Moartea vine pe banda de contrasens

Mii de oameni mor în fiecare an pe șoselele din România, uciși în accidente rutiere. Multe dintre acestea sunt provocate de șoferi iresponsabili. E nevoie de înăsprirea legislației rutiere și de scoaterea de pe șosele a acestor bezmetici.

Image by Gerd Altmann from Pixabay

Priviți filmarea de mai jos: este o zi oarecare pe o șosea de oriunde din România. În mașină, o femeie îngână un cântecel-prosticel ca să amuze un copil. Poate că ea e mămica, poate că ea e la volan, poate că e altcineva, nu știm, așa că nu știm nici câți oameni ar fi putut pieri zdrobiți în cele trei incidente de trafic au loc fulgerător, în secundele în care mămica apucă să cânte trei versuri din cântecelul-prosticel. Dar aproape că vedem aripile morții cum fâlfâie peste mașinile din trafic:

Driving in Eastern Europe be like…. Yikes from r/IdiotsInCars

Dacă nu merge embedul Reddit:

Oricât mă străduiesc, tot nu reușesc să înțeleg fenomenul misterios (și sinistru) prin care atât de mulți șoferi din România își pierd complet instinctul de conservare și percepția legilor fizicii atunci când se urcă la volan și pleacă la drum.

Am șofat în multe țări, pe mai multe continente. Nu vreau să par lipsit de patriotism, dar n-am văzut șoferi atât de imprudenți nicăieri altundeva. E adevărat, n-am condus mai la est de România niciodată. Poate că în Ucraina, în Rusia, e mai rău, nu știu ce să zic. Dar oriunde la vest oamenii înțeleg, în general, cum trebuie să se comporte pe șosele ca să ajungă bine, sănătoși la destinație. Ba chiar și în sud, că și în Bulgaria se șofează mai civilizat decât la noi (ca să nu mai vorbim de Grecia).

O să ajungem acum, inevitabil, la vechea discuție despre infrastructură și educație.

Evident că o infrastructură rutieră de calitate este importantă pentru un trafic mai sigur, dar unu, nu poți face autostrăzi peste tot și, doi, și pe autostrăzi se circulă ca dracu’ în țara noastră, să nu ne facem că nu știm.

Cât despre educație, da, e necesară oricând, dar unele lucruri sunt percepute instinctiv, totuși, că de-aia-i spune instinct de conservare.

Ce-și imaginează acești oameni că se-ntâmplă când rup aderența unui obiect de două tone care se deplasează cu 100 km/h printre alte obiecte de câte două tone aflate în deplasare cu viteze comparabile? Cât timp cred ei că economisesc ca să merite anularea propriului lor timp de viață? Și ce cred despre durere și mutilare ca să nu le fie frică de propria schilodire și suferință?

Acești viitori ucigași „din culpă” trebuie scoși de pe șosele. Instinctul nostru de conservare dictează reacția de apărare.

De pildă, trebuie schimbată legislația astfel încât să fie acceptate filmările de la bordul altor mașini ca probă pentru retragerea definitivă a permisului unora ca demenții din filmarea de mai sus. Trebuie înăsprite drastice sancțiunile pentru șofat periculos, pentru manevre riscante, făcute cu intenție, ca în filmarea de mai sus. Suplimentar, cred c-ar trebui confiscată mașina șoferului care provoacă un acident grav prin comportamentul său iresponsabil. E nevoie de mai multe camere fixe în trafic. E nevoie de sisteme video-radar de monitorizare a vitezei pe anumite sectoare de drum. Da, și infrastructură, da, și educație rutieră, cursuri de conducere defensivă, dar, neapărat, acțiuni active pentru protejarea nevinovaților de pe șosele, șoferii care conduc regulamentar, preventiv, cu familia în mașini, oameni care riscă permanent să piară striviți într-o zi oarecare pe o șosea de oriunde din România, uciși din culpă de un bombardier fără minte.

