Țara formelor fără fond, umplute acum (și) cu avalanșe

Hotelul lovit de avalanșă se află la 4 km distanță de punctul în care Transfăgărășanul este închis circulației publice. Să nu-mi spuneți că nu știa toată lumea în județ că afacerea e deschisă și parcarea e plină unde, legal, nu se poate ajunge cu mașina. Și atunci, cine ar trebui să plătească acum costurile intervențiilor de salvare?

Plin la știri de imagini și declarații despre avalanșa din Munții Făgăraș, în urma căreia câteva zeci de turiști au rămas izolați la Cabana Capra.

Torentul de gheață și zăpadă a luat pe sus și o mulțime de mașini aflate în parcarea hotelului. Nimeni n-a fost rănit, Slavă Cerului, deși înțeleg că zăpada a intrat chiar și în camere.

Evenimentul a determinat un răspuns în forță al autorităților. Pompierii argeşeni au trimis sus pe munte, în ajutorul sinistraților, o autofreză de zăpadă multifuncţională, o ambulanţă SMURD de prim ajutor calificat, o autospecială de transport persoane şi victime multiple, două autospeciale de primă intervenţie şi comandă şi două microbuze – acestea sunt datele oficiale.

Aproape 60 de turiști rămăseseră izolați aici peste weekend și a fost nevoie de ceva timp să fie toți aduși jos, în afara pericolului, în condițiile în care meteorologii nu exclud să se mai producă și alte avalanșe, din cauza ninsorilor și a vântului puternic. Lor li se mai adaugă și vreo 10 angajați.

Dar să ne oprim puțin la acest mic detaliu: cum or fi ajuns, totuși, toți acești oameni la cabana Capra cu mașinile lor, în condițiile în care Transfăgărășanul este închis circulației publice încă din luna octombrie, de obicei, și de pe 15 noiembrie anul trecut?

Iar asta nu e nicio noutate – orice șofer din țara asta știe că Transfăgărășanul, probabil cea mai spectaculoasă șosea din România, se închide toamna și se redeschide abia târziu în primăvară, tocmai din cauza riscurilor foarte mari de avalanșă din zonă.

De altfel, s-a știut încă din momentul construcției sale, la începutul anilor ‘70, că e mai mult un proiect de prestigiu decât de utilitate comercială sau chiar și strategică, deoarece nu putea fi deschis circulației decât cel mult 6 luni anual.

Deci, la jumătatea lui noiembrie pe Transfăgărășan s-au pus indicatoarele cuvenite de drum închis – Cabana Capra fiind după aceste indicatoare, la vreo 4 km mai departe.

Iată ce comunica Poliția Română la 17 noiembrie:

Data: 17 Noiembrie 2022

Ora: 09:00

Centrul INFOTRAFIC din Inspectoratul General al Poliției Române informează că, începând de astăzi, 17 noiembrie, din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile, a fost închisă circulația pentru toate categoriile de autovehicule pe DN 7C (Transfăgărășan), pe sectorul de drum cuprins între kilometrii 104 (Piscu Negru, județul Argeș) – 130+800 metri (Bâlea Cascadă, județul Sibiu). (sursa)

Clar, nu?

De altfel, pentru operațiunile de salvare a turiștilor izolați de avalanșă CNAIR a trebuit să curețe de zăpadă și resturi acești 4 km, și a și comunicat asta oficial.

Există ceva mai românesc de-atât?

Autoritățile te-avertizează să nu apuci pe-un anumit drum – că-i viscol, că-s inundații – și tu îi dai-nainte, după care ceri ajutor când ți se-ntâmplă – și, de obicei, mai ești și furios că nu se mișcă mai repede când e să-ți vină-n ajutor.

Să fim cinstiți, vedem asta mereu, de fiecare dată când este câte o situație meteo extremă.

