Pandemia forțează digitalizarea rapidă în sectorul IMM-urilor

Pandemia a obligat întreprinderile mici și mijlocii din Europa să se digitalizeze în ritm alert, în încercarea de a face față schimbării brutale a mediului de business, arată un studiu care a implicat 1.200 de companii din mai multe țări europene (Marea Britanie, Spania, Germania și Italia). Adoptarea rapidă a noilor instrumente digitale de lucru a permis continuarea sau chiar creșterea businessului, în sensul în care “afacerile cu cel mai mare nivel de digitalizare și-au asigurat oportunități cu o rată de cel puțin două ori mai mare comparativ cu afacerile cel mai puțin digitalizate”, se arată în concluziile acestui studiu realizat de Context Consulting la comanda Vodafone Group, cu date verificate printr-o analiză Deloitte.

Impactul pandemiei și al măsurilor anti-epidemiologice impuse de guvernele din țările europene menționate au avut un impact sever asupra sectorului IMM. Cercetarea arată că 57% dintre companiile mici și medii s-au confruntat cu anulări ale comenzilor sau contractelor din cauza pandemiei. În același timp, 35% dintre IMM-uri au indicat faptul că pandemia a afectat cererea pentru produsele și serviciile specifice și, implicit, veniturile din acest sector.

În Europa sunt 24 milioane de companii mici și mijlocii, care angajează 95 milioane de persoane. Sectorul generează 85% din totalul locurilor de muncă nou create în fiecare an. În consecință, adaptarea IMM-urilor la noile condiții este crucială pentru sănătatea economiilor europene.

Datele analizate arată că IMM-urile care au reușit să se digitalizeze rapid au avut de câștigat. Totuși, acesta este un efort educativ și investițional care ridică probleme multor antreprenori. Indexul european DESI2020, care evaluează gradul de digitalizare al economiilor și societăților UE, arată că IMM-urile rămân în urma companiilor mai mari în ceea ce privește adoptarea aproape a tuturor tehnologiilor.

Astfel,


– 73% dintre companii au declarat că au întâmpinat dificultăți cu implementarea noilor tehnologii, integrarea cu tehnologiile existente și cu procesele de business, migrarea de la vechile sisteme și retragerea vechilor tehnologii;

– 51% au spus că au avut dificultăți să identifice tehnologiile potrivite sau furnizorul potrivit;

– 38% dintre companiile mici și medii au spus că au avut nevoie de sprijin prin cursuri de instruire;

– 29% au indicat costul investițiilor în digitalizare ca fiind o barieră atunci când au luat în calcul aceste transformări. (sursa: Studiu Vodafone Group – Digitalizarea, factor cheie care a determinat impactul pandemiei de Covid-19 asupra companiilor mici și mijlocii.)

Studiul citat identifică, așadar, una dintre oportunitățile semnificative de dezvoltare pentru sectorul cel mai dinamic al economiilor europene: digitalizarea, ca instrument pentru reziliență și adaptare la noile realități economice.

În același timp, în presiunea pentru digitalizare rezidă și una dintre vulnerabilitățile IMM-urilor, care se confruntă cu restrângeri severe ale veniturilor în această perioadă. Iată, deci, o ecuație la care un guvern responsabil ar merita să mediteze atunci când ia în calcul planuri de asistență pentru întreprinderile mici și mijlocii.

În faza inițială a pandemiei, guvernele europene au reacționat imediat prin acordarea de ajutoare financiare pe termen scurt, pentru susținerea activității acestora, dar un plan pe termen lung ar trebui să ia în considerare implementarea de politici pentru digitalizarea IMM-urilor, ceea ce ar contribui la reducerea decalajelor digitale și la relansarea economiilor europene.

Toate concluziile studiului Context Consulting/Deloitte, comandat de Vodafone, pot fi găsite aici.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Acest blog folosește serviciul Gravatar pentru afișarea pozei de profil a comentatorilor. Pentru setarea unui avatar, accesați acest link.