România Educată… și foarte divizată

Din Sala Unirii, de la Cotroceni, președintele a lansat “România Educată”, despre care se precizează dintru început, în chiar titlul materialului tipărit care a fost distribuit participanților la eveniment, că este un “Proiect al Președintelui României, Klaus Iohannis”. Nu-i rău, că fiecare președinte ar trebui să fie implicat în construcția și dezvoltarea unor proiecte naționale, vizionare, dar nici nu-i grozav când dimensiunea națională trebuie să se strecoare prin pâlnia intereselor politice personale ale șefului cel mare.

Să mă explic.

Toată lauda echipei care a lucrat la definirea proiectului “România Educată”, echipă care, timp de doi ani, a intervievat și a discutat cu mii de persoane implicate într-un fel sau altul în educația din România. Documentul rezultant merită parcurs cu atenție, cântărit și evaluat, pentru că propune diverse direcții pentru dezvoltarea societății românești prin educație.

E un truism că ar trebui să fim cu toții interesați de o educație mai bună – dar e crucial să definim corect ce înseamnă mai bun în acest caz. Școala românească, urmată de generații doar pentru diplomă, este falimentară, observăm asta prea bine. Analfabetismul funcțional în România la cote apocaliptice, abandonul școlar, un record negativ european, impostura, politizarea, incompetența și sărăcia rod și năruie ce-a mai rămas onest și de bună credință prin sistem. Ceva trebuie făcut – și trebuie făcut ceva mare, național, vizionar, radical.

Ce trebuie să înțelegem, cu toții, este că suntem nu doar direct interesați, ci, mai ales, direct dependenți de rezultatele educației, până într-acolo încât ne putem considera, cu toții, victime ale unei educații de proastă calitate. Copiii ăștia care se chinuie prin școli acum vor fi viitorii noștri colegi, șefi, ei vor fi medicii care ne vor trata, inginerii care ne vor construi drumuri, contabili care ne vor calcula impozitele și, din păcate, politicieni care ne vor vota legile și ne vor încadra viețile în obtuzitățile lor.

Zi de zi, dezinteresați de starea educației, mai săpăm nițel la groapa în care vom cădea.

Din acest punct de vedere, nu e nimic mai important pentru societatea românească decât creșterea calității educației. Orice merită sacrificat pentru atingerea acestui obiectiv – în primul rând orgolii personal și interese electorale.

Aici vine mirarea mea față de reacția președintelui Iohannis, care a fost întrebat de colegul Moise cum va obține consensul transpartinic pentru susținerea proiectului “România Educată”, mai ales în contextul în care învățământul este puternic politizat (v. inspectoratele școlare). Iată o întrebare la care un om politic veritabil e condamnat să dea un anumit răspuns, care vizează obiectivul important, miza adevărată a unei reforme.

Dl. Iohannis a folosit însă prilejul pentru un atac la PSD. “…dacă acum intri într-un inspectorat şi nu scot toţi carnetul de partid, înseamnă că este o minune. (…) PSD este eminamente politizatorul sistemului educaţional. (…) nu trebuie directorul să fie PSD-ist ca să fie bun director, nu trebuie să fie liberal ca să fie bun director. Cred că trebuie să fie un om care are capacitatea şi abilitatea să gestioneze bine o şcoală, atât” – a spus președintele.

Nu că PSD nu merită atacat și nu că președintele nu ar fi avut dreptate în ce a spus – evident că are dreptate, 100% – dar poate că nu e o idee bună să-ți începi negocierea pentru o înțelegere transpartinică pe un obiectiv național cu un pumn în nasul principalului interlocutor, pentru că, asta e, vrem-nu vrem, PSD este (încă) cel mai mare partid din România și primul interesat pentru menținerea actualului status quo din Educație.

Ce a obținut dl. Iohannis cu asta este simplu de observat: aplauze (firești) din partea simpatizanților și batjocură din partea partidului fără de care nu se poate începe nimic. Știu că e nasoală situația, dar asta e, un om politic de calibru știe să mai înghită și câte o broască râioasă din când în când, dacă asta servește națiunii.

