Înapoi în țara barbarilor auto

Grecia. O tavernă pe plajă (chiar, ați mai văzut în vreo altă țară atâtea cârciumi cu mese așezate chiar pe nisip, la doi pași de mare?) Suntem într-un sat care pare a fi preferat de autohtoni; sunt puțini turiști străini. E sâmbătă seară și grecii mănâncă, beau și se veselesc zgomotos. Pe mese, caracatiță la grătar, pești de toate felurile, câte o musaca pe alocuri – și băutură, peste tot băutură: vin alb, cel mai adesea, dar și ouzo sau bere. După câteva ore de-nfruptare, stropite din belșug cu licori alcoolice de toate felurile, grecii se urcă în mașinile lor vechi și ponosite și pleacă spre case – marea nu e niciodată departe în Grecia, ce rost are să-ți iei cazare lângă plajă când alternativa e-un drum de-o oră, două?

Mă uit nedumerit la șoferii lor, care se urcă băuți la volan. Cum se poate ca toți să bea iar Grecia să aibă, anul trecut, cel mai mic număr de morți în accidente rutiere de la aderarea la Uniunea Europeană? Atenție, nu e cel mai mic număr din Uniune (acest loc e deținut de Suedia), dar valorile sunt în scădere constantă iar în 2019 au fost la cel mai mic nivel.

Grecii, așadar, înregistrează 65 de morți în accidente rutiere la milionul de locuitori.

Spre comparație, noi, românii, suntem la 96 de morți pe șosele la milionul de locuitori. Acestea sunt date oficiale ale UE [1]:

Ceva interesant reiese din aceste statistici.

Spre deosebire de greci, noi avem toleranță zero în Codul Rutier față de consumul de alcool la volan. Nu e permisă niciun fel de alcoolemie, oricât de scăzută. Până la un anumit nivel, e contravenție, care se lasă cu amenzi și ridicarea permisului. Peste nivelul respectiv, e infracțiune: ajungi la judecată și riști o condamnare (fie ea cu suspendare).

În Grecia, însă, este acceptată legal o concentrație de 0,5 g/l – asta pentru „conducători auto standard”; pentru motocicliști, șoferi profesioniști sau începători limita este 0,2 g/l.

De altfel, în majoritatea țărilor europene Codul Rutier permite o anumită concentrație de alcool în sânge.

În Italia, limita e 0,5 g/l; în Franța, tot 0,5 g/l; la fel și în Spania, 0,5 g/l; tot 0,5 g/l e limita și în Germania; chiar și la bulgari, limita este de 0,5 g/l; în Lichtenstein, însă, limita legală e 0,8 g/l; în Malta, tot 0,8 g/l; la fel și în Marea Britanie (chiar dacă, tehnic, UK nu mai este în UE), limita legală e tot 0,8 g/l.*

De fapt, „toleranța zero” față de consumul de alcool la volan este o excepție în Uniunea Europeană. Doar 4 țări din 27 nu permit niciun fel de alcoolemie când ești la volan. Aceste 4 țări sunt România, Republica Cehă, Slovacia și Ungaria.

Cehia, Slovacia și Ungaria nu doar că au rata de mortalitate din accidente rutiere mai mică decât cea din România (firește, noi suntem pe primul loc), dar niciuna dintre ele nu se află în top 3 – de fapt, ungurii sunt pe locul 8, cu 62 de morți/milion, cehii pe 11, cu 58 morți/milion iar slovacii pe 14, chiar la media europeană, cu 51 morți/milion.

Pe primul loc suntem noi, știm asta – iar pe locul doi, bulgarii, cu 89 de morți/milion.

Carevasăzică, România, cu „toleranță zero” la consumul de lacool la volan, are cei mai mulți morți pe șosele din UE raportat la populație.

Bulgaria, cu o limită legală de 0,5 g/l, e pe locul 2.

Din aceste diferență reiese, paradoxal, și numitorul comun al acestei situații.

Suedia, cu cea mai mică mortalitate rutieră, permite 0,2 g/l; următoarea în top, Irlanda, acceptă o alcoolemie de 0,5 g/l; antepenultima este Malta: 0,8 g/l.

Dar iată că în partea asta de lume, adică în România și Bulgaria, indiferent că e interzis sau permis să bei (puțin) la volan, tot se moare cel mai mult în accidente rutiere.

Și atunci, poate că nu alcoolul la volan e principalul motiv al masacrului de pe șoselele noastre?

E foarte simplu să înțelegi, de fapt, care e motivul. E suficient să șofezi în Grecia un timp, apoi să traversezi Bulgaria în drum spre România. Sau să șofezi în Europa și să revii acasă la volan.

În general, grecii – că de la vacanța în Grecia am pornit – merg cuminte în coloană, în limitele regulamentare de viteză (sau pe acolo), nu fac depășiri riscante și nu dau aproape niciodată senzația de nervozitate și nesiguranță. Nu sunt cei mai buni șoferi din lume, dar sunt ok.

Dar dacă vezi o mașină scumpă, condusă belicos de un șofer nervos, care „face crețuri” în trafic, depășește riscant, face tailgating agresiv și accelerează brutal doar ca să frâneze, imediat, la fel de brutal, poți fi sigur că-i român sau bulgar – pe verificatelea.

Nu spun că n-au și grecii poamele lor și nici nu-i consider îngeri pe șosele (scuteriștii lor pot fi înfricoșător de surprinzători, dar asta doar până le înțelegi logica), dar nici nu se compară cu românii și bulgarii. Aceștia sunt atât de needucați în privința conducerii preventive, șofează atât de prost și de riscant, forțează limitele traficului și creează situații periculoase atât de des încât îi recunoști de la o poștă.

Grecii își privesc mașinile ca un mijloc, nu ca un scop în sine – un mijloc de a ajunge undeva la o plajă drăguță, unde să mănânce un pește la grătar și să bea o retsina cu prietenii, după care să se ducă acasă, bucuroși că au mai trăit o zi grozavă în țara lor binecuvântată, gata s-o ia de la capăt cu viața frumoasă mâine.

Românii și bulgarii au, în Grecia, cele mai scumpe și mai noi mașini din ce vezi pe șosele. Ei și le privesc ca un scop în sine, nu ca un mijloc. Sunt atât de complexați și de nesiguri de masculinitatea lor încât simt mereu nevoia să demonstreze ceva – că pot să dea la o parte cu farurile restul mașinilor din trafic, că pot să „forjeze”, să depășească orice, oricând, oricum.

