5 idei pentru o școală nouă de la un utilizator al României

Unul dintre cititorii articolului meu de ieri a pus degetul pe rană: “Conducem asa cum trăim. Nu putem fi la volan altfel de cum ne comportăm zilnic în toate celelalte împrejurări”, a scris Ionel Chiricescu. Observația lui scoate în evidență compexitatea problemei. Cum am putea fi civilizați în trafic dacă nu suntem, ca societate, civilizați în atâtea alte domenii? De ce ne-am aștepta să avem șoferi educați, dacă sunt din ce în ce mai puțini români educați?

Curând, reîncepe școala. Și anul acesta am vorbit mult despre reformă. Nici anul acesta n-a început nicio reformă. Ce mai e încă o ocazie ratată printre atâtea altele, nu? Sute de mii de copii – viitorul acestei societăți! – vor reveni într-un sistem care nu-i pregătește în niciun fel pentru societatea viitorului. Școala românească, osificată, greoaie, neprietenoasă, coruptă, este organizată mai degrabă pentru a asigura locuri de muncă personalului didactic, în clase și în afara lor, prin meditații, și o prosperitate dubioasă câtorva edituri bine conectate la sistem. În capul copiilor vor fi îndesate, din nou, kilograme de manuale, iar îndoparea asta va fi iar denumită educație. Cu acest mod de lucru, analfabetismul funcțional e în creștere continuă, la fel și abandonul. În câțiva ani, școala românească se va putea “mândri” că produce mai mulți analfabeți decât orice altă școală din lume, o poziție fruntașă pentru care luptă cu îndârjire de zeci de ani încoace.

Groparii învățământului românesc sunt mulți și bine organizați, într-o conjurație a impostorilor care fac aproape instinctiv tot ce-i necesar ca să țină cât mai mulți români proști. Păi de ce ar vrea neicanimenii din politică să contribuie la apariția unor generații noi de votanți educați, capabili să-și obțină singuri succesul profesional, fără proptele, pile și relații, oameni cu gândire critică, cetățeni care identifică ușor propaganda și bullshitul din discursul politicienilor?

Idiocrația a pus stăpânire pe România și va fi extrem de greu de dislocat – pentru că impostorii, incompetenții și corupții care infestează politica și administrația publică se apără unii pe ceilalți aproape instinctiv. Ei înțeleg prea bine că n-ar face față în economia reală, în competiție cu oameni bine pregătiți, cu energie și inițiativă. Nici măcar în administrația publică n-ar rezista, dacă administrația publică ar fi alcătuită pe criterii de merit profesional și moral. De aici și nămolul care încleiază și îneacă orice tentativă onorabilă de reformă și progres în sistemul public. Rezistența sistemului e în primul rând instinct de conservare.

Revenind. Ce ar trebui să ofere școala românească elevilor pentru a-i construi ca tineri adulți responsabili, cetățeni care să contribuie la progresul națiunii?

Într-o ordine aleatorie, și acestea fiind doar opiniile mele de utilizator al României, eu cred că elevii ar trebui să beneficieze de:

Cursuri pentru dezvoltarea gândirii critice. Copiii trebuie să învețe cât mai repede ce înseamnă atribuirea și contextualizarea informațiilor, credibilitatea sursei, citarea corectă. Trebuie să construim generații care au capacitatea educată de a face diferența între fapte și opinii, de a identifica și a se feri de fake-news-uri, de operațiuni de manipulare, de conspiraționisme. Tinerii trebuie să capete abilitatea de a face, singuri, un fact-checking măcar elementar. Trebuie învățați să pună întrebările relevante atunci când li se oferă o versiune a unei întâmplări și să observe când adevărul este răsucit pentru obținerea unui anumit efect. Lumea în care vor trăi viitoarele generații va fi dominată de tentative de manipulare în masă și e crucial ca ei să le poată rezista.