Articol din categoria: ACTUALITATE, AUTO

36 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    Nu e vorba de economie de timp sau de grabă sau de altceva obiectiv, exterior. Este același motiv care face un cimpanzeu să se bată pe un mănunchi de banane deși copacii din jur sunt plini, același motiv pentru care vitele se împung, în mijlocul pajiștii verzi, pentru un tufiș mai gustos. E egoismul inconștient al lui „fuck the rest”, instinctul animalic să fii „primul” chiar dacă, în acest caz, nu folosește la nimic. Creiere funcționând pe modul „animal, primitiv, egoist” – și nu e o simplă metaforă, după cum arată scanările fMRI. Oricât mă opun eu sancțiunilor, aici cred că frica de consecințe ar fi un bun demotivator pentru animalele-astea (din nou, nu e o jignire, creierul suferă un downgrade funcțional în condiții de stres și frică / agresiune, cum se întâmplă deseori pe șosele).

    42
    1
  2. #2 Comentariu nou

    Exista o teorie, nepopulara, conform careia nu educatia e problema ci un fel de retard genetic al poporului asta, care ne face prosti. Si pe masura ce mergi spre est, tot mai prosti, mai nesabuiti. Si de ce zic ca nu e educatie: pentru ca nu imi amintesc ca doamna invatatoare, sau diriginta sau profesoara de filozofie din liceu, sa-mi fi zis vreodata: Silviule, niciodata, da niciodata sa nu depasesti pe linie continua, mai ales fara sa te asiguri. Si daca cineva trebuie sa te educe sa nu mori din lucruri elementare, e posibil sa fii prost ca individ. Da, ok, educatie precara, saracie, coruptie. Dar cand instinctul de autoconservare lipseste sau e calcat in picioare cu intentie, vorbim de capacitate intelectuala redusa. Cam ca aia care dau cu ciocanul in grenade din al doilea razboi mondial gasite la prasit. Si e ereditara.
    Si de ce insist ca nu e educatia de vina? Pentru ca au comis accidente sau au murit in ele si oameni cu educatie, nu doar aia cu 4 clase din Pulestii de Jos.

    TL/DR: suntem prosti vere, rau de tot, si se mosteneste

    29
    4
  3. #3 Comentariu nou

    Nu as da vina pe infrastructura neaparat. De exemplu, merge coloana cu viteza legala … plus 10-20 km/h fata de viteza legala … se merge disciplinat cu distanta intre noi, linie dreapta 10 km, cu multa linie continua, o banda pe sens (evident) … si apare unu din spate si incepe sa faca slalom printre masini. Si nu e ambulanta sau masina de pompieri. Nu conteaza ca e prin localitate sau in exterior … omul nu concepe sa mergi cu doar putin peste limita legala. Sa mergi sub limita legala cred ca iti da branci si te scoate in decor apoi vine si te si bate. Deci … ce treaba are infrastructura?

    Sunt singur pe sosea pe sensul meu de mers, merg „tare” … adica un limita legala +10-20 km/h, pe exterior, conditii meteo decente (vizibilitate, asfalt uscat) … deci nu o chestie iesita din comun. Vine din spate, ma depaseste la mustata desi din contrasens veneau masini, apoi sta la viteza constanta, 100 m in fata mea. Singura concluzie e ca baiatul are probleme psihologice grave si pur si simplu nu suporta sa stea in spatele altui sofer ( … sa ne intelegem). E chiar dispus sa depaseasca pe contrasens pentru asta.

    Concluzia mea e … nevoie mare de psihologi.

    36
    1
    • Exact despre asemenea specimene vorbesc.

      0
      0
    • #5 Comentariu nou

      Da, testarea psihologică este imperios necesară, toate aceste manifestări intrând in sfera conducerii agresive (ce in alte tari se pedepsește dur, inclusiv doar intenția agresiva, cum e distanta foarte mică pana la cel din față, frână nejustificata pentru a șicana pe cel din spate, flashuri). Problema e ca in România testările psihologice se iau…pe chitanță. Ar trebui un contract cu Serviciul Poliție Rutieră judeţean prin care plata serviciilor de testare sa se facă de la buget iar dacă mai mult de 10% din cei testați recidivează in 6 luni ( e ușor, deja exista cazier auto) atunci cabinetul psihologic returnează dublul sumelor totale încasate de la Serviciul de Poliție Rutiera respectiv.
      E de notorietate ca în Germania suspendarea permisului vine cu reevaluare psihologică obligatorie și ca nu e deloc simplu să primești avizul. Legendele urbane spun că după ce ai intrat in cabinetul psihologului ești rugat sa închizi ușa iar dacă ai întors capul sa te uiți la ușa pe care deja o închisesei ai picat evaluarea și te întorci peste 30 de zile. Căci dacă nu ești sigur de ce ai făcut acum 5 secunde, cum să aibă încredere în tine societatea?