Cu această mitocănie ei vin de acasă. Șofați oriunde în Europa și veți simți din plin diferențele când veți ajunge în România (sau veți traversa Bulgaria). Aici, un număr regretabil de mare de șoferi nu înțeleg nimic sau, mai rău, înțeleg taman pe dos principiile traficului auto preventiv și defensiv. Că prioritatea se primește, nu se ia, că mașina este o armă încărcată, că orgoliile n-au nicio semnificație când ai de pus în balanță o tablă cu sănătatea familiei tale etc, etc.

Ce mă enervează cel mai tare este că știm, cu toții, ce trebuie făcut pentru a rezolva situația asta, că suntem de acord, cu toții, ce trebuie făcut și, cu toate acestea, legiuitorul și executivul nu mișcă un deget, de zeci de ani, pentru a organiza o educație rutieră coerentă și eficientă. E strigător la cer, pentru că pasivitatea aceasta omoară mii de oameni pe șosele în fiecare an – de zeci de ani.

Aș vrea să nu se înțeleagă, cumva, că pledez pentru ridicarea limitelor de alcoolemie în România. În niciun caz. Imaginați-vă ce s-ar întâmpla pe șoselele noastre dacă ar fi permis să se mai și bea la volan, Doamne ferește.

Ce vreau să spun este că, după părerea mea, principalul motiv pentru care atâția oameni mor în accidente rutiere în România este lipsa educației, nu alcoolul în sine. Consumul de alcool e un factor agravant al barbariei noastre rutiere. Până n-o să ne civilizăm, nu merităm să primim încrederea legală că putem bea o bere la prânz și să șofăm după aceea, așa cum pot face alții, responsabil.


*) Atenție la două lucruri aici:

1. concentrația de alcool în sânge nu este același lucru cu concentrația de alcool în aerul expirat. O regulă simplă, chiar dacă nu foarte exactă în orice condiții, e să împarți la doi – așadar, o concentrație de alcool în sânge de 0,8 g/l este echivalentă, în general, cu o concentrație de 0,4 mg de alcool pur în aerul expirat.

2. Limitele pe care le-am menționat se referă la „conducători auto standard” – adică șoferi obișnuiți. Pentru începători, profesioniști, conducători de vehicule pe două roți etc limitele pot varia sensibil și sunt, întotdeauna, mai mici. Găsiți aici site-ul Comisiei Europene unde puteți verifica datele pe fiecare țară.

Articol din categoria: AUTO, ACTUALITATE, EU, CĂLĂTOR

45 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    Totul pleaca de la proasta aplicare a legii din Ro.ania si a starii drumurilor. Atata timp cat majoritatea conduc kamikaze si nu patesc nimic, nu au motiv sa isi schimbe comportamentul. Vreau sa vad de exemplu si in Romania amenzi de 2000€ pentru mers cu suta in localitate. Dupa ce patesc destui asta, merge zvonul din gura in gura si incep sa se linisteasca apele.
    Legea se face doar cu batul, iar batul trebuie sa fie suficient de gros ca sa doara.

    0
    0
    • #2 Comentariu nou

      Principala cauza a acestor accidente este LIPSA AUTOSTRAZILOR si a elementelor de siguranta.
      Daca singura masura pe care o poate lua un stat este de a mari amenzile fara ca el, statul sa faca NIMIC … e cam nasol
      Cei mai multi morti sunt in Romania si Bulgaria….sa fie coincidenta ca au si cei mai putini Km de autostrada!!!
      Vlad poti sa imi spui si mie daca ai acces la statistici cati oameni au murit anul trecut pe cei cativa kilometri de autostrazi pe care ii avem.

      0
      0
    • Îmi permit să fiu în dezacord cu tine, George. Nu lipsa autostrăzilor e cauza principală a numeroaselor accidente din RO, deși infrastructura proastă este, într-adevăr, un motiv de creștere a nesiguranței în trafic. Dar pe autostrăzile noastre se conduce total bezmetic și sunt mereu accidente, chiar dacă nu atât de multe mortale (că nu există coliziuni frontale).

      0
      0
    • #4 Comentariu nou

      Nu lipsa autostrazilor e problema. Pot da ca exemple din experienta persoanala Finlanda (mai aproape) si Noua Zeelanda (mai departe) unde nu sunt asa multe autostrazi si nu au accidente multe pentru ca se conduce civilizat. Problema dupa parerea mea e la implementare. Ar trebui micsorata „suprafat de contact” dintre politia rutiera si conducatorii auto. Sisteme automate de dat amenzi, daca nu e de luat pemrisul sa nu te opreasca politia ci sa primesti amenda direct acasa si sa ti se retina automat din salariu (aici pot da ca exemplu Elvetia). In modul asta polititstul din strada nu va mia opri selectiv, eventual pe cei de la care are ce „incasa” si ce da mai sus, ca tot sistemul e corupt.

      0
      0
    • #5 Comentariu nou

      George, exemplul lui Vlad se referea la o insula din Grecia, iar insulele grecesti nu au autostrazi. Cand vorbim despre civilizatie nu cred ca putem folosi „dar”; ori esti civilizat, ori nu esti. Mie nu mi-a iesit din minte un moment, in Muntenegru fiind, prin ’99 sau 2000, cand ma asteptam ca la sarbi, balcanici fiind, sa existe aceleasi tare ca la noi. Am fost extrem de surprins sa vad ca masinile scumpe pot sta linistite intr-o coada kilometrica, fara sa incerce sa depaseasca, fara sa claxoneze, fara sa isi tureze motoarele. Si apropos, coada respectiva se formase pentru ca cineva incerca de vreo 10-15 minute sa isi parcheze masina intr-un loc mai stramt. Si nu, nu s-a dat nimeni jos si nu a comentat nimeni; pur si simplu au asteptat linistiti. De-aia zic, indiferent de starea drumurilor, a vremii, a consumului de alcool sau a lui mercur in retrograd, civilizatia ori o ai, ori esti ghiolban, oricate scuze ai incerca sa iti gasesti pentru comportamentul inadecvat. 🙂

      0
      0
    • @george – aproape 50% din accidentele cu victime de la noi sunt din cauza pietonilor care traverseaza neregulamentar ,nu lipsa autostrăzilor e principala problema ci lipsa educației, daca s-ar elimina accidentele produse din cauza traverserii neregulamentare am fi aproape de media ue la numărul de victime raportat la numărul de locuitori.

      0
      0
    • #7 Comentariu nou

      Asta cu „pietonii sunt de vină” e o prostie. Și în vest se traversează neregulamentar dar șoferii circulă preventiv și totul e ok.

