Cum rezolvi problema parcării în București

Parcările cu plată vor rămâne mereu goale dacă în jurul lor nu costă (mai) nimic să-ți lași mașina, inclusiv pe trotuare. Prețurile corecte conduc la servicii corecte.

Photo by Brett Sayles from Pexels

Există o parcare intermodală lângă stația de metrou Străulești, la intrarea dinspre Buftea/Mogoșoaia în Capitală. Parcarea are 660 de locuri și stă mai mult goală. Gradul de ocupare nu depășește 5%. Colegul meu Victor Marin, care a făcut un reportaj acolo, nu a văzut nicio mașină intrând sau ieșind timp de două ore.

Adevărata parcare intermodală este însă pe străzile din jur, unde e plin de mașini lăsate de cei care locuiesc în afara orașului și muncesc în oraș.

Parcarea pe străzile respective este gratuită. În cea construită, costă 50 de bani pe oră. Se verifică încă o dată că, oricât de ieftin ar fi ceva, gratis e și mai bun.

Un timp, acest principiu s-a verificat practic, pe teren, și în centrul Capitalei. Parcările subterane de la Intercontinental și Universitate, cu sute de locuri, au stat ani la rând mai mult goale, pentru că puteai lăsa mașina pe undeva, la suprafață, la mica înțelegere cu un parcagiu, fie dintr-ăla oficial, al primăriei, fie din trista mafie a parcagiilor bucureșteni. După care primăria a schimbat regulile pentru parcarea la suprafață, a stabilit zone diferite de taxare și a impus prețuri și de câte 10 lei pe oră în zonele super-congestionate. Drept rezultat, acum găsești la orice oră loc de parcare în centrul Bucureștiului – evident, dacă-ți asumi și costul usturător.

Uite cum s-a rezolvat fără bătaie de cap problema parcărilor. În plus, cresc și încasările la buget.

Nu e nicio fericire să fie parcarea atât de scumpă, dar în niciun oraș civilizat din lume nu-i ieftin să-ți lași mașina în centru.

Dacă Poliția Locală și-ar face treaba (iar primarii n-ar mai fi atât de ipocriți), ar începe să fie aplicate și amenzi pentru parcările ilegale – măcar pentru mașinile lăsate pe trotuare și/sau trecerile de pietoni, pentru început. Să vezi ce de loc s-ar face în oraș și cum oamenii ar începe să folosească din ce în ce mai mult transportul în comun. Iar un preț corect pentru biletele de autobuz și tramvai ar aduce încasări pentru dezvoltarea și eficientizarea rețelei. – și poate că ar încuraja primăria să facă și niste piste de biciclete cu adevărat funcționale, că ar fi mai ieftine decât să cumpere autobuze și tramvaie cu sutele.

Da, știu, e nasol să dispară subvențiile dacă ești socialist și nu înțelegi cum funcționează economia reală. Dar prețul corect aduce servicii corecte, în timp ce prețurile mincinoase produc surogate de servicii – și surogate populiste de primari, în cele din urmă.

Articol din categoria: ACTUALITATE

16 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    Nu știu cât prețul în sine e problema, ci modul de comunicare/prezentare a ofertei. Chestii care țin de marketing.

    Prețul actual ar fi cam de 110 lei pe lună aproximativ, dacă punem 1 o oră de la și până la parcare în condițiile unui program standard de 8 ore. Dacă oferta ar sună sub formă de abonament, sau „floricele ” de tipul „4 zile gratis plus abonament 90 lei pe lună”, poate poate.

    Chestia e că la asta se adaugă abonamentul la metrou plus, eventual, unul la un mijloc STB. Cum transportul comun la noi încă nu e optimizat nici la nivel de intenție, nici bilete/abonamente integrate, nici condiții tocmai atrăgătoare, îndeosebi la cel de suprafață și nici amenzi pentru cei care parchează aiurea, respectiv vandalizeaza mijloacele de transport în comun/nu plătesc bilet, toate astea la un loc fac parcarea aia neatractiva.

