Şmenul cu bolarzi

Radu salută montarea de bolarzi pe o altă stradă din centrul Bucureştiului, chiar în raiul parcagiilor, între Universitate şi Centrul Vechi. Se lărgesc trotuarele şi se pun pe margine nişte biloaie care să blocheze accesul maşinilor:

universitate_ion_ghica
Biloaiele astea par să fie modelul din fontă. Costă cam 100 de euro bucata – fără TVA (sursa). Numai în poza lui Radu număr vreo 3.000 de euro – fără manoperă.

Afacerea asta cu bolarzi e de o perversitate remarcabilă, pentru că speculează exasperarea locuitorilor unui oraş faţă de aburcarea maşinilor de-a valma pe trotuare. Primăria trebuie doar să nu facă nimic serios pentru a descuraja parcarea maşinilor pe trotuare (şi proliferarea parcagiilor) şi bolarzii ajung să fie chiar ceruţi de locatarii din zonă.

Pe scurt, Primăria are grijă să creeze o problemă pentru a vinde apoi o soluţie la ea.

În mod ipocrit şi foarte corupt, Primăria cheltuieşte şi şperţuieşte vagoane de bani pentru montarea acestor obstacole, deşi ar fi mai onest şi mai profitabil pentru oraş să aplice amenzi de parcare.

De exemplu, pe întreaga lungime a Căii Victoriei, de 2.700 de metri, au fost montaţi bolarzi paralelipipedici, din metru în metru, ba chiar pe câte două rânduri, pe alocuri, unde-s ieşiri din garaje, şi pe stânga şi pe dreapta drumului, ceea ce a determinat şi unele manifestări de protest – chiar dacă doar în Photoshop, deocamdată (sursa foto):

bolarzi cruce
Cât or fi costat miile de pe bolarzi de pe Calea Victoriei, nu ştiu, dar ştiu că preţul întregii modernizări a ajuns la 20 de milioane de lei, de peste două ori mai mult decât se aprobase iniţial.

Bolarzii – şi predecesorii lor, stâlpişorii de metal sau cauciuc – au “avantajul” că trebuie nu doar cumpăraţi şi montaţi, ci şi întreţinuţi, reparaţi şi înlocuiţi, ceea ce reprezintă un sistem infailibil şi auto-alimentat de sifonare a banului public. Cu cât mai mulţi bolarzi, cu atât mai multă şpagă pentru băieţii deştepţi din primării, ani la rând. Culmea, contribuabilii, adică cei jecmăniţi, din banii cărora se întreţine această parazitoză cronică, contribuabilii, deci, sunt chiar mulţumiţi că, în sfârşit, li se respectă şi lor dreptul de a circula liber pe trotuare, şi nici nu se mai gândesc cât ajunge să-i coste normalitatea.

Imaginaţi-vă însă că, de numai o fracţiune din banii cheltuiţi în ultimele decenii pe stâlpişori şi bolarzi, Primăria ar fi implementat un sistem coerent de centralizare a amenzilor de parcare, prin care contravenienţilor să le fie create dificultăţi reale la accesarea oricăror servicii municipale dacă nu plătesc ce datorează. Dintr-o fracţiune a fracţiunii banilor şperţuiţi ar fi putut fi angajaţi cu contracte temporare agenţi care să aplice amenzile, pe teren. În fine, cu o altă investiţie minimă se puteau monta, în loc de bolarzi, parcmetre, la fel ca în toate oraşele civilizate ale Europei. Toate acestea ar fi adus bani municipalităţii, în loc să-i consume.

O să-mi spuneţi că în Bucureşti (în România, mă rog) amenzile de parcare nu funcţionează, că nu descurajează parcarea neregulamentară. E adevărat doar pentru că acestea nu sunt aplicate decât accidental şi pentru că, în 99% din cazuri, ştii că nu rişti nimic dacă-ţi laşi maşina de-a-mboulea – nici măcar o zgârietură, că bucureşteanul fie a-nvăţat să se ferească de cocalari, fie este el însuşi unul, deci solidar cu fraţii lui. Vă garantez că, dacă amenda ar fi aplicată imediat şi practic în toate cazurile de parcare neregulamentară, în cel mult doi ani s-ar elibera şi trotuarele, şi benzile ocupate de maşini lăsate “numa’ 5 minute, şefu’, ce căcat vrei acuma”.

Cine a şofat (şi parcat) în vestul Europei ştie că nu rişti niciodată să-ţi laşi maşina aiurea. Costă prea mult. Şi în Bucureşti costă mult, e adevărat chiar dacă indirect, pentru că ne costă pe toţi laolaltă, indiferent dacă încălcăm legea sau nu, pentru că suntem furaţi cu toţii, şi asta mă revoltă.

