Învăţămintele escrocheriei Play Cool

Rezumat: ştirea că AC/DC va cânta la Bucharest Rock Arena s-a răspândit ca focu’n iască. Site-ul evenimentului a postat informaţia duminică, de unde a fost preluată de bloggeri şi de media tradiţională, cu tot cu invitaţia amabilă de a cumpăra bilete (pentru cele două zile ale “festivalului”). 3.000 de afişe au fost lipite în noaptea de duminică spre luni în Bucureşti. TicketPoint a constatat o explozie a vânzărilor după publicarea ştirii. Organizatorul pseudo-festivalului, Play Cool, a cerut banii. TicketPoint, care primise unele semnale că ceva nu e în regulă, le-a transmis ordinul de plată pentru 300.000 de euro, dar nu a autorizat şi viramentul propriu zis. Play Cool n-au încasat decât 10.000 de euro. În jumătate de oră, fantomele de la Play Cool dispăruseră. Ţeapă.

Ce ar trebui să învăţăm din asta?

Zoso e categoric: “Doi hoţi au păcălit toţi jurnaliştii români”, zice teh blogfather, care admite până la urmă că şi el se simte “nasol”, pentru că “am luat-o din plin”. Interesant. Onestitatea e un bun început.

Fapte: Play Cool a fost înfiinţată pe 6 martie, ca SRL cu un capital de 200 de lei. Acţionar, un cetăţean străin, Eran Douchan. Nu există referinţe despre el şi nici despre firma lui. Nu poate fi documentat nici un alt eveniment organizat de Douchan. Pe siteul oficial AC/DC nu există nici o referire la vreun concert în România. AC/DC nu vinde bilete pentru ţara noastră. Locul anunţat pentru Festivalul Bucharest Rock Arena, “la km 15 pe A1”, nu a mai fost folosit niciodată pentru un concert. Locul se învecinează, de altfel, cu satul Bălăceanca, binecunoscut în folclorul urban pentru stabilimentul de sănătate mintală aflat în zonă. Să recunoaştem că ţeparii de la Play Cool au doza lor de umor.

Să nu credeţi că am descoperit eu toate acestea, pe când scriu ca blogger din bucătărie. Le-au aflat aceiaşi jurnalişti care “au fost păcăliţi”(1, 2). Jurnaliştii, nu bloggerii. Jurnaliştii nu sunt infailibili (cine e?) dar au măcar această posibilitate – să investigheze o escrocherie şi să înţeleagă ce n-a mers. N-am văzut deocamdată la bloggeri această reacţie faţă de difuzarea unei informaţii false. Mulţi bloggeri presupun că ei pot publica orice inepţie, dar că tot presa e de vină, pentru că “presa e o profesie, bloggingul o pasiune”. Distincţia asta a dispărut. Şi presa, şi bloggerii difuzează informaţie, iar răspunderea faţă de public este asemănătoare. Dar, în fine, asta e o tranziţie care va mai dura. Să rămânem la jurnaliştii profesionişti.

Putea fi expusă escrocheria mai devreme? Posibil. Pe site-ul B’estFest este postat manualul de verificare a ştirii pe care orice jurnalist îl cunoaşte. Guido s-a mirat de ce reuşise o firmă necunoscută acolo unde Emagic eşuase, a dat telefoane, a pus întrebări şi a încercat să ia legătura cu One Events, co-organizatorii Bucharest Rock Arena, ca să-i avertizeze că totul pare o ţeapă în desfăşurare. Perfect, nu? Nu. Guido a publicat rezultatul neliniştilor sale pe 15 aprilie, abia după ce totul fusese dat în vileag. Dar Guido nu este jurnalist profesionist şi nu i se poate imputa că a ştiut şi a tăcut.

