Întâlnire cu Mercedes

Am citit recent despre o nouă direcţie de dezvoltare a creativităţii în vânzări: utilizarea mirosurilor pentru a declanşa emoţii, amintiri, dorinţe, pofte şi, în cele din urmă, decizii de achiziţie. “Mirosul, în vânzări, este deocamdată o oportunitate încă nefolosită corect”, spune una dintre iniţiatoarele acestei companii care acţionează în moduri subtile resorturi profunde în creierele clienţilor ce intră într-un spaţiu pregătit de ele. Subtilitate este cuvântul cheie în demersul lor. Simpla şpreiere a încăperii cu parfum este brutală, dezgustătoare şi respinge clientul, în loc să-l atragă.

Mi-am amintit de business-ul cu mirosuri în clipa clipa în care am închis portiera maşinii nou-nouţe pe care tocmai o luam într-o plimbare, din parcarea de la Autoklass. Mirosul de maşină nouă este unul dintre cele mai puternice declanşatoare de amintiri şi dorinţe în creierul bărbaţilor, iar acel Mercedes avea mai puţin de 5 km pe bord. M-am împins în scaun, inspirând aromele încă neîncepute ale habitaclului. Am răsucit cheia în contact şi o vibraţie scurtă, urmată de o mârâială vătuită, mi-a confirmat că pornise motorul. De afară, din stânga, omul de la Mercedes mi-a zâmbit, întrebându-mă ceva. Era linişte în maşină, cât să-mi aud respiraţia şi foşnetele cămăşii când am întins mâna ca să cobor geamul:

– Aţi găsit schimbătorul?

Noul Mercedes GLK 220 CDI are, pentru transmisia automată 7G-TRONIC PLUS, schimbătorul de viteze în dreapta volanului, pe o manetă asemănătoare cu a semnalizatorului. Un click în jos şi eşti în Drive. Un alt click şi eşti în marşarier. Încă unul şi parchezi. Obişnuit să amestec cu schimbătorul în podea, mi s-a părut ciudat, dar numai în primele 5 minute, după care am înţeles intuitiv întreg sistemul – şi mult mai logic decât cel uzual.

Maşina a plecat de pe loc vioaie şi fără smucituri, schimbând vitezele automat, pe nesimţite. Pe podul de ieşire din Pipera, am călcat în pantă pedala de acceleraţie. Cutia a aşteptat o clipă înainte de a retrograda şi de a ajuta motorul GLK-ului să propulseze maşina înainte. Un diesel cu viaţă-n el, dar poate un pic cam prudent la comenzi rapide, ca un neamţ cumpănit ce nu se-nfierbântă instantaneu.

Ceva mai devreme, în cafeneaua de la Autoklass Pipera, unde mă bucuram de un espresso intens ca o cremă de cafea, am fost întrebat ce planuri am cu maşina peste weekendul cât urma să rămână la mine.

– Nu sunt jurnalist auto, o să mă port frumos cu ea.

S-a râs politicos de partea cealaltă a mesei. La Autoklass, întâlnirile sunt mai mult decât nişte episoade de vânzare-cumpărare. Oamenii lor au acel talent subtil de a combina respectul şi jovialitatea fără stridenţe. E o atitudine ce vine dintr-o anume siguranţă de sine potolită, aproape aristocratică. Dacă priveşti în jur, înţelegi mai multe. Din fotografiile de pe pereţi, modele Mercedes faimoase te privesc sever, ca-n tablourile de familii ale unei vechi dinastii. Marca impune respect pentru toate dovezile de geniu ingineresc şi de design înglobate timp de mai bine de un secol în maşinile produse sub semnul stelei în trei colţuri.

Însă doar respectul nu mai pare a fi suficient pentru Mercedes la începutul celui de-al doilea secol de existenţă. Competitorii au muşcat din cota de piaţă a mărcii. Mercedes are nevoie şi de o imagine mai tânără, mai aventuroasă şi mai cool, până la un punct. După ce şi-a tras răsuflarea, ca un neamţ cumpănit care nu se aprinde pe loc, Mercedes a ţâşnit acum înainte, în urmărirea şi depăşirea concurenţilor: cu 9 modele noi în ultimii 2 ani şi cu încă 13 prevăzute penru următorii ani, Mercedes a-nceput să crească în vânzări. În august, a depăşit rivalii de la Audi şi BMW. În 2014, va reveni pe locul 2 în ierarhia globală, peste Audi. Gorden Wagener, noul şef de design al grupului Mercedes, are un merit în întinerirea mărcii – poate şi pentru că este cel mai tânăr şef de design al unui grup major de automobile.