    Din păcate lucrurile vin la pachet, parcarea propriu-zisă fiind o parte a problemei. Dar da, cum pe termen scurt nu vor apărea schimbări, amenzi plus schimbarea modului cum este promovată parcarea acolo și a modului de prezentare al taxei/tarifului, împrumutînd tehnici de marketing de prin zona privatăpoate fi un început.

    7
    2
  2. #2 Comentariu nou

    Chestia cu lumea care va folosi tot mai mult transportul în comun datorită faptului că nu sînt locuri de parcare… Asta este o himeră! Opțiunea transport public autoturism personal are prea puțin de-a face cu numărul locurilor de parcare!
    Lumea va folosi transportul public atunci cînd acesta va îndeplini (minim) două chestiuni:
    – va asigura condiții de călătorie decente (nu zic moderne sau civilizate ci, minimum – decență);
    – va fi regulat! Adică, să ai certitudinea că te urci la momentul X și că ajungi la momentul Y. Doar că, la noi, intervine factorul „+ alfa”, care factor are o pondere nepermis de mare și… întotdeauna e pe „+”!

    5
    9
    • #3 Comentariu nou

      E mult alint si vorbit din auzite in motivatia asta. Eu folosesc transportul in comun in cam 25% din timp (in rest merg pe jos sau folosesc bicicleta cand timpul permite). Atat pe cel de suprafata cat si pe cel subteran.
      Conditiile sunt mai mult decat decente. Cu exceptia unor tramvaie mai vechi, mijloacele de transport de suprafata sunt noi si destul de curate. Rareori le-am prin aglomerate cu inghesuiala iar de cand cu pandemia sunt atat de goale ca e o placere sa mergi cu ele. In majoritatea datilor prind si loc pe scaun.
      Da, la anumite ore transportul de suprafata sufera din cauza traffic jam ului la fel ca celelalte masini. Dar am timp sa citesc, sa imi organizez agenda, etc.
      Unele vehicule au si A/C vara, sau merg cu geam deschis, deci se poate. Ce nu.prea mai functioneaza sunt ecranele pe care puteai urmari parcursul in timp real.
      Metroul vine intr-adevar foarte rar la anumite ore sau poate fi extrem de aglomerat dar iaradi, in majoritatea cazurilor se circula mai mult decat decent.

      Si referitor la frecventa cu care vin nu exista decat extrem de rar probleme. Asa cum fac in calatoriile mele in diverse orase ale lumii, fac si acasa . Folosesc Gmaps, pun destinatia si aleg transportul in comun, primind cel putin 2 variante de traseu.
      Pe traseu primesti locatia statiilor de STB, numerele alternative de bus/tram/trolleybus care merg unde ai nevoie si minutul la care sosesc in statie precum si momentul cand ajungi la destinatie. Nu am intalnit niciodata variatii mai mari de 3-5 min.
      Poti sa-ti planifici exact ora de plecare fata de ora la care vrei sa ajungi si nu vei da gres niciodata.

      Zero dureri de cap cu parcarea, cu politia si de multe ori zero probleme de trafic.

      Va sugerez sa incercati, sa va convingeti. Indiscutabil, e o alegere personala, dar in majoritatea cazurilor nu are de a face nici cu conditiile de transport, nici cu orarul neregulat.

      Sigur, e loc de imbunatatire dar nu este nici asa respingator de folosit si nici atat de haotic in functionare cum lasa unii sa se inteleaga.

      0
      0
  3. #4 Comentariu nou

    Vlad,
    Doua exemple:
    1. Parcarea de la Universitate, intrarea din str. Toma Caragiu: invariabil este cate o masina parcata in buza intrarii in parcare care ingreuneaza intrarea in parcare.
    2. Parcarea din spatele Mall Baneasa: ani de zile a fost fara plata si era plina. Acum ceva timp au facut-o cu plata, a devenit goala si s-a umplut strada Vlad Munteanu.
    Ar trebui ca parcarea ilegala sa fie facuta cat mai scumpa, prin amenzi, ridicari de masini, etc.
    Mai ales ca exista de ceva timp (surprinzator de pe vremea „odioasei” foste Primar General) o aplicatie din care poti plati parcarea, cu cardul, lucru care mi se pare foarte convenabil si pe care il folosesc de fiecare data cand parchez in oras.

