Electrică sau termică?

Mai merită acum să dai mașina cu motor cu ardere internă pe un automobil cu propulsie electrică? Mai jos, calcule, estimări și întrebări.

Circulă pe net o (nouă) ofertă de la un furnizor de electricitate, care presupune un „abonament zilnic” (de ce?) în valoare de 0,49 lei, plus prețul propriu zis al energiei, adică 2,991 lei/kWh.

Dar nu se termină aici: „Clientul, pe lângă prețul energiei menţionat mai sus, va trebui să achite, conform legislației în vigoare, şi tarifele reglementate pentru serviciile de transport, de sistem, tarifele de distribuţie, contribuția pentru cogenerarea de înaltă eficienţă, valoarea certificatelor verzi, conform legislației în vigoare, precum şi orice alte eventuale tarife reglementate introduse prin acte normative, aplicabile pe perioada de consum facturată.”

Adică mai pune, frățică, măcar 50% – că doar statul trebuie să ia și el bani cu găleata de undeva, nu?

Nu e singura „super-ofertă” de acest gen – asta e, cu o scumpire suntem toți datori – unele sunt chiar mai rele, iar singura soluție pentru menținerea cheltuielilor casei cu electricitatea la un nivel acceptabil este, deocamdată, compensarea făcută de stat. Doar că… unu, nu știm cât va mai ține, și doi, există acolo o limitare în consum de 255 kWh lunar, ca medie anuală, care impune reducerea consumului casnic pentru fiecare casă.

Și, cu asta, vin la întrebarea acestui articol: mai merită acum să ai/să-ți cumperi mașină electrică? Mai este folosirea zilnică a unei mașini electrice o alegere inteligentă din punct de vedere financiar?¹

Mă-nvârt de ceva vreme în jurul ideii de a cumpăra una. Ca membru fondator în Clubul Temporizatorilor, mă tot documentez, tot măsor și cântăresc – adică, în general, trag de timp așteptând să văd dacă-mi trece.

Deocamdată nu mi-a trecut, dar nici nu-i decât vreun an de cumpănire. Ar mai fi timp.

Problema e că, până acum, principala întrebare era dacă e cazul să iau o mașină electrică sau nu. Adică, dacă-i ok să vând ce am acum (pe benzină) și să trec pe motor electric, pentru motivele pentru care se fac astfel de schimbări: cheltuieli mai mici, în primul rând, dar și pentru a polua mai puțin, și chiar și pentru plăcerea de a deține un obiect nou și modern.

Doar că, de când au început să crească prețurile la energie, alegerea nu mai pare așa clară. Avantajul costurilor mici de alimentare a mai pălit. Rămân, desigur, altele, însă parcă-parcă se mai echilibrează balanța, nu credeți? Iată:

AVANTAJE PENTRU MAȘINILE CU MOTOR TERMICAVANTAJE PENTRU MAȘINILE CU MOTOR ELECTRIC
Preț mai mic de achiziție
Autonomie (în general) mai mare
Posibilitate de alimentare rapidă (durează max 5 minute să pui carburant, să plătești și să pleci)
Rețele de service și mentenanță bine rodate, știi la ce să te aștepți
Valoare de revânzare clară
Cost mic de întreținere (n-ai cutie de viteze, n-ai motor cu zeci de piese în mișcare, n-ai de schimbat ulei, filtru de aer etc)
Dinamică mai bună (în general), deoarece cuplul maxim e disponibil instantaneu
Mai silențioase
Nu poluează (în mers)
DEZAVANTAJE PENTRU MAȘINILE CU MOTOR TERMICDEZAVANTAJE PENTRU MAȘINILE CU MOTOR ELECTRIC
Cost de service și consumabile mai mare (mai multe piese în mișcare, mai multe fluide/filtre de înlocuit)
Poluează
Autonomie redusă (deși în creștere)
Timp mare de încărcare
Rețea slab dezvoltată de încărcare

Și, mai nou, la dezavantaje a intrat (a dat ușa de perete, la drept vorbind) prețul curentului.

Ca să fie clar, mă uit după o electrică pe care s-o pot folosi și pe distanțe lungi, la o adică (tot respectul pentru Dacia Spring, dar nu se încadrează; nu vreau o a doua mașină, vreau o singură mașină; nu caut doar o mașinuță de dus și-ntors de la birou, caut ceva de folosit zilnic, dar cu care aș putea pleca și în vacanță, la o adică).

Calcule, acum:

Consumul meu mediu de benzină este acum de 8,5 litri/100 km și fac cam 15.000 km/an. Asta înseamnă un consum anual de 1.275 litri de benzină. La un preț mediu de 7,5 lei/litru, rezultă un cost mediu de 9.562,5 lei într-un an cu benzina. Hai să zicem 10.000 de lei doar pentru carburant (de altfel, ăsta e un calcul pe care oricine vrea să-și ia o mașină ar trebui să-l facă: folosirea oricărui autovehicul presupune costuri permanente – nu doar carburant, ci și consumabile, reparații, asigurări; suma nu e niciodată neglijabilă).

Dar cât costă alimentarea unei mașini electrice care acumulează 15.000 de km anual?

În primul rând, mi-e neclar cum stăm cu consumul la electrice. Din câte am citit, acesta poate varia foarte mult, mai ales de la anotimp la anotimp (eu, unul, sigur n-aș merge fără căldură iarna).

În prezentările comerciale ale mașinilor electrice, producătorii dau diverse autonomii (care știm că-s la fel de reale ca unicornii) dar, în funcție de acestea și de capacitățile bateriilor respective, putem calcula consumul (măcar teoretic) în kWh la suta de kilometri.

Iau două modele la întâmplare (ok, recunosc că m-am și uitat mai atent la ele):

Pentru Hyundai Ioniq 5, de pildă, producătorul declară „autonomie maxima de 507 km pentru versiunea cu baterie de 77,4 kWh (2WD), conform ciclului WLTP.”

Ceea ce, sincer să fiu, nu înseamnă mare lucru, că nu șofezi mereu doar cu tracțiune față și n-o faci doar în condiții ideale, chiar dacă standardul WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) promite date ceva mai aproape de realitate. În plus, capacitatea netă a bateriei e mai mică, lucru pe care producătorul nu-l scoate chiar așa de evident în față, așa că și consumul e, de fapt, mai mare la sută decât cel calculat pentru valoarea brută comunicată.

Dar, să zicem. Consumul declarat pentru Ioniq 5 ar fi, în acest caz, 15,26 kWh/100 km. Aș pune, liniștit, 16, poate chiar 17 kWh/100 km.

În cazul VW ID.4, de pildă, Grupul VAG precizează că „la modelele 1ST și 1ST Max este disponibilă o baterie cu capacitate energetică netă de 77 kWh și o plajă de autonomie de 360-520 km”. Mulțumesc, ce să zic, variația în autonomia comunicată nu este decât de 45%, cu ce te mai ajută asta dacă vrei să-ți faci calculele?

În fine, să punem o autonomie medie de 440 km (mă îndoiesc, dar fie): cu bateria la o valoare netă (rezonabilă) de 70 kWh, consumul ar fi de 17,5 kWh/100 km.

Aș putea continua împărțirile și înmulțirile acestea și pentru alte modele dar presupun că e acceptabilă o valoare de 17 kWh/100 km pentru o electrică cât de cât spațioasă și cu autonomie ce-ți permite să ajungi, totuși, până la Brașov iarna. Zic 17 kWh/100 km ca să nu spun 25 🙂

Pentru 15.000 de km anual, rezultă un consum energetic de 2.550 kWh.

Cifra aceasta e importantă pentru că poate fi cântărită în două feluri.

Dacă o înmulțești cu costul compensat al curentului², adică 0,80 lei/kWh, ieși bine: 2.040 de lei anual, adică de 5 ori mai puțin ca prețul benzinei pentru aceiași kilometri.

Sau, mai precis, ieșeai bine până în urmă cu câteva luni, pentru că… 2.550 kWh anual înseamnă 212,5 kWh lunar. Practic, doar din alimentarea mașinii electrice acasă aproape că atingi plafonul de compensare (nu cred că alimentarea la stații publice e fezabilă deocamdată, cel puțin nu zi de zi; dacă stai la bloc o electrică este, cel puțin deocamdată, o opțiune total nerealistă – altă discuție aici, promit s-o deschid într-un viitor articol). Ce e în plus – adică aproape tot consumul tău casnic lunar – se va tarifa la prețul de piață liberă al furnizorului – sau, invers, tot ce încarci acasă încarci la prețul de pe piața dereglementată. Cât este acesta? Păi, să ne întoarcem la începutul articolului: 2,991 lei/kWh, dar fără „tarife, contribuții, certificate, taxe șamd”. Or, de-aici încolo, Dumnezeu cu mila, că ce iei pe mere (cost redus cu consumul mașinii) dai pe pere (curentul consumat în casă, lună de lună). La un kWh de 4 lei, costul cu consumul (teoretic!) al unei electrice depășește costul cu benzina al unei mașini cu motor termic: 2550 kWh anual x 4 lei/kWh = 10.200 lei anual, cu 200 peste costul cu benzina.

Desigur, mai sunt și altele de luat în calcul: prețul mai mare de achiziție, dar și costul mai mic de service; autonomia mai mică, dar și dinamica mai bună etc, etc, etc.