Educație financiară. Avem nevoie de cetățeni care, simplu spus, să înțeleagă capcana șobolanului, să înțeleagă diferența între consum și investiție, între credit și datorie. Copiii trebuie să învețe că banii sunt un mijloc, nu un scop în sine. Viitorii adulți trebuie să învețe de timpuriu că dependența de stat, prin subvenții și ajutoare, e o cale sigură către captivitate electorală și, pe termen lung, către înapoiere și sărăcie. Copiii trebuie să înțeleagă că profitul e motorul economiei, dar că nu orice profit e moral sau e bun pentru societate, iar un profit imoral se-ntoarce, în cele din urmă, chiar și împotriva celui care-l obține. Copiii trebuie să știe că a fi un bun contribuabil oferă, drept recompensă, autoritatea de a trage la răspundere administrația publică pentru felul în care acționează în interesul tău.

Dezvoltarea spiritului de echipă. Toată școala, elevii sunt evaluați individual și obligați să lucreze/să învețe individual. După ce termină școala, nu vor mai lucra aproape niciodată singuri, ci în echipă, împreună cu colegi mai buni sau mai slabi. Școala românească trebuie să se ocupe serios și continuu de dezvoltarea abilităților de lucru în echipă pentru elevi, pregătindu-i astfel mult mai bine pentru viața lor de adulți. Copiii trebuie învățați și care este valoarea comunității, ce înseamnă voluntariat și trebuie încurajați să ofere din energia și creativitatea lor cauzelor comune, de care beneficiază grupuri largi.

Educație sexuală. În țara în care agresiunile sexuale în familie împotriva minorilor sunt la cote șocant de ridicate, este obligatoriu să înveți minorii măcar să recunoască aceste agresiuni, sau ce să facă atunci când sunt ținta lor. De asemenea, copiii trebuie învățați de mici ce este și cum se exercită respectul față de sexul opus, cât și care sunt normele de igienă, sănătate și contracepție în acest domeniu.

Etică. Nu în ultimul rând, copiii României trebuie educați cu atenție și răbdare în privința eticii și moralității. E nevoie de acest lucru pentru că, în țara noastră, șmecheria a devenit visul de aur al prea multor tineri. Să reușești în viață înseamnă, prea des, să-i faci pă fraieri, s-apuci pe scurtături legale/ilegale, să corupi și să te lași corupt. Copiii trebuie să înțeleagă că corupția ucide cu adevărat și că nu poți să trăiești bine într-o societate coruptă, oricâți bani ai avea. A-i face pe fraieri e o strategie pierzătoare pe termen lung.

Or mai fi și altele, nu știu. Dar ce știu sigur este că asta-i calea corectă pentru construcția unei societăți românești în care să ne simțim cu toții bine și de care să beneficiem cu toții. Inclusiv pe șosele, că de la asta am plecat.

Mai știu, desigur, că dacă începem chiar azi cu o educație organizată în interesul elevilor și al societății, în ansamblu, va dura măcar 20 de ani până vom vedea primele rezultate. Este, deci, cazul să ne-apucăm de treabă. Cum, mă veți întreba? Ei bine, fiecare dintre noi avem o voce, prin care putem cere și putem face presiune publică pentru schimbare. Și fiecare dintre noi avem un vot, prin care-i putem alege pe cei care sunt cei mai favorabili schimbării.

31 comentarii Adaugă comentariu

  1. Problema trebuie dusa la un nivel superior, este vorba de principiile pe care se fondeaza scolarizarea moderna, sunt ele niste principii sanatoase?
    Dezbaterea serioasa poate aduce multa lumina de o parte si de alta a taberelor implicate.
    As recomanda cititorilor dumneavoastra cateva titluri in limba romana, parcurgerea acestora ar trebui sa aduca lumina.