    10
    1
  4. #6 Comentariu nou

    Sa va spun cum e in Viena, asta pentru a va face o idee de ce nu vor functiona lucrurile niciodata in Bucuresti. Principiul e simplu: mergi cu masina daca iti permiti. Pentru a descuraja utilizarea masinii au aplicat urmatoarele tarife: 2€ ora de parcare pe strada, 2,5€ parcarea la Mall, pe ora, parcarea de resedinta, ma refer la cea privata sau amenajata de primarie, intre 150–200€ pe luna. Exista si varianta gratis, langa trotuar, numai in anumite intervale orare de genul 19:00–06:00 insa sunt extrem de limitate si poti parca doar daca esti inregistrat in acel district. Au facut asa numitele PR (park and ride) unde platesc 5€ pe zi sau 20 pe saptamana. In rest, cum te prinde, te amendeaza. Si seara la 10 vad echipe care verifica fiecare masina parcata. Transportul in comun, metrou, autobuz, tramvai, costa 365€ pe an(daca ai noroc, platit de companie) Daca iti cumperi bilet, intre 1,2–2.5 euro calatorie. Aici vorbesc din amintiri, nu stiu exact. In orice caz, exista o tendinta de a descuraja detinerea unui autoturism prin taxe si asigurari ridicate. Atat timp cat nu se va renunta la ipocrizia si amatorismul si nepasarea autoritatilor locale, gen primarie si politie… nu se va schimba nimic si va fi cum ai zis… un simulacru. Nu poti sustine transportul cu 1leu calatoria… asta daca il plateste cineva. E un cerc vicios din care nu se doreste sa se iasa…

    12
    3
    • Ca tot o arunci cu Viena, ia spune cit e salariul minim / mediu de acolo si cite procente reprezinta taxele respective din el si dupa aia fa acelasi lucru cu Bucurestiu 😉

      0
      0
  5. #8 Comentariu nou

    As vrea sa vad un reportaj in cat timp si cum reactioneaza politia cand este sunata in legatura cu ridicarea unei masini parcate ilegal: cat de usor este sa gasesti nr la care sa suni, in cat timp vine, cum rezolva problema, cum verifici daca a dat amenda, dupa cat timp nu mai e parcata o masina acolo si in cat timp vine alta. Eu am atentionat 3 politisti in legatura cu masini parcate fix langa semnul de opritul (nu stationarea) interzis. 2 au spus ca sunt de la rutiera si nu se ocupa ei (chiar daca traficul era grav afectat prin injumatatirea nr. de bezni). Al 3lea (de la locala) a spus ca o sa vina cineva sa faca poze, ca oricum nu prea sunt locuri de parcare, asa e in Bucuresti si pana la urma cu ce ma deranja pe mine (ca pieton) ca e parcata ilegal masina aia.

    8
    0
  6. #9 Comentariu nou

    Unde locuiesc ai mei, in Ploiești, au intrat tare “hingherii” auto si i-au cumințit pe multi care parcau aiurea in zona centrala.
    Am parcat acolo masina, intr-o parcare supraetajata, care era plină. In jurul ei nu era nicio masina pe trotuar. Deci se poate si in Romania, daca chiar se aplica legea.

