Concret: pașii pe care trebuie să-i parcurgă micii comercianți pentru înregistrarea în Sistemul de Garanție-Returnare

La mai bine de 3 luni de la lansarea SGR, mulți mici comercianți încă n-au semnat contractele cu RetuRO, deși aceasta este o obligație legală a cărei nerespectare se sancționează cu amenzi mari.

Alaltăieri am recuperat garanția pentru o sacoșă-ntreagă de pet-uri. M-am oprit la unul din supermarketurile din Corbeanca, la un automat – un RVM (reverse vending machine), cum îi spune industria. Era un pic de coadă – două persoane în față și a mai venit una după mine. Doamna care era înaintea mea manevra două cărucioare pline cu ambalaje, majoritatea din plastic. Ori are o familie mare și însetată, ori își suplimentează veniturile adunând sticle pentru garanție. În țările unde acest sistem de garanție-returnare funcționează de mai mult timp, astfel de inițiative sunt bine organizate și destul de des-întâlnite, ceea ce e foarte bine, că, până la urmă, toată lumea are de câștigat din reciclare.

Când mi-a venit rândul, am vârât sticlele și am primit în schimb nu unul, ci două vouchere de la automatul magazinului: unul cu valoarea sticlelor predate, altul cu reduceri suplimentare pentru anumite produse, adică o ofertă specială a supermarketului respectiv, ceea ce mi s-a părut o metodă de promovare interesantă. Le-am pus în portofel pe amândouă, cu gândul să strâng o sumă mai mare înainte de a le folosi.

Din punctul meu de vedere, tot procesul a fost simplu și fără sughițuri, iar faptul că eram mai mulți la rând, la RVM, mi s-a părut încurajator. Înseamnă că sistemul de garanție-returnare crește.

E adevărat că încă n-am încercat să returnez ceva la un mic comerciant care face colectare manuală, nu cu RVM. Acolo presupun că interacțiunea va fi semnificativ diferită.

Deși au trecut deja mai bine de trei luni de când SGR a devenit obligatoriu prin lege pentru toți producătorii/distribuitorii/comercianții din țara noastră, micii comercianți sunt în urmă cu semnarea efectivă a contractelor cu RetuRO și cu implementarea procedurilor. Cei care încă nu sunt în sistem riscă amenzi mari, care pot ajunge la 50.000 de lei, și suspendarea activității. Deocamdată, autoritățile manifestă o indulgență de înțeles, pentru că SGR e încă la început, dar, la un moment dat, această perioadă de grație se va termina.

Pe baza informațiilor oferite de RetuRO, care este compania ce administrează SGR (Sistemul de Garanție-Returnare), am compilat lista pașilor pe care îi au de făcut comercianții ca să intre în sistem și să evite amenzile prevăzute de lege.

 Deci, dacă ai un magazin unde se vând băuturi în ambalaje de plastic, la doză sau la sticlă, citește informațiile de mai jos – iar dacă știi pe cineva care are un magazin, fă-i un bine și dă-i să citească: 
CUM FUNCȚIONEAZĂ SISTEMUL DE GARANȚIE-RETURNARE (PAȘI UTILI PENTRU COMERCIANȚI)

Mai întâi, comerciantul trebuie să-și creeze și să-și activeze un cont de utilizator pe platforma RetuRO, adică la această adresă: https://portal.returosgr.ro. Ulterior, trebuie să introducă anumite date (precum cele de identificare ale companiei), prin care se înregistrează ca punct/puncte de returnare. Apoi va semna formularul de înregistrare. Procedura pare complicată, dar nu este – trebuie doar urmați niște pași logici (aici este descris amănunțit tot procesul, pentru cine e interesat).

Atenție! Procesul este finalizat doar cu semnarea contractului între comerciant și RetuRO! Simpla înregistrare pe portal nu este suficientă; e obligatorie semnarea contractului pentru integrarea efectivă în SGR și începerea activității de colectare/returnare/decontare.

În timpul înregistrării, comercianților li se va solicita numărul de unități de ambalaje vândute, defalcate pe tip de material, volum per unitate de ambalaj și categorii de produse conținute, în anul calendaristic anterior, prevăzute în Hotărârea de Guvern 1074/2021. Pentru anul calendaristic în curs, se solicită o estimare a cantităților de produse care se vor vinde.

La acest moment, comercianții completează un formular de solicitare a ridicării sacilor cu ambalaje, la colectarea a minimum trei saci. În vederea eficientizării acestui proces, RetuRO desfășoară în această perioadă un proiect-pilot cu câțiva comercianți pentru automatizarea proceselor de preluare a sacilor pe baza frecvenței de preluare din prezent.

