Sponsorizații industriei tutunului sunt îngrijorați pentru bănișorii lor

70 de persoane publice semnează un apel către parlamentari prin care cer să nu se actualizeze legislația referitoare la tutun și să poată lua în continuare bani de la industria tutunului, sub formă de sponsorizări.

Printre semnatari se găsesc oameni din PR, câțiva ziariști, coregrafi, actori, regizori, mă rog, oameni care se presupune că beneficiază de finanțare din partea acestei industrii (care are pe conștiință vreo 36.000 de români pe an) și doresc să continue această – hm! – alăturare reciproc avantajoasă.

Apelul apare în contextul în care Comisia de cultură ar urma să examineze zilele acestea o propunere de actualizare a legislației referitoare la publicitatea și promovarea produselor din tutun.

Ce poate nu cunosc semnatarii, dar sigur știu cei care-i sponsorizează, este că România trebuia să interzică încă din 2005 – sau 2010, cel mai târziu – “orice formă de reclamă, promovare şi sponsorizare a tutunului” – este una dintre prevederile Legii 332/15 noiembrie 2005 (1) prin care se impunea un termen de cel mult 5 ani pentru adoptarea acestor măsuri.

Iată însă că, la 15 ani distanță de când sponsorizarea a orice fel de activitate de către industria tutunului trebuia interzisă total și explicit, încă se mai găsesc semnatari pe un “apel” către parlamentari pentru ca această situație contrară legii să continue.

Mă întreb câți dintre semnatarii scrisorii au fost informați corect de inițiatorii ei cu privire la prevederile legale din domeniu și la modurile “qreative” pe care le folosește industria tutunului ca să se strecoare printre ele. Nu de alta, dar în textul scrisorii apare la un moment dat referirea la un articol din legislația actuală care interzice și acum sponsorizarea “cu scopul sau având ca efect direct ori indirect promovarea unui produs din tutun” – adică, vezi Doamne, e deja interzis, iar industria tutunului dă banii doar așa, de amorul artei, și nu ca să promoveze ceva, că doar numele producătorilor pe afișe, insulele dedicate produselor de tutun din festivaluri, promoterii și distribuția gratuită de țigări printre spectatori sunt chestiuni întâmplătoare, nici tutun n-am băut, nici gura nu ne miroase.

Uite, exact de-asta chiar că trebuie interzisă orice formă de publicitate la produsele de tutun, pentru că industria va folosi la maximum orice portiță lăsată deschisă pentru a și le promova. Experiența istorică ne demonstrează că nu poate exista prezumția de onestitate și bună intenție în cazul industriei tutunului, care cumpără orice apucă – medici, pe vremuri, influenceri, azi, și dintotdeauna personaje fără caracter, ca să-i promoveze produsele în rândul adolescenților, dacă se poate, unde-i marfă proaspătă de prins în capcană. (2)

Ultima dovadă în acest sens este că, practic simultan cu scoaterea de pe piață a țigărilor mentolate în toată Uniunea Europeană, JTI (Japan Tobacco Intl) a lansat printr-o portiță legală o linie nouă de țigări… cu gust mentolat, dar care nu conțin propriu zis mentol (3). De asemenea, PMI (Philip Morris Intl) a scos pe piață, cam în același timp, un produs heat-not-burn cu gust de mentol care ocolește aceleași restricții legale impuse pentru protejarea adolescenților și consumatorilor tineri, cei care sunt mai înclinați să încerce astfel de țigări aromate și, astfel, să devină imediat dependenți.

Culmea ridicolului este că înseși companiile producătoare de tutun se vânează unele pe celelalte pentru exploatarea cinică și fără limite a portițelor legale – astfel, BAT (British American Tobacco) tocmai a reclamat la Ministerul Sănătății compania JTI pentru punerea în vânzare a noilor sale țigări mentolate, sanchi, fără mentol. Un fel de “ori suntem golani, ori nu mai suntem”, faza pe canceroși.

În fine, ca să revenim la scrisoarea deplorabilă (4) trimisă parlamentarilor de “personalitățile culturale”: nu se interzic, în niciun caz, donațiile, dragi artiști și PR-iști. Dacă, într-adevăr, așa cum susțineți, industria tutunului susține dezinteresat evenimentele pe care le organizați, atunci nu va fi nicio problemă ca, tot din dragoste pentru actul artistic etc, companiile de tutun să continue finanțările fără să facă reclamă produselor lor, nu-i așa? Deci mecenat pur, fără fumuri, cum s-ar zice.