Deci? Cum e, în condițiile astea? Mai merită o mașină electrică? Iar dacă printre cititori e vreun proprietar de mașină electrică care poate să ne lămurească cu calculele privind costurile de utilizare, comparativ cu cele ale termicelor, e binevenit.

________________________

1) În privința alegerilor inteligente dpdv financiar, vă recomand să aruncați o privire pe Școala de bani, că acolo sunt multe obiceiuri simple de-nvățat ca să nu mai simțim că ne fug mereu banii printre degete.

2) E așa:

– maximum 0,68 lei/kWh, cu TVA inclus, în cazul clienţilor casnici al căror consum mediu lunar realizat la locul de consum este cuprins între 0 – 100 KWh inclusiv;

– maximum 0,80 lei/kWh, cu TVA inclus, în cazul clienţilor casnici al căror consum mediu lunar realizat la locul de consum în anul 2021 a fost între 100,01 – 300 kWh, pentru un consum lunar care este de maximum 255 kWh. Consumul de energie electrică ce depășeste 255KWh /luna se facturează la preț întreg.

Articol din categoria: ACTUALITATE, ADVERTORIAL

77 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    Nu este nicio sfîrîiala! Stai pe benzina! Atîta timp cît nu se dezvoltă o pila electrică nucleară, alimentarea pe baterii a unul vehicul este asemănătoare cu electrocarele!
    Toți bogătanii și snobii și-au luat electrocare, scumpe și si mai scumpe de întreținut! Apoi durata de viață a bateriilor nu dă pe afară de lungime! Cică ar fi vreo 6000 de cicluri de încărcare! Dacă topesc bateria zilnic, ar veni cam 6000 de zile, de împărțit la 365, cît dă? Cam 16 ani! Teoretic! Practic însă nu se știe! Depinde de mulți factori!
    După ce viața bateriei este terminată, ce faci cu ea? Deocamdată nimeni nu știe!
    Așa că eu aș mai temporiza dorința de nou și inedit pîna cînd sursa de alimentare va fi sigură și aș zice că și moca! Părerea mea!
    P.S. am lucrat la Electrica-Enel de cînd am terminat liceul energetic și pînă la pensie! Am primit „oferta” ca de la 8. 12. 2022 prețul la tariful meu, Enel simplu anual , va fi 4,09 lei ! Tot să încarci mașini electrice! Asa că revizuiți calculele! Dacă intri pe myEnel, veți vedea că prețul este 5 lei si ceva per kilowattoră!!M-am dus în secunda doi la Hidroelectrica, cu toate că am pierdut un beneficiu de pensionar Enel de 1200kWh pe an gratuiți dar impozabili!

    15
    6
    • A sunat la radio un uberist, cand am vorbit de electrice: schimbase bateria la a lui dupa 3 ani, facuse 187.000 km. Nu au acceptat-o pe garantie (nu stiu de ce), asa ca a platit-o: 53.000 de lei 😳🫣

      0
      0
    • #3 Comentariu nou

      Cred ca am auzit si eu acea emisiune, zicea ca n-a acceptat Nissan sa ii schimbe bateria, asa ca banuiesc ca e vorba de un Nissan Leaf. Din ce vad pe site, garantia bateriei e de 8 ani sau 160.000 km, asa ca el pe la 187.000 km nu s-a mai incadrat. Cu masinile de uber/taxi/curierat in general iesi rapid din garantie dupa numarul de km, nu de ani.

      Totusi, din cate stiu la Leaf se poate face rebuild la baterie, nu e neaparat sa dai 10.000 de euro pe una noua, care te tine iar 180.000 km. Depinde si unde gasesti un service care sa iti faca bine operatiunea si sa ai si ceva garantie.

      La subiect, daca stai la casa si poti sa iti pui panouri fotovoltaice care sa compenseze putin consumul, ar merita o masina, altfel pretul asta reglementat si pretul mic la Hidroelectrica nu stiu cat va mai continua (pe termen lung). Si da, daca ai banii necesari, ca totusi un Ioniq nou e peste 40.000 euro, cu tot cu rabla. Si nu cred ca e varianta aia cu baterie mare.

      0
      0
    • #4 Comentariu nou

      Cat costa un plin la o electrica?
      Exemplu simplu pentru Dacia Spring cu bateria de 27kw, incarcata acasa: 27 kw*0.8lei/kw=21.6 lei pentru 200 de km. Pentru cineva care sta in Bucuresti si face 30 de km/zi(si stim ca se fac mult mai putini in realitate) este ideala masina electrica
      Pentru cei ca mine care au iesit din bucuresti inca este ideala, deoarece parcurg aprx 80 de km in fiecare zi => 2 incarcari/saptamana=21.6*2=43.2 lei/saptamana.
      Simple as that 🙂 Cu cat creste capacitatea bateriei, creste si costul dar si autonomia. Si confortul 🙂
      Totul tine de nevoile fiecaruia!

      0
      0
  2. #5 Comentariu nou

    O parere a unui conducator de masina diesel care a contemplat de curand achizitia de masina noua si a fost deschise la orice motorizare.
    Achizitia unei masini noi in conditiile actuale nu e o miscare buna decat daca chiar e nevoie: e prima masina, actuala e veche, consuma mult sau se defecteaza des sau pur si simplu ai niste bani de care vrei sa te desparti cu orice chip.
    Citisem mai multe articole despre amortizarea costurilor si comparatii intre diferitele motorizari si de obicei rezultatele erau atat de apropiate incat o iarna friguroasa, o talpa mai grea sau un santier pe drumul pana la servici ar fi facut cursa sa
    se termine la foto-finis.
    In concluzie parerea mea de amator e sa te bucuri de masina pe care o ai cat mai mult.

    16
    0
  3. #6 Comentariu nou

    Mai ai varianta Hidroelectrica, unde e un tarif final de 0.68 – 0.75 in functie de zona tarii, indiferent de consum.

    2
    1
    • Sunt la Hidroelectrica deja (dupa o “oferta” Enel de vreo 4 lei, in primavara) dar nu stiu cat va tine pretul asta de 0,80. Depindem de compensare cu totii.

      0
      0
    • #8 Comentariu nou

      La Hidroelectrica nu ai treaba cu compensarea. Platesti doar tariful din contract.
      Ultimele 2 facturi la Hidroelectrica pentru mine sunt
      – mai – 685 kWh – 516.34 Lei
      – iunie 676 kWh – 536.58 Lei
      Desi stau la casa tot nu as cumpara masina electrica in acest moment. Un PHEV cu autonomie de 40-50km ar fi cea mai bună varianta pentru mine pentru ca in oras as merge doar pe electric iar la drum lung in mod hibrid care ajuta mult la consum.

      0
      0
  4. #9 Comentariu nou

    Buna ziua Vlad,
    Daca vrei sa fii ecoprotector si daca iti permiti atat ca venituri cat si ca loc de parcare (cum cred ca este cazul tau), ai putea cumpara o masina electrica ‘de oras’ (efectiv ‘de oras’ [Renault Zoe, Honda E, …]) cu care sa mergi zilnic la serviciu, iar pentru deplasarile lungi, pe autostrada, sa pastrezi si masina actuala.
    Iar pentru ‘electrica’, atata timp cat ‘mai merge’, poti folosi statiile de incarcare oferite gratuit de diverse hipermarchet-uri.

    3
    3
    • #10 Comentariu nou

      BRAVO, bine punctat!
      Asta e fix primul si cel mai importat argument IMPOTRIVA electricelor. Electricele, astazi, au logica (cat-de-cat) doar daca sunt indeplinite trei conditii: UNU – stai la casa (si eventual ai si panouri foto-voltaice sau o sursa de curent la rpet decent); DOI – ai nevoi de deplasare doar in zona unei navete de 30-50-100 km/zi (timp de 95% din an) si TREI – este „mica” si doar „a doua” masina pentru ca in caz de concedii/deplasari lungi (>3-400km, dintr-o bucata) trebuie sa te uiti dupa o electrica de 50-60-70 K EURO si nu te ajuta cu nimic un Spring de 10k ….
      Si asta e principala problema – electricele nu SCOT termicele de pe strada ci ADAUGA inca o cutie pe patru roti pe sosea si asta va ramane asa cel putin o generatie de acum incolo.
      Al doilea motiv este PRETUL de achizitie – ca tot a fost dat exemplul cu IONIQ5, aia e o masina de (minim) 45k EURO entry-level, una dotata/cu baterie mare/etc se duce in zona 60k EURO – iar la banii astia gasesti minim 3-5 variante NOI de termice echivalente la 50% din pret sau chiar mai jos. Sau gasesti o hibrida (RAV4 hibrid, desi nu e plug-in este sub 40K Euro, e clasa superioara plus ca e … MASINA!!!) care are si consum redus si nici nu-ti tremura fundul cautand prize. Plus ca la nivelul similar de clasa/dotari consumurile & costurile de intretinere sunt pe acolo ca la una termica echivalenta clasa/dotari si de aia cateva zeci de mii E diferenta de pret iti poti pune benzina niste ANI, probabil pana cand oricarei masini ii vine randul la „casare”.
      Al treile motiv este POLUAREA: in procesul de productie si in ala de casare (care va veni in 5-10 ani), electricele polueaza ENORM fata de termice. Deci … FUCK OFF cu „salvatul planetei”.
      Al patrulea motiv impotriva electricelor este MINCIUNA – de ani de zile de cand se pregateste butaforia asta cu electricele auzim ca sunt mai ieftin de produs/intretinut (mai putine piese in miscare, etc) si … BUF! … au aparut la vanzare cu preturi de minim 2-3X mai mari decat termicele similare clasa/dotari. Deci e OK, ieftin (pentru producatori, banuiesc!) dar totusi scump (pentru clienti, cu siguranta!) sau chiar si pentru STATE (care subventioneaza din taxele mele industria auto mizeria asta cu electricele) … mistho afacere, nu am ce zice! Nu mai zic de minciunile cu autonomia din brief-ul de presa, de lipsa infrasctructurii, preturile „de jaf” al kw-ului si nici de caracterul jegos al majoritatii „ziaristilor” auto care papa fara scrupule din bugetele de marketing ale producatorilor de electrice si imping gunoiul asta in fata.
      Pentru „ziaristi” – bo$$-ilor, statisticile zic ca vanazarile de electrice „urca” si alea de termice „scad” pentru ca: UNU – nu gasesti temice de vanzare, nici pe benzina si cu atat mai greu disesel si DOI – voi „promovati” kkt si minciuna pe bani. Daca nu pricepeti ce zic eu aici ori sunteti analfabeti functional ori sunteti pur-si-simplu mincinosi (pe bani!).

