Vodafone

Cum să nu iei țeapă de Black Friday (plus 10 alte sfaturi de siguranță online pentru useri obișnuiți)

Mai e un pic până la Black Friday iar magazinele online au început să crească deja prețurile… nu, nu despre aceste țepe e vorba azi :) ci despre cum să nu pierzi mult mai mulți bani când te arunci la cumpărături cu reduceri în această perioadă, că vin și sărbătorile de iarnă și vom sparge, cu toții, toate economiile pe cadouri, chefuri și excursii.

Regula simplă de autoprotecție este: dacă o ofertă pare prea bună ca să fie adevărată, atunci mai mult ca sigur nici nu e. Nu da click pe linkuri/fișiere din oferte-minune cu 90% reducere sau cu iPhone cadou pentru primii 200 de clienți sau altele asemenea, nici în mailuri, nici pe site-uri, nicăieri. Acest tip de escrocherie este destul de comun în perioade de intensificare a shoppingului online. “Scopul escrocilor este să determine userul să-și introducă datele de card pe un site controlat de atacator, fie acesta un magazin fictiv, un formular sau ceva asemănător; atacatorii urmăresc să obțină numele posesorului de card, numărul acestuia, inclusiv codul CVV”, spune Liviu Arsene, Senior eThreat Analyst la Bitdefender.

Un alt atac destul de popular în ultima vreme este “technical support scam”: “ești sunat pe telefonul tău de o persoană care pretinde că este tech-support la un sistem de operare comun; atacatorii îți știu numele, numărul de telefon, alte detalii, deci stabilesc o relație de încredere cu victima, apoi cer acces remote în calculator ca să ‘curețe’ sistemul de malware. Odată intrați, instalează diverse programe ilicite, sau cer să le fie achitată o taxă modică pentru ‘reparație’ pe un site controlat de ei, unde, din nou, culeg datele de card ale utilizatorului.”

Ce face Liviu Arsene ca să-și crească gradul de siguranță pe net? “Niciodată tranzacții pe hotspoturi pe care nu le cunosc; toate aplicațiile, actualizate; parole unice pentru fiecare cont; întotdeauna, o soluție de securitate instalată și funcțională, că ăsta e îngerul păzitor”.

Iată 10 recomandări de auto-protecție online venite de la compania de cybersecurity cu reputație mondială Bitdefender (500 de milioane de clienți știu de ce).

1. Păstrează o copie a datelor importante

Atacurile ransomware sunt din ce în ce mai dese, fac pagube uriașe și sunt teribil de neplăcute, când își ating ținta. Maică-mea, care e un user nu prea atent pe net, a pățit un ransomware acum câțiva ani, și a fost o bătaie mare de cap ca să-i recuperez datele din computer. Ca atare, chiar dacă o soluție de securitate este obligatorie și te ferește de majoritatea problemelor, e bine să fii pregătit cu o copie de rezervă a datelor prețioase.

2. Folosește numai software licențiat și actualizează toate aplicațiile

E la mintea cocoșului: programele piratate sunt vulnerabile la atacuri tocmai pentru că utilizatorii nu le pot actualiza la fel de simplu ca în cazul unui soft original; când atacatorii descoperă o vulnerabilitate într-un program, producătorii le remediază prin patch-uri. Rămân descoperiți utilizatorii cu softuri vechi, neactualizate sau cu versiuni mai vechi, piratate.

3. Fii atent ce aplicații instalezi pe smartphone

Instalează doar aplicații din surse de încredere și, chiar și în aceste cazuri, fii atent ce acces solicită aplicațiile respective. Nu demult, m-am oprit din instalarea unei aplicații când am înțeles că voia acces complet la tastatura telefonului, putând astfel recolta inclusiv parole sau numere de card.

4. Conectează-te doar la hotspoturi cunoscute

Sau, în cazul în care te legi, totuși, la un hotspot Wi-Fi public, nu face niciodată ebanking pe el; în Uniunea Europeană e deja simplu să eviți hotspoturile publice, că roamingul de date e la tarife unice, iar în afara UE soluția cea mai simplă – și mai sigură – e să-ți iei o cartelă locală de date, e dirt-cheap și te scapă de numeroase belele.

