Autostrada valurilor

După ce că n-avem autostrăzi, chiar și alea puține care sunt au o calitate mizerabilă, de lumea a treia.

Spre mare, bucata până la Fundulea e o rușine, o arătură din beton denivelat și crăpat, tencuită de cârpaci în fiecare an cu niște găleți de asfalt care sare din rosturi la 10 minute după ce-a fost turnat.

Pe A1, șantierul nu se termină niciodată, și tot degeaba. Sâmbătă am dat o fugă până la Curtea de Argeș și mi-am tras palme, la propriu, pe valurile de asfalt ale autostrăzii:

M-am lămurit și unde era porțiunea respectivă: între km 35-30, spre București, o vălureală de te ia greața la propriu.

Tare mi-e teamă, prieteni, că țara asta se-nchide din ce în ce mai mult de la o zi la alta. Practic, România devine inutilizabilă.

Spuneam că am dat o fugă până la Curtea de Argeș pentru că… unde altundeva să te duci în weekend, din București, cu speranța să și ajungi?

Pe Valea Prahovei am renunțat să mai încerc. Ultimele experiențe au însemnat ambuteiaje de câte două-trei ore pe 40 de km, între Nistorești-Predeal.

Spre mare, alte ambuteiaje nesfârșite (cum e să nu faci un amărât de pasaj subteran la intersecția din Eforie Nord timp de 30 de ani?), plus demenții de pe A2, care fac tailgating la 160 la oră.

Spre Deltă, n-ai pe unde. Am fost la Brăila miercuri, am făcut 3 ore pentru 170 km și m-am ferit ca de ciumă de bicicliștii beți ce săreau din margini.

Dă-i spre Bâlea, atunci, că e drum pe A1, cu escală la Curtea de Argeș, unde n-am mai fost din clasa a II-a. Doar că, la radio, în mașină, am auzit știri despre ambuteiajul de 4 ore de pe Transfăgărășan și mi-a trecut cheful. Mă felicit că m-am dat 4 zile de dimineață până seara pe Transfăgărășan practic singur, acum vreo 10 ani, când aveam un Subaru nou și încă nu era la modă să faci traseul.

În rest, ce să vă spun… luasem un BMW M240i în teste pentru weekendul ăsta, nu de cumpărat, dăăă, ci de experimentat și de scris despre el.

Cu un motor de 3 litri și 320 CP la 1200 de kile, ai de-a face cu o explozie de energie și emoție în pachet compact. Mașina asta e suficient de confortabilă și agilă pentru utilizare zilnică, în oraș, dar destinul ei e să sfideze virajele și să țâșnească pe asfalt. Fiecare apăsare de accelerație e însoțită de un sunet gutural, de pumă înfuriată, iar cutia super-sport cu 8 rapoarte schimbă fulgerător. E genul de mașină pe care o vezi filmată din aer pe serpentine, în filme de acțiune sau în reclame cu bugete impertinent de mari, accelerând ca din pușcă și ținându-se supranatural pe trasa ideală în curbe ac-de-păr, doar că… unde, în România, mai ai loc de așa ceva, și ce drumuri mai permit, la noi, să conduci cu modul sport selectat fără să-i rupi bucșele în gropile, denivelările sau pragurile podețelor noastre rurale?

Am ajuns acasă și am parcat mașina, apoi i-am aruncat încă o privire, cu părere de rău. E superbă, e briliantă din punct de vedere tehnic, are o dinamică spectaculoasă, sună înnebunitor. Mi se rupe sufletul că trebuie s-o duc înapoi azi, dar mi-ar fi și mai milă dac-ar fi a mea.

Însă poza asta mi-a plăcut, o păstrez amintire:

30 comentarii Adaugă comentariu

  1. Dacă și-ar plăti lumea taxele și impozitele, dacă nu și le-ar mai băga pe offshore, să nu mustreze din nas dacă lucrează în IT și să plătească ca toată lumea, fără să-și pună numere de Bulgaria & din alte țări pe mașină, dacă, dacă, dacă… poate am avea autostrăzi și mai mult decât atât…

    Cât despre cazanul nemțesc… bleah.

    Thumb up 8
    • troll

      Thumb up 0
    • Iarasi vechea discutie cu oul si gaina.
      Daca s-ar fura mai putin, am avea mai multe (DN-uri bune, autostrazi, sosele de centura, etc).
      Cat despre plata taxelor si evaziune … putini inteleg ca e un joc cu suma nula. Ala care scapa de impozitul pe salariu (cu PFA si facturi bagate fara numar), isi face casa mai mare si baga bani mai multi la gaz, pentru incalzire, deci TVA si accize. Ala cu masina pe BG isi ia motor de 3.0, in loc de 1.8 cat si-ar fi luat pe RO, deci baga mai multa benzina si serveste accize si TVA asortate.