Nu mai departe de-acum o săptămână a fost un episod de viscol și, ca de obicei, cele mai lovite au fost județele din sud-estul României. Autoritățile au avertizat, au cerut oamenilor să nu plece la drum, c-o să fie vreme rea, zăpezi – cine era dup-aia înzăpezit și nemulțumit că nu vin plugurile să-i scoată din nămeți? Că plugurile nici n-aveau pe unde să mai treacă, din cauza mașinilor împotmolite pe toată șoseaua, la asta nu se gândeau.

Cu turiștii de la Cabana Capra, care au urcat pe Transfăgărășanul închis iarna și era să-i îngroape avalanșa, ce mai e de spus? Apropo, acolo au fost două avalanșe care au lovit clădirea într-o noapte, nu una, dar clienții n-au sunat la 112 decât după ce le-au fost luate mașinile pe sus.

Sunt curios dacă o să-i despăgubească asigurările, dacă au CASCO.

Legal, dacă șoferii vor fi găsiți vinovați că au încălcat interdicțiile de acces, vor lua 6-8 puncte de penalizare, precum și o amendă cuprinsă între 870 și 1.160 lei.

Dar poate c-ar trebui să plătească și intervențiile de recuperare, dacă nu pot demonstra că era o chestiune de viață și de moarte să se afle acolo.

Pe de altă parte, să nu dăm vina doar pe turiști, că oamenii n-au obligat pe nimeni de la cabana respectivă să le vândă sejururile. Până la urmă, dacă hotelierii de acolo vând rezervări legal, te gândești că n-ar trebui să fie nicio problemă, nu?

Cum se face că acest hotel a rămas deschis peste iarnă pentru turiști, nu pentru alpiniști care au nevoie de ajutor? Nu organizezi cazare pentru 60 de persoane fără aprovizionare, fără organizare – fără deszăpezirea drumului, totuși.

Unde au fost autoritățile locale în tot acest timp?

Să nu-mi spuneți că poliția rutieră din Argeș n-a observat că bariera de pe Transfăgărășan a fost dată la o parte, drumul a fost deszăpezit și parcarea de la Cabana Capra (care e un hotel, nu o cabană de refugiu) e plină de suv-uri. CNAIR nu are nici măcar dreptul legal să deszăpezească drumuri publice închise pe anumite perioade. Adică nu se știe în zonă ale cui sunt utilajele care curăță drumul închis circulației publice?

Să nu-mi spuneți că nu se știa în zonă că se organizează excursii pe drumul închis circulației publice.

Să nu-mi spuneți că nu știu argeșenii al cui este hotelul acesta.

Țara formelor fără fond, umplute acum (și) de avalanșe.

Articol din categoria: ACTUALITATE

31 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    E foarte simplu! Să plătească pentru tot deranjul cei care au încălcat legea, după caz. Mers pe întreg lanțul, de la cei care au închis drumul “de fentă”, fără barieră cu lacăt, până la cei care au ignorat acele indicatoare cu “Drum închis”. Practic, după cum ai spus, toți sunt vinovați: patronul cabanei, turiștii și cei de la drumuri.

    Pe de alta parte, putem intra în dezbateri de genul: cine achita echipajele de urgență, care sunt nevoite să salveze niște rătăciți pe munte, care s-au abătut de la traseu și și-au asumat pe coaja lor riscul de a muri pe undeva congelați?

    Prin afara exista asigurări speciale pentru astfel de riscuri, la costuri considerabile, însă chiar si acelea au limitări (de exemplu, asigurare pt accidentare la ski, doar că trebuie sa nu te fi accidentat în locuri nepermise).

    13
    2
  2. #2 Comentariu nou

    Am vazut o data poze despre cum era inchis Transfagarasanul. O baliza de-aia de plastic mare, pe sensul de urcare. Mai treceau pe acolo masini de deszapezire, aprovizionare, turisti etc. Ma rog, ca in Romania.