Colectarea manuală, în cazul comercianților care nu achiziționează RVM-uri, va fi făcută în saci galbeni, albi sau gri pentru metal și plastic, iar sticla va fi colectată în saci speciali de culoare verde.

Aceste pungi/ vor fi colectate de RetuRO.

Atenție! La sosirea mașinii de colectare, sacii trebuie sa fie sigilați si pregătiți de colectare. Sacii se sigilează și se vor colecta numai în cazul în care sunt plini! De asemenea, se vor folosi numai accesoriile puse la dispoziție de către RetuRO iar sigiliile vor reprezenta elementul de trasabilitate în baza căruia se va face plata garanției și a tarifului de administrare. Aceste elemente nu se împrumută între retaileri! 

Cine plătește pentru saci, suporți, accesorii?

În primul rând, RetuRO oferă gratuit fiecărui comerciant un set inițial de accesorii, denumit kit de lansare, pentru fiecare tip de colectare. Aceste kit-uri de lansare sunt disponibile în e-shop ca pachete complete, iar procesul este similar celui de comandă al oricărui magazin online. Așadar, comerciantul nu trebuie să plătească accesoriile de colectare în avans atunci când începe implementarea SGR în magazinul său.

Apoi, toate produsele vor putea fi achiziționate prin magazinul online RetuRO, care este accesibil prin contul de comerciant la www.returosgr.ro.

Sacii de plastic și sigiile vor fi comandate pe e-shop de către fiecare comerciant. Costul acestor accesorii va fi compensat de către RetuRO prin intermediul tarifului de gestionare.

Suporții pentru sacii de colectare pentru colectarea manuală vor fi comandați prin intermediul e-shop-ului și vor fi furnizați de către RetuRO (în custodie).

Containerele pentru colectarea sticlei pentru colectarea Automată vor fi comandați prin intermediul e-shop și vor fi furnizați de către RetuRO (custodie/înlocuire în momentul colectării).

Așadar, comerciantul nu trebuie să plătească accesoriile de colectare în avans.

În fine, la sosirea la punctul de colectare, șoferul va scana codul QR al locației și apoi codurile de bare ale fiecărei pungi colectate pentru a confirma trasabilitatea. Ambalajele vor fi apoi transportate la centrele de colectare/sortare, unde, pe baza numărului de sigiliu, ambalajele returnate vor fi alocate contului comerciantului.

La call-center-ul RetuRO (asaltat de telefoane în ultimele luni), comercianții au adresat o mulțime de întrebări. Dintre acestea și cum era de așteptat, cele referitoare la decontare și plata facturilor sunt printre cel mai des întâlnite. Așadar:

CUM SE DECONTEAZĂ GARANȚIILE?

Circuitul banilor în SGR este început de producători – ei plătesc către RetuRO tariful de administrare care acoperă costurile operaționale ale sistemului și garanțiile produselor puse pe piață.

Producătorii își recuperează contravaloarea garanțiilor de la distribuitorii sau comercianții finali către care își vând produsele, deoarece distribuitorii/comercianții le achită atât prețul produselor cât și garanțiile aferente.

Iar comercianții își recuperează valoarea garanțiilor plătite producătorilor/distribuitorilor de la clienții lor, când aceștia le cumpără produsele din magazin.

Dar tot comercianții trebuie să plătească clienților valoarea garanțiilor pentru ambalajele returnate. De unde vin acești bani? De la RetuRO: comercianții colectează ambalajele iar RetuRO le ridică de la ei și le transportă către centrele de numărare și sortare. Acolo, RetuRO determină numărul de ambalaje SGR colectate de fiecare comerciant și stabilește suma totală a garanțiilor pe care le restituie comerciantului.

În plus, pe lângă garanțiile restituite comercianților, RetuRO mai plătește către comercianți și un tarif de gestionare – o sumă de bani menită să le acopere acestora costurile aferente colectării.

Grafic, tot circuitul arată așa (click pentru mărire):

Așadar, dacă sistemul funcționează corect, se creează un flux circular de bani care însoțește ambalajele puse în circuit, folosite, recuperate și reciclate.

Cmercianții care sună la call-center mai au o întrebare concretă, care are enorm de multă importanță pentru ei: când își primesc banii de la RetuRO? Ei bine, iată:

CÂND SE ACHITĂ FACTURILE?

