Amintirile (unui jurnalist) despre telefon

Victor Kapra m-a poftit să vă-mpărtăşesc “amintiri despre telefon”. Iată:

Primul lucru pe care l-am semnat când m-am angajat la ziar n-a fost un articol. A fost o fişă de inventar. Am primit un birou, un scaun, un carneţel şi o maşină de scris. La fel ca mine, alţi 10 reporteri debutanţi, angajaţi la iuţeală în vârtejul verii lui ’90, fiecare cu biroul, scaunul, carneţelul şi maşina lui de scris (de care eram, toţi, foarte mândri – de-acuma devenisem profesionişti, dactilografiam).

Ce ne trebuia cel mai tare era însă un telefon. Un telefon numai al nostru, pentru numai 10 oameni. Voiam şi noi un pic de lux. Voiam niţel progres, un strop de civilizaţie, oleacă de eficienţă în comunicare. Ne-am fi descurcat, sunt sigur – nu eram aşa mulţi. Un telefon, fie şi cuplat, pentru numai 10 oameni, ce vis imposibil…

Romtelecomul vremurilor n-avea numere libere, nici aparate, nici resurse, nici interes pentru abonaţi*. Era doar o altă întreprindere comunistă, de stat, trecută în capitalism peste noapte, printr-o revoluţie de neînţeles. Umblam prin birourile şefilor ca să sunăm pe la vreo “sursă”, cum învăţasem că trebuie să le spunem. Ciocăneam, respectuoşi, şi ceream voie – “domnu’ Cutare, pot şi io… numa’ un pic, vă rog, că am termen de predare…” Şi, juniori fiind, încasam în plin toate grimasele şi strâmbăturile celor vechi. “Iar ne bârâie la cap ăştia…”

Mai încolo m-am făcut şi eu vechi şi am fost mutat într-un birou mare, luminos şi, victorie! prevăzut cu telefon. Ferestrele dădeau spre Palatul Telefoanelor şi uneori, noaptea, ridicam şi aşezam receptorul în furcă sperând să văd undeva, la vreo fereastră de peste drum, beculeţe aprinzându-se şi stingându-se.

Împărţeam biroul cu Gabi Vrânceanu, Corina Creţu şi Dan Mihalache. Asta era bine – problema era că împărţeam cu ei şi telefonul, iar asta era rău dacă-ţi trecea prin cap să-l şi foloseşti. Aveam, pe atunci, colegi deosebit de… comunicativi. La un moment dat, m-am gândit să propun un regulament de folosire, dar m-am temut pentru viaţa mea. Nu le puteai lua fetelor telefonul. Orice, numai asta nu.

După alţi cinci ani, evoluasem. Am primit primul mobil la Tele 7, un mobil “de serviciu”. Eram eroul găştii. Noţiunile de “abonament, minute de convorbire” şi altele asemenea ne erau complet străine. O lună, am vorbit întruna, pe rând. Am prins şi Revelionul cu el, toţi cu acelaşi mobil – erau atât de puţine pe atunci că reţeaua nu s-a blocat la miezul nopţii, cum se-ntâmplă acum. Am sunat toate rudele de care ne-am adus aminte. Patronul era să facă apoplexie când a primit nota, dar mie mi s-a părut o reacţie exagerată. Cred că n-a plătit-o niciodată – în fond, nu plătea nimic, de ce s-ar fi încurcat cu o singură factură?

Atunci am ridicat din umeri, dar treaba cu facturile pentru convorbirile telefonice ale unei redacţii urma să devină un coşmar recurent, câţiva ani mai târziu.

Unul din principiile de funcţionare ale unei redacţii de ştiri e că nu există limită în resursele pe care le poate consuma. Mereu cere mai mult, mai repede – iar telefonia este un element esenţial în ecuaţia performanţei. Nu mai putem concepe acum jurnalişti fără mobil, iar aceştia au nevoie de cât mai multe minute, din ce în ce mai multe, pe toate reţelele, plus – mai nou – acces web. Tendinţa redacţiei e să consume. Reacţia contabililor e să taie. Sunt de înţeles amândouă, dar, ca rezultat, calea de mijloc devine din ce în ce mai îngustă.

Când, în încercarea de a descuraja convorbirile şi a controla costurile, unul dintre cerberii financiari ataşaţi redacţiei a impus codurile personale de acces pe liniile exterioare, pentru telefoanele fixe din redacţie, m-am înfuriat cumplit – dar numai pentru puţin timp. E ridicol să crezi că un reporter aflat în criză de timp va avea răbdare să tasteze coduri de câte 10 cifre înainte de a da un telefon vital. Dar e de-a binelea stupid să-ţi imaginezi că reporterul va renunţa, pur şi simplu. Mai degrabă va folosi mobilul ca să sune oriunde, chiar şi pe un alt fix, chiar dacă e mai scump; el nu este preocupat de asta, e preocupat să-şi afle informaţia la timp.

