5 motociclete-ambulanţă pentru SMURD

În medicina de urgenţă există un concept descris de expresia “ora de aur”. Se consideră că o persoană rănită grav într-un eveniment traumatic are mai multe şanse de supravieţuire dacă primeşte tratament specializat în cel mult o oră. Ideea nu e demonstrată ştiinţific, dar este evident că dacă echipele de intervenţie ajung mai repede la victimă e mai bine.

Spune-le asta şi urmaşilor celor care mor în Bucureşti pentru că n-a putut ajunge la ei ambulanţa… din cauza traficului.

Textul acesta este, de fapt, despre oamenii care au donat bani pentru cumpărarea unor motociclete de intervenţie care să fie oferite SMURD. Nu-i cunoaştem şi n-o să-i cunoaştem vreodată, dar trebuie să le mulţumim tuturor – şi să ne gândim la ei de fiecare dată când vom vedea câte o motocicletă-ambulanţă strecurându-se printre maşinile care stau în ambuteiaje.

100.000 de euro au donat aceşti oameni într-o campanie organizată de Lidl şi care a durat jumătate de an. Acum, Lidl nu este chiar o marcă de lux. Oamenii care cumpără din aceste supermarketuri sunt, în foarte multe cazuri, genul care-şi numără atent fiecare bănuţ. Cu atât mai virtuoşi aceştia, care n-au, faţă de cei îmbelşugaţi, care nu dau niciodată. Pe de altă parte, ştim cam cum se donează în cutiuţele alea transparente care-s puse lângă case în multe magazine: sunt pline de monede de 10 bani şi 50 de bani şi ceva bancnote de 1 leu. Să vezi câte una-două de 5 lei e o raritate iar orice mai mare de-atât o excentricitate. Ca atare, să strângi 100.000 de euro la case presupune foarte probabil sute de mii de gesturi de bunăvoinţă şi mici manifestări de altruism care vor rămâne pentru totdeauna anonime. Lidl a adăugat 50.000 de euro la suta de mii oferită, pic cu pic, de clienţi, şi din banii ăştia a cumpărat 5 motociclete-ambulanţă complet dotate, la care a adăugat 23 de echipamente speciale pentru paramedicii care le vor folosi.

Cineva a difuzat informaţia prin redacţii şi pe la bloggeri. Nu s-a scris prea mult pe tema asta; au mai apărut câteva poze pe ici-colo, bravo oamenilor care le-au dat, şi cam atât. Asta e. Ştirile bune nu vând bine aproape niciodată – nu doar la noi, în general ştirea bună nu face audienţă. Dar, mno, merită să mai scrii şi lucruri care nu pot deveni sub nici o formă virale. Într-un fel, donezi şi tu ceva – altceva decât propriu-zis bani. Donezi… influenţă, câtă e, acolo. Influenţezi măcar câteva minţi deschise. Poate că, la o viitoare campanie de strângere de fonduri în scop caritabil, organizată de alt lanţ de magazine, cineva care a citit articolul tău va face o nebunie şi va dona chiar 5 lei deodată, cine poate şti?

Lidl (care nu a plătit acest articol; nici n-ar fi putut) a încercat să atragă atenţia asupra donaţiei pe care a făcut-o distribuind şi câte o motocicletă de jucărie alături de comunicatul de presă. O motocicletă lego, cu tot cu beculeţ care se aprinde şi se stinge:

image

La mine au ajuns, probabil dintr-o eroare, două asemenea jucării. O să le dau şi eu mai departe, poate cuiva care are copii, habar n-am.

Deci, dacă ai ceva de spus după tot acest articol plicticos, lasă un comentariu, o să fac o tragere la sorţi pentru doi câştigători, cărora le voi trimite eu motocicletele (una dintre ele, cea din gif-ul de mai sus, e gata asamblată). Sper că astea vor fi singurele motociclete-ambulanţe pe care să vi le doriţi vreodată. Şi sper că aţi pus deoparte, deja, o bancnotă de 5 lei pentru o cutiuţă de plastic transparent de lângă o casă de marcat.

UPDATE: am extras doi câştigători cu random.org. Aceştia sunt comentatorii cu numerele 5 şi 24, adică Adrian şi Geox.

