Dăruieşte lumină! (acum la propriu, kWh cu kWh)

Iată o ocazie irezistibilă: posibilitatea de a face o faptă bună fără nici un cost, taman în Săptămâna Mare.

Pe scurt: E.ON România oferă 100.000 de kWh care pot fi donaţi unul câte unul, click cu click, unor spitale, şcoli, centre pentru copii sau case de bătrâni. Fiecare kilowatt este scăzut din facturile viitoare. Numărul kilowaţilor donaţi este contorizat permanent iar pagina campaniei arată aşa:

EON2

Instituţiile care pot primi kilowaţi gratis sunt nominalizate şi fiecare dintre ele are o scurtă pledoarie către noi, donatorii.

De exemplu, Colegiul Terezianum din Sibiu spune: “primim copii cu poftă de mâncare şi scoatem bucătari care te fac să te lingi pe degete”, Şcoala de nevăzători din Cluj motivează: “poate părea ciudat să donezi lumină unor copii cu deficienţe de vedere. Dar adevarul e că pentru ei, lumina vine de la computerele pe care s-au obişnuit să le folosească şi fără să vadă ecranul”, Centrul de copii Aurora pledează aşa: “nu ducem niciodată lipsă de speranţă. Încercăm sa îi educăm pe fiecare după abilităţile lui, pentru a putea să-şi poarte singur de grijă în viaţă” etc.

Care e mecanismul? Intri pe pagina Dăruieşte lumină şi alegi între “spitale, şcoli, centre de copii sau case de bătrâni”. Fiecare categorie are o listă de posibili primitori ai donaţiei. Când te-ai hotărât cui vrei să dai 1 kWh – sau, mai bine zis, cui vrei ca E.ON să dea 1 kWh – apeşi butonul “like” din dreapta şi cu asta, gata, ai donat.

EON1

Practic, E.ON România ne invită să facem pe cheltuiala sa 100.000 de fapte bune cu 100.000 de clickuri.

E o campanie pe care o susţin din toată inima. Unele dintre instituţiile care primesc kilowaţii vor economisi astfel banii de energie electrică pe luni de zile – poate chiar ani!

17 comentarii Adaugă comentariu

  1. Dragă domnule Petreanu, campania asta este o vrăjeală. Prețul unui kWh este de vreo 0,5 lei (o,5393 lei, http://alphadev.ro/cityrant/?p=171). La consumator. Cu TVA, CPC, certificate verzi etc. Asta se traduce într-un total de vreo 50.000 de lei (vreo 11.500 de euro) donați de E.ON dacă se strînge suta de mii de like-uri. (Dar, de fapt, mai puțin, pentru că pe ei îi costă lejer mai puțin de 0,5 lei.) În contextul în care profitul E.ON pe 2013 a fost, conform ministerului de finanțe, 224.466.064 lei (vreo 50 de milioane de euro). Profitul, că cifra de afaceri a fost de vreo 4,7 miliarde de lei. Adică ce donează ei, cu generozitate, de Paște, reprezintă vreo 0,02% din cît au cîștigat anul trecut. Mda, drăguț mod de a strînge 100.000 de like-uri, mimînd și generozitatea pe deasupra. Apropo, un frigider obișnuit consumă (conform etichetei) vreo 250 kWh/an. Adică spitalul orășenesc Oțelul Roșu încă n-are (de la E.ON) suficientă energie pentru păstrarea sîngelui timp de un an. E, de fapt, o vînătoare de like-uri cu pretenții de generozitate. Domnii de la CSR care au gîndit-o au uitat de “R”-ul ăla din coadă.

    Thumb up 0
    • Domnule Nelămurit, am citit cu amărăciune mesajul dv. Mărturisesc că primul reflex a fost să-l trimit la gunoi – o dată, pentru e profund nedrept, şi apoi pentru că, aproape sigur, el va descuraja câţiva cititori să facă un gest de bunăvoinţă.

      Apoi m-am gândit că lucrurile astea nu trebuie să rămână aşa. Dumneavoastră reprezentaţi ceva foarte urât în societatea noastră şi împotriva dv. trebuie să reacţionez.

      Dumneavoastră sunteţi cârcotaşul fără rost, meschinul de serviciu, căutătorul de dinţi al tuturor cailor oferiţi în dar. Dumneavoastră, domnule Nelămurit, sunteţi mitocanul care ţipă că nu-i destul când primeşte orice, care se simte mereu nedreptăţit că altul are în timp ce el nu, dumneavoastră sunteţi cel care cântăreşte greutatea oricărui gest pe cântarul propriilor sale neîmpliniri şi neajunsuri.