Incompetenţa bloggerilor în investigarea şi semnalarea unei escrocherii nu poate fi folosită totuşi ca scuză pentru media tradiţională. Jurnaliştii profesionişti ce au păzit? Au crezut că dacă arată ca o raţă şi măcăne ca o raţă, atunci chiar e o raţă? Jurnalistul este, prin definiţie, o fiinţă sceptică – nici pe mă-sa n-o crede. Un “comunicat” pe mail nu este o ştire – este cel mult începutul unei ştiri. Când scrii din politic, se presupune că bănuieşti că un comunicat care anunţă demisia Guvernului trebuie verificat, chiar dacă e semnat Emil Boc, şi mai ales când e semnat Vasile Frână, cel-despre-care-n-ai-auzit-niciodată. Când scrii din “monden”, ar trebui să te-ntrebi cine e firma asta anonimă care aduce AC/DC în România (şi cere bani pentru asta). Dă două telefoane şi poţi deveni autorul primului articol care expune o fraudă. Dă numai copy-paste şi rămâi un alt jurnalist păcălit.

Unde au greşit jurnaliştii profesionişti? Au crezut că trebuie să dea informaţia cât mai repede atunci când viteza nu mai avea nici un rost. New-media reduce masiv şansele de a mai fi tu primul la ştire (am mai scris despre asta). Breaking-news nu mai este un scop în sine. Într-un mediu atât de rapid şi de confuz, devin mai importante credibilitatea şi siguranţa decât viteza de reacţie.

Oamenii vor afla o ştire, după care vor căuta, instinctiv, confirmări – or confirmări cauţi la cei în care ai încredere, nu la anonimi. Eu cred că aceasta trebuie să devină misiunea presei profesioniste.

26 comentarii Adaugă comentariu

  1. imi place ca ai punctat onestitatea si responsabilitatea pentru ceea ce afirmam la anumite momente in timp; a se vedea cazul metalhead care pentru mine cel putin cu aceasta ocazie si-au distrus credibilitatea; si nu atat ca si ca si ceilalti au anuntat evenimentul ca sigur, dar dupa dovedirea tepei au modificat chiar stirile de pe site-ul lor.

    Thumb up 0
  2. Ştergerea unei ştiri eronate este o mare prostie. Cred că publicul poate accepta şi înţelege o greşeală dar devine foarte suspicios când pretinzi că greşeala nici măcar nu a existat (pentru că asta înseamnă ştergerea postării).

    Thumb up 0
  3. ”Mulţi bloggeri presupun că ei pot publica orice inepţie, dar că tot presa e de vină, pentru că “presa e o profesie, bloggingul o pasiune”. Distincţia asta a dispărut. Şi presa, şi bloggerii difuzează informaţie, iar răspunderea faţă de public este asemănătoare.”
    sa traiesti Vlade, bine spus!

    Thumb up 0
  4. cine ziceai ca se simte nasol ? szoso ? teh blogfather ? za oan end onli ? infailibilul ? za perfect (wo)man ? imposibil, vine sfarsitu’ lumii daca szoso a recunoscut ca a gresit … parol, monsher

    Thumb up 0
  5. Ce ti’e si cu moda asta a lu’ senzational, soc, exclusiv, breacking news si alte gaselnite de genul “me first” !… :)

    Thumb up 0
  6. Frumoasa expunerea. Cred ca ar fi buna de bagat intr-unul din cursurile studentilor la Jurnalism. Pentru ca de caolo trebuie pornita “schimbarea”! ;)

    Thumb up 0
  7. Heeey!Eu stau in Balaceanca :D
    Oricum,tocmai am vorbit cu Maical Gecsan si a zis ca ar trebui sa anunt in premiera mondiala ca vine in Romania,langa noi aici,in Balaceanca pt. un concert extraordinar.Sa ne rezervam bilete :)
    Serios,faza cu concertul e o teapa,asta e,nu e capatul lumii :)

    Thumb up 0
  8. Asta-i problema! Alergam in online dupa trafic ca niste nebuni. Cand te mai si lauzi ca tu si numai tu ai fost primul/cel mai… cazi in derizoriul celor 2 ‘mari’ cotidiene sportive romanesti.

