Proiect de țară, urgență zero: dezvoltarea infrastructurii

În Imperiul Țarist, prima cale ferată a fost construită abia în 1837. Avea 27 km lungime și lega palatele familiei țarului din Sankt Petersburg și Tsarskoe Selo. Valoarea economică a acestei linii era, evident, nulă.

Când țarii își făceau prima lor linie de cale ferată din Rusia, pentru uz personal, vestul Europei avea deja mii de kilometri (2.500 în Franța, peste 5.000 în Germania) iar în Marea Britanie era funcțională o rețea completă, la nivel național, care aducea transportul feroviar practic în fiecare oraș și în majoritatea satelor cu oarecare semnificație.

Transportul pe calea ferată a scăzut considerabil costurile de transport, a încurajat mobilitatea forței de muncă și a accelerat creșterea economică. Societățile vest-europene au prosperat exploziv.

În Est, însă, boierimile care stăpâneau popoarele lor sărace și înapoiate au blocat multă vreme construcția de căi ferate. Nobilimea rusă, de pildă, s-a opus fățiș, decenii la rând, dezvoltării transportului feroviar, tocmai pentru că asta ar fi adus prosperitate poporului și ar fi permis ideilor periculoase ale modernitățiii să pătrundă în mințile mujicilor. În țările române, a fost nevoie să vină un rege neamț ca să fie construită prima rută feroviară.

Rezultatul: popoarele estului au fost ținute în sărăcie ca să se îmbogățească elitele lor iresponsabile și retrograde.

Mă uit acum pe această hartă, care ilustrează rețeaua de autostrăzi din Europa:

Iată, toată ticăloșia clasei politice care a exploatat sărăcia României în ultimii 30 de ani este în această hartă.

România a pierdut oportunități uriașe de creștere și dezvoltare prin faptul că, decenii la rând, politicienii corupți ai țării noastre au refuzat să dezvolte infrastructura. “Autostrăzile nu-ți câștigă alegeri în România”, ar fi spus, recent, un politician al puterii. Aș zice că formularea corectă este, de fapt, “autostrăzile te fac să pierzi alegerile”, dacă ești un partid retrograd, care se menține la putere prin stimularea fricilor oamenilor și prin ținerea lor în dependență, dezinformare și sărăcie.

Mai priviți o dată harta – e din 2012, dar prea multe nu s-au schimbat, cel puțin la noi. Remarcați cum se leagă Vestul Europei de Asia Mică/Istanbul prin Serbia și Bulgaria? România și-a consolidat o dată în plus statutul de periferie a lumii civilizate. Cât ar fi câștigat această țară dacă am fi legat noi Vestul de Est, înaintea bulgarilor și sârbilor?

Mai e o șansă, totuși. Dacă am ratat legătura Vestului cu Estul, încă mai e posibilă cea între Nord și Sud – dar vedeți vreo preocupare, cumva, pentru construcția unei autostrăzi a Moldovei?

Încep să cred că prioritatea absolută pentru România este dezvoltarea rapidă și completă a infrastructurii – nu doar de transport rutier, ci și feroviar, și a infrastructurii energetice, de pildă – chiar înaintea veșnic neînceputului proiect național cu educația de calitate.

O infrastructură dezvoltată ar aduce prosperitate, creștere economică, slijbe și disciplina muncii, mobilitatea forței de muncă. Din acestea ar putea veni apoi toate celelalte: oamenii prosperi au tendința să fie mai pretențioși cu cei pe care-i mandatează să-i reprezinte.

Când depinzi total de nenorocitul de primar, care-ți aruncă un ajutor social și un litru de ulei, spui “lasă că se putea și mai rău, să mulțumim stăpânului”.

Dar când ești pe propriile picioare, realizat prin munca ta, spui “primesc prea puțin pentru taxele pe care le plătesc, nu sunt mulțumit”.

37 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    Nu zic ca avem autostrazi si e bine pe la noi. Dar harta asta e din 2012. Reteaua noastra de autostrazi aproape s-a dublat de atunci. Liniile cu rosu. Iar linia cu albastru nu stiu daca este corecta…nu am circulat pe acolo dar nu stiu sa avem drum expres.

    Thumb up 3
    • S-a dublat? Pe bune? Daca in 2012 aveam un kilometru iar acum avem 3 poti spune ca s-a triplat!

      Thumb up 0
    • @Oprean Ioan Daniel: tipule, exiști? ești real sau tonomat de partid?

      Thumb up 0
    • romania este subdezvoltata pentru exista oameni care pot spune enormitati de genul asta: “Reteaua noastra de autostrazi aproape s-a dublat de atunci.” Si sunt multi asa…aproape toti.

