Nu mai cred că suntem într-o simulare pe calculator. Cred că suntem într-un film cu proști.
Așadar: după un deceniu de pierderi, TAROM a revenit pe creștere în 2018, cu evoluții excelente în domeniul financiar, operațional, dar și în eficientizarea scehmei de personal.
Presa a tot publicat date despre decolarea companiei:
– numărul de pasageri a crescut cu 22%
– TAROM a deschis rute noi în țară și peste hotare
– compania a achiziționat 2 noi aeronave mediu-curier (Boeing 737-800 NG)
– urmează alte 5, nou-nouțe, construite special pentru TAROM
– TAROM a reușit să vândă, în sfârșit, cele două avioane Airbus A310 care nu mai zburau din 2016
– numărul de incidente raportat la volumul zborurilor a fost mult sub media europeană
– cheltuielile cu angajații au fost reduse (de exemplu, cheltuielile de transport ale angajaților au scăzut de la 713.000 EUR la 440.000 EUR în doi ani)
– personalul a fost mutat din spații închiriate în spații deținute de TAROM, ceea ce aduce o economie de 1,3 milioane EUR anual
– un nou contract de asistență medicală a extins serviciile pentru toți angajații și, culmea, a adus o economie de 3,4 milioane de euro față de cel anterior, care era mult mai limitat
– au fost reduse diverse alte cheltuieli prin renegocierea unor contracte încheiate în condiții complet dezavantajoase pentru companie (ce ciudat, nu?) iar economiile ajung la 1 milion de euro anual (detalii și alte date, aici).
Și acum, poanta.
Ce face Guvernul României când compania aeriană națională își reia creșterea, după un deceniu de pierderi și căpușare?
Trimite corpul de control ca să ancheteze managementul.
Iată știrea:
„Premierul Dăncilă a trimis Corpul de control la Tarom. Este verificată vânzarea celor două Airbus A310. Obiectivele acțiunii de control constau în verificarea respectării dispozițiilor legale privind organizarea și funcționarea TAROM S.A., regulile care guvernează sistemul de administrare și control, precum și circumstanțele în care două aeronave Airbus A310 au fost înstrăinate în anul 2018.
La finalul verificărilor, concluziile vor fi prezentate prim-ministrului Guvernului României și, după caz, vor fi comunicare instituțiilor abilitate pentru dispunerea măsurilor legale ce se impun, potrivit unui comunicat de presă al Guvernului.” (sursa)
Ce e cu avioanele astea?
Cele două avioane sunt cele cumpărate în 1992 – fuseseră 3, dar unul a căzut la Balotești. Au zburat cât au zburat, au mai fost recondiționate, dar în 2016 au intrat în conservare (mai sunt doar 44 de modele funcționale în lume). Costul garării lor în hangare era de 400.000 de dolari lunar. TAROM le-a scos la vânzare și a căutat client vreo doi ani (reintroducerea lor în operare ar fi presupus cheltuieli de peste 20 de milioane de euro ). În sfârșit, le-a luat Armenia Airways, cu 5,48 de milioane de dolari, peste prețul evaluării oficiale (3,2 milioane de dolari împreună), dar ai noștri au mai pus la tranzacție un motor de rezervă și niște piese, cum faci când scapi de o mașină veche și dai tot ce ai prin garaj (aici, detalii).
Carevasăzică, guvernul PSD anchetează acum de ce și cum s-au vândut aceste avioane care aduceau doar pierderi, și de ce s-au vândut peste prețul evaluat.
Tare.
Dar stați! Că nu s-a terminat.
Acum doi ani (2017), Curtea de Conturi ancheta TAROM tocmai pentru că nu reușise să vândă aeronavele Airbus A310, care stăteaun în hangar și provocau pierderi financiare companiei (aici, detalii și despre povestea asta).
Știți bancul cu șapca, nu?
Apropo, știți cine e manager la TAROM, din toamna lui 2017? Werner Wolff, un timișorean de 40 de ani, fost dealer BMW în vestul țării. Când a fost numit, era al cincilea manager într-un an la TAROM (pe bune, al cincilea, nu e nicio eroare) iar compania urma să acumuleze pierderi de peste 200 de milioane de lei, de 5 ori mai mari decât cele prognozate. În 2018, ar trebui să existe un profit – simbolic, dar orișicât.
