Călătoriile gratuite pentru studenți, o formă de subvenționare a companiilor feroviare

Deși companiile feroviare au emis milioane de bilete gratuite pentru studenți, ele nu pot spune și câte dintre acestea au fost efectiv utilizate. Sumele aferente au fost, însă, decontate din bani publici.

Fabrizio Verrecchia / Pexels

O mică investigație realizată de colegul meu, Victor Marin, a dus la niște descoperiri surprinzătoare. Potrivit informațiilor oficiale, în 2019 au fost eliberate 11 milioane de bilete gratuite de tren pentru studenți, adică 16% din totalul biletelor.

În România sunt aproximativ 490.000 de studenți, masteranzi și doctoranzi care aveau dreptul la această gratuitate. Rezultă, deci, că în 2019, în medie, fiecare dintre ei a cerut și primit câte 23 de bilete gratuite de tren.

Sau ar fi cerut și ar fi primit.

O fi posibil, dar e și plauzibil?

Să reținem și că o treime dintre studenții/masteranzii/doctoranzii îndreptățiți să ceară bilete gratuite studiază, totuși, în localitățile de domiciliu. Aș zice că aceștia au mai puține motive să folosească 23 de bilete de tren într-un an, nu?

Aceste bilete gratuite trebuie prezentate la control împreună cu carnetul de student, deci, măcar teoretic, n-ar putea fi traficate, dar, până la urmă, singurul judecător al procedurii este nașul – un personaj despre care sunt mai multe povești decât trenuri în țara noastră.

Oricum ar fi – și în afară de o mirare personală privind numărul atât de mare al biletelor gratuite eliberate, n-am nicio dovadă că ceva n-ar fi în regulă, să fie clar – aceste bilete au fost decontate. Cu alte cuvinte, că au fost folosite efectiv sau nu, banii aferenți celor 11 milioane de bilete gratuite eliberate au fost alocați companiilor de cale ferată respective, dintre care CFR deține partea leului. Și, apropo, niciuna dintre companiile feroviare care beneficiază de sistem nu poate spune câte bilete gratuite au fost efectiv utilizate.

Ceva îmi spune că aceste companii sunt primele interesate, de fapt, în menținerea sistemului de gratuități.

De pe 1 martie se revine la sistemul anterior: reducere de 50% pentru studenții care vor să călătorească cu trenul. Mi se pare mult mai logic așa – măcar și pentru că va descuraja decontarea din bani publici a milioane de bilete despre habar n-avem dacă au și fost folosite, în cele din urmă.

Iată și reportajul lui Victor Marin, difuzat în Deșteptarea:

Articol din categoria: ACTUALITATE

30 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    23 de calatorii pe an pentru un student pare foarte mult, dar pentru cineva care face facultatea in alta localitate nu e chiar asa – inseamna practic cate o calatorie dus-intors in fiecare luna. Cunosc cativa studenti din provincie, care merg chiar mai des in timpul anului scolar, uneori chiar saptamanal. In plus isi permit sa umble si in vacante destul de mult. Sigur sar de 23 de calatorii pe an.
    Oricum faptul ca decontarea acestor calatorii gratuite trece doar prin operatorul de transport lasa loc de fraude.
    In plus studentii pot abuza de aceasta facilitate (nu drept cum clameaza reprezentantii lor).
    Deci ar trebui sa existe niste limitari si constrangeri, atat pentru studenti cat si pentru operatorii de transport.
    In cazul asta varianta cu 50% mi se pare destul de fair. Daca vor in continuare gratuitate, li s-ar putea propune maxim 12 calatorii pe an si restul plata integrala (=24 calatorii pe an la 50%).
    Studentii trebuie sa inteleaga si admita ca cineva a muncit pentru banii cheltuiti cu facilitatea respectiva. E cam ca voucherele de vacante pe care le primesc cei de la stat.
    Riscam sa crestem generatii care vor considera „ca li se cuvine” sa nu plateasca pentru serviciile primite si deja avem o mare problema in tara asta.

    21
    10
    • #2 Comentariu nou

      In general, avem tendinta de a ne bate joc de tot ce este gratis. Cind pune omul si ceva bani de la el trateaza problema cu mai multa seriozitate. Poate ar trebui ca discutia sa nu fie despre gratuitate ci despre procentul de co-plata.

