Cumva, am dat peste imaginea de mai sus* pe undeva pe Reddit, și de când am văzut-o nu-mi iese din cap.
Oroarea arhitectonică din stânga ne este binecunoscută. Este Templul lui Moloh-Ceaușescu, un morman de fier-beton și travertin răsturnat peste sufletul orașului vechi. Mii de familii au fost evacuate când Ceaușescu a ras, din mână, cartierele bucureștene în locul cărora a materializat bizarul lui Pyongyang național-comunist autohton. Pleașca aceasta a distrus țesătura urbană a orașului, a creat un uriaș spațiu mort în milocul lui, a întrerupt fluxurile firești de trafic și a făcut literalmente praf o bună parte din istoria arhitecturală (și-așa puțină) a Capitalei României.
De 30 de ani încoace nimic nu este întreprins pentru ca bucureștenii să-și primească înapoi acest spațiu ce le-a fost răpit prin violență și abuz. Același zid ceaușist înconjoară sutele de hectare pe care apasă cea mai grea clădire administrativă din lume, iar în spatele zidului, aceeași pârloagă, aceleași alei rezervate celor „cu acces”, aceleași întinderi sterile, care să ne amintească permanent de distanța între noi și ei.
Știam toate acestea, dar fotografia mi-a dat o nouă dimensiune a problemei. Casa Poporului nu a fost un accident, ci un simptom, o tumoare arhitectonică și urbanistică în creștere, deoarece, în loc ca prima problemă să fie corectată, ei i se adaugă acum alta.
Printr-o oglindire psihotică, în lateralul acestei gigantice inutilități crește altă clădire, a cărei ambiție este s-o depășească, cumva, pe prima, în disproporție și inadecvare urbanistică. O catedrală, la câteva sute de ani distanță de vremurile în care liderii europeni își afirmau puterea prin construcția de catedrale. Când își respectă menirea, de a fi aproape de credincioși prin proporții inteligibile, bisericile ortodoxe pot fi de-o frumusețe tulburătoare. Dar să iei planul unei biserici ortodoxe și să-l umfli cu pompa până obții o clădire comparabilă cu Casa Poporului e ceva de domeniul psihiatriei, nu al smereniei.
Sunt uluit și întristat de îndârjirea cu care, peste decenii, conducătorii noștri (politici și religioși) depun asemenea eforturi și cheltuiesc atâția bani pentru a a-și decupa hălci cât mai mari din București. Toate aceste spații moarte, rezervate reprezentării puterii, într-un oraș atât de inconfortabil pentru locuitorii săi, descriu înapoierea și primitivismul elitelor, care nu se pot simți valorizate decât prin distanță față de popor, nu prin competențe, viziune de dezvoltare, capacitate de administrare.
_____________________
*) Am săpat cu îndârjire după autor, că imaginea apare în multe locuri fără atribuire. Am găsit, în cele din urmă: ea ilustrează un articol din The Guardian, din decembrie 2019, și este semnată de fotograful Robert Ghement.
36 comentarii Adaugă comentariu
Eu n-am văzut catedrala decât de la nivelul solului. Cum n-am simțul proporțiilor, nu mi-am dat seama cum se încadrează . Ce e de zis e că e mai mică decât credeam. Iar apariția falică nu e în zona mea de competență. Urât totul, oricum. Bine măcar că au plasat-o lângă mizeria ailaltă și nu au mai hidoșit și altă zonă
Peste ceea ce se vede in fotografie, urmeaza sa se inalte cupola ‘centrala’, deasuprs altarului.
Atunci va fi inca si mai falica (sau falnica, cum preferi sa consideri), va intrece cu mult inaltimea cladirii alaturate.
De fapt, pana destul de curand (la scara istorica), in marile capitale europene era INTERZIS sa construiesti o cladire laica mai inata decat principala biserica din oras.
In ceea ce priveste BOR … Acum cativa ani am vazut de mai multe ori un BMW Z3 (o masina de crai, aspirator de … duduci ce practica cea mai veche meserie) parcat la poarta Manastirii Techirghiol. Avea numarul de inmatriculare B-06-BOR. Sunt tare curios: ce ‘masinuta’ o fi avind acum prelatul respectiv?
Un furuncul arhitectonic ce are și pustule crescute, galbene. Tichia de mărgăritar a chelului înainte de intrarea în neființă, BOR.
Generatiile viitoare vor plati pentru nerozia celor care au permis si inlesnit constructia unui simbol falic religios laga unul din simbolurile statului laic. Asta pe langa lipsa bunului simt arhitectural.
