Cartea de la ora 5: Dan C. Mihăilescu trebuie să-şi înţeleagă noul mediu

Am ratat votul pentru alegerea următoarei cărţi pe care s-o prezinte Dan C. Mihăilescu pe site-ul său nou-nouţ, Cartea de la ora 5. M-am tot învârtit pe lângă sondajul lui, am amânat fără vreun motiv să dau un click şi uite că acum “votul s-a încheiat, cartea cea mai votată va fi prezentată de Dan C. Mihăilescu luni, 15 februarie” şi sunt înciudat fără rost, ca şi cum aş fi pierdut şansa de a stabili chiar eu sumarul emisiunii.

Mi-ar fi plăcut să votez pentru cartea de mărturii a Svetlanei Aleksievici, Dezastrul de la Cernobîl. O s-o cumpăr oricum, indiferent dac-o prezintă luni sau nu, dar acum mi-e teamă să nu iasă vreuna dintre celelalte. Nu c-aş avea ceva împotriva oricăreia, doar că ţin cu “a mea”, asta-i tot.

Evident că votul acesta de pe site-ul Cartea de la ora 5 e doar o capcană dulce pentru publicul emisiunii, una menită să sporească participarea şi ataşamentul faţă de realizator. Cunoaştem, cunoaştem – dar asta nu înseamnă că nu ne-a făcut plăcere să cădem în ea.

Mai trebuie însă şi altele.

C-a scăpat de chromakey-ul ăla demodat, că acum e accesibil la orice oră, de pe o multitudine de dispozitive, că abordează teme variate (de la “Istoria Ţării Vampirilor”, la “Solenoid” şi la “Cronica vieţii mele, de Bob Dylan”), că rămâne în zona “criticii de întâmpinare”, încă accesibilă publicului obişnuit-cititor, astea sunt plusuri. Dar dl. Mihăilescu trebuie să-şi înţeleagă, mai înainte de orice, noul mediu, care-i poate oferi enorm mai mult decât cel de dinainte.

Ce a câştigat Dan C. Mihăilescu mutându-se în on-line? Viitorul, evident, deşi sunt convins că el nu crede acum c-ar fi câştigat ceva, fie chiar şi supravieţuirea.

Principala caracteristică a publicării pe net – adică interactivitatea – este, de obicei, şi primul lucru care-i sperie pe vechii creatori de conţinut, formaţi în vremea comunicării unidirecţionale. Dar treci acest hop şi iată-te, deodată, într-o lume fără graniţe (e adevărat, şi traumatizant de egalitaristă pe alocuri), în care libertatea e reală, nu doar un slogan de marketing. Înţeleg că Dan C. Mihăilescu are sprijinul unei echipe de la eMAG, deci măcar nu trebuie să-şi bată capul cu partea tehnică (şi cred că nici cu comunicarea, într-o anume măsură), dar interacţiunea lui cu propriul public n-o poate înlocui nimic.

M-am uitat pe pagina de Facebook a emisiunii. A luat 10.000 de like-uri într-o săptămână iar acum a depăşit 11.000. Are zeci sau sute de share-uri pe fiecare episod, mii de vizualizări, un număr încurajator de comentarii, un public. E un bun început, dar zău că l-aş vedea vorbind câte un pic, din când în când, cu spectatorii săi – cu fanii săi, pentru că Dan C. Mihăilescu are fani, după cum s-a văzut din replicile cutremurului provocat de expulzarea lui destul de neelegantă din grila ProTV. Ştim că-i e teamă (cărui gazetar nu i-a fost când a intrat prima dată pe mâna cititorilor săi?) dar e ca înotul: dacă te-ai aruncat în apă, instinctiv dai din mâini şi te ridici la suprafaţă, aşa că rămâne doar să te calmezi ca să nu te-neci. Iar Dan C. Mihăilescu e deja obişnuit cu îmbrâncelile în apă rece, nu? încă de acum 15 ani, când, “bâlbâit şi obez fiind”, după cum singur se autoironizează, a acceptat “să se dea în stambă pe sticlă la 47 de ani” (sursa).