      0
      0
    • #8 Comentariu nou

      @Constantin. Eu az zice ca nu e numai vina pietonilor. Ce facem cu masinile parcate pe trotuare astfel ca nu ai loc sa treci si trebuie sa mergi pe sosea? Ce facem cu masinile parcate pana langa trecerea de pietoni sau chiar pe ea de nu te vad soferii cand vrei sa treci? Orasele sunt pentru masini sau pentru oameni? Si nu vreau sa o aud pe aia ca „nu face primaria destule locuri de parcare”, mai ales ca in Bucuresti de exemplu nu are unde. In orice stat civilizat o masina parcata aiurea si incurca e ridicata in maxim o ora si nu-ti cumperi masina daca nu ai loc de parcare, mai ales in orase aglomerate.

      0
      0
    • #9 Comentariu nou

      Mie condusul prin Bulgaria mi se pare mult mai lejer si relaxant ca in Ro.
      Si nu mi se par soferii bulgari la fel de agresivi ca romanii.

      0
      0
    • #10 Comentariu nou

      Amenzi? Serios? În timpul carantinei s-au dat amenzi peste tot… era chiar filmarea cu unul care spunea polițistului să-i dea „d-aia mare”. De ce? Pt. ca smecherii nu au surse de venit ce pot fi oprite pt plata amenzii, nu le poți lua proprietățile fără sa te judeci serios, iar transformarea amenzii in munca in folosul comunității e posibila, dar extrem de dificila (și apanajul primăriei locale, nu a Politiei).

      0
      0
  2. #11 Comentariu nou

    Sunt de 3 ani in UK (Oxford) si iti dau dreptate la tot ce ai spus mai sus. Peste tot sunt si soferi mai putin civilizati, si asta vad mereu cand merg in orase mai mari (chiar si in UK). Cand am fost in Romania, m-a cules un prieten de la aeroport, si i-am zis ca in 30min am auzit mai multe claxoane cat am auzit in UK in 2ani de zile. Chiar zilele trecute s-a incurcat un tir prin centrul Oxfordului, si cred ca eram in coloana undeva la 30 masini, si continuau sa vina, si chiar dacă i-a luat omului cam 5min sa se intoarca (ajutat de niste oameni care i-au sarit in ajutor), nu am auzit nici macar un claxon. Am văzut doar 2 masini care au decis sa se intoarca, probabil grabiti la munca (era in jur de 7.30 dimineata).

    0
    0
    • În 1999 am avut o bursă de jurnalism în UK, am stat 3 luni în Londra. Mă jur că nu mi-aș fi imaginat niciodată că un curier DHL poate sta 5 minute la o ușă, așteptând să-i răspundă locatarul, cu circulația blocată pe strada respectivă de dubița lui, și nimeni să nu fi claxonat, măcar, darmite să-l fi luat la bătaie.

      0
      0
  3. #13 Comentariu nou

    Salut Vlad,
    Sunt din Bucuresti, dar am locuit in trecut pentru cativa ani la Iasi si la Cluj-Napoca. Veneam des la Bucuresti, atat cu avionul, dar mai ales cu masina (autoturism). Am facut cam 200 000 km in 4 ani, circuland prin tara, in vreo 4 ani. Pe de alta parte, am condus probabil peste 50 000 km prin toata Europa, in vacante. Am si vazut destule „patanii” pe sosele.

    Problema nu cred ca este lipsa educatiei rutiere. Problema „este doua”: lipsa educatiei in general si lipsa autostrazilor / a infrastructurii rutiere (nu neaparat in aceasta ordine).

    Comportamentul acesta agresiv si iresponsabil in trafic este o, de fapt, o problema culturala, o oglinda a nivelului nostru de civilizatie la nivel macro. Denota desconsiderarea celor din jur, lipsa de respect pentru cei din jur, inconstienta, lipsa de instinct de conservare (asta mai este si o chestiune de IQ nativ, este ceva instinctiv, dar ma rog…). Ori, toate astea, nu se vor obtine „niciodata vreodata” prin simpla educatie rutiera. Pentru ca este o atitudine care se regaseste cam in toate domeniile.
    Sunt necesari zeci de ani de educare a mentalitatii oamenilor, si abia apoi asta se va reflecta si in stilul de condus pe sosea. Desi personal nu cred ca in zona asta de lume mentalitatea oamenilor se va schimba. Asa a fost, este si va ramane, mentalitatea din Balcani.

    In paralel, strict partea de educatie rutiera se poate face numai in momentul in care avem sosele si autostrazi. Romania si Bulgaria, tarile cu cel mai mare numar de decesa pe sosele la mil. de locuitori, sunt si tarile UE cu cele mai inapoiate retele de drumuri si autostrazi.
    Daca vom ajunge sa avem si sa circulam pe autostrazi in mod curent, regulat, dispare automat si aceasta disperare de a depasi, de a da „flash”-uri, de a fi agresiv in trafic. Cand, treptat, incet-incet, vom despoperi ca distanta din punctul A in punctul B se parcurge suficient de rapid, si previzibil (ca timp) din ce in ce mai multi soferi (acum agresivi si periculosi in trafic) se vor linisti, se vor „civiliza”, isi vor schimba atitudinea.
    Si nu e numai asta. Drumurile din Romania, spre deosebire de cele din restul tarilor UE, trec prin localitati. Nici macar la vecinii nostru bulgari nu este asta. Acesta este un factor de risc in plus.

    Si multe altele: semnalizarea drumurilor la noi este ceva de neimaginat pentru anul 2020. Circulatul noaptea de drumurile din Romania este un risc in sine, pentru orice sofer. Nu exista marginea soselei marcata, existe zone importante fara marcaj de benzi (vezi Centura Bucurestiului, chiar pe zona extinsa de Nord-Vest), zone cu bezna absoluta (si benzi si margine nemarcate) etc. Exista gropi nesemnalizate si lasate asa cu saptamanile. Exista capete de pod sau capete de refugii nemarcare, si facute din beton, sau marcate dar cu marcajul pus intotdeauna chiar acolo unde incepe capul de pod, nu cu 50 m inainte….etc etc.

    Stiti cum suntem noi? Cam asa: daca exista un sector de drum pe care se circula cu viteza (in afara localitatii, sa zicem pe un drum expres), dar pe unde sunt multi pietoni accidentati de autoturisme, pentru ca traverseaza neregulamentar, se pune o trecere de pietoni acolo (la nivel, deci), semnalizata (nu din timp), care ii atentioneaza pe soferi sa reduca viteza. Si, surpriza, accidentele continua. Scade putin numarul lor, dar continua. Faptul ca s-a pus trecere de pietoni si se ridica permise sau se deschid dosare penale nu ajuta. Idee era sa se fi facut nu o trecere de pietoni (la nivel), ci sa asiguri pietonilor o traversare a drumului care sa nu fie la nivel, astfel incat sa nu se intersecteze cu autoturismele. Si sa le si ingradesti accesul in sosea. Sa nu aiba pe unde traversa decat prin trecerea peste sau pe sub nivel care ar fi trebuit facuta.