Sunt chiar curios cum consideri tu că vor plăti, nu știu cine?
Plata este in ceruri, nu pe pământ! Zic unii!
De plată viitoare, a unor urmași, în consecinta monstruozității…!
Mă tot întreb despre asemenea alocuțiuni…
Fuse și se duse!
ESTE! QED!
Cine se aseamănă se aduna în aceeași curte.
„O catedrală, la câteva sute de ani distanță de vremurile în care liderii europeni își afirmau puterea prin construcția de catedrale.”
Constructia unei catedrale dura sute de ani, deci nu era vorba de putere sau bani. Nu aveau cand sa isi recupereze „investitia” fie ca era vorba de regi, duci, papi sau episcopi.
Era vorba exclusiv de credinta in Dumnezeu.
Veti spune ca nu asa iti arati credinta in Dumnezeu – dar putem face analiza pe Biblie. Atat Vechiul Testament cat si Noul Testament.
Sa mai amintim de ungerea din Betania? Cine sunteti voi? Maria sau Iuda?
Ioan 12, 1-18: Așadar, Iisus a venit cu șase zile înaintea Paștelui în Betania, unde era Lazăr, cel care murise și pe care-l înviase din morți. Și I-au făcut o cină acolo și Marta servea (la masă). Iar Lazăr era unul dintre cei ce stăteau la masă cu El. Maria, luând o litră de mir de nard curat, de mare preț, I-a uns picioarele lui Iisus și, cu părul ei, I le-a șters și casa s-a umplut de mireasma mirului. Și a spus atunci unul din ucenicii Lui, Iuda Iscariotul, fiul lui Simon, cel ce avea să-L dea pe mâna (arhiereilor): de ce mirul acesta nu s-a vândut cu trei sute de dinari și nu s-a dat săracilor ? Iuda zisese așa nu pentru că-i păsa lui de săraci, ci pentru că era hoț. El ținea punga cu bani și fura din ce primeau (Iisus și ucenicii). Și a spus Iisus: las-o, pentru ziua îngropării Mele l-a păstrat. Pe săraci îi aveți mereu cu voi, dar pe Mine nu Mă aveți mereu.
Cristi,
Minunată pildă, greșit auditoriul (parțial cel puțin, adică în ceea ce mă privește pe mine personal).
Hai să desenăm un pic, vrei? Închipuie-ți Biserica ca pe un cerc. Înăuntru e treaba – și responsabilitatea – aparținătorilor ei, laici sau prelați deopotrivă. În calitate de organizație de drept privat are toate libertățile celorlalte organizații private (mă rog, are mai multe în realitate, dar să trecem…): pe cine primește și pe cine nu, cum își face treburile etc.
Acest cerc este cuprins, însă, într-un altul, mai mare: societatea în general. Ca aparținători ai aceleiași societăți dar în afara Bisericii avem tot dreptul să ne exprimăm opinia despre un alt element din cercul mare (România), iar argumentele care țin în interiorul cercului mic nu e obligatoriu să fie valabile și în afara lui. Ca și regulile, de altfel: ce valabil în Biserică nu e neapărat valabil în general; a crede altfel e dovadă de privilegiu neținut în frâu și de lipsă de considerație față de celelalte componente ale societății românești.
Revenind: argumentul tău o fi el valabil, poate, în rândul celor care și-au delegat dreptul la opinie în schimbul a… ceva (nu mă pricep, n-am înțeles niciodată regulile absurd-patriarhale ale religiilor instituționalizate). Dar eu unul încă n-am renunțat la acest drept, de a vedea furunculul arhitectonic în cauză ca urât și neavenit și de a cere imperativ celor care mă reprezintă – și care se află, în virtutea funcției publice, *în afara Bisericii* – să nu-i mai aloce din banii noștri, ai tuturor, fonduri. Construcția în cauză e hidoasă, simbol al aroganței și poftelor de mărire lumească a unora care se pretind îndrumători spirituali și care trăiesc în minciună. Asta e opinia mea și nimic, în afara unor schimbări comportamentale ale celor în cauză, nu prea o mai poate schimba. Evident, sunt nerăbdător să îmi schimb părerea, să-i văd smeriți și plini de iubire pentru turmă dar, dacă trecutul e un indicator, așa ceva ar fi chiar o minune dumnezeiască…
@Cristi: dacă aș fi credincios, aș considera că ce ai zis e blasfemie în toată regula. Nefiind, zic numai că încerci o manipulare. Da’, mânca-te-ar nenea, e străvezie rău, cântă și tu la altă masă. Sau vino cu ceva greu, să mă facă să ridic șapca, nu comparația asta cu text din Biblie
CB.