      0
      0
  4. #6 Comentariu nou

    Este si vina autoritatilor, in special a politiei rutiete care aplica legea selectiv. Sunt destule exemple.
    Am patit-o și eu cand unul care vorbea la telefon intrase pe banda mea si venea spre mine, noroc ca ridicase privirea din telefon in ultima clipa si a reintrat bruc pe banda lui.
    Senzatia pe care am simtit-o in stomac si starile prin care am trecut in acele clipe, sunt greu de descris in cuvinte.

    10
    0
  5. #7 Comentariu nou

    Pentru conformitate, aveti si filmarea din cealalanta masina, din beamveu

    3
    0
    • #9 Comentariu nou

      Si dupa accident auzi despre ei ca „erau niste baieti cuminti si de treaba” dintr-o familie buna… 😐
      Tot nu inteleg de ce un politist nu poate face constatare pe baza unei filmari….

      0
      0
    • vai, vai…

      0
      0
    • #11 Comentariu nou

      Eu animalului din benveu ii urez sa se intalneasca cat de repede cu un TIR pe contrasens.
      Sau, nu, cu doua, sa fie treaba sigura.

      0
      0
    • #12 Comentariu nou

      Încerc, cu greu,să fiu concis.Sunt instructor de conducere auto și în același timp și profesor de reguli de circulație( din 1979). Sunt printre cei puțini care vorbesc la orele de pregătire teoretică despre conducere preventivă(teoretic,pentru că practic,instructorii buni au grijă ca aceasta să nu lipsească!) Și acum povestea.La orele de pregătire teoretică exemplele pe care le folosesc în argumentarea noțiunilor teoretice de conducere preventivă sunt..,bineînțeles,din realitate :tv.internet ,în general evenimente actuale și foarte cunoscute.Se produsese un accident popularizat tv.în zona unde ne aflăm,cu trei tineri care pleacă beți de la o petrecere de după o nuntă și…TREI MORȚI!Discuția mea era nu numai despre ce riscuri ne asumăm , la volan băut(nu beat!!!) Am insistat despre ”curajul” de a fi în mașină condusă de un om beat…!? Am discutat și despre automobilul vechi și puternic,despre fizică elementară…..și despre câte altele!După orele teoretice,cum se întâmplă frecvent, am avut ore de cunducere cu o cursantă care fusese și la pregătire teoretică.După cum se întâmplă uneori,discuțiile despre exemplul meu au continuat .Dar ,de data asta într-o directie neașteptată!Cum lumea este mică am aflat că eleva mea trăia într-un sat alaturat celui in care se întâmplase accidentul.Mi-a povestit ,firesc despre tagedia întregii comunități(erau câteva săptămâni de când se produsese accidentul),despre familii……..Și de aici?…. Familiile îndoliate porniseră un război cu privire la cine este vinovat de tragedie! Bineînțeles șoferul care era beat,dar și unul dintre pasageri care instigase la cursa fatală.sau poate al treilea care era instigatorul la băutură!Ce părere aveți? Există nevinovați aici!!!!!

      0
      0
  6. #13 Comentariu nou

    Cred ca totul se rezuma in final la… neaplicarea legilor, la indulgenta polistilor sau la sanctiunile prea blande. Chiar crede cineva ca astfel de indivizi sunt la prima abatere? N-au trecut niciodata pe rosu sau n-au depsit pe linia de tramvai? Dar despre faptul ca la noi e permis volanul pe dreapta… astfel incat nenumarati… conationali au cumprat astfel de dricuri cu potential ridicat de accident… Bizoni sunt peste tot in lume si singurul mod de dresaj e amenda… oriunde in taripe la care ne uitam cu invidie.

    13
    0
  7. #14 Comentariu nou

    Eu cred ca permisul de conducere se ia , foarte usor . Acolo ar trebui o schimbare majora , nu numai un examen psihologic ci si unul psihiatric .

    6
    2
  8. #15 Comentariu nou

    Cand cineva depaseste o alta masina si tu mergand regulamentar trebuie sa te feresti riscand sa intri in parapet sau in sant cum e in filmarea asta ar trebui incadrat la tentativa de omor. Cel care face depasirea aia nu are nici macar scuza ca nu a vazut ca vine masina din fata. E ca si cum cineva vine cu un cutit spre tine si tu scapi doar pt ca reusesti sa te feresti.
    Ar trebui ca astfel de filmari sa poata fi folosite de politie, eventual dupa ce se stabileste ca nu sunt trucate, pt a aplica pedepsele cuvenite.

