Cursă auto nocturnă cu obstacole (încă) vivante

Oarecum în continuarea articolului despre Codul Rutier: am fost ieri până la Brăila și-napoi și m-a prins seara pe drum, prin satele Bărăganului, unde am întâlnit zeci de bicicliști fără niciun fel de semnalizare – adică nici lumini, de niciun fel, nici măcar veste reflectorizante sau ceva ochi de pisică, ba chiar, majoritatea, îmbrăcați în haine închise la culoare, anti-jeg.

Am mers pe drumuri județene înguste, cu ochii mijiți, să deslușesc în crepuscul sinucigașii care făceau slalom alcoolic în drumul lor spre case. Mi-a fost și frică să nu-i claxonez, ca nu carecumva să se sperie că nu-s singuri pe șosea, să se dezechilibreze și să cadă-n cap în șanț.

Eu cred că-i ceva chestie macho în zonă, vreun mod de-a sfida soarta și pericolul, că umblau mascați în întuneric nu doar bătrânii, cu tohanuri ruginite, de pe vremea CAP-urilor, ci și tineri, cu mountain-bike-uri de pe care cred că s-au muncit să scoată orice element reflectorizant înainte să iasă cu ele la play chicken cu mașinile.

Mulți dintre voi mi-ați reproșat că vreau un Cod Rutier cu sancțiuni draconice în condițiile în care nici cel actual nu se aplică. Chiar dacă nu sunt de acord cu legătura între cele două enunțuri, vă dau dreptate într-o anumită privință: Codul Rutier actual se aplică selectiv, după criterii stabilite uneori – deci nu de fiecare dată, dar orișicât – după gradul de prostie, lene sau rea voință a cine știe cărui șef de echipaj.

În Codul Rutier, circulația cu biciclete nesemnalizate pe timp de noapte este o contravenție sancționată, teoretic, foarte sever, în clasa a III-a de sancțiuni: 6-8 puncte de amendă, adică 870-1.160 lei.

Nu știu care este motivul procedural pentru care poliția rutieră nu aplică aceste sancțiuni bicicliștilor sinucigași care umplu drumurile județene după apusul soarelui. Ce așteaptă bravii noștri polițiști, să acționeze selecția naturală?

19 comentarii Adaugă comentariu

  1. Nostima chestia cu selectia naturala. Daca “selectia naturala” ar fi la butoane in RO, ar trebui sa lucreze in acord, 24/7. Da, din nou revenim la aplicarea legii. Sunt chestii elementare de siguranta care nu costa mult; probabil acesti lobotomizati fac o analiza rapida de cost/oportuntate si isi spun in sine: Vesta de protectie sau un rachiu la crasma din coltul satului? What could go wrong si aleg varianta a 2-a lasandu-si viata la mana providentei.

    Thumb up 4
  2. Cred ca un motiv pentru care politistii dau amenzi selectiv este faptul ca au mult de completat cu pixul pe procesul verbal de constatare a amenzii.

    Thumb up 5
  3. Nu trebuie se ne facem griji. Chestia aia cu: “Doar n-o sa mi se intample tocmai mie ” in cazul romanilor chiar funtioneaza, este clar o dovada de pragmatism. Romanii au preluat gena norocului de la porc, probabil prin incrucisari repetate in trecutul mitic. Daca nu si l-ar epuiza refuzand sa poarte veste si semnalizatoare refrectorizante pe bicicleta, cine stie? ne-am trezi cu zeci de mii de castigatori la fiecare extragere lotto. Ar ajunge castigurile sa fie de rasul curcilor.

    Thumb up 3
  4. Domnule Petreanu, chiar dacă e nefirească afirmația, problema e comunismul…
    În primul rând, chiar dacă am avut o revoluție acum vreo 3 decenii, spiritul comunist, întreținut și de conducerile pseudo-capitaliste de atunci încoace, nu a dispărut decât treptat și parțial.
    Dar să îmi argumentez prima afirmație. Timp de vreo 4 decenii comunismul, prin reprezentanții săi, ne-a educat ca și nație că statul are grijă de cetățenii lui: le dă mâncare, salarii, locuințe la prețuri decente, etc. Ba chiar pe mulți i-a adus la un nivel de trai la care nu ar fi ajuns veci prin eforturi proprii (vezi atâția proletari care peste noapte s-au trezit, fără prea multă muncă, la același nivel ca și chiaburii de altădată). Și, pentru că omul se obișnuiește repede cu binele, s-a obișnuit și cu lipsa grijilor: statul avea grijă de tot.
    Și până la urmă toți suntem exponenții statului comunist. Toți am fost educați că tătuca are grijă de noi și noi putem să uităm inclusiv de unele îndatoriri față de propria integritate.
    Unii, odată cu sus-numita “revoluție” au înțeles că libertatea echivalează cu nerespectarea legii, mai ales a pasajelor “mai puțin grave”.
    Mai e și proasta educație întreținută de oameni asemeni doamnei Andronescu, care uită că și copii de la țară trebuie să învețe în același ritm și condiții ca cei “de la capitală”..
    Ajunge?