5. Folosește un browser sigur când faci tranzacții în locuri publice

Dacă n-ai încotro și trebuie să faci o plată pe un Wi-Fi, alege o soluție de siguranță precum Bitdefender Safepay™, care protejează rețeaua de accesul neautorizat. Oprește Bluetoothul sau închide conexiunea Wi-Fi atunci când nu le folosești.

6. Protejează-ți telefonul cu parolă

Elementar, evident. Restricționarea accesului la conținutul telefonului sau al tabletei (fotografii private, agenda de contacte sau mesaje text) reprezintă o măsură de siguranță simplă și obligatorie. Telefoanele se mai pierd și se mai fură, nu vrei o pagubă mai mare decât obiectul în sine, nu?

7. Menține discreția în privința locului în care te afli

Niște vecini de-ai mei au pățit-o anul trecut: o lună de zile au tot postat pe rețele poze din vacanța lor americană. La întoarcere, și-au găsit casa devastată. Spărgătorii încă n-au fost prinși. Dezactivează-ți localizarea GPS pentru pozele pe care le publici pe net. Mai multă prudență online te protejează de necazuri și offline.

8. Ai grijă cu opțiunea de automatic sharing de pe computerul tău

Asigură-te că nu ai activat opțiunea de automatic sharing. De regulă, atunci când se conectează pentru prima oară la o rețea Wi-Fi, utilizatorilor li se afișează un mesaj prin care li se cere acordul să partajeze directoare cu cei conectați în aceeași rețea. Nu-ți da permisiunea pentru astfel de acțiuni.

9. Parole, parole, parole!

Parole distincte, dificile, pentru fiecare cont. Sunt greu de ținut minte, așa e, dar sunt trucuri care fac regula asta mai ușor de respectat – de pildă, poți folosi o frază-parolă, la care mai schimbi litere și mai adaugi cifre: “Ana ar3 m3r3 si Dana bea 15 bere” e o idee, poftim ;)

10. Atenție la mailuri și la cererile de acțiuni venite pe mail

Phishing, o escrocherie simplistă, dar foarte eficientă, din păcate, pentru că se bazează pe neatenție și pe sentimentul de siguranță pe care-l ai când intri pe propriul tău computer/dispozitiv. Nu da click pe linkuri venite de la expeditori necunoscuți, verifică cu banca, telefonic, dacă primești o cerere de introducere sau “corectare” de date. Sistemele de securitate ale băncilor nu pot supraveghea poșta electronică a clienților, de aceea răspunderea pierderii unor sume de bani aparține exclusiv victimelor. Mesajele trimise de bănci sunt, de regulă, personalizate cu numele și prenumele complet al clienților. Băncile nu solicită pe mail informatii confidențiale, precum numărul de cont sau card, codul PIN sau CVV (Card Verification Value), codul utilizatorului de servicii de e-banking sau parola personală.

Una peste alta, prieteni, țineți minte: pe net, o doză sănătoasă de scepticism și neîncredere este obligatorie.

5 comentarii Adaugă comentariu

  1. In Romania de fapt e black-fraieri day, in afara de 2-3 oferte de la emag care oricum se termina in cateva zeci de secunde, restul sunt doar tepe sau cel mult reduceri de 5-10% fata de pretul corect, nu cel marit cu cateva saptamani inainte. Reducerile-s penibile daca comparam cu ce se intampla in america de black-friday unde magazinele lichideaza stocurile si poti gasi reduceri si de 80-90%.

    Thumb up 3
  2. La punctul 7 solutia sugerata e “Dezactivează-ți localizarea GPS pentru pozele pe care le publici pe net. Mai multă prudență online te protejează de necazuri și offline.”

    Eu zic ca mai sigur e sa nu mai postezi poze din vacanta cu optiunea “public”, nu cred ca cineva are nevoie de informatii GPS ca sa-si dea seama ca esti in vacanta in alta tara (poate doar daca postezi doar selfie-uri in care ti se vede doar “dovleacul”).

    Thumb up 1
  3. Are dreptate Florin..pozele alea din vacante sunt mai periculoase! E mai sigur sa le posteze dupa ce se intorc din vacanta daca tin neaparat sa arate lumii ce smecheri sunt ei :)))))))

    Thumb up 0
  4. puteti folosi un tool de monitorizare preturi si vedeti care este reducerea reala;
    gen http://pricemon.com

    Thumb up 0

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Acest blog folosește serviciul Gravatar pentru afișarea pozei de profil a comentatorilor. Pentru setarea unui avatar, accesați acest link.