Și sunt convins că parlamentarii, mai ales cei care sunt “sponsorizați” discret de industria tutunului, vor înțelege perfect de ce unele lucruri nu trebuie făcute publice când vine vorba de businessul cu țigări.

33 comentarii Adaugă comentariu

  1. Dupa ce Alexandru Arsinel (am scris cu majuscule nu pentru ca l-as aprecia, ci pentru ca nu ma injosesc sa fac greseli gramaticale) a afirmat cu nesimtire si tupeu ca a fost dreptul lui sa intre ‘on top’ pe lista de transplant, nu ma mai mira nimic! Poate doar faptul ca nu se face o contrapetitie semnata de cateva zeci de mii de bolnavi (eventual 70.000, ca sa fie cate o mie contra fiecarui nesimtit)..

    Thumb up 5
  2. Deschid zilele astea aplicația de comandat mâncare, și moț, categorie nouă fix în mijloc unde poți comanda produse hat not burn & accesorii. M-am enervat.

    Thumb up 3
  3. Domnule Petreanu, dumneavoastră la cîţi ani v-aţi apucat de fumat, dar sincer! Probabil înainte de 1989, cînd nu existau, la noi, reclame la tutun! Aşa că lăsaţi-o mai uşor cu reclama care afectează adolescenţii! Şi ca să nu ziceţi că mă fofilez cu informaţia, eu am pus ţigarea în gură, Snagov, prin 1974, ,eram clasa a IV-a, la o cununie civilă la care participam cu părinţii, tata fiind fumător de Select, pe vremea aia! Apoi am revenit mai în forţă şi cu ţigări mai scumpe, în liceu! Obişnuinţa a venit după ce m-am angajat şi am satisfăcut stagiul militar! Acum fumez heats! În tot acest timp, jur, reclama nu a avut niciun rol asupra mea! Am 57 de ani! Apreciez pe toţi care se lasă!

    Thumb up 5
    • 1. Sigur ca existau reclame la tutun.
      2. Nu mai spuneti ca reclama nu influenteaza obiceiurile de cumparare, ca nu stiti ce spuneti.
      3. Nu mai spuneti ca reclama la tigari nu capteaza adolescentii, mai ales cand cumpararea de tigari vine cu premii atractive pentru ei, ca nu stiti ce vorbiti.
      4. Daca reclama la tutun nu influenteaza si nu intereseaza pe nimeni, atunci de ce s-ar opune cineva la interzicerea ei?
      5. Va doresc sa va eliberati de fumat inainte sa va spuna doctorul ca nu mai aveti incotro. Sa stiti ca e mai usor decat pare. Credeti ca oamenii stiu, inainte sa fumeze prima tigara, ca au nevoie sa fumeze o tigara?

    • Înainte să spuneți că reclamele nu influențează fumatul ar trebui să vă uitați un pic pe statisticile din țările unde deja există aceste restricții. Și apoi pe statisticile despre fumat in randul tinerilor de acum câțiva ani și cele de acum, mai ales cu privire la țigările electronice și dispozitive tip juul.

      Thumb up 0
    • Buna ziua Vlad,
      5. Parca Mark Twain spunea: ‘E foarte usor sa te lasi de fumat. Eu m-am lasat de mii de ori. De fiecare data cand sting o igara ma las de fumat.’

      Thumb up 0
    • @gheo
      Esti naiv sau ce?
      Incearca sa-ti imaginezi urmatoarea reclama:
      Pe o imagine cu un mare mar, Ionatan, rosu si frumos, apare mesajul: ‘Pentru o buna sanatate orala, spalati-va pe dinti de doua ori pe zi!’.
      Ai o singura incercare sa ghicesti: Ce firma de paste de dinti a platit reclama?