33 comentarii Adaugă comentariu

  1. Jos palaria celor care au donat anonim. Si inca un jos palaria celor care se dau la o parte in trafic din fata ambulantei!

    Thumb up 0
    • Vezi, asta e prost la noi. De ce jos palaria pentru un gest normal? De ce am ajuns in halul in care sa ne bucure respectarea legii si a bunului simt?

      Thumb up 0
    • …pentru ca regula (respectul pentru lege) a devenit exceptie!

      Thumb up 0
  2. On-topic: felicitări celor care au donat precum si Lidl pentru gestul făcut.
    Off-topic: dle Petreanu, blogul merge din păcate in ultima vreme așa cum merge si România: din șanț in gard și din gard in șanț! De câteva săptămâni, pe mobil, ba intră tema de desktop și când accesezi articolul te arunca in tema de mobil sau invers intră tema de mobil și cand accesezi articolul te arunca in tema de desktop. Am verificat pe mai mult de două telefoane si e cam aceeași chestie. Se poate remedia!?

    Thumb up 0
  3. Felicitari Lidl!
    As vrea o motocicleta pentru fiul eu. I-ar place cu siguranta iar daca i-as povesti cum a ajuns piesa la el, in urma carui demers, sigur asta ar lasa ceva urme si, cine stie?!, peste ani ce rezultate poate aduce…

    Thumb up 0
  4. Da…minunata initiativa, desi sunt un client frecvent la Lidl (nu neaparat din acela care isi numara fiecare banut ci mai degraba fiindca e aproape de casa), nu stiam de aceasta campanie…iar donatiile ce le fac sunt in general (recunosc) din intentia de a scapa de maruntul din buzunare, facand in acelasi timp si un lucru bun.
    Iata totusi si un fapt palpabil…se vor vedea motocicletele in actiune. Cunosc insa si campanii mai putin cinstite in care banii stransi (pt un zambet de copil…mai multe nu spun) sunt sifonati de firma organizatoare, pt ca…nu exista control al donatiilor.
    Una peste alta, ma inscriu si eu la acest mic concurs…din acelasi motiv expus si de Adrian…poate peste ani…copilul meu va constientiza cat de important e un ajutor, la timp si se va feri ca orice om civilizat din calea ambulantelor!

    Thumb up 0
  5. Sincer, daca nu era acest articol pe blogul tau, nu as fi aflat azi despre aceasta campanie si despre aceste motociclete. Consider ca e foarte bine ca oamenii au donat si ca e si mai bine ca s-a si intamplat ceva real si palpabil cu acei bani. In ceea ce privesre acea motocicleta de jucarie … Da, si eu mi-o doresc pentru fetita mea! O zi buna!

    Thumb up 0
  6. #8

    De obicei se pun in cutiile alea monezile mici care rup portofelul si nu sunt acceptate la alte magazine. Felicitari companiei!
    Intrebare intrebatoare:in cat timp or sa descopere ai nostri guvernanti ca au uitat sa plateasca vreo taxa pentru motociclete sau ca nu le ajung banii de dotarile/materialele/consumabile zilnice?!

    Thumb up 0
  7. Din pacate nu i-am mai vazut pe cei de la smurd cu campania respectiva de 2% din venit sau ce era.
    Medicii in general si cei urgentisti in special, nu sunt apreciati cum ar trebui in tara asta.

    Thumb up 0
  8. nu am participat la aceasta campanie; dar cu siguranta ai castigat un participant mai atent la astfel de campanii, si voi incerca o mica parte din banii de cumparaturi sa ii directionez spre astfel de pusculite, decat pe promotii/marketing sau orice alt mod de a atrage banii din buzunarul tau il au marile lanturi de magazine

    Thumb up 0
  9. Foarte frumoasa actiunea Lidl!

    As vrea si eu o motocicleta SMURD pentru fiul meu, care e innebunit dupa masinute si motociclete ale serviciilor speciale (ambulanta, pompieri, politie). Sper sa castig pentru el :)

    Thumb up 0
  10. O initiativa foarte frumoasa a celor de la Lidl. Cu toate ca uneori imi fac cumpararturile de la ei, nu am stiut de aceasta campanie. Sa speram ca mai multe companii vor avea initiative de acest gen.