Cred că doamna Dăncilă a întrebat cine-i șefu’ la compania asta cu avioane și, când i s-a spus că-i unu’, Werner, s-a gândit să-i facă o bucurie șefului și a ordonat o anchetă împotriva nenorocitului de neamț căruia nu-i mai ajunge Cotroceniul, acum vrea și Otopeniul.
PS: Hehe, cum ar zice dna Dăncilă.
Nu știu de ce, dar articolul ăsta a provocat niște nemulțumiri.
Cineva mă întreabă dacă e plătit. Nu e plătit. Pe acest blog, publicitatea e marcată întotdeauna (cred că sunt printre puținii care fac asta, e și o categorie specială, PUBLICITATE, pentru transparență).
Altcineva – persoană importantă, nu spui cine – îmi șoptește că supărarea vine, de fapt, de prin ara Sfântă, cineva de-acolo e furios că avioanele alea, așa vechi cum sunt ele, au ajuns pe la iranieni, armenii fiind doar niște interpuși.
Unul dintre Airbusuri e acum aici.
Celălalt e aici.
Aparent, nu zboară, s-ar putea ca iranienii să le fi luat pentru piese, că ei mai au niște modele d-astea. Dar nervii rămân.
În fine, mai e cineva care-mi sugerează să fiu atent ce pitzi de prin Teleorman o s-apară la încălzire, pe tușă, pentru șefia TAROM. Aici nu știu ce să zic, nu cunosc nicio pitzi de Teleorman, decât de la televizor – pare, într-adevăr, o invazie în ultima vreme.
Mai vedem ce se-ntâmplă.
Notă: am editat articolul și am scos referirile la creșterile de business din aeroporturile bucureștene, pentru că nu țin de TAROM.
*) mai vedem cu profitul, de acord.
61 comentarii Adaugă comentariu
TAREE, tare de tot !!!… Incredibil !……
Foarte bine ca il ancheteaza, nazistii sunt smecheri si se ascund si te palesc cand te astepti mai putin. Plus ca, la numele ala, nici ortodox nu e, de aceea si evolutia neortodoxa a Tarom dupa venirea lui, dupa cum bine a observat corelarea primarul din Focsani.
=)) cat de prost esti… nu cred ca exista prostie asa mare. Sper ca esti doar troll nu atat de prost.
Doamne, Radu, cât de prăjit poţi fi ca să debitezi asemenea mizerii?
Fără supărare, dar proști sunteți voi, și mai și semnalizati… comentariul e clar ironic.
Cu cât ești plătit oare sa debitezi asa ceva? Ca dacă nu iei nimic și scrii gratis, ești doar foarte prost.
Asta e tare rau. :))))) Ai dreptate, asta e evolutie neortodoxa :)))
:)))))) in sfarsit am zambit azi. Nu mai tipati degeaba ca-i comentariu sarcastic.
Nici nu iti mai vine sa razi, nici sa plangi. Parca imi vine sa imi fac bagajele de tot…
Daca ti le faci, cred ca ar fi indicat sa nu pleci cu Tarom
Bravo, Radu !
Foarte tare comentariul tău.
cum sa nu trimita CC daca am vandut Moldova si Transilvania iranienilor?! tu ce ai face in locul ei? exact asta, atat intelege, atat face…
Voi nu sunteti normali, voi nu sunteți normali.. Ura drăguța mea, voi nu sunteti normali.. Băaaaiii, ne-am saturat de voi..singurul guvern care a primit logo-ul pe care îl promovează cu talent.. Ia sa va vedem acum ca nu mai aveți bani și nu mai aveți ce sa sugeti..Noi ăștia educați, noi ăștia blânzi, refuzam sa ne mai luați banii cu forța, fără sa dați nimic la schimb..
Pai nu e clar? Toate milioanele alea economisite erau date pe „furnizari de servicii” de catre baietii destepti. Care acum or fi putin supi…
Nu e nimic intamplator… Seful de la TAROM este apropiat al sefului de la BMW, care, la randul sau, este extrem de apropiat al Presedintelui Iohannis. Probabil ca acum s-au prins si boii aia de la PSD ca la TAROM e „unul dintre aia…” 😉
Poata sa fie atat de apropiat incat sa doarma toti 3 in acelasi pat, sa manance cu aceeasi furculita, si sa se frece cu buretele pe spate reciproc la dusuri! Atata timp cat rezultatele arata crestere si economii, nu ma intereseaza (si cred ca n-ar trebui sa intereseze pe nimeni) de ‘apropieri’ de-astea.
