Tehnica ambuscadei radar la poliţistul român

2000 de kilometri cu maşina într-o săptămână în Franţa şi n-am văzut nici un echipaj de poliţie.

900 de kilometri în România (până-n Botoşani) şi înapoi şi am numărat nu mai puţin de 12 maşini de poliţie cu radar.

shutterstock_264612203

Stau poliţiştii ăştia ai noştri la pândă după toate regulile ambuscadei: prin tufişuri, pe după curbe, ieşiţi pe jumătate pe după o altă maşină parcată, iţiţi pe după câte un boschet, camuflaţi la capătul unei clădiri, parcaţi în josul pantelor, unde-ţi mai adaugă gravitaţia câte ceva pe vitezometru. Te simţi ca un bivol în migraţie cu turma prin teritoriul hienelor. A scăpa nevătămat e doar o chestiune de noroc. Nu eşti pe autostradă, nu poţi merge constant, nu poţi anticipa aproape nimic. De niciunde apar limitări de 30 km/h, fără nici o logică, pe drum drept, după care limita sare la 90, 100 sau 70 km/h, după reguli imposibil de înţeles când eşti la volan. Localităţile încep în câmp şi se termină prin păduri, şi tot pe acolo se trece subit de la 100 la 50 km/h, fără sens şi fără rost, numai bine ca să speculeze poliţistul asta cu câte un radar ce măsoară exact la semn. Sunt linii continue unde nu-i nevoie de ele, treceri de pietoni semnalizate din copaci, îngustări neaşteptate, şleauri, gropi şi gâlme, pete de ulei, mormane de nisip, biciclişti beţi şi căruţaşi chiauni. Să conduci pe drumurile din România e o loterie a încarcerării „între fiarele contorsionate” iar poliţiştii aceştia care ies la vânătoare nu fac decât să adauge stresului generat de şofatul în lumea a treia. Ce fel de serviciu fac ei comunităţii când zac cu orele în câte-o maşină de radar, în câte un punct strategic din afara localităţii, ca prădătorii la adăpătoare, în timp ce în localitatea din apropiere traficul e blocat şi ar trebui dirijat? A fost nevoie să trec prin centrul Sucevei, că alt drum nu e de la Botoşani la Bucureşti, şi am stat o oră împotmolit în trafic. Nici un poliţist nicăieri, în nici o intersecţie, dar cum am ieşit (în sfârşit!) din oraş, am început să-i văd la pândă şi la umbră. Aceeaşi situaţie în Fălticeni şi după Fălticeni, în  Roman şi după Roman ș.a.m.d… De ce această atitudine? De ce nu se duc unde e nevoie de ei? Nu pentru asta le dăm salariu şi pensie? Şi, nu în ultimul rând, ce calificare îţi trebuie să stai răsturnat pe-un fotoliu, într-o maşină, şi să apeşi un buton pe-un radar? Pentru asta plătim poliţia rutieră? Ăsta trebuie să fie rolul poliţiştilor de la rutieră?

Nu mă înţelegeţi greşit. Nu pledez în nici un caz pentru eliminarea controalelor de viteză – ba dimpotrivă. Am scris de multe ori despre nevoia de a avea, de exemplu, sisteme automate de control pe DN1, între Otopeni şi Bucureşti, unde se merge foarte tare – dar cheia este în acest cuvânt, automat. Este ineficient, subdezvoltat şi aproape jignitor să fie folosiţi agenţi de poliţie pe post de măsurători de viteză – asta pot face roboţii, de la oameni cu creier se aşteaptă mai mult – iar modul în care se controlează viteza în România seamănă mai degrabă cu plănuirea unei tâlhării la drumul mare decât cu protejarea „participanţilor la trafic”.

Am început cu exemplul din Franţa, unde timp de o săptămână n-am văzut nici un echipaj de poliţie rutieră, dar am observat zeci de sisteme automate de control al vitezei, mai ales în zonele de pericol, mereu anunţate vizbil. Rezultatul: trafic ordonat şi sigur.

În concluzie: 2000 de kilometri cu maşina prin Franţa şi nici n-am simţit c-am condus. 900 de kilometri până la Botoşani şi înapoi şi am dormit 16 ore când am ajuns acasă. Şi m-am şi enervat.

(Ilustraţie – Shutterstock)

Articol din categoria: POLITICĂ

71 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    De ce nu este ca „afara”? Pentru ca asa vrea „boborul” prin reprezentantii Lui alesi democratic! Daca ar fi ca „afara”, CUM ar mai fi posibil sa „fentam”?

    0
    0
  2. #2 Comentariu nou

    oh numai de-ai fi auzit!!!
    mi-e asa de dor de toate camerele alea ce se activau ca ciupercile dupa ploaie si care au ruginit acum degeaba. Era asa de amuzant sa vezi vitejii, care-mi faceau cu farurile, cum franau brusc si cu scartait de roti.
    (si nu, nu am 80 de ani , sapca si matiz, puneti voi orice altceva; sunt tanar, cu peste 100 de cai in masina de clasa medie, si niciun radar de mai bine de 10 ani cu peste 70000 km in Romania facuti in 2010, fara statie sau detector).

    0
    0
  3. #3 Comentariu nou

    M-ati uns pe suflet cu acest articol. De v-ar citi si politistii astia, poate ar pricepe ceva din mesajul pe care-l dati, cu prea multa eleganta.

