Totul pentru blog

Blogul acesta va împlini curând 8 ani. 8 ani! Cine-ar fi crezut că va rezista atât? Eu, nu prea, deşi nu mi-am propus nici un record la început. Pur şi simplu, într-o zi am început să scriu şi, precum alergătorul reinterpretat de Forrest Gump, nu m-am mai oprit.

Dezvolţi o anume relaţie cu site-ul tău, în atâţia ani de întâlnire zilnică – sau aproape zilnică. Se presupune că, în general, îţi iubeşti blogul. E locul în care te exprimi şi care-ţi suportă orice, nu? Cine să te cenzureze? Eh, propriile tale limite sunt cel mai al naibii cenzor, în cele din urmă.

Prin 2009, Mario García, consultantul şi creatorul de design de presă care are în portofoliu unele dintre cele mai mari gazete din lume*, a întrebat un grup de bloggeri români ce n-ar publica niciodată pe site-urile lor. Mă aflam printre ei şi i-am răspuns, plin de curaj, că totul poate fi povestit dacă vrei să fii cu adevărat memorabil pentru cititorii tăi. García a zâmbit, înţelegător: eram foarte nou în afacerea asta.

6 ani mai târziu, am altă filosofie când vine vorba de blogging. Adevărul e că extremele atrag atenţia, dar ajung să te blocheze în colţul cu ciudaţi, după o vreme. Extremele, de orice fel, sunt ca drogurile: consumatorul capătă obişnuinţă şi are nevoie de doze din ce în ce mai mari. Dacă nu reuşeşti să fii din ce în ce mai ciudat de la o zi la alta, publicul se plictiseşte şi te părăseşte. Sinceritatea e necesară când scrii la persoana întâi, dar asta nu presupune chiar un jurnal al tranzitului intestinal (cu fotografii).

Cea mai chinuitoare parte a scrisului zilnic pe blog a fost şi se mai întâmplă să fie însuşi scrisul zilnic. Stephen King spune, la un moment dat, că nu există „blocajul scriitorului” aşa cum nu există „blocajul tăietorului de lemne”. A scrie este o meserie ca oricare alta şi devii mai bun practicând-o în fiecare zi. Doar că, vedeţi? tăietorul de lemne mai poate avea scuza, din când în când, că şi-a ciopârţit vreun deget. Cu 20 de degete la mâini şi picioare, asta-i oferă o grămadă de scuze ca să nu taie copaci câte o săptămână la rând. Dar bloggerul, el ce scuză să aibă? O durere de cap? Prea girlish. Lipsa timpului? Prea schoolish. Lipsa inspiraţiei? Alintături intelectualiste, zău aşa.

shutterstock_242552785

Carevasăzică, dacă vrei să faci blogging, fă zilnic sau lasă-te, şi asumă-ţi toate cele ce vin cu asta: şi pe cele plăcute, şi pe alea nasoale, exact ca într-o meserie. Învaţă zi de zi câte ceva, asumă-ţi răspunderi, nu te teme să-ţi contrazici şeful – adică publicul – şi încearcă să-ţi creşti constant veniturile ca să-ţi răsplăteşti toate eforturile (şi să îndulceşti înjurăturile).

Ah, că veni vorba de marea discuţie despre veniturile din blogging: fireşte că acest blog face bani (ceea ce vă doresc şi vouă, boieri dv.), dar niciodată altfel decât în condiţiile mele. Iau contracte dacă-mi place subiectul, dacă mi se pare legitimă tema, dacă sunt lăsat să scriu cum vreau; nu mint şi nu păcălesc cititorii; încadrez întotdeauna un articol publicitar la categoria „publicitate” şi adaug şi un tag, „pub”, la final. E un semn de respect faţă de public. Nu întotdeauna publicul răspunde la fel. Unele reacţii sunt din categoria „păi cum, tu faci bani din cititul meu?” Păi, da. Îmi place să fiu şi plătit când muncesc. A scrie este o muncă, aşa cum şi tăiatul de lemne este o muncă – doar că tăietorul de lemne mai are şi scuze pentru unele zile libere, după cum am văzut mai sus.

Cum arată un articol publicitar pe acest blog? Sper că arată bine. Acesta, de exemplu, e un articol pentru care eu voi încasa bani. „A! Mişelul, ia bani pe asta!”, vor spune câţiva, care vor pleca de pe pagină chiar în acest moment. Ceilalţi, care vor rămâne – deci şi tu – vor afla şi istoria articolului.

