Studiu oficial la Ministerul Sănătății: 97% dintre pacienți spun că-s mulțumiți de serviciile medicale

România e țara paradoxurilor.

Azi, încă unul: deși sistemul național de sănătate e criticat de toată lumea, deși atât medicii cât și pacienții se plâng de ani de zile de condițiile din spitale, deși toată lumea dă șpagă la medic, chestionarele oficiale distribuite de Ministerul Sănătății în spitale și completate de zeci de mii de pacienți arată că sistemul românesc de sănătate e practic perfect.

Este evident că cineva minte, dar cine?

Despre ce este vorba?

Timp de 6 luni anul trecut, la cererea Ministerului Sănătății, au fost completate aproape 74 de mii de chestionare referitoare la gradul de satisfacție a românilor față de serviciile medicale de stat.

Colegul meu de la Europa FM, Victor Marin, a găsit rezultatele acestei mari investigații. Te strici de râs. Iată:


97,3% dintre pacienți s-au declarat mulțumiți sau foarte mulțumiți de calitatea serviciilor din spitale;

96,1% spun că au fost mulțumiți sau foarte mulțumiți de timpul de așteptare pe holurile spitalelor – adică până când au fost consultați;

94,5% s-au declarat mulțumiți sau foarte mulțumiți de curățenia din spitale (haha)

În fine, cea mai tare concluzie a cercetării: doar 0,7% dintre pacienți (zero-virgulă-șapte) admit că li s-a cerut “direct sau indirect” șpagă în spital (hahaha)

La inițiativa ministrului sănătății din vremea respectivă, Nicolae Bănicioiu (PSD) chestionarele acestea au fost distribuite și completate în spitalele de stat unde, în perioada respectivă (iunie-decembrie 2015) au fost internate ceva mai mult de jumătate de milion de persoane. Teoretic, unul din opt pacienți a completat chestionarul lui Bănicioiu, rezultatul fiind acel neverosimil grad de satisfacție de peste 97%.

Din două, una.

Ori e un fals grosolan în acte, de magnitudine națională.

Ori se confirmă încă o dată cât de ipocrit e românul, că te felicită pe față și te-njură când i-ai întors spatele.

19 comentarii Adaugă comentariu

  1. manarelile ministerului. intamplator exista un chestionar indepedent online super profi facut lansat de prin mai in varianta actuala… si nu e chiar asa.

    http://www.calitatespitale.ro/

    Thumb up 0
  2. Invitat la Digi 24, ministrul Voiculescu a vorbit despre acest lucru,explicând cum poate arăta asa rezultatul chestionarelor – acestea ajung la secretariat unde cineva introduce raspunsurile manual in sistem… :)

    Thumb up 0
  3. Privind strict “studiul” si chestionarul aferent se vede ca aproape jumatate din pacienti au doar studii elementare sau deloc. Deci ma indoiesc sincer ca ar fi avut rabdarea si intelegerea necesare completarii acestui chestionar.
    In al doilea rand, cred ca lumea nu a simtit faptul ca ii este protejata anonimitatea, conditie s.q.n. pentru veridicitatea raspunsurilor unui chestionar. Chiar daca nu-i cerea numele si/sau CNP-ul, din faptul ca se depunea acest chestionar la biroul de externare – deci exista sansa ca anonimizarea sa fie spulberata de functionarul de acolo si din banuiala ca pe baza informatiilor cerute (varsta, sex, boala, sectie, perioada internare) ar putea fi identificat, cred ca pacientul trecea un raspuns fals pozitiv, cu speranta ca nu va supara pe careva pe acolo.

    Cunoscand recent si intens (din perspectiva pacient/apartinator) situatia din cateva spitale publice cred ca cel mai probabil aceste chestionare au fost completate din burta de cei din spital pentru a avea raportari “roz”, fix ca in cazul infectiilor nosocomiale.

    Thumb up 0
  4. Puneți-vă, puțin. în locul pacientului care a completat chestionarul și veți înțelege mai bine rezultatele astea aiuritoare. Internat în spital, deci pe și la mâna medicilor, asistentelor, infirmierelor, portarilor, cine și-ar permite luxul să spună că toți aceștia sunt corupți, că țipă la el, că-l tratează direct proporțional cu nivelul șpăgii, că spitalul e jegos, că trebuie să vină cu medicamentele de acasă sau că a stat jumătate de zi până la băgat cineva în seamă? Și pot continua la nesfârșit. Răspunsul e, cred, evident: foarte puțini pentru că, la fel de evident, respectivul chestionar fix în mâna ăstora a ajuns.

    Thumb up 0
  5. Din experientele mele anterioare cu institutiile statului si modul lor de lucru (mai ales cand e sa bifeze realizari) as zice ca e fals grosolan.
    E ca in bancul ala cu Ion care planuise sa bifeze toate femeile din sat si cand ajunge la Maria cu avansurile e intrebat de ce e asa insistent. El ii spune de planul lui si ea ii raspunde ca n-are chef, ca o doare capul :). La el ii replica: “Treaba ta, eu te trec bifata!”

    Thumb up 0
  6. Probabil cifrele sunt un pic umflate, dar eu as da vina si pe acel “las’ ca merge si-asa” al romanului.

    Am putea sa aprofundam un pic metoda studiului – pe ce esantion a fost facut? Din ce medii provin respondentii? Daca nu au fost expusi niciodata la altfel de servicii medicale decat cele de stat poate nu au alt cadru de referinta. Poate pana si faptul ca le-a zambit asistenta este pentru ei e o schimbare semnificativa si atunci sunt multumiti.