      Dv sunteţi cerşetorul care te scuipă când îi dai un leu – “păi dă, boierule, mai mult, că ai de unde, ia uite ce franţuzoaică fuţi!”

      Întrebarea dv, de ce nu donează E.ON mai mult, nu-şi are rostul. Atât donează acum E.ON. La anul poate va fi mai mult sau poate nu va mai fi deloc. Dar dv. puteţi face o faptă bună acum şi nu consideraţi că merită să vă deranjaţi, că e “prea puţin”. Faceţi socoteli şi scrieţi argumentaţii care nu pot ascunde acest adevăr simplu, trist şi descurajant: aveţi ocazia să daţi un exemplu bun şi alegeţi să fiţi unul rău.

      V-am oferit ocazia unui gest pozitiv, fie el mărunt, dar aţi ales să comiteţi o mojicie totalmente gratuită.

      Sunteţi un eşec, domnule.

    • Ce rau esti. Acum e nelamurit si de ce a scris el. Omu’e romanul fantastic din spatele stirilor noastre din fiecare dimineata.

      Thumb up 0
    • E simplu: ceri puțin, primești puțin.

      Chestia asta cu „să ne mulțumim cu puțin”, cu „anul viitor o să fie mai mult” e o atitudine foarte proastă.

      Thumb up 0
    • Mai bine il dati la EON decat la Iohannis… :)

      Macar EON face ceva cu el.

      Thumb up 0
  2. Nelamuritul are dreptate, cand stai sa faci calcule.
    Cand te gandesti ca nimeni nu e obligat sa dea doar pt ca are, campania incepe sa capete sens. Eu astept si alte campanii de 11.500 de euro. Care mai da?

    Thumb up 0
  3. lasa-l ca nu intelege. eu am donat acum.

    Thumb up 0
  4. #8

    In alta ordine de idei, daca nu esti pe Facebook nu existi !
    Asa ca rog un binevoitor posesor de cont, un like ptr. Centrul de transfuzie Salaj.
    Multumesc !

    Thumb up 0
  5. Cu riscul de a mi-o lua si eu pe cocoasa de la Vlad, incerc sa ma joc putin de-a avocatul diavolului – scuze, Moise! :-)

    Poate pentru primul comentator nu e vorba neaparat de cuantificarea marinimiei E.ON (la urma urmei, e o fapta buna indiferent de suma oferita, puteau sa fie si 100 de Eur catre un camin de batrani – sa fie primiti!) ci mai degraba de modul cum a ales sa o faca – oarecum banal si gen “sa-mi iasa si mie ceva”.

    Daca cei care au facut campania de acu’ 2-3 zile pentru Paul macar au mobilizat oamenii sa iasa la alergat ca sa “doneze” kilometri contra Eur, cei de la E.On iti cer un like si atat. De acord, in ambele cazuri e de fapt un mic “troc” cu constiinta oamenilor (“ok, stim ca nu ai sau iti e greu sa donezi personal cativa Eur in scop umanitar, lasa ca o facem noi in locul tau dar uite ce am vrea sa faci si tu in schimb pentru noi”) insa parca echipa de marketing a lui Paul a gasit ceva mai interesant decat banalul cersit de like-uri pe FB (btw – nu am cont acolo, altfel as fi facut acest minim efort si acum; in schimb, oricum alerg vreo 10-12km pe saptamana, de ce sa nu ii si “donez”?)

    Intr-un final, campaniile de genul asta sunt benefice si sper ca firmele respective sa doneze bugetul alocat indiferent daca se strang sau nu acele like-uri/inscrieri etc. La fel de bine, campaniile astea ar putea foarte bine sa nu existe; banii respectivi pot fi donati direct beneficiarilor alesi, chiar si anonim (daca tot e Saptamana Mare, asa e crestineste) sau macar fara mare tam-tam public cu like-uri si pagini de adeziune.

    Iar daca tot o faci public pentru a ii responsabiliza si pe altii, fa-o in asa fel incat nimeni sa nu iti poata reprosa ca ai avea si tu ceva de castigat. Ca paralela cu cersetorul de mai sus: “mah, iti dau 5 lei ca esti amarat, da macar sterge-mi putin parbrizul asta de praf”. Dai ca vrei sa te implici si rezonezi cu subiectul, nu ca sa primesti ceva la schimb.