18 comentarii Adaugă comentariu

  1. Te rog fa un update la articol si mentioneaza si lipsa crearii locurilor de parcare, chiar si cu plata.
    In multe zone au aparut stalpisori si bolarzi ca sa impiedice parcarea pe trotoare. De acord. Dar ce fac riveranii ? Ei unde isi pot lasa masinile, legal?
    Fa o tura prin zona Iancului – Pantelimon unde s-au eliberat trotoarele dar nu s-a facut un loc de parcare iar zona e plina de blocuri inghesuite unul in altul.
    O parcare supraetajata, cu lift sau pe diferite nivele, cu plata nu s-a facut. Prost arhitectul care a facut planul arterei acolo si absolut fara viziune.

    Thumb up 0
  2. Aici se exagerează, bolarzi găsești si in restul Europei din secolul XVIII încoace, nu sunt o invenție bucureșteană – o schema de fraudare a bugetului local.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Bollard
    http://3.bp.blogspot.com/-0nD3SPNk48s/T0jH0LCpZSI/AAAAAAAABQg/5a-ql2YG__8/s1600/bollards+mix.jpg
    Dar într-o țară in care:
    – ridicarea autovehiculul parcat pe trecerea de pietoni este este un abuz deoarece încalcă dreptul la proprietate privata reglementat prin constituție
    – in care un tribunal declara ca o mașina nu poate fi ridicata decât in cazul in care se probează ca”autoturismul este parcat neregulamentar și concomitent reprezintă un obstacol pentru circulație”, de parca interdicția de parcare este data pentru ca asa vrea mușchii primăriei.
    – cei care fac serviciul public sunt numiți de presa cu obstinație “hingheri”
    – in care măsurile punitive, care ar trebui sa descurajeze parcarea ilegala, de care vorbești in articol sunt considerate in “jaf la drumul mare”
    – in care fiecare autoritățile publice locale au cheltuielile de judecata mari in urma proceselor și despăgubirilor ce trebuiesc plătite in baza hotărârilor judecătorești defavorabile
    TREBUIE luate măsuri drastice ca delimitarea tuturor trotuarelor cu bolarzi și amendarea crunta a celor care distrug aceste echipamente:
    http://www.b365.ro/nesim-ire-de-bucure-ti_197985.html

    Thumb up 0
    • Mă rog, poţi fi sigur că şi prin alte părţi bolarzii ăştia hrănesc nişte guri discrete, că doar n-am inventat noi nimic.

    • Branxule, tu cam exagerezi! La prima liniuță cam ai dreptate, dar dup-aia…
      – un autoturism parcat neregulamentar NU înseamnă neapărat obstrucționarea circulației și DA sunt locuri un primăria a pus “oprirea interzisă” pentru “ca asa vrea muschii” ei;
      – sunt numiți “hingheri” datorită abuzurilor. Au fost nenumărate cazuri de mașini ridicate complet aiure (ex. parcare legală de la 20:00-08:00, la 8:15 mașina ridicată deși circulația era scăzută);
      – amenzile NU sunt mici la noi, problema e că nu aplică sau se aplică arbitrar. Și chiar și atunci când se aplică, nu prea se urmărește și încasarea lor;
      – hotărîrile sunt nefavorabile pentru că lucrurile sunt făcute (uneori) de mântuială.
      Adaugă la cele de mai sus și lipsa acută a locurilor de plată din multe locuri și vezi cam ce iese.

      Thumb up 0
    • Gigichent aici tu greșești:
      1. Daca este un indicator de parcare interzisa este interzisa chiar dacă noi participanții la trafic consideram altfel… altfel au dreptate și pietonii sa traverseze pe unde vor ei considerând ca trecerea e pusa nepotrivit pentru ca asa vrea mușchii ei.
      2. Daca parcare a de de la 20:00-08:00 atunci la 08:15 esti ilegal si suporți consecințele. Nu este nici un abuz si nici măsura aplicata nu e aiurea. In toate tarile civilizate se întâmplă la fel.
      3. Pai dacă agenții constatatori și-ar face treaba crezi ca am mai avea aceasta discuție?
      4. Asta e țară, dar dacă avem atitudini prin care suntem carcotasi si cautionam abuzul asupra domeniului public și a partenerilor de trafic cum vrei sa evoluam?!
      PS… in București marea majoritate a locurilor de parcare amenajate pe domeniul public ar trebui sa fie parcări du plata in timpul zilei.

