În sfârșit, se-ntâmplă: după ani de zile de pregătiri*, la sfârșitul acestei luni România adoptă Sistemul de Garanție-Returnare pentru ambalajele de băuturi.
Mai simplu spus, sticlele, pet-urile și dozele (sticlă, plastic, metal) cu capacitate între 0,1 și 3 litri, de apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase șamd, vor fi vândute cu o garanție de 50 de bani/bucata. Banii vor putea fi recuperați când vom duce înapoi aceste ambalaje la orice magazin, nu doar de la cel de unde le-am cumpărat, și nu va fi nevoie de bonul fiscal sau de alte formalități.
Acesta este cel mai mare proiect de economie circulară implementat vreodată în România.
Se estimează că, anual, vor fi reciclate în țara noastră, prin acest Sistem de Garanție-Returnare (SGR), aproximativ 7 miliarde de ambalaje – în sensul că ele vor fi transformate în ambalaje noi, și nu doar spălate și reutilizate (slavă Cerului, că unii-și mai amintesc și azi berea cu gust de ulei rânced din sticlele refolosite în România comunistă).
Cum vom ști dacă un ambalaj este acceptat în SGR? Pe ele va fi imprimat un logo special, care va arăta așa (și poate și în alte culori):
În plus, alte informații vor fi incluse în codul de bare al fiecărui ambalaj.
Dar, chiar dacă SGR va începe să funcționeze de pe 30 noiembrie, va dura probabil un timp până își va atinge potențialul maxim, deoarece producătorii și comercianții au stocuri semnificative de ambalaje fără acest logo. Asta e și o veste bună, pentru că toți actorii implicați vor avea timp să se adapteze la noile cerințe.
Întregul proces este de o complexitate deosebită. La el participă numeroși actori, într-un lanț circular care arată astfel: de la producătorul băuturilor, marfa ajunge la distribuitor, care o vinde comercianților, adică magazinelor. Aici vin cumpărătorii obișnuiți, ca fiecare dintre noi, și tot aici vom aduce înapoi ambalajele goale – neturtite și cu eticheta intactă! – ca să primim garanția. Pentru asta, vom folosi fie sisteme automate de preluare (care vor fi instalate mai ales în marile magazine) sau le vom da vânzătorilor, care le vor depozita fizic într-un loc anume. De la aceste puncte de returnare operatorii de transport vor ridica apoi ambalajele, pe care le vor duce la centrele de numărare și sortare. Aici, ele vor fi verificate și pregătite, iar cele selectate vor fi trimise reciclatorilor.
Dar, din moment ce vom putea returna ambalajele goale și primi garanția înapoi la orice magazin, nu doar la cel de unde am cumpărat băuturile, de unde vor avea acești comercianți banii necesari?
Adică dacă eu cumpăr de la magazinul din dreapta străzii, care-mi reține garanția de 50 de bani/ambalaj, și returnez la cel din stânga, de unde ar trebui să-mi primesc cei 50 de bani înapoi, care va fi fluxul financiar?
Evident, va fi nevoie să se facă decontări pe baza cantităților și distribuției ambalajelor care trec prin sistem. (Și) asta va fi responsabilitatea administratorului SGR, adică RetuRO.
RetuRO se va ocupa de implementarea, gestionarea, operarea și asigurarea finanțării SGR pe întreg teritoriul României. Este o companie not-for-profit – în sensul că orice profit, dacă există, se reinvestește obligatoriu în dezvoltarea sistemului – din care fac parte asociațiile reprezentative ale producătorilor de băuturi și ale comercianților, dar și statul român, cu o cotă de 20%. RetuRO are, astfel, o responsabilitate uriașă – să administreze un proiect care va educa și curăța la propriu România, reducând cantitatea de deșeuri, poluarea, risipa.
Mai sunt câteva săptămâni până când pornește SGR, așa că cei care încă nu s-au înscris trebuie să o facă rapid.
Pentru asta, orice comerciant trebuie să intre pe site-ul oficial al administratorului SGR, adică RetuRO, unde găsește și pagina dedicată comercianților sau agenților horeca, producătorilor sau importatorilor. De aici trebuie doar să urmeze pașii necesari, care presupun înregistrarea în sistem, semnarea contractului și setarea afacerii ca punct de returnare.
Cei care s-au înregistrat deja trebuie să știe că au disponibil contractul pe site și trebuie obligatoriu să-l semneze până pe 30 noiembrie, pentru a-și putea continua activitatea. Modelul de contract poate fi consultat aici.