      Thumb up 0
    • Nu zic ca nu este corect ce spui, dar in Romania exista bani de autostrazi. Este cea mai mare minciuna sa zici ca nu avem bani. Poate nu sa facem 50 intr-un an, dar se puteau face pana acum. Daca intrebi care este adevaratul motiv ptr care nu se fac, inseamna ca nu esti atent ce se intampla in jurul tau de 30 de ani …

      Thumb up 0
    • bulache, oricat s-ar strange la bugetul romaniei, chiar daca am avea bugetul germaniei, rezultatele statului roman ar fi aceleasi!
      banii plecati din romania spre off-shore apartin in majoritate unor actuali sau fosti bugetari!
      asa ca nu mai manca rahat, cat timp capusezi bugetul!

      Thumb up 0
    • @Ciprian
      Vezi că apologia corupției ucide.

      @florin
      Îmi place comentariul tău fiindcă ți-ai dat un autodenunț. Nu merge să dai vina pe corupție dacă și tu o faci (apropo, every corruption is private corruption). Mă bucur să văd că noi trăim cum trăim în țara asta fiindcă tu și cei ca tine vă ziceți așa, în mintea voastră mârșavă, că dacă șuierați prin anumite lucruri în viață, înseamnă (chipurile) că plătiți mai mult. Hai sictir cu conjuncturile tale sardonice de alba-neagră.
      Norocul tău și al vostru e că americanii n-au intrat pe brânci să vă decimeze după 1989, cu neamurile voastre nomenclaturiste și securiste, cu tot.

      Auzi „bagă mai mulți bani … bagă mai multă benzină…” pay your fucking taxes & dues, corrupt bastards.

      Ca o observație, atitudinea & mentalitatea ta aptă de mârșăvii PFA-iste/bisnismene se regăsește și-n firmele de IT pentru care sistemul de sănătate a căzut. Da, da, corupție și mite, se știe, dar când și privatul a ajuns să-și bată joc, deja cereți să fi se întâmple nasoale cu vârf și îndesat.

      @UrsuPolar
      Adevăratul motiv (motive, la plural, defapt) se regăsește în comentariul meu. Citește-l încă o dată. Și lasă ironia de bază cu trăitul pe 30 de ani.

      @crappy
      Citește din nou și poate înțelegi a doua oară (însă, includ și ‘agenturili’ în ecuație; ca acum cu sistemul de sănătate, unde niște firme private de IT și angajații acestora și-au bătut joc de milioane de oameni).

      Thumb up 0
    • Siveco – firma IT care are doar contracte cu statul. Asa ca i-am putea spune firma de stat. Cealalta e TeamNet.

      Thumb up 0
    • troll psdist

      Thumb up 0
    • @Cipi
      Siveco, TeamNet și Asesoft sunt firme private. Toate sunt firme private, cu angajați privați, care și-au bătut joc față de populație. Boșii lor se tratează în străinătate, angajații lor au asigurare medicală privată.

      Așa că hai sictir, maoistule.

      Thumb up 0
    • @rilache cum e asta, “every corruption is private corruption”, ceva mai imbecil n-am citit demult, hahaha, adica privatii se corup intre ei ma-ntelegi, coae, statul e victima, daca ar fi numa stat n-ar fi nicio coruptie, ce sa mai vorbim

      ba rilache, de ce nu emigrezi tu in coreea de nord? acolo nu e sigur nicio coruptie, nu?

      Thumb up 0
    • Hai sa fim seriosi, Siveco, TeamNet și Asesoft desi sunt pe hartie firme private, sunt firme care exista doar si doar din si pentru sifonarea banilor statului. nu le putem numi chiar private. In rest, poate ambele puncte de vedere sunt valide. problemele sunt din ambele directii. cu siguranta statul roman este un dezastru pus pe furt, dar si toate artificiile financiare pt a plati mai putin taxe sau deloc sunt din aceeasi categorie.

      Thumb up 0
    • Din contră, hai să fim realiști: ălea-s firme private.
      Nu tragi de omul din paie când îți convine.

      Thumb up 0
  2. Si cum e cu “codul rutier draconic” intr-o astfel de mașinuța? Simti ca poti într-adevăr sa mergi cu doar 130km/h pe autostrada?! 🙊 Ma rog, nu la noi pe autostrada…
    Chiar si o depășire banala, pe un drum național, te-ar arunca lejer cu un 30-40km/h peste maxima admisă (deși pentru o scurta perioada, tot ilegal ar fi).