      Thumb up 0
    • Acum trei ani cand am ajuns in Australia, m-am lasat pe loc de fumat, din prima zi. In primul rand pentru ca un pachet de 40 tigari costau $50 dar si pentru ca nimic nu te face sa fumezi cu placere. La orice terasa, restaurant, club, trebuie sa iesi afara sa te duci undeva departe, izolat, de cele mai multe ori incomod si sa fumezi dupa care sa te intorci la berea, sucul, cocktailul sau ce savurai. Apoi, tigarile se vand din dulapuri inchise opac in permanenta, nu se gasesc chiar la orice colt de strada, nu se gasesc in supermarketuri alaturi de alimente. Nu am vazut nici o reclama la tigari, nicaieri, parca nu exista. Pachetele arata respingator, sunt toate negre, identice, indiferent de marca si au o poza din aceea groaznica. In consecinta, foarte putina lume fumeaza pe strada, nu am vazut decat extrem de putini tineri fumand,
      fumatul nu e un obicei social. Trebuie sa recunosc ca aici, peste tot miroase putin a eucalipt si este cald, foarte cald, probabil ca ajuta sa nu fumezi.

      Thumb up 0
  4. #10

    In tinerețea mea feciorelnică am lucrat în tutun (înainte de intrarea în UE, he he!…)

    Nici nu știi tu, pretine “gheo”, ce chestii subtile atrag tinerii spre țigară. Hai să-ți povestesc ce eram obligați să facem / să nu facem ca reprezentați ai unei companii de tutun:
    – la restaurant / bar să NU consumăm pachetul în întregime, ci să lăsăm 1-2 țigări în el pentru cine lua pachetul de pe masă (aveam porție lunară pentru asta)
    – când serveam (la sampling), să scoatem ambalajul de celofan de pe pachet (dacă bătea lumina aiurea nu se vedea logo-ul)
    – când aruncam la gunoi un pachet gol să NU îl mototolim cumva
    – NU fumam țigara până la filtru. Eram obligați să lăsăm scrisul / logo-ul / brandul nears (pentru asta e-au învățat cum se stinge țigara în așa fel încât să-i rămână logo-ul vizibil – nu o strivești ca țăranul, să nu se vadă ce marcă s-a fumat acolo!…)
    – la restaurant / bar NU puteam ține pachetul altundeva decât pe masa, la vedere, FARA a pune bricheta (branduită și ea) deasupra – trebuia să stea lângă pachet
    – aveam materiale promoționale (pixuri / brichete etc) cu nemiluita, să dăm oricui / oricând
    – dacă puteam scăpa nevăzuți, să NU aruncăm pachetul gol în coșul de gunoi, ci lângă, să vadă lumea brandul (contraintuitiv, dar… merge. Recunosc că eu unul nu am putut face asta, dar am avut colegi care n-aveau opreliști de-astea)
    – colegii nefumători aveau voie să rămână nefumători DAR dacă, într-o discuție, clientul își aprindea o țigară erau obligați să își aprindă și ei una; erau sfătuiți să o lase în scrumiera, să ardă singură, dar cu atenție la logo-ul de lângă filtru
    – plus toate materialele de la punctele de vânzare (interzise intre timp, slavă domnului), gândite în cele mai mici detalii (de la culori la amplasamentul obligatoriu) să te facă să cumperi ACUM, PE LOC.

    Toate poruncile astea aveau cercetări grele în spate, nu erau mofturi corporate. Deci… industria tutunului n-are nici o greață când vine vorba de atras consumatori.

    Comentariu apreciat Thumb up 20
  5. Peste 40.000 de magazine și locații Horeca beneficiază de sponsorizare oferită de industria tutunului. Orice magazin care are un raft de țigarete, beneficiază de la producătorii de țigarete de o sponsorizare anuală care pleacă de la 1000 de euro și ajunge la sume de ordinul sutelor de mii de euro in funcție de “potențial”. Potențialul este aproximat in funcție de numărul de adulti tineri care vizitează aceste locații și numărul adolescenților (încă nefumători).

    Reclama in industria tutunului se adresează fumătorilor, însă acesta forma de reclama, pe care prin acest proiect de lege urmează sa fie îngrădită cel mai mult, se adresează in primul rand nefumatorilor.

    Un fumător nu are nevoie de reclama sa știe ce țigarete sa achiziționeze !! Un fumător nu se va uita la un raft de țigarete nehotărât ce pachet de țigarete sa achiziționeze!! Fumătorii sunt cei mai fideli consumatori ai unui produs și cu frecventa cea mai constanta. Ei știu exact ce țigarete vor achiziționa și eventual ce alt marca sau sortiment.

