exploatare cu niste costuri pe care primarii s-ar purea sa nu le inteleaga, si sa nu doreasca sa le asigure.
      Se mai pot face viaducte peste luciul apei, paralel cu malul, asa cum sunt in vreo 3 locuri pe valea Oltului.
      Solutii se pot gasi, problema e sa se doreasca! Si sa se accepte ca ‘unu’ face proiectul, ‘altul’ incepe lucrarea, si nu se stie cine si cand o termina si ‘taie panglica’!
      Si mai trebuie ca primaria sectorului 6 (sau a oricarui alt sector in cazul altor lucrari) sa tina cont de PUG atunci cand adopta si modifica PUZ (adica dele doua consilii, general si local, sa nu mai aiba interese si prioritati diferite)!

      0
      0