RetuRO are obligația legală de a emite facturile în numele comerciantului în primele 10 zile lucrătoare ale lunii curente pentru ambalajele colectate în luna precedentă, deci, spre deosebire de alte situații, RetuRO este cel care emite o auto-factură, nu comerciantul. Auto-factura va conține valoarea garanțiilor returnate și a tarifului de gestionare.

RetuRO are obligația legală de a emite facturile către comercianți în primele 10 zile lucrătoare ale lunii următoare.

Termenul de plată este stabilit de Hotărârea de Guvern 1074/2021 și nu depinde de data emiterii facturilor. Acest termen este fixat la data de 25 a lunii în care se emite factura pentru luna precedentă.

În consecință, această reglementare impune ca perioada de plată să se încadreze între minimum 25 de zile și maximum 50 de zile, în funcție de data colectării ambalajelor. De exemplu, pentru colectările făcute între 1 și 5 ale lunii, comercianții vor primi banii în maximum 50 de zile, în timp ce pentru colectările din ultimele zile ale lunii, perioada de plată poate fi de maximum 25 de zile.

RetuRO a comunicat că a generat primele facturi pentru colectările din decembrie 2023 în luna ianuarie iar acestea au fost plătite în termen, până la data de 25 ianuarie. Pentru luna februarie, facturile vor fi plătite până la data limită de 25 martie. De asemenea, RetuRO insistă că respectă cu rigurozitate termenele de plată și nicio factură nu a fost achitată cu întârziere.

La jumătatea lunii martie, două treimi dintre comercianții din România erau înscriși în SGR. Cei mai bine organizați sunt marii retaileri, care acum recuperează majoritatea ambalajelor SGR din piață. Una peste alta, ceva mai mult de o treime dintre comercianți (37,5%) pot implementa deja SGR și pot organiza puncte de returnare.

Articol din categoria: ACTUALITATE, ADVERTORIAL

10 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    Ati scris pe FB: „Deocamdată, autoritățile manifestă o indulgență de înțeles, pentru că SGR e încă la început, dar, la un moment dat, această perioadă de grație se va termina.”

    Cred si eu ca autoritatile „manifesta indulgenta”. De fapt e o indulgenta fata de propria incompetenta. Nu vi s-ar fi parut normal ca toate procesele astea, despre care scrieti dvs aici, sa fi fost puse la punct *inainte* de intrarea in vigoare a acestei legi?

    Plus ca nu e neaparat vorba doar de hartii si birocratie. Mai sunt anumite aspecte logistice la care nimeni nu se gandeste: lui Kaufland nu ii este greu sa tranteasca un aparat de reciclat in coltul parcarii, ca are spatiu pt asta. Un mic comerciant, cu un magazin de 60mp, unde, ma rog, sa stocheze atata gunoi? Ca pana vine transportatorul sa i-l ia de pe cap, este fix asta: gunoi. Aaa, ca vin baietii repede-repede, stati linistiti – bun, astea-s povesti. Teoretic trebuie ridicat zilnic, practic va fi ridicat probabil o data pe saptamana. Etc etc etc.

    M-as fi asteptat ca dvs, om de presa, sa va fi gandit la aspectele astea.

    5
    0
    • Eu cred că lucrurile se vor regla pe parcurs iar sacii vor fi ridicați mult mai des.

      Altfel, să știți că înscrierea și semnarea contractului sunt obligatorii încă din toamna anului trecut și foarte mulți comercianți au făcut asta. Ei cum au putut?

      Sacii respectivi nu sunt gunoi, sunt materiale reciclabile. Există un motiv simplu pentru care ambalajele nu trebuie lăsate cu lichid în ele – și, de preferință, să fie și clătite; eu așa fac: ca să nu se-mpută. E o chestiune de civilizație și educație. Cu timpul, comercianții îi vor învăța pe clienți că e politicos să aducă ambalaje curate. Un progres civilizațional, zic.

      0
      0
    • #3 Comentariu nou

      Bineinteles ca sunt „materiale reciclabile curatate” – clatite cu apa la repezeala. Nu va sta nimeni, oricat de civilizat ar fi, sa spele recipientele de plastic ca si cum si-ar spala vasele. Le vor clati rapid cu apa si le vor arunca in saci, la revedere. Va mirosi ca orice alt tip de gunoi. „Comerciantii ii vor invata pe clienti” – asta e chiar buna, nu va suparati – cine sa aiba timp sa verifice fiecare sticla adusa? Ii iei pe toti la depuricat, iti angajezi un om in magazin al cariu job sa fie doar asta, sau cum?

