Nașul de tren și șpaga lui sunt doar un simptom

Sunt unele lucruri care nu se schimbă niciodată în România.

Scările rulante care nu rulează de la Pasajul Universității.

Centura Capitalei.

Ion Iliescu.

Și instituția nașului CFR.

Un deputat care face naveta cu trenul a povestit cum, la o călătorie de la București la Piatra Neamț, controlorul i-a propus o șpagă de 70 de lei ca să regleze problema cu absența biletului. De unde reies mai multe întrebări.

Mai întâi de toate, ce căuta parlamentarul în tren fără bilet?

Din explicațiile lui, reiese că a vrut să cumpere bilet direct de la controlor, în tren, pentru că nu găsise la casele de bilete din Gara de Nord.

Deputatul USR Iulian Bulai, căci despre el e vorba, spune (scrie) așa:

„Automatul din Gara de Nord indică toate locurile ocupate. Nu emite nici bilete fără loc. La fel şi la ghişeu. Intru în tren. Mă aşez pe un loc liber. Încă nu m-a rugat nimeni să mă ridic.”

De aici, prima întrebare: păi dacă la automat nu mai sunt bilete și nici la ghișeu, și nici nu se emit bilete fără loc, ce cauți tu să intri în tren?

Ok, poate că te gândești să stai în picioare până se eliberează ceva, sau să te muți de colo colo, pe unde prinzi ceva loc liber, o stație-două. Ăsta e disconfortul tău, dar problema e că biletele luate din tren costă, de obicei, și din câte știu eu, mai mult, se vând cu o supra taxă. Ori biletele dlui parlamentar sunt decontate din bani publici, așa că uite cum plătește contribuabilul mai mult pentru că parlamentarul nu-i atent să-și ia bilete din timp – el sau să-i cumpere secretara, că are fonduri publice și pentru asta.

Dar, dacă depășim această chestiune, venim la problema nașului care cere șpagă. Iată ce zice deputatul Bulai.

„Vine controlorul. Elegant îmi arată tariful de 137 lei pînă la Roman. Discret se apleacă spre mine şi îmi zice să îi dau 70 de lei şi să rămînă aşa. Nu are nicio jenă. În jurul nostru sînt mulţi oameni, în spatele lui, pe tavan, două camere de luat vederi…”

Deci nașul, tarif propriu, discount 50%.

Sigur nu l-a recunoscut, că cerea mai mult.

Imaginați-vă o astfel de scenă într-un tren din Germania, sau Italia, sau Franța – sau, mă rog, orice tren din lumea civilizată.

Pe de altă parte, să fim de acord că există nași – adică controlori care iau șpagă de la călătorii fără bilete – tocmai pentru că există călători fără bilete. Dacă n-ar exista cererea, nu ar exista nici oferta.

Cu mulți ani în urmă, înainte să urc într-un tramvai din Viena, m-am chinuit câteva minute să cumpăr bilet de la un automat din stație – știți cum e, nu cunoști sistemul, nu înțelegi limba, e un pic de muncă. Lângă mine, alți români, aparent imigranți mai vechi în Austria, mă priveau cu milă. În cele din urmă, una dintre doamne mi-a strigat – „nu te mai chinui, băiatu’, că nu se face control niciodată”.

Biletul era 1 euro. Cât costă cinstea ta?

Dl Bulai nu a dat șpagă, a plătit tariful întreg, 137 de lei, nașul a plecat mai departe, în căutarea unor clienți mai înțelegători.

Altfel, CFR Călători a bugetat anul acesta o pierdere de 650 de milioane de lei, cu o creștere a numărului de angajați cu 500.

Nu spun, firește, că pierderile acestea uriașe se datorează cumva, integral, și nici măcar în mare măsură, biletelor nevândute și șpăgilor luate de nași prin trenuri.

Dar perenitatea nașilor este un simptom al unei boli mai profunde a companiilor de stat și a administrației publice din România. În acest sistem, fondurile publice sunt privite ca un rezervor de bunăstare personală, borcanul cu miere din care poți să te-nfrupți pe îndelete, că au mereu grijă alți fraieri să-l umple. Asta e o atitudine care vine din comunism, când statul deținea tot și toți considerau justificat să fure câte ceva pentru acasă, că dacă tot era averea întregului popor, era a fiecăruia, s-o folosească cum vrea.

Și te-ai gândi că, în 30 de ani, cultura asta a exploatării în interes personal a averii publice s-ar fi schimbat, ar fi dispărut, dar uite că, așa cum spuneam, unele lucruri nu se schimbă niciodată în România.