    Thumb up 0
  11. Trist mi se pare faptul ca aceasta stire nu a fost popularizata – nici campania, nici rezultatul. Urmaresc aproape zilnic stirile on-line, dar e prima oara cand aud de aceasta campanie. Trist.

    Thumb up 0
  12. De apreciat, și Lidl și toate companiile din România care fac donații și se implică în viața comunității. Aceste donații înseamnă mai puține dividende și bonusuri financiare pentru acționari și directori. Chiar și cei care fac doar colectare depun un efort de organizare semnificativ. Iar faptul că oamenii simpli donează arată că există spirit de solidaritate.

    Thumb up 0
  13. O remarca Vlad: cand donezi, nu conteaza suma, ca doar de asta se numeste donatie; altfel ar fi licitatie!?; aminteste-ti de femeia din parabola care a dat ultimii sai banuti; nu a contat ca a dat 2 banuti ci faptul ca a dat. weekend placut!

    Thumb up 0
  14. Multă cinste celor care mulți și neștiuți care au lăsat un mic obol în cutiuțele transparente de la casă. Să dea Domnul să nu aibă nevoie de SMURD!

    Thumb up 0
  15. Foarte faina ideea Lidl, foarte fain si articolul !
    Eu nu vreau motocicleta, ci doar sa ma bucur ca se intampla asemenea lucruri pe la noi.

    Thumb up 0
  16. 30.000€ / motocicleta+echiparea audio/girofar/statie+echipament prim-ajutor+echipament moto

    Pretul de lista al motocicletei este de aprox.9000€. Mai raman 21.000€.

    Do the math.

    A nu se intelege ca nu erau necesare, dimpotriva. Insa e vorba si de valoarea in sine a produselor achizitionate…

    Thumb up 0
    • Nu e chiar asa. Au fost 5 motociclete si 23 de seturi de echipament. Nu am idee ce au luat la capitolul echipament, dar o casca buna o iei incepand de la 400 de euro. Un sistem de comunicatie pentru casca (pe langa statia care sta pe moto) costa iar vreo 300 de euro.

      BMW F700 GS, modelul care a fost achizitionat pleaca de la 9650 euro chel in Italia, dar avand in vedere diferenta de taxe e probabil vreo 10k la noi. F800 e 11300 la Bavaria si in afara de ceva electronica in plus si o alata harta la motor pentru un plus de putere, cele 2 sunt la fel.

      In poza care am vazut-o insa, motorul avea cateva accesorii in plus, unele standard, dar si un case aditional sub top case (undeva in spatele rotii). Chestia aia e clar custom si cu siguranta nu e ieftina.

      Nu am idee cat costa echipamentele medicale, dar clar vor fi variante mai scumpe, care sa reziste la socurile care apar pe drum.

      Overall, mie unul nu mi se pare un pret exagerat, gen 70k pe un Logan.

      Thumb up 0
    • De dragul aritmeticii:
      – F700GS – pret de lista in RO – 9000Euro (si la achizitionarea a 5 buc clar a fost si un discount dat, dar sa zicem ca mergem pe pretul de lista si le-au dat bonus cutiile si crash-bar-ul) – http://www.bmw-motorrad.com.ro/ro/ro/_common/prices/prices-2015.pdf
      – leduri si statie pe moto – aprox. 300 euro (nu e statie TETRA, nu are nici sistem audio in casca) – pot sa iti dau defalcat daca este nevoie.
      – echipament prim-ajutor din cutiile laterale si top-case – kitul cu tot cu defribiliator – 4000E
      Deci astea de mai sus se inmultesc cu 5

      Pentru personalul de serviciu 23 seturi de:
      – cizme DAINESE: 200Euro http://motociclete.com.ro/magazin/Magazin/Echipament-strada/Incaltaminte/DAINESE/Dainese-Long-Range-C2-p5659c274c155c162.html
      – manusi – 80 Euro
      – casca LAZER – 350 Euro – http://motociclete.com.ro/magazin/Magazin/Casti/Flip-Up/LAZER/Lazer-Monaco-Pure-Glass-Flu-p3328c274c262c270.html
      – costum moto DAINESE: 450 Euro

      Adunam si vedem cat da?

      Thumb up 0
    • Mă gândesc să caut pe cineva de la Lidl şi să întreb pe ce s-au dus banii, cred c-ar putea spune.