      0
      0
    • #3 Comentariu nou

      de ce sa deconteze statul 100% din calatorii? de ce sa nu deconteze parcarea, sau sa faca prima casa pana la 500k, de ce sa nu dea vouchere de vacanta pentru studenti (ca oricum se duc cu cortul, se stie)?

      0
      0
  2. #4 Comentariu nou

    Cu siguranță gratuitatea călătoriilor cu trenul încuraja mobilitatea cu scop turistic și descuraja călătoriile „cu nasul”.
    Cred că problema nu trebuie tratată superficial.
    Un studiu aprofundat ar putea arăta că varianta gratuității are beneficii mai mari având în vedere că pe lângă călătoria propriu-zisă se plătesc suplimente de viteză si locuri tarifate în funcție clasa la care dorești să călătorești.

    5
    27
    • #5 Comentariu nou

      Mă declar impresionat de voturile negative.
      Principial sunt împotriva oricărei gratuități, cu atât mai mult împotriva subvențiilor pentru companiile falimentare.
      Totuși acum sunt pe deplin convins că majoritatea comentatorilor sunt cu mult în afara limitei de minima informare și înțelegere asupra subiectului.
      Ar fi nevoie de prea multe informații pentru a descrie ce a fost, ce putea fi și cum, ce, de ce și cum a ajuns CFR ceea ce este acum. Cum dezastrul a fost adus sistematic în această companie cu o istorie și reputație remarcabile. Desigur disciplina rigoarea și managementul responsabil sunt acum în mare parte istorie, dar pentru siguranța călătorilor a mărfurilor și desigur a materialului rulant trebuie acum să funcționeze sincron mai multe companii cum ar fi:
      CFR Infrastructură, compania care are administrare și întreținere infrastructura feroviară
      CFR Călători, companie de transport feroviar de persoane
      CFR Marfă, companie de transport feroviar de mărfuri
      CFR Gevaro, companie de transport feroviar de mărfuri
      CFR Ferry-Boat, companie transport maritim din România
      CFR IRV, companie de reparații vagoane din România
      CFR SIRV Brașov, companie de reparații vagoane din România
      CFR BAD, companie din industria feroviară din România
      CFR IRLU, companie din industria feroviară din România
      … și altele
      Problema gratuității călătoriilor se referă doar la costul de bază.
      Nu am mai mers de foarte multa vreme cu trenul, nici prin ministerul transporturilor nu prea mai știu ce se întâmplă, dar știu sigur că este un subiect asupra căruia nu ne putem da cu părerea ca despre fotbal sau politică.
      Am prezentat, cu rezerve, o părere personală și așteptam cu interes comentarii cu argumente.

      Poate totuși apare cineva care chiar se pricepe!

      0
      0
  3. #6 Comentariu nou

    Exista o solutie extrem de simpla sa se deconteze doar biletele folosite efectiv: studentul platea biletul 100% (bilet nominal, sa nu-l foloseasca alta persoana) si i se deconta ulterior.

    5
    3
    • #8 Comentariu nou

      Decontarea pare a fi o foarte buna metoda de trafic cu bilete.

      Din câte știu biletele se emit doar pe baza carnetului de student și la fel se prezintă la control.

      0
      0
    • #9 Comentariu nou

      Ideea ar fi buna intr-o tara in care lucrurile functioneaza. In Romania – tara dosarului bashina si a stampilei rotunde – mi se pare imposibil de implementat un proces de decontare, care sa fie functional si care sa ofere certitudinea decontarii banilor intr-un timp rezonabil. Dar ca principiu, o astfel de solutie ar fi corecta si ar permite decontarea doar a biletelor real folosite de studenti…

      0
      0
    • Mi se pare ca solutia ta aduce si mai multa birocratie. Cine sa deconteze, secretariatul facultatii, ministerul? Unde se depun biletele pentru decont? Cum se dau banii, pe card, cash la o casierie?

      0
      0
  4. #11 Comentariu nou

    Uneori e imposibil să vezi dacă și cât e imbecilitate statală și cât e fraudare. Când tehnologia permite setarea cardurilor pe domenii, cu limite zilnice – lunare etc statul român dă hârtii. Ca și cum un card nominal, cu o linie ca de credit dedicată călătoriilor cu trenul, ar fi ceva din Stargate. Nu există tehnologie 100% impermeabilă, dar băncile nu folosesc sistemele alea degeaba.