    Dar totusi cine trece stiind ca drumul e inchis, o face pe barba lui. Ar fi corect ca daca vor sa ii scoata de acolo sa plateasca tot.

    11
    0
  3. #6 Comentariu nou

    Eu nu inteleg de ce toata lumea face ciorba asta amestecata intre drumul inchis circulatiei publice si cabana luata de avalansa cu turisti in ea. Ok, din punct de vedere al sigurantei circulatiei pe drumurile publice, poate ca soferii ar trebui amendati. Ma intreb, la fel ca si Vlad, de ce abia acum si de ce in urma avalansei. Apoi, eu,ca stat sau contribuabil, nu as investi in eforturi de a amenda soferi care circula pe astfel de drumuri inchise, la fel cum nu as amenda soferi fara centura: este o obligatie din punct de vedere legal dar protectia rezultata in urma reglementarii se rasfrange aproape in totalitate asupra subiectului. Cu alte cuvinte, e foarte putin probabil ca tu, daca nu porti centura sau mergi pe un drum inchis circulatiei publice, sa periclitezi viata altora. Da, e foarte bine ca exista astfel de reglementari si ca statul (societatea) vegheaza la santatea membrilor ei dar eu le vad utile doar pentru aceia care vor sa tina cont de ele si pentru eventualele diferende cu societatile de asigurare. Altfel, esti pe barba ta, atata vreme cat nu periclitezi sau atentezi la viata altora.
    Turistii aceia puteau veni acolo si fara masini. Cu ce schimba asta situatia, relativ la avalansa si la salvarea lor din cabana. In afara faptului ca acum sunt vreo 20 de epave sau daune partiale ramase prin prejur. Apoi, din cei 40 sau 50 de salvati, 10 erau angajati ai cabanei. Inseamna ca fie cabana era deschisa clandestin (ma indoiesc profund ca exista si o astfel de interdictie pe Transfagarasan sau in Fagaras), fie ca ea era un punct de cazare si functiona normal, iar avalansa a fost un incident nedorit, ocazional ca oricare altul (fulger, inundatie, accident aviatic, incendiu etc.). Repet, de ce amestecam modul cum au ajuns acolo turistii cu incidentul in sine? A, ca beneficiind de masini ajung mult mai usor, mai repede, mai multi, mai nepregatiti, deci creste riscul ca sa existe victime, aia da. Dar nu cred ca discutia trebuie sa se indrepte intr-acolo. La fel cum nu cred ca acum discutia trebuie sa se indrepte in directia: „dar de ce se plateasca statul sau eu din banii dati la stat pentru nebunia altora?”. Desi, repet, vina lor legala e doar pentru modul CUM au ajuns acolo, nu CA erau acolo. Mi-e ca deschidem cutia Pandorei cu astfel de gandiri: de ce gigel nu face suficient sport, are o viata sedentara deci ajunge mai usor la spital si cardiolog; de ce Costel bea prea mult si-si face varza ficatul iar eu trebuie sa-i platesc spitalizarea; de ce Maria fumeaza face cancer sau mananca dulce si face diabet; de ce Hans practica downhill si-si sparge capul, ajunge la spital, iar eu trebuie sa-i platesc, indirect, costurile de spitalizare; dar de ce schiem si riscam sa ajungem la ortopedie (e deja documentat statistic ca perioada ianuarie-aprilie este hot la toate ortopediile). Si tot asa, dar nu cred ca inspre acolo trebuie sa ne indreptam cu discutia, ca societate. Ma indoiesc ca trebuie sa scriem in manualul masinii de spalat sau al cuptorului cu microunde sa nu bagam pisica vie inauntru, as milita pentru mai multa responsabilitate iar daca cineva alege a riste PE BARBA LUI, e treaba lui sa o faca.

    25
    24
    • Poti sa te gandesti si asa: cand te ranesti ca nu porti centura si ai nevoie de tratament ca sa te faci bine, iei din banii comuni pentru tratamente medicale. Chestie de respect.