    0
    0
  4. #4 Comentariu nou

    erata: dati

    0
    0
  5. #5 Comentariu nou

    Acelasi drum – Bucuresti – Suceava – Botosani – Iasi – Bucuresti. 1400 km. Masini de politie – multe. Trafic ingreunat – in multe locuri. De semnalat – Adjud (drumul european trece prin centru, nu ai pe unde ocoli), Bacau (la fel), Roman (la fel), Falticeni (groaznic), Suceava ( cred ca mai bine de o ora sa il traversez). Dirijori ai traficului – lipsa.
    „Romania functioneaza cu taxe letale”, dar oare „functioneaza”?

    0
    0
  6. #6 Comentariu nou

    De acord cu ce ai scris. Cu o exceptie, in Romania, la limitele actuale de viteza, nu e nevoie de sisteme automate de control. Sunt aceleasi limite ca acum 50 ani cand masinile erau incomparabil mai putin sigure decat sunt in prezent. Sa fii fortat sa mergi cu 50 km/h pe drum european care trece in proportie de peste 50% prin sate e o aberatie. Plus schimbari ale limitei de viteza total anapoda asa cum bine ai surprins in articol.

    0
    0
    • #7 Comentariu nou

      Nicu, or fi masinile mai sigure, dar pietonii si biciclistii beti printre care circuli sunt mai multi si la fel de „sensibili” ca acum 50 de ani. Deci nu, limita aia din sate nu trebuie scoasa (exceptand desigur anomaliile descrise de Vlad) .
      Ce ar trebui facut este „scoaterea” satelor de pe drum (adica facerea de autostrazi / drumuri expres), astfel incat pe DN sa circule doar cei care au treaba in zona si nu cei care vor sa ajunga 300 km mai incolo.

      0
      0
    • #8 Comentariu nou

      O solutie foarte buna, sa nu mai treaca drumul european fix prin mijlocul satului. Dar nu am vazut in 25 de ani nici macar sa se vorbeasca despre asta, doar vise umede cu autostrazi pe hartie.

      Cat despre masini, cand spun ca au devenit mai sigure, ma refer si la sistemele de franare. Eu personal merg cu ~80 prin sate (evident acolo unde conditiile de trafic o permit) si nu consider ca pun pe cineva in pericol.

      Cred ca majoritatea soferilor isi adapteaza viteza la conditiile de drum. Daca ai scoate complet restrictiile de viteza, majoritatea ar circula cu aceeasi viteza ca si acum. Nu ar merge dintr-o data cu 150 prin oras doar pentru ca legea o permite.

      http://jalopnik.com/this-is-the-best-takedown-of-the-speed-kills-myth-you-1302382244

      0
      0
  7. #9 Comentariu nou

    Ti-a trebuit sa mergi la Botosani 😀

    0
    0
  8. Articolul este bun si atinge aspecte demne de luat in seama. Nu sunt sofer dar circul mult cu alti soferi. Am vazut ce inseamna si traficul pe autostrada si cel prin localitati si trecerile bruste de la 100Kmh la 50 Kmh. Lucrurile nu sunt chair atat de simple daca privim din puntul de vedere al pietonului „rural”, needucat, necivilizat, fara nici cea mai mica grija pentru viata proprie. De cate ori nu i-ati vazut si nu numai in localitati, dar si pe autostrazi, traverand fara sa se uite nici in dreapta, nici in stanga, de la tineri pana la batrani? Eu unul nu-mi inchipui cum poti traversa DN1 ca si pieton, fara sa te asiguri, prin loc nepermis, sarind peste separatorul metalic dintre sensuri. Atunci de ce ne mai mira restrictiile de viteza? N-am vazut oameni mai inconstienti ca pe DN1, ;la 60-70 de ani, traversand fara sa arunce macar o privire in lateral…. Probabil ca nu fac diferenta intre a merge pe aratura si a merge pe autostrada. Mai este mult de comentat, dar nu vreau sa ma enervez precum soferii cu care circul 🙂 N-am nevoie de stres, dar vreau sa ajung si intreg acasa, nu sa patesc ceva din cauza unui mos de 70 de ani care traverseaza agale autostrada privind doar inainte, la tata Elonora care il asteapta pe bancuta la o barfa…

    0
    0
  9. #11 Comentariu nou

    Nu inteleg ce cauti la Suceava daca pleci de la Botosani la Bucuresti?

    Drumul este Botosani – Targul Frumos – Roman – Bacau – Adjud – Focsani – Buzau – Bucuresti.

    In plus, este unul dintre cele mai aglomerate din Romania; foarte multe accidente mortale, majoritatea din cauza vitezei..

    De ce te-ar obosi radarele? Eu l-am facut de cateva zeci de ori pana acum si am luat o singura data un radar, cand vorbeam la telefon 🙂 In rest, in 6h sunt lejer acolo, totul e sa fii relaxat pe drum, sa nu-ti bati capul cu toti nebunii, asta incluzand si controalele.

    0
    0
    • Drumul ala e nashpa rau.

      0
      0
    • #13 Comentariu nou

      Te contrazic, drumul Roman – Targu Frumos – Botosani e cam la fel cu Roman – Suceava – Botosani, dar pe a doua varianta treci prin mai multe localitati (sau, in orice caz, localitati mai lungi), iar traversarea orasului Falticeni in acest moment este un cosmar. Impresiile sunt din week-endul trecut.

      0
      0
    • #14 Comentariu nou

      Da asta ar fi ruta pentru cunoscatori..dar esti vanat in cel putin 3 locuri si pe acest traseu :
      1 Cotnari de regula la iesire dupa statia de cercetare
      2 Harlau-Maxut inainte la peco sau la iesire dupa serpentine spre islaz…
      3. Cotu sau in Flamanzi!!!
      Timp de 5 ani am avut delegatii (zero amenzi) iar drumul pana la Bucuresti a fost intotdeana asa cum il descrie Vlad!!
      Felicitari pentru articol…

      0
      0
  10. #15 Comentariu nou

    In timpul asta hotii ne fura padurile, violurile sunt si ziua in amiaza mare, iar politia, politia sta cu radarul la panda!

