Excomunicaţi-i pe banii voştri!

Citesc că “trei persoane au fost excomunicate din Biserica Ortodoxă printr-o decizie a Arhiepiscopiei Buzăului şi Vrancei, fiind considerate o reală ameninţare pentru unitatea Bisericii”. O asemenea decizie, mai aflu, nu a mai fost luată în BOR de câteva sute de ani, “fiind specifică primelor secole de creştinism” (sursa).

Deh, ce să-i faci, obiceiurile vechi mor greu – şi, în cazul BOR, mai prezintă şi particularitatea învierii, iată.

Cum justifică Arhiepiscopia Buzăului şi Vrancei excomunicarea? Un foarte lung comunicat poate fi găsit aici (a fost transmis reactiv, la câteva zile după prima difuzare a ştirii), dar pe mine m-a frapat acest paragraf:

“Faptul că o asemenea sancţiune nu a mai fost pronunţată de foarte multă vreme nu constituie un titlu de laudă pentru Biserică, în sensul că aceasta s-ar fi adaptat la modernitate, ci, dimpotrivă, un semn de prea multă îngăduinţă, prin aplicarea frecventă a principiului iconomiei (pogorământului), pe fondul fenomenului secularizării, ce cuprinde tot mai multe conştiinţe umane, dar şi al libertăţii iresponsabile, exercitată de către unii semeni ai noştri, chiar în interiorul Bisericii.”

“Principiul iconomiei” spune, în esenţă şi foarte rezumat, că aplicarea canoanelor bisericeşti trebuie făcută cu înţelepciune, “în duh”, nu mecanic, pentru că aplicarea automată a canoanelor ar putea face mai mult rău decât bine. E un echilibru subtil de ţinut aici şi, pe undeva, seamănă cu conceptul de “spirit şi literă a legii” din lumea laică.

În acest context, comunicatul Arhiepiscopiei Buzăului şi Vrancei este de un feudalism feroce: se resping “modernizarea”, “libertatea iresponsabilă” şi “fenomenul secularizării ce cuprinde tot mai multe conştiinţe umane”. Îmi pare rău să remarc, dar şi Califatul Islamic respinge “modernizarea” şi propovăduieşte (cu mai multă energie, ce-i drept) întoarcerea umanităţii la o “eră a purităţii” plasată pe undeva prin secolul VII-VIII. Tristă întunecime, la vreo trei secole după Secolul Luminilor.

Revenind: cei trei excomunicaţi nu vor mai primi “nici un fel de asistenţă din partea bisericii, nici măcar de slujba de înmormântare”. Celor trei li s-a interzis intrarea în biserica Sf. Andrei din Focşani, de care aparţineau şi la construcţia căreia, de altfel, susţin că au şi contribuit. Vor putea intra în altele? Teoretic, nu (purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Buzăului şi Vrancei, Dragoş Olteanu, spune că decizia excomunicării “va fi comunicată şi altor protoierii”) dar, practic, excomunicaţii vor putea forţa interdicţia pentru că “ar fi greu să fie reperaţi”.

Dar ce au făcut mişeii?

shutterstock_244388734

Au protestat public faţă de decizia de mutare a preotului de la biserica Sf. Andrei.

Preotul acesta, aparent iubit de comunitate (“este un om bun, nu ne-a cerut niciodată bani pentru înmormântări sau botezuri, cum fac alţii”) avea un magazin de obiecte religioase, la care Arhiepiscopia i-a cerut să renunţe*. Preotul a cerut timp ca să lichideze stocul, superiorii l-au presat iar din conflict a rezultat decizia de mutare, pe care enoriaşii o contestă şi faţă de care s-au revoltat.

De unde şi excomunicarea asta medievală.

Acum, dincolo de scandalul de la Focşani, excomunicarea celor 3 persoane ridică o temă interesantă de discuţie.

Din moment ce, în România, BOR primeşte bani de la buget (regulat, pentru salariile preoţilor şi ocazional, de la diverse autorităţi, pentru construcţie şi întreţinerea lăcaşelor de cult) şi, din moment ce bugetul din care BOR primeşte banii e alcătuit din taxele plătite de cetăţeni, mai are BOR dreptul să refuze vreunui cetăţean “asistenţa religioasă”?

Cum ar fi, de exemplu, ca ministrul Sănătăţii să interzică orice fel de asistenţă medicală, inclusiv necropsia, pentru 3 plătitori de asigurări de sănătate din cauză că aceştia au protestat faţă de schimbarea directorului unui spital?