    Asigura-le participantilor la trafic o infrastrcutura corespunzatoare, si se vor educa. Cei care pot fi educati. Marlani si pustani de bani gata teribilisti vor exista intotdeauna.

    O zi buna,

    1
    0
  4. #14 Comentariu nou

    Perfect adevărat! Ultimii doi ani am cutreierat insulele Eladei în vacanțe și ne-am bucurat de fiecare seară petrecută la taverne în diferite locuri. Toți localnicii și turiștii consumă puțin alcool, fără frica de a fi pândiți și testați! În 28 de zile prin Lefkada și Zakynthos nu am văzut nici un accident rutier și nici un filtru al poliției! De fapt, care poliție?

    0
    0
  5. #15 Comentariu nou

    La noi nu merge cu „poți bea două beri și dup-aia să conduci” pentru că din două se fac nouă și pentru că poliția are ca principală activitate pânda cu radarul, de obicei pe o linie dreaptă, după 30 km de drum în lucru, nesemnalizat sau semnalizat prost.
    Pe la yankei, pe unde m-a mai dus viața și obligațiile de serviciu, ai in general voie să conduci după ce bei un pic. Ferească Dumnezeu să conduci haotic, că poliția te va trage imediat pe dreapta ca să vadă dacă nu cumva ai băut, sau mai rău, ai consumat ceva substanțe interzise. Poți fi beat cui, dar dacă reușești cumva să conduci fără să atragi atenția, nu te oprește nimeni.
    La noi? Vezi în trafic un camion care trece de pe o bandă pe alta pe Valea Mureșului, cu mulți km înainte de Deva. Suni la 112, descrii ce face camionul, zici că șoferul pare beat după cum conduce, reciți și numărul lui de înmatriculare. Ți se spune că nu e urgență, și să suni poliția pe numărul scurt (955 parcă era). Suni la poliție, repeți povestea, o voce plictisită te anunță că îl vor opri, dacă ajunge un echipaj „în timp util”. Până la intrarea în Deva te ții după camion (oricum nu prea poți depăși în siguranță la cum nu-și ține banda), care trage pe dreapta în parcare. Traversezi Deva, nu vezi nicio mașină de poliție. The end.

    1
    0
  6. #17 Comentariu nou

    Sunt de acord partial cu ceea ce spui, insa premiza de la care pleaca articolul e subtire, incompleta. Raportarea accidentelor la un anumit numar de locutori nu este suficienta. Ar trebui adaugate statistici despre numarul de accidente la numarul de masini in circulatie sau accidente la numarul de km. de autostrada, etc. Bunul simt si educatia la volan nu se pot masura de catre statisticieni! 🤔

    0
    0
    • #18 Comentariu nou

      buna observatie.
      un alt lucru de care trebuie sa tinem seama este si vechimea autoturismelor, adica varsta media a flotei auto inmatriculate intro tara. Aici cred ca suntem iar codasi…
      Inca o poveste, pe scurt: am fost intr-o vacanta de o saptamana in tara. Am plecat din Timisoara pana in zona Hunedoara / Hateg, apoi un drum pana in zona Valiug – Garana (jud CS) iar la sfarsitul saptamamii retur in TM . Am mers cat se poate de regulamentar, cat scria pe indicator atat aveam pe tahometru (poate un pic mai mult …max 10 km/h). Am fost depasit de toate masinile pe drum, absolut toate, exceptie facand tir-urile. Nu conteaza ca romanul are o masina de 18-20 de ani…ii da in gura…ca de aia a luat-o. Ii citesti in trafic, oameni simpli, fara multa scoala, geamuri deschise tzigara in gura. … Valabil si pentru extrema cealalata, cei cu masini scumpe, depasiri pe linie continua, pe zebra pe zona hasurata… orice , ca la concurs: sa fiu eu primul.
      Dezamagire si in zona de serpentine, unde eu trebuia sa merg incet ca la sotia mea ii este rau in masina. Incet adica 40-50 km/h nu 20-30….. . Linie continua taiata (in zona fara vizibilitate), m-au claxonat de parca nu aveam eu ce sa caut pe drumul ala..”drumul era a lor, a vitezomanilor”….. pe scurt: gust amar.

      0
      0
  7. #19 Comentariu nou

    In mare parte ai dreptate…Eu merg in fiecare an(mai putin anul asta) cu masina in Cyclades si stau in jur de 18 zile in diferite insule; nu pot merge acolo cu Suzuki Swift… din cauza bagajelor, numai cu labele si saltelele portbagajul este plin…Da, intr-adevar localnicii au niste masini in care eu personal nu m-as urca…praf de doua degete in interior si exterior si cred ca nu vor parasi vre-odata insula…
    Cu maniera condusului…in apropiere de Atena pe oricare din autostrazi se circula super tare, la orice ora si nu sunt romani sau bulgari !!! In insule, da n-ai cum sa te dai Tarzan, stradute stramte unde chiar trebuie sa dovedesti ca esti sofer cu o masina de clasa medie !!!

    0
    0
  8. #20 Comentariu nou

    Principalele probleme sunt: „regulile se aplica fraierilor, nu mie” si „nenorocirile sunt pentru prostime, nu pentru smecheri ca mine”. Consumul de alcool la volan e doar urmarea celor 2. Adica tot lipsa de educatie ne tine in noroi. Si faptul ca „scoala vietii” (si aici fiecare intelege altceva prin sintagma asta, dar toate sensurile sunt departe de orice ar merita numele de scoala) e mult deasupra scolii (si autoritatii, in general) oficiale. Adica nu numai ca suntem ne-educati, dar ne si place sa fim asa (statistically speaking, nu zic ca nu sunt exceptii)

    0
    0
  9. #21 Comentariu nou

    Educatia este singura cauza si solutie. Caracterul se formeaza prin educatie. Insa, demult a fost prea tarziu…

    0
    0
  10. #22 Comentariu nou

    De acord cu tine Vlad, insa din ecuatia ta lipseste un factor important: drumurile (mai exact, lipsa lor). Cand un drum de 160 km (Bucuresti-Brasov) dureaza 5 ore, chiar si cel mai cumpatat sofer isi pierde un pic calmul. Nu le iau apararea babrbarilor din trafic dar acestia nu sunt majoritari. Insa, fiind cu nervii intinsi la maximum, o parte din soferii normali devin si ei barbari in prezenta barbarilor „de cariera”. Asa se nase haosul pe sosele din RO. Si cred ca un factor deosebit de agravant este lipsa drumurilor.