    Genul acesta de reclama in interiorul magazinelor se adresează in primul rând nefumatorilor, in special tinerilor și adolescenților care încă nu au un sistem de valori bine definit. Rafturile de țigarete din interiorul magazinelor sunt amplasate in punctul unde cumpărătorul sta cel mai mult intr-un singur loc, la casele de marcat. Genul acesta de reclama generează notorietate brandurilor de țigarete in rândul adolescenților și tinerilor nefumători, adică viitorilor consumatori.

    Impactul modificării legislative, pe termen scurt, va fi unul benefic pentru companiile de țigarete, bineînțeles așteptat și minuțios planificat, deoarece vor scădea cheltuielile de marketing și va creste profitabilitatea.

    Banii pe care ii vor obține in plus, vor fi investiți pentru reclama in produse NPG (țigarete electronice și heat not burn), produse care încă nu sunt suficient reglementate prin lege și unde profitabilitatea la pachet este de șapte ori mai mare.

    Concluzii:
    1. Generațiile viitoare vor continua sa fumeze! Cei drept nu țigarete convenționale, devenite aproape “neprofitabile” ci produse de noua generație
    2. Sponsorizările vor continua sub alte forme și la același nivel (va creste suma de bani oferita locațiilor in care va fi posibila vânzarea și promovarea adică in magazine specializate, influencerii vor primi mai mulți bani sa fumeze produse de noua generație și se va putea in continuare oferi sute de mii de euro organizatorilor de festivaluri, pentru a amplasa scrumiere branduite)

    PS. Profitul pentru fiecare pachet de țigarete vândute este între 0.95 și 1.5 lei/pachet in funcție de prețul țigaretelor. In România sunt aproximativ 4.5 milioane de fumători, care fumează in medie 17 țigarete/zi.

    Thumb up 6
    • Unii n-au simțul măsurii. Cum să primească un singur magazin mii de euro doar pentru un raft? Poate un lanț întreg de magazine.

      Thumb up 0
  6. In primul rand sunt fumator (ca sa nu avem dubii). M-am apucat din teribilism la 18 ani.
    Daca-mi dai link-ul cu contra-petitia o semnez.
    Pentru ca reclamele si promotiile sigur vor inluenta un numar destul de mare de oameni. Sunt facute de profesionisti si asta e scopul lor: sa-ti vanda rahat pe bat si tu sa mai doresti.
    Tot la subiect, dar din alt domeniu: in tineretile mele era la moda prin filme sa arati o scena in care se fuma – varii pretexte: “spargi gheata”, “trabucul succesului”, “tigara de dupa” etc. O vreme au disparut tigarile si trabucurile din filme (inclusiv cenzura din filmele mai vechi), iar acuma le vad din nou… Nu mai e valabila interdictia? :)

    Thumb up 1
    • Dl. Petreanu, va rog, transmiteti-ne care este capitalul adus de industria tutunului in PIB-ul Romaniei?
      Observ cu stupoare ca poporul nu are o privire de ansamblu asupra acestei industrii.
      Si…te pune cineva sa fumezi ? Iti baga cineva tigara-n gura cu forta?

      Thumb up 0
    • @Ludovic – industria tutunului plătește sume foarte mari la buget. Probabil că acesta a rămas, de fapt, ultimul motiv pentru care autoritățile iau atât de greu măsuri de descurajare a fumatului, deși această dependență e foarte urâtă și provoacă boli foarte grave. CB are dreptate – o bună parte din banii încasați din taxele pe fumat se duc apoi pe tratamente medicale, multe dintre ele, din păcate, pur paleative. E o profundă imoralitate aici, iar cel mai mare dependent de fumat e chiar statul. Una dintre soluțiile eficiente este de creștere sistematică a prețului țigărilor, așa cum s-a demonstrat deja în țări mai avansate. Încasările nu scad așa mult, dar din ce în ce mai mulți fumători renunță din cauza costurilor mari, ceea ce e un efect pozitiv dublu – unul, pentru sănătate, al doilea, pentru că banii respectivi, economisiți, pot fi apoi cheltuiți pe lucruri mai bune. Un calcul elementar îți arată că o persoană care fumează un pachet mediu pe zi dă 1.500 EUR/an pe niște produse care, în cele din urmă, o să-l și îmbolnăvească grav. 1.500 EUR/an înseamnă un concediu frumușel oriunde în lumea asta.