O altă idee (memorabilă…) este dotarea reporterilor cu mai multe mobile, câte unul pentru fiecare reţea majoră. Cineva, închis într-un birou, a hotărât că reporterii vor suna în fiecare reţea de pe celularul aferent, făcând astfel economii companiei. Evident că personalul a fost avertizat că va plăti convorbirile încrucişate. E o minunată metodă de descurajare a iniţiativei reporterilor.

Totuşi, astfel de excese au şi o parte pozitivă într-o economie liberă. Ele semnalează companiilor de telefonie preocuparea obsesiv-compulsivă a departamentelor financiare pentru reducerea costurilor, atitudine care intră mereu în contradicţie cu nevoile angajaţilor. Romtelecom, care a moştenit şi schimbat profund reţeaua de telefonie fixă a României, şi operatorul Cosmote, au o reacţie care ar trebui să mai împace lumea: convorbiri fix-mobil în aceleaşi condiţii ca acelea în reţea. Oferta One Network ar trebui să fie o veste bună măcar pentru contabili; reporterii oricum vor face cum îi taie capul.

Mie povestea asta cu regulile impuse de tot soiul de Contabilităţi şi cu angajaţi care o iau mereu pe arătură îmi aminteşte de modul în care s-au trasat drumurile în Brasilia, oraşul construit de la zero drept capitală a Braziliei. La început, drumurile secundare n-au existat. Arhitecţii au lăsat oamenii să facă potecile, mergând pe iarbă, şi abia apoi le-au transformat pe acestea în alei – era clar pe unde vor oamenii să o apuce, or locul era făcut pentru ei, nu pentru desenatorii de drumuri.

De fapt, nici nu ştiu dacă povestea drumurilor din Brasilia e adevărată (mie mi-a spus-o un profesor, acum mulţi ani), dar mi se pare că ar merita să fie, pentru că aşa e logic.

Şi, că tot veni vorba de poveşti, dau şi eu leapşa mai departe unui alt jurnalist, lui Dono (şi oricui altcuiva mai doreşte, evident). Aş vrea să ştiu istoriile lui cu telefoane – nu de alta, dar el e “Pro”, carevasăzică într-un sistem în care regulile se respectă fără greş :-)

_____________
*În 1991, una dintre anchetele pe care le-am scris pornea de la cazul unei familii din Braşov, care aştepta să i se instaleze telefon din 1967.

16 comentarii Adaugă comentariu

  1. Faza cu parcul se intimpla in UK din ce am auzit eu. Si cica inca se mai face asa.

    Thumb up 0
  2. Ma de ce nu faci tu o scoala in care sa ne inceyi pe noi bloggeri cum sa scriem asa frumos. Cim sa incepem o poveste de la un bob de nisip, sa o dezvoltam ca pe un evantai si la final sa incheiem rapid cu o cireasa pe tort. Sau asta e de fapt ceea ce inveti la facultatea de Jurnalism? Pai atunci cred ca ar trebui ca toti bloggeri sa facem macar niste cursuri de jurnalism, ca sa sa scriem povesti la fel de faine!
    P.S. Ti-e dor de bataia la masina de scris? Sau mirosul si sunetul ala ti-au lasat amintiri urate?

    Thumb up 0
  3. O zi minunata iti doresc

    Thumb up 0
  4. Urmeaza povestea despre Pc-uri ?
    Ca de la masina de scris la laptop si Iphone tot au trecut 20 de ani.

    Thumb up 0
  5. Jules, eu am auzit ca prin nemtia se face asa. :)

    Ai pasat perfect leapsa asta.

    Thumb up 0
  6. am facut armata intr-o unitate militara de pontonieri, insa am fost transmisionist. asa am ajuns sa lucrez in centrala telefonica.
    eram ca si “stapanul inelelor”, fara sa am un merit concret, altul decat acela ca mai scapam cate un “ton de oras” catre un birou din cazarma.
    cine mai intelege acest gen de trafic de influenta????

    Thumb up 0
  7. Bine scris. Toate bune !