    Thumb up 0
  9. Uite de-asta trebuie sa avem grija ce surse [mai] pastram in reader ;-)

    Thumb up 0
  10. Cine da fuga de-amboulea sa cumpere bilete la asa ceva, n-are decat sa ia si TZEAPA!

    Thumb up 0
  11. Eu as da niste circumstante atenuante presei in general, in cazul asta din doua motive:
    1.baietii aia doi au planificat-o bine;
    2.singura informatie care le-a dat planul peste cap a fost faptul ca managerul AC/DC a spus ca e “100% fals”. restul informatiilor aflate ulterior (capitalul social, data crearii firmei, referintele, faptul ca n-au mai raspuns la telefoane etc.) au capatat insemnatate si sens doar DUPA ce AC/DC a negat.in lipsa acelei informatii de la AC/DC, restul datelor puteau intr-adevar pune un semn de intrebare, dar aici intra in actiune acel “wishful thinking”…
    In cazul asta era foarte greu de ajuns la sursa primara (AC/DC) si toata lumea a luat de bune sursele secundare (inclusiv Mediafax).

    Thumb up 0
  12. Alex – ai dreptate până la un punct. Primul semn de întrebare trebuia să fie firma – complet necunoscută. Asta trebuia să declanşeze câteva mirări şi nişte verificări. Vorbesc de jurnaliştii specializaţi pe domeniul respectiv, că în rest da, ţeapa a fost binişor planificată.

    Plus că primii care trebuiau să se-ntrebe care-i povestea erau cei de la One Events şi TicketPoint. În fond, ei chiar sunt în industria asta şi ar trebui să ştie cel mai bine.

    Thumb up 0
  13. o sa imi permit sa iti citez comentariul in care spui ca o stire nu se sterge, chiar daca ai gresit-o. pentru ca am exemplare la mine pe site care considera normal cand faci o eroare sa o stergi.
    in rest, rock on, i hate acedece.

    Thumb up 0
  14. @someone: si mai putea fi verificat ceva-cum dracu sa construiasca asa de repede un loc pentru un mega-festival? cine le-a dat aprobare, la cum se misca primariile din zilele noastre? mie asta mi-a ridicat un mare semn de intrebare, spre exemplu.

    Thumb up 0
  15. The Bride, cică trebuia să fie un Woodstock românesc. Woodstock la Bălăceanca :-))

    Thumb up 0
  16. Da, ai pus punctul pe i. Jurnalistii specializati, apoi cei de la One Events şi TicketPoint n-au circumstante atenuante.
    Sper sa invatam ceva din asta.

    Thumb up 0
  17. acum un an la concertul iron maiden discutam cu un prieten despre un posibil concert al celor de la ac/dc dupa care eu sunt mort. el spunea ca vor veni eu ca nu pentru simplu motiv ca nu avem stadioane pentru un concert ac/dc. cand am vazut afisele in oras am inebunit. am sunat la toti cunoscutii. deja fusesem desemnat casier si organizator de grup. offff rau. dar cred ca ma duc la praga. asta e

    @obiectv: uneori pasiunea, dorinta, frustrarea sunt mai mari ca ratiunea. din fericire eu am scapat de data asta