Prin provincie se practica metoda asta: daca cineva face ceva bun, e obligat de catre Primarie sau CJ sa spuna ca datorita lor sau din initiativa lor s-a intamplat acel lucru bun.
Cred ca PSD i-a sugerat lui Mr. Werner sa iasa si sa spuna ca Guv. DANCILA e eroul bun in povestea asta. Neamtul le-a spus „Schnell d-aici!” si baietii au zis „Lasa, ba nene, ca iti trimitem noi controlu’! Vine tartanu’ din provincie sa ne invete pe noi business?”
Lasa articolele la comanda ca minti de rupi in articolul asta, de unde ai tu toate informatiile astea ?
Tragi apa după, da?
măi, măi, ce usturime :))))
Si nu uita sa te stergi la botic…
insaidare, da si tu o informatie dupe-acolo from the inside …ce mananca dragnea, ma, de obicei ?…te afecteaza sau e bine-asa ?
Bă Insider, cât e salariul de postac, că mă bate și pe mine gândul să mă angajez la voi.
Din cate stiu eu nu se face nici un fel de tranzactie cu Iranul. Ma insel? Asta ar fi singura buba pe care o vad eu in vanzarea avioanelor. Nu a fost verificat end-user-ul…
De ce să fie bubă să faci afaceri cu Iranul? E mai degrabă o faptă bună la cât sunt săracii de năpăstuiți de sancțiunile americane.
Tarom nu este pe plus. Clar. Din păcate, nici nu va fi, vreodată… Iar cele 2 A310 au fost vândute la preţ de fier vechi, deşi mai aveau resursă considerabilă de zbor. Am un bun prieten care le-a zburat. Ancheta a fost ordonată fiindcă este notoriu faptul că revizia periodică a lor a fost sursa unor neînţelegeri între cei care trebuiau să ia parandărătul de pe acea factură. Adică nu s-au înţeles UNDE anume se va face revizia şi cine va încasa comisionul. Limitaţi-vă la ceva ce cunoaşteţi, domnule, acest post este o totală fabulaţie !
Ce resursă să mai aibă niște avioane vechi de peste 26 ani, pentru care producătorul nici nu mai asigură piese de schimb! In Europa nici o companie aeriană comercială nu mai folosește de mulți ani modelul acesta vechi. Wizzair și Ryanair au toate avioanele mai noi de 5 ani, au trecut deja la modelele cu consum redus A320neo sau B737MAX, cu fibră de carbon, iar tu vrei ca TAROM să mai folosească rable de pe timpul lui Petre Roman, prim-ministru, cel care le-a comandat.
Cat de paradoxal, sa intrebi un blogger de unde are informatii despre un subiect despre care poti gasi informatii la liber pe net… uneori chiar imi doresc sa coste netul 100-200 euro pe luna… PS: Raspuns pentru comment-uri viitoare: „Stiu, stiu aveti dreptate!”
Niciuna, dar NICIUNA dintre masurile luate de directorul general nu este adevarata! Cititi cu atentie bugetul aprobat de ministru in Decembrie, este public pe Monitorul Oficial. Solicitati informatii scrise si nu va mai bazati pe fanfaronadele publice ale Wolff. Veti vedea ca anul 2018 se va incheia cu pierderi de peste 30 mil. EUR, rutele deschise sunt un mare FIASCO si deja se inchid,…si tot asa.
Stiti cati consilieri personali a angajat Wolf? Asezati-va bine pe scaune! Wolf are 22 consilieri personali!
Nici Trump, nici Iohannis si niciun CEO al vreunei companii de pe globul pamantesc NU are 22 consilieri personali.
Puneti aceste întrebări la TAROM. Poate vă mai schimbați perspectiva.
Domnule Petreanu,
Mi-aș dori să cunoașteți într-adevăr realitatea și sa cunoașteți oamenii despre care vorbiți, poate așa nu ați mai fi naiv.
Vânzarea aeronavelor a avut loc după reinstituirea embargo-ului de către SUA asupra Iranului. România este partener strategic al SUA și ca atare s-a angajat să respecte poziția SUA și politica sa externă.