    13
    1
    • #16 Comentariu nou

      @marco: evident ca e tentativa de omor.
      In UK, spre exemplu, poliția nici n-ar sta la discuție. 3-6 luni direct dupa gratii pt asa ceva.
      De altfel, cei pe care i-am mai văzut la tv sau in presa făcând nebunii in UK, erau de origine “Eastern European” (romani, sârbi, etc) sau “Asian” (arabi, turci, etc)
      Cam astea-s speciile sălbatice..

      0
      0
  9. #17 Comentariu nou

    Singura cauza a accidentelor este prostia deci educatia este problema si solutia.

    1
    0
  10. #18 Comentariu nou

    Aia cu depășirea pe contrasens nu tine de lipsa de iubire de sine, ci mai degrabă de “barosanism”. Se crede o jigodie atotputernica si-l doare-n pix de ceilalți, pt ca are mereu spatele asigurat.
    Stie ca cel ce vine din fata trebuie sa fie un simplu muritor, care se va da la o parte de frica.

    In Romania se aplica legea doar pt cei care-și plătesc taxele dintr-un salariu normal, fără sa aiba relatii, funcții, prieteni sus puși, samd.

    Asta-i realitatea dura.

    4
    0
    • Nu, dar aici e si imbecilitatea maxima, ca bombardierul e sinucigas sau macar cu tendinte de automutilare, nu scapi nevatamat dintr-o frontala la 100 kmh nici daca esti de fier.

      0
      0
    • #20 Comentariu nou

      @Vlad: evident, unor astfel de “barosani” le lipsește si minimul de abilitate in a șofa. Pe lângă faptul ca sunt tupeiști, estimează si total anapoda totul.

      Insa, daca legea s-ar aplica si fiecare și-ar face cu conștiința treaba, acești tolomaci n-ar ajunge in primul rând sa conducă pe drumurile publice. Nu vorbim despre pedepsirea ulterioară.

      0
      0
  11. #21 Comentariu nou

    Nu visa la schimbari rapide pentru ca masurile cu anularea probelor video si lipsa masurilor vine de la mandrii nostri politicieni, ce si-au asigurat lor spatele prin masurile astea. Ei faceau des magarii din-astea si aveau nevoie sa nu fie amendati sau lasati fara permis, din acest motiv au si dat legile astea. Profita de faptul ca avem un nou guvern si ia fa te rog o discutie la radio cu ministrul de interne (sau cine se ocupa de politie si legi in trafic) in care sa il intrebi CE si CAND are de gand sa faca ceva in privinta asta.
    Normal e ca: cine conduce fara permis (nu ca l-a uitat acasa, ci n-are deloc), cu permis suspendat sau cu permis fals pe langa amenda si dosar penal sa i se confiste pe loc masina. Cine depaseste pe linie continua (cazuri foarte frecvente) sa plateasca o amenda de minim 10.000 ron si la a doua abatere sa i se confiste masina.

    Intr-o perioada citeam aproape zilnic stirile dintr-o localitate mai mica, aproape ca nu era zi ca sa nu gaseasca politia pe cineva fara permis, cu permis suspendat sau falsificat. Multi dintre ei cred ca fac colectie de dosare penale, atata timp cat nu patesti nimic ce ti-e 1 sau 10 dosare. Pe cand daca ii arunci o ditamai amenda dar ii mai confisti si masina (marele lui bun de pret si efectiv arma cu care iti pune viata in pericol) l-ai rezolvat si iti garantez ca data viitoare nu mai face nici el, nici altii. Nu conduce masina lui? Nu conteaza, cine i-a dat-o trebuie sa fie pregatit sa suporte consecintele cand da masina unui altfel de inconstient.

    Asta mi se pare o masura normala si de bun simt care ar rezolva majoritatea problemelor. Ia vezi, propune-o ministrului sa vedem ce zice, ce scuze gaseste si cum se eschiveaza.