    0
    0
    • Inteleg ce spui, dar sastii ca nerabdarea asta tot prin educatie se rezolva. Degeaba forjezi prin trafic si pui pe toata lumea in pericol daca la primul accident pierzi ore pe soseaua blocata. Si chiar daca nu-i niciun accident, tot nu castigi mare lucru, cateva minute, cu riscuri care chiar nu merita.

      0
      0
  11. #24 Comentariu nou

    Am avut ocazia sa circul prin Germania in aceasta vara, si am fost surprinsa de civilizatia in trafic, chiar si acolo unde nu sunt radare. Spre ex. noaptea, in zonele rezidentiale, chiar daca e vb de oras sau un satuc pe unde trece soseau nationala, este restricltie la 30 km/ora ptr ca localnicii sa nu fie deranjati de zgomotul din trafic. Se circula cu 30 la ora, si nu e nimeni suparat, nervos sau iritat. Ziua limita e 50. Au niste radare ,,turn,, care vad ambele sensuri, n-au nici o scapare. Amenda vine in posta in 2 zile. Dar au si autostrazi..si cand scapi de restrictii poti apasa pedala. Poate asta ne trebuie, autostrazi si radare. Iar sefii comunitatilor locale (primari, consilii locale, politie) sa tina partea localnicilor, nu a smecherilor. Sa introduca restrictii si apoi sa-si faca treba, sa adune banii de la cei care nu le respecta.

    0
    0
  12. #25 Comentariu nou

    Salut Vlad
    Acest subiect nu este unul de sine statator, ci are legatura cu gradul de civilizatie si bun simt.
    Eu cred ca cei care triseaza coloana pe autostrada mergand pe banda de urgenta, de exemplu, sunt fix aceiasi oameni care arunca gunoaie peste tot, care asculta manele la volum maxim deranjand tot cartierul, care nu respecta regulile sociale, oameni care au fost crescuti in aceasta mentalitate retrograda de ciupeala, invarteli, ciubuce, carpeala, spagute etc.
    Intorcandu-ne la sofat… pe langa situatiile cauzate de acesti oameni lipsiti de bun simt, din pacate sunt extrem de multe persoane care efectiv NU stiu regulile de circulatie.
    Nu stiu sa circule pe autostrada. Mi s-a intamplat de multe ori sa nu pot depasi o masina care mergea agale cu 100 km/h pe banda 2, care e banda de depasire, desi banda 1 era libera. Eu nu ma bag sa depasesc pe banda 1, evident. Pun semnalul de depasire si astept eliberarea benzii. Insa cei care considera ca banda a doua li se cuvine de cand intra pe autostrada nu prea se sinchisesc sa se uite in oglinzi, din pacate.
    Nu stiu sa circule intr-un sens giratoriu, nu stiu sa se incadreze pe banda corecta intr-o intersectie, nu stiu sa se asigure inainte de a intra in depasire (nu mai departe de vineri seara m-am trezit fata in fata cu un Logan care depasea un tractor in curba fara vizibilitate, pe un drum judetean din AG) sau intersectie (cand au cedeaza trecerea) etc etc
    Acesti oameni sunt complet IRESPONSABILI si provoaca, din pacate, multe accidente si victime, de asemenea.
    Evident ca si infrastructura rutiera de tip medieval a Romaniei este de vina, insa nu este singura cauza, nici macar prima, din punctul meu de vedere. As mai adauga si starea tehnica cel putin precara a (probabil) 2/3 din masinile care circula pe sosele. Masini vechi, reparate de mantuiala prin curti in loc de service, fara frane, lumini, directie, pneuri ok etc. Sunt prea multi astfel de inconstienti care pun vieti in pericol.
    Ganduri bune!

    0
    0
  13. Felicitări pentru un articol documentat. Pentru că este un subiect în care sunt direct implicată de 5 ani, îmi las și eu aici my 2 cents. Într-adevăr, totul se rezumă la educația rutieră, care este o „umbrelă” a tuturor celorlalte probleme: legislație, infrastructură, poziția autorităților și direcționarea fondurilor.

    Însă vreau să mai aduc ceva în discuție, ceva ce la noi e trecut cu vederea insistent. Există un sport care se adresează fix acestei probleme de educație rutieră: este vorba de motorsport, iar la noi există competiții de automobilism ai căror protagoniști sunt cei mai importanți vectori de comunicare pentru conducerea defensivă. Spun asta pentru că eu sunt pilot de raliu de 5 ani și nu mi-am dat seama până nu am trăit pe propria piele câtă lipsă de respect există pentru sportivii de performanță. Deși am o poveste unică, fiind cea mai activă femeie pilot, suficient de mediatizată (adică cu cifre bune în social media comparativ cu alți sportivi), dar și prima româncă pilot care a concurat în Campionatul European de Raliuri, atât eu cât și câțiva colegi de-ai mei talentați ne simțit de parcă mergem la cerșit atunci când ne căutăm parteneri care să ne susțină drumul spre performanță în motorsport. Atitudinea brandurilor și a oamenilor de comunicare este execrabilă (cu mici excepții), și faptul că toți preferă să lucreze cu influenceri mari și templateuri bine stabilite are ca efect și numărul mare de decese pe străzi. Și nu vorbesc de sponsorizări obscure sau de un simplu logo lipit pe mașină – vorbesc de zeci de pagini de pitchuri și idei de campanii pe care eu le scriu singură, pentru că nu există impresariat în acest domeniu, trimise la branduri care ar putea beneficia mult mai mult în urma unui proiect în motorsport decât în urma unei campanii „uzuale” care atrage sute de mii de like-uri și…cam atât.

    Încerc prin tot ce fac să fiu un exemplu în trafic, dar și în online, și să promovez conducerea defensivă. Însă fără susținerea adevăraților „jucători”, niciun fel de educație nu va prinde la noi, indiferent că vorbim de educație rutieră sau alt subiect…Și din păcate, pare din ce în ce mai greu să construiesc un asemenea proiect în România.

