Eliminarea plafonului pentru indemnizația de creștere a copilului, o chestiune de principiu

Maternity Waiting Room – Norman Rockwell, 1946

A fost primită cu reacții destul de amestecate eliminarea plafonului pentru indemnizația de creștere a copilului. Unele doamne și domnișoare au scos strigăte de triumf, în timp ce destui critici s-au sufocat de indignare. O mostră, în zecile de comentarii de aici:

Înainte de a argumenta, să explic, pe scurt, ce e cu plafonul ăsta și ce zice noua lege.

Acum (pentru că legea votată ieri încă n-a fost promulgată) oricare dintre părinți, adică nu doar mamele, poate primi o indemnizație lunară pentru creșterea copilului de 85% din veniturile nete din ultimele 12 luni, dar cu anumite limite minime și maxime, în felul următor (cu unele excepții pe care nu le mai menționez, ca să nu complicăm discuția):

– pentru concediul de un an pentru creșterea copilului, indemnizația este de maximum 3.400 de lei (și minimum 600);
– pentru un concediu de de până la doi ani, indemnizația este de cel mult 1.200 de lei;

Ce face (în mare) legea votată ieri:

– stabilește cota de 85% în funcție de media veniturilor realizate în ultimele 12 luni din ultimii 2 ani
– desființează plafonul de 3.400 de lei

De aici, criticile. „Este o pomană electorală”, spun mulți – probabil cu destulă îndreptățire, doar că toate partidele au votat noua lege, așa că e greu de spus care dintre ele ar obține vreun avantaj în alegeri din asta. „Nu s-au indicat sursele de finanțare”, acuză Guvernul – ceea ce este adevărat și chiar motiv de contestație la Curtea Constituțională, dac-ar fi să fie. Articolul 138/5 din Constituție spune așa: „Nici o cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fără stabilirea sursei de finanţare”, deci e de văzut dacă dl. Cioloș va avea curajul politic să atace legea la CCR, că motive juridice are.

Dar, dincolo de aceste reproșuri, eu vreau să aduc în discuție o chestiune de principiu. Dacă statul a decis să acorde un ajutor mamelor (părinților, mă rog) în funcție de veniturile lor, de ce discriminează între cetățeni?

Cum a stabilit statul plafonul de 3.400 de lei? Acest plafon este de 3,23 ori mai mare decât salariul minim pe economie (sau de 1,79 ori mai mare decât salariul mediu, dacă vreți). Cine, unde a hotărât că 3.400 „e suficient, nenică, mai mult nu dăm”? De ce nu 2.000 sau 20.000 sau 1733 de lei și 57 de bănuți?

Dacă acest ajutor ar fi o sumă fixă, dată de stat pentru că ești un cetățean al României care tocmai a devenit părinte, ok, aș înțelege, oricât ar fi suma respectivă, mare, mică, nu contează. Dar suma este diferențiată în funcție de salariul părintelui până la un punct, când devine deodată fixă indiferent de salariul părintelui. Înțelegeți care e problema? Sunt două unități de măsură aici, un standard dublu, și cu acesta nu sunt de acord.

Din punctul meu de vedere, corect ar fi ca toți cetățenii să beneficieze în mod egal de aceeași regulă.

Ca atare:

1. Ori o sumă fixă, fără legătură cu veniturile – sau cu absența acestora!
2. Ori o sumă variabilă, neplafonată și constant proporțională cu veniturile, dacă se iau veniturile părintelui ca drept criteriu de calcul
3. Ori nici un ban pentru nimeni.

E o chestiune de principiu. De aceea, eu cred că legea prin care se desființează plafonul (de 3.400 de lei) este corectă. O să vedem dacă este și aplicabilă din punct de vedere al bugetului – e regretabil că parlamentarii n-au făcut un efort mai mare, aici, pentru identificarea surselor de finanțare, așa cum cer și logica, și Constituția.