    • Ludovic,

      Uite, continuând în logica ta: de ce să nu permitem comerțul cu arme? Prostituția? Cu droguri de mare risc? Cu… orice. Știi câți bani poate aduce prostituția, chiar prost administrată, la buget? În funcție de evaluator, între 20 și 100 de miliarde anual. Plus locurile de muncă pe orizontală (!) – furnizori de de toate. Armele? Cu mult mai mult.

      Darv- dacă tot te-a apucat discuție economică

      Thumb up 0
    • (continuare pentru Ludovic, că am dat cu crenvuștii pe alături) Dacă tot ești mare economist: cât se consumă de la buget pentru tratarea afectiunilor generate de fumat? Și nu te alinta, că nu e doar cancerul în discuție. Agravarea altor afecțiuni, boli coronariene, ieșirea prematură din câmpul muncii din cauze medicale, timpul și salariile personalului medical care ar putea trata altceva… cât înseamnă toate astea, ha? Știi?

      Plus viețile pierdute, da’ astea te lasă rece, că un mormânt într-un țintirim nu costă statul.

      Thumb up 0
    • @Ludovic
      Sunt foarte curios daca ai copii si nepoti?
      Le-ai pus tigara in gura?
      Prin 1997-2000 circula in Bucuresti o legenda urbana – se spune ce directorul uneia din firmele de imbuteliere bauteri carbogazoase ‘negre’ i-ar fi zis lu’ fi’so ca-i ‘rupe picioarele’ daca il prinde consumand asa ceva! cum crezi ca se poarta discutiile in industria tutunului?
      Cam ce crezi ca le spun directorii de marketing fiilor si ficelor despre produsele promovate?
      Cred ca tu stii bine raspunsul, poate ca exact asta esti, dar nu cred ca ni-l vei spune si noua (pe cel real)!

      Thumb up 0
  7. Domnule Petreanu, din pacate, incet-incet o luati pe urmele lui Guran. Ati facut o afirmatie mai sus: “2. Nu mai spuneti ca reclama nu influenteaza obiceiurile de cumparare, ca nu stiti ce spuneti.” care arata “suficienta de sine” ce incepe sa va caracterizeze. Chiar daca aveti dreptate, domnule Petreanu, limbajul nu e in regula. Va felicit daca dvs. stiti mereu ce spuneti ! Eu unul am indoieli (in ceea ce va priveste)……

    Thumb up 4
    • Multumesc pentru indoieli, ma bucura, adevarul e ca e greu sa-ti imaginezi cum ar putea reclama sa influenteze obiceiurile de cumparare si de ce ar cheltui clientii miliarde de euro anual pentru asa ceva. Bravo, judecata dv este fara fisura.

    • @Daniel nu lucrez in marketing, habar n-am ce presupune dar am ramas oarecum pe ganduri cand cineva care lucreaza in marketing mi-a spus ca produsele marketate cel mai puternic sunt pozitionate pe raft la nivelul ochilor. makes sense, nu? n-ai idee cam cata cercetare intra in treaba asta (nu ma refer strict la asezarea pe raft ci marketing in general). industria asta a reclamelor nu e chiar asa banala pe cat crezi de vreme ce mare parte din veniturile creatorilor de continut (care a devenit o industrie peste noapte) vin din reclame/plasare de produse.

      Thumb up 0
    • @Iulian: pozitionarea unui produs pe raft la nivelul ochilor este adevarata, dar nu are treaba cu tigarile. este o practica folosita in retail, ceea ce nu este cazul tigarilor. pozitionarea pe raft aduce costuri suplimentare din partea producatorului, costuri incasate de super market (un fel de taxa de raft). termenul corect este visual merchandising.

      Thumb up 0
    • @Daniel
      Concluzia/părerea cu “suficiența de sine” se încadrează în aceeași categorie a proprietății termenilor.
      Cu alte cuvinte ai dat-o în bară și de data asta.
      Păi care ar fi atunci scopul advertisingului dacă nu acela de a influența modul în care alegem să ne manifestăm opțiunile?
      Desigur oricine poate greși…
      Nu este nimic personal atunci când cineva te trimite la “manual”.
      Ca atare afirmația că nu ești în cunoștință de cauză nu se încadrează la vreo categorie de insultă, ci este doar un feedback pentru a-ți revizui documentat afirmațiile.
      În plus atitudinea ta trădează o anume autosuficiență a prejudecăților care nu este sub nicio formă cunoaștere de sine.