Știu și ce-o să spuneți: “nu negociem cu teroriștii! N-avem ce vorbi cu PSD, sunt niște corupți, niște hoți, masacratorii Justiției etc”. Da, da, de acord, de acord cu toate acuzațiile, dar gândiți-vă la pădure, nu la copaci. Oare cum au reușit liderii partidelor parlamentare să se întâlnească în 1995, la Snagov, sub patronajul președintelui Iliescu, și să cadă cu toții de acord asubra obiectivului național, comun, prioritar, de integrare a României în structurile euro-atlantice? Știți istoria, sper, știți cât de aproape era atunci anul 1995 de ororile primului an de după Revoluție, de guvernarea ineptă, falimentară, a lui Nicolae Văcăroiu, de tot haosul politic și instituțional ce a urmat preluării puterii de eșalonul II din PCR. Oare cum au reușit ei, atunci, să se unească, cumva, pentru binele națiunii, iar acum nu mai e posibil, pentru că președintele Iohannis urmărește… ce anume, altceva decât un interes politic personal, un argument de discurs electoral? “Eu am vrut, dar cu ăștia nu se poate”. Păi, domnule președinte, poate mai încercați, că merită. Luați un schnaps după ce-nghițiți broasca aia cu mutra lui Dragnea, s-ar putea să ajute.

10 comentarii Adaugă comentariu

  1. KWI continuă să producă dezamăgiri celor care l-au ales sincer. Nu mie, eu l-am ales ca să nu iasă Ponta (în continuare cred că bine am făcut)
    Pe de altă parte, ce relevanță a avut acea adunare din 95 de la Snagov? Altfel te iau: ai avea încredere in ceva, orice promite PSD? Ah, nu? Păi atunci de ce ai crede o semnătură pe o hârtie pe care scrie că e pact pe educație?

    Că veni vb de 1995…nu îl văzui pe Iliescu la parada de centenar. O fi bolnav? Credeți că sunt șanse ca în 2019 să beau șampania aia scumpă de o păstrez de câțiva ani pt parastasul ăsta? :) știu, sunt un om rău

    Thumb up 9
  2. Iohanis a asteptat 4 ani ca sa livreze un program 100% electoral plin de banalitati si formulari de genul – sa fie bine ca sa nu fie rau. Se cer crese si scoli in conditiile in care majoritatea autoritatilor locale din satele si orasele mici nu-si permit nici macar sa intretina scolile existente si astfel copii invata in cladiri neincalzite si cu wc-ul in curte.

    Thumb up 9
    • si comentariul tau cum il clasifici? E sub banal. Cred ca mai gasesc 1 milion de insi care in stare sa scrie frazele astea constatoare si 0 soluti..

      Thumb up 0
    • In primul rand scolile ar trebui sa treaca de la autoritatile locale la guvern, Romania nu e doar Bucuresti si alte 5-6 orase mari care au bani sa investeasca in scoli. Apoi acces facil la scoala pt toti copiii din Romania, investitii in campusuri scolare moderne cu sali de sport si alte terenuri pt a practica diverse sporturi, lucrurile astea doar guvernul poata sa le faca insa chiar atitudinea lui iohanis fata de guvern arata faptul ca el a urmarit doar interesul electoral cu un program care cuprinde o serie de banalitati usor de inteles de analfabetii functionali la care facea si el referire.

      Thumb up 0
  3. Am citit pe un alt site că studenții din Franța se vor alătura protestelor vedetelor galbene, in schimb, apatia și somnolenta studenților din România continuă. Ce așteptări sa ai de la cei care se spune că vor fi viitorul tarii, când ei dorm din cauza călătoriilor gratuite cu trenul ?

    Thumb up 2
  4. #7

    Problema e ca brosca nu e numai raioasa ci si otravitoare. Ce poti negocia cu un astfel de animal politic, care, din pacate, a ajuns regina junglei? Johannis nu e decat iepurasul din bancuri, care mai apare din cand in cand dar uita poanta de final. Poate data viitoare …

