Auchan a desființat casele cu angajați și lumea luat foc – e-adevărat, și cu ajutorul unor piromani politici precum George Simion, campionul populismului și demagogiei, care cere acum boicotarea supermarketului, că dă afară oamenii ca să facă profit.
Presupun că dl Simion boicotează și tramvaiele după ce s-a renunțat la taxatoare.
Revenind la povestea cu eliminarea casieriilor mânuite de angajați, asta, să recunoaștem, este o tendință pe care am văzut-o luând viteză în ultimii ani.
Ca să lămurim lucrurile și să stabilim pozițiile, să știți că eu, unul, n-am nicio problemă să folosesc astfel de case self checkout, deși prefer de departe magazinele care au aplicații de scanat produsele, pe care le pot folosi atunci când le iau de la raft, astfel încât la casă doar să scanez codul de bare din aplicația respectivă. Mi se pare o dovadă de politețe din partea magazinului față de client să pună la dispoziție astfel de aplicații de scanat produsele – pur și simplu, nu simt nevoia să le mut din coș pe bandă și înapoi în coș, dacă tot nu mai e o casieră acolo care să le scaneze.
Am folosit mai devreme un cuvânt important: politețe.
Pe mine nu mă deranjează câtuși de puțin faptul că o afacere încearcă să facă profit mai mare. Profitul e bun, el aduce dezvoltare, investiții șamd. Dar prefer să cumpăr de la companii/firme/antreprenori care manifestă politețe față de clienți.
Mă întreb ce valoare mai au pentru acest magazin clienții care nu se descurcă deloc cu casele self check out. E vorba de, în general, persoane în vârstă, pentru care noutățile tehnologice de acest gen sunt intimidante și neprietenoase. Nu vă grăbiți să ridicați din umeri – păi să învețe – că nu toți pot și nu trebuie condamnați pentru asta.
E simplu de spus – păi dacă nu le convine, să se ducă în altă parte, dar mie asta mi se pare o atitudine mult prea sfidătoare a unui business față de clienții săi care nu se pot ridica la noile standarde.
Așa că nu creșterea profitului mi se pare că-i problema aici, ci indiferența – sau chiar disprețul – față de cei care nu știu/nu înțeleg/nu se pot adapta la automatizare.
Un pic de considerație pentru ei n-ar strica.
E adevărat că Auchan a promis că fostele casierițe (și foștii casieri) vor acționa de-acum drept „consilieri” care să sprijine cumpărătorii care se-ncurcă la scanner, dar știm cu toții că ăsta-i lingo de PR. Numărul angajaților va fi redus din ce în ce mai mult, așa că vor fi din ce în ce mai puțini „consilieri” pe măsură ce va trece timpul.
Așadar, vreau să vă rog ca, în cazul în care se-ntâmplă să-ntâlniți la coadă la casa automată, înaintea dumneavoastră, un bunic sau bunicuță care-și prinde urechile în automatizarea pe care n-o înțelege, faceți un gest minim de simpatie și solidaritate și dați-i o mână de ajutor. S-ar putea să fie singura interacțiune cu cineva pe care-o s-o aibă persoana respectivă în acea zi. Măcar s-o facem pozitivă, însoțită de-un zâmbet.
22 comentarii Adaugă comentariu
Daca facem cumparaturile la Auchan ne scanam produsele si oferim consiliere celor care nu se descurca, daca se descurca foarte greu banuiesc ca le putem scana chiar noi produsele, nu? De la o metoda de a economisi timpul cu statul la cozi am ajuns sa lucram part time ca si casieri :)). Incep sa cred ca e si vina dvstr dl Petreanu ca ajungem intr-o astfel de distopie, in loc sa dati cu ei de toti peretii ii luam finut ca sunt indiferenti si etc, si sugeram clientelui sa faca ceva ce intra in sarcinile lor.
auchan ar trebui boicotat pentru ca plateste in continuare impozite in rusia (adica nu s-a retras de acolo), nu pentru o optimizare a afacerii… de ce nu ne-am inversunat asa tare cand au disparut angajatii benzinariilor care manuiau pompa pe care am invatat noi sa o manuim? si de ce ne mai suim in mijloacele de transport in comun daca nu mai putem spune „dati mai departe pana in fund la taxatoare”?