      Thumb up 0
  8. am fumat vreme de vreo 5 ani, in liceu si un pic dupa. de ce? probabil din teribilism, ca multi altii. parintii nu mi-au interzis, nu mi-au dat peste mana, m-au lasat sa-mi iau singur deciziile si asta a contat mai tarziu cand m-am lasat. m-am lasat cand am constientizat ca nu e un lucru bun pentru sanatatea mea. a coincis cu momentul introducerii directivei UE cu mesajele de atentionare de pe pachete. mesajele alea au tras mult in favoarea deciziei. nu stiu daca am fost dependent de nicotina (n-am experimentat sevrajul pe care il acuza unii fumatori) cat am fost de simplul gest de a tine o tigara in mana. te afli undeva si n-ai ce face cu mainile, aprinzi o tigara. brusc ai posibilitatea sa-ti alegi o postura, faci ceva. argumentele par mai interesante cand ai o tigara aprinsa in mana.

    am gasit tot timpul fascinante reclamele la tigari dpdv al modului in care au fost regizate. mai rar bugete de reclama similare la vremea aia. marlboro, cowboy-ul ce aprinde chibritul de pafta, camel, la fel ceva treburi macho prin desert, kent, pachetul de tigari aruncat printr-un ecran care te transforma imediat in snobul de ti l-a aruncat, HB, sporturi cu motor. lista e lunga. fiecare marca de tigara avea publicul ei. nu puteai fi chiar ca personajele din reclame, dar macar faptul ca fumai ce fumau respectivele personaje te puneau in aceeasi liga. avand in vedere ca un neispravit pe youtube aduna cateva sute de mii de urmaritori nici nu vreau sa ma gandesc cam cati urmaritori (si cumparatori) ar avea un producator de tigari, in orice forma a lor, daca nu ar exista legislatie care sa restranga anumite practici.

    Thumb up 2
  9. Buna ziua Vlad,
    Poate in logica celor ce prezinta aici marketing-ul la tigarete, poate in logica efectelor asupra sanatatii (si te rog sa ma crezi ca nu sunt neglijabile), pe cand un material impotriva bauturilor energizante si a racoritoarelor garbogazoase ‘negre’ (de fapt maro inchis… )?

    Thumb up 2
  10. Cei care se îmbata cu apa rece, spunându-și ca marketingul corporațiilor nu ii afectează absolut deloc, dorm inca in pestera.

    Mie mi se pare ciudat mai ales numărul foarte mare de fumători din Romania, situați in categoria de vârsta 14-35.

    Adică, cei bătrâni (65-75 ani) imi spun ca sunt extrem de păcătoase țigările, insa nu s-au putut lasa de fumat oricât de mult au încercat in tinerețe (iar acum e prea târziu).
    Pe de alta parte, fumătorii tineri (16-35 ani) imi spun ca fumează doar pentru ca le place gustul / aroma, cantități micute, si ca au totul sub control (i.e. Se pot lasa daca vor, Insa nu doresc acest lucru).

    Acum, incerc sa ma gândesc ce anume ii manipulează pe cei de sub 35 de ani, să-mi spună astfel de aberații. Or fi curente “pro-fumat”, precum cele cu antivaxers? Dintre aceste persoane, unele imi sunt rude, asa ca le pot spune pe sleau: esti un tâmpit!

    Apoi, mai exista o chestie care ma supăra al naibii de tare: daca-i spui fumătorului sa se duca mai încolo, ca fumul deranjează, se supăra mai rău decât daca l-ai înjura de mama. Adică, wtf?! Pentru fumător, fumatul este un drept suprem si se p..ă pe oricine ii propune o alternativa.

    Romanul parca e împotriva oricărei idei care l-ar ajuta sa aiba o viața mai buna. Chiar daca intuitiv poate ca isi da seama de realitate, insista in prostia sa, pe principiul: “cu prostia in frunte ne fălim pana la capăt”.