    0
    0
  11. #16 Comentariu nou

    Cred că ați pus greșit problema, de data aceasta. După cum remarcați, e mult mai obositor de fapt felul în care se conduce în România și modul în care sunt concepute drumurile naționale care trec prin mijlocul satelor și orașelor. Dacă dumneavoastră ați locui la marginea unui astfel de drum, nu cred că v-ar deranja foarte tare că poliția face controle care mai sperie șoferii și-i determină să încetinească. Cunosc foarte bine situația de pe drumul din București spre nordul Moldovei și am observat clar că introducerea radarelor mobile/fixe a făcut ca majoritatea șoferilor să conducă mai prudent prin respectivele localități, spre deosebire de anii de dinainte când mai toți zburau ca rachetele.

    Nu cred că este vina polițiștilor că nu sunt autostrăzi în România și că drumurile sunt gândite așa cum sunt. Tot în apărarea lor aș spune că, spre deosebire de Bulgaria, nu i-am văzut niciodată stând cu radarul la restricții de 30km/h și că, din constatările mele, în general sunt plasați în zone care îți lasă suficient timp să încetinești de la apariția restricției de viteză. Eu, în general, nu am simțit în ultimii ani că stau la jaf, deși conduc mii de kilometri lunar.

    Și așa, ca să fiu avocatul diavolului, cu ce e mai demn ca polițistul să fie „semafor” adică să dirijeze traficul acolo unde autoritățile nu au fost capabile să facă centuri pentru localități sau să gândească o modalitate de evitare a aglomerației? În Franța, în ambuteiajele de pe șoselele naționale ați văzut vreun polițist dând din mâiini pe șosea? Pe centura complte blocată a Parisului sau a orașului Nantes ați întâlnit polițiști dirijând traficul? Eu, din Washington până în Londra sau Paris, nu am văzut pe drumurile aglomerate polițiști fâcând asemenea lucru, decât în cazuri excepționale, gen accident.

    În schimb, am trecut pe lângă o mulțime de radare mobile, chiar și „în tufișuri”, mai ales în localități, căci acolo este și mai mare interesul nostru al tuturor (șoferi sau nu) să se conducă responsabil. Vinovați suntem cu toții că nu îi frecăm la cap pe primari să facă centuri ca să scoată mare parte din trafic din localitate.

    Cred că roulul politișitilor în prevenirea accidentleor și salvarea de vieți e mult mult mai important decât rolul de „semafor uman”.
    Singurele țări în care polițiștii mai dirijează prin intersecții sunt prin țările cu vocație orientală.

    Vă rog să încercați să vorbiți și cu cei care locuiesc pe marginea unui drum național să vedeți dacă sunt deranjați că prin localitate se merge mai încet. Eu am o rudă în Adjud care a fost lovită pe trecerea de pietoni, cu copilul în brațe, de un șofer cu atitudinea exact ca a dumneavoastră „că poliștii sunt puși pe jaf”. Or mai fi, nu spun nu, dar, trăgând linie, prefer o mie de controalele radar pe un drum decât pierderea unei vieți.

    0
    0
    • Va dau dreptate intr-o anume masura – in sensul ca, asa cum am si spus, nu sunt impotriva controalelor de viteza. Modul in care sunt facute acum mi se pare talharesc, asta e ce ma deranjeaza.

      Cat despre blocajele de trafic de pe „centura Parisului”, sa stiti ca nu se poate face dirijarea circulatiei cu agenti de politie pe autostrazi de 3-4 benzi, oricat de blocat ar fi traficul.

      0
      0
    • Inca un lucru, ca sa va raspund si la partea cu siguranta crescuta a traficului, datorata prezentei echipajului radar. Dupa cum am vazut cu totii, cand echipajul prinde doi-trei contravenienti, sta si cate 30 de minute sa completeze procesele verbale de amenda. In acest timp, de siguranta traficului se mai ocupa doar bunul Dumnezeu.

      0
      0
    • #19 Comentariu nou

      Sunt convins ca fix pentru preventie merg echipajele de politie seara prin localitate doar cu pozitiile aprinse, fara faruri, fara girofar. Doar doar o pica vreun fraier. Daca vroiau preventie, mergeau cu girofarul aprins si orice sofer ar fi incetinit mult inainte de a intra in localitate.

      0
      0
    • #20 Comentariu nou

      eu unul in Canada in 8 ani de zile n-am vazut inca masini de politie care sa mearga cu girofarul (care de fapt nu mai e giro de prin anii 80) pornit la plimbare pentru „preventie”, aici se folosesc doar la urgențe/evenimente, ce povestești tu e o invenție tipic românească …

      0
      0
  12. #21 Comentariu nou

    Pe A3 am vazut polisti cu radare mobile stand ascunsi intre picioarele podurilor care traverseaza autostrada, „impuscau” soferii de pe sensul Bucuresti-Ploiesti, masina lor fiind parcata cat mai ascuns pe sensul celalalt.

    Mi se pare ok sa pui radar cand limita e de 130 km/h … dar sa o faca in modul acesta hotesc parca nu face cinste Politiei Romane.

    0
    0
  13. #22 Comentariu nou

    Si in Bulgria panda este similara. Diferenta e ca acolo oamenii iti cer direct. Pentru ca nu opresc decat masini romanesti, doar pe rute de concediu, si se uita si la masina…

    0
    0
    • #23 Comentariu nou

      Poți sa mergi ca racheta spre litoralul lor! Dacă mergi spre Grecia, da, o furi!