      0
      0
  5. #11 Comentariu nou

    Fără a intra în detalii și calcule complicate, consider că momentan varianta optimă este un plug-in hybrid în condițiile în care:
    – o încarci la priza acasă (recomandat și pentru economie și pentru durata de viață a bateriei)
    – faci zilnic în jur de 50 km în oraș
    – și mergi la drum lung fără să te gândești la vreo oprire la stațiile de încărcare sau economie de energie/combustibil.
    – încarci bateria în mers pentru traversarea orașelor sau a zonelor cu ambuteiaje
    Următorul pas fotovoltaice.
    Apoi când vei avea ocazia sa iei o mașină cu autonomie între 600-1000 km cu încărcare rapidă în 10-15 minute te mai gândești dacă ai unde sa o încarci (în tara). Probabil peste 5-10 ani.
    Tehnologia în domeniul bateriilor a ajuns deja în punctul în care mașina termică devine istorie, doar că până la implementarea acestor noi tehnologii vom mai avea de așteptat. Deasemenea există o tendință de scădere a prețului la mașinile electrice.
    Calculul corect de eficienta se face la costul deținerii unui vehicul achiziție, folosire, întreținere…
    Eu folosesc mașina peste 85% pentru deplasări locale în limita a 50 km/zi și o încarc zilnic că pe telefon la o priza normala 16A (dedicata) cu încărcătorul din dotarea mașinii.
    Deci uzura la motorul termic este sub 15%, discurile de frână cam ruginesc pentru că folosesc 99% frâna regenerativă.
    Pentru deplasările lungi mă gândesc mai mult la confort decât la economie.
    Nu încarc niciodată la stațiile rapide. Oricum nu se recomandă o încărcare peste 80% la stațiile rapide.
    Și mai este un avantaj pe care multi nu-l iau în considerare.
    Poti beneficia de funcția V2L sau V2H în condițiile în care poți folosi generatorul de pe mașină pentru a alimenta cu 220V, o rulotă, casa, sau diverse aparaturi.

    11
    4
    • Inca n-am condus PHEV, si eu ma uit cu atentie la concept – problema e ca nu-nteleg ce face la drum lung, daca se consuma bateria, ca atunci cari 200 de kile in plus cu tine si asta creste consumul de carburant.

      0
      0
    • #13 Comentariu nou

      Cele 200 de kg în plus sunt („deductibile”) ca TVA-ul
      Te încurcă la accelerație și te ajută la frânare.
      Desigur frâna regenerativă nu recuperează 100% lucrul mecanic al inerției, dar cele 200 kg nu te dezavantajează atât de mult la consum pe cât pare la prima vedere.
      Cred că dacă mai ai răbdare vreo 18 luni va fi mai ușor să iei o decizie. Mă aștept la o dublare de autonomie la noile PHEV-uri din 2023 și la o scădere semnificativă de preturi la electrice.

      0
      0
    • Ce PHEV ai?

      0
      0
    • #15 Comentariu nou

      Având în vedere că PHEV-urile sunt foarte complexe (principalul dezavantaj) și destul de diferite este dificil să faci o alegere, astfel întrebarea ta devine firească si previzibilă.
      Pentru o informare corectă și detaliată prefer să răspund cu un link.
      https://www.mitsubishi-motors.ro/stiri/mitsubishi-outlander-phev-my19

      0
      0
    • #16 Comentariu nou

      Asa am auzit si eu, ca o generatie noua de PHEV o sa aiba autonomie mare. Din pacate avand in vedere preturile actuale, o sa usture putin la buzunar tehnologia noua.

      Cred ca trebuie sa iti analizezi drumurile si sa vezi daca te poti incadra in 70-80% din ele in autonomia unui PHEV. Daca da, faptul ca duci 200kg in plus la drum lung nu cred ca e asa o problema.

      M-am uitat anul trecut mult dupa un Mitsubishi PHEV, dar n-am gasit in bugetul meu sau ce am gasit aveau 200.000 km si peste. Buget de RAV4 nou hibrid n-am avut, asa ca am luat unul hibrid din 2016, la care am media de consum de 7.2 l/100km, facuti peste 80% in oras. Mie imi convine, e exact ce am vrut. Dezavantajele sunt ca la viteza mare de autostrada (peste 135-140) e cam zgomotos si consuma mai mult, pana la urma pe autostrada nu te ajuta bateria mai deloc, decat in depasiri. Dar sunt dezavantaje pe care le accept, nu sunt asa multe drumurile pe autostrazi incat sa ma deranjeze.

      Cred ca la fel faci si cu o electrica si cu un PHEV. Cat timp te incadrezi in autonomie, mergi linistit, vii seara si o pui la incarcat. Cand iesi din acea zona, planifici putin traseul, poate mai mult la una electrica.

      0
      0
    • #17 Comentariu nou

      @rdb
      Un lucru este cert, oricare ar fi sistemul de propulsie și sursa de energie, viitorul este electric.
      Hybridele sunt doar primul pas spre electrificare.
      Există soluții economice/ecologice și pentru mild/full hybrid.
      Din păcate E85 (bioetanol 85%) este indisponibil în România.
      Pretul la E85 în Europa este de aproximativ 0.7 euro/litru și există kituri de conversie accesibile pentru aproape orice tip de mașină de ultimă generație.
      PHEV-urile sunt o soluție de compromis pentru aspectul practic al mobilității de tranziție spre electrificare. Ar fi foarte multe de spus pe tema asta. Deși sunt foarte versatile nu se poate prezice viitorul PHEV-urilor.
      Trebuie totuși spus că evoluția spre electrificare este într-o dinamică a inovației care te face să te uiți mai mult spre viitor decât spre prezent. Dacă urmărești fenomenul constați că săptămânal apar inovații în tehnologia propulsiei, transmisiei, caroseriei, al managementului deplasării și distribuției forțelor motoare și în tehnologia bateriilor.
      Pentru exemplificarea așteptărilor pe care le-aș avea de la o mașină pur electrică în clasa medie dau câteva link-uri mai jos.
      https://youtu.be/yS3w2IjkzxU
      https://cleantechnica.com/2022/08/17/yasa-axial-flux-motor-coming-soon-to-mercedes-amg-vehicles/
      https://youtu.be/2G7Z07Dnk6M
      https://youtu.be/yzwM8KE2L3I
      Nu pot spune cât de repede se va ajunge la ceva bine definit ca standard, dar lucrurile evoluează.

      0
      0
  6. Vlad, o problemă văd la începutul articolului. Pe lângă prețul energiei active, taxele, transportul și ce se mai adaugă nu sunt cum zici tu vreo 50%. Ele sunt reglementate și sunt fixe pentru toți distribuitorii și sunt undeva la 0.5 lei/kwh.

    Cât despre mașină electrică… pune prima dată panouri și apoi altfel o să privești lucrurile.

    1
    1
    • TVA? Numai TVA mai adaugă 50 de bani.

      0
      0
    • #22 Comentariu nou

      @criserb: depinde și în ce țară trăiești și cu ce ușurință/costuri se pot instala panourile.
      În țara lu’ BMW, dacă te bate gândul să chemi o firmă autorizată și să îți instaleze un sistem complet de măcar 5-6kWh (planificare, aprobări, pregătirea acoperișului, montaj, cablaj, invertor, baterie stocare de măcar 8-10kw), primești quote-uri între 30-50k EUR. Prețul e oferit in funcție de locație si de cum arata casa si proprietarul. Totul este subiectiv. Am cerut astfel de estimări și m-am luat de cap.
      Așadar, daca nu cumva e ceva sponsorizat de către stat (cum a fost in trecut), Good Luck să-ti dea randament o asemenea investiție, mai ales dacă ai un consum mediu de 350-400kwh/lună (casa + mașina cu o naveta scurta).
      In Romania, probabil ca poți sa faci totul cu Gigel din sat, cu instalație luată din China, ca nu te întreaba nimeni de sănătate si nu trebuie nimic certificat cu “standardul vieții”, VDE.

      0
      0
    • In RO, intre 1000-1300 EUR/kW de panou fotovoltaic, firma autorizata, dosar complet, instalatie si acte complete.