Tot pe RetuRO pot fi găsite o sumedenie de materiale explicative, fie text, fie video, care ar trebui să răspundă oricăror întrebări privind procedurile și funcționarea SGR și să ușureze un proces care ar putea părea dificil. Există inclusiv un hotline unde se poate vorbi direct cu cineva care are explicații – 021.207.0009 – și adresa de mail prin care poți lua legătura cu administratorii SGR: suport@returosgr.ro
Iar acum, ar trebui să ne întrebăm, fiecare, ce vom face: vom duce ambalajele înapoi, nu doar ca să ne recuperăm garanția (totuși, 0,50 lei/ambalaj nu-i chiar puțin când începi s-aduni), ci și ca să contribuim la construirea, zi de zi, a unei Românii mai curate? Sau vom lăsa aceste ambalaje – goale, neturtite, cu eticheta intactă – la îndemâna celor care le vor aduna de peste tot, făcând un serviciu public remunerat, în esență, în locul nostru?
Oricum ar fi, cu ajutorul acestui proiect, vom avea un mediu mai curat și mai verde și vom atinge și țintele de colectare și reciclare impuse la nivel european prin noul pachet pentru economie circulară al Uniunii Europene. Vom deveni mai europeni, deci mai civilizați, trăind într-o țară mai curată și mai responsabilă.
*) Principiul sistemului de garanție și retur a fost stabilit prin OUG 9/2016 (link)
11 comentarii Adaugă comentariu
Garantia va putea fi returnata si pe card oare? Ca vad ca nimeni nu mentioneaza nimic despre asta.
Bună întrebare.
Domnule, m-am interesat, merge si pe card, uite ce zice legea:
a) ambalajele SGR sunt preluate manual, valoarea garanției este returnată consumatorilor sau utilizatorilor finali, în numerar, prin voucher sau prin transfer bancar. Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului și cu suportarea comisioanelor bancare de către solicitant;
b) ambalajele SGR sunt preluate prin echipament automat de preluare, valoarea garanției este returnată consumatorilor sau utilizatorilor finali fie prin voucher pe care aceștia, în cadrul aceluiași comerciant care operează echipamentul automat de preluare, îl pot preschimba în numerar sau îl pot utiliza la efectuarea cumpărăturilor, în termen de maximum 12 luni de la eliberarea voucherului, fie prin transfer bancar. Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului și cu suportarea comisioanelor bancare de către solicitant.
De ce se cere semnătura electronică la contract,sintem pensionari fără pregătire avem unmagazin mic,sintem puși în fața unei situații stinjenitoare.va rog simplificați situația sa putem și noi semna contractul mai simplu cu o semnătură clasica.Va mulțumesc.
Ințeleg ca de la 30-11 toate bauturile in astfel de recipiente se scumpesc cu 50 de bani , dar ambalajrle cu cod de retutnare vor veni mult mai tarziu. Traiasca apa plata la 5L zic
Nu cred, garanția nu se reține decât ambalajelor cu cod.
In Germania treaba asta e simplificata: mai toate recipientele (doze si pet-uri de regula) au un simbol de reciclare pe eticheta, costa 25 centi! Bucata, indiferent ca e pet de 0.25 sau 2 l, si se pot returna la orice supermarket, sunt niste automate unde bagi pet-urile. Dar primesti un voucher valabil pare-se doar in acel magazin (sau lant de magazine). Nu bani, nu transfer pe card. Oricum, nu vezi urma de pet, imediat sunt luate de diversi „controlori” prin gunoaie
Și în sistemul românesc se vor putea oferi vouchere.
Cu pet urile actuale ce facem dacă nu au sgr, nu le mai valorificăm ? – probabil dacă n-au ” sgr ” nu poluează!
Le dați la reciclat, cum făceați și până acum.
O noutate care m-a lovit azi 5 februarie 2024 ca un fulger ,fiind la cumpărături la Auchan printre altele am cumpărat și 6 doze de bere la ofertă,dar surpriză prețul la casă era 3 lei in plus! Păi dacă duc dozele înapoi la magazin pt voucher, în pubela pe care trebuie să o scot in fața casei o dată pe săptămână ce mai pun?Nu de alta dar oricum plătesc deja 21 lei pe lună /1 persoană pt ridicarea și reciclarea deșeurilor și sincer nu prea adun cine știe ce de aruncat,mai mereu e gol.Eu, ideea asta o văd ca un furt din buzunar legalizat😕 Dacă cineva vrea să ducă doze la reciclat și să i-a bănuți pe ele, e ok,dar nu să obligi omul să achite garanția pe loc! Pt mine cumpărăturile în Auchan s-au terminat.La salariul minim pe economie pe care il am 5 lei plătesc biletul pt transportul in public,deci am ajuns mă uit la fiecare leu. Ori merg pe jos ori renunț la luxoasă băutură:( Trist,doar atât!