Viitorul vine prin televizor… deja

Marţi seară am fost la Gala Internetics, unde au fost premiate cele mai bune lucrări din internetul românesc. Internetics a ajuns la a zecea ediţie, şi cu această remarcă a şi început festivitatea. S-au ridicat (doar) câteva mâini în aer când compérii evenimentului au întrebat sala cine a participat la prima ediţie, ceea ce a arătat pe viu cât de mult s-a schimbat on-line-ul românesc în acest deceniu.

De fapt, cât de mult ne-am schimbat noi, cu toţii, şi cât de tare ne-a schimbat internetul pe toţi în ultimii 10 ani.

În 2000 lucram deja la Antena 1, unde beneficiam de roadele unei revoluţii tehnologice nesperate: aveam telefon mobil, cont de e-mail de la redacţie, acces la un computer legat şi la o imprimantă, şi la internet (imprimanta încă era mai importantă ca netul). Câteva ziare, mai aventuroase, postau încă de după-amiază articolele din ediţia de a doua zi pe site-uri rudimentare – asta ne mai ajuta când eram în pană de subiecte.

Tot în 2000, un serviciu numit Google devenea cel mai folosit motor de căutare pe internet din lume; cred că, în România, doar câţiva tipi foarte deştepţi au înţeles în ce măsură avea să ne schimbe asta viaţa tuturor (eu n-am înţeles).

10 ani mai târziu, internetul ne domină vieţile în moduri pe care nu le-am anticipat. Nu mai reiau toate exemplele. Ce trebuie spus este că, anul acesta, trăim foarte probabil un alt moment de cotitură, pe care nici nu-l sesizăm şi pe care, chiar dacă l-am remarca, l-am şi uita curând, chiar dacă ne va influenţa profund modul în care vom trăi în viitor.

Acesta e anul în care internetul face saltul către segmentul de family-enterteinment. Cu alte cuvinte, internetul sare fix în ceafa televiziunii, mediumul care a dominat şi încă domină copios industria globală a enterteinmentului şi informaţiei.

Se cheamă Google TV.

Internetul pe televizoare a mai fost încercat, dar acum e pentru prima dată când efortul este global, coordonat, împins înainte de o companie globală, care are şi puterea financiară să promoveze aşa ceva.

Samsung şi Sony vând deja televizoare cu opţiunea Google TV. Alţi mari producători vor urma şi ei.

Marţi, la summitul web 2.0 din San Francisco, Eric Schmidt, directorul executiv al Google, a anticipat că “în 5, maximum 8 ani, toată lumea va avea IP TV, cum ar fi Google TV”.

Reţelele tv tradiţionale se strâmbă şi insistă că nu, dar Schmidt le contrazice, netulburat. Televiziunile vor deveni mai deştepte cu acest sistem, explică el. Oamenii se vor uita mai mult la noua formă de tv, combinată cu internet, publicitatea va fi ţintită mai precis, încasările vor fi mai mari. Victorie pe toată linia.

Victorie şi pentru public, până la urmă, pentru că numărul alternativelor de program va fi, practic, nelimitat. Imaginaţi-vă, de exemplu, că o echipă de jurnalişti va reuşi să obţină finanţare pentru un program independent de reportaj-anchetă. Programul va fi urcat pe net şi oricine-l va putea viziona la fel ca orice alt program difuzat la tv, cu familia, HD, în sufragerie, dar la orice oră, în orice zi. Adio, directori de programe, ore de difuzare, poziţionări în grilă, săpături “amicale” între colegi. Adio, peoplemetere – măsurătorile vor fi exacte, datele nu vor mai fi doar estimări, extrapolări. Apoi, oamenii vor discuta pe net despre ce au văzut, iar notorietatea şi influenţa programului nu doar că vor creşte, astfel, dar vor putea fi măsurate şi ele, poate aşa cum blogurile îşi măsoară notorietatea şi influenţa cu algoritmi gen Technorati sau Alexa sau ZeList, de ce nu?

Chichirezul publicitar prin care se promovează în perioada aceasta Google TV? “Cea mai tare chestie la Google TV este că nici nu ştim care va fi cea mai tare chestie la Google TV”.

În fine, mai avem de aşteptat până atunci (5, maximum 8 ani, Doamne-ajută).

Însă această tranziţie a internetului, de la ecranul de laptop la plasma din sufragerie, va aduce oare numai avantaje? (Din acest punct de vedere, nu mi-e clar deocamdată dacă vizionarea de porn, la calitate HD, pe diagonală de 100 de inci, ar trebui trecută la plusuri sau la minusuri.)

La prima vedere, ideea de a lăsa internetul să se reverse peste întreaga familie, aşezată pe canapea, pare riscantă. Adică, ştiţi, măcar programele de televiziune sunt asumate clar de cineva, există un CNA care mai dă o amendă mitocanilor etc. Dar internetul? Unde să protestezi, pe cine cui să reclami? Şi, evident, gândiţi-vă la minori. Copiii, ei ce vină au? Cum să le mai limitezi lor accesul la internet, atunci când internetul vine pe televizor, în sufragerie?

Îndrăznesc să spun că este exact pe dos, că, astfel, internetul va deveni mai sigur pentru copii, tocmai pentru că minorii  vor naviga mai degrabă în familie, şi nu încuiaţi în cameră, în singurătate.

Într-un mod foarte democratic, familiile vor deveni CNA-uri pentru ele însele (cine a spus că democraţia vine fără responsabilitate?) – şi poate vom ajunge ca această instituţie să moară de inutilitate.