Prea elevat comentariu.
Boss Cristi!
Du-te in Malta la biserica construită pe bani ” privați” de către unii și mai povestim despre ” grandoare” și lăcașuri de cult!! Și slavă creatorului!
Scuze CB. Dar mă seacă ignoranța! Și primitivismul autohton.
De acord cu prima parte a argumentatiei. Biserica are aceleasi drepturi ca orice alta organizatie, beneficiind de libertatile individuale fundamentale: libertatea religioasa/de constiinta si libertatea de asociere.
In virtutea acestui fapt, la fel ca ca orice organizatie, Biserica face lobby si isi promoveaza interesele, asa cum fac organizatiile patronale, sindicale, ONG-uri, etc.
Si da, aveti dreptul sa contestati, asa cum eu am dreptul sa sustin. Aceasta este in esenta societatea libera si democratica; dar in primul rand libera (cu democratia e altceva, dar intram in altele si nu mai terminam).
Cand ajungem la „banii nostri”, deja ne despartim. Si nu e vorba de opinii divergente, ci – mai profund, de principii aplicate cu dubla masura, in buna traditie marxista (nu spun ca o faceti cu intentie, pana la urma ideea asta ticaloasa, a fost impaturita mestesugit de oameni diabolici si apoi livrata in societate).
Voi explica.
Eu sunt o persoana cu valori de dreapta. Consider ca statul nu are a organiza viata individului. Iar asta inseamna, printre altele, ca Statul sa nu mai fure institutionalizat, prin impozite si taxe si apoi, dupa ce a spoliat munca indivizilor, beneficiind de aceasta forta financiara, sa si eludeze vointa indivizilor. Adica sa aloce bani discretionar in directii ce nu ma reprezinta. Exemplul clasic: ajutoarele sociale – pomana pt nemunca. Sau altul, scandalos si putin cunoscut: decontarea operatiilor de schimbare de sex in valoare de 60000E; in Romania! Sau programele pt pregatirea comisarilor ce vor impune egalitatea de gen – in coliziune directa cu meritocratia.
Exemplele acestui stat abuziv si din ce in ce mai totalitar (oriunde in civilizatia occidentala, atacata de marxismul cultural – deja cu tenta de neo-comunism) in numele welfare state si al tolerantei multiculturale, pot continua pe pagini intregi.
Unde se afla finantarea bisericii in viziunea mea? Evident, in maini private!
Cu alte cuvinte, sustin finantarea privata a cultelor, cu conditia ca talharii marxisti ce au preluat conducerea statelor sa nu mai finanteze porcariile enuntate mai sus. Ceea ce inseamna ca impozitele trebuie coborate de la 50% (de fapt chiar mai mult) la 20-25% maxim. Suficient pt a construi un stat de factura celui descris de Adam Smith (care se ocupa doar de justitie, aparare si infrastructura) si care sa protejeze libertatile individuale descrise de John Locke.
Deci hai sa taiem impozitele, si cu banii ramasi in mainile sale, individul face ceea ce doreste: sustine putorile, construieste stadioane, finateaza viata „refugiatilor” si a imigrantilor ilegali (cam ilegal de fapt, dar deh… :D), finateaza bisericile crestine sau operatiile de schimbare de sex. Fiecare conform cu propriile valori si credinte si totul in acord cu rule-of-law.
Intrucat viziunea mea de dreapta este imposibila din pacate, atunci hai sa lasam acel amarat de 0.01% (ati citit bine, 0.01%) finantari pt culte (toate cultele, nu doar pt BOR) in numele unei solidaritati sociale ipocrite ce da unora cu lopata si altora cu lingurita, din banii furati celor ce i-au produs.
O ultima chestiunea, pt a avea marimile corecte.
Catedrala a costat pana acum aprox 150 milioane. Multi bani? Multi. Cheltuiti in 10 ani.
Un km de autostrada costa 8-10 mil. Deci faceam undeva la 15-20 de km de autostrada. Cam putin, fata de necesar…
Aveti idee cat este bugetul sanatatii? Ca procent si apoi ca suma totala. Va las aplacerea sa descoperiti si sa meditati cat de eficient este Statul in a indeplini misiunea pe care si-a asumat-o in Sanatate.