    Altfel, cred ca am mai spus-o pe aici, visez la ziua aia in care o sa vedem campanii ale primariei sau (de ce nu!) ale guvernului, sa ne intrebe “dragilor, avem vreo X mld. eur colectati din taxe pe care nu prea mai stim pe ce sa ii cheltuim, cam unde ati vrea sa se duca? A. Spitale B. Educatie C. Infrastructura D. Cazuri sociale. Dati Like pe optiunea dorita ca sa le transferam 10 Eur!”. Hai, ca nu e asa de greu.

    Thumb up 0
  6. Pe mine m-au emoționat msg celor care voiau sa primească reducerea asta de curent. Si cam asta cred ca urmarea campania ca nu are nevoie eon sa adune likeuri, get real
    Iar boului nelămurit cu primul comentariu ii transmit un sincer “S-o fuți pe mă-ta!”

    Thumb up 0
  7. Vlad, intreaba-i te rog cind ne vor reduce facturile la curent pentru perioda cind ne-au fost incarcate aiurea cu vreo 20%? Pentru ca de campanii aiurea au bani si interes, insa de cerut scuze pentru atitudinea unor angajati din cauza carora populatia a platit suplimentar nu gasesc timp.
    Serios! Stai la tara, si sint perfect convins ca al tau cuptor cu microunde functioneaza perfect si in parametri. Sau ca becuri din casa nu fileaza seara. Sau caderile de curent nu sint la ordinea zilei.
    Si mai ales costurile de racordare la nenorocita aia de retea sint imense pentru ca de ce nu.
    Daca astea se rezolva, sincer particip din tot sufletul la orice campanie. Gratis!.
    Pina atunci e bine sa ne vedem putin si de verticalitatea cu care ne laudam ca o avem.
    Si daca cineva are chef sa-mi transmita mesaje de genul celui de mai sus ( foarte elegant ), bagati mare.

    Thumb up 0
    • like-ul de la mine merge la tine nu la ipocritii care isi (mai) bifeaza o activitate la “responsabilitate corporatista”.

      Thumb up 0
    • una-i una, alta-i alta.

    • Dacă sunt lipsită de verticalitate pentru ca pot ajuta (si in acest fel) pe cineva care chiar are nevoie, nu îmi pasa ca oricine altcineva face judecați de valoare si ma considera cum dorește . Cât despre interesul firmei respective de a bifa o campanie socială , ce sa zic….la mai multe :) . Dar eu fac ce pot: dau un kWh pt cei loviți de soarta de la Cluj.
      In rest, putem sa ii înjuram (si sunt destule motive, poate ca nu întodeauna imputabile lor – dar ce mai contează ) pentru ca mi-au ars televizorul sau frigiderul sau pentru ca mi-au greșit factura sau pentru ca ma țin ore la coada pentru o amărâta de informație. Dar sa ii înjur si atunci când fac lucruri bune, poate prea putine, e adevărat …..le las altora plăcerea . Dar cei care au nevoie de kilowattii aia ce vina au?

      Thumb up 0
    • @petreanu clar una e una, alta e alta. Insa stii cum vad eu asocierea cu aceste campanii ale acestor firme? Ca si cum tu si Liiceanu ati fi sustinatori pentru o campanie social media in numele lui Becali.

      @UNA problema mea nu e cu oamenii nevoiasi sau institutii anume. Ce spui tu acolo e pur si simplu dubios. Eu am ceva cu compania care face aceasta campanie. Atit. Si sint perfect convins ca nici o companie nu e fara cusur. Insa la mine limita este atunci cind acea companie face niste ilegalitati dovedite care afecteaza absolut toti clientii sai. Cam peste 50% din populatia tarii. Pentru care trebuiau reduse facturi, care merita niste scuze pentru ca niste neni au facut mizerii in numele lor etc. La fel si cu Petrom. Mizerabili. Nu sint pentru asocierea cu asa ceva. Niciodata. Si sincer mi-ar folosi acei bani incasati pentru asa ceva, insa inca mai am acea asa zisa verticalitate de care nu ma despart. Uite, pentru actele pentru autorizatia de construire nu am dat absolut nici o mita, atentie etc. Desi puteam grabi procesul considerabil. Si era total in interesul meu sa o fac.
      E un fel de ipocrizie din punctul meu de vedere.
      UNA, sa-ti raspund la intrebare. ENEL putea face aceste donatii si fara campanii si alte mizerii. E atit de simplu.

      Thumb up 0
  8. Poate ca fac si altfel de donații . Si hotărăște-te, ii urăști pe cei de la ENEL

    Thumb up 0
  9. Cum au inteles romanii, din Canada, ca sta treaba… :)
    Paste Fericit!
    https://www.facebook.com/accent.montreal?fref=ts

    Thumb up 0