    PS: Sistemul P.C.R. (pile, cunoștințe, relații) nu a murit niciodată. Păi de ce te-ar amenda șeful de post dacă tu îi plătești regulat tribut sub diferite forme.

    Thumb up 5
  5. Daca s-ar aplica acum, codul rutier pe bune, probabil ca cel putin 10-30% din traficul bucurestean ar scadea ca urmare a sanctiunilor. Iar modul in care am ajuns la acest procent este simplu, am numarat cate masini trec pe rosu, respectiv fac o ghidusie pe linia de tramvai sau linia continua respectiv neacordare de prioritate la trecerile de pietoni, intr-o dimineata pe o zona arbitrara din Bucuresti, Obor->Piata Victoriei si apoi am raportat cam cate masini traveseaza zona unde se produce infractiunea rutiera.
    Acum, de ce nu se intampla nici macar asta, desi intr-o vreme fix in fata IGP de pe Stefan Cel Mare, masinile de politie nu faceau ceva, cand o lua vreun meserias pe rosu sau pe linia de tramvai(inainte de gardulete), reprezinta un mister pentru mine si pentru oamenii din jur. Dar eu zic asa, intai sa se aplice codul rutier pe bune, iar cei prinsi obligati sa participe la un curs de legislatie rutiera/condus defensiv si asa, lucrurile se vor mai calma.
    Dar cum romanul, nu are in gena munca sistematica, nu se va intampla absolut nimic, ci vom incerca rezolvari din pix, marit amenzile sau niste sanctiuni draconice, care nu vor rezolva nimic, dar ii vor arde pe prostii care au avut ghinionul sa fie prinsi.
    Pe de alta parte, sa mergi prin zona rurala de sud a tarisoarei asteia, dupa ce se intuneca, este un sport extrem.

    Thumb up 4
  6. Stau de sapte ani in Belgia, din cand in cand ma dau cu bicicleta, ba pe sosea, ba prin paduri. Ar fi bine sa existe o legislatie mai severa, dar nu numai. Aici se considera ca orice victima pe sosea este o victima in plus, iar siguranta este pusa pe primul plan. Si asa, biciclistii sunt printre cele mai numeroase victime, cam o treime (intr-o tara cu piste de biciclete si o cultura rutiera).
    Ce-ar fi de facut?
    -separarea bicicletelor de traficul rutier “normal”/de viteza. Cel putin intre sate se pot trasa usor astfel de piste. In orase se pot gasi solutii, desi pare stramt, cu mici exceptii loc de o banda de biciclte exista. Mai trebuie ca si soferii sa respecte aceasta banda
    -stimularea portului de casti, lumini si alte accesorii de securitate (cadou la fiecare bicicleta cumparata, poate, sau echiparea din fabrica cu lumini). Cu bicicletele vechi ce putem face oare? Poate prin actiuni in scoli sa le echipam?
    -si da, amenzi grele pentru depasirea vitezei, mergand pana la confiscarea masinii utilizate. Poate suna ciudat, dar daca iti “imprumuti” masina prietenului stiind ca este un vitezoman inrait, n-ai si tu o parte de responsabilitate? daca esti cu el si-l lasi sa calce pedala cat poate, nu esti ce putin inconstient fata de eventualele consecinte (in limbaj juridic “din culpa”)?
    -si educatie, multa educatie
    Ca sa inchei intr-o nota mai optimista, astept masina autonoma, ma gandesc ca aceea nu va “taia curbele” si nu va depasi viteza regulamentara “doar cu putin” :)

    Thumb up 1
  7. Vlad,
    Problema biciclistilor este acuta si in Corbeanca. Am vazut nenumarate cazuri identice cu cele mentionate de tine: biciclisti imbracti in haie inchise la culoare, circuland cu biciclete nesemnalizate si fara faruri si, de multe ori, beti muci! Ca sa nu mai spun de cazurile in care-si cara fie mandra fie plodul pe bara bicicletei.

    Thumb up 1
  8. In loc de a propune amenzi draconice, aplicate aleatoriu & sporadic, mai bine ar iesi politistii din zonele astea periculoase la impartit avertismente / amenzi timp de vreo doua luni de zile. Astfel incit toti sinucigasii sa se doteze cu stopuri, faruri, catadioptri si alte elemente de siguranta.

    Rolul politiei este sa faca actiuni cu bataie lunga, de educatie si preventie. Pentru asa ceva trebuie implicate pe termen lung, nu doar interventia sporadica prin cite o amenda data unui singur nefericit. Nu, amenzi mici dar impartite tuturor care trec pe drumul ala, pina invata ca nu scapa nepedepsiti.