Iran este desemnat ca stat terorist, susținător al conflictului din Orientul Mijlociu încă din 1984. Acum companiile controlate de Garda Revoluționară Iraniană au în flota alte 2 aeronave de capacitate mare pe care le pot folosi în a spori conflictul din Orientul Mijlociu (transport de arme, rebeli, etc.).
Obligația lui Wolff ca intermediar al tranzacției era să verifice beneficiarul real. Lăsând la o parte că Armenia este zona de conflict, atunci când vinzi aeronave trebuie să te asiguri că respecți legea 535/2004 privind prevenirea și combaterea terorismului.
SNPCT (Sistemul Național de Prevenire și Combatere a Terorismului) este alcătuit din mai multe instituții importante ale statului printre care și Ministerul Transporturilor, care incidental este și acționar majoritar la TAROM.
Wolff prin incompetența sa și prin dorința de a mai scoate foloase necuvenite, nu a fost interesat cui vindea.
Încă de pe 06 februarie 2018 se știa că la Armenia Airways CJSC (companie paravan, care nu a avut niciodată activitate și un capital social de doar 80 euro) administratorul s-a schimbat, la conducerea companiei venind un iranian, Arlen Davudyan.
În momentul în care în structurile de management ai un iranian iar societatea este de tipul cu acțiuni la purtător (nu se cunosc acționari) este ușor de dedus care este beneficiarul real.
Mai mult decât atât, Armenia a mai fost folosită în trecut pentru a ocoli sancțiunile internaționale (vezi cazul Vertir Airlines) și în urma încălcărilor, Departamentul de Trezorerie SUA a amendat cu 10 milioane USD.
Chiar credeți ca eminența asta cenușie pe nume Wolff a fost adus la TAROM pentru a face bine? El nu are habar de nimic legat de aviație și este un om foarte plin de el și care este deseori penibil, mergând la congrese aeriene și scoțând pe gură numai inepții de genul, „eu vreau pe platforma la Otopeni semene în chineză că deschid Beijing”, ceilalți participanți evident rămân interziși și îi comunică că autoritatea și EASA nu permit astfel de lucruri, la care el mergând și mai în penibil spune că „ba da, o să vină hârtie de la ei”.
Mai mult decât atât, ca să vinzi BMW-uri într-o țară ca România (unde românul e snob) nu e cine știe ce mare dificultate. Aș vrea să-i văd rezultatele pe piețe unde clienții nu sunt amatori de BMW-uri, cum sunt Italia, Spania Franța, etc.
Controlul din partea guvernului este deja tardiv. Trebuia făcut înainte de vânzare, dar este bine și acum. Controlul nu are nicio legătură cu ce spuneți dvs. despre intențiile guvernului. Acesta sa declanșat în urma unei anchete a unui grup de cetățeni care au fost vigilenți și care din păcate abia acum au reușit să finalizeze ancheta din resurse proprii.
Avioanele erau mai bine date la fier vechi (deși nu era cazul), conscenințele pentru imaginea României pe plan internațional fiind devastatoare, mai ales în contextul sporirii conflictului dintre SUA și Iran.
TAROM a încasat 5 milioane USD însă va plăti 10 milioane USD în eventualele sancțiuni doar din cauza nepriceperii unui om care a avut în vedere doar interesul lui propriu, nesocotind interesul public general.
Este de preferat să vă informați corespunzător înainte să lansați acuzații la adresa guvernului și să ridicați în slăvi persoana care a pus România poate în cea mai rușinoasă situație de la 1990 încoace.
Cât despre execuția bugetară TAROM, surse din cadrul companiei susțin că Wolff a cerut modificarea ei cu scopul de a ascunde publicului pierderile mari de la TAROM.
În prezent compania e pe -10 milioane euro și asta fără să se adauge cele 30 milioane euro scadente pentru închirierea aeronavelor.
Dacă mai aveți întrebări sau nelămuriri mă puteți întreba ori de câte ori aveți intenția de a dezinforma opinia publică cu privire la TAROM.
Succes.
Sa traiti, am inteles!
Mie mi se pare foarte bine informat Dl Petreanu. In schimb dvs imi pareti un participant la guvernarea care este, intr-adevar, o mare rusine pentru Romania.