Unii critici spun că sistemul va fi fraudat, acum, după eliminarea plafonului, de tot soiul de șmecheri care vor trece în contracte salarii fictive uriașe în contracte, ca să încaseze ulterior indemnizații pe măsură. Mai întâi că aceștia vor trebui să plătească și impozite și contribuții sociale uriașe, doi ani la rând, înainte să revendice „premiul”. Apoi, sigur că frauda e oricând posibilă, dar pentru asta avem legi, justiție, pedepse și organe de anchetă.

În fine, încă ceva: „Potrivit unui raport realizat de ONU cu privire la prospecţiunile populaţiei mondiale pe anul 2015, în România, numărul locuitorilor se va diminua cu până la 22,1% în următorii 35 de ani, situându-se pe locul al doilea în clasamentul mondial al ţărilor cu cea mai mare rată de scădere a populaţiei până în 2050.” (sursa)

România stă pe o bombă demografică la care fitilul a fost aprins deja de mult timp. Populația nu doar că îmbătrânește, ci și scade în cifre absolute într-un ritm dramatic. În acest context, cred că orice, dar orice măsură (legală și morală, evident) care ar putea încuraja natalitatea este binevenită, chiar dacă presupune cheltuieli ridicate. E o situație de criză (pe care populația continuă să n-o perceapă) iar costurile, în situații limită, sunt întotdeauna mai mari. E important să știi la ce să faci economie și la ce nu merită să faci economie.

Articol din categoria: POLITICĂ

38 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    Salut. Stii cumva daca PFA intra in aceeasi categorie?

    0
    0
  2. #3 Comentariu nou

    Ca platitor de taxe niciun ban cheltuit in plus de stat nu ma va multumi.
    Asa ca nici legea asta nu face exceptie.
    M-ar fi multumit sa imi impoziteze mai putin munca.

    Dar cum e campanie electorala. Asta va fi probabil cea mai putin daunatoare lege din cele care vor urma.

    Pana una alta o auzeam pe gheorghiu ieri cum explica sursa finantarii, „romania are excedent si poate suporta cheltuielile”.
    Banuiesc ca la anu cand nu va mai fi excedent nu se vor mai da banii astia :))))
    Gandire tipica de parlamentar ce traieste cu capul in fund.

    PS. argumentul cresterii natalitatii e jignitor pentru oricine in stare sa proceseze operatii elementare de aritmetica

    0
    0
  3. Mi se pre o măsură foarte corectă: dacă statul îmi ia mai mulți bani, să-mi dea mai mulți, când mi-o veni momentul să devin tătic.

    După contribuție, deci, că și eu muncesc pentru banii mei.

    0
    0
  4. #5 Comentariu nou

    Vlad, nu este pomana electorală, ci doar pomana prin inconstienta/idioțenie.
    Noi funcționam pe principiul „întâi ne distram, apoi muncim”, din câte observ.
    Daca tu crezi ca natalitatea „buna” va fi stimulata printr-o astfel de măsura, te înșeli amarnic.
    Cresterea populației poate fi stimulata prin întărirea economiei si reducerea corupției. Degeaba se vor naște acum mai multi prunci, daca sunt crescuți cu spiritul de ducă pe alte meleaguri 😉

    0
    0
  5. Marele câștig al acestei legi este, de fapt, eliminarea plafonului pentru mamele care aleg să stea acasă până când copilul împlinește 2 ani (2 ani fără o lună, ca să fiu mai precisă). Adică în loc să primească penibila sumă de 1200 de lei/lună, vor primi și ele 85% din veniturile pe ultimele 12 luni muncite înainte să nască.

    0
    0
  6. #7 Comentariu nou

    1. eu aplaud de fiecare data cand taxarea proportionala este dublata de intoarcere proportionala din partea statului; acelasi lucru ar trebui sa se intample si in cazul somajului. nu e normal sa-mi dai suma fixa daca raman fara job, avand in vedere ca imi iei procent din venit
    2. @Petreanu: inca un articol care merita amendat din Constitutie; nu m-am prins care e raportarea ta la precizarea respectiva din constitutie ca n-ai fost prea clar – anyway, parerea mea: parlamentul, cum ar veni, vocea poporului in priza cea mai directa in ansamblul institutional, da sarcina Guvernului, slujbasii aflati pe statul de plata cu job oricand revocabil, sa faca rost de bani ca sa puna in aplicare o lege. Guvernul are de ales: regandeste bugetul acceptand un deficit pe care il finanteaza si semnaleaza acest lucru atat Parlamentului, cat si opiniei publice, definind exact costurile sau zice Frate, asta eu nu pot s-o fac, la revedere, Doamna, imi iau valiza si plec!, iote demisia mea – simplu. numai mie mi se pare?