    John Taylor Gatto – Arme de instructie in masa
    Mihai Maci – Anatomia unei imposturi

    Principala idee de unde ar trebui sa plecam graviteaza, dupa opinia mea, in definirea cadrului legal in care se poate desfasura actul educational.
    Cine sunt beneficiarii acestui act educational? Care sunt decidentii? Cat de mult trebuie sa reglementam, este necesar sa reglementam?
    Cum arata modelul unei piete libere de educatie, a unei concurente intre sistemul public si cel privat?
    Produce homeschooling-ul ceea ce reclama sustinatorii lui?
    Care sunt modelele functionale in lumea asta?
    Cum cuantificam, ce cuantificam?

    Discutia este extrem de lunga dar inevitabila in cele din urma.

    Thumb up 4
  2. As mai adauga educatia sanitara, educatia rutiera, educatia civica, cursuri pentru protectia mediului (PRACTICE nu TEORETICE, pe principiul ca le dam sa conspecteze din carte, ca si asa sunt o generatie pierduta), INFORMATICA intr-o lume in care, inevitabil, va disparea scrisul de mana (nostalgicii sa se obisnuiasca cu ideea asta. Asa cum au disparut pana si calimara, asa va disparea si pixul). INFORMATICA trebuie introdusa ca PRINCIPALA MATERIE DE STUDIU SI DE EXAMENE. Ca ne place sau nu, TOTUL va fi robotizat. Stergerea totala a principiului memorarii unor date si comentarii care sunt la un click distanta si de care nu-i va intreba nimeni atunci cand vor iesi pe piata muncii si vor forma o societate. Si, probabil, lista continua.

    Thumb up 9
  3. Desigur,autorul cere cam angro,multe solutii la upgradarea scolii,dar trebuie mentionat ca,din cele 5 directii sugerate,pentru grupa de varste 6-14 ani ,numai prima si ultimua propunere este aplicabila…Toate cele 5 directii(propuneri) sunt aplicabile varstelor 15-24 ani,adica,pana la absolvirea studiilor superioare,inclusiv masterate.Am o intrebare adresata capitalului romanesc daca ar accepta o finantare suplimentara a invatamantului din Romania ,in conditiile unui ministru tip…Anisie…?

    Thumb up 0
    • Buna ziua domnule,
      Da’ bun pseudonim ti-ai ales!
      Daca inteleg eu bine, pentru ca autorul a pomenit si de educatia sexuala, dumneata propui ca aceasta sa se faca la liceu, unor deja adolescenti de peste 15 ani.
      Poate nu prea mai cunosti dumneata realitatea.
      La 15 ani cel putin 90% dintre fete au deja ciclu, si chiar mai multi dintre baieti intra fara probleme pe site-uri pornografice!
      Mai gandeste-te un pic la realitatile lumii de azi, nainte de a propune solutii ce tin de mentalitatea bunicilor!

      Thumb up 0
    • Educatie financiara se poate face de la 7 ani, desigur la nivel de baza. Daca e dublata de mici exercitii practice (economisim 1 leu pe saptamana, de Craciun cumpara ceva, ori poate imprumutam unui coleg) ar functiona f bine. Dezvoltarea spiritului de echipa, fara probleme se poate face din clasa 0. Educatie sexuala probabil ca pe la 10-11 ani (nu vreau sa mai spun ca educatie nu inseamna descrierea pozitiilor sexuale..). Si eu cred ca noua adultilor (si implicit copiilor) ne lipsesc un set de valori morale. Daca pt adulti e cam tarziu, pentru copii nu e, valorile se invata si pot fi preluate. Cateodata simt ca eforturile mele individuale sunt ca o picatura intr-un ocean.. Ar fi cazul sa avem o congruenta intre educatia din familie si cea institutionala..

      Thumb up 0
    • ….Cam care este media de vârstă a copiilor abuzați sexual in Ro??
      CpF…

      Thumb up 0
  4. Salut,

    Cand Brucan a zis “stupid people, va trebuie 20 de ani sa iesiti din hazna” (aproape) toata lumea l-a injurat. Suntem la 30 de ani dupa momentul declaratiei lui Brucan si nimic nu s-a schimbat. Da, am intrat un UE, si in NATO, au crescut salariile, gasim orice dorim si chiar si ce nu dorim (bani sa fie!), dar esenta vietii in Romania nu s-a schimbat.