Apoi uitati-va iar la procentul alocat cultelor si la suma cheltuita pe catedrala. In virtutea solidaritatii sociale…atat…
BOR trebuie aplaudat, caci are un management formidabil, si drept urmare este singura institutie din Romania care chiar isi indeplineste misiunea cu adevarat: sa predice invatatura lui Isus si sa construiasca biserici.
PS: la Centenar, singura valoare simbolica livrata in Romania, a fost Catedrala. Discutam de 100 de ani de la Marea Unire infaptuita sub domnia lui Ferdinand I Intregitorul, cel care a lansat aceasta idee mareata cu valoare de simbol national.
http://inliniedreapta.net/blogpost/regele-ferdinand-i-1920-suntem-datori-sa-ridicam-biserica-mantuirii-in-capitala-tuturor-romanilor/
Cristi,
Ai ridicat o seamă de probleme pe care le-aș dezbate cu plăcere, dar aici nu e locul potrivit. O aleg doar pe cea la temă: folosirea greșită a banilor publici. Tu zici: la cât se fură / cheltuiește aiurea, un 0,01% pentru Biserică e acceptabil. Eu zic: una n-o exclude pe cealaltă. Pot protesta – și o fac – atât împotriva risipei și hoției în materie de autostrăzi *cât și* alocării nemeritate către structuri private. We can walk and chew gum, nu înțeleg de ce ar trebui să aleg una sau (XOR, „sau exclusiv”) cealaltă.
În rest, am luat contact la viața mea cu pozițiile „de dreapta”; am avut și eu o perioadă, în tinerețe, când eram necunoscător și greșit îndrumat. Acestea neglijează grav niște aspecte fundamentale ale neurologiei umane, dar despre asta, altădată.
@CB
Pozitia dv, eu o inteleg cam asa: pestele de la cap se impute, dar se curata de la coada. Cu alte cuvinte, cei care fac cea mai buna treaba (conform cu fisa postului), de ale caror servicii beneficiaza literalmente milioane de oameni, si care consuma cel mai putin, cu aia trebuie inceputa curatenia.
Ura anti-clericala inceputa in timpul Revolutiei Franceze (condamnata de catre gandirea stralucita a lui Edmund Burke), structurata ideologic de catre Marx, pusa in aplicare diabolic de catre bolsevici si cu accente sinistre in timpul Razboiului Civil din Spania…isi arata azi coltii, din nou.
Iar istoria Stangii, inceputa la Revolutia Franceza, spune ca la fiecare astfel de puseu anti-crestin al istoriei, se anunta vremuri urate.
Cat priveste pozitiile mele de dreapta…au aparut in timp, pe masura ce am parcurs din ce in ce mai multe carti (in special istorie si filozofie politica). Sunt absolut sigur, ca daca istoria nu va cunoaste cine stie ce rasturnare dramatica (practic imposibila), nu voi mai sustine stanga vreodata.
PS: Apreciez tonul moderat al dv. In general sunt insultat, asa cum e acum la moda sa faci cu crestinii.
@CB ai dreptate cu 0.01%; totusi, apare pe undeva cati bani ar trebui sa verse biserica la bugetul de stat daca activitatile ei nefiscalizate ar fi fiscalizate?
O fi fost casa poporului făcută din ordinele lui Ceașca, dupa prostul sau gust, Insa si acea catedrala nu arata altceva decât faptul ca majoritatea din aceasta tara este compusă din primitivi megalomani.
Cand mai vin uneori prin tara cu masina, trec pe lângă o biserica/catedrala (habar n-am ce este), prin centrul Făgărașului (asa traversam Romania, de la vest la est, prin centrul unui oraș). De cate ori vad acea biserica, cum strălucește ea mândra, din depărtare, ma amuz teribil.
Adică poti observa in jur sărăcia lucie, drumuri bombardate, oameni îmbrăcați ca vai de ei si hârburi parcate unele peste altele…dar au oamenii biserica cu cupola aurita de lucește mai puternic decât soarele. Taranism pur. Cică-s credincioși. Ce credința o fi aia, habar n-am. Poate credința opulentei 🙊
Vizavi de catedrala din Fagaras aceasta nu este singura ciudatenie din Fagaras. În urmă cu 20 ani, veteranii de război din municipiu au vrut să construiască un mausoleu în memoria celor peste 900 de militari din Ţara Făgăraşului căzuţi pe front în cele două războaie mondiale. De la început şi-au dorit să fie amplasat în sensul giratoriu din centrul orasului. În 2007 a fost construit acolo un osuar în care au fost aduse rămăşiţele pământeşti ale unora dintre militari.