    6
    8
  5. #12 Comentariu nou

    Este o ipoteză neverificată .Decontul la compania feroviară se face pe biletul folosit de student ,nu pe carnetul cu bilete din buzunarul studentului.Este același lucru cu decontul biletelor pentru pensionai care sun folosita sub 50 % din cele eliberate .Este nevoie de cifre nu vorbe.Oricum ,soluția nu este tăierea gratuității ci controlul corectitudinii.și apoi mai discutăm.

    2
    8
  6. #13 Comentariu nou

    Buna ziua Vlad,
    Nu se prezinta macar o statistica cu numarul de bilete folosite in ultimul an in care a fost o reducere de 50%!
    Atunci am fi avut macar un minim termen de comparatie!
    Stie toata lumea ca in Bucuresti, pe 1 octombrie, la inceperea anului universitar, traficul auto creste cu cel putin 20%!
    Avem deci, pe de o parte, studentii care locuiesc in localitate, iar pe de alta parte pe cei ce se deplaseaza cu masinile personale (sau ale parintilor).
    Cu siguranta exista si studenti ce provin din familii defavorizate, dar stiind cat este de greu sa intri la facultate fara sa fi luat meditatii, nu cred ca numarul acestora este semnificativ!
    Luand in considerare toate aceste lucruri, cred ca o politica decenta si corecta este aceea ca studentii sa suporte o parte a pretului. se poate discuta despre procentajul pe care ar trebui sa il suporte. Dupa parerea mea ar rtebui sa fie undeva intre 20% si 50%. Iar abordarea asociatiilor studentesti ar trebui sa fie aceea de a negocia acest procentaj, si nu aceea de a pretinde gratuitate.

    6
    8
  7. #14 Comentariu nou

    Daca iti plateste cineva biletul nu inseamna ca e gratis biletul ala. Asa ca titlul articolului e cam gresit.

    8
    6
  8. #18 Comentariu nou

    Eu sunt pentru varianta 50%! Noi pensionarii asa avem, iar unii dintre noi, ca mine, nu folosim niciodată biletele! Cind am făcut eu facultatea nici nu se punea problema vreunei gratuități! Și erau la studenți de la țară sau provincie foarte mulți!

    6
    5
  9. #19 Comentariu nou

    Tâmpenie socialista, nu altceva. Nu știam ca sunt obligatorii studiile universitare, încât sa se simtă statul cumva dator in a mai oferi vreo gratuitate cuiva.
    Si asa se scot prea multi studenți pe banda rulantă, total inutili pentru economia reala a tării.
    Ai cam urmatoarele categorii de studenți:
    1) O căruța de “pe lângă subiect”, care-și urmează studiile in paralel cu un job full-time (așadar, daca nu ne mințim singuri, știm cam ce înseamnă asta); au auzit ei da diploma face minuni. Ba chiar isi etalează si cate doua sau trei facultăți in CV;
    2) O mâna de pasionați, din care o buna parte pleaca in afara si lasa statul cu ochii in soare;
    3) Restul de “merg la facultate ca sa am serviciu”. Categorie din care ies tot felul de funcționari lenți, de care ulterior ne lovim in diverse circumstanțe.

    La toate acestea sa mai dea si statul gratuități, ca are punga groasa, ce dracu.

    Inteleg sa vina cu o soluție de a sprijini tineretul (la modul general), gen “Travel Card <25”, pentru cei la început de drum, cu venituri mici, dar nu neaparat studenți.

    10
    12
  10. Nasol sa se fie ajutati studentii. In 2020 printre companiile mari care au beneficiat de ajutor de stat prin schema 807/2014 sunt Bosch Automotive, Automobile Dacia, Arctic, Teraplast, Wetterbest, Romaqua şi Maspex România.
    Trebuie ajutati stapanii ca au mare nevoie de bani.

    6
    12
    • Faci o mare confuzie. Ajutoarele la care te referi sunt investitii in dezvoltare si creare de locuri de munca, adica exact ce face statul cand sustine invatamantul gratuit in aceasta tara. Tot o investitie e. Statul nu plateste calatoriile cu trebul in scop personal ale angajatilor acestor companii, in schimb sustine – de la 1 martie – 50% din costul biletelor cumparate de studenti. Mi se pare fair enough.