    Traim in continuare in acelasi spatiu dominat de mitocani, de borfasi si de “jmekeri”. Am sperat, ca si alti “fraieri”, ca lucrurile se vor imbunatati, ca democratia si accesul la resurse/know-how international ne vor ajuta sa gasim o directie. Din pacate, mioriticul romanesc ne-a pus capac. Putem discuta online oricat, vom ramane 100.000 de neadaptati acestei realitati. In conditiile in care romanii voteaza de 30 de ani acelasi partid de hoti, in conditiile in care atitudinea majoritatii este “sa ne dea”, am renuntat sa mai visez. Romania va ramane un stat de mana a 3-a, un Mexic al Europei. Or fi si interesele unora mai din vest ca lucrurile sa ramana asa… Cu siguranta interesele unora din est sunt in aceasta directie. In plus, poporul de babuini e multumit cu paine si circ…

    N-are rost sa mai vorbim despre educatie. N-are rost sa mai vorbim despre sanatate. N-are rost sa vorbim despre autostrazi. Etc. Intr-o tara in care lobby-ul bisericii ortodoxe a reusit sa impuna predarea religiei in scoli – despre ce educatie sexuala sa vorbim…? Despre ce educatie financiara sa vorbim atunci cand valorile majoritatii sunt “sa fur repede, pana nu ma prinde* astia”…? Despre ce etica sa vorbim atunci cand tara e condusa de facto de un borfas**, votat de prostime dupa unul din principiile “a furat, dar e de-al nostru” sau “a furat, dar a mai si facut”…?

    Solutia e una singura – ultimul sa stinga lumina. Pentru majoritatea celor care nu dezvolta software – va fi greu, daca nu imposibil, sa (mai) poata evada din aceasta hazna. A avut grija una din minoritatile conlocuitoare sa ne faca nedoriti peste tot in Europa… Ramane, insa singura solutie pe termen lung, mai ales pentru generatiile viitoare…

    Fiecare e pentru el, scapa cine poate…

    Succes!

    * e citat, am pastrat gramatica originala
    ** infractorul Liviu Dragnea, fost conducator “din umbra” al Romaniei

    Thumb up 11
    • “Unde e iluziile mele, care le-am avut?”

      Thumb up 0
    • Balarii catastrofice.

      Romania a progresat mult in ultimii 30 de ani. Nu atat de repede cat ar fi fost potentialul, dar a progresat

      De abia de aici incolo am putea sa trecem la un alt nivel. Daca e adevarat ce zice sociologul Barbu Mateescu, in Romania sunt deja peste 3 milioane de oameni care lucreaza in sectoare post-industriale (adica nu agricultura, nu extractie, nu industrie).

      Deja ne putem gandi ca ne apropiem de momentul cand vom face masa critica, ma refer la cei care vor ca schimbarile sa se faca mai rapid.

      P.S. Dovada cea mai clara ca e asa” ala care a incercat disperat transferarea Romaniei intr-un fel de Mexic (si a avut teoretic toate mijloacele politice sa faca asta) zace acum in puscarie. Asta dupa ce a pierdut dur alegerile. Indiferent de cate pomeni a aruncat in populatie.

      Thumb up 0
  5. Probabil că sunt mulți români care simt efectiv fizic toxicitatea acestui sistem care promovează impostura încă din ciclurile primare și chiar preșcolare.
    Lipsa educației o simțim la fiecare pas. La volan, în mall-uri în statiunile turistice, în mijloacele de transport în comun, în relația cu toate instituțiile statului, etc.
    Acest sistem învăluie, sufocă, otrăvește tot ce este valoros, autentic uneori chiar genial afectând “ADN-ul societății” pe generații.
    Iată cum se prezintă după aproape un deceniu o mostra de intoxicare cu “PSD” administrată educației:
    https://evz.ro/educatie-funeriu-ecaterina-andronescu.html
    Până când PSD nu va primi “răsplata” nu vă faceți nicio speranță!