    Thumb up 4
  9. Biciclistii si pietonii nu sunt sanctionati de politisti din simplul motiv numit “prinde orbul, scoate-i ochii”. Nu ai cum da de urma unui biciclist sau pieton care ii intoarce spatele politistului, nu-l poate legitima si amenda. Dar soferul unui autoturism poate fi gasit dupa numarul masinii, amendat, incarcerat, executat (daca mai exista pedeapsa cu moartea). E o discriminare am putea spune, participantii la trafic fara motor nu pot fi facuti responsabili la fel ca cei cu motor. Ati auzit de amenzi de circulatie date unor pietoni care sar ca sinucigasii pe trecerea de pietoni pe rosu ca sa prinda tramvaiul? Daca un sofer loveste un pieton pe trecerea de pietoni pe ROSU pentru pietoni, este vinovat ca nu a redus viteza ca sa evite nebunia pietonului.

    Cum spuneam, orice chestie cu motor duce la responsabilitate conform cutumelor romanesti, asa ca urmatoarele vehicule bagate la responsabilitate vor fi bicicletele si trotinetele cu motor, mai ales trotinetele, ca alea au numai motor ca mijloc de deplasare.

    Thumb up 3
    • Actiunile de preventie se pot face si cu vedere spre pietoni / biciclisti. In Bucuresti sunt destui pietoni care traverseaza aiurea sub ochii politistilor, din automatism cortical. Pur si simplu s-ar zice ca au uitat ca de fapt este contraventie sa treci pe unde nu-i zebra/colt de intersectie.

      Dar politia nu prea vrea sa faca actiuni de-astea, fiindca nu da bine la imagine, plus ca in mod tacit se incearca incurajarea deplasarii alternative. Daca s-ar controla biciclistii prea la singe, rezultatul ar putea fi o descurajare a ciclismului. Cel putin asta inteleg ca este “logica” din spatele usilor inchise.

      Thumb up 0
    • Dupa sofer poti sa tragi legal cu pistolu daca nu opreste… dupa biciclist poti sa te uiti lung. De la biciclisti primesc doar MuePSD, ca sunt si beti de obicei! Si tineti cont ca politistii sunt ocupati cu radarele prin boscheti si cu ciugulitu spagii, nu stau ei de grija saracilor/fraierilor pe biciclete.

      Thumb up 0
  10. #14

    In satele alea cine crezi ca are bani sa plateasca amenzile alea? De-aia nu le face nimeni nimic. E ca la tarfele din parcari, le amendeaza, asa si? Singura solutie ar fi confiscarea bicicletelor (la tarfe nu stiu ce le-ar putea confisca…ca na…:)) Treaba e complexa ca tine de educatie mentalitate si astea dureaza pana se schimba.

    Thumb up 2
  11. Haha, tradiția e veche, Vlad. În 1997 am mers Vaslui – Bacău pe la 22:00 seara, vara. Într-un sat am întâlnit un tip beat-curcă care mergea, foarte concentrat, pe marcajul discontinuu de pe mijloc, încercând (probabil) să nu devieze foarte tare de la traseu. L-am claxonat și l-am ocolit, dar asta l-a enervat și l-am văzut în retrovizor aruncând cu o piatră după mine, nervos că i-am tulburat concentrarea. Nu cred că lucrurile s-au schimbat așa tare, doar veșnicia s-a născut la sat, nu?

    Thumb up 3
    • #16

      au asfaltat acum vreo 2 ani; carosabilul e relativ decent…
      păi și oamenii ăia, cu chiu cu vai reușeau să obțină o mișcare (relativ) rectilinie uniform variabilă în condiții de vînt lateral puternic cu frecvente schimbări de sens (mai ales în lunile sept-oct cînd iese tulburelu’…hîc) darmite să mai controleze și axa y (de gropi zic)…după aia le ieșeau vorbe, cum că-s proști…

      Thumb up 0
  12. bicicletele ca bicicletele, dar carutele sunt mult mai periculoase!
    iar rata amenzilor pentru contraventiile carutasilor este mai mica decat la pietoni sau biciclisti!
    caruta in romania este ca vaca in india!

    Thumb up 1
  13. Chiar ieri am fost la Bucuresti si am fost pe acelasi traseu. Lasand la o parte portiunile de lucrari mici temporare lasate neterminate cu zilele asa, merg regulamentar in localitati tocmai pentru a evita localnicii (carute, biciclisti, animale, etc.). Am vazut copii cu biciclete mergand aiurea pe carosabil, iar un carutas in Insuratei mi-a taiat fata, am franat sa-l las sa treaca… s-a gandit el ca are timp si are prioritate ca e localnic. Lumea nu pare sa priceapa ca drumul national e mult mai circulat acum si multi bezmetici merg mult mai repede decat este viteza legala, de asta se si intampla atatea accidente pe drumurile patriei.

    Thumb up 1
  14. ” Nu știu care este motivul procedural pentru care poliția rutieră nu aplică aceste sancțiuni bicicliștilor sinucigași care umplu drumurile județene după apusul soarelui. Ce așteaptă bravii noștri polițiști, să acționeze selecția naturală? ”

    Raspuns : TIMPUL TRECE , LEAFA MERGE
    Este mottoul bugetarilor .

    Thumb up 2

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Acest blog folosește serviciul Gravatar pentru afișarea pozei de profil a comentatorilor. Pentru setarea unui avatar, accesați acest link.