Noul GLK 2013 face parte din această ofensivă, iar maşina este o definiţie a bunului-gust practic, descris prin detalii discrete, de bună calitate. Pe afară, noul GLK are blocuri optice cu LED-uri integrate şi o serie de elemente de caroserie redesenate pentru a conferi mai multă personalitate maşinii. Înăuntru, primeşti un sistem audio excelent, care reinterpretează în cheie digitală scala clasică a radiourilor tradiţionale (am fost tentat să memorez Europa FM pe toate canalele presetate, dar am renunţat în ultimul moment dintr-o prudenţă pe care acum o regret). Sistemul de climatizare e unul dintre cele mai prietenoase pe care le-am întâlnit, şi spune asta cineva care urăşte aerul condiţionat, chiar dacă nu poate fără el. Bordul e corect, fără informaţii balast. Scaunele au o fermitate specifică maşinilor germane, dar eu m-am aşezat foarte bine în ele şi n-am obosit deloc până la Sinaia şi înapoi. Maşina se conduce plăcut, suspensiile par construite special pentru drumurile cam inegale ale României, e linişte în habitaclu şi totul îţi dă sentimentul de lucru bine gândit şi bine făcut, de calitate, fără rabaturi inutile la materiale dar şi fără să-ţi vâre degetul în ochi cu cine ştie ce briz-briz inutil.

Mi-aş cumpăra-o? Dacă aş fi sigur că-mi pot permite service-ul unui Mercedes (oamenii de la Autoklass se jură că nu sare nimeni calul cu preţurile-n cârcă la ei), poate. Dacă aş avea banii, aproape sigur. Măcar pentru a avea o maşină Mercedes o dată-n viaţă – şi luată de nouă, ca să-ţi rămână amintirea mirosului mult după ce te desparţi de ea.

24 comentarii Adaugă comentariu

  1. asta e un articol pentru milionari, de unde bani pentru asa o masina? din munca cinstita , niciodata, credeti-ma ca stiu ce spun! iar intretinerea te costa o alta avere!

    Thumb up 0
  2. N-am facut nici un calcul, dar cred ca poti obtine o rata sub 400 EUR pe un contract rezonabil de leasing. Nu e chiar pentru “milionari”.

  3. Gheo, stiu multi milionari, ajunsi milionari prin munca cinstita.

    Thumb up 0
  4. Dom’ val vesa eu nu stiu pe niciunul, si cunosc si eu citiva, da’ , ma rog, nu vreau sa intram in polemica pe tema asta. De curind am venit din Germania si pe autobahn nu m-a deposit decit un ferari, ma asteptam la mai multe. Acum doua simbete am fost la Mangalia, la o inmormintare si m-au depasit pe A2, 2 ferari. Ei? Ce ziceti de milionarii aia cinstiti si corecti?

    Thumb up 0
  5. Transmisie, nu transmisiune :P

    Thumb up 0
  6. se vede ca nu-s barbat. mie mirosul de masina noua nu mi-a spus nimic, desi e a 2-a la care plec de la 0.2 km. deh, probabil pe vremea cand era mai multa piele si mai putin plastic era ceva…acum..mhhh

    Thumb up 0
  7. Apropo de miros, cred că într-un fel miroase într-un Opel Corsa şi altfel în noul GLK. Chiar dacă e mai mult plastic decât piele. Deşi… nici asta n-am de unde să ştiu.

    Thumb up 0
    • Loganul e cel mai imbatator, mai ales cand e albastru :)

    • cel mai imbatator miros, e cel de la masina pe care o ai! nu?

      Thumb up 0
    • Nu e chiar ok să compari Logan cu Mercedes. Cu Opel am îndrăznit să fac o comparaţie pt că există câteva dovezi că fraţii nemţi fac, totuşi, şi maşini.
      Logan e o soluţie (personală). De criză, e adevărat. Putem intra în discuţii că pentru unii şi biletul de tren e scump. E adevărat. Asta nu ne împiedică să visăm. Iar Mercedes este chiar un vis. Pentru unii… un vis care a devenit realitate. Deci, se poate. Că d’aia e de vânzare. Păi, nu?!

      Thumb up 0
    • Loganul e o soluţie foarte bună din multe puncte de vedere.

  8. 1. Mirosuri, pe naiba. Au pus feromoni.
    2. … am fost tentat să memorez Europa FM pe toate canalele presetate…
    Nu-i bai, au ei un soft special, un fel de antivirus care elimină rapid astfel de devieri comportamentale. :lol:

    Thumb up 0