      0
      0
    • #24 Comentariu nou

      @Vlad: Da, în Romania e decent prețul, dacă ai salariu lunar net/luna occidental.
      Când revin (trăiesc cu speranța), promit să-mi instalez panouri, pompa de caldura, samd 😎

      0
      0
    • #25 Comentariu nou

      Deci la un pret de, sa zicem, 0.8 EUR/KWh (Enel), un panou se amortizeaza in zona de campie (sa zicem 2000 de ore de stralucire a Soarelui, anual) in putin peste 9 luni de zile. La un pret de 0.16 EUR/kW/h (Hidroelectrica), acelasi panou in aceeasi zona, se amortizeaza in aproximativ 4 ani. Pentru acuratete, puteti considera 1800 de ore de stralucire a Soarelui in zone depresionare si 2200 in zone de campie sau chiar 2300 pe litoral.
      Asta in conditiile in care nu mai consumi nimic de la retea. Deci, ar trebui vazut in ce masura poti stoca o parte din ce culegi de la Soare (in bateria masinii, de ex. – cam greu de realizat asta iarna si pe timpul zilei, daca esti plecat de acasa) si in ce masura mai poti recupera de la furnizor, daca devii si prosumator.

      0
      0
    • Există baterii, dar costă mult.

      0
      0
  7. #27 Comentariu nou

    Eu folosesc o masina pe benzina si toate costurile sunt centralizate intr-o aplicatie..benzina, asigurari, mentenanta astfel am o imagine clara supra costului pe km. Totodata, aplicatia imi arata si o impartire foarte apropiata de adevar a drumurilor utilizare, nationale, autostrazi si oras. Raportat la cei 15-17000 de km parcursi de mine intr-un an, doar 28 % sunt facuti in oras desi ca timp e clar ca aici stau cel mai mult la volan. O analiza de cost bazata pe achizitie, consum, distante folosite in oras si in exterior ( merg mult la Tulcea si Gura Humorului) imi arata c apentru mine nu este deloc rentabil sau fezabil achizitia de masina electrica dar nu as exclude o hibdrida. Poate peste 5-6 ani . Cred ca si la tine conteaza sa faci o analiza pe un an , unde mergi si cat mergi . sprintmonitor se numeste aplicatia

    5
    0
  8. #29 Comentariu nou

    Cred ca un lucru important, daca nu cel mai important este faptul ca poti sa fi mai independent. Adica este singura varianta de „combustibil” pe care il poti produce singur 🙂 prin panouri sau alte metode. Asta mi se pare un mare avantaj, nu depinzi de o statie undeva, de o retea de aprovizionare.

    2
    6
  9. #30 Comentariu nou

    Momentan, cine-și ia o electrică din categoria “premium” și duce măcar tangențial discuția în direcția costului sursei de energie/km (Diesel, benzina, hidrogen, electric, whatever), se minte singur.
    Poți discuta despre simplitatea si eleganța soluției tehnologice, torque-ul uriaș, silențiozitate sau fiabilitate, dar costul/km este irelevant pentru prețul vehiculului.

    Chiar am câțiva prieteni cu electrice scumpe și unul chiar îmi spunea “mă costa mai puțin acum naveta zilnică la job”, în condiția in care mașina lui sare cu mult peste prețul unei mașini similare cu motor termic.
    Adică, frățioare, găsești benzinare decente la 40-45k EUR iar de diferența pui benzina sa meargă mașina non stop, la care se adaugă de obicei si un interior mult mai confortabil, cu butoane, nu un touch oribil de inestetic, cât televizorul de pe perete, si alte stupizenii de generație TikTok.

    Așadar, da, dacă iti iei acum electric premium, iti iei strict pentru ca vrei sa faci parte din clubul select al celor care testează noile trenduri, pe bani multi, și să poluezi mai putin in preajma ta. Aia cu costul nu isi are sensul.

    Ah, sa nu luăm în discuție autonomia și rapiditatea/ușurința de încărcare/alimentare. N-au legătura unele cu celelalte.

    Îmi doresc și mi-ar plăcea tare o electrică, însă nu-mi permit deocamdată și nici nu mi se pare atractivă autonomia lor.
    Să nu mai menționez si faptul ca numai “green” nu sunt, în țara unde locuiesc acum (i.e. Electricitatea este generată intr-o buna parte prin arderea combustibililor fosili, așadar nu faci altceva decât să muți poluarea din zona rezidențială în “curtea altora”, nimic mai mult).

    14
    1
    • Si asta e un punct de vedere corect. La drept vorbind, cand mi-am cumparat prima masina, m-am apucat sa calculez ce merita mai mult, diesel sau benzina, si am observat ca, la cati km faceam eu anual, imi trebuiau vreo 7-8 ani sa recuperez diferenta de pret. Benzina a ramas.

      0
      0
  10. #32 Comentariu nou

    Stai un pic, ca mie altceva mi se pare remarcabil. Deci la motorină benzină avem acciză de 50% aprox, nu? Prețul cel nou al energiei electrice nu are accize în el. Undeva e un dezechilibru aici, dacă chiar și cu acciză e mai ieftin cu combustibili clasici…

    5
    1
    • Buna observatie

      0
      0
    • #34 Comentariu nou

      Si mai tine cont si de diferenta de randament intre un motor electric si unul termic, net in favoarea motorului electric.

      Ceva pare gonflat la modul isteric in piata de curent electric.

      Cum bine remarca cineva, deja pretul oferit azi de „marii furnizori” de energie electrica din Romania e mai mare decat pretul pe care il obtii cu un generator de 5-10 KW pe motorina. Adica am ajuns la o chestie absurda.

      0
      0
    • #35 Comentariu nou

      @silicon_v
      Argumentul asta vine in favoarea versatilitatii unui PHEV.

      0
      0
  11. #36 Comentariu nou

    Targoviste-Baia Mare
    ~1200km dus-intors
    FIAT Tipo 1.4
    GPL 7/100 km (am pus 8)
    3.99 RON/L – 380 RON
    15000 KM – 4788 RON

    10
    0
    • #37 Comentariu nou

      Desigur aceasta este una din soluții pentru mobilitatea ieftină pe distante mari.

      Un alt exemplu ar fi:
      1200 km/lună în oraș
      280kwh/luna x 0,65 = 182 lei

      Totuși aceste simple comparații nu ne pot duce la concluzii.
      Alegerea unui automobil depinde foarte mult de posibilitățile financiare, necesitate, modul de utilizare (scop, frecventa, regim de utilizare, mod de condus, condiții de drum, siguranță, confort, accesorizari suplimentare/opționale) costuri de întreținere, etc
      De aceea în final aceasta alegere devine una foarte personală deși nu trebuie decât să ne ajute să ne deplasăm între două puncte.

      0
      0
  12. #38 Comentariu nou

    Am o Tesla Model 3 Standard Range din noiembrie 2021. Am facut 19500km in 11 luni, drumuri in tara + un concediu in Toscana si unul in Ungaria. In concediul din Italia, in mai, am platit 700 de lei dus-intors, iar altcineva cu Ford Focus diesel 1.6 2015 a platit 1600 de lei cu tot cu motorina subventionata din Ungaria, exact acelasi traseu/nr km. Am incarcat la statiile Tesla + 15kwh la o statie gratuita din Siena. Acasa am o medie de vreo 250 de lei pe luna. Consumul mediu de cand am luat masina e de 165wh/km, dar ar putea fi 130wh/km daca as merge numai in chill mode.

    Masina e silentioasa, nu vibreaza, nu miroase a combustibil cand o pornesc, pot sta cu ac/incalzirea pornita oricand si oricat fara sa pornesc motorul, nu exista senzatia aia naspa de la cutiile automate care apare atunci cand schimba viteza. Pe scurt, sunt atat de multe avantaje, mai ales la o Tesla, incat nu o sa ma mai intorc niciodata la o masina pe benzina.

    Recomandarea mea e sa uiti de Hyundai, VW, Mercedes etc. si sa iti iei Tesla pentru ca la drum lung cu Tesla nu simti nicio diferenta fata de o masina pe combustie, mai ales cu Long Range (cu Standard Range vei simti o diferenta). In cazul in care nu il stii inca, atunci cauta pe Youtube Bjorn Nyland si vezi videoclip-urile cu 1000km challenge. Diferenta la 1000km intre Tesla Model 3 Long Range si o masina pe benzina e de doar 20 de minute. Hyundai Ioniq unde incarci cu 250kw sau macar cu 150kw cand mergi la drum lung? La Hyundai mai adaugi problemele legate de faptul ca fiecare firma care a pus statii de incarcare are propria aplicatie care merge sau nu merge, dupa cum ti-e norocul.
    Printre alte avantaje Tesla: reteaua de superchargers unde doar conectezi masina la statia de incarcare si incarca, navigatia, faptul ca e conectata permament masina la internet, ota updates, youtube/netlfix/disney+ pentru cand stai la incarcat daca nu ai altceva mai bun de facut, iar la Model 3 spatiul din porbagaj e enorm si insumat cu cel din fata are 649L.
    La Tesla primesti un update nou in fiecare luna. Printre functionalitatile nou primite in ultimele luni mentionez:
    – un update care ma anunta printr-un beep cand se face verde la semafor
    – un algoritm nou pentru pretensionarea centurii in cazul unui accident
    – s-a imbunatit preincalzirea bateriei
    – am primit acces prin telefon la camerele video de pe masina cand e stationata