    14
    0
  12. #22 Comentariu nou

    Exact asa ceva s-a intamplat cu parintii unei colege de liceu a fratelui meu. Un bizon a depasit pe linie continua si le-a intrat pe banda, iar ei s-au rasturnat in sant. Ambii au murit pe loc, lasand singuri pe lume un copil de liceu si unul de scoala generala.

    0
    0
    • Ce tragedie ingrozitoare…

      Oare nu exista o asociatie a rudelor/urmasilor victimelor din accidente rutiere? O astfel de asiciatie ar putea face presiune publica eficienta pentru schimbarea legii.

      0
      0
  13. #24 Comentariu nou

    ceva de genul este si aici: https://youtu.be/lL6au8xWe7E?t=55

    0
    0
  14. #26 Comentariu nou

    De vina e „muschii mei minte nu are” in combinatie cu MAFIA DIN POLITIE! 😉 Atat timp cat „bombardierii” si beizadelele sunt protejati de politie, se intampla asa ceva. Micile increngaturi locale sau marile increngaturi judetene si nationale duc la un astfel de comportament iresponsabil, vatamator si chiar ucigas. Si, din pacate, nu numai pe sosele! Oriunde. Doar ieri am vazut dua stiri. Un patron de frizerie batut de tigani in Rosiorii de Vede pentru ca a refuzat sa-l tunda pe baiatul unui sef de clan local dupa ora inchiderii si un notar din Timisoara batut RAU tot de membrii unui clan tiganesc, pentru ca li s-a parut prea mare tariful cerut de acesta pentru o intelegre de pre-vanzare. Astia, daca nu se stiu protejati de politie, nu au tupeu sa faca asa ceva, mai ales ca multi dintre ei au dosare si „cozi”! Si sa nu mai vorbim de cati analfabeti au permise de conducere… Cred ca o mai tiim inte pe Rodica Popescu, din Tele7abc. Era sef de productie la publicitate si dup-aia a fost la noi, la BDR. Prin 2000 sau 2001, un „amarat” de sergent de jandarmi s-a urcat pe ea cu masina, pe trecerea de pietoni, avnd rosu la semafor! Rodica a stat in spital vreo juma’ de an atunci, s-a chinuit vreo doi ani cu recuperarea si are sechele fizice si psihice si in ziua de azi Iar animalul ala nu a patit absolut nimic! Nici macar o amenda! D-apoi sa-i dea femeii vreun leu… Cum sa se intaorca sistemul impotriva unei rotite, cum sa aiba reactii auto-imune? Si asta cu toate „pilele” pe care le-am pus toti in miscare. Raspunsurile era de genul „ba, tu vrei sa pedepsim un om de-al nostru sau vreti sa colaboram ok in continuare?”. Apropo, aseara era sa ma bat cu un bombardier sofer de duba, pentru ca mergeam in localitate cu 60 km/h, unde limita era de 50. Animalul imi tot dadea flash-uri din spate, sa merg mai repede, pentru ca nu ma putea depasi, pe contrasens venind masini una dupa alta. La un moment dat a reusit sa ma depaseasca si a incetinit in fata mea, obligandu-ma sa merg cu 20 la ora. Si inclusiv pe ceilalti din spatele meu. Dpa vreo 30 de secunde, cand am considerat ca „gluma” se lungise prea mult, i-am dat si eu flash-uri, insotite de claxoanele a cel putin 10 masini din urma. In momentul ala a franat si s-a dat jos din masina. Deci animalul nu se grabea nicaieri, doar avea chef de scandal! Si m-am dat jos si eu din masina, ducandu-ma spre el in ritm alert. S-a urcat la volan si a intins-o cu scart! Pai, vorba aluia, „ori suntem smecheri, ori nu mai suntem…”! Problema e ca astfel de idioti n-au nicio problema si nicio teama sa se dea la tine, daca sunt in masina!