      0
      0
    • #24 Comentariu nou

      Cred ca am fost deja de cateva zeci de ori in bulgaria, la ski la bansko, la mare la balcic, la sevlievo, in tranzit spre turcia si grecia, cu audi, ford mondeo si mazdacx5, masini bune de muls la o adica. Niciodata nu m-a oprit politia!e drept ca nici prin tara, dar iarasi e drept ca nu am mers cu mult peste limita. Sunt anumiti soferi care de ex.pe ruta timisoara-bucuresti se lauda cu performanta de a face doar 6h. Eu fac nu mai putin de 8h. Drumul este pentru a ajunge in conditii de siguranta din puctul a in punctul b. Pt.orice alte nevoi de adrenalina si barbatie la volan sau ghidon, recomand circuitul de viteza sau de mootocros. Va goleste de adrenalina si va pregateste starea de zen atat de necesara la volan.

      0
      0
    • Ionut, cu tot respectul, dar in Europa un drum de x sute de kilometri e calculat sa fie facut in x ore. Media de deplasare pe un drum relativ lung (300-600 km) ar trebui sa fie de 100 de kilometri la ora. Ast presupune evident sa fie autostrada suficienta pe tronsonul resepctiv, nu vorbesc de Coasta Dalmatiei sau de drumuri de munte. Iti dau un exemplu: acum 10 ani, un partener de afaceri din Cehia a propus sa ne vedem la Timisoara. A venit de la Praga la Timisoara si a ajuns inaintea mea, desi am pleat concomitent (eu plecand din Bucuresti). Ti se pare normal? Mie nu. Imi doresc, ca cetatean european, sa beneficiez de o infrasturctura similara cu restul Europei si sa ajung repede la birou, acasa, in vacanta sau in circuit. Nu e o neobrazare sa iti doresti asta, dupa cum nu sunt nici de acord sa vreau sa scot 6 ore pe Bucuresti Timisoara FARA autostrada. Mai devreme sau mai ceva pot provoca un accident si nu asta doresc. Eu vreau sa ajung in 6 ore in Timisoara. Ce zici de asta?

      0
      0
  14. la fel și în bulgaria, dealtfel. cu singura diferență că în țara vecină polițiștii stau la pândă exclusiv pentru șpaga. îi doare-n bașcheți de securitatea rutieră. dacă vrei sa traversezi bulgaria rapid, nu să te târăști cu medie de 50km/h, trebuie sa bugetezi 100€ – 150€ in cupiuri de 10€ și 20€ (nu mai merge demult doar cu 5€) și poți sta liniștit.

    iar polițiștii bulgari au o tehnică impecabil: unul din ei vine la tine și îți spune ce și cum, în timp ce celălalt sta priponit în fața mașinii, cu picioarele departate, acoperind astfel mare parte din placa de înmatriculare, în caz că ți-ar trece prin gând sa faci vreo reclamație.

    de aia plec în grecia cu avionul.

    0
    0
    • #27 Comentariu nou

      Nu politistii trebuie sa vada textul ci cei care fac legi pt. politisti.
      Si-apoi de ce-i pedepsesti pe soferi pt. pietonii care trec autostrada ?

      0
      0
  15. #28 Comentariu nou

    Toata lumea merge la Botosani prin Suceava? Nu ati auzit de varianta Roman – Targu Frumos – Harlau – Botosani? E cu 30 km mai scurt, dar ce-i drept, e ceva mai nasol drumul, in special partea Harlau – Botosani. Iar ca radare, de obicei sunt maxim 2-3, posibil la iesire din Targu Frumos, in Cotnari, in Harlau si poate in Flamanzi/Copalau. Prin ce am scris sustin afirmatiile lui Vlad Petreanu, sunt extrem de multe radare, cel mai plin judet de obicei e Buzaul. Dar daca mai aveti drum la Botosani, folositi varianta asta, e mai putin aglomerata. O zi buna.

    0
    0
  16. Pe EURO 85 este infrastructura proasta si tre sa mergi tare ca sa ajungi la Suceava intr-o zi. Pe A1 tre sa mergi repede ca iesi din tara si pana la Arad e drum lung, pe A2 tre sa se mergi repede ca apune soarele si pierzi 10 minute de bronzat, pe A3 tre sa mergi repede ca se aglomereaza partiile si se topeste zapada… Adevarul este ca romanul s-a nascut cu ADN de CEO si timpul lui e pretios, nu poate sa traiasca decat in viteza, plus ca e cool sa te etichetezi pe forumuri cu „stil de condus sportiv”.
    Cum draq de nu vor unii sa ii sune politia sa le spuna unde e radarul?

    0
    0
  17. #30 Comentariu nou

    dahhh…matale esti junior mic…eu am numarat de la tg.frumos la iasi 11 mcv-uri…m-am saturat de „colegu, mcv pe stinga, mcv pe dreapta, mcv in parcare, boscheti”…noroc de dotarea cu statie si detector pentru ca erau si 2 mcv-uri mobile…chestiunea e cam ca-n nenea Iancu…maninca si ei o piine!!!!..dar si nervii oamenilor!

    0
    0
  18. #31 Comentariu nou

    Anul acesta prin iarna, cand s-a majorat cuantumul amenzilor, am avut o interventie in emisiunea voastra de la Europa FM, „România in direct”, in care afirmam c
    a pentru haosul din traficul din România, este direct raspunzatoare, politia rutiera. Mai spuneam ca nu marirea amenzilor este solutia, ci este necesar ca politia sa APLICE codul rutier care eate SUFICIENT. Dar pentru asta trebuie sa mai coboare in strada, acolo unde eate nevoie de ei, nu doar sa stea la panda.
    Reactia voastra (a ta si a lui Moise) nu prea tindea sa imi dea dreptate.
    Dar vad ca in acest articol se spune exact ce incercam sa spun eu.
    Ce s-a intamplat intre timp?