poate daca ar fi facut trecerea treptat, lasand din ce in ce mai putine case cu casieri, nu ar fi iesit o asa mare daravela… sau o mica reducere la plata cosului in cazul self-checking…
in plus, solutiile tehnice de self-checking se vor ierarhiza in timp, imitatia celor mai eficiente va elimina solutiile neinspirate… una din implementarile eficiente pare a fi cea de la Selgros, unde scanezi si cosul la intrare, si fiecare produs pe care il pui in cos. problema e ca la casa, desi nu scoti sa pui pe banda produsele, trebuie sa pui cosul pe un cantar sa confirmi lista de cumparaturi la greutate… asta devine o problema de spatiu daca vrei sa transformi toate casele, dar eu cred ca se vor gasi, in timp, solutii pentru toate deficientele sistemului de self-checking…
solutia de la decathlon poate fi nerentabila in cazul plicului cu marar de 2 lei, costul ar putea depasi binisor valoarea produsului pe care pui eticheta speciala ce ar fi „citita” cand pui produsul in cos. merge cand media pretului produselor vandute e mai mare si costul implementarii solutiei self-checking nu reprezinta un procent mare din pret…
Exact, la partea cu Rusia!
Brava Vlad pentru articol și slava pentru inițiativă!
Subscriu TOTAL, si o fac deja, inițiativei de a ne ajuta semenii care nu pot sau nu știu. Se vor convinge astfel că OMENIA și BUNĂTATEA nu sunt doar vorbe-n vânt, iar speranța că „A DĂRUI” nu este doar un verb dintr-o poveste veche de 2000 de ani. Deși, DOUĂ MII DE ANI înseamnă al naibii de mult! Părerea mea…
Cătălin Rădulescu, altul decât derut……, ăăă deputatul-mitralieră… 🤣
Nu înțeleg de ce atâta tam-tam 🧐
Indiferent de cum privești, automatizarea acestui proces este benefic pentru toată lumea: pe de o parte casierii nu mai trebuie să facă acel job super plictisitor toată ziua, iar pe de alta parte clienții nu vor mai fi nevoiți să-și ia doza de stres, trecând pe la casier.
Mai mult, cui nu-i convine, nu mai frecventează acel magazin. Că doar nu-i spital sau primărie, ci un spațiu al unei companii private, care-și optimizează procesele după cum consideră.
Dacă deciziile lor se vor fi dovedit “bad for business”, vor reinstala repejor vechiul sistem.
Sincer, într-o corporație, jobul de casier nu are cum sa fie satisfăcător pentru persoana care prestează. Au target-uri foarte dure, sunt stresați constant, samd. Acel stres se transmite și clientului.
Da, la un magazin mic, casierul poate discuta cu clientul, poate fi zâmbitor, etc. În schimb, într-un supermarket, managementul va impune întotdeauna niște timpi ce trebuie respectați de către “roboțel”.
Oricum, supermarket-ul tot va trebui să aibă oameni care să supravegheze bunul mers al caselor automate, inclusiv să verifice micile “sustrageri”, șamd.
Cu toate acestea, eu pe la auchan nu voi mai calca.
De acord, cand ma grabesc si am putine articole, de obicei 10-12, prefer casele self, cand am un cos plin, prefer sa ma ajute cineva si sa faca o treaba pentru care este platit – lasam bla-bal-ul clasic ca nu vor concedia pe nimeni, cacofonia este intentionata.
Este o tendinta, de acord iar, dar ofera-mi posibilitatea sa scanez eu sau sa imi scaneze altcineva.
Context: eu merg, culeg produsele din magazin, merg la casa, le scanez, deci fac munca lor, apoi le organizez in sacose – nu pot sa fac in acelasi timp si scanare si organizare, ca merg SINGUR la cumparaturi, cu lista.
Deci e mai simplu sa ma ajute cineva, asa cum este firesc si eu sa organizez produsele.
De fapt, da, pot face si asta, dar va lua dublu ca timp, se va face coada etc., plus ca anumite produse nu au codul in regula, sau gresit, sau ceva similar – se intampla destul de des, iar „consilierul” este deja in alta treaba prins, iar eu pierd timp.
Nu, multumesc, asta nu doresc, inteleg si respect faptul ca vor sa faca profit, dar nu pe timpul meu.
La fel cum urasc, cu patima maxima, sistemul de cantare de la Kaufland de la casele self, unde te banuiesc din start ca esti hotz, dar mergand pentru 2-3 produse odata la cateva zile, imi asum; insa sa fiu casier part-time si neplatit, nu, multumesc!
Da, aurul si simion „e najpa”, la fel cum sunt si intoxicarile cu faina de greieri, pe care, chipurile, ne-o baga pe gat UE, nu e cazul, daca filtrezi informatia si ai mai multe surse; daca ai una singura, da, e najpa, dar aia este alta mancare de peste.
Parerea mea, care este, cine doreste sa faca asta, este liber, asta este tendinta.