    Mai bine ți-ar fi dat-o la teste in Germania, pentru un Weekend, sa-i poti face cinste cu un review adevărat pe drumurile pentru care a fost gândita.

    Thumb up 3
    • Dacă simți că nu poți merge cu „mașinuța” în limitele legale, atunci nu prea ai ce căuta pe stradă.
      Iar dacă pentru „o depășire banală” ai fi nevoit să încalci limita de viteză legală… din nou, n-ai ce căuta la volan. Ca să încalci limita de viteză în depășire, înseamnă că-l depășești pe unul care merge aproape de acea limită, deci ești conștient că vei trece de limită. Cu diverse scuze penibile, de genul „mă fură mașina să accelerez” sau „moșcăitul din față merge prea încet, cu 90 km/h pe o porțiune de 100 km/h”…
      Ideea e că poți conduce și mama Koenigsegg-ului, dar regulile rutiere trebuie să le respecți.

      Iar mașina a fost dată la testare pentru drumurile de aici, că eu îmi iau mașina s-o conduc AICI, nu pe Nurburgring sau mai știu eu ce alt circuit. Condiții reale, de zi cu zi, în care mă sui în mașină dimineața și merg la muncă sau mă sui la volan în weekend și conduc prin zonă. Adică felul în care conduc marea majoritate a potențialilor clienți, nu „sportivii” de noapte, care-și turează cazanele obosite pe bulevarde aproape goale, făcând liniuțe și, ocazional, și câțiva morți…
      Un review făcut pe o autostradă din Germania nu e relevant pentru piața din România.

      Thumb up 0
    • @Aiurel: da, sigur, alt “Virgin Mary”. Paradoxul este ca sunt depășit in draci cand traversez Romanistanul…dar, ca de obicei, acest blog este citit doar de catre măicuțe 🧐

      Thumb up 0
  3. latifundiar sud american…lookalike.
    incearca valea doftanei. nu e aglomeratie, dar asfaltul e varza.
    sau spre siriu pe la nehoiu. e traseu bun de week end.

    Thumb up 3
  4. Poate de aia ne luam unii dintre noi off-roadere.
    Nu ca nu ne-ar placea sa avem infrastructura, dar daca tot n-avem, de ce sa nu ne bucuram de asta… Adica cu un Jimny sau un Patrol cu rapoarte scurte pleci de la semafor la fel de ars ca un bamveu de 200+CP iar croaziera oricum o faci la 80 km/h ca atata permite suprafata de rulare. Si cand, inevitabil, iei o groapa in plin cu o roata care are 20 cm de talon nu te schimonosesti tot la gandul ca tre’ sa indrepti/schimbi janta. Stii, cliseul ala de fetita de clasa a III-a, cu “fa rai din ce ai”?

    Thumb up 0
  5. #18

    Si de cand cu marirea salariilor si pensiilor o sa fie si mai rau ca toti or sa se dea cu masinile pe strazi, or sa ramana aia de la PBV fara VW in stocuri :D Si ca sa fim romani pana la capat noi refacem asfaltul fix in sezonul de vacante si la Predeal si pe A2 se asfalteaza (noroc ca au oprit pe A2), iar asta nu mai tine nici de bani nici de birocratie nici de nimic, tine de cat creier are nenea care le face. Intr-o tara cu climat tropical ei asfalteaza fix vara cand ar avea timp tot anul. Si pe litoral la fel, se renoveaza cand incepe sezonul. Ai zice ca le fac intentionat. In 10 ani autostrazile vor fi ca Magheru in zi de lucru. Si asta in conditiile in care multi pleaca din tara…Transportul ar trebui sa fie prioritatea 0 de la avioane la tramvaie. Toate vor deveni tot mai aglomerate. Doar o criza o sa mai reduca din iuresu asta :D Cel putin o perioada.
    PS. Si un gand “bun” pentru aia care inchiriaza ATV-uri peste tot si pentru aia care-i lasa.

    Thumb up 1
  6. soseaua pana la otopeni este buna?!
    de acolo se poate pleca spre destinatii unde nu exista problemele din articol!

    Thumb up 1
  7. “unde altundeva să te duci în weekend, din București, cu speranța să și ajungi?” -> la mall, mwhaaahaaa…

    Thumb up 4
  8. ASfalt bun, distanta mica, preturi mici la cazare si ancare, nu e aglomerat ca pe V.Ph, etc: Campulung Muscel.