    Thumb up 0
  18. jurnalistii s-au grabit sa scrie despre concert pt ca exista o isterie legata de orice eveniment live care implica o trupa sau alta. clar sunt vinovati pentru ca fiind obisnuiti in ultima vreme sa nu mai apara tzepe au luat-o de buna chiar daca venea de la o firma necunoscuta dar care a avut insa inteligenta de a-si lua ca partener o firma care de bine de rau exista si a facut ceva concerte, one event si asta a dat o oarecare credibilitate care i-a facut pe multi sa nu mai caute confirmari. ca one event sunt implicati asta nu stiu, poate sunt doar foarte prosti (remember lista cu trupe:floyd, guns ,green day etc :)) trebuie sa fii bou rau sa pui botu` la astea) sau au fost orbiti de posibilitatea de a-si trece in portofoliu acdc naiba stie…cel mai gretos personaj din aceasta poveste ramane insa acest guido care dupa ce toata lumea se convinge ca-i o tzeapa vine si el si cu un aer asa de nene care a facut jde concerte si stie tot trage aer in piept si ne spune usor plictisit cum stia, cum a informat el managementul acdc cum a incercat sa spuna, totul cu un aer de parere de rau ca se intampla asa ceva dar din spatele caruia razbate chiotul de fericire ca e tzeapa si ca nu face altcineva acdc in romania….ar mai fi de spus si despre pulifricii de la metalhead care mai aveau putin si-ti banau accesul pe site daca indrazneai sa pui la indoiala veridicitatea stirii cu acdc care canta la balaceanca pe miriste dar trec peste pt ca nu-mi pierd vremea vorbind despre rocari corporatisti. in fine cred ca era nevoie si de o tzeapa poate asa mai deschidem ochii pe viitor si nu ne mai uitam in gura oricui

    Thumb up 0
  19. esti bun. minte clara, cuvintele ascultatoare. plus ca ai dreptate.
    o placere sa urmaresc tot ce scrii, pe orice tema.

    zoso e unul care s-a prins mai devreme cat de prosti (si mu lti) pot fi unii.

    Thumb up 0
  20. Mi se pare interesant ce crede Mircea Toma despre asta :
    http://24fun.ro/index.php?shift=1&a=2864&t=12 .
    “Si atunci imi dau seama ca nu exista nici un for in care blogerii sa se intalneasca intre ei, sa-si defineasca un minim de responsabilitati.” Foarte greu sa fie aduse la o pozitie comuna si responsabila toate “bisericutele”. Dar cine stie, poate se gaseste un Don Quijote…

    Thumb up 0
  21. Văd că notiţa lui Mircea din 24 FUN a iritat la culme câţiva bloggeri influenţi. Totuşi, tonul textului e destul de rezervat şi mie mi se pare că, în general, are dreptate. Bloggerii nu suportă bine critica.

    Thumb up 0
  22. “Blogarimea romana, insa, sucks.”
    Generalizarile astea…
    Domnul Toma, daca vroia sa ia atitudine – si e foarte bine ca a tinut sa faca asta – , trebuia sa se refere strict la aceia care au pus umarul la rostogolirea acelei informatii, nu sa faca aprecieri de ordin general.
    Ca asa, pot sa spun si eu ca jurnalistii romani sunt de rahat, judecand in aceeasi maniera in care o face domnul Toma, si sa vezi ce de injuraturi imi iau.
    Daca vrea sa spuna ceva, sa faca nominalizari, adica mai concret domnule Toma! (Daca eu sunt bou, sa’mi spuna mie ca sunt bou, nu si celorlalti cu care stau la masa! ) Dar a vorbi cu aerul asta de superioritate, indiferent cum te numesti, de la CTP si pana la Florin Iaru, mi se pare putin nepotrivit.

    Thumb up 0
  23. In mare parte din blogosfera romaneasca este ca-n “Colţul vorbitorilor” din Hyde Park. Cand mai vine cineva sa le atraga atentia ca si ei au o responsabilitate, o iau cu “ba p-a ma-tii”…
    Mircea Toma este psiholog, a fost chiar psiholog militar intr-un domeniu (Aviatie) in care daca nu era responsabil, greselile lui ar fi costat nu rating/trafic ci vieti umane.
    Mai stiu un jurnalist cunoscut care a-ncercat sa-i responsabilizeze pe unii dintre bloggeri , cu acelasi rezultat.
    Dar cred ca se vor maturiza.Candva…

    Thumb up 0