M-a căutat cineva acum ceva timp şi m-a întrebat dacă aş vrea să scriu un articol despre chiar blogul meu. „De fapt, ne-ar plăcea să scrii despre situaţia în care ai dat totul pentru blogul tău”, mi-a spus persoana în cauză, „pentru că, uite, Banca Transilvania are în perioada asta o promoţie pentru IMM-uri care se cheamă Totul pentru IMM„.

Eu însumi deţin o microîntreprindere şi invitaţia a picat pe teren familiar – şi sensibil. Sunt puţin peste 400.000 de IMM-uri în România, cele mai puţine raportat la populaţie din întreaga Uniune Europeană, dar IMM-urile româneşti au peste 2,7 milioane de angajaţi, ceea ce plasează ţara noastră pe locul 8 în Europa din acest punct de vedere (sursa). IMM-urile sunt micile afaceri care ţin pe linia de plutire milioane de familii în ţara asta, care creează, zi de zi şi cu eforturi adesea supraomeneşti, clasa de mijloc a României, care va consolida democraţia şi, implicit, prosperitatea noastră, a tuturor. În fiziologia unei economii naţionale, IMM-urile sunt fluxul sangvin: irigă întreaga economie şi unde nu ajung, totul se usucă.

Ca atare, m-am declarat interesat de subiect. Pasul doi a fost să verific oferta promoţională despre care trebuia să scriu. Este vorba, în esenţă, de 12 luni de gratuitate pentru diferite operaţiuni bancare curente prin Banca Transilvania: deschiderea unui cont curent, administrarea lunară, abonamentul de internet banking, un număr de plăţi şi încasări necomisionate şamd. E mult, e puţin? Tu când ai oferit ultima dată ceva gratis? Mie mi s-a părut încurajator, pentru că ştiu cât sunt costurile bancare în bilanţul anual al firmei şi mi-ar plăcea să nu le mai am. Nu e posibil să fie zero, dar n-ar fi rău măcar un an de gratuitate, şi ştiu că orice proprietar de IMM din ţara asta va înţelege ce spun.

Aşa că am spus ok, scriu un articol despre blog şi despre efort şi despre oferta Băncii Transilvania, Totul pentru IMM-uri, şi inserez în text şi linkul către ofertă, aşa cum cereţi. Scriu articolul pentru că mi se pare un subiect legitim, pe care-l pot dubla cu muncă onestă, bine răsplătită, plus nişte informaţii utile pentru unii dintre cititori. Simplu, nu?

Iar acum, după ce aţi citit până aici, puteţi da un click pe linkul de mai sus. Asta nu-mi aduce nici un ban, să ştiţi. Ar fi însă o chestiune de politeţe 🙂

_______________
*Printre care The Wall Street Journal, The Washington Post, South China Morning Post, Aftenposten (Norway), New Straits Times (Malaysia), The Philadelphia Inquirer, Handelsblatt (Germany), Die Zeit (Germany), şi altele.

(Ilustraţie – Shutterstock)

Articol din categoria: ACTUALITATE, ADVERTORIAL

20 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    eu nu uit articolul publicitar cu testul de nitrati de la aqua carpatica. ala cand nu puteam pune pur si simplu apa de doua feluri in doua pahare – nununu. ne pregatim un „front de lucru”…. bwahahaaha

    0
    0
  2. #2 Comentariu nou

    tare. cele mai bine scrise advertoriale.

    0
    0
  3. #3 Comentariu nou

    Foarte bine scris, felicitări! Mulți ani blogului și ție!

    0
    0
  4. #4 Comentariu nou

    Sa fi sanatos si sa poti scrie zilnic chestii interesante si argumentate 🙂

    0
    0
  5. Dragă Vlad, nu pot să-ți spun decât Run Forrest, Run! Ne mai încruntăm dacă nu apari câteva zile în Feedly, dar ne trece. În ceea ce privește recompensa, viața e o cutie cu bomboane! 🙂

    0
    0
  6. Iti citesc blogul de ceva timp, nu foarte mult, un an, un an si jumatate ( recunosc, nu las prea multe „urme” ca am trecut pe aici, nu prea scriu comentarii la articolele tale, dar le citesc cu multa placere ! 🙂 ) !
    Am aflat de blogul tau de la radio, unde ai o super-emisiune cu George ! 🙂
    Iti doresc multa bafta in continuare, „La multi ani !” blogului tau, dar multi ani sanatosi, veseli si plini de realizari si tie !
    La buna recitire ! 🙂
    P.S. : Am dat click pe link-ul de mai sus, asa stiu ca este frumos, mai ales ca ne-ai povestit despre oferta ! 😉 😀

    0
    0
  7. #7 Comentariu nou

    Te citesc inca de la vechiul „amardezi”. Nu cred ca e cazul sa devii [si] mai ciudat ca sa atragi, stai asa ca stai bine 🙂 Sau, daca vrei sa te reinventezi, go for it!
    La multe articole!