Ah, dacă Biserica ar trăi numai din contribuţiile enoriaşilor, ar avea dreptul să refuze oricând, dacă ar dori, donaţiile celor indisciplinaţi şi i-ar putea excomunica sub oricâte justificări ar dori.

Dar când trăieşti din banii tuturor cetăţenilor, cum mai poţi alege cui oferi asistenţă religioasă şi cui nu?

În acest context, poate că merită să discutăm despre o eventuală taxă pentru biserică, după modelul german, pe care ar urma s-o plătească direct fiecare credincios, iar cei care n-o plătesc n-ar mai avea acces la asistenţa religioasă oferită de cultul respectiv. Ar fi mai cinstit decât ca acum – şi nici nu cred că BOR ar avea a se teme de asta, în fond, 98% dintre elevi au fost înscişi la ora de religie, nu?

________________
De remarcat aici şi naivitatea jucată cam ipocrit de purtătorul de cuvânt al Patriarhiei, care susţine că “În Biserica Ortodoxă Română nu există noţiunea de taxă sau contribuţie impusă. Există în unele parohii contribuţiile anuale, dar care sunt benevole, nu sunt impuse. Acelaşi lucru se poate spune şi despre contribuţiile benevole la slujbe religioase, botezuri şi cununii”.

(Ilustraţie – Shutterstock)

24 comentarii Adaugă comentariu

  1. daca s-ar aplica modelul german in romania
    unde fiecare sa-si plateasca cultul
    s-ar alege praful de biserica ortodocsă :D

    cat despre taxe si contributii, n-am nimic impotriva lor
    cine vrea petrecere, sa plateasca.

    Thumb up 0
  2. La 98%, ce mai contează 3?

    Thumb up 0
  3. Ei acu o sa fie nevoiti sarmanii oameni sa apeleze la paganii neoprotestanti. De unde nu te poti astepta la un rai clasic. Pe de alta parte daca prind niste gospel fain in biserica, eu zic ca sunt mai castigati.

    Thumb up 0
  4. benevol pe dracu, doamne iarta-ma !!! 3:)

    Thumb up 0
  5. #6

    Vlad Petreanu, uite aici ce ii asteapta la judecata …

    http://www.wsj.com/articles/europes-empty-churches-go-on-sale-1420245359

    Thumb up 0
  6. Contrar miturilor, ortodoxia nu e un contributor esențial al națiunii române, ci mai degrabă biserica greco-catolică martirizată până la exterminare și confiscare de către „frații ortodocși”. Biserica ortodoxă nu numai că își arată o dimensiune incapabilă la critică prin purtătorul său de cuvânt Constantin Stoica, ci chiar excomunică. Blamata Inchiziție ar fi geloasă pe Preafericitul Daniel! Asta după ce grija pentru patrimoniul cultural bucureștean s-a soldat cu văruirea unei fresce. Poate un musulman înarmat gata să măcelărească o redacție din lipsă de umor sau de toleranță inspiră credincioșii ortodocși ce au tabu-uri aflate în conflict irenconciliabil cu valorile democratice ale statului laic liberal occidental.

    Thumb up 0
  7. Postacul @gabi n-a mușcat azi! Cred că nu și-a dat seama că e vorba în articol de biserica ortodoxă sau poate e chiar una din persoanele excomunicate… :D
    E tare faza cu excomunicarea! Parcă și văd la fiecare lăcaș de rugăciune, în pangar, lipite pozele persoanelor non grata, ori fiecare biserică va desemna o babă investită cu verificarea persoanelor prezente la slujbele bisericești!

    Thumb up 0
  8. un excomunicat din cei trei a finantat cu 800 de mil de lei vechi construirea bisericii.e vecinul meu.

    Thumb up 0
  9. BOR sta la adapostul unui procent covarsitor de “ortodocsi declarati”.
    E nevoie de un “miracol” ca sa se schimbe ceva in societatea asta relativ la relatia stat-biserica-cetatean.
    Poate un nou Cuza. Desi nu se intrevede nimic la orizont.

    Thumb up 0
  10. Părerea mea de creştin neoprotestant cu tendinţe mai capitaliste care mai cunoaşte şi Biblia nu doar prostiile (gen pupat cadavre) păgâne care se folosesc pe la noi:

    1. Isus a lăsat biserica credincioşilor, nu preoţilor.
    2. Dumnezeu spune că templul trebuie întreţinut de credincioşi, prin zeciuială, nu de stat, nu de guvern, de nimeni altcineva.