      Thumb up 0
    • “Draga tovarășe, hî, hî, domnule(adică)”,iubitul citat(adică Ilici), ar fi formulat ceva de genul: sinergia meandrelor construcției de autostrăzi, rivalizează în cumulativul eforturilor de dezvoltare a popoarelor libere …
      NU VEZI CĂ EȘTI PENIBIL “DOMNULE”?!?
      CE AUTOSTRĂZI, CARE AUTOSTRĂZI?
      BUCATELE DISPARATE ȘI NEFINALIZATE, TOCMAI PENTRU A NU UNII PE NIMENI.
      Cate un chilometru pentru fiecare dat nenorocit, astfel că orașele importante să nu beneficieze de avantaje.
      Hai sictir !

      Thumb up 0
  2. Aștept să vină trompeta Sergiu, ex Danciu, ex Ganezu, și să ne explice el cum Marile Forțe Oculte aruncă în noi cu miliarde de euro ca să ne rupă cârca și mâinile să nu mai putem să construim fizic infrastructura pe care Unicul Partid o dorește pentru popor.

    Thumb up 3
  3. #9

    “decenii la rând, politicienii corupți ai țării noastre au refuzat să dezvolte infrastructura.” Nu e corect, noi am iesit din comunism cu buzunarele goale si cu economia la pamant si sleita. Decenii la rand inseamna de fapt din 2007 (adica un deceniu doar) pentru ca abia de atunci au inceput sa vina bani si n-au venit de la 1 ian 2007 a mai trecut ceva timp. Pana la a face autostrazi sau poduri erau altele mai urgente. Apoi a venit o ditamai criza care ne-a dat de pamant abia cand incepeam sa miscam. E mult de zis dar nu e usor sa treci de la un sistem economic la altul. Tot CAER-ul era mult peste noi inclusiv Iugoslavia, noi am avut cel mai mult de recuperat. Nici acum Germania de est nu e la nivelul vestului deci lucrurile se misca greu si la aia cu bani. La asta se adauga bineinteles greselile manevrele furturile gastile de securisti care s-au batut si se bat intre ele politicul justitia etc.

    Thumb up 1
    • Polonia a pornit tot de unde am pornit noi. Sunt la dublu acum. Chiar si bulgarii ne-o iau inainte.

    • Exact, asta cu e greu pentru astia mci nu mai tine cand ti-o iau bulgarii inainte! Bulgarii! Aia care aproape au dat faliment in ’97, de cumparai 10 oua cu un salariu!

      Thumb up 0
    • Bulgarii ne-au luat-o inainte de multisor, la multe capitole: incepand cu turismul, fiscalitatea, granturi, etc… si terminand cu constructia de infrastructura solida!

      Thumb up 0
    • Vorbești prostii. Magazinele erau goale, dar bani aveam.
      Jaful a inceput ,,planificat” de atunci, din dec. 1989, nu din 2007.
      Iar apropo de Germania, multe autostrăzi sunt in lucru, se lărgesc la trei benzi.
      Eu personal as dori ca următorul Guvern, nu PSD, sa îndatoreze tara dublu fata de ,,guvernul” actual, dar toți banii sa fie investiți doar in infrastructura, beneficiile vor veni pe urma înzecit.

      Thumb up 0
  4. Momentan nu mai avem tara. Urgenta zero ar fi sa o recuperam.

    Thumb up 9
    • Si cum facem asta?

      Thumb up 0
    • Intrebarea mai grea e nu “cum” ci “cu cine”?
      Cert e ca pe zi ce trece variantele de raspuns la intrebarea “cum” se restrang la una singura.
      Dar la intrebarea “cu cine” raspunsul ramane destul de neclar.
      Oricat s-ar stradui un presedinte sau opozitia, constatam ca deocamdata Romania nu are popor ci doar populatie.

      Thumb up 0
  5. Vlad, e clar ca primul pas e mers la vot, la toate alegerile (euro parlamentare, locale, prezidentiale, parlamentare). Obligatoriu la toate.
    Dar noi astia care te citim deja suntem numarati in aia care voteaza. Trebuie sa facem mai mult. Sa marim numarul celor care voteaza. Tu ai putere mai mare ca noi.
    Trebuie sa faci reclama cuiva, pozitiva. Daca ii injuri pe toti, nu rezolvi nimic. Alege ceva si sustine-l. Ciolos, USR, orice.

    Thumb up 0
    • Ezit și evit să susțin deschis un partid, oricare ar fi el. Oamenii trebuie să mai judece si singuri 1 și nici nu-i greu, având în vedere nicelul de ticălosie al puterii actuale.