Acum o suta de ani aveam un govern care a reusit Marea Unire, acum avem o sleahta slugarnica care reuseste Marea Amnistie.
Voi urmari cu interes ce gaseste CC al PM.
Daca se stia unde se vand ce, au facut MAE(guvernul tau) , SRI si celelalte organisme de control? Nu este o dovada de incompetenta crasa pentru niste indivizi care se pensioneaza la 50 de ani (pensii speciale)?
Ei…da! Cand aberezi corect gramatical…si mult, totul pare mai credibil. :))
Numai prostii in cometariul asta … cica Wolff e plin de el, romanul e snob, autorul neinformat. Probabil considera ca el e cel mai bun la toate 🙂
Draga Matt,
Despre embargoul SUA la adresa Iranului… ai dreptate. Exista! O singura completare, aberezi in ceea ce priveste interzicerea vanzarii catre un “end user” iranian. Embargoul se aplica doar companiilor americane, chiar cu sediul in afara SUA si a produselor de origine SUA. Daca in acel avion nu a fost nici un component SUA, compania Tarom are dreptul sa vanda atata timp cat nu incalca restrictiile comerciale ale UE. Daca vrei, te mai pot invata niste chestii despre sanctiuni si comert international. Doar clipeste de doua ori. Spor mare!
Mai bine spune sincer, „Matt”. Din ce sindicat faci parte? 🙂
Băi Matt, chiar nu puteai și tu să aberezi mai concis? Hai să-ți spun o chestie, de care poate n-ai auzit: România e membră UE înainte de a fi partenera (elegant spus) SUA. Iar UE a zis clar, ca și ăia cu energia atomică de i-au controlat pe iranieni: Iranul și-a respectat angajamentele, vom continua relațiile comerciale. Singurii care au făcut spume la gură și au reziliat acordul au fost americanii, că le-a băgat stăpânul Bibi sula-n coaste. (Am o bănuială că și tu tot din neamul lui Bibi ești.) Așa că lasă tu Iranul în pace că mama terorismului e Arabia Saudită și cei mai mari agresori în Orientul Mijlociu sunt SUA și Israel și de curând aceeași Arabia Saudită (în Yemen). Iranul n-a atacat pe nimeni de aproape 300 de ani. La faza cu Tarom nu mă bag, că nu cunosc subiectul, dar ți-au răspuns alții mai în temă.
Sigur, se fac vehicule financiare speciale pentru ca iran sa isi vândă petrolul in ue dar noi nu putem vinde niște avioane armeniei. Americanii nu au nici un drept sa dea iun stanga si dreapta cu sancțiuni, tu matt si cu prietenii tai de la departamentul de stat puteti sa il luați la sărutat. Lumea nu e a americii.
Mai Matt principalul stat terorist de pe glob e USA, asa ca shut up.
Doru, nu fi caraghios.
sa putrezeasca in puscarie toti hotii acestei tari!
Tudorele fa ceva :)))
https://m.adevarul.ro/locale/ploiesti/25-adolescenti-campina-le-au-scris-parintilor-carte-tulburatoare-Imi-e-dor-s-o-ajut-mama-curete-fructe-1_5c51a57cdf52022f752c027b/index.html
DL. PETREANU, NU AM FB SA MA CONECTEZ LA BLOGUL LUI MOISE. SI NICI NU DORESC SA IMI FAC. POATE FACE/FACETI O EMISIUNE LA RADIO PE ACEST SUBIECT.
Iranieni sau armeni?
Armeni. Armenii le-au vandut mai departe catre iranieni. Case closed.
Dar cand ai nume de origine germana, deranjezi…
Mamă, ce colcăială e în compania asta!
nu stiu cum sta taromul cu profitul, dar cu celebrele aeronave airbus 310, mare minune ca au reusit sa le vanda, ptr ca orice avion daca ii faci revizie poate zbura si 40 de ani. cele 2 a310 trebuia facuta revizie la trenul de aterizare, trenul de aterizare isi terminase resursa si costa mai mult decat avionul.varianta 2 era sa il faca cargo, costa mai mult decat avionul. iar in conservare erau tinute in fata hangarului, nu in hangar.
.
Un lucru e foarte clar, e nasol sa te numesti Werner in tara asta 😂
:))))))
…asa e… pe cine intereseaza daca te cheama Ion..Johann…John… Juan… etc,,,, important ca ceeace faci sa faci bine….