    0
    0
  14. #27 Comentariu nou

    Am un prieten care lucrează de multi ani in Germania și care îmi spunea despre diferențele în trafic. Chiar îmi amintea despre lipsa unei limite de viteza pe autostrăzile lor dar și despre faptul că nu a văzut nicio mașină condusă pe banda 2-3-4 cu 70 km/h, că, na, „așa vrea mușchi* lui” (sic!). Pe de altă parte îmi spunea cum a făcut tranziția de la traficul românesc la celălalt. A „fortat” un semafor și i-a venit acasă amenda: 60 euro. Fara politie, urmăriri în trafic etc. Fotografia și amenda. Punct.
    La fel cum sunt, in multe alte țări, sisteme de radare fixe între două locatii, care îți calculează viteza de deplasare. In funcție de rezultat, primești sau nu, amenda acasă.
    Asta este diferența. Noi ne așteptam să vedem polițiști în trafic, dând amenzi. De cate ori s-a întâmplat să vezi că trec unii pe roșu, că taie o curba fara vizibilitate sau cine mai știe ce fara repercusiuni? La noi nu se pot folosi imaginile de la camera de bord… Cum era, dacă la o percheziție se descoperă o infracțiune care nu are legătură cu dosarul în cauză, acele imagini/informații etc nu pot fi folosite in niciun fel… Despre asta este, voința legiuitorului. Având în vedere ca, la noi, „legiuitorii” sunt printre campionii încălcărilor legislației rutiere, nu ne putem aștepta la o schimbare. Schimbarea vine prin vot. Mergem la vot și alegem pe cei care ne pot conduce spre bine!
    Nu trebuie sa avem toată poliția pe strada, putem folosi tehnologia, e mult mai ieftină și eficientă! Dar nu există voință politică, lucru de care profită toți cei care se cred stăpânii străzii sa, vorba ta, au incertitudinea masculinității lor. Iar de suferit, suferă toți ceilalți.
    Îmi amintesc faptul că, anul trecut, Islanda a avut 4 morți în accidente rutiere și căutați soluții și apelau la populație pentru micșorarea numărului deceselor (foarte adevărat că țara este foarte mică dat poate fi comparata cu, de exemplu, Galațiul-judetul). Cati morți a avut Galațiul în accidente rutiere anul trecut? Și ce soluții s-au găsit? La noi mor pe șosele zilnic 4 oameni! Nu într-un an! Voință politică! Mergeți la vot!

    0
    0
  15. #28 Comentariu nou

    Conducem asa cum trăim. Nu putem fi la volan altfel de cum ne comportam zilnic în toate celelalte împrejurări.

    0
    0
  16. #30 Comentariu nou

    Am stat 6 luni in Belgia, timp in care: am fost claxonat o data, am fost depasit o data, nu am depasit niciodata. Am condus circa 7000 km. (Consider depasirea doar manevra prin care ajungi pe sensul opus.)
    Cam toata lumea merge cu viteza maxima admisa sau cu cat permit conditiile, astfel oportunitatile de depasire sunt foarte rare. Pe autostrada, cam toti merg cu 120, si ala cu Ford, si ala cu Ferrari. Cred ca am vazut doua masini, care mergeau evident peste limita (sa zic 150 pe autostrada). Initial am crezut ca au niste amenzi draconice, dar nu e cazul. Sunt mai mari ca la noi, dar nu excesive raportat la venituri. La fel cu alcoolul sunt destul de permisivi.
    Parca nici nu iti vine sa depasesti, sa fii tu singurul meltean de pe acolo. Au si o infrastructura mult mai buna cu mult mai putine oportunitati de conflict. De exemplu soseaua de centura are majoritar pasaje si semafoare, nu giratorii ca la noi. Infrastructura rutiera e construita si semnalizata in asa fel incat sa asigure un trafic sigur si rapid. In comparatie cu DN2 (E85), drum pentru care merita impuscati toti ministrii postdecembristi ai transporturilor si internelor. Daca undeva e o restrictie de viteza, atunci aia e acolo cu un motiv bine intemeitat, altul decat, sa aiba Garcea unde sa parcheze radarul si asta iti da un sentiment de incredere. Vezi un indicator de asta, reduci viteza, la noi, te uiti sa vezi pe unde o fi pitit vreun MCV. Semnalizarile rutiere n-au nici un sens in Romania. Limita de viteza pe Iuliu Maniu, care e ditamai bulevardul intr-o zona cu blocuri, scoli, magazine, treceri de pietoni, e 60 km/h iar pe Splai spre A2 unde e absolut pustiu, e 50. In trecut as fi zis ca la noi Politia sta la panda, ca sa faca o spaga, acum tot la panda sta, dar nu pentru spaga, probabil pentru o norma de amenzi impusa de sus (aia de zice Godina ca nu exista). Din experienta mea personala de amenzi luate prin Romania, sentimentul meu e ca sunt un fel de impozit. Nu exista nici o corelatie intre ce amenzi am luat si ce amenzi as fi meritat sa iau.

    0
    0
    • #31 Comentariu nou

      „iar pe Splai spre A2 unde e absolut pustiu, e 50”
      Din cate stiam eu (dar n-am mai mers de ceva luni pe acolo, adevarat), limita de viteza, cel putin de la Vitan spre Popesti, e de 70.
      Vorbim de Splaiul Unirii spre Centura, nu? Drumul pe malul Dambovitei.
      Scuze daca e vorba de alt drum, dar pe Splai, spre A2, limita e de 70, nu 50.

      0
      0
  17. #32 Comentariu nou

    Studii făcute de specialiști în țări care au trecut deja de etapa în care este țara noastră (sau Bulgaria) au relevat că rezolvarea situației vine de la două chestiuni: infrastructura și justiția. Explicații: dacă ai o infrastructură pusă la punct, oamenii se vor obișnui încetul cu încetul cu ea, se vor educa în sens rutier și nu se vor mai da Zorro. În cazul în care, totuși, vor mai fi din cei care nu se vor acomoda, justiția trebuie să-și facă treaba. În felul acesta , în timp, lucrurile vor intra în normal.

    0
    0
  18. #33 Comentariu nou

    Mai adaug o cauza: parcul auto.
    Da, si grecii au masini vechi, dar sunt intretinute, cu revizii facute cinstit, nu cu un spert la ITP. Cumva e legat de educatia rutiera, cumva nu e. Mi se pare incredibil sa vad masini de 20+ de ani care merg cu 120-130km, accelerate la maxim, lasand in spate o dara de fum mai ceva ca de la o mocanita. Ma intreb cat de bine tin franele, cum e directia, etc.
    Nu stiu ce politici sunt in alte tari, dar la noi, pe de o parte avem programu rabla (si bine ca il avem) si pe de alta parte nu descurajam nicicum importu de fiare vechi. Nu as interzice nimic, doar as descuraja. cum dupa 10+ ani tre sa faci itp anual, dupa 15 as pune la 6 luni, dupa 20 la 3 luni, etc…
    parerea mea: pe langa lipsa de educatie rutiera, parcul auto ft vechi e alta cauza a accidentelor.

    0
    0
  19. #34 Comentariu nou

    Salutare Vlad,

    Frumos si foarte punctual articol. Dupa cum vezi ai trezit interesul altora care impartasesc experiente similare.