Articol din categoria: ACTUALITATE

22 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    Deși este o realitate pe care probabil nu o cunoașteți, puteți să vă imaginați că există o „taxă” pentru obținerea și menținerea postului de „naș”.
    Angajările în instituțiile publice desigur sunt în același mod „controlate”.
    După cum arată conducerea politică a acestei țări puteți să vă imaginați sistemul de colectare piramidal.
    Cei care nu știu nimic despre funcțiile pe care le ocupă și domeniul profesional aferent își bazează întreaga carieră pe acest sistem care le permite falsificarea sau obținerea frauduloasă a documentelor care atestă studiile, plagiatul, sau impostura.
    Aceasta monstruoasă arhitectură a puterii politice și administrative din Romania este cancerul care a ajuns acum în metastază.

    14
    0
  2. …ok, subiectul…DAR ! Prin 86 am dat o tură prin HU, apoi Cehoslovacia. La întoarcerea din Slovacia nu se mai găseau bilete (gară lângă graniță). Bani de cazare – ioc ! Deci am urcat în tren oricum, la risc, că nu puteam rămâne. I-am explicat conductorului ungur cum stă treaba. Reacția lui : – Cum, nu v-au dat bilete, măgarii ăia ? (și atunci, ca și acum – ungurii nu se-nțeleg cu slovacii). M-a dus la vagonul restaurant și mi-a oferit o porție suplimentară față de ceea ce am comandat. Vremuri…. PS : tata a fost șef de gară (Oradea !). Spunea că CFR e „singura misiune de luptă pe timp de pace”…. Azi a ajuns o MIZERIE, tot CFR-ul (dacă ar ști, tac-miu s-ar roti-n pământ…:0(

    5
    1
  3. #3 Comentariu nou

    Macar a luat trenu’ – adica transport in comun.
    Eu cred ca altu’ de la PNL+PSD lua masina de la Parlament, elicopteru’, uberu, taxiu.
    Eu cred ca Raresica Bogdanel nici nu stie cum arata un tren la interior.

    1
    0
  4. #4 Comentariu nou

    La majoritatea firmelor private de transport calatori din Romania nasul are POS si iti poate da bilet in tren … ba chiar sunt multe situatii in care doar asa se procura biletele. Daca controlorul de la privat ar face ca cel de la CFR firma ar intra imediat in faliment. Cum aceste firme sunt pe crestere, e clar ca privatii au gasit solutia anti mersul cu nasul … deci solutia exista … numai ca firmele de stat nu copiaza niciodata sistemul „ticalosit” de la privat/capitalisti.
    Daca maine CFR Calatori ar fi vandut s-ar putea sa avem surpriza ca face profit, poate si cu preturi mai mici. Asa a fost si cu Petrom care reusea sa iasa pe minus, cu niste mizerii de statii si benzina proasta, in vremea cand avea 80% din piata. Acum are sub 50% din piata, benzinarii frumoase, benzina buna …si culmea face profit.
    Concluzia: singura sansa sa scapi de sistemul „PCR” este privatizarea… sa-si spastreze statul maxim 49% si o sa constate ca peste 2 ani in loc sa dea 650 miliane pe an sa acopera gaurile o sa primeasca dividende.
    Nu consider nimic critic la CFR Calatori … CFR Infrastuctura este alta discutie.

    12
    0
  5. #5 Comentariu nou

    Problema se poate rezolva prin digitalizare și contractarea unei firme externe pentru verificarea “biletelor”:
    1) să-ți poți lua bilet cu loc, la alegere, din gara și/sau printr-un sistem online de booking (un app al lor), precum cele pentru spectacole
    2) să-ți poți lua bilet direct din tren cu loc alocat aleator (sau fără loc) de la un simplu terminat cu plata contactless (biletul sa fie generat direct pe telefon).
    3) la verificarea biletului, se poate face o validare electronica care sa fie sincronizată atât pe dispozitivul călătorului cat si pe serverele companiei cu date exacte (când/cine/la ce ora a verificat biletul).

    Se pot face verificări “3rd party” care sa estimeze nr de călători, apoi se poate audita firma care verifica biletele pentru a se observa cât se verifica corect si cât din burta. In fine, daca se dorește se poate implementa orice (și la un cost nu tocmai ridicat). Cu toate acestea, CFR fiind una dintre cele mai voluptuoase si cuminți vaci de muls, nu se va face nimic in acest sens.
    Sa nu uitam de scandalurile din trecut legate de mentenanța trenurilor, unde o piuliță “specială pt CFR” costa cât 50 similare 🙊
    S-au făcut multi oameni de pe seama CFR…

    5
    1
  6. #6 Comentariu nou

    Veneam de la Predeal cu un „tren al zapezii” atat de plin ca nu puteam sa bag mana in buzunar (al meu). Absolut ingrozitor a fost, undeva prin 2004… A luat nasu’ spaga din toate directiile. Noi luasem bilete tur-retur cu o saptamana inainte.
    Cand am ajuns la gara de nord, statea tare mandru mecanicul pe geam. Vad ca esti fericit. A mers bine spaga azi. Ce spaga ma? Cum, nu-ti da si tie controlorul? Ba da ba, prostule. Doar prostii nu iau spaga in tara asta. Da, io prost ca cumpar bilete, tu mare geniu, mecanic de tren. Ba poate cobor si te bat. Ia coboara ma sa vezi tu cat de mult apreciaza toti calatorii astia din spatele meu conditiile oferite de voi.