    5
    8
  13. #42 Comentariu nou

    As alege electrica. Cum stau la casa pot monta panouri electrice si pot produce o parte din electricitatea consumata.
    Benzina mai greu de produs acasa 🙂

    2
    2
  14. #43 Comentariu nou

    In primul rand te felicit pentru ca ai facut calculele cat se poate de corect si nepartinitor.
    Ce iti pot spune eu in calitate de posesor de masina electrica:
    – am strabatut toata europa in concediu anul acesta ~16000km facuti aproape numai in afara
    – am folosit preponderent Ionity pentru incarcare rapida pe autostrada. Ma uit acum pe statistici si am incarcat ~1500kw la un cost de 420eur – aici e o discutie lunga de ce e atata de ieftin, putem sa discutam separat
    – ce nu spune nimeni este ca inca sunt foarte multe avantaje pentru posesorii de ev:
    1. Cand calatoresti undeva vei incepe sa cauti cazari care au incarcatoare (ca sa iti fie mai usor a 2-a zi) si spre surprinderea mea majoritatea sunt gratuite. Estimez ca va mai tine cativa ani buni cand incarcatoarele electrice vor fi un stimul pentru anumiti clienti la hoteluri.
    2. Foarte multe primarii ofera in continuare parkinguri cu incarcare gratis la schimbul platii parcarii. Spre surprinderea mea am gasit recent in Galati parking cu cel putin 20 de incarcatoare. Nu mai vorbesc de Cluj unde e plin de incarcatoare gratis
    – totusi hai sa fim sinceri, daca te uiti la o masina electrica e clar ca ai un buget cel putin mediu care iti permite sa alegi o masina si pentru ceea ce iti ofera si nu doar pentru ca economisesti bani. Masina electrica te face sa fii mai cumpatat la drum, sa accelerezi precum „bolizii de lux” daca doresti sau sa mergi oricum iti doresti tu. Si cel mai probabil vine cu tehnologii noi pe care nu le gasesti in mod normal la masinile pe combustie la care nu s-au mai facut revizii de multi ani.

    6
    6
  15. #44 Comentariu nou

    Masina electrica ti-o opreste Ciuca din buton cand nu vrea sa te duci la prostest. Pe aia pe benzina nu. Sa ne imaginam cum ar fi aratat protestele din Canada daca toate camioanele erau electrice. Daca nu ati inteles nici pana acum ca mașinile electrice sunt despre control, ati trait degeaba.

    6
    8
    • #45 Comentariu nou

      Mai in glumă, mai in serios…
      Am un prieten cu A3 mild hibrid (deci aproape clasic) cumpărat nou cu un an în urmă și a pățit-o, în plină vară, cu bateria (aia de pornire de 12v) după ce s-a întors dintr-un concediu.
      Era dintr-un lot care a avut rechemare pentru „dependenta de internet” Inițial i s-au spus că trebuie să facă minim 6 km/zi, iar în final s-a motivat ca eroare software.
      Deci se poate și la cele clasice pe benzină.
      Mai nou anumite branduri solicită o subscripție de pentru asistenta software și update-uri sub forma de abonament anual. Problema e că în unele cazuri dacă nu îți iei abonamentul pierzi garanția.
      Astfel apare un nou element în alegerea brandului/modelului de care și eu am ținut cont.
      Poate am exagerat când am ales un model cu wifi care nu se conectează la internet și nu permite android auto decât pe usb, dar niciodată nu poți ști…
      Probabil corect ar fi ca update-urile care țin de siguranță să fie făcute gratuit, iar upgrade-urile contra cost pentru cine le dorește.

      0
      0
  16. #46 Comentariu nou

    Da. Tesla e deocamdată cea mai bună soluție de mobilitate electrică din păcate nu foarte accesibilă.
    Eu totuși sper ca pe măsură ce scad preturile la baterii, crește producția și oferta inclusiv la competitori ne putem aștepta la niste scăderi de prețuri.
    Merită luat în considerare mai ales modelul Y, care este nr.1 în top vânzări electrice pe septembrie 2022 în Europa.
    Presupun că este varianta RWD nu AWD. Pentru mine 16.5 kwh/100 km este o performanță de invidiat pe care cu greu o pot atinge la drum lung în regim de 80-90 km/h.
    De obicei mă mișc electric undeva pe la 21-23 kwh/100 km în oraș.
    Felicitări pentru alegere și achiziție!

    1
    0
  17. #48 Comentariu nou

    Masina electrica nu este azi o alegere inteligenta decat daca:
    – este folosita exclusiv in regim urban si periurban incat sa nu fii nevoit sa iti aglomerezi si intrerupi programul diurn pentru reincarcare indiferent cati km parcurgi in acest areal, cu ce viteza, ce consumatori folosesti si cu ce intensitate.
    – pretul ei reflecta diferenta semnificativa de cost de productie intre o electrica si o ICE (min 20-30% mai ieftina decat un ICE echivalent). Azi singura oferta relativ apropiata de benchmarkul asta ar fi Dacia Spring.
    – ai facilitate de incarcare acasa si eventual la locul de munca astfel incat incarcarea la statii publice sa nu fie necesara ca singura optiune disponibila.
    – pretul incarcarii este parametru irelevant vs pretul combustibilului pt ICE. Avantajul financiar al electricei vs ICE trebuie sa rezulte din economia importanta la pretul de achizitie, la costul cumulat al intretinerii pe o perioada de minim 5 ani si din deprecierea mai redusa pe perioada de utiluzare decat un ICE echivalent. Economia la pretul combustibilului este prea dependenta de contextul preturilor combustibilului si energiei pe pietele internationale ca sa fie un parametru in acest calcul.

    Asa raspund la intrebarea ta, Vlade.

    4
    0
    • Multumesc. Bun. Cert e ca intretinerea e mult mai ieftina la electrice.

      0
      0
    • #50 Comentariu nou

      Vlad,
      ‘Intretinerea este mult mai ieftina la electrice’ pana cand constati ca trebuie schimbata bateria.
      In momentul acela ‘iti iese pe nas’.
      Un avantaj al electricelor (macar al unora dintre ele) ar fi si caroseria din fibra (de sticla sau de carbon). Practic poti schimba bateria de cate ori ai nevoie, dar masina o poti tine ‘o viata’.

      0
      0
    • #51 Comentariu nou

      @Tom
      Aș pune niste accente la comentariul tău…
      Hiperbolizând puțin putem spune că din punct de vedere mecanic electricele nu sunt cu mult mai complicate decât o mașină de spălat ceea ce ar trebui să reducă costurile/timpii de asamblare numărul/diversitatea componentelor și materialelor fata de ICE.
      Astfel prețul de producție la electrice ar trebui sa fie mult mai scăzut, dar deocamdată în aceste costuri intra inovația/cercetarea, investițiile și prețul bateriilor.
      Pe măsură ce se va ajunge la o maturitate in evoluția automobilului electric este firesc să ne așteptăm la o scădere semnificativă a prețurilor.
      Mai trebuie parcurși câțiva pași în ceea ce privește stabilirea unor standarde pentru chimia, siguranța, densitatea de energie a bateriilor și infrastructura de încărcare/swap.
      Când vom vedea electrice cu autonomie reală, de minim 600 km (în cele mai grele de drum), la costuri corecte sub 30k euro atunci vom ști că nu va mai fi piață pentru ICE și a început cu adevărat competiția pentru EV
      E oarecum bizar, dar deocamdată marile branduri consacrate și alianțele nici nu prea par a avea convingerea că vor face tranziția completă spre electrificare și se cam uită peste gard la ce face Tesla.

      0
      0
    • #52 Comentariu nou

      @plain sight
      Personal, cred ca efortul de ameliorare al bateriilor in s opul obtinerii de autonomie sporita, nu duce nicaieri. Cresterea autonomiei si marirea capacitatii bateriilor pentru a livra asta plus incarcare rapida imi par cele mai gresite directii de dezvoltare. Bateriile devin,mari, grele, scumpe, dificil de reciclat, durata lor de viata devine durata de viata a masinii, devin reperul a carui perioada de garantie determina pretul de SH al masinii. Nu in cele din urma, pretul bateriilor determina pretul masinii, ceea ce este o absurditate atat dpdv tehnologic cat si economic.

      Eu cred ca viitorul mobilitatii electrice inseamna: baterii mai mici, mai usoare, mai ieftine, mai rapid si mai ieftin de incarcat, cu autonomie de 180-250km, pe care producatorii ti le schimba regulat in baza unui abonament modic si care propulseaza masini IEFTINE destinate exclusiv transportului urban si care rezolva problema poluarii chimice si sonore in orasele mari (acolo de fapt unde este sursa poluarii cronice).

      Altfel, „investitiile in cercetare” sunt marota de marketing in baza careia producatorii isi permit sa ceara preturi absolut nesimtite si nejustificate care nu acopera nicio investitie mirobolanta in R&D (tehonologic si dpdv forta de munca cu inalta calificare, EV este muuult mai simpla si mai ieftina decat un ICE echivalent). Pur si simplu marginea neta incasata de producator este mult mai mare decat la un ICE, margine alimentata generos si de state prin politica de subventie a pretului).
      Practic trendul EV trebuie intretinut pentru ca pentru prima oara in istoria existentei marilor marci auto, au descoperit un produs care face marje de profit fantastice cu investitie si efort minime (volume mici cu margini senzationale).
      De aici si cursa tuturor producatorilor de a intra cat mai rapid pe aceasta profitabila piata cu low hanging fruit.