    Imi permit si eu sa comentez cu mentiunea ca am la activ vreo 17 ani de sofat, inspre 300.000 km parcursi, 3 cursuri de conducere defensiva si un accident. Din punctul meu de vedere situatia traficului in Romania are mai multe cauze, care doar impreuna devin importante:

    1. Dorinta de a avea masini puternice (sau cel putin care sa dea aceasta impresie) cultivata inca din copilarie. Adica daca baiatul vecinului si-a luat un BMW cu 150 CP care poate atinge 200 km/h si eu am sa imi iau cand a veni vremea.

    2. Educatia rutiera deficitara. Nu stiu cum mai e acum, dar ultima data cand am facut educatie rutiera in scoala a fost prin ciclul primar. Pur si simplu populatia nu are cunostintele de baza, lucru usor de observat mai ales la cei care nu au permis de conducere.

    3. Pregatirea deficitara a viitorilor soferi. 30 de ore de condus si cateva zeci de ore de teorie (sau cat o fi) nu sunt nici pe departe indeajuns. Lipsesc cu desavarsire exercitiile in conditii exceptionale (ploaie, suprafata alunecoasa, etc) si pregatirea defensiva.

    4. Situatia precara a parcului auto national. Stim detaliile.

    5. Legislatia precara si aplicarea ei si mai precara.

    6. Lipsa infrastructurii adecvate. Si nu ma refer doar la lipsa autostrazilor, desi acestea sunt foarte importante. Ma refer la toate categoriile de drumuri. Toate ar trebui reabilitate, altfel creeaza situatii periculoase, avariaza autovehicule si frustreaza soferi.

    7. Alcoolul. L-am lasat la sfarsit pentru ca, in sine nu e o problema. Adica jumatatea aia de gram pe litru acceptata in majoritatea statelor europene nu cauzeaza probleme. Dar multi abuzeaza si trec spre valori supraunitare…

    Si am cateva propuneri in vederea ameliorarii situatiei (o parte le-am aflat locuind in Germania):

    1. Aici nu prea ai ce sa ii faci. In momentul in care masina a devenit un tel in viata cu greu o retrogradezi la pozitia de unealta. E mult de lucru si sincer nici nu stiu de unde ar trebui inceput.

    2. Scoala ar trebui sa contina macar cateva ore pe semestru de educatie rutiera. Cu exemple pozitive si negative, cu clip-uri video, experiente in teren, etc. Mai mult, in anii de liceu, aceasta educatie ar trebui sa se concentreze pe legislatie si comportament in trafic. Adica exact ce ar avea nevoie un adolescent care circula cu bicicleta pe drumurile publice. Poate chiar si evaluata aceasta materie.

    3. Cele 30 de ore de condus ar trebui extinse la cat e nevoie. Si acum se practica, insa ideea orelor de condus e sa pregateasca pesoana pentru examen, nu pentru un condus responsabil. Mai mult, instructorii ar trebui sa fie responsabilizati. Cum? Pai daca invataceii instructorului cauzeaza multe accidente in primii 2 ani de la obtinerea permisului, poate ar trebui intrebat instructorul de sanatate. Nu sunt in masura sa spun ce inseamna „multe”.
    Mai mult, un curs de conducere defensiva e absolut necesar. Cred ca majoritatea soferilor, nici macar dupa decenii de condus, nu stiu cum reactioneaza masina lor pe o suprafata alunecoasa sau cum sa o redreseze in caz de derapaj. Tin sa mentionez ca accidentul meu a fost produs de lipsa mea de experienta in situatii limita. Bine ca, desi masina a fost serios avariata, eu am adunat doar catevazgarieturi mici si alea cand ieseam din masina.

    4. Statiile ITP ar trebui mai atent monitorizate si sanctionate. Mai mult, politia ar trebui sa ia la verificari suplimentare orice autovehicul care prezinta comportamente suspecte (de ex. fum excesiv). Se dovedeste ca respectivul vehicul avea intradevar probleme, proprietarul plateste verificarea suplimentara si are 30 de zile sa corecteze neconformitatile. Altfel preda placutele de inmatriculare. Daca se constata modificari (de ex. eliminarea filtrului de particule), se ridica placutele pe loc si se mai aplica o amenda suplimentara.

    5. Legislatia ar trebui corectata de catre o echipa de oameni responsabili (politisti, experti in trafic, etc), eventual cu un ochi la legislatiile altor tari. Mai mult, poate cateva detalii referitoare la pietoni nu ar strica.
    „Radarele” ar trebui sa fie legalizate si implementate urgent (ultimele modele de fapt sunt Lidar), atat sisteme punctuale, cat si pentru viteza medie (de ex. Tutor in Italia).
    Legat de precizarile anterioare: radarele mobile nu trebuie semnalizate. Sa se ia exemplul Germaniei unde radarele mobile sunt ascunse printre tufisuri si sau montate in dubite nemarcate, parcate normal.
    Soselele ar trebui monitorizate de masini nemarcate. Te vede ca nu te comporti OK? Porneste panoul cu LED-uri din spatele lunetei fumurii si te roaga sa o urmezi.
    Sistemul de puncte ar trebui sa includa si reexaminari. Odata ajuns la suspendarea carnetului pentru puncte sa trebuiasca si un examen. Pici examenul de 3 ori la rand, trebuie sa urmezi un curs teoretic. Mai pici de 3 ori dupa scoala… Adios amigo!

    6. Autostrazile sunt absolut necesare! Ar prelua cam tot traficul de distanta mare, care e de multe ori de tonaj mare. Accidentele ar deveni mai putin serioase (una e sa te opresti intr-un parapet si alta e o coliziune frontala cu traficul din sens opus).
    Drumurile nationale ar trebui largite si, acolo unde e posibil, aplicare separatoare de sens. Da, stiu, e o investitie majora, dar ar reduce enorm de mult accidentele mortale. Desi e faimoasa pentru reteaua de autostrazi, Germania are si mai multi km de drumuri nationale cu 2 benzi pe sens, limitate la 80 – 120km/h, care functioneaza aproape ca o autostrada.
    Absolut toate drumurile ar trebui reparate cu simt de responsabilitate. O alta observatie facuta in Germania e ca, un drum de trafic redus sau la viteza mica, chiar daca pare deteriorat la suprafata, niciodata nu va avea probleme de substrat (gropi adanci, canale scufundate, margini alunecate).

    7. Limita la consumul de alcool ar trebui ridicata cel putin la 0,2, preferabil 0,5. Cu cateva exceptii, nimeni nu ar avea o problema sa conduca perfect normal dupa 1-2 beri, iar cine e sa bea serios si sa conduca dupa aceea o va face indiferent de legislatie, oricum ar depasi si cea mai relaxata legislatie europeana. In locul acestei limite, o educatie spre responsabilitate ar trebui sa vina inclusiv din partea producatorilor de alcool prin mesaje pe etichete sau altfel.

    Rezumand textul de mai sus, pot spune ca problema e LIPSA DE RESPONSABILITATE A CETATEANULUI.