      0
      0
    • #8 Comentariu nou

      Salut! Clar dumneata nu ai picătură de sânge japonez în tine. Dacă totul ar fi „pe barba mea” atunci putem să ne numim Hezbollah dă giantă latină. Inshallah!

      0
      0
    • #9 Comentariu nou

      Cabana Capra nu e singura vabana montana expusa avalanșelor și care e deschisă iarna. Cabana Bâlea, de partea cealaltă, este deschisa si este de altfel scena celei mai mari tragedii de acest fel din Romania. Cabana Mălăiești de asemenea este deschisa și nici nu exista drum până acolo ca să ai ce să închizi. Intervenția echipajelor de salvare (ISU, etc.) este absolut normala și nici nu se compara de ex cu intervenția Salvamarului după unul care a depășit, conștient, geamandură. Sau a unuia care conștient a părăsit traseul montan marcat că să facă o nemarcată prin Crai. Statul a intervenit normal pentru a salva niște cetățeni români (și puteau fi și străini) care au avut nenorocul sa se afle acolo, cazați legal. Da, șoferii trebuie penalizați pentru încălcarea regulilor de circulație. (De verificat și ce scria în oferta cabanei Capra, gen „parcare disponibilă”). Însă deși TF este închis după câte țin eu minte nu exista bariera la km 104 ci doar la 108, imediat după Capra, deci nu aveau ce să închidă. Iar iarna într-o zi frumoasa urca poate și 100 de mașini de nu mai au pe unde sa se întoarcă. Autoritățile evident că știau situația asta dar nu au făcut nimic (cati barosani din județ or fi petrecut la Capra și au putut să vadă accesul pe drumul „închis”?).

      0
      0
    • #10 Comentariu nou

      Hai sa-ti explic de ce ii poate afecta pe altii faptul ca nu poti centura. Faci un accident destul de usor cu alt participant la trafic. Din vina lui. Dar nu aveai centura si esti ranit mai mult sau mai putin grav. Daca ai fi avut-o nu pateai nimic sau maxim niste urme de la centura.
      Celalalt se va alege cu dosar penal pentru vatamare din culpa, cand totul s-ar fi putut incheia cu o amiabila.

      0
      0
    • #11 Comentariu nou

      În sfârșit un comentariu de bun-simț și pertinent. Însuși autorul articolului a amestecat toate astea în ciorba numita articol plin de indignare tipic românească. Subscriu la tot ce ai expus, sistematizat, adăugând că autorul , din poziția unuia care n-a greșit nimic, niciodată, își permite sa arunce nu numai o piatră ci o ” avalanșa” de pietre spre toți cei pe care de la înălțimea corectitudinii de judecator suprem îi considera vinovați.
      Ca sa nu mai pun la socoteală generalizarea asta de tip useristo-tefelist : țară de kkt ( bine, el se vrea elegant, îi zice țara formelor fără fond..) care apare la fiecare eveniment. Nu mai departe decât în Austria s-au întâmplat anul acesta o mulțime de avalanșe, cu victime chiar. E clar, o țară de porc, nici nu ne-a primit în șenghenu’ vietii și acum omoara turiștii cu avalanșe.

      0
      0
    • #12 Comentariu nou

      @dana, sigur esti tipa aia cu melita de neoprit care a intrat la Striblea in emisiunea dedicata subiectului astuia.
      Sinistra atitudine, varza perfecta.

      0
      0
  4. #13 Comentariu nou

    Vlad, am inteles foarte bine ideea, pai asta era si esenta a ceea ce am scris eu: unde tragi linia cu responsabilitatea fata de bunul comun? Cat sport sa facem si cat de risky sa fie, cat de sanatos ne obligam sa mancam, cate placeri si aventuri ne reprimam doar ca sa nu riscam sa ne accidentam si sa beneficiem de capitalul comun al societatii?