      Si si daca presupunem ca lumea chiar isi va spala recipientele asa cum trebuie, tot ramane problema de spatiu: unde stochezi atata material? Eu tare ma indoiesc ca va fi vreodata un sistem atat de eficient incat sa se ridice zilnic si punctual.

      Normal ar fi fost sa se inceapa un astfel de proces de cu un an inainte, minim: sa fie timp pt hartii, sa fie timp pt rezolvarea logisticii, sa fie timp pentru bani (n-ati crede, dar un comerciant are nevoie de bani pt implementarea unui astfel de sistem, chiar daca mai tarziu ii sunt decontati, si nu poti veni peste noapte sa-i zici ca daca nu are banii de investit in asta, primeste amenda de 50k RON) etc.

      0
      0
    • Bun, e clar că dvs vedeți dificultățile practice mai clar ca mine pentru că sunteți direct implicat. Eu nu spun că sistemul e perfect, ci perfectibil, și va avea nevoie de ceva timp ca să funcționeze la “puterea instalată”. Cred că merită să ne concentrăm pe asta, că e în beneficiul tuturor.

      Oarecum în context, vă povestesc următoarele: când am ajuns în Tokyo, acum câțiva ani, am fost uluit să constat că nu existau (nu există) coșuri de gunoi pe stradă. Fiecare își duce deșeurile acasă, că acolo plătește salubritatea. De ce să plătesc eu pentru gunoiul tău? Ei, vă rog să vă imaginați o astfel de revoluție a gândirii și acțiunii în România. Să începem cu Capitala? 🙂

      0
      0
  2. #5 Comentariu nou

    Inca o rugaminte, pt dvs si pt oricine priveste problema asta cu ranchiuna pt micul comerciant care inca „nu s-a pus la punct”. Daca tot scrieti si va preocupa subiectul, ar fi interesant si de urmarit traseul acelui plastic. Dupa ce comerciantii isi bat capul, investesc timp, bani si efort in treaba asta, basca mai iau si cate-o amenda: ce se intampla, de fapt, cu acel plastic?

    Avem deja puncte de reciclare puse la punct, sau camioanele se duc si arunca tot la aceeasi groapa de gunoi comuna, cum ne-am obisnut? Probabil ca n-avem inca puncte de reciclare ca lumea, dar sa stam linistiti, ca vor veni si alea, doar totul incepe cu noi, nu?!

    3
    0
  3. Ambalajele ajung în centre de sortare/reciclare (cred că vor fi 14 în toată țara, când proiectul va fi la capacitate maximă). Nu se aruncă/amestecă, tocmai pentru că fiecare ambalaj poartă o valoare anume – n-ar permite contabilii 🙂

    Mi-ar plăcea să filmez/să scriu de la un astfel de centru. Vedem dacă pot organiza ceva.

    0
    0
    • #7 Comentariu nou

      Vrei să spui să filmezi la CENTRUL de reciclare, că înțeleg că e unul singur în toată țara, deocamdată…

      0
      0
    • Sunt 2 si luni se deschide al treilea. La cat se recupereaza acum, sunt chiar prea multe. Sunt prevazute 17 cand se atinge capacitate amaxima.

      0
      0
  4. #9 Comentariu nou

    Sticleeeee goaaaaaleeeee cumpaaaraaaaaaam…

    In conditiile in care:
    – eu car mai mult de un sac mare pe saptamana la automatele astea de recuperare
    – jumatate din sticle trebuie bagate in gaura de mai multe ori, pentru ca prostia de automat nu le citeste
    – unele sticle trebuie bagate in gaura chiar si de 3-4 ori, si nu e suficient sa rotesti sticla in gaura, ca sa muti codul de bare intr-o alta pozitie, trebuie scoasa complet si reintrodusa -> timp pierdut si nervi aiurea
    – sistemul e facut „ca sa fie” si sa se praduiasca bani -> nu se recupereaza sticlele de plastic de 5 litri, nu se recupereaza si borcane de sticla, etc.
    – totul e implementat pe timpul si pe banii consumatorilor

    revin cu intrebarea – cat a fost spaga? Si care va fi valoarea contractului de intretinere a aparatelor, dupa ce ies din garantie?

    2
    0
    • Aoleu, Gică Contra!

      Când cumperi, tot așa, cumperi câte un sac mare pe săptămână deodată?

      Nu înțeleg, ori ești nemulțumit că trebuie să returnezi ambalajele, ori că nu le poți returna? Apropo de borcane și bidoane.

      RVM-urile ale sunt ale magazinelor, nu sunt întreținute din bani publici.

      Hai să ne relaxăm și să avem un pic de răbdare, zău.

      0
      0