    0
    0
    • #8 Comentariu nou

      Doar apropos de punctul 2: Bugetul României, deşi propus de Guvern, devine activ printr-o lege votată de Parlament. E chiar lege organică, IIRC (dar aici pot greşi). Ca urmare, utilizarea unor bani în alt scop decât cel stabilit în lege devine deturnare de fonduri. Ca Guvernul sa ia bani dintr-o parte si sa-i folosească în altă parte trebuie ca Parlamentul să-i dea voie, altfel se lasă cu gratii. Asta din punct de vedere formal.

      Principial vorbind, Guvernul nu e o divizie de vânzări, care să ia clienţii la sentiment pentru a-şi atinge targetul. El administrează banii publici (finiţi) într-un fel pe care Parlamentul în îl decide, pentru că alocările bugetare reprezintă materializarea unei viziuni politice: alocăm bani pentru comunitate, deci facem politici de stânga, sau scădem contribuţiile, lăsăm bani la entităţi şi să aibă ele grijă cum se descurcă, adică facem politici de dreapta? (Suprasimplific, ştiu, e doar o ilustrare). Aşadar, tot Parlamentul – politic, prin natura sa – este cel care trebuie să vină să zică „Ne-am răzgândit, nu mai dăm bani acolo, îi dăm mamelor”. Altfel, Parlamentul poate să dea legi prin care cheltuieşte de trei-cinci ori bugetul României – şi de unde bani? Transformăm legile într-o colecţie frumoasă dar inutilă de dorinţe irealizabile?

      0
      0
    • #9 Comentariu nou

      Exista si varianta 3, aplicata, in plin inceput de criza (2008, toamna, parca) de Tariceanu, atunci cand parlaementarii au votat cu 2 maini cresterea cu 50% a salariilor profesorilor. Guvernul refuza, pentru ca nu exista sursa de finantare.

      0
      0
    • #10 Comentariu nou

      anoni-mus,

      eventuala deturnare de fonduri se regleaza formal si tehnic prin rectificarea bugetara. in anii 90 se facea si de 3 ori pe an, preponderent determinat de inflatie, e adevarat.
      practic, prin procedura asta se face ce zici tu: Guvernul ia act de noutatile aparute in executia bugetului (noi cheltuieli intervenite intre timp, mai buna sau mai proasta colectare, cresterea/scaderea incasarilor determinata de noya taxare, whateever, etc.), emite o OUG (de obicei) care este validata sau nu in Parlament chiar daca ulterior intrarii in vigoare; oricum ar fi, Parlamnetul are de fiecare o rezolutie pe suma finita a bugetului, dupa cum bine zici. cazul de fata: Guvernul trebuie sa puna in aplicare prevederile legii asteia din iulie. in septembrie vede datele de la Fisc cu colectarea si vede ca are un gap de bani, face rectificare bugetara prin care ia de la SRI, sa zicem, si ca y est
      dpdv tehnic sunt aproape convins ca am dreptate, accept ca poate ce zic eu aici nu e chiar cum functioneaza. dpdv filosofico-politic sunt 100% sigur ca am dreptate, oricum ar fi Parlamentul are decizie pe orice ce tine de buget. a priori, la adoptatea Legii bugetului, si dupa in cazul OUG de rectificare

      Bipbip,

      daca tu iei reper orice din ce a facut Tariceanu ca premier, eu parasesc incinta

      0
      0
  7. #11 Comentariu nou

    A fost o masura pusa exact pentru cei/cele ce isi trec, fiindca au posibilitatea, pe cartea de munca un salariu mai mare pentru ultimele luni. Stiti povestea aia cu: Toate (potentialele) mame cu salarii mai mari de 4000 sa vina la mine! La veniturile medii ale Romaniei aceasta lege nu are ecou. Insa la veniturile unei elite deja sunt fara cuvinte.