    9
    1
    • Ce scena!

      Altfel, mi-am adus aminte de un tren d-asta, tot iarna, in care am mers PE SCARA de la Predeal, pana la prima oprire (nu mai stiu care e, Busteni? Azuga?) si apoi, ca sardelele pe culoar, undeva… dar nasul tot a strabatut, colecta spaga intr-o caciula pe care o purta pe sus, nene, ca, vorba ta, era prea inghesuiala ca sa mai bage banii in buzunare

      0
      0
  7. #8 Comentariu nou

    E vară și nu mai sunt subiecte de ați „dezgropat” treaba cu nașul de tren? Mai trimite lumea pachete cu nașul, că și asta era o „afacere”?
    Scria unul pe aici că ar trebui să se tocmească o firmă care să vîndă bilete, bla, bla! A cui firmă?

    1
    9
  8. #9 Comentariu nou

    Buna ziua Vlad,
    Vai de tine!
    Sunt atatea nereguli la cfr, ia tu te ieide spaga ‘nasilor’?
    Sunt linii ‘secundare’ care nu mai functioneaza de ani de zile (vezi Marasesti – Pancu si Marasesti Odobesti) pentru ca sefii regionalei CFR au firme de microbuze pe numele rudelor! Sunt gari cu cladiri istorice care se deterioreaza! Iar tu vezi ‘doar’ spaga nasilor! Hmmmm, ce soi de ‘jurnalist’ ai ajuns? S e vede ca re apropii de pensie!
    CONCEDIU PLACUT!

    4
    9
    • Nu-s în concediu și mai am până la pensie – de fapt, nici nu cred c-o să mă pensionez vreodată, m-aș cam plictisi.

      Povestea nașului e doar un pretext pentru discuția despre o particularitate mai largă a societății noastre, dar mi se pare că n-ai citit tot articolul 🙂

      0
      0
    • #11 Comentariu nou

      Eu iti propuneam sa ataci subiecte mai ‘grele’ legate de CFR!
      Dar se vede treaba ca sunt pea ‘grele’ pentru tine!
      Trebuie sa tinem cont si de faptul ca ai avut o operatie la coloana vertebrala!

      0
      0
    • Atentie, esti intr-o zona periculoasa, nu apreciez deloc mizerii d-astea.

      0
      0
    • #13 Comentariu nou

      @Vlad
      Peste 10 – 12 ani nu se vor mai vinde in UE decat masini electrice!
      O masina electrica veche de 4 – 5 ani va trebui reincarcata de 2 ori pana sa ajungi de la Bucuresti la Constanta.
      De fiecare data va dura 40 – 50 de nminute daca ai noroc si nu trebuie sa stai la coada.
      In conditiile astea presupun ca, in tarile CIVILIZATE, vor aparea trenuri asemanatoare cu cele din tunlul Franta – GB.
      Urci masina (electrica) pe platforma la Paris, te duci frumos intr-un compartiment de tren (sau la vagonul restaurant) si dupa 4 ore cobori, la volanul masinii (eventual cu bateria incarcata), la Nisa sau in alt punct al Coasei de Azur.
      Cam cum crezi ca se va putea face asta in Romania, daca de la Oradea la Constanta trenul face 20 de ore (la o viteza madie de 150 km/h ar trebui sa faca doar 6 ore), iar situatia asta nu este din cauza ‘nasului’..
      Daca nu ziaristii, cine crezi ca ar trebui sa faca presiuni asupra clasei politice pentru a face lucrurile ‘sa se miste’?

      0
      0
    • Calculele de autonomie sunt cam prapastioase. Nu sunt fanul masinilor electrice, dar nu e asa dramatic cum zici.

      Ideea transportarii masinii cu trenul, ca sa mergi in excursie, este total fantezista. Exista masini e inchiriat. Nu transportul masinilor vilegiaturistilor e problema CFR, care e intr-un hal fara hal, altfel.

      “Daca nu ziaristii, cine crezi ca ar trebui sa faca presiuni asupra clasei politice pentru a face lucrurile ‘sa se miste’?” – votantii, cand ies la vot.