    Thumb up 0
    • Buna ziua domnule, buna ziua Vlad, buna ziua tuturor,
      Se discuta despre necesitatea unei reforme a invatamantului pentru ca sistemul actual de invatamant din Romania nu mai corespunde cerintelor actuale. Asa este, dar cred ca trebuie gandit un pas mai inainte! O reforma a invatamantului bine gandita si structurata, isi va arata pe deplin efectele abia dupa DOUA cicluri complete de invatamant [ 2* (scoala + liceu + facultate) = 2 * 17 = 34 de ani].
      Pentru asa ceva trebuie ca, in primul rand, TOATE fortele politice importante sa semneze un moratoriu ca nu se vor mai face atatea reforme cati ministrii se perinda pe la Ministerul Invatamanului! Si trebuiesc date si garantii serioase in acest sens (eventual sub forma unei legi organice).
      Pe de alta parte, in mod evident, reforma trebuie gandita nu doar pentru generatia actuala, ci si pentru cei ce vor fii in scoala si peste 35 sau 50 de ani (adica trebuie gandit un sistem flexibil, permisiv la informatii si descoperiri stiintifice, dar in acelas timp rezistent la schimbarile ce ar putea fi dorite de un posibil DICTATOR)!
      Toate cele de mai sus implica faptul ca rezultatele s-ar putea vedea abia dupa cateva generatii. Asa este, dar sa ne gandim ca reformele care au dus ma modernizarea Romaniei au inceput pe vremea lui Al. I. Cuza, si abia incepusera sa se ‘aseze’ la atunci cand au ajuns comunistii la putere si au schimbat paradigma istorica.
      Pentru cine vrea sa faca socoteala, de la 1859 pana la 1948 sunt aproximativ 5 generatii!

      Thumb up 0
  6. Din pacate, dupa mine, e o lupta pierduta din start. Pentru ca mare parte din sutele de mii de copii de care vorbesti tu, Vlad, e legata de milioanele de adulti din jurul lor pentru care “We don’t need no education” a devenit motto-ul vietii. Si atunci, chiar daca incerci sa iesi din sistemul ala impietrit de care vorbeai, impreuna cu putini altii, vei avea soarta soricelului care alearga in rotita lui toata viata. Poate suna pesimist, poate suna cinic, dar asta e adevarul din perspectiva unui insider. Nu mai e nimic de facut, toate ocaziile au fost pierdute. E greu, daca nu imposibil, sa le vorbesti elevilor de cele 5 puncte ale tale cand “jiji”, “pitzi” si “salam”reprezinta modelul lor, al parintilor lor si, cu ceva efort, chiar al unora dintre bunicii mai tineri. Nu-ti ramane decat sa-i gasesti pe cei putini care nu se incadreaza in tipar si, contrar cantecului, sa “nu-i lasi in pace”.

    Thumb up 4
  7. M am întrebat adeseori, inca din liceu, de ce nu se face / dorește aceasta reforma în educația, apoi realitatea mi a oferit și răspunsul : o societate educata e greu de manipulat, o societate educata alege politicieni educați iar aici pe meleagurile noastre, așadar politic nu se dorește ca societatea sa cearna sita politicienilor actuali (inculți, incompetenți, hoti, manipulatori sau manipulabili) intrucat ar fi șanse mari sa nu mai rămână nimic…