      Thumb up 0
  3. La Budapesta, în minutul următor după ce am lăsat mașina pe marginea trotuarului (și nu aveam de gând să stâm mai mult de 5 minute, pentru că știam că ne taxează la greu) a și apărut un nene cu amenda în parbriz. Degeaba am încercat să-i spunem că abia am parcat (clar văzuse și el asta și nu l-a interesat) și că plecăm chiar în momentul acela. A trebuit să plătim! Chiar dacă, dupa nici jumătate de oră, parcarea ar fi fost free, pentru că era, deja, seara. De atunci ne-ma învățat minte și ducem mașina în parcările cu plată. E mai ieftin decât cu amendă :)

    Thumb up 0
  4. La noi din pacate toate functioneaza dupa modelul: s-ar putea face, dar nimeni nu face.

    Thumb up 0
  5. Simpla amendare nu este o solutie Vlad. Trebuie introdus un sistem de puncte de penalizare (precum la amenzile de circulatie).
    In Anglia, cei cu f multi bani isi lasa masinile cum vor. Pentru ei, achitarea unei amenzi de £100-£150 nu reprezinta mare lucru. Ce-i drept, nu sunt multi, insa vad constant prin Londra tot felul de dubiosi cu aere de “Est”, carora nu le pasa de amenzi.

    Ca cetatean simplu, cand vezi asemenea atitudini sfidatoare, te simti f prost (de ce ala poate si eu nu? Ah, pt ca are bani).

    In schimb, la viteza chiar si cei bogati merg regulamentar deoarece punctele de penalizare se mentin 3 ani (la 12 puncte, pa, pa permis pt 6 luni)

    Thumb up 0
  6. Ar fi tare ca de fiecare biloaie din asta să lege și câte un fost sau actual angajat al PMB. Ca la ocnă.

    Thumb up 0
  7. In 1975 in Bucuresti erau peste tot in centru parcometre: http://www.aurelvirlan.ro/blog/wp-content/uploads/2013/08/Bucharest.-The-first-parking-meters-are-received-like-new-toys.jpg

    A, da, erau comunisti, nasol.
    Cu milionul de euroi care costa 800m de strada cu bile puneau parcometre in tot centrul. Incredibil ce se intampla.

    Thumb up 1
  8. treaba de mantuiala!
    ce-i cu bilele alea nevopsite?
    pai unde-i rosugalbenalbastrul de romani adevarati?
    mai, in tara asta totul se face de mantuiala…

    Thumb up 0
  9. Daca vrei sa rezolvi o problema, nu poti cere ceva fara sa oferi in schimb o soluție. Adica ok te amendez pt ca ai parcat unde nu era cazul, daca ai fi putut parca la 300 de metri distanța. Acum știm bine care e situatia cu locurile de parcare in Bucuresti. Sa parchez la Ploiești si sa ma întorc cu trenul nu e o soluție…..cat timp se dau autorizații de construcție pentru clădiri de birouri, blocuri de locuințe etc fara sa se țină seama de nr real de autovehicule care trebuiesc parcate pe langa noile construcții, ne facem nervi degeaba. Oricum e prea tarziu, s-a construit haotic si se va mai construii fara cap mult si bine. Asta-i poporul, tare-n gura – prost in meserie…..

    Thumb up 0
  10. Am învățat un cuvânt nou: bolard. Îmi reevaluez autoevaluarea de “cult în cap” pe care mândru o port

    În rest, scurtă remarcă: dacă șmenarii ăștia și-ar folosi creativitatea în lucruri cumsecade, wow ce țară am avea!!

    Thumb up 0
  11. Biloaiele din poză sunt la doi paşi de parcarea subterană de la Universitate. Tot în zona aia există parcare subterană la Intercontinental şi mai există o parcare mai mică la Arhitectură. Şi mai există parcare la Cocor şi la Unirea. Toate astea sunt GOALE, pentru că bizonul preferă să parcheze pe trotuar sau banda I, că ştie că oricum nu păţeşte nimic.

    Aşa că argumentul cu lipsa locurilor de parcare, în situaţia Centrului Vechi şi zonei adiacente NU stă în picioare!

    Thumb up 1
  12. La Paris e plin de tevi de otel din metru in metru. Si acolo ca si aici e nevoie de ceva sa opreasca masinile sa intre pe trotuar.

    Thumb up 0
  13. Caz concret: zona Victoriei-Titulescu-Ion Mihalache este supraaglomerata din cauza cladirilor de birouri din zona care nu au parcari suficiente. Ziua nu gasesti parcare, trotuare pline de masini, trafic infernal. Solutia: primaria a inceput montarea de stalpisori. Acum apare alta problema: locatarii din zona unde vor mai parca???? In Stockholm exista adevarate blocuri de parcari pentru masini unde locatarii isi lasa linistiti masinile, evident contracost! De ce la noi nu construieste nimeni asa ceva? De ce nu se implica primaria??
    Cred ca le e mai usor sa incaseze amenzi si sa spele bani cu stalpisori/bolarzi decat sa faca ceva util….

    Thumb up 0