    0
    0
  19. #33 Comentariu nou

    Intr-adevar, tema emisiunii era ceva de genul: credeti ca majorarea amenzilor rutiere va aduce un plus de siguranta traficului? Sau ceva de genul…

    0
    0
  20. #34 Comentariu nou

    Mai usor cu pianul pe scari ca se face galagie si lumea doarme.
    Am prins in Franta politisti ascunsi in tufisuri cu pistolul radar in mana de m-am saturat. Atat la munte dupa brazi, cat si pe litoral dupa papura.

    Acum 2 saptamani m-am intors dintr-o astfel de calatorie.
    Desi am prins radarul din fata de vreo 6 ori cu peste 20-30km/h peste limita legala, atat in Franta cat si Slovacia, n-am fost oprit. Eram cu moto 😀

    0
    0
  21. #36 Comentariu nou

    Poate că se adunase oboseala și de asta ai dormit 16 ore la revenirea acasă :p

    0
    0
  22. #37 Comentariu nou

    Am venit acum o săptămână (joi) de la Constanța la Brașov.
    Am plecat la 9,15 din Constanța, la 11.45 intram pe centura Bucureștiului, la 12.05 intram pe A3. La 13.15 am ajuns pe centura orașului Sinaia. Am stat o oră acolo până am trecut de intrarea în Sinaia dinspre Brașov. Nici țipenie de polițist să se prefacă a dirija ceva.

    4h Constanța-Sinaia (355km)
    2h 15 min Sinaia-Brașov (45km) din care 1h 30 de pe centura Sinaiei la mijlocul Bușteniului.

    0
    0
  23. #38 Comentariu nou

    In Anglia, in 3 ani de condus, o singura data am vazut echipaj oficial de politie cu radar, dar in zona cunoscuta pentru viteza peste limita si neatentie a soferilor. In rest, de cateva ori echipe de voluntari cu detector de viteza, dar tot in zone unde fusesera accidente in trecut.

    Pe autostrazi e plin de camere semnalizate clar, din timp. Din cand in cand, se mai aprind luminile de craciun in cate o masina de politie sub acoperire; cateodata pentru vitezomani, dar de cele mai multe ori ca sa opreasca si sa scoata din trafic masini fara taxa de drum sau soferi fara asigurare (bazat pe sisteme automate de citit numerele de inmatriculare).

    In rest, mersul pe drumurile englezesti e tare lejer si placut. Ai si portiuni unde poti s-o calci mai naravash daca nu ai rabdare, insa un lucru e respectat aproape la perfectie de soferi: nu depasesti limita de 30mph in localitati. Glumim, ne distram, dar in localitati o calci cu grija.

    In felul asta, si dupa un drum de 150-200 de kilometri esti ok, nu rupt in doua de stres si de nervi.

    0
    0
  24. #39 Comentariu nou

    „oameni cu creier” la rutiera in Romania?! :))))))
    Doamne cat am mai ras citind sintagma asta…..

    0
    0
  25. #41 Comentariu nou

    Sunt necesare si eficiente radarele „fixe” … dar cam asta ar fi problema la ele… sunt fixe si toti le cunosc pozitia si conduc regulamentar doar prin acele zone…

    0
    0
  26. #42 Comentariu nou

    Subscriu celor spuse mai sus:
    Am mers si eu in concediu din Anglia pana in Grecia si am trecut prin:
    Franta (50km), Belgia la fel putin, Germania lunga cat o zi de post, Austria si Ungaria si am ajuns pe autostrada in Romania pe langa Timisoara. Totul bine, frumos, organizat asta pana sa terminat autoastrada de acolo baga prin draga patrie pana la podul de la Calafat sa trec in frumoasa „Bulgarie” au fost cei mai lungi km ce I-am facut cam 400km in Romania si 500km in Bulgaria, ajung in Grecia parca totul era din nou normal (poate am avut impresia de la caldura).
    Dau sa ma intorc din concediu si baga din grecia pe la vana npoua cu Bulgaria apoi catre podul de la Giurgiu, unde mi-am rugat moartea, a durat mai putin sa trec Canalul cu ferry cu tot cu ora de intarziere la ferry decat podul de la Giurgiu, de la Giurgiu spre Targoviste sa ocolesc Bucurestiu si apoi spre Baia Mare dupa care din nou spre Anglia. dar adevarul ca ca si la noi la nimeni.
    Drum frumos nou limita 100km/h apropiere de localitate 70km/h, pac localitate 50km/h pac mai gfac 1 km pana in localitate ca era in camp limita, mai fac 3 km prin localitate si apoi inca 2 km prin camp pana unde apare limita de 70km/h dupa 200m iara limita 50km/h ca doar urmatorul sat ii la 1 km distanta tota prin camp. si atunci mi-am pus intrebarea: Dece mama dracului sa pui tu semen de limita de 70km/h pt 200m ca putea sa nu le puna si mergeai constant cu 50km???
    Dupa iesirea din localitate si vazand aceiasi chestier dar cu 100m distanta intre ele mi-am dat si raspunsu: Poi normal ca doar cineva tre sa explice dece drumurile costa cat costa – si atunci trebe puse semen cat mai multe si alte chesti fara nici un rost – ca doar trebe explicat pe ce se duce bugetul…

    0
    0
  27. #43 Comentariu nou

    Cine isi mai face meseria printre tufisuri si masini: curvele si cersetorii. Asa si politistii, nu stiu sa munceasca cinstit, se ascund pe si se prefac ca fac ceva util.