    Thumb up 4
  8. Chiar și cei educați tot la fel se vor comporta. E un instinct primar. Ce nu a înțeles iluminismul e că omul vrea să domine, pe lângă rațiune. Așa că lasă vrajeala Petreanu. Și tu vrei să domini, vrajindu-ne pe noi că tu știi ce trebuie să facem. Sistemul ne-a învins de când ne-am născut pentru că ne naștem într-un sistem statal opresiv și criminal, în care statul criminal și-a dat singur drept de smecher cu monopol pe violență. Cum dracului am ajuns în punctul asta? Nu numai atât, dar statul are drept de hoție prin taxare. Când te naști în asemenea cacat, ce libertate mai vrem? Reforma va fi revolutie sau nu va fi. Ce rost au politia, armata, serviciile, justitia, decât sa apere acest sistem de cacao, al elitelor și pentru elite? Bai seku, lasă mă vrajeala

    Thumb up 2
    • @Adi
      Probabil ai vrut sa spui că cei care prin educație nu-și pot domina instinctele vor să-i domine pe cei educați.
      Desigur aceasta este o rețetă pentru apocalipsa.

      Thumb up 0
    • @cap nu nu am vrut sa spun ce ai zis tu. Mai citește o data sau hai că îți repet eu: iluministii au crezut ca omul vrea sa fie Rational. Nu e asa au greșit. Omul vrea să fie rational și vrea sa și domine. Nu înțeleg ce prostii ai vrut tu sa interpretezi. Înțelegi mai Gaga? Nu are legătură cu educația, aia îți dă doar alte prejudecăți dacă vrei sa le spui “superioare”

      Thumb up 0
    • Am priceput de prima dată ceea ce spuneai.
      Doream doar să-ți repar fractura de logică.
      Instinctele și educația află la capete diferite ale balanței.
      Unde domina instinctele educația nu există, iar unde domină educația instinctele sunt transmutate în creativitate.
      Desigur nu ai cum să cunoști aceste lucruri dacă instinctele domină.
      Grota și bâta te-ar ajuta mai mult sa te exprimi.

      Thumb up 0
    • @cap nu mai prostule. Daca ne luam dupa tine, si logica ta, nu exista oameni educati cu instincte. Baiete, mai citeste ca te dai destept da tu esti mai mult gica contra

      Thumb up 0
    • @Adi
      Mda e greu!
      Ceea ce am zis eu este că instinctele și educația se află la capete diferite ale unei balanțe care trebuie să fie în echilibru.
      Din ceea ce am zis, un om educat ar fi priceput că instinctele nu sunt nici rele nici nefolositoare și ca atare nu trebuie reprimate. Prin educatie potențialul lor poate fi folosit în mod creativ, iar în lipsa educației își vor manifesta automat latura distructivă ceea ce tangențial ai remarcat și menționat.
      Probabil este ceva mai greu de priceput pentru cei care s-au dat jos din copac doar pentru că s-a rupt creanga pe care stăteau.

      Thumb up 0
  9. O alta componenta care mie mi se pare importanta a fi introdusa prin educatie este cea legata de ceea ce numim azi parenting, poate mai potrivit ar fi psihologia copilului. Eu cred ca daca mai multa lume intelege mai mult (si vorbesc aici de paturile care in mod traditional au acces la un nivel mai scazut de educatie, in zonele rurale, orase sarace etc.) despre cum se creste un copil inca de la primele zile de viata ar un impact major in societate. Faptul ca un copil are nevoie de atentie, de stimuli, de atasament, de somn, de reguli, de un program cat de cat regulat, de o alimentatie corespunzatoare, cat de daunatoare este violenta in educatia sa etc.
    Imaginati-va ce ar insemna ca nivelul inteligentei sa creasca la nivelul populatiei cu cateva procente doar din faptul ca acordam mai multa atentie si grija bebelusilor si copiilor in primii ani de viata. Ganditi-va ce diferenta uriasa este intre copiii abandonati care au trecut prin orfelinatele romanesti si cei care au avut parte de o familie cate de cat ok (articole bune au aparut in acest sens pe pressone si pe dor). La fel, diferente uriase sunt intre copiii neabandoanti dar facand parte din familii unde ei sunt neglijati, educati cu bataia si cei carora li se acorda atentie si grija.