    Thumb up 1
  5. Nu am citit, raportul, dar ca un produs al scolii romanesti 100% imi pot da cu parerea despre cum arata scoala romaneasca in an centenar si ce probleme exista:
    1.In momentul de fata, tu ca copil cand intri in clasa 0, nu ai o traiectorie clara asupra urmatorilor 12 ani de scoala. De fapt nu sti ce se va intampla in urmatorul an, daramite peste 12 ani. Chestia asta induce nesiguranta si pune o presiune inutila pe copil. Principala cauza pentru care parintii apoi copii cauta sa aiba note mari este din cauza ca viitorul este nesigur si vrei sa fi pregatit pentru orice. Asta duce la o alta problema o s-o spun mai incolo.
    2.Traim in era informatiei, vrei sa afli care e cel mai inalt varf din lume, dureaza 1 minut. Sunt deja aplicatii care iti rezolva ecuatii simple, chiar si integrale numai facandu-le poza. Pur si simplu informatia e acolo, copilul trebuie invatat s-o caute si mai ales invatat s-o si digere. Gen la ce sunt utile sistemele de ecuatii in viata reala, sau cu ce ma ajuta pe mine ca Londra e la nu stiu cate grade latitudine.
    3. Examenele nationale sunt o gluma sinistra. Practic sunt facute sa ia toata lumea 5, desigur un pic filmate dar na asta e. Motivul pentru care sunt o gluma sinistra este motivatia din spate. Practic testarea nationala te duce in liceu, desi nu-i vad rostul intrucat ajungi la liceu si daca nu ai luat-o. Bacalaureatul este o struto-camila care te ajuta sa ajungi in facultate. Ca si idee, nu exista absolut nici o limitare legala in functie de profil sau alte nebunii. Prin Norvegia sau Olanda, nu poti sa faci medicina daca tu ai facut specializare umanista in liceu ca idee. Testarea nationala trebuie sa separe filiera teoretica de cea vocationala, sunt multi din pacate care se chinuie cu un liceu ca apoi sa lucreze in constructii sau soferi prin afara tarii, nu ar fi mai frumos sa nu-i chinui?!
    4.Copilul/elevul de la o anumita varsta ar trebui sa aiba o dorinta clara asupra materiilor pe care acesta vrea sa le faca. Nu stiu cu ce m-a ajutat pe mine profil real fiind faptul ca trebuia sa citesc o tolba de romane de scriitori romani, unele prost scrise. Cu siguranta m-a ajutat sa nu citesc prea multa beletristica intrucat, atunci cand ceva ce trebuie sa fie o placere devine o corvoada, copilul isi baga picioarele usor. Ar trebui un schelet simplu si apoi fiecare copil sa aleaga in esenta ce vrea, incepand cu clasa V pana la sfarsitul liceului.
    5.Schimbarea modalitatii de evaluare curente, mai degraba schimbarea mentalitatii. Aici e o poveste lunga, dar m-am saturat sa aud elevi care au teste lunare la o gramada de materii, nu bossulica, de la inceputul anuluiu spui pe fata cum se face evaluarea spui c-o sa fie x teste de control, unu cu o pondere mai mare si gata. Stiu exista clasica manea numita teza, e o chestie inutila hai sa facem ceva mai mult de atat.
    6.Din cauza nesigurantei vezi punctul 1 si a examenelor nationale vezi punctul 3 ajung in situatii in care foarte multe medii de 10, dar in esenta oamenii aia ajung sa fie mancati de viata reala cand intra in ea. Nu am nimic cu nimeni, dar valoarea notei de 10 in Romania este diluata si reprezinta ati ghicit, nimic in viata reala.

    Astea sunt problemele la nivel de invatat pre-universitar si totodata obligatoriu, nu ma iau de problemele simple care s-ar rezolva daca s-ar vrea gen, infrastructura scolara. Astea sunt secundare, iar daca un partid imi spune ca in primul an de mandat vor face sa nu mai existe scoala cu toaleta in fundu curtii si toate scolile sa aiba aviz ISU, va primi votul meu. Problemele enumerate de mine mai sus sunt de substanta si tin de mentalitatea pe care o avem si pe care o au oamenii in Romania. Chestiile astea dureaza niste timp/generatii pana se rezolva.

    Thumb up 0
  6. @sergiu
    Don Sergiu, va rog sa raspundeti sincer: v-ati incredinta viata, parcursul social al dvs. si al copiilor dvs. unui astfel de guvern? Vad ca sunteti destul de sportiv, s-ar putea sa va ajute in urmatorii ani la sarit gardul peste granita.

    Thumb up 0
    • Guvernul se poate schimba oricand in schimb e o certitudine faptul ca majoritatea autoritatilor locale nu pot oferi copiilor conditii decente de a invata. Partea de campusuri cu terenuri de sport moderne e foarte importanta nu doar dpdv a sanatatii ci si de a face scoala mai atractiva copiilor si prin asta de a reduce abandonul scolar. Nu faci scoala mai atractiva prin matematica sau chimie ci prin competitii sportive interliceale pe care apoi sa le legi de performantele la toate celelalte materii, asa cum e in america unde nu poti absolvi oricat de bune performante sportive ai avea, daca nu ai calificativ de absolvire la toate materiile.

      Thumb up 0

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Acest blog folosește serviciul Gravatar pentru afișarea pozei de profil a comentatorilor. Pentru setarea unui avatar, accesați acest link.