Concluzia mea e, încă o dată în această serie de articole despre siguranţa pe internet, serie sponsorizată de UPC, că internetul este realmente imposibil de ignorat şi că a învăţa să-l foloseşti cât mai devreme a devenit o necesitate indiscutabilă.

Vă reamintesc că UPC oferă gratuit soft-ul Magic Desktop, destinat copiilor între 2 şi 10 ani, care îi ajută pe aceştia să înveţe, în siguranţă, cum se foloseşte un computer legat la internet. Acelaşi soft permite părinţilor să controleze subtil şi amical gradul de libertate oferit copiilor lor pe internet.

15 comentarii Adaugă comentariu

  1. poate ne ajuta si pe noi cineva, pe bani, fireste:

    Suntem interesati de achizitionarea a 10-100 sisteme lunar tip ASUS EeeTop PC ET1602C All-in-one. Oferte la colaborare@e-restaurant.ro .
    VA MULTUMIM !

    Thumb up 0
  2. “familiile vor deveni CNA-uri pentru ele însele (cine a spus că democraţia vine fără responsabilitate?) – şi poate vom ajunge ca această instituţie să moară de inutilitate.”

    asta e buna – cand ai vazut o institutie in tara asta “sa moara de inutilitate”? eventual din cenusa ei sa se nasca altele 2-3…

    Thumb up 0
  3. Remember Buggles – “Video killed the radio star” pe la inceputul anilor ’80?

    Istoria se repeta, dar cu alti actori – incepand de acum vreo 5 ani, YouTube si alte site-uri de video sharing au jucat rolul trupelor de desant, apoi au venit intariri de la site-urile pentru transmisiile live prin webcam (uStream, Mogulus, Stickam – numai cine n-a vrut nu si-a facut mini-studio in sufragerie, noi de exemplu am folosit uStream acum cativa ani ca sa le transmitem colegilor de peste ocean imagini live de la intalnirea de 20 de ani de la terminarea liceului) apoi artileria grea a inceput sa traga [in] la “mase” (NetFlix s-a reinventat, a aparut si Hulu) – acum a mai venit si bomba atomica de la Google TV ca sa transeze definitiv lucrurile.

    Estimez 2 ani maxim pana cand IPTV devine mainstream, inclusiv la noi (nu musai Google made – vor mai musca si altii din piata).

    Echivalentul CNA-ului? Propriu (echivalentul “Magic Desktop” adaptat pentru TV) sau direct la ISP, pentru tot cartieru’ :-)

    Thumb up 0
  4. Dacă se revarsă tot internetul peste mine, în sufragerie, îl dau în judecată! Sau îmi cumpără canapele noi, că ale mele şi aşa s-au cam uzat…

    Thumb up 0
  5. avalanşa informaţională necesită o capacitate de selecţie şi discernere pe măsură, astfel riscă să se transforme doar în „zgomot de fond”. A.C. Clarke scria despre asta acum mai bine de 40 de ani, în Odiseea Spaţială: „The more wonderful the means of communication, the more trivial, tawdry, or depressing its contents seemed to be.”
    evident, pentru cei care ştiu să aleagă şi să caute, Internetul, împreună cu manifestările sale colaterale, constituie un corn al abundenţei în ceea ce priveşte informaţii interesante şi relevante.

    Thumb up 0
  6. Probabil ca in cazul google in 2000 pe langa multi trece si google TV. acum cu postul dvs. insa stim mai multe. Familiile=propriul CNA=tare “comparatia”. Poate copii vor interactiona mai mult cu familia in felul acesta.

    Thumb up 0
  7. ceao adi ami place cum le dai replica la cei de la cna

    Thumb up 0
  8. Se vorbeste depre o categorisire a populatiei din punct de vedere at varstei si al utilizarii tehnologiei inalte: Digital Natives (persoanele sub 25 de ani) si Digital Immigrants (cei peste 25 de ani). Sunt dezbateri importante despre avantajele , dar mai ales dezavantajele noii tehnologii…

    Thumb up 0
  9. internetul a devenit o necesitate..

    Thumb up 0
  10. salut. eu pot fi de acord cu tine in ceea ce priveste vizionarea de programe de catre copii in familie dar numai daca vorbim de familii cultivate unde dialogul si verbul au o influenta majora. dar ce te faci cu familia de exemplu a lu’ “bercea modialu” aia de se omoara pe drumurile publice si ii pazesc jandarmii platiti din banii mei sa nu se omoare (in loc sa fie incurajati!)? acolo copiii vor vedea porn pe 1m diagonala in sufragerie la 12 ziua in amiaza mare. acolo ce faci?

    Thumb up 0
  11. @Marian S: dupa parerea mea prietenul tau nu e decat un idiot care nu trebuie dat ca exemplu. sau se poate inscrie zic eu cu succes la tampitul anului.

    Thumb up 0
  12. Culmea e ca in 2000 nu am anticipat ce va insemna Google peste 10 ani. Eram doar bucuroasa ca atunci cand deschid explorerul, mi se incarca automat Google. Astazi, insa, ajunsesem sa ma intreb de ceva timp cand va veni oare vremea aia in care le vom avea ALL IN ONE.
    Cred ca evolutia asta tech ne face sa vrem mai mult.
    Si cred ca este bine….

    Thumb up 0
  13. In tara care se traieste mai mult in trecut Google vrea sa ne duca direct in viitor … prezentul il lasam pe mai tarziu!

    Thumb up 0
  14. Porn-ul e la plusuri clar, dar nu in sânul familiei :)

    Thumb up 0
  15. Porn-ul HD e la plusuri clar, dar nu in sânul familiei :)

    Thumb up 0