      0
      0
  11. #22 Comentariu nou

    de la bun inceput a fost gandita ca o forma de a subventiona cfr. ceea ce nu e neaparat ceva rau. un sistem feroviar bine pus la punct ar rezolva multe probleme din domeniul transporturi din romania.

    5
    11
    • #23 Comentariu nou

      Ți-am dat un vot pozitiv.
      Fără a intra în detalii, CFR ar trebui sa fie o companie de importanță strategică, dar se pare că tocmai acest lucru a creat și crează în continuare cele mai mari probleme, probabil din aceleași motive pentru care nu avem autostrăzi.

      0
      0
    • #24 Comentariu nou

      @Plain Sight:
      Pai este de importantă strategica. A fost sursa îmbogățiților multor șmecheri, crescuți mândri si frumoși in ultimii 30 de ani.
      La căile ferate s-a furat ca in codru, la fel precum in orice alta industrie grea si/sau construcții de drumuri si poduri.
      De la firme “de reparații”, unde un șurub costa de 20x prețul pieței, pana la gestionare dezastruoasa a tuturor resurselor.

      0
      0
    • #25 Comentariu nou

      @Aurel
      Ai dreptate, dar spre deosebire de alte industrii se pare că, într-un fel sau altul, a fost mult mai complicat ca CFR să fie complet distrus.

      0
      0
    • #26 Comentariu nou

      @Plain Sight
      Problema e ca SINGURA care ar trebui sa fie de importanta strategica este CFR Infrastructura!
      Armata, caci pentru transporturile strategice ale acesteia mai este in functiune transportul feroviar, ar putea avea propriile locomotive si platforme de transport!
      Iar TOTI banii care ‘se baga’ in diversele componente CFR (de ce oare sunt atatea, si de ce sunt cate 2,3 cu acelas obiect de activitate?) sa fie investiti in infrastructura. Stiu, o sa sara unii cu gura ca sunt navete de calatori care nu au cum sa fie rentabile! La licentierea societatilor PRIVATE de transport feroviar ar putea fi inclus in caietul de sarcini: daca vrei sa deservesti Arad-Bucuresti-Constanta, trebiue sa asiguri si n (2,3,5) automotoare pe linii secundare! Oricum liniile Marasesti-Odobesti si Marasesti-Panciu (de exemplu) sunt in ruina, iar garile istorice se degradeaza (mare pacat).
      Problema actuala e ca, la cum se prezinta infrastructura, cu sute de poduri si podete ce trebuiesc reparate, cu zeci sau sute de tronsoane pe care limita de viteza este sub 30 km/h, nu-ti vine nici un transportator serios la licitatiile pentru licente.

      0
      0
    • #27 Comentariu nou

      @Pricinosu’
      Ceea ce spui nu poate fi valabil decât în teorie.
      Practic CFR Infrastructură trebuie să-și ia banii de la cei care folosesc infrastructura. Apoi mai este o problemă. După divizarea SNCFR au rezultat foarte multe companii satelit. Infrastructura a rămas doar un administrator de active și nu mai este capabilă să execute decât lucrări de întreținere curentă. Oricum problema este deosebit de complexă și aș fi foarte surprins sa mai existe cineva care să poată da o soluție. Practic cred că ar trebui ca o asemenea soluție să plece de la premiza reconstrucției de la zero a sistemului.

      0
      0
    • #28 Comentariu nou

      @Plain Sight
      „Oricum problema este deosebit de complexă și aș fi foarte surprins sa mai existe cineva care să poată da o soluție. Practic cred că ar trebui ca o asemenea soluție să plece de la premiza reconstrucției de la zero a sistemului.”
      Daca ma uit cu atentie in jur, cred ca aceste fraze se aplica in mai toate domeniile, cel putin in cele controlate de stat!

      0
      0
  12. #30 Comentariu nou

    Studentii ar trebui sa fie viitorul acestei țări, primii care sa militeze pt schimbarea unor tare si mentalitati pt. a reusi si Romania sa ajunga candva ,,o țară ca afara”.
    Da’ ce sa vezi , ei in realitate sunt doar o frână prin acest sistem de pomeni si privilegii pe care le revendica .
    E clar ca tara asta nu prea ate viitor.

    4
    6