    4
    12
    • Nu, stai, eu nu zic ca trebuie interzise sporturile cu adrenalina etc. Dar, pe soseaua asta, subt dintotdeauna conditii obiective care impun inchiderea circulatiei, ca sunt riscuri nu posibile, ci probabile de ranire/izolare etc. Iar cand se intampla asta, oamenii trebuie salvati cu costuri mari si resurse blocate – (care sunt luate de la oameni care au nevoie de ele pentru ca au avut ghinion, nu pentru ca au sfidat interdictii logice).

      0
      0
    • #15 Comentariu nou

      De acord cu tine, relativ la costurile cu legate de avarierea masinilor si aducerea lor inapoi de acolo. Proprietarii trebuie sa suporte toate aceste costuri (nu mi-e clar daca, oricum, nu le ar fi suportat chiar si in cazul in care drumul nu era inchis). Discutia mare vad ca e insa la ce cautau ei acolo? Daca presupunem ca ar fi ajuns la cabana pe picioarele proprii, despre ce mai discutam acum? Nu am stiinta de interzicerea accesului pe Transfagarasan (cu piciorul), ca sa nu mai zic ca puteau ajunge acolo pe trasee turistice. Care trasee tursitice sunt si ele, unele, inchise in sezonul rece de catre salvamont. Dar asta nu inseamna ca, legal, nu ai voie pe acolo si esti pasibil de amenda.

      0
      0
    • Eh, nu cred ca se duc oamenii cu trollerul dupa ei, per pedes, 4 km de la Piscul Negru la Capra 🙂

      Dar eu cred ca e bine sa ne concentram pe semnificatia interdictiei, nu pe tehnicalitatile ei: circulatia pe drumul cu pricina se opreste pentru ca intreaga zona e periculoasa, nu doar asfaltul.

      Padurea, nu copacii.

      0
      0
    • #17 Comentariu nou

      Eh, uite, aici mi se pare ca amestecam borcanele. Una este discutia despre ce cautau aia cu masina pe un drum inchis si alta e dezbaterea daca ei aveau ce sa caute la cabana aia sau nu, in conditiile in care exista la ea un drum de acces cu masina, dar care era inchis. Cu alte cuvinte, daca ajungeau acolo per pedes, cu telecabina sau cu elicopterul, mai erau blamati pentru a fi fost salvati de avalansa?
      Si, ca sa nu mai revin cu o alta postare, in caldarea Balea este un hotel de gheata. Cui se adreseaza el, cum ajung oamenii acolo, caci si bucata aia de Trans e inchisa intre Cascada Balea si Lacul Balea. Da, e un teleferic, la fel cum poate turistii pot urca si singuri de la Balea cascada la el. Sau pot veni cu elicopterul.

      0
      0
    • #18 Comentariu nou

      La hotelul de gheata/cabana Balea de pe partea de nord se ajunge cu telecabina , nu cu masina.
      Ar fi si imposibil cu masina intrucat nu deszapezeste nimeni atatia kilometri.
      Singura concluzie logica care se desprinde de aici este ca pe un drum inchis circulatiei publice nu poate exista o cabana deschisa cu circuit public. Punct.
      Constrcutii private sau de utilitate publica poate ca da, desi este disutabil ce insemana o constructie privata si cati „prieteni” poti chema acolo (nu era cazul cabanei Capra)

      0
      0
    • #19 Comentariu nou

      Bogdan, nu mi-e clar daca esti ironic sau nu.
      Daca nu, iti aduc in vedere ca majoritatea cabanelor de munte sunt inaccesibile de pe drumurile publice. Si nu ar trebui amestecat ceea ce ai voie sa faci sau sa nu faci pe drumurile publice cu avutul voie intr-un loc izolat, pe barba ta.
      In cel mai rau caz discutia ar trebui sa mearga intr-acolo unde cabana ar trebui sa aiba autorizatie de functionare intr-un anumit interval de timp din an (propice, conform anotimpurilor) si, nicidecum, amestecat in ciorba asta accesul pe un drum public inchis. Totusi, eu sper sa nu ne indreptam nici macar intr-acolo cu discutia, am ajunge, intr-adevar, sa fim reglementati in orice privinta, fara a ne mai pune in situatia sa ne folosim propriul cap din dotare.
      Vai de capul meu!