    Si da, cred ca introducerea in educatie a unor aspecte care tin de “cei sapte ani de acasa” dar care acestia lipsesc in multe paturi sociale, in detrimentul unor stiinte avansate pe perioada catorva generatii (15-20 de ani) ar avea un impact major. Apoi, odata deprinse aceste aspecte, ele vor putea fi transmise mai usor pe cale familala, prin educatia de acasa, si vom putea reintroduce in programa elementele avansate din stiinte. Merita incercat un astfel de experiment.

    Thumb up 0
  10. prea multe tipuri de educatie (sexuala, financiara, parenting, etc) ce ar trebui sa fie livrate copiilor prin intermediul sistemului de invatamant / educatie. esec total!

    Thumb up 3
  11. Salut, odată cu școala online am constatat că învățătoarea fiului meu e semianalfabetă. Adică scrie cu “a-ți văzut” și din alea. Ce să reformăm?

    Thumb up 2
    • Corpul profesoral in primul rand. Finlanda a facut-o cu mult succes, ca si scoala lor era o fabrica de tampiti acum 50 de ani.

    • Corect si eu cred d-le Petreanu ca trebuie reformat corpul profesoral. Mai ales ca cele 5 directi or fi bune, or fi rele dar nu are cine sa le predea.
      Dar, si aici ajungem mereu, sunteti dispus sa faceti campanie pentru cresterea taxelor astfel incat sa se creasca semnificativ salariile profesorilor, incat sa fie tentat sa ramai la catedra (la Viisoara, de exemplu)? Nu sa ai grija de stiu eu ce batran prin Spania. Pentru ca indiferent ce se sustine public, coruptia demonstrata, fonduri extra la SRI, pensii speciale, nu ajung pentru o alocare de 6% PIB cat ar fi necesar petru aceasta reforma.
      Mare problema este ca suntem o tara cu taxare ultr-liberala, dar cu pretentii socialiste.

      Thumb up 0
  12. Cata vreme invatamantul este subordonat editurilor, mai avem de asteptat cu reforma.

    Thumb up 0
  13. Ai grija cu punctele pe care spui sa le cerem, Vlad. România e locul unde ideile bune vin sa moara. Eu deja imi inchipui un director de scoala caruia ii vine ordin sa puna prof de educatie sexuala, si decide sa pună pe domnu’ Cornel, care preda religie, sau pe doamna Vasilica, care e profa de bio (de vreo 35 de ani). Si apoi bifeaza, împreuna cu ministrul de resort, ca a realizat ce cer oamenii (chiar dacă numai pe hartie).

    Thumb up 0
  14. Salutare!
    Cum ar fi daca noi, utilizatori ai Romaniei am pune umar langa umar si am oferi unei scolile din proximitate experienta si expertiza proprie( financiara, comunicare etc). 30- 60 min / saptamanal sau lunar,consideratile o investitie pe termen lung, Castigul e garantat!
    Sunt oameni care au facut si inca fac astfel de investitii.
    Cu respect,
    Mirela ,Beneficiar al unei astfel de investitii

    Thumb up 0
    • Buna Mirela,
      Cati directori de scoala ar fi dispusi sa accepte o astfel de colaborare?
      Majoritatea ar spune ca nu au fonduri pt colaborari (nu, nu ca sa te plateasca pe tine, volunttarul, dar ar pretexta ca trebuie sa plateasca suplimentar paza si curatenia). Ar mai pretexta ca nu au cadrul legislativ, ca tu, voluntarul, nu ai avizele necesare de la Ministerul Invatamantului, ca ce vrei tu sa predai elevilor nu e in programa scolara, ca se depaseste numarul maxim de ore prevazut in legislatie…. Cu alte cuvinte, ca ‘nu au UKAZ!’.

      Thumb up 0

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Acest blog folosește serviciul Gravatar pentru afișarea pozei de profil a comentatorilor. Pentru setarea unui avatar, accesați acest link.