Cât despre eMAG, care a dat lovitura de imagine, ce să spun altceva decât bravo, iată că cineva, acolo, vede şi gândeşte un viitor pentru această companie născută şi crescută în on-line, care începe să fie preocupată şi de conţinut. Momentul e o lecţie şi pentru industria televiziunii: de-acum, alternativele în privinţa producţiei şi comunicării de conţinut audio-video există şi au devenit redutabile. Păstrând proporţiile şi înţelegând perfect diferenţele, să spun totuşi că am mai văzut nu demult o mişcare asemănătoare: atunci când Amazon, compania născută şi crescută în on-line, l-a recuperat instantaneu pe Clarkson, o vedetă tv dată afară în mod neinspirat de marele BBC. Mai întâi de toate, această mişcare este o asociere de mărci, aşa cum e şi cea dintre eMAG şi Dan C. Mihălescu. O asociere făcută în minţile şi inimile clienţilor şi fanilor. Acesta e şi câştigul.

11 comentarii Adaugă comentariu

  1. Oricum… avem de a face cu o relatie win-win. Fiecare avea nevoie de celalalt.
    Daca imi este permis si nu indraznesc prea mult, las aici, on-topic, un link catre o postare in care am abordat subiectul din punct de vedere al “rentabilitatii economice” clamate de parte din cosumatorii de internet romanesc. http://efoartebine.ro/cartea-de-la-ora-5-cea-mai-nerentabila-oferta-emag/

    Thumb up 0
  2. e(sti) cu_chef de scris in ultimile articole si tare placut la lectura :) #spor

    Thumb up 0
  3. #4

    Un inceput bun. Acum depinde de el daca reuseste sa se adapteze acestui public si cerintelor lui. Mi-ar placea sa il vad trecut de 100.000 de fani :)

    Thumb up 0
  4. e aglomeratie de articole platite despre emisiunea asta, deci aveti bunul simt domnul deontolog si jurnalist intransigent sa nu ne spuneti ca e o postare personala. si am vrea foarte mult sa stim si ce parere aveti despre faptul ca therme nu primeste cetateni romi. ati scris elogios despre ei atunci cand au aparut, pentru ca v-au platit publicitate, iar acuma nimicuta-nimicuta? pai ori suntem deontologi ori nu mai suntem? 

    Thumb up 0
    • Pe acest blog articolele plătite sunt marcate vizibil cu “publicitate”, întotdeauna. ÎNTOTEAUNA. Dacă nu-i eticheta de publicitate acolo, atunci nu e publicitate, simplu. Cât dspre celălalt subiect, reveniţi când aveţi decizia CNCD, vă rog, cu un articol pe care să mi-l propuneţi spre publicare.

    • Paolino, tata..daca ai probleme cu ” dreptul de a ne selecta clientii” , sau pur si simplu, din cauza pielii colorate ai dificultati in a-ti fi recunoscuta intreaga valoare, adreseaza-te forurilor, cum e si CNCD-ul.
      Nu-ti transfera problemele personale sau agenda proprie asupra oricui are un cuvant de spus. Petreanu aduce cuvintele pe care le considera demne si utile si relevante la un moment dat, nu e obligat sa aline durerea lumii intregi. Ar fi cam greu.

      Thumb up 0
    • va sa zica domnul petreanu nu doar ca minciuneste ca acest articol nu e platit, dar isi mai si lasa comentatorii rasisti sa-i atace pe ceilalti. mare dezamagire. :(

      Thumb up 0
    • Dl. Paolino, bateti campii.

  5. Publicul vrea continut de calitate, as spune chiar ca e avid de asa ceva. E momentul sa se renune la emisiunile de doi bani si sa promovam in fine cultura care nu aduce bani, dar aduce imagine.

    Thumb up 0
  6. Nu stiu frate, n-am argumente “tari”, dar mie unul imi place. Imi place demult Dan C., mi-a placut ideea de a trece totalmente pe 0101, e fain si la obiect si articolul tau. O sa fie un succes de cursa lunga, dar sigur.

    Thumb up 0