    0
    0
  28. #44 Comentariu nou

    Sunt sofer de meserie, am undeva catre 2 milioane de km. Am invartit roata peste tot prin batrana noastra europa. Asteptam de mult o postare ca a dumneavoastra. Va dau dreptate in tot ceea ce ziceti. Pe undeva nu bietii politisti care stau transpirati intr-un mcv sunt de vina. Eu cred ca cei care pot schimba asta circula cu girofarurile pornite si nu prea le pasa de mcv-uri ascunse prin boscheti. Au ei chestii mai importante de facut nu sa ii intereseze de traficul nostru de cosmar. Adica sa ajunga mai repede la amanta. Ca o paranteza, am vazut, prin spania parca, niste radare corelate cu un semafor si o camera, ai viteza prea mare, rosu. Implicit stop. Ai trecut cumva pe rosu, jap! Ti-a luat permisul. Sa vezi cum se circula de frumos cu viteza legala. Si solutii ar mai fi si pt pastrarea vitezei maxime legale si pt evitarea localitatilor. Dar pe cine intereseaza. Nu sunt adeptul vitezei, prefer insa un trafic fluid cu evitarea localitatilor. Sincer, daca am chef sa vad Teiusul, ma duc special sa-l vad, dar ca sa merg la Cluj si sa pierd 30 min din viata mea in Teius pt ca tocmai atunci trece ciurda imi pare ca platesc prea scump sa vad „privelistea” aia.

    0
    0
    • #45 Comentariu nou

      Alta chestie misto vazuta pe afara.
      Semaforul sta pe rosu pana ajungi la viteza legala, abia atunci se pune verde.
      In felul asta daca mergi constant cu 50 km/h, ai numai verde. Altfel daca mergi cu 60, ai rosu pana incetinesti la 50 sau opresti sa se faca verde.

      Solutii sunt.

      0
      0
    • Multumesc pentru comentariu!

      0
      0
    • #47 Comentariu nou

      Noi iti multumim pentru atitudine…

      0
      0
  29. Mentalitatea de politist este destul de raspandita, in lumea mare, dar nu cred ca pot sa generalizez.
    Aici unde ma aflu de 12 ani (Montreal) politia iese la pescuit cand se apropie sfarsitul de luna sau inainte de weekend-urile lungi sau cand se apropie un eveniment ce presupune trafic mai incarcat. Sunt anumite zone, in oras, care sunt capcane si ei stau la panda. Este ilegal sa stea ascunsi; intr-un fel sau altul trebuie sa fie vizibili. Nu poti sa comentezi in nici un fel ca altfel te trezesti cu alta incadrare legala si cu alta amenda peste prima. In metropole ca Montreal sunt locuri bine cunoscute ca fiind tentante pentru viteza si acolo sunt montate foto-radare: amenda iti vine acasa (identificare dupa numarul de inmatriculare). Exista si foto-radare mobile. In toate situatiile esti avertizat ca pe cutare sau cutare tronson de drum sunt foto-radare.
    Apropos de amenzi…
    Cu aproape 20 ani in urma eram in delegatie in Anglia si timp de doua saptamani am avut ocazia sa analizez si sa compar. Unul din aspectele ce le-am luat in considerare (si la care ma refer inca in ziua de azi) erau amenzile. Trei tipuri de amenzi mi-au atras atentia: amenda pentru viteza pe sosele, amenda pentru fumat in tren si amenda pentru comportament „deplasat” pe stadionul de fotbal.
    Viteza maxima era, asa cum stim cu totii, diferita in functie de categoria de drum. Pe drumurile locale, asa cum mai vedem prin filme, partea asfaltata este ingusta si nu permite trecerea a doua vehicule in sensuri opuse decat daca amandoua calca acostamentul. In aceste zone viteza maxima era de 20 mph (mile pe ora) iar pe autostrazi nu-mi aduc aminte sa fi vazut mai mult de 60 mph (cam 96 km/h). Se formau grupuri de cateva masini si nimeni nu avea curajul sa depaseasca pe prima.
    Trenurile aveau vagoane pentru nefumatori (vagoane nu compartimente) si nu am vazut chiar nimeni sa fi fumat in acel tren, destul de aglomerat si care se indrepta spre o zona turistica. Am intrat in vorba cu controlorul de bilete (inca mai erau pe vremea aceea) vazand ca vindea bilete celor care nu apucasera sa cumpere in statie si pretul era triplu. Din una in alta ajungem si la chestia cu fumatul ca una din persoanele cu care eram era fumator. Ne-a explicat ca amenda era usturatoare si l-am crezut.
    Tot atunci am fost si la meciul de fotbal Aston Villa – Steaua din Cupa Campionilor Europeni (atunci…). Renumele „hooligan”-ilor englezi era bine stabilit si inca proaspat in memoria tuturor dupa incidentele din Belgia (Heysel 1985). Suprafata de joc era foarte aproape de spectatori si nu era nici un fel de separare intre tribune si teren decat un zid despartitor de aproape 2 picioare inaltime si 1 picior latime (60cm x 30cm). Cei care erau asezati pe randul de langa acel zid nu se ridicau in picioare la nici o faza mai incinsa a jocului. Pe zid, din 3 in 3m erau anunturi care spuneau ca atingerea acelui zid este o ofensa si se pedepseste cu … 3000 Lire Sterline (aproape dublul salariului mediu in compania in care eram in delegatie). Aceeasi amenda era si pentru depasirea de viteza si pentru fumat in locuri nepermise.
    Amenzile erau educative si usturatoare. Nu se adunau la salariul celor care le aplicau.