Deshumarea osemintelor a fost aprobată de autorităţi şi de biserică. Nu a fost însă autorizată de Oficiul Naţional pentru Cultul Eroilor, care, când a aflat, a cerut mutarea de urgenţă a rămăşiţelor înapoi în cimitir. Osemintele n-au mai putut fi reînhumate în vechiul cimitir fiindcă locul de veci a fost ocupat. S-a decis mutarea lor într-un cimitir nou care, de ani de zile, nu are situaţia juridică a terenului rezolvată.
Autorităţile vor ca într-un an să mute osemintele în noul cimitir. Iar monumentul care trebuia ridicat în giratoriu să fie construit lângă catedrala din apropiere, într-un loc marcat acum de o troiţă mica de lemn.
Big d*ck monuments… facute de oameni complexati.
Păstrând, totuși, proporțiile spațiului, de unde este realizată fotografia, nu este mai mare ca CP.!😁
Că va deveni, este evident.(a fost totdeauna)
Oricum, este o monstruozitate arhitectonică in raport cu ce există!
PS. Remarca comentatorului in legătură cu ” catedrala” din Făgăraș este evidența care ne caracterizează!
Am lucrat la Casa Poporului, alaturi de militari (asta era armata obligatorie pe vremuri) in timpul liceului, la Lazar, grotesca constructie si acum inca un neg aurit linga ea. Fiecare cuvint rezoneaza perfect, m-a uns pe suflet, slaba consolare dar nu putem face mai mult…
Găsesc opinia d-lui Petreanu cam grăbită. Și venind din convingerea ca adevărul e la dînsul.
Privesc totodată apelul (în titlul postării) a ideii de tumoare. A socotit, conștient sau ba, ca nu își poate convinge SUPORTERII decît apelind la acel cuvînt de făcut păr măciucă…
Iar eu găsesc acest comentariu ca având două trăsături distincte ce pot fi descrise prin două expresii populare: „ca nuca-n perete” și „cu oiștea-n gard”. Pentru că (1) subiectul e altul, adică hidoșenia aia din buricul târgului (înțeleg tentația atacului la persoană, mai ales ținând cont de tipologia „argumentelor” folosite) și (2) atacând autorul admiteți în subtext că are dreptate, altfel ați fi venit cu contraargumente care să arate de ce considerați construcția non-tumoare.
Pentru restul cititorilor: remarcați, vă rog, cadrul social fracturat, tribal în care-și trăiește viața comentatorul. El presupune că Vlad Petreanu scrie pentru”suporteri”. Asta implică, nedeclarat, existența unor triburi care se rățoiesc unele la altele, între care există fracturi și deosebiri atât de grave încât apelul la susținere nu se poate adresa decât celor din propriul trib. Comentariul își are rădăcina în această viziune a unei societăți fragmentate care pare atât de naturală comentatorului încât nici măcar nu își poate închipui că cineva ca Vlad e capabil să comunice din altă paradigmă, cea a valorilor și principiilor care transced găștile. Ca vechi cititor al lui Vlad pot spune cu destulă siguranță că presupunerile subînțelese ale domnului Ordean sunt false. Vlad nu scrie pentru „suporteri”, ca principiu general.
Mi se pare o lume tristă, dominată de frică și dușmănie, asta ruptă în triburi. Poate n-ar fi rău să evoluăm spre valori și principii, ce părere aveți, domnule Ordean?
In timp ce la Barcelona se lucreaza la finalizarea catedralei Sagrada Familia a lui Gaudi (o bijuterie arhitecturala grandioasa cu care orasul se va mandri peste secole) la Bucuresti se lucreaza la finalizarea acestui monstru care se vrea un simbol al puterii BOR, dar nu reuseste sa fie decat un simbol al prostiei, al inculturii si grandomaniei conducatorilor ei. Rusine!
Hardughia bisericeasca a fost construita din bani publici pana in prezent. Din bani despre utilitatea carora nu a fost intrebat niciun contribuabil. Altfel spus, au platit cot la cot si ortodocsii majoritari, dar si catolicii, protestantii, musulmanii si evreii din orasul asta. Cel putin anormal, ca sa nu spun altfel.
Daca am o problema cu construirea de lacasuri de cult? Nu, chiar nu am. Fiecare cult e liber, dupa parerea mea, sa isi construiasca si un turn pana la cer, daca doreste, din banii proprii. Nu din bani publici.