    Sper ca nu am plictisit pe nimeni….

    PS: De fiecare data can vin in Romania, calitatea sofatului scade progresiv pe masura ce parcurg Austria, Ungaria, Romania. Mai rau, se pare ca inclusiv romanii cu numere de inmatriculare germane „se strica” pe masura ce se indeparteaza de Germania.

    0
    0
  20. #35 Comentariu nou

    „Românii și bulgarii au, în Grecia, cele mai scumpe și mai noi mașini din ce vezi pe șosele”. Aici sper ca autorul se include si pe sine, cu suv-ul lui 4×4 de 2 ani 🙂

    0
    0
    • Skoda e clasa medie, adica exact ce sunt eu. Printre romanii si bulgarii cu Audi, BMW si Mercedes din Grecia, eu mergeam cu o masina ieftina.

      0
      0
  21. #37 Comentariu nou

    Vlad, nu ai fost in Albania. Am fost a doua oara acolo. Albanezii nu au nici o regula, sensul giratoriu este al celui care intra primul. Parcheaza pe mijlocul drumului, in curbe pe linie continua, semnalizeaza stanga si fac dreapta, opresc brusc in drum. Am traversat de 2 ori Albania dus-intors si nu am vazut nici un accident, cat de mic. E adevarat, nu circula cu viteza, sunt precauti (isi cunosc conationalii), cred ca poti sa si bei la volan (eu am baut cate o bere). Este incredibil cat este de safe in aceste conditii. Nu cunosc cifrele lor despe accidente, dar este o continua mirare traficul lor.

    0
    0
    • Exista o logica a traficului care transcede regulile scrise. Vezi asta in tari asiatice (desi, mai nou, ambuteiajele sunt foarte occidentale). In urma cu 20 de ani, in Vietnam, am stat o data 5 minute pe un trotuar, cautandu-mi curajul sa traversez prin suvoiul de scuteristi care nu se oprea niciodata. Secretul era sa mergi cu viteza constanta, fara sa incerci sa te feresti: te fereau ei, daca te miscai previzibil. Practic, puteai traversa, literalmente, cu ochii inchisi.

      0
      0
  22. #39 Comentariu nou

    Costele, ai vorbit și tu când trebuia să taci.

    0
    0
  23. #40 Comentariu nou

    Nu lipsa de autostrăzi duce la accidente, circulați pe orice autostradă în România și veți vedea că banda unu există doar pentru unii, toți ceilalți merg pe banda doi, drumurile nu sunt extraordinare nici în Grecia dar circulația în siguranță este altfel văzută, educația celui de la volan este alta. Poate un număr de ieșiri din țară pentru a vedea cum merg alții, duce la educarea barbarilor 😉

    0
    0
    • #41 Comentariu nou

      „Poate un număr de ieșiri din țară pentru a vedea cum merg alții, duce la educarea barbarilor”
      Imi pare rau ca am ocazia sa te contrazic, sunt destui ghiolbani care, in momentul in care trec granita spre Ungaria si Austria, isi amintesc brusc si dintr-o data cum trebuie sa circule.
      Nu de alta, dar acolo legile sunt facute ca sa se aplice. Si se aplica TUTUROR!

      0
      0
  24. #42 Comentariu nou

    NU se rezolva prin educație ci prin aplicatea legii. Pentru toți, egal. Cînd știi că dacă calci pe bec, nu scapi de consecințe, vei sta pe curul tău, cuminte. Dacă însă știi că „ai spate” (adică corupție generalizată în instituții, printre care și Poliția) și că dacă dai un telefon tu ești mai presus de lege, atunci o să faci tot ce descrie articolul.

    0
    0
  25. #43 Comentariu nou

    Multumesc pentru articol, Vlad, si pentru ca mi-ai confirmat ceea ce ma framanta de o buna vreme-ncoace.
    Sunt pieton cu carnet si circul mult pe jos in mirifica mea urbe oradeana, si observ ca atat traficul de pe sosea cat si cel pietonal, reflecta perfect atitudinea oamenilor de zi cu zi incepand de la chelneri si vanzatori la functionari publici si oameni de afaceri. Starea asta „turata” e peste tot si ca pieton o simti atat pe cea de pe trotuar cat si de pe carosabil, ceea ce te face sa clachezi in cele din urma.
    In nicio tara pe care am vizitat-o nu m-am simtit atat de „on the edge” iar asta ma va duce in cele din urma la o migrare definitiva din tara barbarilor auto pentru ca desi lipsa de educatie ar fi problema principala, trebuie sa intelegem ca nu poti educa pe cineva care nu vrea sa fie educat. Si cine sa educe pe cine, sincer?
    Asa-zisa educatie a acestor barbari vine dintr-o normalitate intretinuta de cei din jur, de la parinti, familie, la prieteni, colegi, chiar si scoala unde „hotul neprins e negustor cinstit”, daca ne aducem bine aminte sloganul copilariei.
    Sincer chiar nu mai am nicio speranta pentru tara noastra iar aceste ultime luni de pandemie mi-au dovedit ca am dreptate. Si sunt constient ca daca toti cei mai intregi la minte pleaca, nu va ma ramane nimeni care sa indrepte lucrurile, insa cand normalitatea anormala e sustinuta de o majoritate covarsitoare, orice lupta devine de prisos.

    0
    0
    • #44 Comentariu nou

      Din cum scrieti, deduc ca sunteti o persoana inca tanara si sanatoasa…
      Probabil, in locul dumneavoastra, as gandi la fel, mai ales ca in acea zona a tarii banuiesc faptul ca stiti limba germana, cel putin la nivel conversational (nu pomenesc maghiara, pentru ca e la fel de ‘internationala’ ca si romana)
      Ce ar trebui sa faca insa cei ca dl Petreanu, sau cei ca mine (50, respectiv 57 ani)?
      Am avut ocazia, in ’95 – ’97, cand occidentul era in ‘deriva’ cu programele de calculator din cauza trecerii la anul 2000, sa emgrez. N-am facut-o sperand ca lucrurile vor merge in mai bine…
      Acum, la 57 de ani, pe mine ce ma sfatuiti sa fac?

      0
      0
  26. #45 Comentariu nou

    Amenzi? Serios? În timpul carantinei s-au dat amenzi peste tot… era chiar filmarea cu unul care spunea polițistului să-i dea „d-aia mare”. De ce? Pt. ca smecherii nu au surse de venit ce pot fi oprite pt plata amenzii, nu le poți lua proprietățile fără sa te judeci serios, iar transformarea amenzii in munca in folosul comunității e posibila, dar extrem de dificila (și apanajul primăriei locale, nu a Politiei).

    0
    0