      0
      0
    • #20 Comentariu nou

      Cheltuielile facute din banul public (inclusiv interventii) trebuie reglementate cumva (probabil is facute). In rest daca cabana avea autorizatie ori ba, tre verificat si luate masurile necesare. Drumul stim, era inchis deci nu aveau ce cauta acolo folosind masina. Daca mergeau pe jos ne intoarcem la legalitatea functionarii cabanei. Apoi chiar daca sunt sporturi mai extreme ( schi etc) si legal/oficial nu au interdictii atunci… pe cai. Sunt cabane pe munte in zone mai greu accesibile dar unele au trasee de acces de iarna sau is inchise iarna daca nu pot functiona in siguranta/eficient. Cand nu ne convine ceva ca e impotriva a ceva ce vrem sa facem putem sa facem petitii, vorbim cu parlamentarii arondati noua etc, sa schimbam acea stare (daca se poate). Pana atunci joc de glezne…Cred ca fiecare din noi ar trebuie sa avem un respect fata de banul public. Daca nu, poate o mica taxa/fransiza (?) nu ar strica sa ne faca mai atenti…

      0
      0
  5. #21 Comentariu nou

    In toata povestea asta turistii sunt cei mai putini vinovati.
    Locul 1 – patronul cabanei. Este clar ca el se ocupa de curatarea celor 4 km pt ca turistii sa ajunga pana acolo. Plus organizeaza transportul zilnic al angajatilor pe respectiva portiune…. plus ca tot el organizeaza aprovizionarea cabanei, ca 60 de oameni nu se hranesc pe perioada iernii cu ce au adus de toamna in camara.
    Locul 2 – administratorul drumului … pentru ca „nu” stie ce se intampla.
    Locul 3 – politia, atat cea rutiera, cat si cea locala … pentru ca „nu” stiu ce se intampla in ograda lor.
    cei de pe locurile 2 si 3 pot fi acuzati de incompetenta, poate chiar de favorizarea infractorului … traind in Romania m-as gandi si la un „pact financiar” cu Locul 1
    Parerea mea e , ca datorita norocului ca nu a murit nimeni, Locul 1 se va alege cu o amenda „strajnica”, dar anulabila in instanta dupa ce se linisteste presa, iar cei de pe locurile 2 si 3 or sa-si furedoar cate o mustrare.
    Iar noi? Asteptam Colectiv 2 si speram sa nu fie cineva drag …
    Coruptia ucide, acum a fost noroc chior ca nu !!!

    13
    3
    • Bine spus

      0
      0
    • #23 Comentariu nou

      Costin, tu de ce ai impresia sau nevoia ca cineva sa fie vinovat in povestea asta? Era undeva mentionat ca nu ai voie sa amplasezi cabane in anumite circumstante, ca nu ai voie sa functionezi cu cabana in anumite intervale de timp din an, etc? Daca nu erau, cu siguranta discutiile astea intr-acolo vor duce si vom fi, probabil, in situatia in care ca sa nu mai moara nimeni, niciodata, sa nu mai autorizam locuri de cazare de la poalele muntilor in sus. Si asta e doar un exemplu, dar chestia asta poate continua in orice domeniu, nu doar cel turistic. A fost un accident care s-a intamplat o data la 50 de ani.
      Pentru voi, ca un caine sa nu mai dea din coada, este mai bine sa ii taiati coada.

