Greva „spontană” din transportul public bucureștean continuă și vineri dimineață, chiar dacă, ieri, Justiția a ordonat suspendarea protestului, care a fost declanșat fără respectarea pașilor legali.
Salariul mediu brut la STB este de 7000 de lei, a comunicat conducerea, în condițiile în care compania nu poate supraviețui fără subvenții, are datorii uriașe, de trei sferturi de miliard de lei, iar activitatea trebuie optimizată.

Ce i-a înfuriat pe liderii sindicali? Purtătorul de cuvânt al protestatarilor, Vasile Petrariu, care este și consilier PSD, a cerut demisia directorului STB, Adrian Criț, pe care l-a acuzat că „incită și spune despre proprii săi salariați că sunt hoți, că fură, că vând piese”.
Dacă domnul director a spus așa ceva despre angajați, e foarte urât. Mai ales dacă nu e adevărat.
Dar dacă e adevărat?
Adică, ce l-o fi apucat?
Păi, uite, există niște elemente ajutătoare care să ne dea o idee.
Un audit intern la STB, avizat acum doar o săptămână, a scos la iveală situații dubioase și nereguli grave, a descoperit publicația Buletin de București.
Printre aceste nereguli – facturi umflate pentru piese, plăți ilegale, furnizori scoși din joben, contracte stranii, de numai o zi valabilitate, apărute de nicăieri în afara contractelor cadru, supraconsumuri șocante de combustibil, cumpărarea de piese mult peste necesar și altele asemenea.
Auditorii au verificat, prin sondaj, 30 de contracte. Doar din acestea a reieșit „achiziționarea de repere în plus față de necesarul real” în valoare totală de 5.413.246 lei, adică peste un milion de euro. Se adaugă supraconsumuri de combustibil care cresc cu zeci de mii de euro de la o lună la alta, însă doar la anumite autobaze – adică furt de motorină, ca să o spunem direct. Plus altele – găsiți detalii în articolul din Buletin de București.
Deci, din concluziile acestui audit, rezultă că STB, societatea de Transport Public București, care are 11.000 de angajați și un buget uriaș, seamănă foarte bine cu o vacă gigantică, bună de muls până la epuizare de niște băieți deștepți și bine conectați care știu foarte bine pe unde merge șperțul și de unde se poate lua parandărătul.
Și, ce să vezi, principala recomandare din documentele obținute de Buletin de București ține de schimbarea imediată a procedurilor interne pentru achizițiile publice. Adică să se pună dopuri pe unde se scurg șpăgile.
Eu am o bănuială că, de aici, vine și o anume nervozitate în sistem.
De altfel, sindicatul STB e puternic implicat politic – anul trecut, înaintea alegerilor, toată lumea a aflat ce fel de îndemnuri la vot se făceau în birourile sindicatului STB, unde, dacă intrai, găseai astfel de mesaje:
„Nu vota cu creierul! E sentimental. Burta simte foamea și neajunsurile! Păstrează ce ai, poate se va înmulți! Votează cu cel care ți-a dat, nu cu cel care-ți promite! Vezi cu cine votezi! Nu alegi siguranța familiei?”

Atunci, candidatul Nicușor Dan a declarat că sindicatul STB este folosit pentru campanie de Gabriela Firea.
Dacă pui lucrurile cap la cap, iată că acest protest începe să arate a altceva – mai puțin a grevă sindicală și mai mult a lucrătură politico-mafiotă.
Unde am mai văzut noi greve dintr-acestea spontane și lideri sindicali în spume, când cineva a vrut să pună ordine în fluxul banilor publici din cadrul companiei? De greva spontană de la Metrou, de anul trecut, și de indignările liderului sindical Ion Rădoi își mai amintește cineva? Și dl Rădoi, ce întâmplare, și el membru PSD, fost senator al PSD.
Când ridici capacul de pe afacerile și codoșelile sindicatelor din România, te sufoci de putoare.
21 comentarii Adaugă comentariu
Ce fac sindicatele impreuna cu angajatii (ca nu esti intr-o turma sa spui ca asa ti-a zis seful de sindicat sa faci si tu-l urmezi orbeste) este o mizerie si forma suprema de lipsa de respect fata de locuitori. Poate data viitoare cand soferul ala se plange ca a avut parte de servicii proaste undeva, isi aduce aminte si cat de usor i-a fost sa-si bata joc de niste oameni ce depind de transportul in comun.