    Thumb up 0
  7. De 3 ori in ultimii 20 de ani am fost pus in situatia de a avea de-a face cu spitalele.
    Daca mi-ati da mie chestionarul m-as declara multumit. N-am dat spaga, n-am nimerit in saloane mizere si n-am avut de-a face decat cu doctori si asistenti amabili. Poate a fost norocul meu….
    Dar in cazul meu ma puteam deplasa, nu-s deloc mofturos la mancare iar problemele medicale s-au rezolvat in 6-7 zile fara complicatii.
    Pe de alta parte, in mod uzual merg la consultatii in clinici particulare pentru ca acolo pot sa-mi fac programare, aleg doctorul si pretul care-mi convine.
    Si utie asa apar contradictiile (sau neconcordantele intre sondaje)!
    Dar sa dau exemplul lu’ soacra-mea care a fost purtata la urgenta (piatra la rinichi) si tinuta 24 de ore de un celebru chirurg clujean… pana am facut rost de bani pentru operatie (noroc ca aveam bani in cont stransi pentru altceva)…..

    Thumb up 0
  8. Pai asa faci studiu despre calitatea serviciilor unei instituții? E ca si cum te duci la un restaurant, unde chelnerul poarta pistol si te intreaba zâmbind daca ți-a plăcut mâncarea ;)
    Studiul acela este un bâlci. O mascarada ieftină, prin care sa mai justifice cretinii niște scurgeri de fonduri. Evident ca sunt acceptate de catre publicul larg, format din știm noi ce fel de oameni, cu judecată la rece ;)

    Thumb up 0
  9. Probabil directorul de spital i-a spus secretarei ce să completeze în chestionarele alea, făcute toate la fel. Nu văd cum un pacient ar putea declara așa ceva.

    Thumb up 0
  10. Salut Vlad. Nu-i vorba de nici una, nici alta. Experimentele lui Gorbaciov în Rusia au demonstrat că obiceiurile dispar extrem de greu. Pacienții continuau să dea șpagă la medici chiar dacă aceștia aveau salarii duble :(

    Thumb up 0
  11. Nu e vorba doar de obiceiuri, ci și de dorința de a fi băgat în seamă peste rând. E plin netul de nemulțumirile unor românași verzi ajunși prin țări străine care se plâng c-au așteptat nu știu câte ore la Urgență (bineînțeles că pentru chestii banale, că nu degeaba există triaj), pe când dacă ar fi fost în România, he he ce repede rezolvau.

    Thumb up 0
  12. În Vest, poți primi programare la specialist și peste două luni. Iar la urgențe, nu ești luat imediat doar fiindcă doare foarte tare. Dacă sunt alții ale căror afecțiuni se pot agrava rapid, vor intra înaintea ta. Gradul de mulțumire este probabil mai mic.

    Thumb up 0
  13. De fiecare data cand am fost la spital nu am asteptat mai putin 40 de minute, le doresc celor care au completat acele chestionare sa nu aiba nevoie de un doctor.

    Thumb up 0
  14. Profesorul meu de statistica a parafrazat estenta disciplinei. Statistica este o c.va! In situatia de fata se prezinta un adevar deoarece acestia nu au alt model de comparatie. Normal ca sunt multumiti cu ceea ce li se ofera. Aratile alte servicii si intrebatii daca le place mai mult cel romanesc sau cel german, de exemplu.

    Thumb up 0
  15. atat de multumiti suntem de sistem incat ne-am dus la privat si nu ca nu am fi vrut sa mergem la stat ci pentru ca intreaga experienta la stat e un proces indelung de umilire/”docilire” a pacientului si a familiei acestuia – daca te gandesti cumva sa nu dai spaga tuturor. si sa nu ne intelegem gresit, cotizam luna de luna la stat.

    iar partea cu asteptatul e de rasul curcilor.
    deci da! treaba merge!

    Thumb up 0
  16. dar este evident ca nu poate fi un procent atat de mare… la fel cum este evident ca voi nu aveti altceva mai bun de facut decat sa agitati spiritele in mod inutil.
    Inteleg sa critici si sa spui anumite lucruri, DAR ARATATI SI O ALTERNATIVA VIABILA, SVP!
    exista?
    NU!
    si nu spuneti despre clinici particulare sau medici din afara care vin sa practice aici – e mult prea putin pt cat de indurerata si suferinda e populatia RO
    in concluzie: nu mai rasuciti cutitul in rana!
    …de Hexi de ce nu mai spuneti nimic?

    Thumb up 0
  17. Nu-mi par deloc niste cifre realiste. Poate fi un studiu cu rezultate construite.
    Desi are logica si presupunerea vazuta intr-o postare mai sus, legata de dificultatea romanilor de a evalua onest un serviciu, o situatie, orice – de fata cu altcineva.
    Solutia nu cred ca e doar sa nu mai dai spaga, niciunui medic – tu ca pacient. Sa fie si un demers comun al medicilor in sensul asta. Sa nu isi mai sustina sau ignore colegii cu obieciuri proaste, sa ii demaste, sa ajute in luarea de masuri. Autoritatile sa nu mai trateze reclamatiile de malpraxis ca pe niste lamentari inevitabile ale unor oameni care au avut un necaz si isi varsa nervii pe cineva.
    Pacientul, in primul rand ca fiinta umana (daca nu plateste din x motive taxe), in al doilea rand ca cetatean asigurat, are drepturi.
    Nu are obligatia sa riste sanatatea lui sau a familiei, intr-un moment vulnerabil, doar ca sa “make a stand”. Ca el nu da spaga.
    O aruncam (pisica) tot inspre pacient? Medicii sunt platiti prost, fonduri nu sunt…daca nu vrei nu da spaga! Simplu, nu?
    Si mult noroc cu operatia.

    Thumb up 0