      0
      0
    • Octav, exagerezi, nu restrânge nimeni drepturile nimănui, serios. Vorbim despre consecințele evitabile ale unei întreprinderi comerciale care fincționează într-o zonă de risc semnalat și reglementat legal (măcar parțial, că asta înseamnă închiderea drumului de acces).

      0
      0
    • #25 Comentariu nou

      Ma bucura sa vad ca amandoi vedem in scenariul meu o exagerare. Inseamna ca lucrurile nu sunt atat de divergente in ochii nostri pe cat am crezut initial :).
      Totusi, sa revenim la stiuatia noastra: eu vad in restrictionarea drumului pe timp de iarna un avertisment dat de autoritati ca acela este un drum impracticabil cu masina pe timp de iarna si, de asemenea, greu de intretinut (sau, in fine, nerentabil pentru traficul din timpul iernii). Prin urmare, administratorul drumului nu este obligat la intretinerea lui iar politia rutiera nu ar avea nevoie sa mai solutioneze eventualele accidente de pe el. De asemenea, mai vad ca, daca intru pe el, imi asum o eventuala amenda din partea politiei rutiere iar, daca mi se intampla ceva cu masina (accident, defectiune acoperita de CASCO etc.) imi asum si ca asigurarea nu ma acopera.
      Ca stat, as trimite politia sa verifice daca drumul e circulat au ba? Cred ca nu, mai degraba as trimite politistii aia sa supravegheze depasirile neregulamentare pe sosele, as controla mai des soferii de autocar/microbuz (vezi cazul de azi cu soferul microbuzului de copii) , as fi mai atent la cum conduc tiristii si dubele pe sosele si prin oras, i-as vana mai des pe cei care fac tailgating sau dau flashuri pe autstrazi, as veghea la respectarea semnelor si regulilor prin orase (am ajuns sa ne simtim in Bucuresti ca in jungla, fereasca sfantul sa-l claxonezi pe vreunul care-ti taie calea sau se baga in fata, ca ala e dreptul lui), masini oprite care ingreuneaza traficul, mersul cu 100 pe langa parcuri, scoli, parcarile de pe (langa) treceri de pietoni, trotuare etc.

      0
      0
    • #26 Comentariu nou

      Octav, hai să îți desenăm cumva, mai simplu: cum zice Vlad, de la inaugurare drumul ăla se închide iarna. Apare un cineva care zice „hei, ia să fac eu un hotel aici”. Chestie foarte discutabilă din moment ce sunt sigur că terenul ăla era extravilan nu demult și construcțiile în extravilan sunt interzise în România (cu mici excepții). Încă nu am reușit să îmi dau seama cum de avem atâtea unități în circuitul turistic care „cel puțin aparent” se află grav în extravilan (în condițiile în care dacă te duci tu să treci un teren din extra în intra ai de așteptat mult și bine și ai succes doar dacă e foarte aproape de intravilan, lipit chiar – și in situația asta am auzit de oameni cărora li s-a refuzat cererea din varii motive inventate). Ok, zicem că omul s-a descurcat bine și a reușit să construiască legal. Mai ai nevoie de o cârcă de avize și autorizări. Vin unii și te caută și în c*r să vadă dacă te-ai șters bine că apoi te așezi pe scaunul de lângă chiuveta în care se spală farfuriile clienților. Bun, zicem că a trecut omul pe bune prin toate autorizările și avizarile. Era obligația lui să informeze turiștii despre pericole și să organizeze transportul lor pe traseul închis cu ceva ce are dreptul să meargă pe acolo sau pe lângă (snowmobile de exemplu), nu să deschidă și să curețe drumul pe barba lui și să instige practic oamenii să încalce legea și să-i supună la pericole despre care nu au fost informați.
      Nu e comparabil cu turiștii rătăciți sau accidentați, că ăia știu la ce pericole se expun. Ăștia au mers ca la hotel belvedere cu sucurile și desculți.