    Thumb up 0
  9. Vlad, te rog sa verifici daca stirea este corecta si daca este sa anunti pe toata lumea ca Microsoft este companie penala si toti iubitorii de dna sa renunte sa mai foloseasca produsele acestor penali. Adevarat ca amenda a luat-o filiala din Ungaria dar aceasta apartine de Microsoft. Fara penali!

    Comisia SUA pentru Garanţii şi Tranzacţii financiare (SEC) a anunţat, luni, că Microsoft a acceptat plata a 25 de milioane de dolari (22,29 milioane euro), inclusiv o amendă penală de 8,75 milioane de dolari (7,79 milioane euro) impusă filialei Microsoft Ungaria, pentru soluţionarea litigiului, relatează agenţia de presă Reuters. https://www.stiripesurse.ro/dosarul-microsoft-din-ungaria-corup-ie-la-nivel-inalt-compania-americana-a-acceptat-sa-plateasca-o_1368772.html

    Thumb up 0
    • LOOOLLL, Microsoft cu o capitalizare de piata de 1000 mld $ si cu o cifra de afaceri der 125mld $, sa se impiedice de o amenda de 25 mio $. Imi vine in minte doar vorba lu’ Base: i-am ciuruit hahahah.

      Thumb up 0
  10. Suntem dupa noua ani de crestere continua economica a Romaniei. Am ajuns cu un PIB de aproximativ 200 de miliarde de euro fata de 130 de miliarde in 2011. Avem la dispozitie fonduri europene de peste 30 de miliarde de euro doar pentru perioada 2014-2020. Dar zici ca tot nu sunt bani, ca ii fura boborul care nu plateste taxe.

    Ia da o fuga nu in Germania, nici macar in Polonia. Da o fuga in Bulgaria, teoretic o tara mai saraca, si o sa vezi ce se poate face in materie de autostrazi daca exista ceva cap si vointa politica. Asta ne lipseste noua,

    Thumb up 0
    • Asta era un raspuns pentru Rilache, nu stiu cum a ajuns aici.

      Thumb up 0
    • O buna parte din cresterea asta e pe consum si artificiala, prin umflarea salariilor la stat. Investitiile subt insa praf. O sa ne coste “cresterea” asta de n-o sa ne vedem, si ticalosii tot n-o sa-si asume nimic.

  11. Salut Vlad
    In Marea Britanie se aplicau legile si inainte, cand aveau ceva mai multi morti, cu actualele doar au imbunatatit ceva ce erea bun … la noi daca legea actuala nu se aplica, de ce crezi ca s-ar aplica una mai drastica?
    Marea noastra problema e ca legea nu se aplica, adica avem nevoie de “reinforcing the law”, cum spun americanii.
    Si acum legea sanctioneaza nepurtarea centurii, vorbitul la telefon, nepurtarea copiilor in scaune dedicate, nerespectarea vitezei/prioritatii/benzii continue, etc…. si vedem ca majoritatea soferilor trateaza cu condescenta aceste lucruri, desi probabil sunt principalele cauze ale accidentelor si mortalitatii de pe soselele noastre.
    Avem nevoie de o reforma profunda. Acum se vaneaza medicii spagari, hai sa vanam si politistii care nu-si fac treaba. Hai sa suspendam orice politist care circula fara centura sau vorbind la telefon, chiar daca este in afara serviciului … daca ei dau cu flit legii, romanul ce sa respecte? Crezi ca in Anglia nu ar creste nr de accidente daca politistii ar fi ca ai nostri?
    Hai sa creem o institutie a judecatorilor care analizeaza si iau o decizie in maxim 3 zile la orice contestatie a unei amenzi/sanctiuni, nu orice smecher sa poata umbla pe strazi a doua zi dupa ce i s-a ridicat permisul.
    La final schimbam si Codul Rutier si crestem sanctiunile pentru principalele cauze ale accidentelor … si vom sti ca vor fi eficiente …. pentru ca se vor aplica.

    Thumb up 0
  12. Plec duminica 28.07.2019 la bulgari din acelasi motiv invocat si de tine. Veliko Tarnovo, trece bac pe la Silistra si vizitat orasul. Vin din Galati si pur si simplu nu am unde sa merg in jur. Ma tenteaza Odessa, Ucraina insa pare cam riscant avand in masina si doi copii.

    Thumb up 0

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Acest blog folosește serviciul Gravatar pentru afișarea pozei de profil a comentatorilor. Pentru setarea unui avatar, accesați acest link.