    0
    0
  30. #49 Comentariu nou

    Câinii latră, caravana trece. Sistemul e intenționat facut sa fie ticălos. Articol logic și bine scris, din păcate însă inutil. Pentru că și dacă ar fi să ți-l citească cei care au putere, tot nu vor schimba nimic. Pentru că le convine așa cum e și pentru că au imunitate la așa ceva și nu or să fie trași la răspundere vreodată, decât cel mult de ochii lumii. Asta dacă nu mor de bătrânețe. Câinii latră, caravana trece. Asta-i RRomânia.

    1
    0
  31. #50 Comentariu nou

    Dupa mai mult de o saptamana in Italia (inca sunt acolo dar azi ma intorc), unde radarele sunt fixe si semnalizate, mi-e dor ‘pandarii’ nostri.

    Italienii nu stiu ce e aia limita de viteza, marcaje, banda, prioritate sau orice regula de bun simt. Cand ajung in dreptul radarului fix franeaza ca idiotii sa nu ia amenda apoi pana la urmatorul haos.

    Preventia si utilitatea radarelor alora e fix 0… poate e bun la reflexe, sa te obisnuiesti sa iti franeze unu’ de la 110 la 60 in fata deodata.

    Nici un sistem nu e perfect, al nostru o fi prost dar al italienilor e inexistent -nu stiu cum de nu mor cu sutele zilnic – dar din cand in cand trebuie si un pic de surpriza umana. Pana acum nemtii au fost cei mai aproape de asteptari: radare fixe, dar uneori cate un politist surpriza. Iar panda trebe sa fie ninja. Nu ca la noi in masini marcate.

    0
    0
    • Am condus o gramada prin Italia si nu mi s-a parut nimic iesit din comun sau necivilizat.

      0
      0
    • #52 Comentariu nou

      O sa incerc in zilele care vin sa fac niste montaje de pe acolo … o sa le pun aici ca comentariu sau o sa le trimit ca link-uri de Youtube pe pagina de contact a blogului… oricum o sa ajunge si pe TraficTube si poate le vezi pe acolo 🙂

      Drept e ca eu nu prea conduc prin Bucuresti, si atunci poate mi s-ar parea si mie mai usor traficul italian, dar daca fazele in sine nu sunt extrem de iesite din comun, stilul si frecventa lor mi se pare prea mare, mult prea mare.

      0
      0
  32. #53 Comentariu nou

    Vlad, ai dreptate, insa sunt de vina si gorobetii zeflemisti care incalca constant orice regula a bunului simt in trafic (depasiri inconstiente, viteza excesiva, etc). Se conduce cu 120-140km/h pe drum cu „incoming traffic”, fara separator de sens….este nebunie curata. Daca s-ar merge la „bunul simt” cu un 70km/h in localitate, atunci cand conditiile permit, si nu s-ar mai produce atatea accidente, nu ar mai fi atatea echipaje pe strazi.
    Cat despre condusul „in afara”, se depaseste viteza maxima si acolo (nu sunt simplu turist acolo, conduc zilnic), insa doar pe autostrada unde se stie ca prezinta un grad mare de siguranta…iar daca mergi cu un 145 (137-138km/h reali), nu te flashuieste nici-o camera.

    Ah, si inca ceva. In occident poate ca nu stau echipajele pe strazi, insa esti privit constant prin intermediul camerelor de supraveghere, iar in caz de ceva haotic, un echipaj este rapid trimis (sau o masina nemarcata, aflata deja in trafic, te va trage pe dreapta (am patit-o, drept ” control de rutia”)).

    0
    0
  33. Fac baietii tot posibilul sa prinda cati mai multi si sa dea amenzi, ca asa este in Romania. Foamea mare de bani – jaf maxim.

    0
    0
  34. #55 Comentariu nou

    @ Dorin
    Diferenta intre condusul in Romania si Italia este ca in Italia lipseste prostia agresiva. Adica au un stil de conducere agresiv, dar nu ii pun in pericol pe ceilalti. Ma rog, poate ca nu am condus eu suficient prin Italia.

    0
    0
    • #56 Comentariu nou

      @MD: nici eu nu am condus mult… vreo 1000+ km in concediul asta si conduc prima data in tara aia. Mi s-au parut mai prosti si mai agresivi ca la noi. Spatiu de siguranta pentru franare era inexistent, limitele de viteza invariabil erau de forma, franele bruste cad ajungeau la radar erau omniprezente iar ignorarea marcajelor mai ales a celor de delimitare a benzilor e stilul preferat de ei.

      Sunt aparent mai calmi, dar cand am claxonat ca o cisterna si o masina mica nu isi tineau banda si ma strangeau in „menghina” fara sa am optiune de evitare am fost intampinat cu semnul pacii de la cisterna si o frana de control de la masina mica…

      Daca per total pareau mai calmi, poate era ca sunt obisnuiti cu stilul lor de mers si il folosesc, iar cand sunt doar ei nu e problema, dar cand mai pui pe strada si oameni care respecta regulile gen olandezi care isi tineau benzile si parca erau intr-un fel de Donkey Kong cand ii evitau pe aialalti, sau nemti care pareau ca se intreaba ce reguli au astia pe aici… sau eu care incercam sa raman in viata. Eram zen ca eram in concediu, dar daca eram intr-o zi proasta sunt sigur ca bateam pa careva 🙂