    0
    0
  8. #12 Comentariu nou

    Asa scurta ne e memoria?
    Sa ne aducem aminte de ceea ce se intimpla la inceputurile aplicarii, pana sa apara plafonul..
    Madam Gina lucra pe salariul minim la..sa spunem ..finante, la stat. S-a gandit ca vrea o pauza, un copil si niste bani faini cat sta acasa. A inceput sa cotizeze suplimentar, dand personal contributie (!?suplimentara timp de 12 luni!!) din banii din salariul minim incasat, in cuantum .. ca si cum ar fi fost director de banca (nu sucursala)…
    Timp de 12 luni, familia a suferit cu bani mai putini, dar a fost o investitie ..nemaiintalnita..
    Ghiciti ce indemnizatie a avut timp de doi ani mamica angajata pe salariul minim la .. sa spunem ..finante locale: corespunzator salariului minim sau corespunzator unui director de banca?
    P.S. stiu ca nu e normal un plafon, dar nici fraudarea legala nu mi se pare in regula..

    0
    0
    • #13 Comentariu nou

      Hehe, chestia aia a tinut doar pana cand a terminat concediul sau a nascut cine trebuia. Am cotizat si noi vreo 7-8 luni si apoi au schimbat legea, asa ca am ramas si cu banii dati si fara indemnizatie crescuta.

      0
      0
  9. #14 Comentariu nou

    Este clar discriminatoriu pentru mamele cu salarii mari. Sunt doamne in Romania care platesc peste 3400 de lei (ele + angajatorul) numai impozite lunare pe salariu.

    0
    0
  10. #15 Comentariu nou

    Sa consideram ca trebuie ca statul trebuie sa incurajeze cetatenii ei sa faca copii (existe o dezbatere separata pe acest lucru, dar e cu totul alta poveste). O astfel de masura trebuie sa fie
    – relevanta – suma sa fie suficienta pentru inlocuirea cat de cat a salariului + necesarul de crestere a copilului
    – sa nu creeze dezechilibre si abuzuri ( lucrez 3 luni si primesc 4000 RON lunar)
    – sa fie clar cine primeste si cum

    Astfel ca eu cred ca , la acest cuantum trebuie tinut de urmatorii factori:
    – salariul mediu dintr-o perioada recenta (se accepta modficari de maxim 20% de la an la an)
    – perioada de lucru (cine a contribuit 12 ani, sa primeasca mai mult decat cine a contribuit 2 ani)

    Trebuie luat in calcul si faptul ca statul ajuta si altfel (discutabil nivelul de calitate):
    – alocatia lunara
    – indemnizatia (in primii 2 ani de viata ai copilui)
    – scolarizare gratuita
    – sanatate
    – etc

    0
    0
    • #16 Comentariu nou

      Gratuit?! Parca am vazut in fluturasul de salariu niste chestii gen CAS, CASS… copilul este asigurat. Parintele plateste asigurarile. Nu e nimic gratuit.

      0
      0
  11. #17 Comentariu nou

    Oricum ai pune-o tot discriminare se numeste. Practic copilul unei femei de serviciu mananca, se imbraca si cere mai putin decat copilul unei directoare.
    Eu mi-am luat familia de manuta si am plecat in Austria. Aici sistemul e putin diferit. Nu conteaza daca ai muncit 3 luni sau 30 de ani, daca ai fost director sau spalator de toalete. Suma e aceeasi pentru toata lumea (undeva in jur de 16000 EUR), singura diferenta este daca vrei s-o incasezi in 6, 12, 24 sau 36 luni.

    0
    0
    • #18 Comentariu nou

      Cat despre somaj, nici nu are rost sa discutam. 80% din ultimul salariu. Timp in care Camera de munca te invita la cursuri de recalificare, calificare si-ti trimite periodic oferte de munca. Dar din nou, deviez de la subiect.. In 2016 noi ne laudam ca ne putem face cont online la finante sa ne platim impozitele fara sa stam la coada….