Inloc sa avansam in tara… ne suparam ca un „Werner” stie sa-si gospodareasca resursele.. si daca nu stim ce sa-i reprosam… ii reprosam ca-l cheama Werner…
Ai dreptate Me
Cum?! Tarom e pe management privat?! Cum?! PE PROFIT? Orice leu profit la Tarom înseamnă un leu lipsa pt noi! Îl lăsăm asa puțin și asmutim câinii pe ei. Tu-le mama lor și noi muream de foame. Sa o sune cineva pe proasta aia de Veo.
Ce nu-mi place mie la nick-ul tau e ca, pe langa indemnul sugerat, binevenit, la care ma alatur cu bunavoie si spor(i)…mai implica banuiala ca institutia europeana ar avea vreo tangenta, chiar infima, cu personajul. Ceea ce e enorm .
Trei comentarii negative, care par a fi facute de persoane cu ceva legatura cu domeniul. Eu cred ca e o singura persoana care probabil a fost „afectat” de deciziile luate de dl Werner. Matt / Julien / Soren …
Felicitari, ca aveti curajul sa spuneti adevarul. Vor sa ne vanda cu totul si se mai impiedica de altii care chiar vor sa faca ceva bun. Vor sa duca toata tara la faliment
http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/209511
Sunt tare curios daca o sa ai vreo reactie cand vei vedea linkul de mai sus (poti sa te uiti direct la pct. III si sa tii cont ca valoarea este in „mii lei”, deci discutam de peste 20 milioane EURO pierdere fata de profitul atat de trambitat) sau daca esti si tu unul din cei care este platit sa ascunda adevarul si impostura lui Wolf, care in spatele perdelei de spectacol mediatic mincinos si platit din banii companiei, a facut ca 2018 sa fie unul dintre cei mai dezastruosi din ultimii 10 daca nu 20 de ani.
Eu prostovan cum sunt, cred de ceva timp, de cand a mai scris cate unul care voia sa deschida ochii norodului, ca defapt se incearca cu tarom ce s-a incercat cu alte (toate) societatile (de servicii, de productie etc) si anume: devalorizare! Ca sa poa’ sa vina bo$$ sa o ia la pret de fier vechi, iar romanu’ sa ramana cu ce stie cel mai bine: sa traga la jug, sa fie forta de munca, cacam asta e tot ce putem „produce”. Deci, nu prea comvine lui bo$$ bilantul pe 2018.
Mi-am luat timp și am citit, nu numai articolul ci și comentariile….
Articolul reda in totalitatea lui trista realitate. Absurd ce se întâmpla in secolul 21 intr-o țara europeană! Dl. Wolff este un manager capabil, la nivel european. Din păcate este prins intr-un virtej politic. Prin măsurile luate a devenit probabil incomod pentru unele persoane. Mai ales ca se descoperă tot mai mult dealuri ale TAROM cu firme aparținând unor persoane din politica….
Comentariile…unele m-a sperie! Foarte trist de câta prostie dau unii dovada.
Și eu fac parte dintr-una, iar discuția interminabilă despre minoritati-iarăși o dovada de prostie răspândită. Oare de ce in Transilvania economia, gradul de trai este așa de diferit de celelalte părți ale țării? Da, am învățat de la Minoritățile de acolo.
Am citit acest articol cu o senzatie de deja-vu si nu degeaba. Cred ca prin 2015 am mai citit unul asemănător, eroul fiind un CEO belgian cu experiență in salvarea companiilor aeriene. Ca si in articolul Dvs., belgianul a facut profit , si-a pus Guvernul in cap etc etc. Atunci parea plauzibil, acum imi dau seama cat de naiva am fost. Peste câțiva ani apare un articol ca un teleormanean a salvat compania si chiar a ajuns pe locul 1 in această branșă. Nu îl acuz de, dezinformare pe autorul articolului, este uman să îți dorești sa crezi ce ti se spune când toate merg prost.
Azi dimineață cursa Satu Mare – București a decolat cu 10 min întârziere din cauză că dl Leş la îmbarcare. Mulțumim Partidului că ne-am ales cu încă un secretar de județ!
Cum s-a finalizat ancheta?
Probabil cu un dosar la sertar :))