    Metoda germană mi se pare cea mai corectă, oricât de dur ar părea, dacă biserica nu aduce credincioşi la biserică, ce rost mai are ea?
    Dacă oamenii aceia, lucrători sau preoţi, sau ce-or fi, nu reuşesc să fie relevanţi pentru oameni ca să îi facă să vină la biserică, ce rost mai au?

    La muncă şi la revedere, nu toată lumea este chemat să fie preot/pastor, ce-o fi.

    Ştiu că nici la neprotestanţi nu sunt roze lucrurile, şi aici sunt sunt angajaţi full time plătiţi, etc, dar ca principiu tot cred că o biserică trebuie să fie autosusţinută de comunitate.

    Thumb up 0
  11. #14

    In statistici stau bine BOR, in biserici, duminica doar vreo 20-30 babe umplu spatiul, ca romanu-i crestin doar la nunta/cununie, botez si in restul anului de Paste si Craciun.
    Cu scoala dau un mare chix, ca de peste 20 de ani de cand se face religie in scoli, nu vad multi tineri ce ies de pe usile bisericilor duminica.
    Ma intreb ce o sa se intample in 10-15 ani, cand aceste stimate doamne in etate ce populeaza acum bisericile, se vor cara din lumea asta spre alte dimensiuni.
    Personal cred ca ridicarea de noi biserici in conditiile in care natalitatea a scazut, a fost si este o risipa de bani si materiale. O ditamai constructia care sta inchisa 5 zile pe saptamana si este deschisa, sambata si duminica cate 4-5 ore, de cele mai multe ori pentru 20-30 de enoriasi…. Adicalea popa ala e platit cat un doctor sau mai mult, pentru prestarea de servicii 10 ore pe saptamana(ce-i drept in weekend) iar daca face munca peste program (parastase, nunti, botezuri) trebuie sa-i platesti efortul. Fain job.

    Thumb up 0
    • Pai chiar crezi ca ii intereseaza pe ei de cine vine la slujba? Ca banii tot de la buget ii ia! Poate sa fie biserica goala, salariul popilor, intretinerea, reparatia bisericii, etc., tot noi, simpli cetatenii ortodoxi, catolici, musulmani, evrei, atei, etc. le platim.

      Thumb up 0
  12. Desi in sufletul meu sunt un bun crestin ortodox, ii urasc pe popi.
    O mare gogomanie chestia cu excomunicarea acelor trei oi ratacite. Parca in scriptura, se spune ca esti mai bucuros de acea oaie ratacita intoarsa decat de intreaga turma. Este uimitor si sfidator cum pot hotara niste misei cine are dreptul si cine nu sa intre in Casa Domnului.

    Thumb up 0
  13. Mai Petreanu, ti-e clar ca esti urmatorul la excomunicat??

    Thumb up 0
  14. Nu știu cum e la oraș, dar la țară ești obligat practic să îți plătești cultul. Nu îl plătești, nu te îngroapă popa. E simplu, nu? Ei bine, nu e atât de simplu. Pe lângă acel cult trebuie să plătești taxă de înmormântare și taxă la clopote, că deh, nu degeaba se trag clopotele când moare cineva, trebuie și plătit. Plus că dacă faci pomană și popa mănâncă de post, trebuie să îi faci mâncare de post. Deci, totul este o afacere.

    Thumb up 0
  15. Asta nu e biserica lui Hristos, ci biserica O R T O H O Ţ Ă!!!!

    Thumb up 0
  16. Genial tipul care a avut ideea asta :
    http://www.anuntulcorect.ro/anunturi-imobiliare-vanzari-Bucuresti-1-case-vile/Vand-Catedrala-20783

    Destul de transante comentariile. Probabil lumea incepe usor-usor sa se sature.

    Thumb up 0
  17. Intre timp, sefii clanurilor interlope nu doar ca nu sun t excomunicati, din contra, isi organizeaza nuntile la restaurantele BOR Ltd:
    http://www.trilulilu.ro/e-revoltator-ce-se-intampla-biserica-a-primit-dona?b#ref=home

    Thumb up 0
  18. A fi ortodox,înseamnă să te supui canoanelor.Cu-i nu-i convine să părăsească biserica.
    Cât despre excomunicare-dacă s-ar aplica canoanele ,,la sânge,, ,mulţi ar trebui excomunicaţi-de exemplu câţi dintre cei care nu s-au împărtăşit timp de 40 de zile ,fără să fie opriţi de duhovnic au fost excomunicaţi?

    Thumb up 0