      0
      0
  12. #19 Comentariu nou

    E foarte corect. Iar o lege cu o indemnizație fixă a fost deja promulgată – Legea adopțiilor. Fiecare primește câte 1700 de lei pe 1 an. OK!
    Calculul e simplu, în firma în care lucrez, am colege care au salariu 10000 lei net sau și mai mult. Asta înseamnă că în anul premergător nașterii unui copil, statul a încasat la bugetele de stat 89040 lei. Dacă ea încasează doar 40800 lei (3400 x 12 luni), statul iese „profit” 48240 lei, nu? Iar vina acestei mame, care eventual și-a făcut un credit pentru o casă bazându-se pe veniturile pe care le are, este doar faptul că deține niște calități de business foarte bune și este plătită ca atare.
    Prin comparație, o angajată care primește în momentul actual 3400 lei net, generează la bugetul de stat într-un an 30744 lei. Dar de încasat în anul de concediu, încasează tot 40800 lei.
    Iar asta este complet greșit.

    E frumos să vezi cum sare atâta lume pe o lege care spune clar că primești înapoi în funcție de contribuții doar dintr-o frustrare a lipsei de venituri. Nu mă încadrez nici eu, dacă aș intra mâine în concediu de îngrijire copil aș lua sub 3000 de lei pentru un an, deci nu mă vizează direct modificarea. Dar o susțin ca fiind corectă!

    0
    0
    • #20 Comentariu nou

      Alo, domnu! Statul incaseaza impozite de toate felurile in aia 89000 de lei. Nu doar pentru sanatate etc. Adica vrei sa-i dea inapoi tot impozitul (inclusiv CAS, pensii, somaj plus partea pe care o da firma)?
      In afara de asta, daca judeci asa simplist, statul nu cistiga nimic, fiindca nu mai ia impozitul pe salariu pe care l-a dat doamna in anul anterior.
      Lucrurie nu sint asa simple, si faptul ca se fraudeaza pe scara (foarte) mare e un motiv destul de puternic sa nu fie o lege buna.

      0
      0
    • #21 Comentariu nou

      Dacă o gândim primitiv.
      De ce nu se aplica acești regula și femeilor de afaceri.
      Care plătesc impozite ca cat toți vecinii și colegii tai de la munca la un loc.
      De ce sa nu primească și ea același procent din dividendele încasate?

      0
      0
  13. #22 Comentariu nou

    Daca declari un venit brut de 10.000 RON lunar platesti taxe 1767 lei / lunar (sursa este citata mai jos): http://www.economica.net/noul-cod-fiscal-cum-se-vor-impozita-drepturile-de-autor-in-anul-2016_106900.html
    Dupa 2 ani platesti 24 x 1767 = 42.408 RON taxe catre statul roman si dupa ce nasti primesti 85% din net adica 8.233 x 0.85 x 24 = 167.953 RON
    Din cauza asta au pus si prima oara plafonul de 3400 lei nu?

    0
    0
  14. Cum a stabilit statul plafonul de 3.400 de lei? Acest plafon este de 3,23 ori mai mare decât salariul minim pe economie […]

    Domnule ziarist, plafonul de 3.400 a intrat in vigoare in 2011; salariul minim la momentul respectiv era 670 lei. Oricum, calculele aceste nu au relevanta.

    0
    0
    • Mulțumesc, domnule fotograf de ocazie. Deci de 5,07462687 ori. Asta schimbă totul.

      0
      0
    • Cu 1-2 ore de documentare (google si http://www.cdep.ro), poti afla cum s-a ajuns la plafonul de 3.400. Sau macar poti afla ca nu are legatura cu salariul minim pe economie.