    • Eu sunt de acord cu tine si e corect.
      Dar, parerea mea e ca nivelul de inteligenta, cultura, informare, alfabetism functional in Romania e sub-mediocru. Ma includ si pe mine aici, sa fie clar. Si nu ma refer la cei ce voteaza PSD-ul, ma refer la cei care nu voteaza PSD-ul (adica cei ce voteaza PNL, UDMR, si cei care stau acasa).
      Oamenii nu stiu sa faca trecerea de la gandirea micro la cea macro, nu vad in ansamblu, nu vad padurea, vad doar copacii. Asta vine si de la faptul ca nu au fost invatati sa gandeasca. Unii cred ca daca castiga multi bani le e suficient. Doar ca nu au destui bani sa isi cumpere alte strazi, trebuie sa stea in trafic cu restul prostilor.
      Ascult emisiunea lui Moise si Avocatul Diavolului si 80% din oameni nu is in stare sa lege propozitii logice, fac doar constatari de genul “Cerul e sus si tare albastru”, n-au nici o idee de solutie, in continuare cred ca e bine sa nu iasa la vot ca nu au cu cine, etc.

      De aia cred ca trebuie sa le dai mura-n gura, negru pe alb, ca altfel mi-e tare frica.

      Thumb up 0
    • sunteți siguri că vom mai avea alegeri libere?

      Thumb up 0
    • Nu, cred ca vor impune sistemul britanic (si asa il vor si vinde, ia uite câtă democrație!), care e un dezastru pentru sisteme cu mai mult de doua partide, si cu asta vor ramane la putere 60 de ani.

    • Ala cu circumscriptii in care castigatorul ia totul. Adica ala in care a castigat Trump desi Clinton a avut mai multe voturi. Mda.

      Thumb up 0
    • Oarecum, dar nu chiar la fel, e “first across the line”.

  6. “Imperiul tarist” este un pleonasm. Este ca si cum ai spune “Imperiul imparatesc”… Trebuie inlocuit cu Rusia sau Imperiul Rus.

    Thumb up 6
  7. Asta e ceva mai recenta:

    https://i.redd.it/5wyzzv7kbfb01.jpg

    A se vedea ca bulgarii si grecii (care nici acum nu si-au revenit complet din criza) au progresat vizibil.

    Noi? Apropo de primul comentariu:

    Km realizati din 2012 incoace, cand an de an am fost “tigrul economic al Europei”

    (2013) 108 71 32 22 18 56 (2018)

    Thumb up 2
    • Ar fi bine dacă lucrurile ar fi atat de simple, faci un proiect de tara, umpli tara de autostrăzi și PIB-ul urca până la cer. Numai ca lucrurile nu sunt niciodată atât de simple. Harta aia poate fi citită si altfel: primele 10 tari la raport PIB/cap de locuitor sunt zone codase în privința densitatii autostrăzilor. Abia cele situate pe următoarele 10 locuri se încadrează performerii la acest capitol. Cea mai săracă țară din vest, Portugalia, sta foarte bine la capitolul autostrăzi și turism. Însa in ultimii zece ani economia sa stagnează, de fapt chiar a scazut. Asta în timp ce economia Romaniei a crescut cu 25%. Ca sa fie rentabile trebuie să si ai si ce sa transporti pe autostrăzile alea. Altfel te trezesti ca ai mai construit un canal Dunăre-Narea Neagra, care își scoate banii într-un mileniu. Va veni probabil si la noi un partid care va lua în brațe marota asta a autostrăzilor când se va coace bine. Si vom le vom avea si noi. Ne vom mândri câțiva ani cu ele dupa care ne vom dezumfla rapid constatând că economia nu creste si ca ne-am umplut de datorii atat din cauza politicilor sociale aberante ale PSD cat si datorita noilor autostrăzi, ca am devenit corespondentul estic al Portugaliei si Greciei. Nu zic ca nu e mai bine sa construiești autostrăzi decât să arunci banii asistaților, dar nu cred ca autostrăzile vor rezolva înapoierea economică și competitivitatea redusă.

      Thumb up 0
  8. Si cu “Romania educata” cum ramane?