      0
      0
    • Sincer sa fiu, eu nu vad un viitor consolidat pentru automobile electrice. Infrastructura energetica trebuie sa se dezvolte foarte mult, la costuri foarte mari, ca sa sustina un asemenea consum.

      Dar cu hidrogenul… ei, acolo am niste curiozitati pline de optimism 🙂

      0
      0
    • #54 Comentariu nou

      Ok.
      FCEVs (fuel cell electric vehicles) promit multe, dar lanțul de obținere/captare/stocare, distribuție, alimentare al vehiculelor cu hidrogen presupune o întreagă industrie si infrastructura inexistentă momentan.
      În esență trebuie reținut că vorbim tot despre propulsie electrică la care ar putea exista o soluție magică.
      https://youtu.be/O6OlocfFsok
      Cu toate acestea lanțul de alimentare al FCEVs va duce în final la costuri foarte mari.
      În esență chiar daca exceptăm infrastructura, prezum că în viitor producerea hidrogenului va duce la costuri mai mari decât costul bateriilor + energia consumată.
      Chimia bateriilor a evoluat foarte mult în ultimele luni, densitatea de energie, ciclurile de încărcare, siguranța în operare în marje mari de temperatură au depășit praguri pe care cu greu le imaginam în urma cu un an sau doi.
      Desigur noi nu facem altceva decât să observăm evoluția tehnologică încercând să anticipăm ce se va întâmpla în piața.
      Deja se vorbește despre baterii care vor tine mai mult decât caroseriile, iar refolosirea celor vechi care scad la 60% din eficiența inițială în sisteme de stocare casnice deja este o realitate. Este plin internetul de exemple.
      Mie mi se pare destul de evident că pentru următorii 5-10 ani sunt trasate direcțiile.
      Reținerea mea în achiziția unui vehicul pur electric este legată în principal de lipsa standardizării, prețul de achiziție, autonomie și dependenta de o infrastructură de încărcare. În rest nu mi-aș face griji pentru următorii 10-15 ani.
      Cu alte cuvinte la o autonomie de 1000 km, pe care nu i-aș depăși zilnic, cu posibilitatea încărcării (eventual lente) la destinație la un preț comparabil cu un vehicul ICE nu aș sta deloc pe gânduri.
      Sigur ar mai fi un criteriu de alegere a modelului, legat de chimia bateriilor/arhitectura bateriilor și alte mărunțișuri, dar asta este o altă discuție.

      0
      0
    • #55 Comentariu nou

      P.S.
      Puteți lua în considerare că daca ar exista standardizare (dacă s-ar dori) s-ar putea crea posibilitatea de închiriere și swap pentru baterii astfel încât s-ar crea posibilitatea achiziționării unui vehicul hibrid normal căruia i se poate oricând atașa o baterie suplimentară sau o celulă de combustibil care generează curent pentru propulsie.
      Sunt nenumărate variante de a rezolva problemele astfel încât să se poată face o tranziție graduală spre electrificarea completă, dar brandurile tradiționale încă temporizează această evoluție.

      0
      0
  18. #56 Comentariu nou

    Cine susține că viitorul mașinilor va fi electric, minte, minte rău!
    Deoarece s au investit bani 💸💰 mulți în dezvoltarea unei astfel de tehnologii, se bagă mult la înaintare pentru a se scoate pârleala;când investiția se va fi amortizat, se va domoli această efeverscență.
    Dacă e să văd un viitor (este posibil ca în Primăvară actualul conflict european să escaladeze), îl văd ca el aparținând gpl ului și benzinei.

    P.s.
    Dacă se dorea eliminarea poluării (mașinile electrice se reciclează în proporție mai mică față de cele termice), se implementau mașinile cu apă (există demult această posibilitate).
    Dacă se dorea eliminarea poluării, se reducea cantitatea de plastic din comerț (majoritatea cerealelor sunt împachetate în plastic;foarte simplu ele ar putea fi puse în hârtie).
    Mai pot continua, dar aș risca cenzurarea comentariului (cum se întâmplă pe blogurile și saituri le cu impact la public).

    2
    2
    • #57 Comentariu nou

      Viitorul este electric nu doar pentru că poate fi susținut din surse de energie regenerabilă ci pentru că legile fizicii sunt în general în defavoarea combustibililor fosili și a motoarelor pe combustie.
      Dacă nu te-ai gândit niciodată de ce nu avem telefoane, televizoare sau mașini de spălat pe benzină/gaz ar fi cazul să o faci acum. Iluminatul pe gaz nu mai este de actualitate din același motiv. Este sensul firesc al evoluției tehnologice. De ce nu s-a făcut până acum este o alta poveste.
      O parte a poveștii aici:
      https://vimeo.com/547118547
      Aș intra în mai multe detalii, dar cred că trebuie mai întâi să-ți actualizezi sursele de informare și cunoștințele generale de fizică.

      0
      0
    • Da si nu – sunt limitari tehnice importante in alimentarea cu electricitate a vehiculelor mobile. Locomotivele electrice au contact permanent cu linia de furnizare. Vapoarele raman pe combistibil fosili, deocamdata. Nici automobilele nu-i prea simplu, dupa cate vedem.

      0
      0
    • #59 Comentariu nou

      @Vlad
      Vorbeam de viitor nu de prezent, deși multe din probleme puteau fi rezolvate pe parcursul unui secol, dacă se dorea.
      Am dat mai înainte o parte a poveștii la care pot sa adaug:
      https://youtu.be/FG-NnmcIfLE
      https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lohner%E2%80%93Porsche
      https://youtu.be/lGsf1ibKn98
      Nu am vrut sa intru în detalii, dar exemplele de mai sus ar trebui să fie suficiente.
      La câtă istorie există cred că se pot trage concluzii fără să revenim și asupra piedicilor actuale.

      0
      0
    • Problema e cu bateriile, capacitate/volum si viteza de incarcare. Pana nu rezolva asta, o sa fie greu.

      0
      0
    • #61 Comentariu nou

      Peste 1000 km autonomie și swap automat la baterie în mai puțin de 5 minute … e bine?
      https://youtu.be/cJKIIBCVsk4
      https://youtu.be/7Ifcz-K0Mb0

      0
      0
    • #62 Comentariu nou

      Cred mai degrabă că ne apropiem de un moment în care se impune reglementarea/standardizarea.
      De obicei politicienii rămân mult în urma avansului tehnologic.
      Obligativitatea posibilității de swap al bateriilor în stații de încărcare standardizate pentru toate modelele de vehicule electrice ar rezolva foarte multe probleme. Spre exemplu, intervenția la baterii ar fi foarte ușor de făcut în orice service al oricărui brand. Apoi ar exista și avantajul că oricând poți solicita un upgrade de baterii la un vehicul care în standard va trebui să poată permite acest lucru.
      Deocamdată competiția pentru electrificare este în derulare și este dificil să introduci standarde/reglementări, dar se poate face treptat.

      0
      0
    • #63 Comentariu nou

      @Plain Sight
      Cu cateva articole ‘mai jos’ e un articol din care se deduce clar ca Vlad este impotriva standardizarii.
      Ci’ca ar duce la o plafonare tehnologica.
      ––
      Swap-ul bateriilor la ‘benzinarie’ ar fi o solutie dar:
      – Cui ii convine sa schimbe o baterie aproape noua, cu una care are ‘la activ’ peste 5000 de cicluri incarcae/descarcare?
      – Bateriile schimbate trebuiesc totusi reincarcate, solicitarea pe sistemul energetic ramane.
      ––
      Solutia pentru a nu se intra in soc de consum la ora 17:30 – 18:00, cand ajung oamenii acasa de la serviciu si isi cupleaza masinile la statile de incarcare, ar fica fiecare posesor de masina electrica sa aiba ‘in gestiune’ un ‘covor’ depanouri solare care sa-i genreze energia necesara. Deci pe langa pretul masinii, deocamdata foarte mare, ar trebui sa cheltuiasca si cu panourile fotovoltaice, plus bateriile de stocare din statia de incarcare.

      0
      0
    • #64 Comentariu nou

      @Pricinosu’
      În privința standardizării/reglementării toată lumea înțelege că este legată de stabilirea unor praguri de calitate în legătură cu protejarea consumatorului, pietei, domeniului specific sau economiei care se reflectă în calitatea vieții unei societăți.
      Discuția la care faci referire se încadrează într-o retorică insidioasă antioccidentala în care ne împiedicăm uneori pe plaiurile mioritice.

      Deja există stații de încărcare cu sisteme solare proprii.
      Aplicabilitatea universala a swapului trebuie reglementată și nu este greu de făcut să prevezi ce se întâmplă în situații particulare. Încărcarea bateriilor la stațiile de swap se poate face in regim de regenerare/echilibrare a celulelor cu sisteme dedicate de management al bateriilor și de încărcare a rețelei.
      O problemă ar fi pentru cei care stau în condominii, dar așa cum se fac racordările la gaze la blocuri se poate organiza și montarea stații de încărcare dedicate.
      Am dat câteva exemple de soluții la care într-adevăr este nevoie de un efort de tranziție, dar cred că beneficiile justifică efortul.
      Poate că nu a venit încă momentul pentru că lumea e răscolită de criza energetică și provocări legate de supraviețuire, dar este evident că până recent nu prea a existat voință pe direcția asta.