      Anterior 2011 plafonul era 4.000, dar din motive de criza s-a redus cu 15% (cf. expunerii de motive pentru OUG 111/2010, document disponibil pe site-ul Camerei Deputatilor). 4.000 minus 15% = 3.400

      Plafonul de 4.000 de lei s-a stabilit in 2008. La acel moment, indemnizatia lunara era de 600 de lei (cam 150 de Euro). La initiativa unui grup de parlamentari cu notorietate (astazi mai ales) – Guşă Cozmin Horea, Şandru Marcela Lavinia, Andronescu Ecaterina, Sârbu Daciana Octavia, Calimente Mihăiţă, Mălaimare Mihai, Mănescu Rareş Şerban, Săpunaru Nini, Vasilescu Lia Olguţa, Stănoiu Rodica Mihaela, Voiculescu Dan, Nicolai Norica, s.a. – indemnizatia ajungea la 85%, fara plafonare.

      2 luni mai tarziu, guvernul plafoneaza la 4.000 aceasta indemnizatie. Din expunerea de motive lipseste justificarea reducerii indemnizatiei – le-o fi fost jena.

      Inca 2 chestii:
      1. Raportul citat de Mediafax care citeaza Novinite (bulgari) e aici: http://esa.un.org/unpd/wpp/publications/files/key_findings_wpp_2015.pdf
      2. Cifrele ONU difera de proiectiile Eurostat – http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tps00002&plugin=1 (pentru 2050, diferenta e de 2,5-3 milioane de locuitori)

      0
      0
    • Mulţumesc pentru documentare; te-ai luat foarte în serios cu treaba asta dar, ştii, nu aici era chichirezul textului, calculul cu virgulă era doar o şarjă, aşa, doar pentru ilustrarea arbitrariului. Faptul că plafonul are o valoare sau alta e mai puţin important decât faptul că există, pur şi simplu, şi că indemnizaâia se calculează cu dublu standard. Carevasăzică, pădurea, Wideshot, pădurea, nu copacii!

      0
      0
  15. #28 Comentariu nou

    Sunt surprins că autorul (și nici comentatorii) nu a identificat singura soluție reală/valabilă pentru această chestiune, care nu are niciun dezavantaj ci numai avantaje, oricum te-ai uita. Nu discriminează, nu avantajează etc:
    -DEDUCERI FISCALE!!!

    Cu alte cuvinte statul nu mai dă ci ia mai puțin de la contribuabilul părinte!!!

    Trist.

    0
    0
  16. #32 Comentariu nou

    Chiar eram curios de ce o sa zica Robintel. Felicitari, daca iti faci calcule de astea; vezi ca la anu nu mai sunt alegeri si o sa vina ceilalati si o sa zica ca nu sunt bani si se schimba legea iarasi ca acu 4 sau 5 ani. Daca faci copiii in functie de cati bani iti da statul atunci de ce ne mai miram ca ne tot imputinam?

    0
    0
  17. #33 Comentariu nou

    Ma mira ca nimeni n-a zis ceea ce vreau sa zic eu (sau n-am observat, si atunci imi cer scuze).
    Si anume ca astfel de plafoane, minimale si maximale, exista si la impozitare, si la contributiile sociale, si probabil si prin alte locuri. Si pe buna dreptate, as zice eu si indraznesc sa cred ca ar zice cam toata lumea, dat fiind ca n-am auzit de astfel de luari de pozitie in cazurile respective.
    Si atunci, dat fiind ca exista un plafon maxim pentru contributia salariatului la fondurile din care se platesc indemnizatiile astea, nu-i normal sa existe unul si cand vine vorba de incasat?

    0
    0
    • #34 Comentariu nou

      Exista plafoane la venitul minim garantat, la ajutoarele de caldura, la noile ajutoare sociale pentru copii din familii sarace si asa mai departe. Ce incerc sa spun:

      1. Nu exista pana la urma legi care sa „nu discrimineze”. Si cand se ia decizia sa se faca un drum in Valcea sunt discriminate aia din Dolj. Cei din Valcea nu au cotizat mai mult, s-a luat pana la urma o decizie. La fel cand se dau ajutoare sociale si asa mai departe. II ajuti pe saraci si nu pe cei bogati.