      0
      0
    • #27 Comentariu nou

      Irositu: q.e.d.
      Ai ilustrat perfect ce am vrut eu sa subliniez: “autorizatia de functionare”, “ pericole despre care nu au fost informați”, “ obligația lui să informeze turiștii ” etc. Mai putin “responsabil”, “gandit pentru el” samd

      0
      0
    • #28 Comentariu nou

      Pentru cine nu a inteles expresia „Coruptia ucide !” sa se uite acum in Turcia, unde multe din cladirile cazute sunt noi, dar legislatia de acolo a fost atat de pervertita, incat nerespectarea normelor de constructie poate fi compensata printr-o taxa. Asta ii costa acum mult mai multi bani … si multe vieti.
      Exemplu cu avalansa de la cabana Capra pentru a intelege ca si la noi nu s-a intamplat nimic in ultimii ani, suntem cum spune Vlad o tara a formelor fara fond, iar urmatorul cutremur va face ca cel din 1977 sa para o mana rupta dupa o alunevare pe gheata, fata de un accident de masina la 100km/h.
      Visez sa ma insel, dar cand ma trezesc stiu ca e doar un vis.
      Urmatorul mare dezastrastru este doar o problema de cand, nu si de daca.

      0
      0
  6. #29 Comentariu nou

    Frumoasa tara , pacat ca-i locuita! pentru un alisveris ,pun cu totii botul . de la cel ce detine „cabana'( hotelul) ,pina la factorii de raspundere. Iar mai mult decit atit , inconstienta unora. unora ce merg , desi stiu ca-i un mare risc.Lasind la o parte toate alea , uitindu-ne la cataclismul din Turcia si Siria de astazi. acolo au murit nevinovati din cauza unui cataclism . Neprogramat ,nestiut. La noi din bravada si inconstienta mergem si ne „oferim”cataclismului .Pina si veteranii muntilor ,nu se aventureaza netam -nesam doar pentru bravada.Si fac pariu ca mai mult din „bravii”cazati la „cabana”-hotelul cu pricina erau bucuresteni.Lasind la o parte toate astea , in momentul cind autoritatile semnaleaza ceva respecti legiuitorul. Daca el greseste ,raspunde ( sic) . Dar sa-ti expui viata cu atita inconstienta – este prostie. Prostie crasa. indiferent ce argumente aducem . Zicea bine cineva : „Vrem un nou Colectiv „?Haideti sa nu mai fim inconstienti. Am strabatut o parte din muntii Romaniei . Pe vremea lui Ceausescu.( acum sunt hodorog) ,dar tineam cont de ce imi spuneau salvamontistii ,cabanierii si oamenii locului. Muntele este frumos , dar daca nu-l respecti nu te iarta . Inconstienta si „fala” produc tragedii .Cu stima .

    7
    1
  7. #30 Comentariu nou

    Din pacate „formele fara fond” caracterizeaza aproape tot ce se intampla in Romania! De ce e asa, nu stiu. Probabil o mostenire genetica a stramosilor nostri care la fiecare navalire a turcilor isi luau bocceluta si dispareau in munti. Greu de facut chestii temeinice in asemenea conditii, dar „s-au descurcat”. Iar noi perpetuam acest model si azi, desi nu mai navaleste nimeni peste noi. Din pacate consecinta brutala a acestei stari de fapt este ca niciodata nu vom pune lucrurile pe fagasul lor normal, oricat ne-am dori „o tara ca afara”.

    3
    0
  8. #31 Comentariu nou

    Sunt curios dacă se vor Respecta legile și dacă vor spune Vreunii cine este acest Patron al Cabanei pe bune, nu un Acte. Si cu ce resurse Curata drumul, de altfel închis, cu ce utilaje pe motorina cui.

    Interesant nu I asa, Vlad Petreanu.
    Ne spune și nou cineva cine este Patronul Cabanei Capra

    Apoi lista cu cei aflați acolo.
    Sigur Isu sau Miliția au aceste liste.

    Bafta!

    3
    0