      0
      0
    • #15 Comentariu nou

      #Vlad
      Chiar si din articolul de fata, mai ales din povestirea de la Viena, se poate deduce care este procentul de oameni corecri in Romania. Poate 15 – 17 %. Cam cat a realizat USR la ultimele alegeri.
      Trebuie tinut cont de faptul ca la alegeri au votat si cei plecati din tara, precum si de faptul ca au continuat sa plece (cine chiceste daca au plecat corectii sau coruptii?).
      Cel putin doua generatii de acum inainte nu vad nici o posibilitate ca lucrurile sa se schimbe.

      0
      0
  9. #16 Comentariu nou

    Stai lejer Vlad ca e absolut legal sa cumperi belet in tren. Te-ai ofucat degeaba pe Bulai 🙂

    https://www.cfrcalatori.ro/taxarea-in-tren/

    3
    3
  10. #18 Comentariu nou

    Te-ai ofuscat in schimb… ca sa scriu corect de data asta 😉

    0
    2
  11. #20 Comentariu nou

    Cateva comentarii:
    – in Viena se fac controale, chiar dese as putea spune. Sunt chiar de doua tipuri: 1. controalele in statiile de metrou, care se fac dupa ce ai coborat din tren si te indrepti spre iesire. 2. controalele direct in mijloacele de transport (autobuz, tramvai, metrou) facute de controlori „sub acoperire”.
    – foarte recent am facut o calatorie cu trenul Viena – München si retur. Nu exista nicio sansa sa vezi vreun nas ca s-ar preta la astfel de mizerii, de a lua spaga. Asta in primul rand ca foarte rar se intampla sa nu aiba cineva bilet, iar daca nu are poate cumpara biletul direct de la nas, cu suprataxa bineinteles. In acelasi timp, totul este extrem de bine pus la punct, eu mi-am luat biletele de pe site-ul Deutsche Bahn, desi operatorul era compania de stat austriaca ÖBB. Pe site-ul nemtilor pretul era jumatate din cel al austriecilor, cel putin la clasa 1. Ce a fost super interesant si ciudat in acelasi timp, la retur, inainte de a intra in Austria a venit un control vamal care din tot vagonul, doar pe mine m-a controlat. Ce sa-i faci, Romania are o reputatie remarcabila… N-am avut nicio problema, dar a fost asa, vorba bulgarilor…”weird”.

    Am calatorit destul de des pe ruta Germania – Viena, si nu imi pot imagina vreodata ca voi vedea vreun calator fara bilet ca va incerca sa dea spaga! Sunt 100% sigur, desi nu am dovezi, ca pe multe rute feroviare exista Politia Feroviara (sub acoperire cel mai probabil) care ar putea fi sesizata in caz de ceva.

    Este o foarte mare problema ca multi calatori inca prefera modul clandestin de calatorie. In acelasi timp, acest „modus operandi” al nasilor este ca o rana infectata care nu se mai vindeca nicicum. Sigur nu s-a incercat cu adevarat vindecarea acesteia, cred ca s-a pus doar un pansament, din cand in cand, in loc de a se folosi niste anitbiotice puternice care sa omoare virusul! 🙁

    3
    0
  12. #21 Comentariu nou

    „De aici, prima întrebare: păi dacă la automat nu mai sunt bilete și nici la ghișeu, și nici nu se emit bilete fără loc, ce cauți tu să intri în tren?
    biletele luate din tren costă, de obicei, și din câte știu eu, mai mult, se vând cu o supra taxă. Ori biletele dlui parlamentar sunt decontate din bani publici, așa că uite cum plătește contribuabilul mai mult pentru că parlamentarul nu-i atent să-și ia bilete din timp – el sau să-i cumpere secretara, că are fonduri publice și pentru asta.”

    Pai daca era sa sparga banii publici nu mai bine lua avionul sau un taxi in loc sa piarda timpul cu CFRul falimentar?
    Apropo cica CFR are cursa estivala pana la Varna – face doar 9 ore in teorie. Aproape 200 Km. Cu trasura ajungi mai repede 😉

    3
    1
  13. #22 Comentariu nou

    Mama ce subiect! Exceptional, fascinant, vai cat de rau este statul asta care mananca din sudoarea privatilor. Vai ce am mai scris despre un subiect cat se poate de real.

    Poate data viitoare scriem si despre asta:

    „ARTICOLUL 45
    (1) Deputaţii şi senatorii beneficiază, pe perioada mandatului, de transport gratuit intern pe calea ferată, cu orice categorie de trenuri de călători. Biletele de călătorie se vor elibera pe baza legitimaţiei de deputat sau de senator.”

    de aici: http://www.cdep.ro/pls/dic/site.page?den=act3_1&par1=0

    0
    0

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.