Stii ce ar fi de fapt tare? Un sistem gen Amazon: pui produsul in cos, il scaneaza – ajungi la casa, verifici lista pentru conformitate, platesti, ai trecut si asta este – dar mai e mult pana acolo, wishful thinking…
Magazinele alea cu checkout automa le astept si eu. Au inceput sa apara si in Europa, si nu doar Amazon.
Sorinele, vrei să știi ce e și mai tare? Sistemul „gen Amazon” îl are deja Kaufland-ul, că tot vorbeai de ei. Au o aplicație pe telefon (sau un aparat pe care-l iei de la intrare) prin care-ți scanezi produsele în momentul în care le iei de la raft, iar la casă scanezi un cod QR de pe telefon. Nu cântărești nimic, și termini aproape imediat.
Vorbim de „uișful sinching”, dar nu ne interesăm să vedem ce e pe piață…
Conceptul ‘do it yourself ‘ se implementează in toate domeniile. E o metoda simplă a companiilor in a obține un angajament din partea consumatorilor și de a readuce costurile. De ce eu ,in calitate de consumator , trebuie să-mi bat capul cu tot felul de aplicații ,cu scanatul produselor , (curând) cu aranjatul lor in raft etc . Și toate astea fara sa fiu plătit. Am 35 de ani ,iar mizeriile lor de case ,fie merg fie nu ,fie îmi cere să pun iar și iar același produs in cântar ,fie îmi dă bon sau nu . Refuz sa cred că am eu o problemă de fiecare data când folosesc astfel de case . Fiecare cu meseria lui ,iar meseria mea nu e sa fiu casier la Auchan
Lăsați o singură casă deschisă la orice supermarket si se va face coadă nu de bătrâni depășiți de tehnologie ci de comozi puturoși și insolenți.
Problema pe care eu am întâlnit-o la mai multe magazine Carrfour este că au pus case self-checkout, însă cu interfața de cashier, nu de client. O mâțărie infernală de opțiuni, cu coduri de acțiune și alte bazaconii, specifice interfeței pentru cashieri. Penibil. Și incredibil de greu de operat. Așa că acum stau lângă tine „consilierii” vieții, să te „ajute” să achiți…
Conceptul are sens doar daca castig timp sau e mai ieftin costul final al cosului. Costul e acelasi si petrec mai mult timp daca trebuie sa-mi scanez produsele singur. Ca sa nu mai vorbim ca aproape de fiecare data am avut experiente neplacute cu coduri de bare inexistente, asteptat dupa „consilier” sa aprobe ca am 18 ani pentru ca mi-am luat o sticla de vin, trebuie sa-mi desfaca cutia antifurt in care e aparatul de ras samd. Cei mai „simpatici” sunt Lidl si Kaufland care au/aveau? cantare la self-check si daca produsul scanat nu cantarea fix cat trebuie, se oprea tot procesul. La Lidl era si mai simpatica treaba, daca iti luai ceva de la patiserie, trebuia sa pui fiecare produs in punga lui ca sa le cantareasca corect.
Singurul loc unde pot spune ca a fost ok a fost la Carefour unde au aplicatie de telefon pentru scanat coduri si practic la casa mai scanezi doar codul de cumparaturi final, nu mai e nevoie sa descarci totul din cos si sa le pui inapoi.
„Lidl si Kaufland care au/aveau?…”
Nu știm, dar ne dăm cu părerea.
La Kaufland s-a inventat, de o grămadă de timp, o aplicație pe telefon prin care-ți scanezi produsul în momentul în care-l bagi în coș, iar la casă scanezi doar un cod QR final. Fix ce descrii c-ar fi la „Carefour” cu un singur „r”…
Iar la Lidl ai opțiunea să specifici CÂTE bucăți de patiserie ai în punga respectivă, nu trebuie să pui câte una în pungă.
toată chestia asta plecă de la Godină. Acum el e băiat simpatic, merge la sală, îl muiește pe Bode….dar tot sergent de stradă rămâne; doar nu ne așteptăm să știe că tot așa ca el au zis unii și când s-au băgat calculatoare în loc de mașini de scris. El acum scriind de la un calculator, nota bene
Nu inteleg aceasta grija a presei pentru persoanele care nu se vor descurca in astfel de magazine. Nu-mi aduc aminte de astfel de discutii cand s-au desfiintat operatorii umani la ING, de pilda, sau cand s-au desfiintat casieriile la Enel sau Eon. Este o problema desfiintarea acestor case, dar chiar credeti ca se va reveni, la „presiunea maselor”. Poate ca Auchan si-a facut in felul acesta reclama gratuita.