    0
    0
  8. Eu încă mă lupt cu scrisul zilnic, dar nu sunt sigur că asta înseamnă că ar trebui să închid prăvălia. Voi încerca mereu să scriu mai des, pentru că este bun exercițiu, dar voi încerca să nu mă simt vinovat atunci când nu o fac.

    0
    0
  9. #9 Comentariu nou

    Felicitării si „cerneala la stilou”. Îmi place ca răspunzi destul de des si la comentarii.

    0
    0
  10. Eu te vizitez de multa vreme dar am inceput sa dau pe aici regulat de cand m-am nimerit sa-ti citesc un articol unde atrageai atentia asupra faptului ca articolelor publicitate le pui tag de pub…
    Si la urma urmei de ce un NU hotarat advertorialelor? Am citit aici pe blog despre Calif, l-am incercat, si daca nu mi-ar fi placut, nici tata publicitarilor nu m-ar fi facut sa dau pe acolo si a doua oara…

    bafta in continuare cu blogul!

    0
    0
  11. #13 Comentariu nou

    la mai multi ..un blog placut la citit !

    0
    0
  12. #14 Comentariu nou

    Buna ziua,
    Ma numesc Galatanu Marinica si va deranjez pentru doua minute cu rugamintea sa postati cateva randuri pe blogul d-voastra, despre copilasul meu, Nicolas Galatanu care sufera de ATROFIE MUSCULARA SPINALA TIP 2 si avem nevoie de suma de 33.000 de dolari pana la data de 20 aprilie 2015.Operatia de celule stem are loc in Thailanda la clinica BETTER BEING din Bangkok.Sigura speranta sunteti d-voastra si va multumesc pentru acordarea citiri mesajului meu.
    Mai multe detalii le gasiti pe https://salveazaoinima.ro/campaigns/nicolas-galatanu/
    Astept un raspuns de la d-voastra pe adresa de e-mail: cleopatra_m1@yahoo.com sau la nr de telefon 0754.764.595
    » Nicolas Galatanu » Salveaza o inima
    salveazaoinima.ro

    0
    0
  13. #15 Comentariu nou

    Vlad, te admir pentru substanța articolelor, pentru pertinența subiectelor și pentru constanță.

    Mi se pare perfect legitim să câștigi bani din efortul pe care-l depui.

    Legat de oferta BT, aș fi apreciat dacă pe pagina ofertei ar fi fost afișate și condițiile complete ale ofertei. Mărturisesc că gratuitățile mă fac suspicios. Așa cum tu încerci să monetizezi blogul, mă aștept ca și banca să încerce să obțină profit din eforturile sale. Banca însă încearcă, mi se pare mie, să ascundă acest lucru și încearcă să creeze impresia că, dintr-o dragoste nețărmurită față de IMM-uri, le oferă acestora un cadou total dezinteresat. Asta nu mi se pare ok și, în general, are efecte negative asupra societății. Astfel de campanii îi fac pe oameni să creadă că li se cuvin lucruri în mod gratuit când, știm cu toții, în viață, mai ales când este vorba de afaceri, nu prea există gratuități veritabile. Totul se face cu efort și este firesc ca efortul să fie compensat.

    Încă o dată, jos pălăria pentru ce faci pe acest blog și baftă în continuare!

    0
    0
  14. #16 Comentariu nou

    Blog, Vlad, blog !

    0
    0
  15. #17 Comentariu nou

    Mie personal nu-mi plac articolele de genul acesta.
    Articole luuungi care doar fac un intro la reclama.
    Exact ca in acele ‘Pagini de agatat’. Hai ca le stiti care 🙂
    Daca s-ar putea ca reclama sa fie scurta ar fi mult mai bine (doar pt mine probabil); de ex. produsul ‘x’ e bun, l-am incercat eu.

    0
    0
  16. Te plac de la radio (introducere cam abrupta/ fii calm, promit sa nu atentez in nici un fel la pudoarea ta). Pentru bun simt, pentru echilibru (chiar si atunci cand faci pe avocatul diavolului), pentru normalitate.
    In articolul asta imi plac mai ales intrebarile care mi/ni le pui.
    Deci da, acuma te plac si de pe blog.

    P.S. Si-am apasat si pe link .

    0
    0
  17. Cum mai zicea cineva pe aici… am devenit fan Calif după ce m-ai facut curios cu un articol pe blog.
    De ieri sunt client Banca Transilvania după ce mi-ai atras atenţia cu acest articol.
    E de bine, mulţumesc. 😉

    0
    0