    Thumb up 0
  8. @virtualkid Eu! Am fost in aceeasi situatie. Ce perioada frumoasa. Dadeai tonuri pe sticle de vin :)

    Thumb up 0
  9. MASS MEDIA DIN ROMANIA SI BLOGER IN GENERAL TREBUIE SA NE AJUTE SA DEMASCAM ACEST LUCRU
    iar ministeriul Turismului daca doreste le pot incurca aceste plan de subventionare mascata a unor grupuri media din anumite tari ale Uniunii Europene si sa faca toate aceste sume sa intre in mod legal in buzunarele romanilor? plecand de la ideea ca uniunea Europeana cere maxima eficienta si transparenta in privinta folosirea unor astfel de fonduri atunci Ministerul Turismului are drept orcand sa propune ca aceasta campanie sa fie realizata in mod eficienta cea ce insemna sa nu fie difuzata pe baza de spoturi in Mass media si prin intermediul altor forme care sa aduca rezultate ce pot fi cuantibilizati Din aceste motive in loc sa difuzeze acest spot la posturi de televiziuni cheltuind bugete de zeci de milioane de euro se poate realiza urmatorele:
    1) Se construieste un site multimedia si in acest sens ministerul are propriul mijloace multimedia radio, televiziune si ziare unde poate promova eficient intregul material publicitar.
    2) Avand un astfel de suport media nu numai ca nu are nevoie sa cheltuiasca nici un euro la nici un grup media din cele care asteapta sa primeasca pomana in schimbul unor comisioane ,dar ajuta ministerul sa obtina incasari din publicitate pe site-ul respectiv si totodata cu ajutorul unui astfel de suport media poate beneficia de reclama gratuita la diverse posturi de televiziuni straine deoarece indata ce vor vedea ce trafic are site-ul respectiv, vor accepta promovarea imaginii Romaniei pe sistem de barter.
    CUM SE POATE REALIZA TRAFICUL DE MILIOANE INTR-UN TIMP FOARTE SCURT?
    Si in acelasi timp banii care ar fi trebui dati de pomana la grupuri obscure de interes, sa ajunga in mod legal transparent in buzunarele romaniilor ?