    8
    0
  15. #27 Comentariu nou

    Buna ziua Vlad,
    Daca inaspresti sanctiunile, dar nu se aplica legea, dupa 2-3 ani se constata de catre o comsie parlamentara ca s-au inasprit degeaba si se gasesc cativa deputati si 1-2 senatori care sa propuna revenirea la sanctiunile initiale.
    Atata timp cat, pentru unii, legea se aplica doar pana cand dau un telefon ‘cui trebue’, vom avea in continuare multe victime pe sosele.
    In privinta camerelor de bord, cred ca legea spune doar ca trebuie sa fie omologate. Problema este deci procedura de omologare. Si faptul ca majoritatea soferilor nu sunt interesati de asta. Poate nici nu stiu ca se poate omologa, dara-mi-te sa stie cum!
    Cred ca omologarea e o idee buna. Ce te faci daca o camera de bord, chinezarie ieftina (chinezii stiu sa faca si lucruri bune, noi nu stim sa le cumparam pe acelea), inregistreaza imagini atat se neclare incat nu sa distinge numarulde inmatriculare al contravenientului? Problema este ca ar trebui sa poti face omologarea in aceleasi conditii in care faci ITP-ul la masina, nu sa trebuiasca sa umblii tu la autoritatea de metrologie!

    2
    0
    • Dacă se acceptă imaginile filmate din alte mașini, atunci nu mai pot pretinde că n-au știut, va fi altă presiune publică.

      0
      0
    • #29 Comentariu nou

      Eu asa interpretez exprimarea cu ‘trebuie sa fie omologate’!
      Nu puteau, in legislatie, sa interzica explicit camarela de bord. Au facut-o in regulamentul de aplicare, in procedura de omologare.
      Dat asta nu e totul, stiu intersectii in Bucuresti monitorizate de cel putin doua camara de trafic! Cate sanctiuni au fost date pe baza inregistrarilor facute? Poate reusesti, in calitate de jurnalst, sa obtii o statistica de la MAI.

      0
      0
  16. #30 Comentariu nou

    Legi aspre si aplicate. Nu exista alta solutie. Am condus in Romania peste 20 de ani si am trecut prin n situatii dificile in trafic. Cateodata ma intreb cum am supravietuit. Si totusi conduceam “tare”. Nu riscant, dar tare. Am emigrat in Australia si dupa numai un an aveam aproape maximum de puncte de penalizare si mii de dolari amenda. Acum conduc un Volvo vechi de 10 ani, nu mai am nici o dorinta sa imi iau masina smechera si provocarea maxima la volan este sa iau curbele la viteza legala aliniat perfect intre benzi 🙂 Peace of mind

    9
    0
  17. #31 Comentariu nou

    Ar trebui implementat un sistem ca in Germania de ex.
    https://www.youtube.com/watch?v=DffQVKOJ_vA
    Politia rutiera este uneori prezenta in trafic, in masini nemarcate, poate efectua masuratori de viteza din timpul deplasarii.

    Ma bucur ca in sfarsit subiectul asta al sigurantei rutiere devine din ce in ce mai important in mediul public.

    0
    0
    • #32 Comentariu nou

      @Alex:
      Nu înțelegi ca nu lipsa metodelor de “prindere” lipsesc? Ci lipsa aplicării de sancțiuni.
      Cat despre viteza, viteza in sine nu ucide, ci mai degrabă corelata cu prostia, neglijența si tupeul la volan.
      Daca esti bine instruit si esti conștient ca o masina este precum un pistol încărcat, te porți corespunzător.
      Spre exemplu, daca ploua torențial, deși am limita de 90kmph (sa zicem), reduc viteza la cat este necesar pentru păstra sentimentul de control si siguranța, pana la oprirea autovehiculului pe partea dreapta pe avarii (daca situația e super nasoala). Am văzut de multe ori berbeci care continuau sa “o calce”, deși ploua torențial si vizibilitatea era de cateva zeci de metri. Probabil ca ei se credeau pe niște culoare de zbor aeriene…idioți

      0
      0
  18. #33 Comentariu nou

    despre ce inaspriri de legi vorbim noi aici, daca l.am votat pe sinistrul bode cu zece maini in decembrie, dupa ce a lovit pe oamenii aia, in timp ce el ,,dormea,, in portbagaj de ostenit ce era?

    0
    0
  19. #34 Comentariu nou

    Din păcate pot confirma că în Albania, Bosnia, Georgia, toate tari mai înapoiate nu o sa vezi niciodată așa ceva. Am condus acolo și m-am simțit mai in siguranță.

    0
    1
    • #35 Comentariu nou

      @T
      Daca in acele tari legea si civilizatia se respecta, de ce zici tu ca sunt mai inapoiate?
      Nu cumva NOI suntem mai inapoiati?

      0
      0
  20. Inconstienta in stare pura. Din pacate nu doar lipsa infrastructurii este cauza multor accidente, ci si lipsa educatiei / civilizatiei.

    0
    0