    Personal, la începutul anilor ‘90 am pus prima data tigara in gura. Eram copil (in jur de 9-10 ani), furam cate o tigara de la tata, mai găseam cate una neterminata pe jos, etc. A fost o perioada tulbure (probleme in familie, scoala noua, etc), in care-mi petreceam mai toată ziua cu diverși derbedei pe străzi. Cu toate acestea, momentele acelea au trecut la fel de repede precum au venit, si nu s-au lipit de mine țigările. Cand m-am mărit (perioada adolescentei), mi-am dat seama ca acele experiențe din copilărie s-au datorat unei conjuncturi dubioase in care mi-am petrecut 12-14 luni din viața. Practic, fumatul era doar o chestie de statut (apartenența la grup), nimic mai mult.
    Mi-ar plăcea sa vad cum un tânăr de 16 ani, din zilele noastre, recunoaște motivul real pentru care fumează.

    Thumb up 1
  11. Ce e trist este ca mai nou cele doua mizerii puturoase “noi” adica Glo si IQOS se baga intens in viata culturala.
    Sponsorizeaza Unteatru.
    Vita de vie si nu numai fac concerte de la “Kreator by IQOS”.
    Nu, nu spun nicaieri de fumat, dar brandul intra in cap…

    Thumb up 0
  12. Statul te vrea fumator, machitor, in campu muncii, sanatos si sofer activ.

    Thumb up 1
  13. Bună ziua,
    Poate vă amintiți că vă urmăresc de pe vremea amarului de zi.
    Fumez și nu mă laud.
    Reclamele nu au nicio importanță și tinerii învață din filme că țigara calmează. Ați uitat? Dacă da , aveți o problemă. :)
    Nu-i frumos ce fac și nu țin să acceptați mesajul. E doar pentru dumneavoastră.
    Citat:
    ● Kurt VONNEGUT – „Am de gînd să-i dau în judecată pe cei de la Brown & Williamson Tobacco Company, producătorii ţigărilor Pall Mall, şi o să le cer un milion de dolari despăgubire! Începînd de la vîrsta de 12 ani fumez, ţigară de la ţigară, doar Pall Mall fără filtru. Şi, de ani buni, ei îmi promit – încă de pe pachet – că mă vor ucide. Dar am ajuns la vîrsta de 82 de ani. Vă mulţumesc mult, ticăloşi nenorociţi! Sînt dependent de ţigări. Şi continui să sper că ele mă vor omorî. Un foc la un capăt şi un neghiob la celălalt.“
    Eu fumez ”doar” de 50 de ani și încă nu am utilizat cardul de sănătate.
    Nu suntem la fel. :(

    Thumb up 2
    • Fără filtru înseamnă într-adevăr să fumezi responsabil și asumat.
      E adevărat țigara calmează simptomele sevrajului și mai mult decât atât stimulează intens impotența atât de necesară.
      Deși se întâmplă des, nu e suficient să supraviețuiești!

      Thumb up 0
    • Doamnă, mulțumesc că mă citiți (și mă suportați) de atâta timp. Mp bucur că sunteți sănătoasă, dar, știți, argumentul acesta cu bunicul care a prins suta și n-a pățit nimic, deși fuma și bea ca un turc (de ce turc? în fine) seamănă cu argumentul repetentului că nici Einstein n-a mers prea bine-n școală. Sunt puțini Einsteini pe lume, dar mulți repetenți fără noroc.

    • Imi amintesc si confirm ca vax-albina urmareste Vlad “de pe vremea amarului de zi.”
      Nu esti scump deloc, Vlad… unii te urmaresc mult si “degeaba”.

      Thumb up 0
  14. In ultimele clase din scoala generala, am cochetat si eu, aproape un an, cu fumatul. Asta pana cand, din mai multe surse, am inteles ca ‘pufaitul’ nu e chiar fumat. De cateva ori am incercat sa trag in piept, cu rezultate dezastuase (tuse pana aproape la regurgitare). Atunci am decis sa ma las. Poate ca doamna nici macar n-a incercat vreodata sa traga in piept!?!
    Cativa ani mai tarziu, eram deja angajat, am avut un maistru de la care incercam sa invat cate ceva. Se lasase de fumat de 14 ani. La un moment dat, cand a trebuit sa faca o radiografie, l-a intrebat radiologul: ‘Cate tigari fumati pe zi?’
    Acum asi vrea sa o intreb si eu pe doamna: Cum arata plamanii celor din jurul dumneavoastra, a celor ce v-au inhalat fumul de tigara ani si ani de zile?

    Thumb up 0