      0
      0
  35. #57 Comentariu nou

    Domnule Pietreanu,
    Vă rog să îmi răspundeţi şi mie pentru că nu înţeleg din articol ce vă deranjează?
    Din moment ce respectaţi regulile de circulaţie şi nu vă opreşte poliţia, de ce vă deranjează că stau la pândă? Păi pot să stea aşcunşi până le creşte barba, pentru că dacă respectaţi legea nu aveţi absolut niciun contact cu ei, aşa-i?
    Sau doar aşa, trebuie să ne declarăm revoltaţi şi deranjaţi doar pentru că dă bine la public şi să promovăm ipocrizia ce a cuprins de ani buni societatea asta.
    Datorită job-ului meu am călătorit prin toate ţările civilizate şi vă asigur că în absolut toate, fără nicio excepţie poliţia stă la pândă, dar pândă serioasă, nu ca cei de la noi. În Germania poliţia rutieră acţionează în maşini fără însemne şi poliţişti fără uniformă, ori asta ce este, nu e pândă? Iar cu toate astea majoritatea românilor apreciază şi admiră civilizaţia de acolo.
    Ar fi cazul să ne trezim din ipocrizie, pentru că peste tot în lume frica păzeşte strugurii. Ne-am învăţat aşa să ne declarăm revoltaţi şi deranjaţi de tot ce e aici şi scăldându-ne într-o ipocrizie fără margini.

    0
    0
    • Nu controalele ma deranjeaza ci modul in care sunt facute. Reiese destul de clar din text, poate aveti amabilitatea sa-l cititi mai atent, incepand chiar cu numele meu, daca tot veni vorba.

      0
      0
  36. Felicitari, un articol excelent si foarte bine punctat. Intr-adevar ar trebui sa se adapteze si Romania la secolul acesta privind anumite aspecte legislative si sa inlocuiasca aceste „controale” cu un sistem automatizat, cum ai punctat si tu foarte bine. Dar, ramane de vazut daca o sa se intample candva asta…

    0
    0
  37. Adevarul despre ceea ce se intampla in Romania este foarte bine surprins in acest articol.

    0
    0
  38. #61 Comentariu nou

    Felicitari pentru articol! Deseori mi-am pus si eu aceleasi intrebari pe care le-ati evidentiat in acest articol, daca intr-adevar acesta este rolul politistilor de la rutiera, sa stea la panda… presupun ca din comportamentul acestora, cam asta s-ar deduce.

    0
    0
  39. #62 Comentariu nou

    Am încercat să vă trimit un mesaj personal prin pagina de contact și nu am reușit. Nu-i nimic. Eu ca eu, dar poate sunt persoane importante în aceeași situație.

    0
    0
    • #63 Comentariu nou

      Nimic important. Doar o ofertă de pisoi mic și roșcat pentru casă nouă. Concediu plăcut.

      0
      0
    • Multumesc, sunteti foarte draguta, dar sunt asaltat deja de niste pisici 🙂 iar eu am devenit alergic, din pacate, de cativa ani (dupa ce am avut pisici toata copilaria)

      0
      0
  40. #65 Comentariu nou

    Puteati folosi drumul cel mai scurt de la Roman prin Targu Frumos si Hirlau, evitand Suceava.Aceasta ruta are si un trafic redus, eu il folosesc intotdeauna. Cat despre instalatii fixe de radar cred ca este mai corect asa, dar sa existe rute ocolitoare localitati, nu cum este acum.

    0
    0
  41. #66 Comentariu nou

    In Romania sunt 9665 persoane decedate sau grav ranite in accidente rutiere. In fiecare an! Autostrazi, sosele de centura si limitari clare, uff multe mai avem de facut. Pana acum se pare ca metoda preferata de reducere a accidentelor e cu frica, radarul si amenzile.

    http://www.complexvia.ro/index.php/2015/08/accidentele-rutiere-in-romania-2014-9665-persoane-decedate-sau-grav-ranite/

    0
    0
  42. #67 Comentariu nou

    Cum se intampla foarte multe accidente din cauza vitezei,ar trebui sa fie mult mai multi politisti si radare pe strazi,poate astfel s-ar mai evita atatea accidente.

    0
    0
  43. #68 Comentariu nou

    eu zic ca e cam naspa in Franța dacă pe parcursul a 2000 de km nu ați vazut un singur echipaj de poliție …
    referitor la ce se întâmplă in Romania dumneavoastră amestecați 2 probleme, cea a radarelor si cea a modului cum sunt stabilite limitele de viteză, cum sunt marcate drumurile etc.
    sa nu ma înțelegeți gresit, nu le iau deloc apărarea militienilor din Romania, dar, asa cum v-au scris deja și alti comentatori, la „pândă” se sta peste tot in lume … iar daca o mașină de poliție o mai poți totusi identifica, in Canada se sta la pândă cu pistolul laser dupa stâlp sau dupa copac sau pe un overpass pe sub care treci pe autostrada, pe ăștia cum îi mai vezi ? nici nu vreau sa ma gândesc ce indignare ar fi pe capul românilor daca așa ar fi si acolo … ah, si încă ceva, in Canada (banuiesc ca si in alte țări civilizate) poți sa-ti iei amenda de viteza de la oricare politist (inclusiv de la cei care apartin cailor ferate, ministerului mediului etc.) doar pe baza faptului ca masina ta mergea mai repede decat masina lui sau dupa o simpla estimare vizuală (nu, nu sunt povesti de adormit copiii, detalii aici http://www.bcdrivinglawyers.com/speed-measurement-the-good-the-bad-and-the-ugly-2/ )
    nu degeaba gasesti pe forumurile românilor emigrați aici o grămadă care se plâng ce naspa e in Canada … nu poți da o spaga, nu te poți lua in gură cu poliția că tu ești nepotul verisorului primarului etc. :))))

    0
    0