      0
      0
    • #65 Comentariu nou

      @Plain Sight
      Si cam cand crezi ca vor aparea in Bucuresti (oferite de primariile de sector) statii de incarcare in parcarile rezidentiale (in spatele blocurilor?

      0
      0
    • #66 Comentariu nou

      @Pricinosu’
      Păi… Niciodată.
      Să ne bucurăm dacă undeva între 2030-2035 vor reglementa condițiile în care se pot folosi spatiile de parcare astfel încât furnizorii de energie și asociațiile de proprietari să convină asupra investițiilor.
      Totuși cred că până atunci vor fi mult mai multe parcări private dotate cu stații de încărcare.

      0
      0
    • #67 Comentariu nou

      @Plain Sight
      „furnizorii de energie și asociațiile de proprietari să convină asupra investițiilor”….?
      Dupa cum stiu eu ca merg lucrurile in Romania, mai ales in Bucuresti… mai curand vad parcari supraetajate, dotate cu statii de incarcare de catre primarie (poate la setorul 1).
      Exemplu de cooperare intre vecini, de la mine din bloc:
      a durat 3 – 4 ani pentru ca vecinii de la etajele inferioare sa fie de acord cu repararea terasei (la ultimul etaj intra apa in casa), pana cand nu a inceput sa apara mucegaiul si la ei in dormitor, nu au fost de acord!?!

      0
      0
    • #68 Comentariu nou

      @Plain Sight
      Te rog sa ma scuzi ca te-am contrazis atat de vehement.
      Uitasem de acele blocuri din Drumul Taberei, construite de la bun inceput ca locuinte de serviciu pentru militari.
      In acele locuri vor aparea cu siguranta statiile de incarcare descrise de dumneata.
      Ma tem insa ca vor fi platite din bugetul apararii, adica de catre noi toti.

      0
      0
  19. #69 Comentariu nou

    Esti sigur ca trebuie sa schimbi o masina de doar 4 ani ( x 15’000 km = 60’000km), adica care de abia iese din garantie? https://www.petreanu.ro/skoda-kodiaq-simply-clever/

    Daca tinem la planeta nepotilor nostri, ca sa incerc o metafora, inainte de 10 ani sau 200’000 km (care intervine prima) nu ar trebui sa ne gandim sa schimbam masinile … sa o schimbi inseamna sa aduci in trafic inca o masina la fabricarea careia s-a produs CO2 cat pt rulat 100’000 km (mai putin pt producerea unei termice sau mai mult pt o electrica).

    Eu vad momentan electricele ca masini faine de oras si suburbane… cele de drum lung, prin bateriile enorme necesare, deja au poluat cat pt 10 ani … din ziua in care o cumperi. E o minciuna sa incadram electricele mari la protectia mediului. Poate doar la reducerea poluarii din inima metropolelor, dar nu la reducerea CO2 in general.
    Pe de alta parte masinile simple pe benzina sau diesel deja consuma si polueaza prea mult in zonele urbane.
    Hibridele reincarcabile (PHEV) imi par prea trase de par – kg de baterii carate in plus (+care au poluat deja) si care nu ajuta decat in oras, plus ca autonomiile in jur de 50km sunt, ca orice autonomii, unflate. Daca nu mergi zilnic maxim 30km inseamna ca oricum vei arde benzina zilnic.
    Un full hibrid imi pare solutia cea mai corecta in ziua de azi – tehnologie cat de cat matura, nu range anxiety, consum redus semnificativ, poluare produsa la fabricare doar putin peste cea a unei termice, pret rezonabil …

    2
    0
    • #70 Comentariu nou

      Comentariu principial corect… în linii mari.
      Dar ce faci practic dacă ai de ales între două oferte ca cele de mai jos?

      https://www.tiriacauto.ro/auto-noi/ford/kuga/ford-kuga-titanium-15-ecoboost-150-hp-man-fwd-8-24244

      https://www.fordtimisoara.ro/stoc/ford-kuga-titanium-2-5-duratec-phev-225-cp-ID920

      0
      0
    • #71 Comentariu nou

      Buna dilema si releva cateva probleme:
      1. Distorsionarea pietei de ajutoarele oferite de stat. Fara Rabla Plus (6400euro conform reclamei), varianta PHEV ar fi fost mai scumpa, ceea ce este corect din punct de vedere al costurilor de fabricatie.
      2. Distorsionarea pietei prin penalizarea prin impozite uriase a motoarelor de peste 2 litri la masinile clasice (ICE), dar acceptarea cu usurinta a motoarelor mari pe PHEV. Oare care e diferenta de consum reala, extraurbana/autostrada intre cele 2? De acord ca in oras poluezi mai putin, dar si curentul acela a poluat.
      3. Dealerii au grija sa nu scrie si faptul ca la PHEV pierzi vreo 60L din portbagaj (526L varianta benzina … aprox 440L varianta PHEV … n-am gasit cifra exacta). Adica ai un SUV mare cu portbagaj de hatch… daca ai copii, cam nasol pt vacante. Daca nu ai copii sigur e ok.
      Daca nu ai probleme reale cu portbagajul mic, e clar ca varianta PHEV este de cumparat in cazul de fata.

      0
      0
  20. #72 Comentariu nou

    Dacă în volumul portbagajului pentru vacante stă dilema, se rezolvă cu un portbagaj de plafon.
    Dar estimez că peste 18-24 de luni dilema se va adânci, dacă în același preț poți alege și o electrică cu peste 500 km autonomie.
    https://www.chevrolet.com/electric/silverado-ev/reservation

    0
    0
    • #73 Comentariu nou

      Deja compari o oferta de 31-34 keuro cu TVA inclus cu una de 40+TVA (= 50 k$). Asta ca sa nu spun ca oferta de la Chevrolet este pt pretul de lansare … restul si ei le dau la 60-80 k$ fara taxe…. adica pana la 100k$ cu TVA in Romania. Intri adanc in segmentul premium ca pret… si sa compari cu ceva de 30-40 k$ nu e o comparatie ok.
      Impresia mea e ca nici Vlad nu-si dorea o discutie despre segmentul premium, unde criteriile de alegere ale clientilor sunt diferite.

      0
      0
    • #74 Comentariu nou

      Am exagerat!
      Nu vom vedea in Romania Chevrolet Silverado EV si cu atat mai putin cu cu rabla.
      Wishful thinking!
      Probabil ca varianta potrivita la noi e Skoda Enyaq iV.
      In Europa sunt niste variante mai ieftine de la la MG si BYD, dar nici alea nu vor ajunge prea curand la noi.
      Deja am devenit pesimist!

      0
      0
  21. #75 Comentariu nou

    Vad ca sunt multe discutii pro si contra masinilor electrice. Sunt posesor de masina electrica de 2 ani si am facut peste 70000 km cu ea. Nu fac taxi/uber ci doar deplasari personale + concedii. Locuiesc intr-una din comunele dormitor ale Bucurestiului; de aici si numarul mare de km.
    Din capul locului spun ca masina electrica nu este pentru toata lumea asa cum unii vor sa o prezinte. Asa cum masinile pe diesel, benzina sau GPL-ul se adreseaza doar unor anumite categorii de soferi/deplasari asa si electrica. Dupa cei 70000 de km parcursi in diferite conditii de drum, vreme, distanta pot afirma cu tarie ca NU iti iei masina electrica daca:
    1. nu ai unde sa incarci peste noapte masina fara sa stai in ea sau pe langa ea la o tigara/cafea sau taclale cu altii ca tine. Posibilitatea de a incarca peste noapte este acel factor principal care decide daca iti iei sau nu masina electrica. Celelalte criterii sunt secundare sau chiar mai jos.
    2. parcurgi distante mari, frecvent. Se considera o distanta mare ceea ce depaseste autonomia masinii pana la urmatoarea incarcare peste noapte, iar frecvent se considera acele deplasari IN PLUS fata de concedii care se intampla periodic. De exemplu: daca trebuie sa te duci saptamanal de la Buc. la Cluj sau Botosani, atunci nu iti iei masina electrica.
    3. ti-e frica sa nu te curentezi in timp ce conduci….am auzit si de-astea

    Cum subiectul principal este costul deplasarii, in cazul meu, concret, avem asa:
    -consum mediu de 16 kwh per 100 de km (vara e undeva pe la 13 kwh iar iarna pe la 18 kwh per 100 km). De exemplu in vacanta scolara din Octombrie pentru drumul Buc-> Sibiu->Brasov->Buc consumul a fost de 14.4 kwh / 100 km. ( drum care include: autostrada, serpentine, drum national, stat in trafic =)
    -costul energiei este de 0,7 RON per Kwh (client ENEL pana au sarit calul si apoi client HidroElectrica)
    -au fost si cateva situatii in care am incarcat gratis si cateva situatii in care am platit mai mult (ex: in concedii). Cum 95% de din incarcari sunt acasa, variatiile se anuleaza reciproc.
    -masina: opel corsa electric, baterie de 45 kwh utili cumparata in 2020 in primavara

    Deci, calculul este: 16 kwh /100 km iar pentru 70000 km avem un consum de energie de 11200 kwh care la un pret de 0,7 => 7840 RON cost total deplasare.
    Aceasi masina, adica opel corsa, dar in configuratie clasica dar aceleasi performante, adica cutie automata si 130 de cai, consumul este de ~8 l /100 km, calculul este: 0.08*70000 = 5600 litri.
    La un cost mediu de 5.5 RON/litru cat a fost din 2020 pana acum, avem un cost total de 30800 RON.
    Concluzii:
    1. Raportul de costuri cu deplasarea este de 4.3 in favoarea electricei, adica este de 4,3 ORI mai ieftin sa te deplasezi cu o masina electrica decat cu una clasica.
    2. In valoarea absoluta avem o diferenta de 25960 RON, adica ~ 5000 Euro sau ~ 1600 EUR/an bani pe care ii scazi din diferenta de pret la achizitie sau cu acesti bani te duci in fiecare an in concediu, GRATIS, in Grecia 🙂
    3. Exista si diferente la costul de intretinere. In 70000 de km schimbi multe la o masina clasica, dar nu le mai bag si pe ele in calcul.