      2. Pe cale de consecinta, nu exista echilibru in raport cu statul pentru toti. Unii or sa fie contributori net (dau statului mai mult decat primesc), la altii or sa invers. Stiu ca doare, mai ales pe cei cu bani mai multi, dar asta e viata, asa merge treaba in orice tara cu apa calda din lumea asta. E si o chestie de solidaritate, pana la urma. Evident ca trebuie un gasit un echilibru, nu poti jupui pana la piele pe cei cu mai multi bani, ca isi iau lumea in cap. Dar e si absurd ca cineva care castiga 10.000 de lei net (cum zice cineva mai sus) sa se astepte sa recupereze de la stat fiecare leu platit in taxe prin servicii si alte chestii. Nu se poate, el o sa fie contributor net, castiga cam de 5 ori venitul mediu pe economie.

      3. Legea e cam populista si atat. Suntem unde suntem cu infrastructura, deficitul la pensii e urias, raportul angajati/pensionari e cel mai rau din Europa, taxarea muncii e printre cele mai ridicate din Europa, dar noi suntem mai darnici decat austriecii, suedezii sau germanii. In fapt, sa compare cineva cu orice tara din Europa, sa vedem daca isi mai permite cineva concediu de doi ani platit cu 85% din veniturile pe ultimele 12 luni. De SUA nici nu am curaj sa vorbesc, ca acolo e vestul salbatic.

      Poate era mai sanatos sa avem reduceri solide din impozitul pe venit daca ai copii in intretinere.

      0
      0
    • #35 Comentariu nou

      Corect, asta ziceam si eu.

      0
      0
  18. #36 Comentariu nou

    O chestiune de principiu: un alt punct de vedere:
    Indemnizatia de crestere a copilului functioneaza in buna masura dupa pricipiul asigurarilor: Contribuim cu totii la asigurarilor sociale si cu toate astea, doar o parte beneficiaza de acesete contributii prin aceasta indemnizatie.
    Principial, destul de asemanator cu RCA. Iar la RCA exita o limina a despagubilor. Si intr-un caz si in calalalt limita poate fi facuta mai mica, mai mare sau chiar eliminata complet prin marirea primelor de asigurare, respectiv a fondului alocat si in final a contributiilor pentru asigurari.
    Ai adus in discutie posibiltatea fraudari prin marirea _fictiva_ a salariilor; insa nu acolo e miza pentru ca acolo e o ilegalitate. Esenta problemei e ca prin scoaterea plafonului vom ajunge sa asistam social o o patura sociala care s-ar putea lipsi de aceasta asistenta.
    Un exemplu la limita 100 de viitoare mamici contrbibuie cu cate cateva zeci de lei la CAS si din cauza stresului grijei pentru ziua de maine amana …sine die momentul in care sa beneficieze de indemnizatia pentru cresterea copilului. In acest timp, doamna directoare primeste cele cateva mii de lei legal pentru ingrijirea propriului copil. Legal. O fi principial?

    0
    0
  19. Domnu’ Petreanu, inainte sa urlati si sa dati cu parul poate e bine sa trageti cu ochiul si-n ograda altor popoare, oleaca mai civilizate … ia uite matale ce „naspa” e in Canada, cum e discriminate mamele cu salarii mari …

    For most people, the basic rate for calculating EI benefits is 55% of your average insurable weekly earnings, up to a maximum amount. As of January 1, 2016, the maximum yearly insurable earnings amount is $50,800. This means that you can receive a maximum amount of $537 per week.
    http://www.esdc.gc.ca/en/reports/ei/maternity_parental.page#h2.4-h3.3

    0
    0
  20. Ah, si inca ceva, tot despre cum sunt discriminati in Canada capitalistii pe care-i duce capu la descurcat si fac bani la imprimanta : alocatia pentru copil este considerat venit impozabil … adica toata lumea primeste aceeasi suma de bani, iar anul urmator cand iti faci taxele aceasta se aduna la venitul produs de parinte si totalul se impoziteaza corespunzator. Iar cum in Canada impozitul pe salarii este progresiv (stiu, suntem o tara comunista, spre deosebire de Romania, care cu al sau impozit unic e „capitalista”), cand tragi linie o sa ai „surpriza” ca un cetatean cu venituri mici a ramas cu mai multi bani in mana din alocatie decat unul cu venituri mari. Naspa, nu-i asa ?

    0
    0