    5
    0
    • #10 Comentariu nou

      Buna ziua Vlad, Aurel

      Problema e ca in Bucuresti, dupa ora 17:30 – 18:00, situatiile din centru se muta in zonele rezidentiale.
      In tot orasul prima banda a strazilor e ocupata de masini parcate. Culmea e ca in multe locuri sunt chiar semne de curculatie cu „Parcare de resedinta”. Primariile iau niste bani pentru aceste parcari, dar n-am vazut sa faca altceva decat sa ‘innoiasca’ (cu vopsea) numerele de ordine ale locurilor de parcare, si asta cam la 4 ani, inainte de alegeri!
      La un raport cerere/oferta ca cel din Bucuresti, e imposibil sa ‘faci ordine’. Trebuiesc mai intai construite parcari supraetajate in zonele rezidentiale, abia apoi se poate pune problema aplicarii legii si sanctionarii.
      A, si mai e ceva, Vlad a scris mai demult pe acest blog, a vazut odata niste masini (parca doua) parcate la trotuar, in centru… cand a discutat cu un politist i s-a explicat ca ‘sunt de la SPP’. OK, dar daca persoanele transportate (ministri sau alti demnitari) stateau in zona 3 – 4 ore, in mod normal masinile trebuiau sa plece la o parcare, si sa se intoarca la locatie atunci cand era nevoie!
      Din nou, daca legea tot nu se aplica pentru toti, vor fi din ce in ce mai multi ‘smecheri’.

      0
      0
  7. #11 Comentariu nou

    Inainte de pandemie, la Straulesti, daca aveai abonament, parcarea era gratis. Si tot goala era. Acum nu mai stiu daca s.a mentinut facillitatea pentru ca wfh.

    2
    0
  8. Asta a făcut Boc la Cluj, și s-a rezolvat : nimic parcat aiurea prin zona centrală. Mai încolo, prin cartiere – da, mai sunt probleme, dar curând apar și alte parcări etajate, demolări de garaje comuniste, etc. So – noi ne apropiem de Vest (vezi tramvaie, autobuze electrice, etc). La Bucale e haos, după decenii de primari idioți – toți de stânga. Nicușor va avea nevoie de 8 ani ca să rezolve câte ceva (ca noi…după Funar ! :0))…

    3
    0
  9. #15 Comentariu nou

    Enorm de multe probleme s-au adunat in Bucuresti. Da, cred ca trebuiesc creeate locuri de parcare in zonele rezidentiale, in centru te duci cu taxi/mijloace de transport in comun. Trebuiesc stabilite niste prioritati. Deocamdata o a 2-a masina e un lux pentru majoritatea oamenilor dar una e o necesitate.

    0
    0
  10. #16 Comentariu nou

    Poate vă amintiți că îmi plac citatele. Nu sunt suficient de deșteaptă pentru a crede că am păreri originale. Cumva off topic, în ideea că veți aborda problema. Din llf&Petrov. 😀
    ”Pietonii reprezintă cea mai mare parte a omenirii. Mai mult chiar,
    constituie lamura ei. Pietonii au creat lumea. Ei au construit oraşele, au ridicat
    clădirile cu etaje peste etaje, au făcut instalaţiile de canalizare şi de alimentare
    cu apă, au pavat străzile şi le-au luminat cu becuri electrice. Ei au răspândit
    cultura în lumea întreagă, au inventat tiparul şi praful de puşcă, au făcut
    poduri peste râuri, au descifrat hieroglifele egiptene, au pus în circulaţie lama
    de ras, au desfiinţat comerţul cu sclavi şi au stabilit că din boabele de soia se
    pot prepara o sută paisprezece feluri de mâncare gustoasă şi hrănitoare.
    Şi când totul a fost gata, când planeta noastră a căpătat un aspect
    oarecum civilizat, au apărut automobiliştii.
    Trebuie să precizăm, de altfel, că şi automobilul a fost inventat de pietoni.
    Dar automobiliştii au uitat asta numaidecât şi au început să-i strivească pe
    sărmanii pietoni blânzi şi inteligenţi. Străzile, create de pietoni, au trecut sub
    stăpânirea automobiliştilor. Partea carosabilă a devenit de două ori mai lată, iar
    trotuarele, de două ori mai înguste, ajungând până la dimensiunile
    banderolelor de pe pachetele de tutun. Pietonii au început să se lipească,
    temători, de zidurile caselor.” etc , etc.

    0
    0

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.