Dar pentru contracte, achizitii si furturi, exista conducere ce poate impune niste proceduri astfel incat nivelul furturilor sa fie limitate. Nu poti ca director sa te plangi ca se fura fara sa arati ca in anul trecut ai penalizat disciplinar persoane pentru abateri de la procedura. Poti sa te plangi ca ai vrut sa le sanctionezi diciplinar dar mereu sindicatul a facut scurt in jurul lor.
Ca director, daca ai o problema de autoritate chiar in randul aparatului administrativ pe care-l cooronezi direct (sa spunem ca cu soferii e mai greu) atunci e bine s-o rezolvi, nu sa te plangi de ea.
In rest despre angajatii STB din greva, imi aduc aminte de un banc cu un domn ce merge la o casa de toleranta si dupa consumarea actului pleaca fara sa plateasca iar doamna de companie ii ureaza: tu sa fii sanatos!
Buna ziua Vlad,
Ieri la pranz, in emsiunea ‘Deșteptarea României’ la Europa FM, un asa zis sofer pe un vechi autobuz Meredes din flota STB afirma ca scoare bani din propriul buzunar pentru a cumpara piese de schimb necesare functionarii vehiculului.
In locul lui Catalin STRIBLEA, eu as fi fost foarte curios DE UNDE poate un simplu sofer sa ‘cumpere’ piese de rezerva pentru un autobuz!
Depinde de piesa. Poti gasi unele in aftermarket, nu originale, dar care sa se potriveasca.
Fiind autobuz, nu inseamna neaparat ca are numai piese diferite fata de cele de pe autoturism. Se pot potrivi cele de pe camioane (bucse, rulmenti, garnituri etc.)
Apoi, pot sa cumpere tabla sau material finit si se le prelucreze in atelierul de strungarie.
@Bogdan
Hai sa-ti fac o ‘harta’, ‘schema’ sau cum altfel vrei sa o numesti!
Problema nu este cumpararea piesei, oricum ai lua-o daca cumperi 100 de piese pt 480 de masini e mai ieftin decat daca cumperi o singura piesa (eventual de 100 de ori), problema e ca mecanicii de la autobaze vor si ei ‘coplata’ si nu o pot cere decat de la soferi.
Daca ti se strica ‘masina’ si trebuie reperata, daca esti ‘prieten’ cu mecanicul sau esti dispus sa ‘te imprietenesti’ cu el, stai pe bara doar o zi, daca nu stai pe bara si o saptamana sau doua, ca nu sunt piese in magazie! Si uite asa, adio sporuri pentru o jumatate de luna!
După ne mirăm de ce dispar fabrici și alte societăți, totul se întâmplă din cauza băieților deștepți .
Mult tupeu și nesimțire la băieții ăștia care lucrează la stat ( că RATB e o companie de stat ) pe ideea ,Mi se cuvine și mă doare în cot de cei care îmi plătesc salariile și spoturile).Am înțeles că 80 % sunt subvenții în companie asta ,deci toți românii le plătim salariile, incompetența și furăciunile.Ei și cei de la metrou au avut parte de măriri banane de salarii și sporuri în ultimii ani majoritatea nejustificate . Să-ți bați joc de un oraș întreg că vrei numai tu mai mult e o mare măgărie.Nu-ți convine cărate la privat.
80% din buget se duce pe salarii, nu 80% este ponderea subventiilor. Adica ar fi in faliment daca era vorba de o firma privata.
Pai raman la stat si nu se angajeaza la privat tocmai din cauza acestor mici furtisaguri si „beneficii”: vanzari de piese, furt de motorina, un program destul de lejer (adica la ora 15:30 rupi usa) si altele mai mici.
Raportul ăla de audit s-a trimis la Parchet de către director? Dacă nu încă, e gargară și din partea ăluia
Și evident că sindicaliștii sunt niște hoți nesimțiți ca absolut toți sindicaliștii din România. Fără excepție, ca să nu ne mai încurcăm în nuanțe
Dar directorul ăla a făcut plângere penală sau nu? Ca să știm termenii discuției
Buna intrebare.
@Doc, @Bogdan
Directorul a spus presei ca salariul mediu pe regie este undeva la 7000 de lei.
Soferii au prezentat fluturasi de salariu de 4100 – 4600 lei.
Considerand ca au dreptate si unul si ceilalti, cam ce salarii ar trebui sa aiba cei ‘cu mapa’?
Si cine credeti ca sunt angajatii ‘de la birouri’?
Poate neveste, amante, ‘pupile’ ale consilierilor municipali!
Poate alte ‘pile’!
In mod sigur Vasile PIETRARU stie bine aceste lucruri, de ce credeti ca isi permite sa sfideze o hotarare judecatoreasca executorie?