    Thumb up 0
  10. PARTEA II
    Folosind un sistem de marketing direct care a fost inventat de americani si nu de spanioli, sa ofere pentru fiecare roman care convinge un turist X sa cumpere o vacanta in Romania, 50 de euro, apoi daca turistul x la randul lui convinge turistul Y, romanul primeste puncte iar in momentul in care obtine 6 puncte mai primeste inca 250 de euro.
    IN CAT TIMP UN ROMAN POATE PRIMI 800 -1000 DE EURO SAU 2-3 MII DE EURO
    Se poate intampla intr-o saptamana, 20 de zile sau o luna pentru ca totul depinde de viteza in care se propaga o astfel de informatie de la romani care trebuie sa convinga prieteni lor din tara respective sa viziteze Romania.
    CE TREBUIE FACUT IN ASA FEL INCAT ACEASTA VITEAZA DE PROPAGARE A ACESTEI INFORMATI SA FIE CAT MAI MARE?
    Iar romanilor sa le fie mult mai usor sa convinga pe cei care trebuie sa viziteze Romania si in felul acest sa primeasca cat mai multi bani?
    TREBUIE REALIZATE ACELE PRODUSE TURISTICE DINAMICE INTERACTIVE SI NECONVENTIONALE
    Asemenator cu exemplul pe care l-am prezentat, filmat cadru cu cadru editat si apoi pus imediat pe site-ul respectiv in asa fel incat un numar cat mai mare de turisti din randul celor care vor sa citeasca site-ul sa doresaca sa vine in Romania. Deasemenea trebuie prezentat o serie de poze interesante cu diverse locatii si obiective turistice.si diverse alte rubrice interactive care sa fie capabil sa generez traficul
    CUM POATE FI FACUT IN ASA FEL INCAT ROMANII CARE VOR CONVINGE PE TURISTI SA VINA IN ROMANIA SA PRIMEASCA IMEDIAT BANII
    1) Prin intermediul unei selectie care trebuie sa tine cont de anumite aspecte Romani se inscrie in aceasta cursa pentru a convinge un numar cat mai mare de turisti din randul colegi lor de servici prieteni sa viziteze Romania momentul in care completeaza si un numar de cont dintr-un card VISA
    CUM VA PRIMI BANI PE ACEST CARD CAND SI CITI ?
    In momentul in care convinge un turist strain sa viziteze Romania si vrea sa faca rezervare automat in formular electronic li se cer numar de cod al Romanului de la care a aflat despre o astfel de oferta Programul este facut in asa fel incit in momentul in care el trece numarul de cod respectiv in formular intra automat cele 50 de euro in cardul sau iar de indata ce si alti afla de la cel care a auzit de la el primeste puncte dupa care se transforma imediat in alti bani 250 de euro
    CE TREBUIE FACUT IN ASA FEL INCIT DOAR ROMANI SA BENEFICIEZE DE ACESTI BANI ?
    orcine poate vorbi mai departe despre astfel de produse turistice dar doar romani pot avea numar de cod
    CARE ESTE AVANTAJUL UNUI ASTFEL DE STRATEGIE ?
    1) Nici un euro din cele 75 de milione nu se risipeste aiurea pentru ca totul se tranforma in mod pragmatic in numar de turisti care vor vizita Romania deci la 75 de milioane de euro se poate atrage 1.5 milioane de turisti Exact un primul lor de care Romania are nevoie sa vina sa participa activ la tot cea ce se va intempla sa faca poza si filmari interesant pe care sa le arata si la prieteni atunci cand se intorc in tare lor de origine si in felul acest sa doreasca si alti sa vine in Romania
    2) Pe langa acest lucru avand in vedere ca fiecare Roman ca sa poate arata grupul lor de prieteni cunoscuti sau colegi de serviciul cum functioneaza sistemul a face rezervari trebuie sa intri pe site care vor aduce un trafic de sute de milioane de vizitatori pe site Traficul ce va fi tranformat in bani si promovare gratuita pentru Romania Deci prin aceasta metoda ministerul Turismului obtine o surse de autofinatare
    2) Banii intra cu folos in buzunarele romanilor si nu in cele ale grupurilor oculte de interese si in felul acest vor fi cheltuiti in mod transparent pe rezultate si nu pe ochii frumosi lucrul care va fi pe placul uniunii Europene
    3) Avand in vedere ca acesti bani vor ajunge in buzunarele Romanilor automat o buna parte din ei se vor regasi in proiecte de investitie sau consum
    4) Prin intermediul acestui site turistul va putea compare produsul in mod direct si in felul acest scapa de zeci de comisioane ascunse pe care el plateste in calitate de consumatorul final
    5) Prin aceasta metoda datorita faptului ca se va desvolta imediat un support multimedia Ministerul Turismului trece imediat de la o institutie consumatoare de publicitate la cea de vanzatoare de publicictate si in felul aceste nu numai ca va economisi zeci de milioane de euro dar in acelsi timp va incasa sute de mii de euro
    6) Avand in vedere ca un astfel de process va oblige pe un numar foarte mare de Romani care vor fi selectati sa stabileasta un anumit raport de convietuire cu turisti din tara respective, atunci usor, usor vor putea vedea alte tipuri de fizionomii a romaniilor alta decit cea pe care de 20 de ani se obisnuise sa le vada cantand pe strazi sau cersind la metroulsi la stiri ca protagonisti unor crime si jafuri
    7) In felul acest fara ca ministerul turimului si cel al afacerilor externe sa plateasca din bugetul lor vor avea adevarati agenti de marketing care vor lucra pentru Romania deoarece stiu ca printr-o astfel de metoda vor castiga sute si chiar mii de euro