Subiect interesant dar poate nu la fel de interesant ca Hexifarma.
Când se prăbușește țara sub decizia de a declara prescrisă o serie de crime odioase sunt ușor mirat de subiect.
Sute de spitale au primit apă în loc de dezinfectant, murind fără vină sute de oameni, cei de la Colectiv au fost dovediți, săracii fiind duși în alte țări s-au speriat medicii de acolo ce de infecții au găsit la ei.
Eu propun o grevă fiscală pe termen nelimitat, nicio persoană și nicio firmă să nu plătească impozite până nu se schimbă ”sistemul”. Altfel se va ajunge ca fiecare să-și facă dreptate. Nu m-ar mira ca părinții celor morți de pe urma infecțiilor să ia dreptatea în propriile mâini. Și ca să atenueze scandalul l-au scos la înaintare și pe generalul izmană. Frumoase perdele de fum.
Doar că se vor pierde locurile de muncă și cu ele și niște venituri la buget… Profitul pleacă din țară… În rest totul este roz.
Vad ca cei care se plang o fac pt ca nu se descurca sau sunt comozi … si mascheaza asta dupa argumentul ca si-ar pierde din timpul lor „pretios”. Le propun sa nu mai cumpere nici mobila de la „jegosii” de Ikea, care au tupeul sa-ti spuna ca trebuie sa-ti montezi singuri mobila – acolo sunt ore de munca, nu 2-3 minute si nu se plange nici un influencer. Si exemplele pot continua.
Scandalul Hexipharma este real, coruptia este reala si incaleca tara deja legal … asta cu casele de marcat doar arata cat de superficiali suntem ca natie … iar Godina si sustinatorii au o problema de prioritati si intelegere a vremurilor.
Cred că sint doua abordări diferite. Daca pornim de la ideea de comunitate și că e un privilegiu de a lăsa Auchan să își deschidă o tarabă în centrul comunității (Nu vă aruncați, orice tarabă la piață presupune o taxa de piață, e un privilegiu), apoi privilegiul ăsta trebuie să vină și cu un angajament față de comunitate, altfel e doar un capitalism sălbatic care urmărește profitul maxim. Și de aici întrebarea: măsura asta urmărește ceva bun pentru comunitate sau e doar pentru maximizarea profitului? Da, e taraba lor, au voie să facă asta, dar nu înseamna că e și corect față de comunitate. În occident se pune și problema resposabilității față de comunitate, deși și aici sunt magazine cu checkout automate.
Buna ziua Vlad,
Cateva observatii:
– Intr-o tara cu impozite si taxe pe munca la nivelul din Romania, tendinta de renuntare la componenta umana a ‘productiei’ mi se pare fireasca, mai ales in contextul inflatiei de doua cifre. Introducerea caselor de marcat self checkout in momentul asta, descurajeaza tendinta angajatilor de a solicita mariri de salarii.
– In conditiile in care la casele de marcat self checkout nu se poate plati cu cash, ‘cei care nu se descurcă’ nu au cum sa fie ajutati, decat eventual de catre cineva dispus sa ‘dea cu cardul’ pentru acestia. Prin urmare, nu este vorba de a ajuta pe cei ‘analfabeti digital’, pentru ca acestia, in marea lor majoritate, nu au card bancar.
– Problema cea mai suparatoare va fi generata de produsele care au codurile de bare ‘ilizibile’ pentru casele de marcat self checkout. La un supermarchet de la care imi fac cumparaturle, exista produse pentru care casierele au coduri de bare pe care le utilizeaza in cazul mentionat. Sa vezi ce ‘misto’ este cand incep sa se intrebe una pe alta ‘La cine e codul de bare pentru … ?’
– Unii dintre comentatorii de mai sus se fac ca uita ca in tarile dezvoltate cardurile bancare au devenit populare la inceputul anilor ’70, si prin urmare cei care nu au apucat sa se familiarizeze cu aceasta forma de plata au deja in jurul varstei de 100 de ani. La noi au fost introduse si au devenit larg utilizate cam 30 – 35 de ani mai tarziu, si nu in mediul rural. Unde mai pui ca si in segmentul de varsta 21-45 ani stam ‘foarte bine’ la capitolul [analfabetism digital].
O singură observație – mi se pare că se poate plăti (și) cash la self checkout
Eu stiu ca un alt supermarket a introdus de ceva vreme case self checkout, dar a pastrat doua case cu personal, special pentru cei ce platesc numerar. Chiar roaga pe cei cu card sa foloseasca cu precadere casele self checkout pentru a nu aglomera casele ‘clasice’.
Presupun ca se aplica zicala ‘cate bordeie, atatea obicee’!