Adaugă sporurile.
1 . Directorii de la regiile de transpot in comun din orase sunt numiti politic. 2 . Membrii AGA sunt politicieni ,unii deputati si senatori care vin 1 ora pe luna la o sueta si o cafea 9 si asta tot pe bani publici ) si incaseaza o diurna echivalenta cu 3-4 salarii lunare ale unui angajat al regiei . 3. Directorul are un intreg aparat in spate ( director comercial ,contabilitatea regiei ,serviciul de aprovizionare ) care realizeaza contractele si fac aprovizionarea . Si nu in ultimul rind ,el semneaza toate actele. Daca auditul este adevarat si nu am de ce sa cred ca nu este ,directorul pe unde era cind se faceau licitatiile si se incheiau contractele ? $. Liderii de sindicat ( mai ales astia de acum ) au afacerile lor prin terti si binenteles ca-i mai bun cacavalul decit telemeaua de la ICIL . Salariatii au ajuns acum masa de manevra atit pentru director cit si pentru „lideri ” . Daca ar fi fost „contractul colectiv de munca „,contract care se negociaza anual alta ar fi fost problema . Dar daca este vorba de furt ,directorul are si alte pirghii ,nu sa iasa tam-nesam sa spuna ca are subalterni hoti . Inseamna ca incurajeaza hotia fara alua masuri. Adica in termeni juridici este complice . Cu furtul combustibilului se poate rezolva usor- Consumul per km inmultit cu nr de km ,tinind cont si de fluiditatea traficului se poate face un calcul estimativ . Si noile autobuze stiam ca sunt dotate cu sistem antifurt la combustibil . La piese -simplu atelierul mecanic si aprovizionarea sunt cei ce pot rezolva problema . Dar ,apare un dar -atunci cind mecanicul si seful lui ierarhic are o legatura cu o firma de transport privata . Daca se vrea se poate . Cam asa decurg lucrurile cu „furtul „la regii .Si complicitatea factorilor decizionali ,in frunte cu liderii de sindicat . Cu stima .
Ca sa furi motorina, trebuie sa te înțelegi cu cel care alimentează autobuzul cu motorina din cisterna. Mai picură motorina și într-o canistra. Sa zicem câte 5-10 litri pe săptămână, cel putin. Totul este în cârdășie.
Curios și pentru mine de ce directorul nu a luat masuri (în special de cercetare disciplinare) odată ce a aflat de concluziile din audit. Sau a vrut sa ia masuri și șoferii au pus de o greva spontana?
aș dori și eu să știu adevărul
De obicei adevarul e la mijloc, si nu ti-l spune nimeni!
Nu mi se pare normal ca liderii de sindicat să fie înregimentati politic! Prin lege ar trebui interzisă apartenenta la un partid politic, tocmai pentru că poate sabota sau dimpotrivă, face campanie electorala în funcție de interesele partidului! Oricum, multe greve se fac la comanda politica!
@BloodyMary
Inteleg ca sustii fara rezerve urmatoarea:
Propunere legislativă pentru ca liderii de sindicat să nu mai poată fi membri de partid
(https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/politica/propunere-legislativa-pentru-ca-liderii-de-sindicat-sa-un-mai-poata-fi-membri-de-partid-1810559)
Atentie mare insa, legea respectiva contine restrictii nu numai pentruliderii sindicali, ci si pentru liderii patronatelor!
Daca ne uitam un picut peste Dunare, vedem ca acolo reformele au inceput sa fie puse in aplicare dupa ce au fost alesi in parlament si au ajuns sefi de guvern doi patroni cu studii la univesitati prestigioase din tari cu democratie reala.
Ghici unde e ‘soparla’!
O greva spontana nu se anunta cu 2 zile in avans. Totodata, nimic nu misca intr-o societate fa STB fara sa nu stie liderul de sindicat cu toti cei implicati. In orice institutie a statului, asa se intampla cand deranjezi cuibul de vespi…
Sa speram totusi ca anchetele vor duce si la sanctiuni si condamnari. Doar asa mai avem sansa sa scapam de capuse.
Citez din articolul urmator, o parte din traducerea citatului din [Telegrama cea lunga]:
„Toate persoanele cu nemulțumiri, fie ele economice sau rasiale, vor fi îndemnate să obțină avantaje nu prin mediere și compromis, ci prin luptă sfidătoare și violentă pentru distrugerea altor elemente ale societății.”
Oare greva de la STB face parte din strategia Kremlin-ului, sau PSD si acolitii nici nu-si dau seama cat sunt de ticalosi?