    Thumb up 0
  11. CUM SE POATE REDUCE COSTURILE PENTRU ALL INCLUSIVE LA BAUTURA
    Datorita faptului ca Romania importa atat produse agricole cat si bauturi este aprope imposibil sa reduca costurile fata de alte destinatii turistice. Din aceste motive ce trebuie facut in asa fel incat agentii economici in ciuda unor astfel de dezavantaje sa reuseasca sa creasta rata profitului ?
    CUM ESTE POSIBIL ACEST LUCRU ?
    Plecand de la slogan prin intermediul caruia va fi promovat turismul romanesc se poate profita de o astfel de situatie pentru a oferi vizitatorilor numai bautura eco fabricata in Romania sau bautura ca la mama acasa.
    AVAND IN VEDERE CA UN ASTFEL DE PROCES DE OBTINERE A UNEI ASTFEL DE BAUTURI POATE FI TRANSFORMATA
    In pol de atractie turistic, trebuie creat un concept interactiv care sa ii faca pe un numar cat mai mare de vizitatori sa doreasca sa vina sa participa la un astfel de ritual care se face in timpul procedurii de culegere a fructelor, transportarea si fabricarea bauturii in asa fel incat pe parcursul procesului turistul sa nu aiba timp sa se plictiseaca si sa aiba tot timpul ce sa povesteasca mai departe grupurilor de prieteni seara cand va comunica cu ei pe mess.
    AVEM UN CONCEPT SIMILAR PE CARE L-AM ELABORAT IN BENEFICIUL
    Unor destinatii turistice exclusiviste si care contine un concept inca din momentul in care turistii se afla pe plantatie ca stramosii din destinatia respectiva pana in clipa in care ies asa zisele agua ardente “ apa care ustura “ iar pana cand se declanseaza fiesta in cadrul unei petreceri se intampla fel si fel de peripetii.
    PENTRU UN ASTFEL DE CONCEPT REALIZAT IN BENEFICIUL ROMANIEI
    Care va deveni la momentul respectiv un pol de atractie turistic se va face palinca, tuica din acelea de peste 40 de grade, iar apoi se va anunta pe intreg mapamondum
    ca in Romania bautura este eco si all inclusive 24 din 24. La aflarea unei astfel de vesti milioane de turisti din diverse tari vor dori sa vina in Romania ca sa beneficieze astfel de avantaje numai ca dupagusta dintr-o tuica sau o palinca de 40 de grade si simte cum il ustura in gat nu se mai atinge de easi in felul acesta bautura ramane neatinsa si creste rata profitului
    AVAND IN VEDERE CA LA O ASEMENEA CONCENTRATIE DE ALCOOL SE POATE INVENTA FEL SI FEL DE DERIVATE DE COCTAILURI
    Va exista un scenariu conform careia de fiecare data dupa ce se obtine palinca si tuica se va alege un turist in mod aleator care va gusta o astfel de bautura insa ca sa putem fi siguri ca nu i se intampla nimic va fi tinut sub observatie de doua domnisoare frumoase, sensuale si cu decolteu impunator care vor juca rolul unor asistente.
    DUPA VREO 30 DE MINUTE VAZAND CA TURISTUL INCA TRAIESTE ATUNCI PE RITMUL UNEI MELODII
    “lasa –ma sa beau, sa beau pana mor “ li se vor oferi coctailuri iar dupa eveniment se va continua conform unor scenarii bine stabilite. Asa cum spuneam anterior vom oferi fel si fel de coctailuri derivate din astfel de bauturi ceea ce va fi foarte economic deoarece la cata concentratie de alcool exista in ea cu un litru de tuica si palinca pura se pot face zeci de litrii de coctailuri avand in vedere ca pe langa alcool si altele se poate adauga si un altfel de lichid precum apa, lapte de nuca de cocos, lapte de vaca etc.
    CU ACEASTA OCAZIE NU VA CRESTE DOAR RATA PROFITULUI SI CEL AL VIZITATORILOR
    Deoarece in data ce pe intregul mapamond se va sti faptul ca Romania ofera all inclusive la bautura eco 24 din 24 de ore vor veni multi curiosi sa vada despre ce este vorba si cum este posibil acest lucru, dar aceasta nu este tot intrucat nu doar turistii straini vor fi incantati de aceasta oferta de bautura all inclusive 24 din 24 de ore dar si romanii pentru ca atunci cand vor afla ca pe Valea Prahovei, Brasov si alte destinatii turistice se ofera bautura all inclusive NON STOP nu vor mai merge in strainatate ci vor dori sa vina in fiecare weekend sa se imbata la munte sau la mare si sa uite de probleme.

    Thumb up 0
  12. Incredibil ,dar adevarat .Poti vorbi gratis de pe telefon inclusiv cu rudele tale aflate in strainatate.
    Cum este posibil acest lucru ? cine ofera un astfel de serviciul ? De ce companiile de telefonie mobila de pe piata Romaneasca nu pot oferi astfel de servicii ?De indata ce am aflat aceste lucru pentru dvs puteti spune Adio skype ,adio chinuri din fata calculatorului ca sa puteti sa vorbiti gratis cu cineva ,dar aceasta nu este tot ,folosind skype nu puteti vorbi gratis cu cineva de la calaculator la telefon trebuie sa platesti pentru acest serviciu
    ACUM COMPANIILE BRITANICE CARE OFERA ASTFEL DE SERCICII DE VOIP SI CALL BACK
    A revolutionat comunicatia planetara deoarece poti vorbi gratis de la telefon la telefon
    CUM ESTE POSIBIL ACEST LUCRU ?
    Serviciile de telecomunicatie au evoluat de asa natura incit o compania Britanica care ofera servicii Voip si call back au facut o revolutie planetara .Specialistii in domeniul spun “ gratis si mai convenabila c acest serviciui poate fi doar comunicarea prin telepatie

    Thumb up 0
  13. Frunzulică, la următoarea chestie dintr-asta te duci în spam. Forever.

    Thumb up 0
  14. Eu zic sa nu mai astepti data viitoare! E pacat de agitatia lui existentiala! :D

    Thumb up 0
  15. eu stiam ca drumurile se faceau asa. Mai ales pe munte. Puneau un magar incarcat sa urce, sau sa coboare, si pe unde mergea “dansul” faceau drumul

    Thumb up 0