Exemple? Sagrada familia, catedrala catolica, neterminata dupa aproape 100 de ani de la incepere, pentru ca se construieste doar din donatii publice…
Foarte mișto postarea Vlad. Zic că-mi pare nițel coafată, deh, bucureșteni fiind am înghițit comparația casei poporului cu palatul Buckingham sau Versailles conform arhitectei șef Anca Petrescu sau cu micul Phenian conform celorlalți arhitecți. Și zic așa că poziția catedralei ne cam arată cum suntem ca nație, afară de perioada medievală în care trăim, ce simboluri ale puterii avem. Pentru că lângă White House e doar monumentul lui Washington, mare conducător de oști ș.a.m.d. dar lângă Kremlin este și catedrala sfântului Vasile și mausoleul lui Lenin.
Biserica Neamului… prost.
Lipseste un al 3-lea edificiu.
Nu musai o cladire, dar… ceva care sa placa la toata lumea. Ma gandesc la o roată gigant de observație – un ‘Eye of Bucharest’ inalt cat Interu’ undeva pe toata lumea Parcului Izvor. Ehh… ehhhhh?! 🙂
M
”pe undeva pe Reddit” – pune în pula mea sursa dacă ești cât de cât profesionist și cu bun simț. Incredibil ce nerușinare.
Ecce dobitocul de internet, oameni buni. Special am lăsat acest comentariu, ca să examinăm exponatul.
Carevasăzică, menționezi în text și dai link către sursa imaginii, nominalizezi autorul, dar dobitocul e indignat că nu vede linkul către una din paginile care a preluat poza fără indicarea sursei.
Specimenele astea au opinii și drept de vot, judecă din îngustimea minții lor și dau sentințe, apoi împut și contaminează orice conversație rezonabilă cu bășinile lor cerebrale.
Asta e dintr-ăia care-și fac speranțe când văd pe ușă scris „Femei” și se enervează că înăuntru-s numa’ pisoare și chiuvete…
@Vlad
Dobitocu’ n-a citit decat prima propozitie din articol.
Daca ajungea la final gasea si link-ul: (ea ilustrează un articol din The Guardian,)!
@Iulian
Taie-ti penisul si baga-ti-l in cur, IMBECILULE! Si pe urma ia-l la supt!
Poate n-a văzut în viața lui un asterisc într-un text și nici nu știe ce-i aia notă de subsol într-o lucrare scrisă.
Si bineinteles ati cerut permisiunea celor ce detin drepturile, sa utilizati fotografia ? 🙂 🙂 🙂
https://www.epa.eu/… au o adresa de contact… sa cedem ce zic si ei… 🙂 🙂 🙂
Ca un coș pe un zombi
Un articol bun PRO Catedrala (din mai multe puncte de vedere) – marca Florin Negruțiu:
https://republica.ro/de-ce-sustin-aceasta-catedrala
Vad ca multi atei militanti pe aici sunt cu simbolul falic in gura, chestie de obisnuinta.
Vad si multa frustrare prosteasca, deci e grav ca am construit o catedrala cu o intarziere de sute de ani, carevasazica alte natii le-a construit mai devreme si noi daca n-am apucat atunci mai bine o lasam balta..
Pai nah si cu autostrazile suntem in intarziere, n-ar fi cazul sa o lasam balta si acolo daca tot nu le-am facut odata cu alte tari? Sau daca liber mugetatorii o sa imi sara in cap sa imi spuna ca alea sunt utile pe cand credinta e subiectiva i-as intreba ce parere au de Arena Nationala? Fotbalul nu cumva e subiectiv si el sau trebuie sa cotizam cu to(n)tii? Dar evident ca Petreanu nu ridica problema asta, el are frustrarea lui de liber-mugetator cu catedrala, daca ar fi fost un monument dedicat comunitatii gay ar fi aplaudat probabil … nah, fiecare cu placerile lui.
@Gigi
Se vede ca esti popa si nu preot.
Preotii accepta ca una inseamna credinta si altceva inseamna religie.
Popii vor sa ne faca sa credem ca este acelas lucru! De ce oare?
Eu personal sunt credincios. Si pentru ca Dumnezeu a dorit sa ma nasc intr-o familie crestin-ortodoxa, voi muri crestin-ortodox! Dar pe majoritatea popilor din Romania, in special pe cei ce au apucat sa urce cateva trepte in ierarhia bisericeasca, ii percep ca pe fariseii din templu, cei pe care Iisus a intrat sa-i biciuiasca! Ca doar de aceea L-au crucificat!