    Thumb up 4
  9. Foarte bună DOVADĂ, harta aia !…:(

    Thumb up 1
  10. Raman la concluzia ca urgenta numarul unu este (re) – construirea statului de drept.
    Cu un stat de drept vom putea angaja oameni educati care sa se spuna ce ne trebuie mai mai apoi: educatie, sanatate sau infrasctucura si care e ponderea optima intre astea.
    Talharii astia care sunt acum la putere au invatat ca nu cu tunuri mai mici sau mai mare pe care le-au dat in trecut isi asigura viitorul lor de talhari ci cu distrugerea respectului fata de lege. Daca era o lege prin care partidul condus de condamnat penal e dizolvat de drept (si deci nu are grup parlamentar si nu pune un infractor a conducerea Camerei Deputatilor), PSD era obligat sa schimbe infractorul cu un parvenit mai frecventabil gen Zgonea, sau vreun macar un alt prostovan.
    Insa Dragnea distuge chiar fiinta legii, fara sa inteleaga si fara sa ii pese ca ii fuge tara om cu om si mai apoi si pamantul parjolit.
    Si ca sa revin on-topic: Infrastrucura fara lege nu se poate face. Uite, de exemplu cum ar vrea ciuma rosie sa faca cu niste chinezi autostrada de la Comarnic la Brasov, la un cost de cel putin 16 ori mai mare (fata de ce s-ar putea face daca ramanieam in Europa) ca sa fure ei mai mult si sa puna taxe de partid si pe autostrada care e deja construita si platita cu vigniete.
    Pasionatii de infrastructura se ajung sa spuna ce cel mai bun lucru e daca nu s-ar mia face nimic: http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=6.msg226415#msg226415
    Are PSD-ul unde sa faca bani pentru partid cu asfaltari si iluminat treceri de pietoni cat sa le-ajunga pentru toate alegerile. Dar nu-i intereseaza. Pentru ei e mai buna mocirla.
    In ce tara a mai platit statul penalitati la o firma de autostrazi (Bechtel) mai mari decat ar plati ca sa termine lucrarea doar ca sa plece, unde avocatul firmei e ruda cu ministrul iar mai apoi contractul e …pierdut.

    Thumb up 3
  11. Știi că de fapt acum nu ne mai țin deloc….. Sunt într-o mică excursie peste graniță și pentru că a fost mai neplanificată.. am trecut prin Nădlac 1… Și ce să vezi și aia săraci găsesc un mijloc de transport mai ieftin ca să se duca afară și să muncească… să aducă ceva de afară… să facă bani cumva…. Din păcate acei oameni se simt părăsiți și se dezvoltă cum pot și cred ei de cuviință ( de aici debanda caselor mari, și urâțele, și goale și fără rost… debanda in trafic… debanda in aproape orice).

    Thumb up 0
  12. Deja e insuportabil. Cei care sunteți cunoscuți, lideri de opinie, faceți ceva!
    Nu susțineți nici un partid pentru că nu ai pe cine, dar se poate face ceva și așa, fără a sta sub umbrela unei formațiuni politice.
    De unul singur, din fundul țării unde sunt eu, este imposibil să urnești ceva. Aici, sunt grădinițe, școli, nu mai vorbesc de primării în care toți sunt membri de partid, ai PSD-ului, evident, iar cine nu e cu ei e eliminat. Cam despre asta e vorba!
    Cât despre vot, până la el dezastrul se va adânci. Străzi? Deja e prea mult pentru prostime!
    Atâta deznădejde, nu credeam să mai apuc. :(

    Thumb up 6
  13. “Ce rost are sa am ani daca nu am si putere”

    M-am tot gandit de ce se intampla tot ce se intampla si cred ca nemernicii astia care ne conduc si-au dat seama ca desii au bani nu pot sa cumpere tara asta ca e prea scumpa si atunci si-au spus ei in sinea lor, hai sa o distrugem ca sa o luam aproape degeaba si asta o sa se intample numai ca o sa sufere si o sa saraceasca toti romanii. Problema lor e ca sunt multi romanii plecati din tara si o sa intre in competitie directa cu ei. Deaceea scopul lor este cumva sa ne scoata din UE si sa inchida cumva si granitele.

    Thumb up 1
  14. Sa nu fim chiar atat de carcotasi!Ceva drumuri si autostrazi s-au mai facut.Uite vara poti pleca dimineata din Bucuresti pana la Constanta cu soarele-n ochi.Pleci dupa-amiaza din Constanta cu soarele-n ochi pana-n Bucuresti.Pe autostrada Soarelui.Faci cam 2 ore pe autostrada si ai bonus vreo ora jumate’ sau doua la coada la intrarea-n Agigea sau Bucuresti.Daca iei in calcul numarul de masini si tonajele vezi ca de fapt nu s-a facut nimic.Ma gandesc ca in max.5-10 ani,din cauza lipsei sau proastei mentenante,infrastructura construita-n Epoca de aur se va prabusi.Baraje,hidrocentrale,poduri,aductiuni de apa(vezi cazul din vara al Bacaului),retele de termoficare,etc.Abia atunci va-ncepe dezastrul.
    La multi ani popor roman!E loc si de mai bine!

    Thumb up 0
  15. si cand te gandesti ca am avut sansa sa facem parte din Ungaria Mare…. din Ungaria pana la Mare sa mergem pe autostrada…

    Thumb up 0

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Acest blog folosește serviciul Gravatar pentru afișarea pozei de profil a comentatorilor. Pentru setarea unui avatar, accesați acest link.