    Acestea nu sunt calcule inventate, auzite sau presupuse ci eu, Andrei, am avut aceste costuri cu deplaseara de cand a luat masina de la dealer pana acum.
    La vremea cand am luat masina electrica (anul 2020) costul ei a fost de 19500 EUR iar cea clasica cu cutie automata si 130 de cai era ~17000 EUR. Da, este adevarat ca pretul de 19500 EUR a fost cu pachetul Rabla Plus.

    Acum, vad ca in mediu public exista multe discutii/mituri despre masinile electrice. Cateva cuvinte despre ele:

    a.) Producerea bateriilor pt masini electrice este foarte poluanta si ca atare ne furam singuri caciula prin faptul ca inlocuim un poluator (masini clasice) cu altul (masini electrice).
    R: Da, producerea bateriilor este un proces care polueaza. La fel cum si fabricarea cimentului polueaza si totusi inca il producem. Dar si producerea un litru de benzina polueaza (costul de extractie, transport, rafinare, transport in oras).
    O masina clasica pe durata ei de viata de ~180000 km cu un consum de 8%, consuma 14400 litri in total. Problema este asa: care polueaza mai mult ? producerea si consumul a 14400 l de benzina sau fabricarea unei singure baterii ? (am folosit valoarea de 180000 km de la o discutie EuropaFM cu un domn care a schimbat bateria la 180000km.)

    b.) Daca toata lumea va avea masina electrica reteaua nationala va cadea din cauza consumului mare si vom ramane cu totii in bezna.
    R: Da, daca 50% din soferi vor avea masina electrica de MAINE. Dar cum rata de adoptie a masinilor electrice este undeva la 10-15% pe an din masini noi este timp suficient pentru imbuntatirea retelelor de transport al electricitatii. Iar acest lucru inseamna job-uri noi, inovatii noi, investii noi; deci PIB mai mare.

    c.) Acum este ieftin sa-ti incarci masina electrica pentru ca nu sunt taxe si accize pe curent asa cum este la combustibil.
    R: In acest moment exista taxe pe curent si anume taxa pe certificate verzi. Da, procentual nu este la fel de mare ca la combustibili fosili si da, unele guverne s-au prins ca s-ar putea sa piarda din venituri, vezi cazul Australiei care doreste sa puna o taxa per km parcurs cu masina electrica.
    In final orice guvern care pierde bani pe o parte ii va lua pe alta, deci probabil vor modifica alte taxe ( gen rovinieta, impozit, loc parcare etc). In this world nothing can be said to be certain, except death and taxes.

    d.) Astia cu electrice au luat o super teapa la 4 lei kwh.
    R: Acest pret de 4 RON/kwh de la unii furnizori reprezinta o mare afacere (a se citi teapa) pe fata. Un litru de benzina este 7-8 lei, iar dintr-un litru „scoti” cam 3 kwh, deci daca iti pui generator acasa costul ar fi de ~ 2.5 RON, adica aprox jumatate. Evident ca industrial poti produce curent mult mai eficient. Daca mai tine mult acest pret o sa incepem sa ne punem generatoare in balcoane.
    Costul real este undeva la 0,6-0,8 RON/kwh. De unde stiu ? Pt ca asa a fost pretul de aprox 10 ani si n-a dat nimeni faliment: nici furnizorii, nici producatorii. Costul curentului la Portile de Fier este constant, platesti doar intretinerea nu si producerea curentului. La fel si la NuclearElectrica, ce s-a scumpit reactia de fisiune ?
    Costul energiei electrice raportat la cel al combustibililor fosili va ramane in acelasi interval ( cum era inainte de pandemie: 0,7 RON kwh la un ~5 RON per litru) datorita modului (tehnic) de tranformare a combustibililor fosili in energie electrica.
    Si da, stim cu totii ca: piata libera, piata unica, speculatii datorita razboiului etc. Aceste anomalii sunt temporare iar costul energiei va revenii la aceasi putere de cumparare dar decizia achizitionarii unei masini electrice se face pentru aprox 10 ani.

    e.) Bateriile iau foc foarte usor si daca esti in masina o sa arzi ca sobolanul inauntru pt ca nu ai timp sa iesi afara.
    R: Ca in multe alte lucruri, diavolul sta in detalii. Da, este posibil ca o masina electrica sa ia foc, in special de la baterii, dar dpdv statistic ai mai multe „sanse” sa ai un accident fatal intr-o masina clasica decat sa mori ars intr-o electrica. Unul din multele studii spune asa:
    „After crunching car fire statistics and sales data, the authors of the study found that hybrids actually have more fires per 100K sales, with:

    Hybrid vehicles: 3,474 fires per 100K sales
    Gas vehicles: 1,529 fires per 100K sales
    Electric vehicles: 25 fires per 100K sales”
    link catre sursa: https://www.autoinsuranceez.com/gas-vs-electric-car-fires/
    Si da, evident, o sa fie unii oameni/cititori care cred ca studiul este facut la interesele obscure ale unora si ca pamantul este plat si ca americanii n-au ajuns pe luna …stim … stim …
    Sunt multe alte studii de acest gen, poti alege altul: just google it!

    f.)Masinile electrice sunt de fapt o faza tranzitorie catre cele cu hidrogen iar companiile vand scump masinile electrice ca sa oblige guvernele sa le subventioneze si sa faca si mai multi bani.
    R:Evident ca, companiile auto nu sunt ONG-uri si vor sa faca profit si daca pot sa faca un pic mai mult profit nu refuza, unele chiar incalcand legea (vezi dieselgate). Dar a le demoniza intr-o conspiratie mondiala malefica … na ce sa zic … fiecare cu parerea lui.
    Revenind la lucruri concrete. Pentru a produce hidrogen verde, adica din surse nepoluante, solutia tehnica si practica este prin hidroliza care functioneaza asa:
    -se ia curent electric
    -se baga curnetul in apa cu ajutorul unor placi metalice speciale
    -apa se descompune in oxigen si hidrogen
    -se colecteaza hidrogenul.
    Ce simplu e, nu-i asa ? Da, este relativ simplu pt ca se poate face si in bucatarie folosind chiar si o baterie de 9V

    Asa cum spuneam diavolul sta in detalii. Cum asa? Pai:
    1. Eficienta producerii de hidrogen este de aprox 60%. Adica 40% din energia introdusa se pierde ca si caldura.
    2. Hidrogenul trebuie transportat. Ca sa-l transporti trebuie sa-l comprimi sau sa-i reduci temperatura pana la -260C (da, este cu minus). In ambele variante acest lucru consuma energie.
    3. Transportatul in sine pana la „pompa” costa si el energie
    4. Odata pus intr-o masina cel mai eficient mod de a-l folosi este prin pila de combustie care produce energie electrica prin combinarea H2 din rezervor cu O2 din atmosfera. Acest proces are o eficienta de aprox 60%

    Daca facem calculul o sa aflam ca din totalul energiei electrice de la care am plecat, la rotile unei masini ajunge aprox 30% din energie.
    Acum orice om se intreaba: pai nu e mai bine sa folosim acea energie electrica initiala si sa incarcam bateria unei masini unde randamentul este de aprox 80% ?
    Exista, totusi, situatii unde folosirea hidrogenului ca sursa de energie are sens chiar si cu aceste pierderi. Ex: aviatie sau transport maritim, unde densitatea de energie per masa conteaza.
    Dar pentru transport personal sau de mici dimensiuni folosirea bateriilor pare sa fie solutia. Mai ales ca in orase exista deja infrastructura de transport a energiei electrice.

    Ar mai fi multe, multe alte mituri si situatii de clarificat dar ma opresc aici ca ma dor degetele de la tastat. Poate intr-un episod viitor.
    Si da, este adevarat ca a avea o masina electrica iti schimba statu-quo-ul dar masinile electrice vor avea un impact in societate cel putin la fel de mare ca cel al smartphone-urilor.

    9
    1
    • Multumesc, exceptional!

      0
      0
    • #77 Comentariu nou

      Excelent !
      Prima data am zis – offf, unul care scrie mult … inseamna ca e vreun extremist intr-o directie sau alta.
      Dar nu, Andrei a fost un posesor de electrica foarte fair din toate punctele de vedere… de data asta o sa ma abtin sa vin cu vreun contraargument la cate un punct minor. Analiza este foarte buna.
      Multumesc !

      0
      0