  17. #22

    bravo donatorilor!
    d-le Vlad, prin acest articol m-ati convins sa dau atentie acelor cutiute de la case, asa ca v-ati atins scopul.
    si mi-ar placea sa am o “dovada” a gesturilor romanilor pe care sa o explic fie baiatului, fie celor 2 fete ale mele, ca sa fie o prelegere aplicata :)

    Thumb up 0
  18. E bine ca scrii. Uite, pana acum ma gandeam ca, prin astfel de campanii, corporatiile isi fac publicitate intr-un mod nefericit, adica nu contribuie decat cu organizarea si tot numele lor iese in fata, pe banii altora. Cand, de fapt, nici macar nu conteaza, ci important e ca se face ceva concret cu banii aia. Cu atat mai mult cat, uite, contribuie si cu bani, si inca semnificativ. Mno, din obisnuinta de a-mi lua teapa de la corporatii – nu e o scuza, doar o constatare despre cat de viciat(i) am devenit.

    Thumb up 0
  19. Felicitari Lidl!

    Thumb up 0
  20. Foarte fain! Nu ştiam de donaţiile astea. O să trec mai des pe la Lidl, poate mai organizează şi alte strângeri de fonduri. :)

    Thumb up 0
  21. Prea multa importanta data SMURD-ului. De cate ori am sunat la 112 pt bunica bolnava au venit niste bajeti care ina afara sa o care la spital nu erau capabili de ceva. SMURD-ul are 90% carausi de pacienti. Nu ajuta cu mai nimic sa ma duci la spital dupa ce astept 1 ora. In ora aia ma pot duce singur. Nici asistenti medicali nu sunt…pur si simplu sunt brancardieri cu uniforma rosie. Slab…

    Thumb up 0
    • Oricat de cinic ar parea, dar sa stii ca urgentele sunt prioritizate si anume:
      accidente rutiere, copii, femei insarcinate, tineri si abia la urma batranii. Tot timpul batranii sunt la urma. Tocmai de aia esti intrebat cand suni la 112 ce varsta are pacientul.

      Thumb up 0
  22. Mulțumim, domnule Petreanu, pentru publicitatea pozitivă.

    Thumb up 0
  23. Felicitari pentru actiunea celor de la Lidl! Indiferent ca ne plangem sau nu de SMURD, Salvare sau altele, initiativa in domeniul sanatatii si ingrijirii oamenilor este binevenita. Sunt si altii care fac astfel de fapte bune, puteti sa va uitati pe site-ul nostru (cine vrea, sper sa nu fie considerata o reclama, ci doar un alt exemplu pozitiv -ingrijireacasa.ro). Si, domnule Petreanu, chiar daca stirile bune nu fac audienta, informatia respectiva poate fi utila, iar in cazul de mai sus poate salva vieti.

    Thumb up 0
  24. Chiar asa. Zilele astea e scandal pe facebook cu Lidl pt preturile pe care le practica fata de alte tari. Si asta dupa ce recentul scandal cand impreuna cu fratele Kaufland au beneficiat de 900 milioane euro subventii…ce mai loiala competitie.
    Ce coincidenta Vlad sa gasesti un astfel de articol la tine.
    Bani nu au miros, si pana la urma nu faceai decat sa arati partea buna a lucrurilor…noi ceilalti suntem niste hateri negativisti.
    O coloana vertebrala de invidiat. Daca statul greseste – numai tu stii ce intelegi prin stat – trebuie sanctionat si militat pt eradicarea sa…daca o corporatie o face…imediat trebuie sa vedem ce lucruri bune a facut si sa lasam prostiile.

    Thumb up 0
    • wtf? Deci cum îţi imaginezi că se întâmplă lucrurile astea? Cineva de la Lidl ştie că cineva de pe Facebook o să dea share la un articol care spune că sunt preţuri diferite în ţări diferite, whoa, ce surpriză, şi, drept urmare, organizează o strângere de fonduri şi cumpără motociclete-ambulanţă pentru un serviciu de urgenţă după care plăteşte un blogger ca să scrie despre asta pe ascuns, deşi acest blogger pune întotdeauna eticheta publicitate pe articolele publicitare, pentru a întoarce el, de unul singur, opinia publică în favoarea corporaţiei?

      Întortocheată minte…

  25. Felicitari celor de la Lidl!

    Thumb up 0